Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties

Thief krijgt een eigen companion app, kondigt uitgever Square Enix aan. De app verschijnt voor iOS en Android. Naast een gratis lite-versie verschijnt een betaalde versie waarmee de ingame verzamelde buit bekeken kan worden. De app kost ¤ 2,69 en verschijnt tegelijk met de game.

De lite-versie van de app verschijnt eind deze maand al. Daarmee kunnen trailers en screenshots bekeken worden. Bovendien bevat de app biografieën van de belangrijkste personages in de game en meer detail over het verhaal. De betaalde versie van de app verschijnt op 28 februari, tegelijk met de game. De betaalde versie, die voor 2,69 euro verschijnt voor iOS en Android, legt een link met de game en geeft spelers inzicht in de voorwerpen die de speler in de game gestolen heeft. Verder bevat de betaalde app een wiki over de game interactieve maps van de spelwereld. Verder bevat de app twee digitale stripboeken en ontwerpschetsen die gemaakt zijn tijdens het ontwikkelproces. Wie de game vooraf besteld, krijgt de app erbij. Net als de soundtrack en de extra ingame missie Bank Heist, die voor 4,99 euro ook los te koop is. Thief verschijnt voor Windows, Xbox 360 en One en PlayStation 3 en 4.

De game wordt gemaakt door Eidos Montreal, bekend van het in 2011 verschenen Deus Ex: Human Revolution. De Canadese studio werkt samen met Nixxes Software uit Utrecht, dat de Windows-versie verzorgt. Het is het vierde deel uit een serie, die in 1998 begon met Thief: The Dark Project. Net als in de voorgaande delen neemt de speler de rol op zich van meesterdief Garrett. Licht en donker spelen een belangrijke rol in de game. Garrett is veilig zolang hij in de schaduw verblijft en heeft weinig middelen om zich te verdedigen zodra hij in het licht treedt en opgemerkt wordt.

Companion app voor Thief Companion app voor Thief Companion app voor Thief

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (27)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

nadat ze eerste gamers gingen uitmelken met dlc content gaat dat nu dus ook gebeuren met apps voor telefoon en tablet. ik zou zeggen maak zo'n app gewoon gratis in plaats van er weer een paar euro voor te vragen.
de development van een dergelijke app kost echt niet minder dan een dlc pakket, dus dat ze er iets voor willen zien kan ik me best voorstellen... natuurlijk zou de prijs ervan kunnen worden opgenomen in de verkoopprijs van het spel, maar dan krijg je weer kritiek van mensen zonder smartphone of een van de niet ondersteunde platformen...
Ik snap best dat het geld kost. Maar waarom gelijk alles voor geld willen slijten. Zo'n app gratis weggeven doet je naam ook goed. Of desnoods 79 cent ofzo. 5 euro is gelijk zoveel geld voor een appje.
mensen vergissen zich heel erg in de ontwikkelkosten van zo'n "appje"...
Je mag het gerust vergelijken met het ontwikkelen van een middelmatige applicatie voor vroeger Windows XP... Jah als je een appje maakt met standaard ui-elementen en voor de rest niets complex dan kun je best in relatief korte tijd iets in elkaar knutselen, ik heb zelf projecten gezien (en aan meegewerkt) die tegen de twee ton aanliepen... Die waren technisch een stuk uitdagender maar bijv qua UI juist heel simpel, en laat dat nou ook een intensieve bezigheid zijn (designers inhuren, assets/resources maken op allerlei verschillende resoluties, custom UI elementen, testen op verschillende devices/emulatoren enz enz) en ook duur...
Men moet eventjes de gedachtengang van dag 1 loslaten, waar de scheet-app door de 15 jarige buurjongen op zolder is ontwikkeld in een avondje... Apps vandaag de dag zijn een heel stuk complexer ;)

het blijft ook een optie zo een companion app, je kan er gerust zonder mee doen ;)

[Reactie gewijzigd door TIGER79 op 13 januari 2014 16:27]

Zoals met alles in de ICT, het maakt niet uit hoeveel tijd het kost om te ontwikkelen.

Je hoort hier dat een eindgebruiker ¤5 "te veel" vind voor de functionaliteit. Ongeacht wat dat is en hoeveel moeite het bieden van die functionaliteit kost.

