Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

Square Enix brengt op 23 september de eerste uitbreiding voor Deus Ex: Mankind Divided uit. De dlc heeft de titel System Rift en bevat een nieuw stuk verhaallijn. Begin 2017 verschijnt er een tweede en laatste uitbreiding van het verhaal.

Deus Ex System RiftDe komst van de story-dlc is bekendgemaakt op Twitter, maar informatie over hoeveel uren gameplay de uitbreiding bevat ontbreekt. Ook is het nog niet duidelijk wat de toevoeging aan het verhaal is.

Eerder maakte Square Enix al bekend dat er in totaal twee verhalende uitbreidingen voor de game verschijnen. Nadat System Rift is uitgebracht komt er in het begin van 2017 een tweede dlc met de titel A Criminal Past.

De dlc is onderdeel van de Season Pass, die te koop is voor 30 euro voor de pc- en console-versies van de game. Ook zal System Rift als losse download worden aangeboden, maar de europrijs daarvan is nog niet bekend. De seizoenspas bevat naast de story-dlc's ook in-game items en credits.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Ah vandaar dat er een stuk verhaal in het spel mist. Van de week het Deus ex MD uitgespeeld maar na het behalen van een missie krijg je ineens de credits scene waarvan je gelijk denkt "Is dit het ???". Jammer dat Deus ex de DLC behandeling krijgt, om nu al 1 maand na de release gelijk al een DLC uit te brengen.
Het gerucht is ook dat het originele spel in 2 delen is gehakt. Deel 2 zal ook als full-priced game verschijnen.

https://www.youtube.com/watch?v=oVbj4GuuZTA

/speculatie.
Dit is de meest waarschijnlijke verklaring, en ik geloof Jimquisition als hij zegt dat hij met een medewerker van Eidos heeft gesproken. Hij heeft vaker anonieme bronnen gehad, en de video geeft de nodige details.

De reden dat de het einde zo plotseling komt, is omdat Square Enix het spel pas tijdens de ontwikkeling in tweeŽn heeft laten knippen om een trilogie te kunnen vormen. Nu is dat op zich mooi nieuws (want meer Deus Ex), maar in dit geval houdt het helaas in dat Mankind Divided verkort is, en het einde minder bevredigend is.

De DLC voor dit spel bestaat uit slechts twee losstaande, vrij korte missies. Die komen niet na het einde, maar kunnen ergens tijdens het verhaal gespeeld worden. Ze zijn overigens deel van een season pass van §30 (60% van de prijs van het spel voor twee missies), die verder troep bevat zoals credits en booster packs.

Het is een overduidelijk geval van een goede ontwikkelaar die in de weg is gezeten door een slechte uitgever. Je ziet aan alles dat er enorme toewijding zit in ontwerp en ontwikkeling, maar dat er allerlei geldbeluste dingen bij in zijn gedrukt: pre-order-onzin, microtransacties, de Breach-modus, enz. Square Enix functioneert op een combi van angst en hebzucht, zoals de video noemt, met weinig oog voor wat de doelgroep wil. De uitgever heeft ook bij de nieuwe Hitman gekke keuzes gemaakt (episodische structuur waar niemand om vroeg, puur omdat het een trend is / was), en in de recente Tomb Raider-games zitten ook al microtransacties en onnodige online features.

Gelukkig zijn al deze games alsnog erg goed, maar dit is ondanks de uitgever en dankzij de ontwikkelaars. En gelukkig zijn de microtransacties niet nodig: de games zijn er niet omheen ontworpen. De minder fijne zaken hebben deze spellen niet om zeep geholpen, maar alsnog is het een gevaarlijk hellend vlak om deze F2P-features toe te staan in full-priced games. Laten we hopen dat iedereen de microtransacties links laat liggen, en dat deze trend zich niet uitbreidt naar het hele game-design in toekomstige games.
Als de DLC's opvolgend zijn op jouw einde, zoals jij het beschrijft, dan wacht ik wel tot een volledige versie uitkomt. GOTY edition oid.

