Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 115 reacties

Uitgever Electronic Arts heeft bekendgemaakt dat ontwikkelaar EA Maxis binnenkort een offline singleplayer toevoegt aan het vorig jaar verschenen SimCity. De modus wordt toegevoegd met Update 10, maar wanneer deze update online komt is nog niet bekend.

De komst van de offline spelmodus voor SimCity wordt door Maxis zelf aangekondigd op de officiële website van het spel. Maxis' general manager Patrick Buechner verklaart in een blogpost dat de offline modus momenteel nog flink getest wordt en dat deze gratis te downloaden zal zijn zodra de content gereed is. De studio maakte echter nog niet bekend wanneer dat moment zou kunnen zijn, en of de update gelijktijdig beschikbaar zal komen voor de Mac-versie van de game.

Een offline spelmodus voor SimCity is al sinds de release van het spel in maart van 2013 een veelbesproken onderwerp. Het simulatiespel eist van gamers dat zij verbinding maken met een centrale server. Hier worden games opgeslagen en wordt dus ook de voortgang tijdens het spelen bewaard. Dit leverde in de periode na de release fikse problemen op. Doordat de servers vaak niet goed werkten konden veel gamers SimCity niet goed of zelfs helemaal niet spelen.

Een klein jaar na de release van het spel komt de offline spelmodus er dus wel. Dat is opvallend, want eerder hield EA Maxis vol dat het niet mogelijk was om SimCity een offline spelmodus mee te geven. Toenmalig studiobaas Lucy Bradshaw verklaarde dat de servers niet weg te denken waren omdat zij zware berekeningen zouden uitvoeren die niet aan client-zijde gedaan konden worden, maar ook toen waren er al anonieme bronnen binnen Maxis die dat afdeden als onzin. Nu een offline modus toch mogelijk blijkt te zijn lijken die anonieme bronnen nu gelijk te krijgen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (115)

Maxis heeft ook de ''regels'' aangekondigd voor het modden van Sim City. deze kun je (in het engels)
hier: http://www.nextpowerup.co...-for-modding-simcity.html
in het kort vinden

en http://www.simcity.com/en...ticle/modding-and-simcity
in het langdradig :P

er staat hier kort dat alles met copyright niet mag, en dat je amper files mag aanpassen.
Houd je je daaraan hebben ze alsnog de mogelijkheid je MODS te blokkeren en je aan te klagen ;)

[Reactie gewijzigd door prupke15 op 13 januari 2014 16:47]

hmmm, klinkt als een eerlijk modding beleid :/
Er komen geen grotere maps omdat ze de engine zo slecht (onrealistisch) hebben geschreven dat het niet mogelijk is. Een groot probleem is bijvoorbeeld de reistijd. Bij grotere maps is het voor een agent (werknemer) bijvoorbeeld niet mogelijk om binnen een simcity dag, te reizen van huis naar werk (als het werk aan de andere kant van de map is). De situatie is volledig afgestemd op het kleine formaat van de maps.
Ik zit eigenlijk meer op grotere maps te wachten maar dat zal wel nooit gebeuren.
Ik zit eigenlijk meer op grotere maps te wachten maar dat zal wel nooit gebeuren.
Inderdaad.

De kleine maps ter grootte van een postzegel zijn een van de redenen geweest dat ik na 1 week spelen alle interesse verloren had. SC4 had ook zo z'n tekortkomingen maar in veel dingen was het een véél completere game. En met de vele mods die voor SC4 beschikbaar zijn is het in alles behalve graphics een veruit superieure game.

Andere zaken die me toen stoorden behalve de postzegel-maps:
- geen terraforming,
- geen subways,
- geen raised/lowered roads, geen tunnels/bruggen (fixed),
- de abominabele traffic AI (deels fixed),
- de abimonabele (en verdacht simplistische) agent AI (iets verbeterd inmiddels),
- hoe wonderbaarlijk slecht interzonaal verkeer tussen steden functioneerde,
- dat je met slechts een beetje interzonaal verkeer die enige toegangsweg naar je postzegel (of twee als er ook een spoor aansluiting was) een compleet verkeersinfarct kon bezorgen, te weinig capaciteit en geen mogelijkheid die capaciteit uit te breiden,
- de beperkte replay-waarde omdat steden eerder generiek dan uniek waren, aangezien je met die kleine postzegels weinig andere opties had dan telkens de meest efficiente keuzes te maken voor het soort "stad" dat je wilde bouwen,
- de always online vereiste,
- niet de mogelijkheid hebben lokaal te spelen en lokaal saves op te slaan,
- het (nog) ontbreken van fatsoenlijke mod-support,
- bugs, brainfarts server-side, rollbacks, en "verdwenen steden",
- enzovoorts, enzovoorts.

