Redacteur audio en games

Thief: Garrett voert klusjes uit in de stad

Hernieuwde kennismaking

Geduld is een schone zaak, zo bleek maar weer toen we een tweede kans kregen om een stuk van de nieuwe Thief te spelen. De eerste keer dat we de game konden spelen was tijdens de E3 van dit jaar. Dat was spannend, niet alleen omdat we voor het eerst in jaren een nieuwe Thief te zien kregen, maar ook omdat de game draaide op een PlayStation 4, waarvan destijds net het uiterlijk en de specificaties waren onthuld. Die eerste kennismaking was indrukwekkend, al gold dat niet voor het uiterlijk van de game. Dat uiterlijk was aardig, maar niet wat je van een spel voor de nieuwe generatie consoles verwacht.

Gelukkig hebben we inmiddels een tweede kans gehad, en die speelsessie beviel beter. We zijn uiteraard een paar maanden verder en bovendien mochten we nu op een pc spelen, in plaats van op een PlayStation 4. Wat het verschil maakt doet er nu misschien niet zo toe, duidelijk is wel dat Thief er inmiddels een stuk beter uitziet dan in juni. Er is veel detail in de achtergrond zichtbaar en de stad waar je in rondsluipt oogt indrukwekkend en mooi belicht. Met het uiterlijk van Thief lijkt het dus goed te komen - en dat zal vast ook voor de consoleversie opgaan.

Duistere zaken

De vorige keer gingen we aan de slag met een missie die zich buiten de stad, in het luxueuze landhuis van de Baron afspeelde. Dit keer mochten we vrij rondlopen in Stonemarket, het commerciële district van de stad. Dat is een wijk vol huizen van verschillende verdiepingen die in een niet al te ver verleden vast chique zijn geweest. De meeste huizen kunnen inmiddels echter wel wat onderhoud gebruiken. Het is is bovendien krap. Huizen staan dicht op elkaar en zijn herhaaldelijk verbouwd. Elk huis heeft wel een uitbouw hier of een halve verdieping daar. Een ideale omgeving voor iemand die goed kan klimmen; en laat onze Thief nu net een begenadigd atleet zijn. Geen Perzische prins, maar met wat attributen komt hij toch een heel eind.

Eerste gameplaybeelden van Thief.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite