Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 208 reacties

Uitgever Electronic Arts probeert doorverkoop van games te voorkomen door spellen langer interessant te houden. Alle games van EA, waaronder Battlefield: Bad Company 2, krijgen bij release meteen dlc-updates.

John RiccitielloDe doorverkoop van videogames is Electronic Arts al langere tijd een doorn in het oog, omdat de markt voor tweedehands games goed is voor eenderde van het totaal aantal games dat in de Verenigde Staten wordt verkocht. In een interview met BusinessWeek heeft directeur John Riccitiello een van de 'wapens' die EA daarbij inzet uit de doeken gedaan. De uitgever gebruikt sinds het najaar van 2009 'Project Ten Dollar', dat spelers langer betrokken moet houden bij gekochte games en doorverkoop van die games moet ontmoedigen. Het project houdt in dat EA games al direct bij de release voorziet van extra, downloadbare content, en dat gedurende langere tijd volhoudt.

In het kader van 'Project Ten Dollar' levert Electronic Arts bij games coupons waarop een code vermeld staat. Met die code kunnen de kopers van de game extra content gratis downloaden. De code werkt slechts eenmalig, waardoor consumenten die een spel tweedehands kopen, de content niet meer gratis kunnen downloaden. "Zij zullen dezelfde content wel voor ongeveer tien dollar kunnen kopen", zo legde Riccitiello uit aan BusinessWeek. Spellen als Army of Two: The 40th Day, Mass Effect 2 en The Saboteur werden al op deze manier in de winkels gelegd.

Een volgende game die op deze manier wordt aangepakt is Battlefield: Bad Company 2. Bad Company 2-producer Patrick Bach vertelde in een interview met Worthplaying dat het schietspel al direct bij de lancering van downloadable content wordt voorzien. "We hebben een in-game winkel waar spelers zowel gratis als betaalde content kunnen krijgen. Mensen zullen enthousiast zijn over wat er te krijgen is. Vanaf de eerste dag zullen we direct al wat coole dingen aanbieden", aldus Bach tegenover Worthplaying.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (30)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (208)

1 2 3 ... 7
Slaan hier de plank weer voledig mis.
In America is zelfs door het hof bepaald dat software doorverkocht mag worden.*
Op deze manier zullen mensen ook de dlc gewoon via torrens enz binnen halen.

Als de prijzen van de spellen voor b.v. de pc nu aangepast gaan worden vind ik het een ander verhaal. 20 euro voor een spel en dan zelf kijken of je er nog een 15 euro tegenaan wil gooien voor de uitbreidingen. Maar EA kennende zal de prijs gelijk blijven en hebben ze gewoon weer een nieuwe manier gevonden om nog meer geld uit hun klanten te zuigen.


*Bron: http://citizenvox.org/200...consumer-copyright-claim/
EA probeerd ook niet om spellen niet meer doorverkocht te krijgen, maar het te ontmoedigen. ze houden zich keurig aan de wetgeving, maar doen er nu een extratje bij voor diegenen die het 1e hands gekocht hebben.
Misschien ben ik een van de weinige die het wel een creatief idee vind.
Ben het er niet helemaal mee eens, maar toch..

Meestal koop ik games 2e hands om te checken of het een beetje leuk is, als dat zo is is het voor mij een reden om de DLC erbij aan te schaffen.
Is dat niet zo, dan scheelt het mij weer 10 euro..

Aan de andere kant is het natuurlijk weer naaierij omdat je bijna "verplicht" wordt om dlc bij een al betaalde game te kopen.
Er is van alles wat te zeggen,, ik vind het wel de goede richting op gaan,, creatief, ipv rechtzaken of verboden voor het kopen van 2e hands games en DRM geruzie om het 2e hands circuit tegen te gaan.
Het ligt eraan hoe je het ziet, want die €10,- die ze nu zogenaamd gratis willen geven, zit waarschijnlijk gewoon verwerkt in de al betaalde verkoopprijs van de 1e eigenaar. De € 10,- die jij zou betalen voor DLC is niet de inkoopprijs van EA en dus is de € 10,- die je kado bij een spel krijgt eigenlijk niet 'gratis'.

Maar, omdat ze het zo brengen dat dit wel het geval is, wordt er ook zo geredeneerd. En dat betekend dat de 1e eigenaar, omdat deze het spel koopt, 'gratis' DLC heeft. Omdat jij het spel niet koopt, zal jij er wel voor meoten betalen. Klinkt allemaal best logisch, het is alleen naaierij. In bedrijfseconomisch opzicht is het wel slim.

[Reactie gewijzigd door RV op 11 februari 2010 16:25]

What's next? Audi die z'n software in de auto deactiveerd als je de auto doorverkoopt?

Schandalig dit.
Ik denk dat ze straks nog bij de MPAA aan gaan kloppen om te beweren dat tweedehands doorverkopen van games inkomstenderving zou zijn en verkopers van games daarom als crimineel beschouwd moeten worden.

Reality check: Jullie hebben dat spel, wat tweedehands doorverkocht is, al verkocht. Leuk dat er dubbel verdiend op zou moeten kunnen worden, maar waar gaat dit heen? Worden alle DVD's en BluRay-schijfjes ook persoonsgebonden met een contract verkocht, zodat iedereen die de film wil overkopen/lenen de boel opnieuw moet kopen?

