Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

AMD komt met een update voor Eyefinity die ondersteuning voor beeldschermen met verschillende resoluties aan de technologie toevoegt. Gebruikers kunnen zo een set-up maken waarbij ze zelf kiezen hoe Eyefinity de verschillende resoluties combineert.

Het nieuwe Eyefinity is onderdeel van Catalyst 14.6. De multimonitor-set-up krijgt twee nieuwe modi naast de bestaande Fill-modus, waarbij elke monitor het volledige beeld toont: Fit en Expand. Bij Fit creëert Eyefinity een rechthoek waarbij aan de bovenkant van het scherm met de hoogste resolutie geen beeld getoond wordt. Bij Expand maakt Eyefinity een virtuele rechthoek, waarbij beeld van de monitor met de hoogste resolutie als basis dient en als het ware doorloopt over de schermen met lagere resoluties. Daarnaast heeft AMD de set-up van Eyefinity-groepen proberen te vereenvoudigen, onder andere dankzij aanpassingen aan de interface.

Catalyst 14.6 belooft verder prestatieverbeteringen bij het draaien van het dinsdag uitgebrachte Watch Dogs, oplopend tot 28 procent bij een Radeon R9 290X op een resolutie van 2560x1600 pixels. Daarnaast brengt de update prestatieverbeteringen voor Murdered: Soul Suspect, dat in de komende week uitkomt. Ook Nvidia kwam met een driverupdate voor onder andere verbeteringen onder Watch Dogs.

Ook is Mantle door de update geschikt gemaakt voor Enduro-configuraties, schrijft Anandtech. Enduro is AMD's techniek voor het snel schakelen tussen de igp van apu's en de videokaart. AMD heeft ook meer beheermogelijkheden voor het instellen van videokleuren en kleurdiepte toegevoegd, ondersteuning voor de jpeg-decoder uitgebreid en met versie 14.6 van zijn driver de ondersteuning voor Windows 8 gestaakt, hoewel dit in de praktijk weinig gevolgen zal hebben. AMD zou de driverupdate dinsdag beschikbaar maken, maar op moment van schrijven is dat nog niet het geval.

AMD Eyefinity 14.6AMD Eyefinity 14.6AMD Eyefinity 14.6AMD Eyefinity 14.6AMD Eyefinity 14.6AMD Eyefinity 14.6

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=389496

Link met nieuwe drivers :)

Wel weer oppassen en Gaming Evolved wegklikken, voor de mensen die het vergeten.

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 28 mei 2014 07:57]

Oh my god. Deze driver _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
BF4 op 4480x1080 op 1x 24" + 2x 19". Mantle werkt beter. Crossfire werkt beter. 20FPS meer. _/-\o_

The greatest thing since sliced bread.
AMD levert eindelijk wat ze beloofd hebben.

[Reactie gewijzigd door Shadow op 27 mei 2014 14:59]

"Wel weer oppassen en Gaming Evolved wegklikken, voor mensen die het vergeten"

En als dat niet lukt: http://www.youtube.com/watch?v=umqa76vcwu8 :)

Ik heb al een probleem gevonden. Als je gaat rommelen met de fansnelheden/temperatuur, kan de fan op volle snelheid blijven hangen op 'default settings'. Kon niet anders dan rebooten en het was weer normaal.

[Reactie gewijzigd door XRayXI op 28 mei 2014 01:11]

Drivers zijn hier (Guru3D) te downloaden voor zij die er behoefte aan hebben!
Wat zijn dat voor drivers dan de verschill tussen normaal drivers en guru3d
Dit zijn de 'normale' drivers, Guru3D distribueert ze louter.
Catalyst 14.6 belooft verder prestatieverbeteringen bij het draaien van het dinsdag uitgebrachte Watch Dogs, oplopend tot 28 procent bij een Radeon R9 290X op een resolutie van 2560x1600 pixels.


Interessant een prestatieverbetering van 28%. Verder benieuwd naar de rest van de games/videokaarten wat dit voor winst wordt t.o.v de vorige Catalyst.
Ik vind het een beetje raar dat er iedere keer voor specifieke spellen dit soort performance enhancements worden uitgebracht.
Ik bedoel; zo'n driver moet toch gewoon werken? Je kunt die toch niet tweaken voor ieder spel specifiek?
Titels die closed code zoals GameWorks (troep) van Nvidia gebruiken, daar kan je niet voor optimaliseren. Het is closed code, dus ga er maar uit dat de performance op AMD kaarten in verhouding tot hun Nvidia tegenhangers ruk blijft.

Zie ook:
http://www.forbes.com/sites/jasonevangelho/2014/05/26/why-watch-dogs-is-bad-news-for-amd-users-and-potentially-the-entire-pc-gaming-ecosystem/
een van de schuldigen hieraan is DirectX (en minder, openGL)

vooral DirectX is een blackbox waar zowel de game developer als de driver developer tegenaan programmeert. de game developer gooit er informatie en, de black box doet er iets mee, en de driver developer moet het dan op het scherm krijgen.

maar omdat het zo'n black box is, met soms hele onverwachte acties, en interdependenties, kunnen kleine veranderingen grote gevolgen voor de performance hebben op hele onverwachte manieren. dat maakt het voor iedereen heel moeilijk om te optimaliseren, en omdat een game developer niet weet wat er in directX of de driver gebeurt is het bijna niet te doen om voor hen om te optimalizeren.

daarom is het dus aan de driver ontwikkelaar om dat te doen.

dat zou niet nodig moeten zijn, en je hebt helemaal gelijk als je zegt dat ze niet bezig zouden moeten zijn met tweaks voor specifieke games. maar zolang directX er is zal het zo blijven.

met mantle, en hopelijk ook met directX12 zal het weer zo zijn dat het voornamelijk de developers zijn die verantwoordelijk zijn voor de performance.

[Reactie gewijzigd door Countess op 28 mei 2014 01:14]

Het zou al leuk zijn als die developers af en toe ook eens een AMD kaart in hun testbakken staken. Dan zien ze meteen dat er iets mis is met hun code en kunnen ze het zelf oplossen. Maar ja...
(Als je maar op 1 architectuur developped kan je makkelijk hacks vinden die performance opdrijven, maar dat loopt dan mis als je het wil proberen op de andere architecturen, dit is al decennia zo, niets nieuws, en niet iets dat een driver hoort op te lossen inderdaad)
Juist, grootste probleem dan is dus ook nog eens dat alleen 'top'titels een aanpassing krijgen, maar de kleine 'indie' titels hebben er niets aan..
Kleine indie titels zijn meestal grafisch minder veeleisend. Denk dat dit vooral voor de bleeding edge grotere winsten kan opleveren. High profile titels zijn ook meestal degene die in review sites gebruikt worden dus levert meer PR op.
Die drivers werken met application profiles zodat er optimalisaties toegepast kunnen worden per applicatie. Die optimalisaties zijn game engine specifiek. De drivers werken met alle games. Maar door ze optimaliseren krijg je meer performance uit een spel met dezelfde hardware.
Leuk dat AMD dit heeft toegevoegd, maar ik kan niks vinden(alleen 14.4).

http://support.amd.com/en...atalyst-windows-beta.aspx
Wat ik weet van Catalyst is het altijd jaar.maand
14.4 is daarom 2014 april uitgifte
14.6 zal daarom uitkomen in juni
Dit doen ze al tijden niet meer, hebben ze vaak wel altijd zo gedaan......
beta's buiten beschouwing gelaten misschien maar volgens mij klopt het jaar.maand nog steeds.

het is alleen niet meer elke maand.

edit:
net nog even in mijn archieven gekeken en alleen de 13.11 beta's waren al in maand 10 beschikbaar. voor de rest klopt jaar.maand exact.

[Reactie gewijzigd door Countess op 28 mei 2014 01:17]

Er staat nergens dat de driver al uit is. Enkel dat die aankomende driver deze feature update heeft.
Grappig, ik dacht dat dit al kon :P

Zijn er trouwens ook anderen die bij specifieke OpenGL toepassingen een vertraging van > 25% merken met de laatste Catalyst tov. die van een paar maand geleden? Of ben ik weer net die enige.. Ik hoop maar gewoon dat deze update dat probleem ook en passant fixed ;)

[Reactie gewijzigd door SarcasmeMeester op 27 mei 2014 12:57]

Nee dit kon helaas nog niet, als je verschillende resoluties had zei CCC dat je kon kiezen tussen de schermen met dezelfde resoluties... :(
Vooral de Expand mode ziet er veelbelovend uit, een cockpit met een groot 'raam' voor en twee kleinere aan de zijkant?
Wel apart dat dit nu pas mogelijk is...

(OpenGL lijkt net zo goed te werken, behalve dat GTA IV zoals vanouds weer crasht tijdens starten, maar dat lijkt meer de gewoonte van GTA IV te zijn dan dat AMD een foute driver heeft gemaakt :P)
Is Eyefinity al mogelijk met gewoon twee schermen? Er zijn games bij waar twee schermen best zou kunnen werken (city builders b.v.).
Hoewel het me best een interessant idee lijkt, zal het animo voor dual-screen eyefinity wat minder zijn, gezien alle shooters en racers al afvallen. (believe me, I've tried). Dingen zoals Simcity of age of empires kan inderdaad nog wel. Zelfs FSX nog wel, maar dan even alles in kaders zetten. Ik ben blij met mijn 3x eyfinity met drie exact dezelfde schermen. Goede nieuws is nu wel dat ik met de nieuwe opties een nieuw (afwijkend) scherm kan kopen als er een van de drie stuk gaat.
Het werkt prachtig in Supreme Commander bv :)
Eyefinity kan tot en met 6 schermen, dus 2 kan ook prima.
Voordat mijn derde scherm met de post kwam (TNT staakte...) heb ik een weekje of twee op twee schermen zo fligh simulator en cod gespeeld, het werkte voor geen meter omdat er midden in het beeld de bezels van de twee schermen zaten, hoewel dat met flight simulator wat beter uit kwam omdat de cockpit het ook had...
Anyway, het kan, maar de bezel in het midden wordt na een tijdje irritant :)
Mooi. Nu nog opties om ook verschillende pixel-dichtheden te configureren.
Mooie update. Leuke nieuwe features + prestatie winst in games.
Wat een super update zeg, hier wacht ik al jaren op.
Nu is het dus mogelijk om zonder vele omwegen iedere game ook op een 1024x1280 portrait - 2560x1440 - 1024x1280 portrait setup te draaien?
Nu alleen nog even wachten op Nvidia drivers of .. overstappen naar rode kamp.
Ik heb er nu even mee lopen stoeien maar het is mij nog niet gelukt met mijn test opstelling van landscape + portrait.
Mocht iemand het wel lukken, hoor ik het graag!
Vraag me af of ik een 4:3 1280x1024 scherm, een 16:10 1680x1050 scherm en een 16:9 1920x1080 scherm in combinatie kan gebruiken met een resolutie van 5760x1080 ipv de 3840x1024 die ik nu heb (1280x1024 op elk scherm :( )

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True