Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 41 reacties

Square Enix maakt bekend dat de Windows-versie van Thief minimaal een 'goede dualcore-cpu' nodig heeft, aangevuld met een AMD Radeon 4800 of Nvidia GeForce GTS 250. Aangeraden wordt een i7- of FX 8000-quadcore, aangevuld met een GeForce GTX 660 of Radeon R9.

De systeemeisen die Square Enix vrijgeeft zijn verwarrend. De minimumeisen zijn nog overzichtelijk; aanwezig moet zijn een pc met minimaal Windows Vista, een niet nader gespecificeerde 'goede' dualcore of quadcore, aangevuld met minimaal een kaart uit Radeon 4800-serie of een GTS 250. Bij de aangeraden systeemeisen wordt het wat raadselachtiger. Square Enix raadt een systeem aan dat draait op Windows 7 of 8 en voorzien is van een i7 of een cpu uit de FX 8000-serie van AMD. Bij de gpu raadt de uitgever een kaart uit de GTX 660-serie aan of een kaart van AMD uit de R9-serie of uit 'de HD-serie'. Vooral die laatste eis is merkwaardig ruim geformuleerd. De Radeon HD-serie gaat terug tot kaarten uit de HD 2000-serie uit 2006. Als de GTX 660 de referentie vormt, dan doelt Square Enix waarschijnlijk een HD 7850 of vergelijkbaar, zeker omdat de uitgever ook een R9 noemt.

Interessanter is dat Square Enix aangeeft dat Thief ondersteuning heeft voor nieuwe technieken van AMD. Zo kan de game overweg met Eyefinity, TrueAudio en Mantle. Het wordt een van de eerste games die ondersteuning biedt voor technieken als TrueAudio en Mantle. Alleen AMD-videokaarten kunnen daarmee overweg. Voor TrueAudio is een R9 260(x) of 290(x) vereist, Mantle draait op AMD-gpu's uit de HD 7000-serie of beter.

De ondersteuning voor de AMD-technieken wordt ingebouwd door Nixxes, de studio uit Utrecht die de pc-versie van de game voor zijn rekening neemt. Nixxes werkt al langer samen met Square Enix. Zo verzorgde de studio ook de pc-versie van Deus Ex: Human Revolution en het in 2013 verschenen Tomb Raider.

Update, 15:01: Nixxes heeft inmiddel duidelijk gemaakt dat er in de systeemeisen die vermeld staan op de website van Square Enix een fout is geslopen. Aangeraden wordt een kaart uit de AMD Radeon R9-serie of een kaart uit de Nvidia GTX 660-serie. De vermelding HD staat ten onrechte genoemd bij de AMD-kaarten.
 

Tweakers op bezoek bij Nixxes

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (41)

Mss dat .oisyn ons wat info kan verschaffen over performance verschillen tussen DX11.1 en Mantle?
Ik zit niet op het Thief team. Van wat ik ervan gehoord heb scheelt het wel (in termen van overhead van draw calls).

Ik kan je wel verwijzen naar een interessant artikel waarin mijn baas gequotet wordt ;)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 20 januari 2014 16:35]

Ze raden aan dus een GeForce GTX 660 of Radeon R9. Bedoelen ze dan dat je de meeste optie op het hoogst kan zetten? Heb zelfs een 580 gtx. En ga pas upgraden als ik te veel opties lager moet zetten.
Zonder enige vermelding van de rest van je systeem en het ontbreken van actuele benchmarks van Thief, is je vraag natuurlijk een beetje koffiedik kijken met dien verstande dat een GTX580 best wel voldoende is voor de meeste games.

Misschien is het zinvoller om nog 2 weken te wachten totdat Thief "officieel" uit zou moeten komen, dan wat benchmarks op te snorren op (vaak andere) computersites en aan de hand daarvan je conclusies trekken of het spel je meer dan 60 Euro gaat kosten om fijn te spelen.