Overigens, gezien de content er al was toen de app gemaakt werd, gezien dit uit de game komt, ben ik het er ook niet mee eens dat dit "veel werk" is. Niet om je verder valide punten onderuit te halen, maar zo'n appje als deze hoeft niet gek veel langer dan 1 week aan development te kosten vanuit mijn optiek. Tekst, plaatjes en externe media weergeven heeft ook weer geen wonder middelen nodig en natuurlijk UI kost tijd, maar meer dan 2 werkdagen?

Nee, het is geen "script kiddie scheet app", maar het is een lore-multimedia app, welke natuurlijk vooral bijdraagt aan het hypen van de game. Persoonlijk lijkt mij dit iets wat je JUIST gratis wilt weggeven, omdat het ervoor zorgt dat meer mensen je game willen kopen. Mits je natuurlijk geen heel goede game maakt en denkt dat je je onkosten van je app niet kan terugverdienen. Het feit dat ze geld vragen voor deze app is eigenlijk een heel slecht teken.
Dit kost wel wat langer dan de door jou aangehaalde 2 dagen (of 1 werkweek), zelfs al stond het design van meet af aan vast (wat niet zo is, de boel heeft nog al de neiging om te veranderen) dan kost dit ruim wat meer tijd.

Verder komt de content (in tegenstelling tot wat jij wilt doen geloven) niet uit de lucht vallen. Dat is misschien bij je 1,2,3 basic web appje zo omdat het door een klant aangelevert word, maar al die making of videos moeten ook gewoon geschoten worden en dat kost ook geld.
Tuurlijk een making off is niet goedkoop te maken en inderdaad, afhankelijk van hoe de app devs hun materiaal hebben gekregen, zullen ze daar wat aan hebben moeten knutselen. Maar zonder overdrijven, hoe lang duurt dat, 400 plaatjes op full res verkleinen voor een 7 tal resoluties? Dat kost een professional met workstation hardware en de juiste software toch niet meer dan een uurtje. Kom op zeg.

Maar dat was niet het punt; Je moet je app wel doelmatig laten produceren. Je zet geen sharepoint server farm neer voor een bedrijf met 3 personeelsleden. Je hebt geen Ferrari nodig om 100 KM naar je werk te rijden. En dan het hele punt van deze app; ze willen hun lore promoten en een making off laten zien. Fans winnen / binden. Dan moet je zo'n appje wel marktcomfort prijzen. Ik denk dat veel mensen dit té duur zullen vinden. Dus hadden ze beter voor een simpelere app kunnen gaan die dan goedkoper / gratis was (en verkoop van de titel stimuleert), lijkt mij dan in ieder geval.

Buiten de pre-orders om denk ik namelijk dat weinig mensen voor 2,80 deze app gaan kopen.
Ik snap niet helemaal waarom gratis te duur zou zijn (er is namelijk een gratis lite versie). Prima dat die plaatjes verkleinen niet lang duurt, maar dat is dan ook niet waar het werk in gaat zitten. De betaalde versie van de app zit bijvoorbeeld aan de game gelinkt en ik durf er donder op te zeggen dat het een native app en niet een simpel html5 prulletje.
Sorry maar waar haal jij een schatting van een paar dagen vandaan ?
Custom UI elementen, animaties, resources (ja niet alleen de lore plaatjes die jij aankaart, ook menu-items, knoppen enz enz) kosten nu eenmaal veel tijd... Het is niet mijn mening, het is zo, vraag maar aan welke app-ontwikkelaar dan ook en/of aan een designer...
Je moet ook layout's maken voor de verschillende resoluties (niet alleen de plaatjes verkleinen) en dan ook nog eens voor het soort device (smartphone, tablet) en dan ook voor meerdere platforms ?
Nogmaals, dit klinkt precies zoals ik mijn reactie begon : men vergist zich nog steeds in hoeveel tijd het kost om een kwalitatief goede app te ontwikkelen met weinig (let op ik zeg dus niet geen) bugs die op meerdere devices en platforms draait...
In mijn ervaring (die trouwens vaak bevestigd wordt bij conferenties en collega's) mag je nemen dat een scherm met mooie UI alleen al qua implementatie van de UI (dus nog ZONDER achterliggende funcitonaliteit) gemakkelijk een hele werkdag kan kosten... Dus als je toch al uit de losse hand wilt rekenen : een app met 10 niet exact dezelfde schermen kost al 10 dagen aan ontwikkeling voor de UI, tel daar nogmaals op zijn minst 10 dagen bij op voor de achterliggende functionaliteit en dan kom je op een enigszins realistisch beeld uit... Denk je dat dat in 2 dagen kan dan denk je waarschijnlijk ook dat je eerstvolgende bedrijfsauto een Ferrari is... erg leuk maar realistich ?