Verder, worden we verwacht om alle games die we niet meer spelen (en dat zijn er nogal wat, gezien de hoeveelheid crapware die er uitgekomen is waar je na 3 uur op bent uitgekeken) gewoon weg te gooien in plaats van door te kunnen verkopen? Lekker milieubewust bezig, meneertje EA.
Het is gewoon pech voor EA, praktisch alle handelswaren in de wereld worden tweedehands weer doorverkocht. Ze verwachten bijna dat als je klaar bent met je spullen en wilt upgraden dat je dan alles maar vernietigt 8)7

Feit is dat je een game bezit als je hem koopt, niemand mag dan zeggen wat je er wel en niet mee doet. Behalve als het wettelijke vastgelegd is :X
Bij software is het nu juist dat je het NIET bezit, maar er een licentie op hebt met voorwaarden waar je aan moet voldoen. Je koopt zeg maar het recht om het te gebruiken, maar het is niet jouw bezit geworden.
Dat recht om het te gebruiken kun je ook toch weer verkopen? Ik zie het verschil niet.
Licenties zijn nu eenmaal niet altijd overdraagbaar, dat ligt er aan wat er in de voorwaarden staat. Je sluit zeg maar een contract af, voor het gebruik van de software. Dit is een vrij normaal verschijnsel wat licenties betreft.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 11 februari 2010 15:55]

Neen, in onze landen alleszins niet. Zoals ik al vele malen hier hebt gezegd: je gaat naar de winkel, je pakt een doosje uit het rek, je betaald aan de kassa, en pakt het doosje mee. In onze wetgeving staat duidelijk aangegeven dat deze handeling als een verkooptransactie wordt gezien. Je wordt volledig eigenaar van dat doosje, en je mag het dus doorverkopen.
@HAL 9000, Het doosje misschien, maar de software niet. :) Waarom denk je dat er op Tweakers.net in vraag & Aanbod geen software aangeboden mag worden?

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 11 februari 2010 16:16]

Jawel hoor, je mag games doorverkopen. Daar is geen enkele wet tegen. Je ondertekend geen contract bij de winkel als je de game koopt. Het is een gewone verkoopovereenkomst. En dat betekent dat je volledig eigenaar wordt over het product. En het dus kan doorverkopen.
in dat geval moeten de voorwaarden voor aanschaf bekend gemaakt worden. nog nooit een game gezien waarop stond dat je het niet mag doorverkopen (op de doos dan). op de eula wel, maar dan heb je het al gekocht.
@Decape: Die EULA's zijn ook in nederland gewoon rechtsgeldig, het enige wat een verkoper wel moet doen in het geval jij niet met de EULA eens bent is het product terugnemen..

Overigens mag je nu dus wel gewoon de game doorverkopen, alleen heeft de koper er een stuk minder aan (want als je een beetje rondkijkt kun je sowieso een splinternieuwe versie kopen voor de prijs van een 2ehandse, in iedergeval zeker als je gaat kijken bij die game-winkels daar zijn de 2ehands prijzen vaak vele malen duurder dan een splinternieuwe uit bv de UK)..
EULA's zijn juist niet altijd rechtsgeldig in NL, lees het volgende artikel maar eens:

http://blog.iusmentis.com...gheid-van-software-eulas/
Een licentie is toch ook gewoon een product? Wat is het verschil tussen een licentie doorverkopen of een CD'tje doorverkopen?
Zie mijn reactie hier vlak boven. Beide kun je dus niet met elkaar vergelijken, wat veel mensen inderdaad dus niet weten. Overigens ik ben er persoonlijk ook geen voorstander van als consument zijnde, maar zo ligt het wel.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 11 februari 2010 15:57]

Het is heel simpel, volgens de Nederlandse wetgeving ben je eigenaar van het product na aankoop van een CD/DVD spel of niet.
Je mag de media vernietigen, verkopen, verhuren etc. etc.
Wat EA graag wil, maar er niet door kan krijgen, is tweede hands verkoop uit te bannen.
Een kansloos verhaal hier in Europa.
@digifan: Ho hu halt, jij mag zomaar niet cd/dvd/games verhuren zonder toestemming van de rechthebbende, zelfs uitlenen mag eigenlijk niet...
Je mag prima het spel doorverkopen, ook al is met een software licentie doorverkoop altijd al dodgy geweest. Licenties zijn vaak inderdaad persoons, bedrijfs, of in het geval van OEM - computer gebonden.

Je mag je games prima doorverkopen, alleen heb je dan als 2e hands koper niet de DLC extra's. Als je die wel wilt hebben, PERSE, dan moet je 't spel nieuw kopen in de budget bak.

Als je goedkoop uit wilt zijn mag/kan dat gewoon, dan heb je alleen niet alle extra's. Op zich lijkt me daar weinig mis mee. (de meeste mensen zal die DLC een worst wezen).
Dus in plaats van een volledige "demo" online downloaden van een oude game kan je nu een incomplete versie overkopen en dan online nog betalen voor de compelte game.

Een game met bij release DLC vind ik een diefstal achtig verkoop model hebben.
Lees het artikel daar lees je dat de kopers die gratis krijgen.. Als iedereen dat zou doen voor ze reageren zou dat veel nutteloze posts schelen.
misschien dat ik zo dom ben maar ik zie hier alleen dat de eerste DLC gratis is oftewel de eerste verkoper krijgt het eerste DLC "gratis" en voor iedere nieuwe DLC kun je geld gaan lappen.