Met Assassin's Creed wachte ik ook altijd tot alle DLC uit was. Daar had je ook nog verhalen/missies/quests die je tijdens de eigenlijke verhaallijn kon doen.
Ik ga niet achteraf nog ff terug voor een missie. Wil dat tijdens de speel sessie doen.
Mee eens. Het komt steeds vaker voor dat spellen maar half af lijken te zijn.

Als ik recensies zo lees/bekijk, is het wel een goed spel met een te abrupt einde. Dan wacht ik liever langer tot ik het volledige spel kan kopen (tegen die tijd heb ik ook vast een PC die dit spel fatsoenlijk kan draaien op hoge resoluties :P)
Eerder dat ze een compleet spel maken en dan het einde deels er uit halen om er zo een DLC van te maken, dat is natuurlijk makkelijk cashen. Gelukkig zijn er ook games waar DLC ook echt DLC is (The Witcher)
Die PC heb ik wel (GTX 1080 is best rap :-) ).
Als de DLC's opvolgend zijn op jouw einde, zoals jij het beschrijft, dan wacht ik wel tot een volledige versie uitkomt. GOTY edition oid.
Deus Ex: Human Revolution deed dit al met The Missing Link. Die hadden ze achteraf toegevoegd aan de Director's Cut.
Ik heb die toen achteraf gespeeld. Geloof ik.
Kan het mij niet meer herinneren...

Wat mij betreft had het niet gehoeven, die DLC.
Ik had liever een verhaal-deel gehad waarin je uitzoekt wat er is gebeurt.
Te lang geleden dat ik DX:HR heb gespeeld, dus zoiets zal er wel inzitten :-)
The missing link is nu juist niet opvolgend op het einde. Hij was wel opgenomen in de directors cut, maar is niet nodig voor het verhaal en valt tussen twee missies.

Nou valt er natuurlijk heel wat te zeggen voor wachten op een directors cut zodat domme ontwerpen (boss fights) er uit zijn en je alle missies als 1 spel hebt in plaats van losse DLC missies. Maar wat ik gelezen heb is het waarschijnlijker dat het abrupte einde van Mankind Divided meer te maken heeft met een cliffhanger voor het volgende spel, dan met DLC.
Ja ik vond het einde ook maar abrupt, had een beetje het gevoel dat we pas halverwege waren. Ook hadden ze de extra missie die je krijgt als je het spel als pre order gekocht had best in het verhaal kunnen verwerken (zoals ze bij DX:HR wel gedaan hadden).

Er wordt trouwens wel heel veel gebitcht over een paar zaken, zoals de microtransacties, wat eigenlijk nergens voor nodig is. De store wordt nergens genoemd in het spel, ik kwam hem pas halverwege een keer tegen in het menu, en de dingen die je erin kunt kopen zijn ook absoluut niet nodig om het spel te kunnen spelen. Ik vind het dus ook prima dat die store erin zit want ik heb er geen last van en als mensen daar iets willen kopen is het alleen maar mooi voor SE en de DX serie, het beinvloedt mijn spel op geen manier.