Een aantal zaken zijn flink verbeterd het afgelopen jaar. Fijn dat er nu ook een offline modus komt, maar voor mij persoonlijk is het echt nog niet genoeg om me weer in SimCity geïnteresseerd te krijgen. Het is te weinig, het is wat mij betreft nog steeds geen SimCity.
Als Simcity fan sinds SimCity 2000 staat de franchise me nauw aan het hart, dus dat ik nu die mening ben toegedaan wat betreft de game en de richting die EA/Maxis met de franchise lijkt op gegaan doet me best wel wat.

Iets anders: dit blijft EA. Mijn cynische alter-ego zegt me dat dit gewoon de opmaat is naar het stopzetten van de server support.
Misschien wanneer modding officieel uitkomt gaan mensen dat wel doen. Lijkt me wel mogelijk!
Dat zit er wel in. Het is alleen best treurig dat het voor EA Maxis blijkbaar niet mogelijk is om grotere maps te maken (of het is gewoon onwil).
Ik kon het niet zo snel meer vinden, maar ik een officiële blog hebben ze in ieder geval aangeven de mogelijkheid te onderzoeken en tot de conclusie gekomen dat het te zwaar zou worden als de steden te groot zouden worden en dat daardoor een hoop mensen het spel niet meer zouden kunnen spelen.
Ja dat excuus heb ik al vaker gehoord maar ik geloof er niet zo veel van eerlijk gezegd, toen Sim City uit kwam heb ik het op een middelmatige PC gedraaid en heel zwaar werd hij niet belast.
Als het echt zo is dat er serverside 'zware berekeningen' uitgevoerd worden, dan zou die middelmatige PC na de update wel eens beduidend minder soepel kunnen omgaan met Sim City. Als dit niet zo is, dan kun je stellen dat het inderdaad niets meer dan een (ongeloofwaardig) excuus is.

Er is dan namelijk niets meer dat het tegenhoudt behalve de eigen PC. Een eventuele kostenpost van benodigde zwaardere servers aan EA Maxis kant kunnen ze dan echt niet meer als excuus gebruiken.
Er is al een tijd een "gekraakte" simcity in omloop waarbij lokaal een server word gehost. Door het verkeer tussen een legale versie en hun servers te onderscheppen en te ontleden is men er dus in geslaagd een simcity server te emuleren. Ik geloof niet dat alle functionaliteit aanwezig was (dingen zoals samenwerken met andere steden) maar het spel werkte wel.

Wat hier vooral intressant aan is dat de emulatieserver 2 keer niets inneemt van resources.

Je kan ook de stelling zo bekijken, als er dusdanig zware berekeningen aan te pas zouden komen dat het absoluut onmogelijk is deze client side uit te voeren zou je hele zware servers nodig hebben. Nu gezien er geen abbonement is krijg je maximum 60 euro retail per klant en nieuwe klanten nu maxium 30 euro retail. Daarvan zou je 5 euro kunnen reserveren voor de serverkost. Berekeningen die te zwaar zijn voor de client maar waar je wel voor 5 euro de nodige rekenkracht aan servers kunt leveren + energiekost + onderhoud.

Het is van het begin onzin geweest en ondertussen bewijst de illegale versie al tijden zwart op wit dat het onzin is.

Tevens is het argument geen grotere maps omdat dan veel spelers problemen ondervinden ook onzin, zoveel moeite om een dialoogvenster in te bouwen dat een bepaalde computer niet krachtig genoeg is om een grotere map te spelen en advies te geven om op de kleine maps te blijven?
De kleine maps waren enerzijds een designkeuze (om je te verplichten samen te werken met andere steden) anderzijds is de onderliggende code alles behalve schaalbaar. Ze hebben notabena een update of 7 nodig gehad vooraleer het traffic probleem min of meer opgelost was als je de kleine map had volgebouwd. Kan je bedenken wat dit geeft als je de map 4 keer zo groot maakt. En als je een kleine map volbouwt zie je gewoon dat de engine slecht is, niet enkel traffic maar ook hulpdiensten, vuilnis, water, etc geven soms problemen gewoon omdat de stad zo "groot" is, niet omdat er iets mis is met je hulpdiensten.
Ze hebben notabena een update of 7 nodig gehad vooraleer het traffic probleem min of meer opgelost was als je de kleine map had volgebouwd. Kan je bedenken wat dit geeft als je de map 4 keer zo groot maakt.
Ik ben het half met je eens. Met een grotere map kun je wel makkelijk een complete Fly-overs en ringbanen aanleggen, wat nu niet praktisch haalbaar is want dan heb je geen plek meer voor huizen enz.
Als ze nu ineens wel een offline modus kunnen bieden lijkt het me duidelijk dat die "zware berekeningen" vanaf het begin een leugen waren om de anti-piraterij maatregelen te verdoezelen.
Als ze nu ineens wel een offline modus kunnen bieden lijkt het me duidelijk dat die "zware berekeningen" vanaf het begin een leugen waren om de anti-piraterij maatregelen te verdoezelen.
In de Bèta was het al mogelijk om door te spelen terwijl de server verbinding weg viel... ja oké maar 30 minuten lang daarna werd je uit de game gegooid omdat ze vinden dat de save game op de servers moet staan. (edit: Ook gedeeltelijke anti-cheat omdat ze zelf aan de serverkant alles nog eens berekenen of het wel mogelijk is wat je hebt. Dus logisch gezien als je geld cheat kunnen ze eventueel een rollback doen van je stad)

Maar toen was me al duidelijk dat de (game-)engine helemaal niet "te zwaar" is voor normale pc's/laptops..