En daarnaast hebben we natuurlijk ook Videokaarten & Beeldschermen en Categorie: Spielerij t.z.t. om opties met anderen te bespreken over waarom een GPU en een bepaald spel wel/niet goed samenwerken.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 20 januari 2014 12:19]

De 580 is veel sneller dan de 660 dus neem aan dat je wel wat instellingen omhoog kan schroeven ja. maar zelfs reccomended wil niet zeggen dat je met die kaart ook alles max kunt zetten.
Gaat Nvidia ook met eenzelfde instructieset als Mantle komen? Of loopt AMD in dit geval een heel stuk voor op Nvidia?
Aangezien Mantle pas werkt vanaf een AMD 7000-serie, is er op dit moment geen voordeel aangezien de minimale eisen omtrent een Nvidia-kaart lager liggen dan een 7000-serie.

Neemt niet weg dat mogelijk de performance op Mantle beter/hoger is dan "een vergelijkbare Nvidia GPU en AMD GPU op DirectX".
Dacht dat Mantle 'vrij en open' is als in; niet exclusief voor AMD (om op die manier een groter draagvlak te creeeren voor deze techniek)
Heb je gelijk in; Mantle heeft officieel geen vendor lock-in, als je het zo zou kunnen noemen. Maar we weten allemaal hoe erg/groot de twee bedrijven elkaar beconcurreren op prijs, drivers, performance, ideeen etc. en het zal me dan ook niets verbazen als Mantle bij bepaalde games een timed exclusive wordt of dat bepaalde Nvidia-GPU's "net niet" zo snel zijn met Mantle als hun directe AMD tegenhanger.

Op dit moment heeft Nvidia zelfs nog geen officieel statement gegeven of de GPU's van ze overweg kunnen met Mantle en de whitepapers over Mantle op de site van AMD reppen alleen nog maar over bepaalde AMD GPU's.

Only time will tell ;)

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 20 januari 2014 12:28]

nvidia schijnt er wel naar gevraagd te hebben volgens de buren ..
echter wil AMD nog niet iets vrij geven dat nog in ontwikeling is blijkbaar.

http://nl.hardware.info/n...op-amd-freesync-en-mantle
tja, maar als het nog in ontwikkeling is, hoe kan men nu dan al games met mantle hebben, ofwel, de huidige 'mantle' GPU's raken al weer verouderd bij de volgende release van de mantle specs.. en daarmee zijn we dan gewoon weer terug bij af..
BF4 zou het in december al introduceren echter , heeft men daarbesloten bij EA/ Dice om eerst het spel te repareren voordat er nieuwe dingen worden toegevoegd, 25-02-2014 komt Thief uit met Mantle en True Audio, ik vrees zelf dat Thief het eerste spel gaat worden met een werkende Mantle , ik Zie EA/ Dice nog niet zo snel hun probleempjes oplossen.
Ik kan het be-amen. Problemen van BF4 zouden verholpen moeten zijn máár ik heb nog altijd Red-screen crashes.

Wel jammer, ik heb een Sapphire 6870, dus Mantle zal het bij mij ook niet worden klaarblijkelijk?
maak je niet zo druk over Mantle zo te zien met de test hadden ze een lagere cpu gepakt inverband met een hogere omdat der dan geen prestaties verschil was oftewel als je cpu een bottleneck is zet je MANTLE aan dan helpt mantle de cpu zodat die minder belast wordt en toch nog alles uit je kaart weet te halen vandaar de 45% prestaties winst (wat je nog te goed had omdat je proccesor achter loop op de kaart ) verwacht maar niet te veel van mantle dat je nog meer prestatie uit de kaart haalt als je een redelijke cpu hebt (i5,i7,8350) prestatie winst ga je dan niet zien en dat is de werking van Mantle ;)

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 20 januari 2014 18:14]

Mjah, leuke pr, maar het werkt niet eens voor pre 7000 serie amd kaarten. Voorlopig wijst niets erop dat het ooit op gpu's van een andere fabrikant zal werken.
... Mantle is een low-level api, die inspeeld op specefieke hardware, en daarvan de "native taal" kan comminuceren.

De specifieke hardware in dit geval is Graphics Core Next (GCN). Daarvoor is Mantle in de eerste instantie gemaakt. Ik denk niet dat Mantle overweg kan met de kepler architectuur, of een andere. Ik denk zelf dat Nvidia dit zelfs niet vrijgeeft, overigens.