[Reactie gewijzigd door TIGER79 op 14 januari 2014 10:51]

Punt is dan wel weer dat de manier waarop wij gamen verandert, dit is wordt bepaald door de game industrie, dit hoeft opzicht geen probleem te zijn, maar ze maken tegenwoordig een volledig spel, hakken er dan gedeeltes af en verkopen dat als DLC.

Want hoe kan je nou spreken over iets extra's, wanneer het al klaar is voordat het spel uit is? Dat klopt natuurlijk niet.

Ik ben echt niet tegen DLC, als een goed spel is en daar kan je wat aan toevoegen later, dan best. Maar de manier waarop het nu wordt gedaan, enerzijds 'extra's' die dus al klaar zijn voor de release en anderzijds de prijzen die totaal niet in verhouding zijn. Want hoeveel kost nou dat spel om te maken en hoeveel die app? Net zo goed voor de meeste DLC, dat als je die gaat terugrekenen naar de prijs van het spel, dat je dus echt veelte veel betaald. En vergis je niet, de winsten liggen gemiddeld een stuk hoger op DLC dan op het spel, want tegen de tijd dat veel mensen een spel in de winkel hebben gekocht, zijn er al veel bedrijven die daar ook hun winst uit hebben gehaald, terwijl met DLC daar mogelijk maar 1 ander bedrijf winst uit heeft gehaald.

Dus ja ik word er niet zo vrolijk van, games worden nu gemaakt om DLC bij te verkopen, spellen worden vaak incompleet geleverd om later de volledige ervaring te verkopen, en deze tactieken worden meer en meer gebruikt. Geloof mij, dat is niet goed voor de consument.
Heel veel ontwikkelaars vergissen zich ook in het feit dat niet heel veel gamers op dit soort zaken zitten te wachten.
dat zijn niet de ontwikkelaars maar de marketing afdeling/PR en dergelijke die met dit soort toevoegingen komen...
2,79 als je hem later los koopt en niet preordered ;)
Wie de game vooraf besteld, krijgt de app erbij. Net als de soundtrack en de extra ingame missie Bank Heist, die voor 4,99 euro ook los te koop is. Thief verschijnt voor Windows, Xbox 360 en One en PlayStation 3 en 4.
Ten eerste vind ik het onzin dat zo'n app zo goedkoop zou moeten zijn, er staan gewoon manuren tegenover en het word gemaakt door een bedrijf met een winstoogmerk. En verder kan zo'n app gratis weggeven kan ook makkelijk je merk verzwakken door het goedkoop over te laten komen.

Daarnaast, als je het artikel leest zie je dat de app zelf geen 5 euro kost, maar de Bank Heist DLC. De app kost 2,69 en is er een gratis lite-versie. Kortom: je bent behoorlijk aan het zeuren over niets.
heb het artikel zeer zeker gelezen alleen de verkeerde prijs erbij gezet.
iets gratis geven doet je merk verzwakken ? kijk voor de gein eens in de staat hoe vaak er spullen worden uitgedeeld. en waarom ben ik aan het zeuren om niets ? dat jij misschien overal voor wilt betalen moet je zelf weten. ik wil dat niet en voor sommige dingen betalen doe ik ook niet. ieder zijn eigen mening toch ?
Een paar dingen; ik verplicht je niet om ergens voor te betalen en als je niet wilt betalen heb je een aantal opties. Je kunt de app niet gebruiken (hej) of je kunt de lite versie gebruiken.

Verder hier wat materiaal over hoe een prijs het imago van je merk kan beinvloeden: http://www.millwardbrown....ity_and_Pricing.sflb.ashx
http://www.pratapdsingh.c...y-affect-brand-image.html

Verder hebben ze bij dit soort apps naar alle waarschijnlijkheid een prijsanalyze gemaakt waarbij men bedenkt dat als X users het product voor Y bedrag kopen er de meeste opbrengst word gemaakt. En waar de twee optima liggen.

[Reactie gewijzigd door PrisonerOfPain op 13 januari 2014 17:48]

Hij is dan ook maar ¤2,69 ipv 5?
Dat lijkt mij niet, al die zooi die in de app te zien is, zoals de biografieen en de videos zijn gemaakt voor de game, er is dus niet speciaal content gemaakt voor een app, of nog een aparte app game, het is enkel een extensie van de game.