2 redenen waarom ze die leugen verspreid hebben is:
- Anti-piraterij
- Door de deadline/gamerelease was het nooit haalbaar om een offline modus te integreren...

Wat ik mezelf dan nog afvraag, grotere mappen zorgen inderdaad voor meer berekeningen, geen zwaardere. Dus na mijn idee moet het nog steeds mogelijk zijn om grotere mappen te krijgen.. Echter zal de save game wel XXL worden waardoor Maxis/EA zoiets heeft van nha geen zin om geld te steken in save game opslag...

[Reactie gewijzigd door delix op 14 januari 2014 10:49]

Het mooie is dat ze letterlijk een variabele hebben opgenomen in naar ik meen file (java script?), die hard forceerde dat de client om de 20 minuten controleerde of er nog verbinding was, om vervolgens enkele berekeningen te doen op de server en deze terug te sturen naar de client. Tussen die 20 minuten in was er geen data nodig.

Ik heb helaas de exacte waarde en bron niet terug kunnen vinden, maar dit artikel refereert er iig wel naar.

http://www.rockpapershotg...ity-server-not-necessary/
Tuurlijk is het een leugen, niet de engine die om het online gebeuren heen gebouwdt is.
haha, nee inderdaad.
Ik ken 1 speler die werkelijk nog steeds Simcity speelt:
En dat op een intel i5 3230M met 4GB ram en een GTX650M 1GB.
De grote grap is dat de graphics inderdaad teruggeschaald moeten (niet eens gek ver), maar hij kan nog steeds gewoon z'n database indexering op de achtergrond draaien. Het spel belast dit systeem op "volle maps" amper voorbij de 40%!!!

Het hele "excuus" dat het niet zou draaien op middelsterke PC's is volledige onzin, net als het "online server is voor performance" gedoe. Anti piraterij acties als je het mij vraagt.

Waarom gaan ze nu nog met fixes komen? Waarom is dit nog nieuws op T.net? Ik dacht dat EA SimCity maar gewoon z'n dood had laten sterven?
De gemiddelde SC speler zit op lagere specs.

Er zijn zat fixes geweest. We zitten al bij 9.

http://eahelp.ea.com/en/article/simcity-updates/

ga changelogs doorlezen, MAXIS is enorm pro-actief bezig geweest met updates over alles. Ook waar ze mee bezig zijn, waarom iets niet lukt of waarom sommige zaken erg lastig zijn. Ze spelen vanaf het begin al open bal en op MAXIS zelf vrij weinig negatiefs te zeggen behalve dat ze hun doelgroep wat verkeerd ingeschat hadden.

Maar ik heb vanaf SC onder DOS alle versies gespeelt (inc alle andere MAXIS spellen). En heb toch 190uur staan op SC.
Zolang in die change logs niet staat dat de map size met minstens 300% vergroot is kan het me eigenlijk niet zo veel schelen.

De te kleine maps hebben deze game eigenlijk voor de launch al de das om gedaan.

Zo'n spel als dit heeft een supergrote map nodig, helemaal omdat heel veel faciliteiten gewoon enorm groot zijn.

SC4 heb ik jaren lang regelmatig gespeeld (was mijn backup spel als er ff niets anders te doen was), SC2013 heb ik anderhalf week intensief gespeeld en sindsdien niet meer opgestart.

P.s. even door de change log gebladerd maar de fixes zijn voornamelijk van kleine aard. Echt baanbrekende gameplay wijzigende zaken staan er niet in.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 13 januari 2014 20:56]

Ben ook niet zo'n fan van de kleine maps maar kan er wel mee spelen. Zie het zelf als soort suburbs en vind het zelf belangrijker als de mogelijkheid komt dat andere steden gewoon doorlopen ipv pauzeren zodra je naar een andere stad gaat. Zal IMO veel meer schelen dan simpelweg de mappen te vergrooten.

En de updates zijn genoeg dat er met de meeste versie nummers het spel toch heel anders speelt. Zit best een groot verschil tussen 6.0 en 8.0 (heb 9.0 nog niet gespeelt, vd week eens proberen)
heb het spel zelfs op een niet al te snelle laptop met een Gt630m en i3 processor goed draaien op medium settings dus zo zwaar is het spel nou ook weer niet inderdaad. ben blij dat er nu een offline mode voor komt, kan ik het spel tenminste ook bv op vakantie spelen , of domweg tenminste nog steeds als ea de stekker eruit trekt!
Ze hebben niks "aangegeven", ze hebben het vermeld en verklaard. Buiten het feit dat het totale onzin is, mag er toch wel verwacht worden dat ze de functie gewoon inbouwen.