Het zou toch leuk zijn moest iedereen eens weten wat Mantle eigenlijk is, in plaats van er over liggen rond te kakelen...

[Reactie gewijzigd door egnappahz op 20 januari 2014 13:49]

en daarvan de "native taal" kan comminuceren.
dat is dus wat het net niet is.

mantle is gemaakt om een THIN hardware abstractie API te zijn, en dus niet om rechtstreeks/native de hardware aan te spreken.

dus de abstractie is zo dun mogelijk gemaakt, maar er is dus nog wel abstractie aanwezig. dat dunne gedeelte kan nvidia zelf schrijven in hun drivers om de mantle calls om te zetten naar hun eigen calls. (wat AMD dus ook doet)

maar kan best zijn dat er door mantle zekere minimum eisen aan de hardware worden gesteld. in hoeverre intel of nvidia daar aan al voldoen is de vraag aangezien ik geen idee heb welke eisen dat zijn.

maar Mantle kan nu slagen (waar zeg glide dat nooit kon) om dat een groot deel van de hardware in de GPU al is gestandaardiseerd (iedereen gebruikt de zelfde data types bijvoorbeeld). waardoor de abstractie laag veel dunner kan zijn als dat vroeger het geval was toen openGL en DirectX gemaakt zijn.

[Reactie gewijzigd door Countess op 20 januari 2014 23:44]

Dat zullen we op 28 februari weten, als Battlefield 4 nog steeds geen Mantle support zou hebben tegen dan. Want er zijn nog steeds geen benchmarks die DX11 en Mantle vergelijken.

Ik ben er wel elke dag naar op zoek en als Mantle effectief sneller is op vergelijkbare hardware, dan hoop ik dat Nvidia het ook adopteerd. Anders gaan ze snel achter lopen.
...dan hoop ik dat Nvidia het ook adopteerd. Anders gaan ze snel achter lopen.
Uit de presentatie van AMD: "required a Graphics Core Next GPU, like the AMD Radeon™ R9 Series, R7 Series or HD 7000 Series GPUs ". Ik zie dus niet geheel in of & hoe Nvidia hieraan gaat voldoen?
Dan heb je blijkbaar een deel gemist:

"Not tied to AMD's GCN Architecture"

http://wccftech.com/amd-m...ork-nvidia-graphic-cards/
ik hoop dat nvidia met een API komt die makkelijk kan worden geport naar mantle, dan kunnen wij genieten van een grote performance boost zonder dat developpers heel hun code moeten herschrijven, of natuurlijk hun gpu's compatible maakt met mantle, dat zou nog beter zijn :)

[Reactie gewijzigd door jeroen7s op 20 januari 2014 12:18]

Volgens mij is het interessante juist dat omdat zowel de Xbox One als de PS4 met AMD hardware gebouwd is, alle games in de toekomst Mantle zullen ondersteunen.

Ik denk dus dat Nvidia geen andere keuze heeft dan mantle te ondersteunen.
Het heeft geen zin voor nVidia om dit te doen, Mantle toont veel gelijkenissen met sommige console API's. Daardoor kost het ontwikkelaars relatief weinig tijd om Mantle te implementeren. (Mits ze de game ook uitbrengen op console)

nVidia heeft dit voordeel niet, wel zou het zo zijn dat Mantle 'open' wordt en dat Intel en nVidia het kunnen gaan ondersteunen. Maar of ze dat ook daadwerkelijk doen is een nader verhaal.
Kan ik mooi mijn nieuwe Sapphire R9 290 Tri-X uitproberen, die draait tot noch toe alles soepel. Hopelijk draait ie dan ook beter op AMD kaarten dan op Nvidia kaarten, dat zou helemala geweldig zijn.