Dus als consument lijkt het me logisch om idd voor ieder spel een apart account aan te maken zodat je deze kosten ( als je xtra optionele DLC's koopt) gedeeltelijk terugverdient bij eventuele verkoop van het spel. Een 2e hands spel stijgt hiermee in zijn waarde want wie koopt er nou een spel dat niet compleet is.....( iedereen die 'Spellen als Army of Two: The 40th Day, Mass Effect 2 en The Saboteur werden al op deze manier in de winkels gelegd' hebben gekocht)

Helaas word het internet steeds minder vrij en word er steeds meer controle gevoerd onder het mom van 'economisch belang' dat je strax geen 2 accounts meer kunt aanmaken omdat je dan per account een vingerafdruk of irisscan moet meeleveren.
Lees het artikel daar lees je dat de kopers die gratis krijgen.. Als iedereen dat zou doen voor ze reageren zou dat veel nutteloze posts schelen.
Maar er zit óók betaalde DLC tussen, staat in hetzelfde stukje tekst. Ik denk dat Barfieldmv daar op doelt. :)
Ik vind het juist niet schandalig: Het is een valide model om concurrentie aan te gaan en meerwaarde te creeren. En zelfs voor tweedehandskopers is er plezier te behalen: voor een tientje heb je dezelfde waar en status bij EA.

Misschien dat jij liever nog ergere kopieerbeveiligingen hebt...
Vind het ook schandalig. Betekent dus ook dat je 10 dollar kan gaan dokken als je pc gecrasht is geweest. :(
nee, want het is gekoppeld aan je EA account.
Dus je maakt per spel een apart EA account en je verkoopt je EA account door? Dus over 2 jaar werkt dit toch niet meer...
Zo doen mensen het met steam ook. Koop een spel op een nieuw account, ben je het spel zat dan verkoop je het account gewoon door.
Dat dacht ik ook. Dit gaat toch voor geen meter werken. Mensen gaan gewoon accounts i.c.m. de CDs / DVDs tweedehands verkopen i.p.v. alleen de CDs / DVDs. Het zal wel niet lang duren voordat mensen weten, dat als ze een game tweedehands kopen, ze ook om de account gegevens moeten vragen.
Tja, daar zou ik toch heel erg mee oppassen om dat dan te kopen, aangezien Valve het Steam-account dan gewoon kan opheffen (deze is namelijk alleen voor 1 bepaald persoon en mag volgens de voorwaarden ook niet doorverkocht worden)..
dan verkoop je toch alleen de DVD en geef je het account gratis weg
Dit is natuurlijk een ander verhaal op bijvoorbeeld de Xbox 360, waar de DLC zoiezo meer op gericht zou zijn. Je gaat niet eventjes je Xbox Live account waar je 40-60 euro voor bvetaald hebt inclusief achievements gratis weg geven.
Als je als eerste koper weet dat je dat gaat doen moet je dus voor elke game een nieuw (bv. Steam) account maken, want op 1 account staan vaak meerdere games. Dat kan je dan niet doorverkopen BEHALVE wanneer je alles tegelijk verkoopt.
Bij steam kan je zooi toch ook "giften" aka kado doen?
niet zodra je het aan een account koppelt, dan moet je bij de koop al aangeven dat het om een gift gaat.
Die dingen zijn gekoppeld aan een online account, dus een PC crash is absoluut geen probleem.

Het zal eerder een probleem zijn als ze zouden stoppen met die online accounts (lijkte me wel vergezocht, maar toch)
Nee, maar waarschijnlijk is het wel zo dat als je bij je mooie A4 gratis matten krijgt en als 2e koper naar de dealer gaat om deze matten te claimen je van een koude kermis thuiskomt.
Beetje rare vergelijking, die matten kan je doorverkopen met de auto. Met deze content kan dat dus niet en dat was precies het punt dat Snake maakte...
Vergelijking beetje raar misschien, maar het gaat om het punt; nieuw item kopen = extra's die je dan als 2e eigenaar niet meer hebt.

Misschien kan ik de vergelijking anders maken; Als je die nieuwe A4 koopt en er 2500 euro korting op krijgt, kan je dan als 2e eigenaar ook nog die korting claimen?

Oftewel niet alle voordeel die je als "client" misloopt na doorverkoop is schandalig...
Je vergelijking gaat simpelweg niet op. Waar jij op doelt is niets anders dan handje-klap tussen koper en verkoper. Natuurlijk onderhandel je bij een nieuwe auto over de prijs.....dat doe je ook als je hem 2de hands koopt. Ook is een game in de ene winkel goedkoper dan in een andere winkel. Je vergelijking zou hout snijden als je 2de hands een A4 koopt en dan eerst 250 euro aan de audi dealer moet betalen om gebruik te maken van de autoradio :z

Wat EA lijkt te doen is een half product leveren die voor de eerste eigenaar gratis te updaten is naar de volledige versie.....de 2de eigenaar heeft pech.
EA is gek geworden en ze willen 'slechts' verdienen aan mensen die genoegen nemen met een verouderd 2de-hands spel....
Yep, dat principe kennen we toch al en heet....Shareware.
Alleen bij shareware download je eerst gratis een aantal levels van een spel en als je het hele spel wilt hebben download je de rest voor een bepaald bedrag.

Dat is dus gewoon een try before you buy principe.
Nu koop ik het spel installeer e.e.a. op mijn PC, download de extra's en na een maand of zo crashed mijn PC, of koop ik een nieuwe....

Kan ik dus opnieuw gaan betalen voor dezelfde content. Belachelijk dit.
Nee want de 'DLC' zit gekoppeld aan jouw Steam of EA accaunt bijvoorbeeld.

Ze vertellen het alsof de nieuwkoper extra DLC krijgt, maar wij begrijpen allemaal dat dit gewoon content is die uit het spel gesloopt word en daarna 'gratis' DLC word. ;(
Inderdaad, je koopt dan een half spel en de rest mag alleen de originele koper downloaden. :r
Daar gaan ze veel vrienden mee maken.
Dat was toch al niet hun strong suit...