Crysis 3, ontzettend mooie grafische effecten. Kan iedereen het op die instellingen spelen? Nee. Maar ze geven ons wel de MOGELIJKHEID.
Daar gaat het om.

Dan spelen de andere mensen toch met kleinere kaarten? Ook de oneerlijkheid op scoreborden is geen argument. Dan maken nemen ze maar scores per kaartformaat.

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 13 januari 2014 18:09]

visuele effecten != functionaliteiten.
Uuh, even dat je het weet: één van de argumenten tegen was dat mensen op minder krachtigere computers het spel niet meer zouden kunnen draaien.

Over de daadwerkelijke omgang van de glassbox engine met de grotere kaarten heb ik nog niets gezegd. Maxis zei dat dat niet goed zou gaan, maar ze zeiden ook dat een offline versie niet mogelijk was.

Dus dat moet nog maar blijken.

Mijn_vorige_commentaar != over_de_functionaliteit. O-)
Niet mogelijk zijn, of behoorde niet tot de mogelijkheden? Dat toch een flink verschil in opvatting... ik vermoed namelijk het tweede met het oog op piraterij. Maar er was zoveel vraag naar en EA moet ook hebben gezien dat het een groot punt is waarom Simcity niet het succes is wat ze hadden gehoopt...

Maarrr, als er straks een offline/standalone modus is, wat houdt ze dan nog tegen om in die modus wel grotere steden toe te staan voor mensen met systemen die het wel aankunnen? In het kader van de online ervaring en dat ze die zo breed mogelijk wilde uitdragen zonder teveel beperkingen voor mindere hardware, kan ik helemaal begrijpen. Maar als je straks ook los van de cloud kan spelen, dan wil ik ook meer vrijheid wat betreft de maps... het is voor mij serieus de reden waarom ik Simcity nog niet heb gekocht! Ik wil niet meerdere losse kleine steden...1 grote megacity met ondersteinende steden er naast.
Maxis zei eerst dat het niet mogelijk was. Later veranderde dat naar "niet mogelijk zonder ingrijpende veranderingen". Dit kwam na het nieuws dat hackers al lang een offline versie hadden gemaakt. Een erg laffe actie moet ik zeggen.

Maar daar hopen mensen dus op. Dat de "modders" grotere speelvelden maken zodra er geen verbinding meer gemaakt hoeft te worden. Dan kan men tenminste echt zelf ervaren of het werkt of niet.

Een simpele "Nee dat kan niet" van Maxis vinden veel mensen, waaronder ik, niet genoeg. Wij zien liever bewijs dat het niet kan. De verklaring dat ze het niet hebben ingebouwd omdat mensen met minder krachtigere systemen het niet zouden kunnen spelen kunnen we helemaal niet hebben.
Zeker niet omdat een PC geen console is en er constant verbeteringen toegepast worden en sterkere apparatuur op de markt komt.

Aan de ene kant geloof ik Maxis best wat betreft de schaal van de steden. De gesimuleerde eenheden lijken al een willekeurig pad te volgen, met als gevolg dat water en/of stroom sommige delen van de stad soms helemaal niet bereikt (al moet ik dat zelf nog meemaken). Maar dat is een ongelukkige ontwerpfout. Als ze in het begin uit waren gegaan van grotere velden dan had men dat probleem niet. Ik weet zeker dat mensen de gesimuleerde eenheden van stroom en water, die als bolletjes onder de straten stromen, graag op hadden gegeven voor grotere speelvelden.

Het beste is gewoon om alle functies die men wilt in te bouwen. Wanneer de spelers straks zelf ervaren dat grotere kaarten echt niet lukt, mag Maxis best zeggen "zie je nou?". Maar daar hadden ze dan zelf ook wel bewijs voor mogen leveren.
Maar dan zal Maxis ook meteen zien dat SimCity instort. Ik zal het in ieder geval niet meer online spelen. Het synchroniseren van steden en grote constructies werkt nog vrij slecht.
maar door het niet te doen, zijn er een hoop mensen die gewoon de moeite niet meer nemen om de game te spelen.
Voor mij is het voorlopig Game Over voor Sim City. Als er wat meer positieve echo's komen over het off line gedeelte en grote maps mogelijk zouden zijn, dan start ik het nog wel eens weer op. Maar tot dan,... Nee bedankt.
Bij is precies hetzelfde het geval. Vooral de map size is wat mij tegen staat.
Ik schaf het spel pas aan als de maps groter worden. In simcity 4 had ik af en toe al problemen met te kleine maps. Dan wou ik toch nou net iets groter gaan voor me steden en graanvelden. Ben helemaal met jullie eens
Voor mij was Simcity dé titel van 2013, maar aangezien ik slechte ervaringen had met pré orders heb ik het even afgewacht... Dit bleek een goede keus te zijn.

Op dit moment vind ik de game, vooral met die mini maps, slechts een download waard. Kopen zal ik pas wanneer de problemen zijn opgelost en de maps 3x zo groot kunnen.
Klopt, ik herinner mij deze reden ook.