Mensen vergeten trouwens ook wel dat dit een spel is dat een stuk complexer is en veel meer werk omvat dan veel andere titels die ook duur verkocht worden. Vergelijk het eens met een Call of Duty, waar de single player maar n uurtje of 6 is. De rest is multiplayer dat ze redelijk kunnen copy pasten van vorige versies en de maps die ze moesten maken voor de single player. Vergelijk het met een spel als Borderlands, dat wel een lange singleplayer biedt, maar je voornamelijk aan de hand neemt zonder keuzes in de missies met veel ge copy paste badguys en maps. Deus Ex is nou eenmaal een gecompliceerd spel waar heel veel content gemaakt wordt die de casual player nooit zal zien. Ik heb over mijn eerste playthrough iets meer dan 40 uur gedaan, dacht dat ik best veel ontdekt had, maar in de eerste paar uren van mijn 2e playthrough alweer een boel nieuwe dingen/plaatsen gevonden, nieuwe mogelijkheden om iets te doorlopen, andere keuzes gemaakt in quests waardoor zaken zich anders ontvouwen. Het is gewoon een serie waarbij complexiteit en keuzes centraal staan, waardoor het lastig is om aan alle verwachtingen van zowel de serie als de spelers te voldoen. Daar mag ook wel een keer bij stilgestaan worden voordat er geklaagd wordt.
Ik kan mezelf ook erg goed in jouw mening vinden. Het spel speelt lekker weg, bijna alle minpunten van Human Revolution zijn wel opgelost. Alleen heeft de voorganger toch een bepaald niveau gezet voor de opvolger. En wat in mijn ervaring zo goed aan Human Revolution was dus juist het verhaal wat zo sterk was. Ik had ook gehoopt dat Mankind Divided dit zou voortzetten (en heel misschien gaat dit nog gebeuren met de DLC's). Qua content zit het ook aardig goed zelf heb ik 30 uur in mijn eerste playthrough gestoken waar ik ook de Pacifist achievement (niemand vermoorden) hebt gehaald. Maar in mijn 2e playthrough waar ik momenteel mee bezig ben kom ik weinig nieuwe dingen tegen. Dus mijn tip voor mensen die nog zitten te twijfelen en kunnen wachten ga voor de GOTY versie ik denk dat deze niet zal teleurstellen.
Als je geen echte fan bent van de DX serie maar het wel redelijke spellen vindt kun je beter op de directors cut wachten ja, dan heb je alles in een keer en is het ook netjes in elkaar verwerkt gok ik. Verder was het verhaal van HR inderdaad wel sterker, maar ook hier zijn genoeg plottwists en ook referenties naar de andere delen van de serie. Ook een aantal dingen die opbouwen naar wat in de eerste Deus Ex is gebeurd (of als je de tijdlijn bekijkt, nog moet gaan gebeuren ;) ).
Het is te hopen dat, als het inderdaad een trilogie zou worden, ze niet eerst elk afzonderlijk deel tot een DC uitroepen om pas binnen een jaar of 4-5 met een Deus Ex: The Complet Collection te komen.

Wie weet wat voor dlc's er nog zouden volgen bij de andere 2 installments...(als ze er gaandeweg de stekker al niet even uittrekken)
"Er wordt trouwens wel heel veel gebitcht over een paar zaken, zoals de microtransacties, wat eigenlijk nergens voor nodig is. De store wordt nergens genoemd in het spel, ik kwam hem pas halverwege een keer tegen in het menu, en de dingen die je erin kunt kopen zijn ook absoluut niet nodig om het spel te kunnen spelen."

Absoluut waar. Die enkele Praxis die je kunt kopen in de store, of ander klein grut, die kun je ook makkelijk gewoon in-game bekomen.

Desalniettemin, ik had al 79 euro betaald voor de game + season pass; dan raak je aanvankelijk toch een beetje geirriteerd als je dan ook nog een microtransactions store vind. Maar die store is gelukkig zo irrelevant, dat het er haast op lijkt dat de ontwikkelaars die store zelf ook niet wilden.
Ik kan me niet voorstellen dat dit dlc het verhaal vervolgd. Dat credits scene is een te grote twist voor een korte dlc. En gezien het ook als stand-alone dlc te koop zal zijn, word dit zeer waarschijnlijk een apart verhaal met wat lichte connecties naar de hoofdverhaal.
Eens. Ik vond het een behoorlijke teleurstelling. De schuld kan je bij Square Enix neerleggen. Games opknippen en in stukjes verkopen is hun business model. Om geen enkele andere reden dan financieel gewin. Ze mogen hun DLC houden.
Mag ik vragen hoelang je daar over gedaan hebt?
Dat is nog kanslozer, speel het spel nu voor de volle mep. Of wacht tot hij voor enkele euro's te verkrijgen is, maar een spel "piraten" vind ik zo achterhaald.

