Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 19 reacties

Xbox Live-redacteur Dan Maher heeft bekendgemaakt dat er op 28 juli downloadable content voor de horrorshooter Alan Wake verschijnt. Met een bij het spel geleverde code zal de extra content gratis kunnen worden gedownload.

Behalve de verschijningsdatum is er nog niet veel over de downloadable content bekend. Ontwikkelaar Markus Mäki heeft op het forum van Remedy Entertainment aangegeven dat gezichtsanimaties verbeterd zullen zijn. In een interview met website CVG licht Oskari Häkkinen wel een paar tips van de sluier op. Zo zal de dlc een 'ander perspectief' op de verhaallijn van Alan Wake geven. De onlangs aangekondigde en de toekomstige dlc zullen volgens Häkkinen dienen als afleveringen om het verhaal van de eerste en de tweede game te overbruggen. Häkkinen meldt ook dat het verhaal voor een vervolg op Alan Wake al is geschreven.

De downloadable content zal op 28 juli gratis te downloaden zijn met behulp van een eenmalig te gebruiken code, die bij het spel wordt geleverd. Ook Electronic Arts gebruikt deze opzet om de verkoop van tweedehandsgames te ontmoedigen. Wat de downloadable content voor Alan Wake zonder code zal kosten, is niet bekend.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (19)

Het is inderdaad een interresante optie om games minder aantrekkelijk voor doorverkoop te maken.
Kun je trouwens met een doorverkochte game die eerder door iemand anders on line is gebruikt maar waavan deze code nog niet is gebruikt wel on line gaan en alsnog die code activeren ?
lijkt me wel, zie de code gewoon als een prepaid code voor de dlc, wie hem gebruikt maakt niet uit.
Ik baal hier echter wel van, ik hebe en tweelingbroer en games kopen we gewoon samen en spelen we beide maar wel op aparte xboxen en aparte accounts, dit word niet zo leuk op deze manier.
yup, maar wel begrijpelijk dat de publisher dit zo oplost. Het is misschien niet erg klantvriendelijk, maar het doel is uiteindelijk om zoveel mogelijk geld te verdienen.
Alles wat je download op je xbox (behalve avatar zooi) wordt gekoppeld aan je gamertag EN aan je console ID. Jij moet dus met jouw gamertag op zijn console de dlc downloaden en dan moeten jullie er allebei gebruik van kunnen maken. Werkt zo met rockband nummers goed in ieder geval.
Ik begrijp dat indien het gaat om uitbreidingen dat het betaald moet worden. Echter wat ik niet begrijp is waarom je moet "betalen" voor updates/verbeteringen, indien je geen geldige code hebt? En als er bugoplossingen in zitten, moet ik die dan ook betalen als tweedehands bezitter?
Ik vind dat ze updates en uitbreidingen niet in 1 "betaalde" pack moeten uitbrengen. Anders is het gewoon geldklopperij.

[Reactie gewijzigd door Rushhour77 op 14 mei 2010 09:40]

Het *is* geldklopperij. Maar ze willen gewoon geld zien. Normaal betaal je het volle pond voor een spel, en als je er klaar mee bent, verkoop je het door. Alleen vangen ze dan maar 1x geld en hebben 2 man pret ervan, aangezien ze normaal niets vangen als je een spel doorverkoopt, en daar willen ze nu ook een graantje van meepikken.

Om je vraag te beantwoorden: Doorgaans zijn bugfixes op consoles trouwens gratis, en staan los van DLC die je zelf moet downloaden. Als je een spel start, krijg je de melding dat er een update is, en als je deze accepteert wordt hij automatisch gedownload en geinstalleerd, en herstart het spel. Je kunt hem ook weigeren, maar bij de Xbox wordt je automatisch uitgelogd bij Live als er een update voor het spel is, en kun je hem dus niet online spelen tot je geupdate hebt.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 14 mei 2010 10:24]

Het *is* geldklopperij.
Je krijgt nog altijd een volwaardig spel voor je originele aankoop. Als je het leuk vindt kan je nog een DLC kopen. In dit geval zorgt de DLC voor een andere verhaallijn, dus niet noodzakkelijk om het gekochte spel te spelen. Je weet voordien (vandaag release) wat je koopt wat er in de toekomst nog aankomt, dus ze informeren u voordat ze enige centen hebben gezien van jouw. Dus ik zie niet in wat hier geldklopperij aan is. Je weet voor je kosten maakt waar je aan toe bent.