Wat mij betreft een vreselijke drochreden, als iedereen erop zit te wachten dan kun je het toch uitbrengen met een kanttekening dat het de PC wat zwaarder kan belasten ?
De engine zelf heeft er moeite mee, niet zo zeer de computers van gebruikers.
En het gemiddelde systeem van SC stelt geen hol voor. Gemiddelt zit het vrij dicht tegen de minimum specs aan. Map verdubbelen en minimum specs worden verviervoudigt.
Liever een ingame melding "sorry, u kunt geen medium maps spelen met 1.5GB vrije RAM" en "sorry u kunt geen large maps spelen met 3GB vrije ram" , dan dat iedereen geforceerd wordt enkel en alleen op small te spelen.

Dat was toch juist één van de insteken van PC gaming? Jouw randapperatuur en hardware keuze, onze dynamische producten? Geen one size fits all?

Maar goed, zoals Bansheeben hieronder ook al schrijft, diverse onderdelen hangen van de ducttape aan elkaar. Ze hebben hun AI en scripting gewoon op één kleine maat map opgehangen. Je vraagt je bijna af of deze devs wel een opleiding hebben gevolgd. En zo ja (wat dat hebben ze natuurlijk) waarom ze dan zo te werk zijn gegaan...
Je kunt het als MAXIS zijnde ook niet flikken om maar een groot deel van je gebruikers niet dezelfde features geeft kwa gameplay.

Helemaal gezien veel spelers toch wel gebruik maken van de regions en samen spelen met andere. Paar waar ik mee speel zitten op core2duo's met videokaarten van de vorige eeuw zowat. Dan kan ik straks niet meer samen spelen met hun

Probleem is dat tijdens de ontwikkeling veel belangrijke figuren binnen MAXIS voor de development weg zijn gegaan. En dat is duidelijk terug te zien in de engine. Ook de ontwikkeltijd die EA aan MAXIS gegeven heeft (ondanks dat MAXIS van alle EA dochters zo'n beetje het meeste zelfbeschikkingsrecht heeft :s)
Dat klopt, maar dat komt doordat SC 5 zo'n verschrikkelijk slechte engine heeft. Als je een grote stad zou proberen te bouwen, zou die hoogstwaarschijnlijk volledig dichtslibben door de zwakzinnige traffic ai en überhaupt de manier waarop jobs, woningen, industrie ed worden opgevuld. Mijn theorie is nog altijd dat ze de steden zo klein hebben gehouden, omdat ze wisten dat het geheel met plakband aan elkaar hing en dat dat met een grote stad dus meteen duidelijk zou worden voor iedereen die het een uur zou spelen. SC 5 is een grote façade, zo jammer dat ik 'm gepreordered heb...
De kleine maps is wel het probleem van Simcity, en het moeilijk doen over het vergroten van die maps lijkt het er inderdaad op de gebruikt AI/Algoritmes voor de stafontwikkeling en sims dan ook aangepast moeten worden. en het is jammer want ik vindt het gewoon een leuk spel maar je steden zitten gewoon te snel vol.
Klopt, dat wordt hier ook nog even benoemd.
Echter staat er niet of dat door de server-kant of de client-kant komt. Mocht het in de engine zitten, dan denk ik dat het niet gaat komen.

Overigens staat in hetzelfde artikel ook het onderzoek naar de offline-modus.
Dat bepalen wij zelf wel, mensen gingen voor de oude sim city's ook PC's uitbreiden.
Als dat zo zou zijn dat hebben ze wel een heel straf datacenter nodig daar bij EA.. Dan moeten ze minimaal (aantal spelers x courant cpuutje hebben draaien daar)
Dat klopt, dat heb ik ook gelezen... Er werd daarin volgens mij aangegeven dat door grotere maps de game op een groot deel van de pc's niet meer speelbaar zou vanwege de complexe engine en algoritmes mbt alle infrastructuren e.d. in de game.

Gevonden! http://www.simcity.com/en_US/blog/article/state-of-simcity

3-10-2013
After months of testing, I confirm that we will not be providing bigger city sizes. The system performance challenges we encountered would mean that the vast majority of our players wouldn’t be able to load, much less play with bigger cities. We’ve tried a number of different approaches to bring performance into an acceptable range, but we just couldn’t achieve it within the confines of the engine.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 13 januari 2014 18:11]

Dat begrijp ik, dat het dan te zwaar zou worden. maar dan moeten ze gewoon een optie maken waarin het hele spel in een soort light versie kan worden gezet. Voor heel veel mensen is de uitdaging van Simcity het maken van een hele grote stad (Manhattan nabouwen of iets dergelijks). Nu dat niet meer kan is een deel van de lol eraf.

