E3: Thief treedt uit de schaduw

Lang geleden

In 2004 verscheen met Deadly Shadows de laatste Thief-game. De drie games uit de serie hadden een trouwe schare fans en oogstten steevast veel lof. Na 2004 bleef het echter stil, terwijl er genoeg andere games op de markt verschenen waarin sluipen een belangrijk element vormt. Games als Dishonored, Deus Ex: Human Revolution en Hitman: Absolution, om er maar een paar te noemen. Zeker een game als Dishonored is daarbij duidelijk schatplichtig aan de Thief-games.

Gamesredacteur Paul Hulsebosch over Thief.

Nu duidelijk is dat Eidos Montreal aan een nieuwe versie van Thief werkt, is de vraag of de makers nog iets hebben opgestoken van de games die de laatste jaren op de markt verschenen. We vroegen het Stephane Roy, de producer van de game."Nou, het is niet zozeer zo dat we iets geleerd hebben van de recente games, maar we zijn de makers ervan wel zeer dankbaar. Het succes van die games heeft de weg vrijgemaakt voor deze nieuwe Thief, het heeft Square Enix ervan overtuigd dat de tijd er rijp voor is."

Garrett in The City

In Montreal wordt nu dus hard gewerkt aan een nieuwe game met meesterdief Garrett in de hoofdrol. We mogen die nieuwe game volgens Roy niet zien als een sequel of een prequel; het is een 'reinvention' van de klassiekers. Om het in wat minder beladen termen te stellen; het is een nieuwe game rond een oude hoofdrolspeler, met veelal dezelfde gameplay als vroeger, maar ingebed in een nieuw verhaal. De setting is daarbij vertrouwd; de game speelt zich af in The City, dezelfde stad als in de vorige games, al zul je daar niet noodzakelijkerwijs iets van herkennen. De stad is geen open spelwereld, al heeft Garret wel een honk waar hij tussen zijn rooftochten naar terugkeert. Het is zijn basis, ergens in een wijk van de stad.

Thief - Meer dan de campagne Review van 28 februari 2014
Thief: Garrett op de PlayStation 4 Review van 25 januari 2014
Leef in de schaduw in Thief Video van 9 oktober 2013