Inderdaad raar dat ze "HD Series" specificeren, aangezien ik thuis nog een oude HD 2400 heb liggen, die kon toendertijd al niks draaien, alleen gekocht om mn toenmalige htpc een hdmi poort te geven.
Hoewel die 'HD-serie' op de manier zoals het er staat heel ruim geformuleerd is, kan het beter gelezen worden als 'een kaart uit de HD-serie met vergelijkbare specs als een uit de R9-serie'. Dus op z'n minst uit de HD-7000 serie en hoger. Ergens best logisch... zo merkwaardig is het allemaal niet tbh.
Het is gewoon fout gespecificeerd, die HD mag je wegdenken ;)
Een i7???? [sarcasm_on]Wauw eindelijk een game die HT gaat ondersteunen.[sarcasm_off]
Helaas weer mislukte marketing, eerst zien dan geloven want er zijn meer games die een i7 aanraden maar 0,0 meerwaarde daarvan hebben.

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 20 januari 2014 12:27]

Wauw eindelijk een game die HT gaat ondersteunen
Er valt niets te ondersteunen aan HT. Je gebruikt meerdere logische cores of je doet het niet.
En welke games gebruiken (ondersteunen) meerdere niet fysieke maar logische cores (HT)? AFAIK 0 final releases
Je argument slaat nergens op, software vraagt gewoon hoeveel hardware threads er zijn en doen daar iets mee. Er is softwarematig geen enkel verschil tussen 4 cores met HT en 8 cores zonder HT - beide hebben 8 logische hardware threads. Nou zit ik niet op het Thief team en gebruikt Thief niet onze eigen in-house ontwikkelde engine (het is Unreal tech), maar ik kan je melden dat voor onze eigen engine we gewoon net zoveel (give or take) "job" threads lanceren als dat er hardware threads zijn. Voor zover er daadwerkelijk zoveel werk te verdelen is (en dat zal lang niet in 100% van de tijd het geval zijn) worden ze dus ook allemaal gebruikt.

Ik weiger te geloven dat er geen enkele andere game is die dat ook zo doet. Het blijft natuurlijk wel een vaststaand feit dat iets niet oneindig schaalt door gewoon maar meer cores toe te voegen. Maar HT is niets anders dan een setup met meer cores. En het supporten van N cores is redelijk transparant als je gewoon een beetje fatsoenlijk job systeem hebt. De tijden van de lame multicore implementaties waarbij je meerdere subsystemen hun eigen hardware thread geeft (wat dus voor geen meter schaalt) zijn we al een aantal jaar voorbij.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 20 januari 2014 16:36]

Argument is dat een i7 bijna 0 meerwaarde biedt t.o.v. een i5 voor gaming.

Ik ben benieuwd of je dan een een game (final release) kan vinden waarbij dat niet het geval is (en de afwijking groter is dan een meetonnauwkeurigheid) je beweerd namelijk heel stellig dat ik ongelijk heb, maar ik ben nog nooit ergens op het i-net een bewijs tegen gekomen dat HT ook maar enige nut heeft in gaming. De extra chache van een i7 maakt heel soms wat uit, maar af en toe levert HT zelfs slechtere prestaties op in games.

Dus kom gelieve met een bron aan i.p.v. een onderbuikgevoel dat games gebruik maken van niet fysieke cores.
(een matige bron om mijn gelijk te ondersteunen: http://www.overclock.net/t/671977/hyperthreading-in-games)

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 20 januari 2014 17:00]

je beweerd namelijk heel stellig dat ik ongelijk heb
Nergens beweer ik dat je ongelijk hebt, ik zeg dat je argument dat games geen HT ondersteunen nergens op slaat. Nu kun je de discussie wel duwen naar of de extra HT threads ook echt effectief zijn voor een game, maar dat was niet de context waarbinnen ik reageerde en feitelijk ook niet iets dat jij in je vorige posts ook expliciet zo hebt gezegd. Je hoeft als game in ieder geval niets extra's te doen om "HT te ondersteunen" tov gewoon het ondersteunen van een variabel aantal cores.
Dus kom gelieve met een bron aan i.p.v. een onderbuikgevoel.
Ik heb nog helemaal niets beweerd over de effectiviteit van HT in games. Daar heb ik de stats ook niet over. Mijn persoonlijke opinie wat betreft de i7 in de recommed specs van Thief is dat het complete onzin is. Maar vergeet niet dat er meer achter zit dan alleen ruwe specs (zoals marketing en PR). Ik heb verder geen informatie over waarom men besloten heeft om er een i7 van te maken. Maar het lijkt mij persoonlijk absurd dat het met een i5 minder goed zou draaien.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 20 januari 2014 17:08]