Is al net zo iets als het neerhalen van de online servers van bijv. FIFA n wanneer FIFA n+1 uitkomt.
Ik zie dit anders. Je betaalt in de winkel voor het volledige spel maar krijgt slechts de helft of zo op de disk (CD/DVD/Blueray). Vervolgens moet je kostbare bandbreedte en tijd verknoeien om de rest van het spel te downloaden. Als vervolgens je computer kapot gaat of je een nieuw model koopt, zul je op die nieuwe computer niet meer het volledige spel kunnen installeren. Want je download coupons zijn inmiddels op...

Verder is het ook nog zo dat als je het spel beu bent, je er op de 2de hands markt bijna niks voor krijgt omdat op de disk maar de helft van het spel staat. Dus ook daar wordt je behoorlijk genomen door de uitgever.

Ik zal deze spellen dan ook uit principe boycotten. Als ik een spel dat ik beu ben niet kan doorverkopen dan ga ik het ook niet nieuw kopen. Ik koop wel van software fabrikanten die wel de klant op de 1ste plaats zetten.
Dat zie je verkeerd.
Je koppelt de DLC aan je EA,Steam of Xbox/Windows Live account en kan deze dus vaker downloaden.

Dat is in ieder geval wel zoals het met Mass Effect 2 werkt(e)

En dan kan je ze boycotten, ik zou daar enkel mijzelf mee hebben, ik vind de games van BioWare te leuk om uit principe te laten liggen :S
Ik wil mijn IQ punten terug die ik verloren heb na het lezen van jouw posts.

Laten we dit even voor jouw proberen te vertalen zodat zelfs jij het snapt.

Nieuwe auto "gratis" gespoten in metalic. Volgens jouw redenatie valt die metalic lak er af zodra je hem doorverkoopt.

Of de matten vallen uiteen.

Of de orginele koper moet alsnog de korting betalen.
*strike*

Het lijkt mij ook geen expert kunstje om de extra DLC content op te zoeken (wss in een subfolder extra_content) en deze op een extra cd'tje te branden en bij het orgineel spel voegen bij verkoop.

Het is enorm laag en hebzuchtig mensen tegen te houden van hun eigendom te verkopen. Voor zolang er spellen bestaan heb je steeds een spel/product GEKOCHT - en geen licentieblabla - en heb je ook duidelijk een RECHT als consument om met dit product te doen wat je wil.
"Licentieblablabla". Dat is het juist wel. Je krijgt een licentie (waarvoor je betaalt) bij het medium wat je koopt.

Wat mij betreft ben je ook vrij om het medium door te verkopen, maar zal de koper alsnog een licentie moeten aanschaffen.

Of het tweedehands doorverkopen van games een goede zaak is betwijfel ik, maar de bemoeienis van de EA is ook niet alles natuurlijk.

Grote kans bestaat dat het huidige licentiemodel in de toekomst dan ook niet meer lucratief is en men overstapt op andere licentiemodellen. Zoals bijvoorbeeld het medium voor een lage prijs verkopen en de licentie maandelijks te innen.
Der is niks gratis bij Audi, zit gewoon in de prijs.
Audi is nu wel als merk heel bekend om heel weinig standaarduitrusting te hebben en voor extra's erg veel te vragen.

OT:
Ergens vind ik het wel normaal dat je wat extra krijgt als je het spel nieuw koopt. ik betaal er 60 euro voor (mja ik koop gwn in winkel en is duur, maar ik krijg er ook menselijk contact voor :p .. eu knappe verkoopsters :D), en de ander betaalt misschien 20 euro, dan ben ik blij dat ik toch wat meer gekregen heb.

Dit is toch gewoon een voortzetting van de Collector's Editions? Daarbij kreeg je soms ook extra modellen, maps, etc. bovenop de andere goodies die in het pakket zitten.

Maar het feit dat die "extra" DLC al gewoon bij de release beschikbaar is, doet natuurlijk wel denken dat ze die uit het spel verwijderd hebben, en niet bijgemaakt hebben. Moet je niet zo bekijken natuurlijk. Werkuren zijn werkuren voor die ontwikkelaars, elk stukje software kost geld, maakt niet uit wanneer dat gemaakt is.
Vanaf dat de cd/dvd klaar is om gemaakt te worden tot aan de dag van de release kan er in principe nog redelijk wat gedaan worden mocht je een groot team hebben. Gezien het bij EA is kun je er van uit gaan dat het toch geen kleine teams zijn.
Het is dus niet gewoon dingen uit het spel halen. Het is er misschien voor zorgen dat je niet zo lang hoeft te wachten op het spel.
Het is nogal degelijk spullen uit het spel halen, om op deze manier de 2de hands markt kapot te maken.

EA gelooft dat ieder spel dat 2de hands wordt gekocht een gemiste verkoop is op de primaire markt. Wat natuurlijk onzin is, vanwege de andere prijs en andere timing, maar dat heeft EA blijkbaar niet door. Kort samengevat betaal je op de 2de hands markt minder voor het spel maar je moet ook langer wachten voordat je het spel voor het 1st kunt spelen. En daarmee zou je bij spellen met een online element dan bijvoorbeeld wel eens het drukste en meest interresante tijdperk in de online wereld kunnen missen. En met een beetje pech kom je al veel spoilers tegen van mensen die het spel al hebben uitgespeeld zelfs voordat je het 2de hands koopt. En als je gevoelig bent voor cool zijn, erbij horen (bij de groep die het spel vanaf dag 1 heeft), etc, dan mis je ook dat element als je 2de hands koopt.