EnigmaNL zei dat het treurig was dat EA Maxis geen grotere maps kon of wilde maken. Ik denk dat het treurig is dat zij niet inzien dat grote maps essentieel zijn voor een hoop Simcity fans (zoals ik en ik speel het spel sinds Simcity 2000)
Het kan wel, maar dat heet optimiseren, dat kennen ze schijnbaar bij EA nog steeds niet...
Offline mode als die er in komt zal pas interessant worden als er totaal geen verbinding met de server word gemaakt, tenminste, voor mij dan, anders zou het geen offline mode zijn.
Vooral zouden grotere plots in de maps fijn zijn, zodat er meer op past, nu zijn deze plots namelijk erg klein. Maargoed dit scheint niet groter te kunnen volgens EA wegens performance issues.

Tim Visée
Het klopt wel, als ze grotere maps zouden toevoegen zou ik het binnen no time weer gaan spelen~ zelfs als dat tenkoste zou gaan van de toch al niet al te geweldige simulatie (mensjes die eerste huis inlopen enzo)~ ach ja, ik zou het tenminste flink waarderen als ze zelfs in een eigen risico, single player only bigger maps toestaan... voor mijn part via een hidden menu... maja, hun argument is dat iedereen zich wat betreft gameplay moet aanpassen aan de allerslechtste :( (ipv dat iemand met een betere pc een betere ervaring gewoon mag hebben).
maja, hun argument is dat iedereen zich wat betreft gameplay moet aanpassen aan de allerslechtste :( (ipv dat iemand met een betere pc een betere ervaring gewoon mag hebben).
Dit heb ik inderdaad ook gehoord in een interview van iemand uit die studio (weet niet meer exact wie). Eerlijk gezegd is dat wel het meest treurige wat er ooit is uitgesproken door een pc-game studio.
En zelfs al zouden ze die visie willen volgen dan is het nog steeds niet gelukt want me buurjongetje kan het spel echt niet draaien op zijn windows 98 machine waar die alleen maar naar spele.nl op gaat
Inderaad, we zijn als PC gamer wel vaker het slachtoffer van mensen met verouderde hardware (a.k.a. consoles of low end pc's) maar dat is meestal met multiplatform games of mmo's. Het is triest dat dit fenomeen zich verder uitbreid.
Grotere Maps...denk aan 10x zo groot...dat zou fijn zijn, dan kan je echt weer aan het bouwen...nu is het gewoon zo dat je veel ruimte moet opofferen voor de gemeentelijke diensten en stroom dat er weinig stad overblijft!

na een uur of 2 is de map helemaal vol! zou toch liever een week spelen voordat de kaart vol is!

Maarja EA/Maxis luistert toch niet naar ons!
hoe jammer dit ook is dit zal waarschijnlijk nooit gebeuren ;( ;( ;(
Wauw, heeft er iemand bij EA het licht gezien?

Simcity
+ Mod ondersteuning
+ Offline modus

BF4
+ DLC's werk schrappen en focus leggen op stabiliseren van de game


Ga zo door mannen, jammer dat het ze maanden kost om na hun spelers te luisteren.
Het licht niet denk ik maar Lucy Bradshaw is wel weg gepromoveerd.

Dat is EA he, help een goede franchise proffesioneel om zeep. Praat een hoop onzin en je komt in het bestuur van EA terecht. En dan vragen ze zich af waarom ze zo'n slecht imago hebben :p.

En hopelijk worden reviewers en consumenten nu eens wat kritischer i.p.v. alles klakkeloos te accepteren. Onzin als: er worden dingen online berekend wordt gewoon voor waar aangenomen zonder ook maar ooit 1 tegen geluid.

[Reactie gewijzigd door Postius op 13 januari 2014 16:28]

;Het jammere is dat eigenlijk heel veel (veel te veel?) consumenten erin zijn getrapt door het spel te kopen. Alleen in de eerste twee weken verkocht EA al ruim 1.000.000 keer het spel. En wie weet hoeveel het spel inmiddels verkocht is.

Maar het grootste probleem vind ik de vergeetachtigheid en vergevingsgezindheid van "ons gamers".

Vergeven en vergeten:
- Privacy & Origin;
- het verkrachten van studio's als Bullfrog, Westwood en Pandemic;
- Microtransacties in alle games;
- Weg met de tweede handsmarkt;
- Battlefield 4;
En waarschijnlijk nog tig andere zaken.

Pas als we met onze portemonnee gaan stemmen, zal EA luisteren. Doen we dat niet, welke reden hebben ze dan om er iets aan te doen? Ik heb Simcity 2013 inmiddels in maart al teruggebracht en verder geen EA games meer gekocht. Ik zou willen dat meer mensen dat deden.