Ah, helder, maar volgens mij kunnen games letterlijk niets met HT (als in daar berekingen in uitvoeren en ondersteunen ze die dus imo niet)

Volgens mij maak jij daarnaast een denkfout in je vorige reactie
Maar HT is niets anders dan een setup met meer cores.
Dit leg ik uit als een fysieke 4core met HT 8threader is gelijk aan een fysieke 8core, wat het dus niet is, maar je spreekt inderdaad nergens over effectiviteit. (imo is fysieke core ≠ logische core)
maar volgens mij kunnen games letterlijk niets met HT (als in daar berekingen in uitvoeren en ondersteunen ze die dus imo niet)
Da's dus onzin, HT zijn gewoon extra logische cores. Die kun je als zodanig gewoon inzetten. Of ze effectief zijn hangt geheel af van het soort instructies dat beide threads uitvoeren. Een memory-heavy thread kan heel goed samenwerken met een ALU-heavy thread op een enkele HT core. Gebruiken ze beide veel geheugen (vaak het geval in een game) dan zit je weer met de gedeelde cache die sneller vervuild wordt en kun je er dus nadeel van ondervinden. Doen ze beide heel veel berekeningen, dan staan ze weer veel op elkaar te wachten, maar kan het totaal nog altijd wel sneller zijn dan de berekeningen sequentieel uitvoeren op een enkele thread.
Dit leg ik uit als een fysieke 4core met HT 8threader is gelijk aan een fysieke 8core, wat het dus niet is, maar je spreekt inderdaad nergens over effectiviteit.
Wat ik bedoelde was dat er voor de software geen verschil zat. Dat er wel een verschil is in hardware lijkt me evident. Evenzo is een core uit een Intel i5 niet hetzelfde als eentje uit een AMD FX.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 20 januari 2014 18:20]

Of een goedkoop dualcore CPU'tje als minimum requirement. Dus HT is waarschijnlijk niet aan de orde.

De enige reden om dit soort high-end CPU's als recommended neer te zetten, is dat de CPU dan voldoende cycles heeft om en het OS te draaien met alle bijbehorende drivers en applicaties en de game te draaien zonder dat je alles op 1 core laat draaien en dus al snel aan de 100% load komt.
Mantle will allow game developers to use more CPU cores, too.
http://techreport.com/rev...per-into-amd-mantle-api/3

Mantle zorgt er voor dat ontwikkelaars meer CPU cores, en dus waarschijnlijk ook virtuele cores kunnen benutten. Dus het lijkt er op dat HT best nuttig kan zijn in de toekomst!
Eerst nog maar eens zien of heel dat mantle wat wordt (vrees en vergelijkbare situatie als met Physx aangezien AMD nog steeds niets aan Nvidia heeft doorgespeeld). Verder is met de ons vandaag bekende info de meerwaarde van i7 boven i5 bijna 0,0. De hogere cache zorgt soms voor een frame of 2 extra, maar meestal is het verschil tussen beiden de meetonnauwkeurigheid
Ik vind de aanbevolen specificaties wel een hoge CPU eisen. Een i7 vind je niet in elke PC, al kan het zijn dat ze meer op wat oudere i7-modellen doelen. Grafisch daarentegen valt het hard mee. Minimaal een HD4800 of een GT250, dat is oud spul, en een aanbevolen GTX660, minder dan dat moet je niet in een zichzelf respecterende game PC verwachten.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 20 januari 2014 12:35]

Ik heb zelf een i7 860, toch wat ouder model maar werkt tot nu toe goed met de nieuwste games.
Daarnaast heb ik een AMD HD6870 en 8GB ram.

Tot nu toe alle games afkomstig van Square Enix goed kunnen spelen op full HD en high settings (AA niet op hoogste). Games als Hitman en Tomb Raider ben ik zeer te spreken over, vooral qua prestaties.
Daarnaast ben ik zeer tevreden over de ports van Nixxes, zouden meer publishers/console developers gebruik van kunnen maken.
Ik ga toch proberen om hem op mijn oude Quadro FX3600M te draaien want zit momenteel voorlopig op een laptop =/