Een spel 2de hands kopen is dus een compleet andere ervaring en een 2de hands verkoop is dan ook geen gemiste nieuwe verkoop.

[Reactie gewijzigd door awulms op 11 februari 2010 22:27]

Nee EA probeert een oplossing te vinden om juist minder gemiste kopen te hebben door 2de hands.
In Amerika is het normaal dat de afdeling 2de hands even groot is als de retail. Bij ons is het op z'n best een rekje met games ingesmeten. Dus moet EA een oplossing vinden voor die situatie.

'T is een compromis snap je? EA verdient niet de volle pot en de spelers zorgen ervoor dat EA de prijzen aanvaardbaar kan houden.
Iedereen die retail koopt betaalt namelijk al jaar en dag extra ingerekende kosten mbt de markt in 2de hands. Door die extra inkomsten kunnen ze games langer op het historisch spotgoedkope prijspeil houden waar ze nu staan.
Tja, velen verkopen de oude games waar ze op zijn uitgekeken om zo deels de aankoop van de nieuwe games te financieren.

Zo verliezen ze dus klanten bij zowel de tweedehands markt als bij de nieuwmarkt.

De klanten van de tweedehands markt vinden de nieuwprijs te hoog en kopen daarom of tweedehands, of niet, dus de maker mist die verkopen toch niet.

Resultaat gaat zijn dat mensen minder games kopen, en - omdat men het spel niet meer kan doorverkopen als het tegenvalt _ mischien wel meer downloaden. De gedownloade en dus onvolledige versie heeft een grotere kans tegen te vallen, en dus niet meer aangeschaft te worden.

Kortom, volgens mij graaft EA hiermee zijn eigen graf.
dus niet gratis. Je betaald er wel degelijk voor.
Dat zegtie toch ook...
Ik kreeg bij mijn tweedehands autootje (okay, een Astra, geen A4) anders gewoon een mattensetje, hoor.
Of je vindt ergens een leuke vrouw die pas kan koken en strijke nadat ze 50% van je salaris heeft mogen ontvangen. Onee, dat is er al :D
BUSTED!

edit: Je bent ontevreden met je Russische import :P

[Reactie gewijzigd door G60Force op 11 februari 2010 18:42]

Waarom zijn jullie 'vergelijkingen' altijd zo schraal?
Het gaat over games, niet over auto's, laat staan software of voetmatjes van 'n Audi 8)7

Natuurlijk vinden wij, consumenten, dat EA hierin te ver gaat, maar ja, eens je geld geroken hebt, wil je steeds meer en meer. 1/3 van het totaal games komt niet tot bij EA en ook al hebben we EA niet zo graag, 1/3 is niet niks. :)
Spijtig voor de 2e hands markt maar ik snap het an sich wel dat EA graag iets verdient aan elke speler. En 10 dollar is nu ook niet onoverkomelijk, wat is dat tegenwoordig? 7? 8 euro?
EA verdient enorm goed aan de 2dehandsmarkt. Immers, velen kopen spelen nieuw omdat ze ze tweedehands opnieuw kunnen doorverkopen en -- hier komt het belangrijk stuk -- met het geld dat ze zo terug hebben verdiend, opnieuw een niewu spel kunnen kopen. Mochten die personen hun spel niet kunnen doorverkopen, dan kochten ze veel minder nieuwe spelen. Het is maar de vraag of de personen die van tweedehands naar nieuwkoop overschakelen dan dat verlies wel zullen goedmaken.
Ja maar hier zal het ook wel 10 euro worden :)
Koop jij een 2e hands spel van €5,- (of uit de uitverkoopbak) is dat al gauw het dubbele van wat het spel voor jou heeft gekost. Zou jij het er dan voor over hebben :?
Als je het spel uit de uitverkoopbak koopt ben jij nogsteeds de eerste eigenaar, dus heb je zelf recht op de code.
Dan ken jij de Nederlandse markt nog niet. Daar wordt namelijk doodleuk 10 dollar omgezet naar 10 euro. ;)
Hoe werkt dat dan bij een herinstallatie van het spel? Of installatie op een andere pc van dezelfde gebruiker? Die verliest dan de DLC?
De code moet je invullen als je inlogt op je EA account, waardoor je je game koppelt aan die EA account.

Als je dus per game een EA-account aanmaakt, zou je in principe gewoon de DLC erbij kunnen verkopen.
hoe wil je op deze manier dan dat spel doorverkopen? de key zit immers vast aan je EA account? het schijfje wat je daarna in de kast hebt staan is vrijwel waardeloos omdat je er verder helemaal niks mee kunt
Als je dus per game een EA-account aanmaakt, zou je in principe gewoon de DLC erbij kunnen verkopen.
Dus als ik een account masseffect2@gmail.com zou maken voor deze game en deze bij de game erbij zou verkopen, dan kan diegene die de game koopt alle content gebruiken
@mellow jack
Nee mellow jack
voor elke game 1 ea account maken.

@vincento
Ja, precies!
Dus voor elke game gewoon een nieuw EA account maken.
Misschien beetje lastig om te onthouden. maar gewoon een word bestandje bijhouden.
Zo heb je EA er ook weer mee. :+

[Reactie gewijzigd door Jackax op 11 februari 2010 15:23]

Waarom doen jullie zo moeilijk?

De kopers worden weer eens dubbel genaaid.

2 dagen voor de release staat het allang online, volledige gekraakt met DLC voorgeinstalleerd, zonder checks, zonder accounts, zonder cd-checks, zonder ongewenste software.