Maar uiteindelijk is SimCity financieel gezien gewoon een succes, dus waarom een succesvol recept veranderen? Ik ben bang wat ze gaan doen met Star Wars!
Ik zie alleen maar dat hij gepromoveerd is...vlak voor de launch van BTF 4. Denk dat je dat bedoelde.
nou ze lijken het beter te doen maar om te zeggen dat ze het licht hebben gezien...

dan zou BF4 niet zo geschipped zijn.

ze maken al langer domme keuze's

content cutten voor DLC
(mass effect 2 zaeed was ooit een main character, maar is gecut voor dlc en daar is bewijs voor te vinden, mass effect 3 retake omega dlc gebruikt content die in de game files beschikbaar was onderandere voice samples voor het begin en einde van de dlc... die in de game files zaten maar dus niet gebruikt werden (waarschijnlijk niet op tijd af gekregen of screw it dlc gedrag).

al is er geen bevestiging voor zou dragonage 2 de alpha build die ze EA hebben laten zien zijn waarop ea zijn reactie was prima op poetsen en shippen ipv ehr... spel afmaken en dan op poetsen.

helaas bezitten ze franchises die ik heel graag speel maar de quality daarvaan is de laatste tijd toch wel diep triest, hopelijk overleeft dragonage 3 het goed : / je zou bioware de schuld kunnen geven maar als je ziet dat bij EA links en rechts studio lead's weg rennen geeft het toch de indruk dat EA niet zo'n plezante publisher is om onder te werken.

het fijne aan bioware ze laten de oude spullen vaak zitten, dus als je gaat graven vind je sporen. mass effect en dragonage zijn toevallig mijn fav franchises van hun durf te wedden als je in andere gaat vragen dat je veel van hetzelfde tegenkomt als er nog sporen zijn.

[Reactie gewijzigd door anub1s17 op 13 januari 2014 17:21]

Ze luisteren helemaal niet naar hun spelers ze kijken naar waar het geld ligt.
nu nog even er voor zorgen dat je met simcity je map ook uit kunt breiden en EA is de game ontwikkelaar van 2014. Tenzij Watchs Dogs en The division super super goed worden en alle verwachtingen overtreffen, dan is Ubisoft natuurlijk de game ontwikkelaar van 2014
Achja, liever dat ze na maanden pas luisteren dan helemaal niet. Activision heeft in hun bestverkopende series nog nooit een keuze gemaakt die geen directe geldwinst zou opleveren volgens mij.
Het enige dat ik zie is een bedrijf waar de PR-afdeling waarschijnlijk de hakken in het zand heeft gezet, omdat zij niet voor altijd halve producten kunnen leveren en verwachten dat de consumenten het slikken als zoete koek.

Zal het zijn om niet te veel te hoeven investeren ? Als Simcity nou eens geen succes werd en dus weinig verkocht had dan was het wel een leuk vangnet geweest.

[Reactie gewijzigd door Rexus op 13 januari 2014 16:28]

Too little....too late...
Belachelijk, het is NOOIT te laat om zulke dingen te veranderen. Het is laat misschien maar er spelen nog genoeg mensen dit spel.
Natuurlijk is het wel te laat, dit had bij de release moeten zitten. De mensen die het spel toen kochten (zoals ik) zijn door ontbrekende of niet goed werkende elementen al lang geleden gestopt met dit spel.

Daarnaast beloofde EA Maxis destijds dat het pertinent onmogelijk was om een offline modus te hebben vanwege allerlei hypermoderne online features die onmisbaar zouden zijn...
Voor EA Maxis is het eigenlijk wel te laat. De winst per verkochte game is nu veel lager dan toen hij net uit was. Daar komt nog bij dat er nu geen marketing meer voor is en dus alleen mensen die op IT-/game-sites komen hiervan af weten.
Niet helemaal waar. Sterker nog, ik ga waarschijnlijk nu weer meer spelen! Ik speelde toch altijd al alleen.
Nog sterker, dit kan mij wel eens over de streep helpen om de game als nog te kopen.

Leek me namelijk erg leuk om te doen en (als het werkte) zag het er ook nog eens aardig uit :) Alleen die duffe altijd-online modus met de reeds bekende problemen weerhielden me.
Eerst eens wachten op een beoordeling van de offline mogelijkheid of dat daadwerkelijk degelijk werkt, daarna vrolijk wachten op een Origin sale ;-)
Bij mij netzo, en het formaat van de steden is ook een grote factor.
Ik heb hem nog niet gekocht simpelweg omdat ik een flinke stad wil kunnen bouwen, dat kan nu dus niet.
Meer dan een tientje zou ik er nu niet voor over hebben, gezien het alleen 'even kijken hoe het speelt' zal zijn.
Daar komt het wel op neer. De attention span is zeer kort bij gamers tegenwoordig. En al helemaal als een spel niet voldoet aan de verwachtingen. Daar komt nog bij de DLC woede bij EA, elk spel voelt als een melkkoe. Bij EA heb ik al helemaal het gevoel dat ik geen compleet spel koop. EA heeft nog een lange weg te gaan om het vertrouwen van de gamers terug te krijgen!
Al heel lange tijd geen server problemen meer gehad. Daarnaast vind ik het wel fijn dat Maxis mijn savedata online opslaat, zouden meer gameontwikkelaars mogen doen.
Hoe vaak ik het tegenkom dat vrienden (en ikzelf) savegames kwijt zijn door het crashen van PC/HD en/of door het vergeten backuppen van deze savedata.