Erg veel development tijd zal daar lijkt mij niet inzitten.
GTA5 deed dat ookal, maar die is gratis en werkte ook op WinPhone. Beetje jammer van SE dit, maar SE staat bekend om de relatief hoge prijzen voor spellen, DLC en andere ongein.

Wel mooi dat Nixxes de PC port doet. Die hebben uitstekend werk verricht voor Tomb Raider, veel beter dan welke andere port dan ook van de laatste jaren.
Bij Deus Ex vond ik SE juist heel schappelijk. Het spel levert je veel meer speeltijd op dan vergelijkbare games naar mijn mening, terwijl de prijs voor de DLC en de Directors Cut een stuk lager waren dan wat er door andere bedrijven voor DLC gevraagd wordt.

Ik ga dit spel misschien ook nog wel halen, heb de vorige Thief spellen nog nooit gespeeld, maar dezelfde combinatie bedrijven als bij DX:HR zal vast weer een geweldig spel opleveren.
Code bij de game leveren dat je het gratis kan downloaden
Ik was hier al bang voor, eerst is het gratis, dan gaan de kosten voor die companion apps langzaam omhoog en over een paar jaar is dit gewoon de standaard.
Xbox 360 en One

Maar dan niet Smartglass? Zal wel niet, omdat ze daar geen 2,69 mee kunnen binnen trekken.
Maar 2,69 voor een opgepimpte character screen en video's?
Inderdaad.. Ik vind dat developers extreem weinig gebruik maken van SmartGlass.
Bij as creed Black Flag is de app ook gratis en kan je zelfs hele leuke dingen mee doen. Snap dat niet alles gratis kan zijn maar ik ga er geen geld aan uitgeven.
Als je verder leest zie je dat de app gratis is en dat je kan kiezen om te betalen voor extra funkties
Inderdaad, de trailers en screenshots zijn gratis.
Als je de app installeert, doe je het echter waarschijnlijk voor de informatie en de wiki. Dan betaal je dus 2.69 voor een stukje reclame voor een spel van 50+ euro.

Ik heb altijd een beetje moeite met dit soort apps. Voor Tomb Raider hadden ze ook zo'n stukje betaalde reclame in app stores gezet. Dit is dus de nieuwe richting die Square Enix opgaat. Het blijft natuurlijk een keuze en ik kies ervoor om dat geld in m'n zak te houden. Niet dat ik het überhaupt uit had kunnen geven: ik heb een Windows Phone.
hmm niet voor WP8? scheelt mij toch weer een paar euro
Gezien de Windows, xbox360 en Xbox one uitgaven, vind ik het vreemd dat er geen wp8 app is. Dat zou ik in dat rijtje wel verwachten.
In plaats van klagen over de prijs vraag ik me eerder af wat je hiermee moet. Dergelijke companion apps doen me altijd een beetje denken aan die second screen apps voor TV-programma's: men weet dat het programma niet interessant genoeg is, en dat kijkers daarom de helft van de tijd met hun telefoon/tablet zitten te klooien, dus maken ze maar een app in de hoop dat je dan in ieder geval nog steeds op -een- manier met hun merk aan de gang bent terwijl je er niet actief naar aan het kijken bent.

Wat voegt een app als deze toe immers? Buit bekijken? Maps? Waarom kan dat niet ingame? Extra info? Dat staat gewoon in de Thief wiki. Concept art? Op een 5" schermpje? Nonsens.

Dit draagt op geen enkele manier bij aan het spel, en dat weten ze bij Eidos ook wel. Dit gaat meer om "zorgen dat mensen ook als ze de aandacht verliezen nog met Thief bezig zijn." Waarom zou je daarvoor betalen? Laat ze liever het spel zelf zo interessant maken dat mijn aandacht niet verschuift naar m'n telefoon of tablet.

Óf maak een echt interessante app: toon brieven en dergelijke in de app in plaats van in de game, zodat je kan lezen en met een half oog de omgeving in de gaten kan houden, net als je in het echt zou doen. Maak ingewikkelde puzzelsloten op juwelenkistjes die je moet openen door je telefoon te kantelen en te manipuleren. Laat de speler tijdens het spelen aantekeningen maken over de ruimte waar hij/zij zich bevindt, die je later kan raadplegen (The Legend of Zelda: The Phantom Hourglass voor de DS is een briljant voorbeeld van hoe je dit op sublieme wijze kan doen). Dit zijn allemaal dingen die logisch zijn om op een apparaat erbij te gebruiken, terwijl je aan het spelen bent, in tegenstelling tot wat er nu is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True