Tegenwoordig kan je gewoon je geld terugkrijgen als het spel je niet bevalt (mits je aan de eisen voldoet)
Ik heb een hele boel games full price gekocht. mijn steam library zit rond de 2000 euro maar als game developers deze strategie gebruiken ben ik zeker tegen het kopen want daarmee support je gedrag om dit te blijven doen. Het is ook zeker klein dat ik Łberhaupt de moeite doe om dit echt te downloaden.
Zoals verwacht, en dan gaan ze dadelijk de dlc zo moeilijk maken dat mensne de ingame store gaan vinden..... Plan set.
Wat, nu al? Doodzonde dat een goed spel van een gepassioneerde ontwikkelaar om zeep wordt geholpen door een uitgever die alleen maar naar de cijfers en de korte termijn kijkt. Na het 'augment your preorder'-fiasco krijgen ze ook pas twee weken voor release te horen dat ze nog een micro-transactie systeem moeten inbouwen wat mankracht weghaalt bij het fixen van bugs, terwijl er eerder ook al middelen zijn weggehaald om een free-to-play moneygrab in de vorm van Breach-mode te bouwen. En dan nu dit weer, een uitbreiding waarvan de content waarschijnlijk uit het spel is gehaald om nog eens los te verkopen.

Misschien werkt het op de korte termijn maar klanten beginnen dit soort geintjes echt zat te worden. Hitman, Just Cause 3 en nu Deus Ex hadden ťcht topgames (in plaats van gewoon goede games) kunnen worden als Square Enix de ontwikkelaar niet aan tegenwerken was. Square Enix staat bij mij nu echt wel op het lijstje van ontwikkelaars waar ik extra voorzichtig mee ben. Laat ze alsjeblieft een voorbeeld nemen aan Witcher 3 en Dark Souls 3 in hoe je met respect met je klanten omgaat als het op uitbreidingen aan komt.
Ik neem tegenwoordig gewoon de vuistregel , om dit soort spellen gewoon een jaar na release datum aan te schaffen of via een steam-sale,zoals mn ouders me vroeger altijd vertelde ... je hoeft niet alles meteen te hebben :P
Wel een toepasselijke naam ... hadden ze eerst de titel "deus ex : mankind " ? en is divided gewoon een misplaatste aanduiding dat ze de game in tweeen gesplitst hebben ? :D

[Reactie gewijzigd door Metallize op 2 september 2016 18:07]

Zelf heb ik deze tactiek ook m.u.v. van enkele multiplayer based spellen. Een goede subreddit met dit thema is /r/patientgamers (https://www.reddit.com/r/patientgamers/). Hier hebben ze vaak tips en leuke posts over het wachten met spelen van games, om redenen als DLC, budget of het hebben van een iets oudere PC.
Haha dat zou wel toepasselijk zijn, maar nee, Mankind Divided is altijd al de titel geweest, aangezien het direct betrekking heeft op alles dat je in het spel tegenkomt.
De release date is dus al geweest maar de daadwerkelijke play date (bugvrij, alle patches en dlc beschikbaar) moet nog geannounced worden :+
De release date is dus al geweest maar de daadwerkelijke play date (bugvrij, alle patches en dlc beschikbaar) moet nog geannounced worden :+
Heb hier nergens last van op de pc. Speelt erg soepel op de hoogste setting.
Zonet uit gespeeld met zo goed als alles op max behalve msaa. Loopt hier ook als een zonnetje op 1440p en geen crashes of vreemde bugs tegen gekomen.

Wat ik wel jammer vind is de lengte, spel is redelijk abrupt afgelopen.. hier kan ik nog rustig vele uurtjes in stoppen zonder dat het gaat vervelen.

Eens kijken of die DLC wat is..
Misschien moeten ze eerst even hun spel wat meer bug vrij maken... heb het nu en het barst van glitches, verspringende schaduwen en meer grafische bugs...
Hopelijk laat deze game de voordelen van DX12 zien, maar ik heb er mijn bedenkingen bij.
Tot dusver laat het de nadelen zien dus :+
DX12 is nog niet ondersteund momenteel, maar bij de patch in september wel als het goed is.
Vandaar dat ik benieuwd ben.
Dan mag ik wel ff doorspelen!
Wanneer zou een GOTY editie van dit spel te verwachten zijn? JC3 gekocht zonder DLC, en die fout maak ik niet nog een keer. Aan deze manier van uitmelken wens ik niet mee te doen.
goty editions komen meestal na een jaar uit. ik ga ook altijd voor de goty editions.
Ik zou, als je dat kunt, wachten op een director's cut. De day 1 DLC Jensen stories was al een missie die makkelijk in de main quest had gekund.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True