EA moedigt het officieel kopen echt aan zo !
Helemaal mee eens, moedig de consument aan om de game te KOPEN, niet om het te downloaden. En dan vinden ze het raar dat er zoveel wordt gepirate.... -zucht-
Denk eerder dat je 1 acc aanmaakt voor al je games
Ja dat doe je normaal gesproken ook.

Maar met in het achterhoofd tweedehands doorverkopen is het handiger om voor iedere game een apart account te maken zodat je je game tweedehands makkelijker kwijt raakt. Je kan dan de game + DLC 2e hands aanbieden, ipv alleen de game zonder DLC.

Zo lang er dit soort loopholes in blijven zitten vind ik dit soort initiatieven eigenlijk wel schattig. De niet zo heel erg nadenkende mens is nicely fucked. En iemand met een beetje brein weet er een voordeeltje uit te halen omdat hij de game tweedehands voor een paar eurotjes meer kan verkopen.
Ja, lachen. Voor elk spel een apart emailadres aanmaken en een apart account. Zo blijf je bezig. Tis leuk dat je er op die manier onderuit kan, maar het is van de zotte dat je het sowieso zo zou moeten aanpakken.
Hoezo, je email adres kan wijzigen dus kun je je account gegevens na aankoop wijzigen.
Ik zie absoluut geen beren op de weg.
jongens, lees nou eens een keer voordat je een reactie geeft... (dit geldt niet persoonlijk naar digifan, maar naar meerderen die niet kunnen lezen)

als je 10 spellen op één account hebt kun je ze niet doorverkopen mét DLC, tenzij je ze alle 10 tegelijk verkoopt aan dezelfde persoon, dan kan je namelijk het account weggeven... je wilt tenslotte nog wel de andere DLC kunnen spelen...

als je voor elk spel een apart account maakt, kun je er één gewoon doorverkopen mét DLC als je het zat bent... zonder dat je bang hoeft te zijn dat je de DLC niet meer kan spelen bij andere spellen!

precies wat al die anderen hierboven ook al benoemen... dit is slechts een herhaling
Je kan ook gewoon de DLC niet activeren en daarna eerste hands verkopen. Als je niet genoeg van games houdt om ze ook te sparen en te herspelen, moet je die DLC ook niet per sé hebben.
Nee hoor, zonder die account kan je even goed offline installeren en spelen (zonder de DLC dan).
Ik denk dat Vicnentio bedoelt dat als je per game een EA account aanmaakt je als je de game tweedehands verkoopt de inloggegevens van dat account er bij kunt doen zodat de koper via dat account ook toegang heeft tot de DLC.

Dit lijkt een oplossing, al heb ik het vermoeden dat in de voorwaarden van het account wel zal staan dat je die niet over mag dragen, en het dus strikt genomen niet mag. Hoeveel je je daar van aantrekt is natuurlijk een tweede.
Hoeveel je je daar van aantrekt is natuurlijk een tweede.
De ervaring van de muziek- en filmindustrie is dat hoe absurder de eisen zijn, hoe minder mensen zich er van aan trekken...
Zal waarschijnlijk om console versies gaan. PC markt is een stuk (10X) kleiner, qua omzet, en dus veel minder belangrijk.
Nee deze zaken zullen ook voor PC gebruikers gelden, kijk maar naar hoe de open Beta van C&C 4 is geregeld daar moet je alvorens je de menus van het spel krijgt te zien inloggen met een EA account.
Je kunt trouwens dezelfde account van een console op PC gebruiken aangezien je met een gamertag kan in loggen.
Op de PC is het echter een stuk makkelijker om meerdere accounts te gebruiken en de account gegevens gewoon met het spel te verkopen.

Maar goed, PC gebruikers doen zowieso niet zoveel aan doorverkopen.
Als je alle consoles bij elkaar optelt, dan misschien ja. Maar je moet het wel per platform zien, pc-gaming is onderdeel van de gaming-markt. De ene console heeft ook een groter aandeel dan een ander.
Och och, ik probeer alleen maar te relativeren. 10% van de markt t.o. 90% is een groot verschil, maar 10% t.o. 3 andere concurrenten die per bedrijf 30% van de markt vertegenwoordigen is een hele andere visie, dat maakt het onderlinge verschil al direct een flink stuk kleiner.
Hoe het op de PC werkt zou ik niet weten, maar ik kan me voorstellen dat het op consoles gewoon net als alle andere DLC aan je account gekoppeld is. Misschien op de PC aan je GfWL account?
Bij Mass Effect 2 kon ik de code gebruiken op mijn EA account, en kan de content dan hiervan downloaden, als je dus heel je EA account meeverkoopt moet je het niet opnieuw kopen :P
wat is er nou mis aan door verkoop gaat toch nergens meer over probeer anders wat te doen tegen het downloaden van games. :X
Wat er mis is met doorverkoop via winkels volgens Developers en Publishers is dat ze er geen geld voor zien. Doorverkoop via een winkel is 100% winst voor de winkel waar dat normaal 25-50% is.
Als ik een bank in elkaar timmer krijg ik ook niet 20% van iedereen die hem weer aan een volgende eigenaar verkoopt. Logisch toch?

Ik heb het idee dat EA gewoon weer ergens een melkkoe en een zondebok aan het zoeken is voor een industrie die al jaren zijn tijd gehad heeft. Elke week hoor je weer wat anders.
Tang, varken. De vergelijking tussen content/IP en fysieke goederen is zinloos!

