Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 27 reacties

De release van Deus Ex: Mankind Divided is met een half jaar uitgesteld tot 23 augustus 2016. De ontwikkelaar zegt meer tijd nodig te hebben 'om de game te verfijnen en er een waardige opvolger van Human Revolution van te maken'.

David Anfossi, hoofd van ontwikkelstudio Eidos Montreal, maakt het nieuws bekend in een bericht op de Deus Ex-website. De game stond gepland voor een release op 23 februari 2016 en loopt dus zes maanden vertraging op. Anfossi vertelt dat er meer tijd nodig is voor de post-productiefase, waarin de content van de game af is, maar zaken als de gameplay verder afgesteld worden.

Mankind Divided wordt de nieuwste game in de Deus Ex-franchise, die begon met het gelijknamige spel in het jaar 2000. Games in de serie krijgen doorgaans goede kritieken, waardoor verwachtingen voor nieuwe spellen uit de franchise altijd hoog zijn geweest. Bij de ontwikkeling van de game is ook de Utrechtse studio Nixxes Software betrokken. Tweakers heeft tijdens de E3 van dit jaar ook een preview van de game gemaakt. Deus Ex: Mankind Divided verschijnt op de Xbox One, PlayStation 4 en Windows.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (22)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (27)

Uiteraard jammer voor wij die er op zaten te wachten, maar ik heb veel liever dat het spel hierdoor die laatste 10% beter is met minder bugs, en dat de gameplay meer op punt staat.

Eigenlijk is het dus zeker een positieve zaak dat ze kwaliteit willen garanderen i.p.v. snel cashen. (pointing at you EA.)
wel off-topic maar een beetje onzin natuurlijk. EA is veel meer gaan letten op QA en polishing. Kijk maar eens naar BF4(Die nog steeds ge-developed wordt!)
Nogal logisch. Als ze BF4 in de staat hadden gelaten waarin hij in gereleased was koopt niemand BF5...

Met de slechte staat waarin dat spel uit kwam hadden ze de franchise de nek om kunnen draaien.
Ze poetsen nu het spel en vooral hun imago op....

Desalniettemin ben ik wel blij met af en toe een nieuwe kaart. :)

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door DannyvDalen op 19 november 2015 12:43]

EA is juist 1 van de weinige bedrijven die nog uitstellen de laatste tijd.

Verder tonen ze met Starwars BF heel veel polish.
Komt goed uit. Ben toch nog met FO4 bezig ;)
Liever dat ze wat langer eraan werken en het is echt af dan.
Kijk er altijd weer naar uit.
Jammer voor ons, maar het is goed om te zien dat deze game de tijd krijgt van Square-Enix.
Augment your pre-order.

Niet genoeg mensen(door backfire)?
Ok dan stellen we hem uit ipv. dat we hem eerder uitbrengen.
Zou leuke e-drama zijn als het pre-order systeem er nog was.
Ik ben benieuwd, stiekem hoop ik dat ze 'm 6 maanden naar achteren schuiven omdat ze eindelijk beseffen dat de meeste mensen Deus Ex als stealth game spelen (en tot nu toe gaat het wel erg vaak over dat ze meer actie hebben geÔmplementeerd, wat me geen goed gevoel geeft over dit nieuwe deel)
Blij te horen dat men beseft dat kwaliteit belangrijker is dan de launch te rushen zoals bijvb. met de Batman game x tijd geleden. In de toekomst misschien iets langer nadenken eer je je vastpint op een launchdate.
Al dat uitstel in de game-industrie is best een interessante ontwikkeling. Wachten is vervelend, maar tegelijk komen er elk seizoen wel weer mooie titels uit dus ik kan er niet zo mee zitten. Uitstel zal games over 't algemeen ook ten goede komen.

Volgens mij zijn er, even breed bekeken, meerdere oorzaken:
  • Elke nieuwe-consolegeneratie luidt een nieuw niveau in qua complexiteit van games (visueel en qua mechanics, afwerking, omvang, enz) en de verwachtingen van spelers. Daardoor kost de ontwikkeling steeds meer tijd, maar de game-industrie lijkt dit soms te onderschatten wanneer een generatie nog jong is, en dan moeten zaken later worden bijgesteld. Zeker na enkele te vroeg uitgebrachte games en de negatieve weerslag daarvan. Ook al zijn er op de PC in principe geen afgebakende generaties, doet dit platform toch grotendeels mee aan deze ontwikkeling doordat de meeste titels multiplatform worden ontwikkeld.
  • Releasedata worden grotendeels bepaald door de business-kant van de industrie, met het oog op het financieel jaar en de meest gunstige periode t.o.v. de concurrentie. Hoeveel tijd er echt nodig is voor de ontwikkeling is helaas lang niet altijd de beslissende factor hierin, totdat blijkt dat de gestelde datum echt niet realistisch was. Wrijving tussen de zakelijke en de creatieve kant van de industrie dus.
  • Als na aankondiging van de releasedatum nog andere games worden aangekondigd voor dezelfde periode, kan er besloten worden om een nieuw moment te kiezen voor maximale exposure, zodat een andere game niet de spotlight steelt.
  • Games ontwikkelen is tegelijk technisch complex en ook enorm creatief. Er is geen sjabloon om te volgen en ideeŽn die op papier super waren kunnen tegenvallen. Elke feature kan zomaar drie keer meer tijd kosten dan verwacht, als blijkt dat de eerste iteratie niet goed werkt of niet gewaardeerd wordt door de focusgroep. Het is geen duidelijk proces van A naar Z; creativiteit laat zich lang niet altijd precies plannen.
Al met al zal uitstel volgens mij altijd voorkomen, zeker nu de game-industrie mainstream en commercieel is geworden. Toch passen uitgevers zich vaak wel aan aan de situatie wanneer een console-generatie wat langer uit is en ze weten dat studios gewoon echt meer tijd nodig hebben. Slimme uitgevers gaan titels dan later aankondigen, want te veel tijd tussen aankondiging en release is voor alle partijen nadelig (o.a. een langer marketingtraject dat meer kost, en verlaagd / uitgespreid enthousiasme van gamers). Ik hoop dat uitgevers overgaan op het aankondigen van een releasedatum wanneer een game echt in de afwerkende fase zit; dat zou volgens mij voor verbetering kunnen zorgen.

En als er dan toch uitgesteld moet worden: "A delayed game is eventually good, but a rushed game is forever bad" (Shigeru Miyamoto).
ach ja beter dat ze er wat langer over doen en een goede versie maken dan een slechtere die daarna uit de schappen word gehaald en een half jaar later word gereleased

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True