In de praktijk speelt (volgens mij) niemand SimCity "even" in de trein of in de bus. Thuis is er altijd sprake van een internet verbinding. Daarnaast vind ik het positief dat ik juist precies kan zien wanneer mijn vrienden online zijn in het spel.
Steam en Origin (EA) ondersteunen cloudgegevens.
Daar heb ik dan (nog) te weinig games van.
Daarnaast vind ik het wel fijn dat Maxis mijn savedata online opslaat, zouden meer gameontwikkelaars mogen doen.
Dat kan ook heel erg niet fijn zijn. Het is me meer dan eens overkomen dat als er een conflict tussen de lokale savegame en de online savegame bestaat, de onine versie het wint. Maar zo'n schijtsysteem snapt niet dat het best eens zou kunnen dat je offline verder gespeeld hebt, of dat het upload om wat voor reden dan ook niet gelukt is. Of dat je gewoon een savegame van A naar B hebt overgeheveld.

Online opslaan is prima, maar:
1) ALLEEN met mijn toestemming.
2) Lokale gegevens moet altijd voorrang krijgen.
Kunnen we EA/Maxis nu aanklagen voor leugens? Offline modus was volgens hen onmogelijk omdat de simulatie zo complex was dat het op hun servers moest gebeuren omdat particuliere PCs niet krachtig genoeg waren... En nu komen ze ineens met een offline modus. Of gaan ze ineens een top of the line I7 vereisen?
worden ze vanwegen dit aangeklaagd kan ik garanderen dat als EA ooit nog zo'n bs door drukt, dat die nooit terug word ingetrokken vanwege vrees dat hetzelfde gebeurt en dan houden ze dus tot het einde van tijd vol dat het nuttig is.
Dat denk ik niet, game developers lijken onkwetsbaar te zijn voor dit soort dingen, ze kunnen roepen wat ze willen zonder consequenties.
In zoverre dat ik geen enkele DLC heb aangeschaft, met name omdat Sim City niet voldeed aan de verwachting.

Het programma was gewoon niet af met de release.
Sim City beviel mij ook zeer slecht, de verwachtingen lagen heel hoog maar toen ik het spel eenmaal had was ik er na anderhalf week alweer klaar mee, sindsdien ook nooit meer aangeraakt.

Nogal een verschil met SimCity 4 wat ik gedurende een aantal jaren op en af gespeeld heb.
Leugens hier. Vrijheid van meningsuiting in de VS.

Dit was gewoon een verkapte always-online verdediging tegen piraterij.
Dit is heel goed nieuws. laat misschien maar zeker niet te laat. De glassbox engine zelf is erg modbaar en het enigste wat modders weerhield om meer te doen was simpelweg dat door het online-only gedeelte regio's werden teruggedraaid tot voordat je de mod gebruikte. Met deze restrictie weg kan de modscene het spel verbeteren :)
ik hoop het zeker! Ben benieuwd wat er nu allemaal bij kan komen. Ik ga in ieder geval weer spelen!
Zoals voorspeld ... er wordt dus blijkbaar toch nauwelijks iets "in de Cloud" van EA aan berekeningen gedaan. Of systemen zijn toch in staat gebleken deze zelf uit te voeren. Het haalt wel een beetje het sociale deel uit het spel maar dat was met de Regions ook vaak een drama. Als je uiteindelijk in je eentje overbleef in je regio was je ook op jezelf aangewezen voor resources. Daarbij werkte het hele resources delen toch al niet fatsoenlijk al is dat met latere updates nog wel enigzins gecorrigeerd.

Al met al : Het werd tijd!
Nu nog officiele community addon support :)
Er zijn al een paar tools gemaakt om SimCity te modden. (wat ook met Spore in mindere mate gebeurde). Met Simcity 4 verschenen de officiële modtools een jaar na de release. Maar ik weet niet of het dit keer nodig zal zijn. Ook zal Maxis de komende weken artikelen posten van hoe dingen gemaakt zijn wat modders moet helpen.
En gaan politie en brandweer nog steeds in de file staan? Of is dat al opgelost?
Hebben de sims in je city tegenwoordig een vast adres en een redelijk vaste baan? Of gaan die allemaal nog steeds random van hot naar her?
Dan negeer ik nog even het feit dat de ruimte die je krijgt voor een stad gewoon te weinig is en volledig rigide en dat het 'stadsregio' speel model gewoon ronduit irritant is.

En dat offline-modus prima kon, dat wisten we ook al maanden. Genoeg cracks die bewijzen dat het kan, dus waarom EA/Maxis zo lang heeft beweerd dat dat niet zou kunnen is mij een raadsel.
Door waar trucjes kunnen de hulpdiensten tegenwoordig wat sneller door het verkeer. Op zich niet onrealistisch... kunnen in het echt ook in de file staan.

Je Sims hebben nog steeds en random adres. Een grote tekortkoming in de game helaas.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True