Als jij die bank in elkaar timmert en verkoopt, vang jij geld voor materiaal en arbeid én ben je de bank kwijt. D.w.z. je kan niet dezelfde bank nog een keer verkopen.

Als EA Mass Effect 2 zou verkopen op de manier van een bank, zou je vele miljoenen dollars moeten en zou EA Mass Effect 2 niet meer hebben, maar jij. In plaats daarvan verkoopt EA (en elk ander softwarebedrijf) licenties = gebruiksrechten. Hiermee verdienen ze de kosten van het maken van de content in kleine stukjes terug. Licenties hebben geen relatie tot een fysiek goed zoals het DVDtje of het doosje waar het in zit, dat zijn alleen maar middelen om de content bij jou te krijgen.
En dan loopt Nederland hier nog wel gigantisch op achter.

Hier in de UK koop ik al mijn xbox games bij Game of Gamestation, preowned. Fantastisch gewoon, gemiddeld betaal ik 7pond voor een game. Als ik hem zat ben neem ik hem mee naar de winkel en dan krijg ik er credits voor. Deze credits kan ik dan weer gebruiken om minder te betalen voor een andere game!

Man, juist met dit soort prijzen hoeft van mij ombouwen totaal niet meer. Gewoon legaal, leuk een winkel in beetje kijken wat ze hebben en kopen maar!

Prijzen varieren, CoD Modern Warfare 2 heb ik bijv 22,50 pond voor betaald. Maar dat is dan ook wel een vrij nieuwe game!
Ze zeggen volgens mij ook nergens dat er iets mis mee is. Ze zien het gewoon niet graag gebeuren. Iedere tweedehands verkocht game is een game minder die ze zelf verkopen.

En denk dat een bonnetje geven om beetje extra content te downloaden toch wel een simpelder oplossing is dan een oplossing proberen te zoeken voor het downloaden van games.
Ze zeggen volgens mij ook nergens dat er iets mis mee is. Ze zien het gewoon niet graag gebeuren. Iedere tweedehands verkocht game is een game minder die ze zelf verkopen.
Correctie: Zelf opnieuw verkopen. Ze hebben de game in kwestie inmiddels al aan de eerste eigenaar verkocht. Even ervanuitgaande dat die geen warez aan het verkopen is.
Beetje zinloze zijweg dit, maar het is natuurlijk niet exact dezelfde game die ze opnieuw verkopen, die ligt namelijk bij de originele koper. Als je zegt dat je iets opnieuw verkoopt impliceer je daar ook mee dat je dat exacte product ook al een keer eerder hebt verkocht. Oftewel, je zou het product weer terug moeten hebben gekocht of gekregen om het vervolgens dus weer opnieuw te kunnen verkopen.

Hoe dan ook; dat is dus niet wat Kenhas zei, hij zei dat je in een winkel twee games hebt en dat EA natuurlijk liever heeft dat beide worden verkocht ipv dat er slechts eentje wordt verkocht en dat die vervolgens wordt doorverkocht.

Je correctie is dus onjuist.
dat is al gedaan met de ps3. Echter kopen mensen ze voor 80 euro, verkopen ze weer voor 60, en die weer voor 40 etc.

Dus 4 man heeft er voor 20 euro van kunnen snoepen (of zelfs minder), terwijl ze maar aan 1 artikel hebben verdiend.

Maar weet je wat het is? Ik weet nu dat de 2dehandse markt in hun spellen zal kelderen, dus is het voor mij niet zo boeiend meer om zulke dure spellen te kopen. De 2dehandse markt vindt het niet boeiend. Maar aan de andere kant, waarom zou ik een spel voor de nieuwprijs kopen voor een beetje gratis DLC? Ik koop het evengoed wel 2de hands, en of ik de DLC koop zie ik vanzelf wel. Tot nu toe heb ik dat niet gedaan.

Het kan in hun voordeel werken, maar het kan evengoed zo zijn dat ze een eigen graf graven.
dat is al gedaan met de ps3. Echter kopen mensen ze voor 80 euro, verkopen ze weer voor 60, en die weer voor 40 etc.

Dus 4 man heeft er voor 20 euro van kunnen snoepen (of zelfs minder), terwijl ze maar aan 1 artikel hebben verdiend.
Dat houdt dus in dat 4 man nog ca 60 euro te besteden hebben. Dat zou dus eventueel ook aan andere spellen zijn. Als we het verhaal doortrekken, worden er uiteindelijk 4 spellen gekocht door 4 mensen en hebben er uiteindelijk dus 16 mensen met die 4 spellen gespeeld.
Als het een goed spel is zijn het dus ook 4 positieve reviews per spel ipv 1 per spel. Dit levert misschien wel extra verkoop op. (Het kunnen natuurlijk ook 16 negatieve recensies zijn en dan heb je een probleem.)
Mij lijkt juist dat een game die goed is niet doorverkocht wordt.... Ik koop heel weinig games, maar verkoop ook nooit door.
Lekker is dat als je dan de boel een keer opnieuw installeren moet, dan moet je ineens wel gaan betalen :(
Een zeer slechte ontwikkeling
Je moet inloggen op je EA account na herinstallatie en dan kan je alles gewoon zonder betalen opnieuw downloaden.
dan verkoop je je account toch gewoon mee? Ik zie het punt niet.
Zoals hierboven gezegd, maar per spel een account aan.
idd zeg, dat je een spel langer interessant wil houden, ok. Maar dit is een nare constructie waar je de mensen die je spel kopen naait.
zoals al gezegd, je kan gewoon op je account inloggen vanaf de nieuwe installatie, en je DLC opnieuw downloaden, zelfs vanaf een ander platform.
nee, want de code activeer je op je EA account, waarop je kan inloggen vanuit het spel. ook als je dus moet herinstalleren (of zelfs besluit het op een ander platform te spelen) behoud je die content.

[Reactie gewijzigd door Korras op 11 februari 2010 14:07]

Slechte ontwikkeling. Het zou kunnen inhouden dat je een 'demo' versie koopt en de rest als 'extra' wordt aan geboden.
Doorverkoop is dan helemaal niet meer interessant.

Update:
Is dat niet al het geval bij steam spellen? deze kun je toch ook niet doorverkopen?

[Reactie gewijzigd door Tazzios op 11 februari 2010 14:01]

Doorverkoop is dan helemaal niet meer interessant.
Nou en?

De kosten van een spel zijn niet de druk kosten van de DVD en het boekje. De kosten zijn de jarenlange ontwikkeling die daar aan vooraf ging.

Het lijkt me rechtvaardig dat die kosten betaald worden door iedereen die het spel speelt. En het is ook rechtvaardig dat iedereen hetzelfde betaald.

Als jij het spel doorverkoopt aan een ander, dan hebben jullie tweeen ieder slechts de helft betaald. Dat is niet rechtvaardig t.o.v. de rest.
Kapitalisme is niet rechtvaardig, het is het recht van de slimste.

Wij zijn slim om 2e hands te kopen, EA is slim door dit te voorkomen. We zullen zien wie er slimmer is :)
Ik denk dat EA het slimste is aangezien zij miljoenen aan lobby spenderen bij overheden die de wet zo kunnen aanpassen dat de consument altijd het haasje is.
Kijk maar naar onze idiote buurlanden en het 'legaal/illegaal downloaden' vraagstuk.
Nee idd, de budgetbak is ook al zo onrechtvaardig. Of die dure videokaart die na 2 maanden nog maar de helft van de prijs is.

Kom op zeg, dit heeft niks met rechtvaardigheid te maken.
Dus jij zou het ook rechtvaardig vinden als jij de Ikea nog een bedrag moet betalen als je een 2e hand bank koopt? Dat Opel je nog een rekening stuurt als je een 2e hands auto koopt?

EA is gewoon te hebberig aan het worden..
Je kan in principe je steam account verkopen, dus als je een account per game zou maken. :)
Het is hardstikke verboden om je Steam account door te verkopen, dat staat in de algemene voorwaarden. Ze doen bij Steam al héél erg moeilijk als je je accountgegevens kwijt bent. Je moet dan een hele procedure doorlopen om aan te tonen dat jij het bent. Dat het gebeurd zal ik niet ontkennen, maar je wordt onmiddelijk gebanned als ze erachter komen. Ik denk niet dat dit veel anders is bij EA.
Mogen ze wel eens wat betere content releasen dan bij mass effect 2. Daarvoor zou ik de code niet hoeven. 1 Kleine sidequest op release en na een week of 2 een stukje armor. Nou fantastisch.

[Reactie gewijzigd door alexvkan op 11 februari 2010 14:00]

En een extra character bij de release.
Die feitelijk maar heel weinig toevoegt - hij is niet nodig om de suicide mission succesvol af te ronden, voegt geen nieuw type toe en als paragon moet je erg hoog staan wil je uberhaupt de loyalty mission succesvol kunnen volbrengen.

En helaas komt daar nog bij dat de rest van het spel zo goed als geen aanpassingen heeft - geen enkel ander character lijkt er tekst bij te krijgen, of uberhaupt van zijn bestaan af te weten wanneer je hem in je team hebt.

Begrijp me niet verkeerd, het is leuk dat ze zoiets toevoegen, maar met verder vrij zinloos armor, een enkel niet echt geweldig wapen en een enkele sidemission is dat mij in elk geval geen tien euro waard - dat is met de huidige prijzen meer dan een kwart van de oorspronkelijke aanschaf waarde van het spel (nieuwprijs, bij tweedehands aankopen is het nog veel meer), en waarbij je voor het originele spel al snel een uur of dertig aan het gamen bent loop je in minder dan een half uur door de DLC heen.
Betere content releasen? Door verkopen van games tegenwerken? Allemaal om maar geld te verdienen (wat logisch is) maar de manier waarop... Laat ze gewoon een goed spel neerzetten zodat mensen het spel niet kwijt willen. Lijkt me dat de stap 1 zou moeten zijn.

Een goed spel die je niet kwijt wil kan denk ik ook rekenen op een trouwere aanhang die meer in het spel wil investeren via DLC. Maar dan moet het spel wel staan als een huis en niet, zoals nu maar al te vaak het geval is, rammelen op cruciale punten zoals gameplay een speelduur.
Paar armors, speciale wapen, extra character + mission helemaal gratis. Ik snap het probleem niet?
Nou het is uit de game gehaald om er vervolgens DLC van te maken... DAT is het probleem.
Dan heb je ME2 blijkbaar nier gespeeld. Die DLC was amper geïntegreerd in het verhaal en dus zeker niet content die ze er zomeer hebben uitgenomen.
Dus als ik een nieuwe PC koop mag ik, voor dat nieuw gekochte spel, opnieuw 10 dollar neerleggen.. Zelfs bij een nieuwe installatie van de PC of nieuwe HDD..

Of het moet volgens een "account" systeem gaan en opnieuw downloadbaar zijn, maar dat haal ik niet uit het artikel.
Het is een account systeem ja.
In-game winkel dus grote kans dat het aan je ea-account wordt gekoppeld
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True