Waarom zit de DLC niet gewoon op het schijfje?
Omdat DLC ook geld en tijd kost om te maken. De release van het spel kan hierdoor naar voor worden geschoven en de prijs kan lager.
Ik zeg niet dat DLC geldklopperij is, ik vind het een prima manier om de levensduur van een spel te verlengen.

Maar wat hier gebeurt, is DLC aanwenden als middel om geld te verdienen uit de tweedehands markt (door de DLC gratis mee te leveren in een nieuw spel, en dus enkel degene die hem het eerst koopt gratis kan gebruiken, na doorverkoop moet de nieuwe eigenaar betalen voor dezelfde DLC).
Waarom zit de DLC niet gewoon op het schijfje?
Omdat DLC ook geld en tijd kost om te maken. De release van het spel kan hierdoor naar voor worden geschoven...
Dit heeft compleet niets te maken met mijn post, maar ik wil wel reageren: ik ben het met je eens dat DLC tijd en geld kost om te maken, en als daar geld voor gevraagd wordt, ok, dat is eventueel terecht. Maar EA bijvoorbeeld, levert de 'extra' content wel degelijk mee op de disc, waarna je alsnog de portemonnee mag trekken om een unlockcode te kopen, om deze content te kunnen gebruiken. Ik heb het over extra stadions in Madden NFL, auto's in NFS, wapens of geld in Godfather...
... en de prijs kan lager
No offence, maar dit daarentegen, is in mijn ogen naief. Welke technieken hadden de potentie om games goedkoper te maken, en welke zijn ook daadwerkelijk daarvoor gebruikt? Geen een.

Ingame advertenties? Leuke bonus voor de uitgever, maar games met ads zijn precies evenduur als games zonder ads. Geen goedkopere games.

Online distributie? Games zouden goedkoper kunnen, want de hele fabrikage en logistiek sla je over. Toch zijn games in de PlayStation Store even duur als dezelfde games in de winkel, zoniet duurder. En de prijzen van online winkels komen zelden omlaag, aangezien er nooit voorraden zijn die ze moeten dumpen om ruimte te maken of andere opruimacties.

DLC? Zie hierboven, nu wordt het gebruikt om de tweedehands markt uit te melken. Het verlengt de levensduur van games, maar games komen er niet eerder door uit, en games worden al helemaal niet goedkoper, want de meeste DLC kost geld.
hoe verstaat Alan Wake tegenover Heavy Rain?

@Ike; inmiddels nodige filmpjes gezien, het shooter aspect ligt inderdaad duidelijker op de voorgrond, iets wat in de recenties niet duidelijk na boven kwam. Jammer, ik rekende op een Heavy Rain tegenhanger

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 14 mei 2010 09:35]

Heavy Rain is een heel ander soort spel.
Alan Wake is een horror/thriller shooter
Bekijk eens wat videos van Alan wake op youtube...
Natuurlijk wel, enkel de code voor de extra DLC is eenmalig bruikbaar.
waardoor doorverkoop (2e hands handel) minder wordt, en dus meer centjes voor de ontwikkelaar/uitgever
Dat is al vroeg, hoe lang is Alan Wake eigenlijk uit? Lijkt me een beetje raar om vlak na een release als DLC's aan te kondigen, waarom is die content dan niet meteen op de schijf gezet?

Overigens, die aanpak om doorverkoop van games te ontmoedigen (Project Ten Dollar) vind ik nog steeds een beetje vreemd. Het kan toch niet anders dan dat je de gamers op deze manier tegen je in het harnas jaagt?
Aan de andere kant, bedenk ik nu, vanuit een zakelijk perspectief is dit een hele slimme stap om een tweedehands game heel hard te doen devalueren. Immers, je weet dan dat je als gamer de sjaak bent als je een tweedehands EA game van iemand koopt omdat je dan óf DLC's mist of ervoor moet betalen.
Volgens de community manager op de Alan Wake fora is de EU release vandaag 14 mei.
http://forum.alanwake.com/showthread.php?t=3241
vindt het maar n slecht zaak hoor, op deze manier gaan mensen die het spel toch willen hebben maar er geen 60 euro voor neer willen leggen het spel downloaden...en als er dan een nieuwe dlc uitkomt waarvoor betaald zou worden dat ze die dus niet kopen....
Hoezo is dat een slechte zaak dan? De DLC is nu toch gratis als je het spel orgineel gekocht hebt? Voorheen konden downloaders ook gewoon DLC's kopen als uitbreiding op hun illegale titel, ik snap best dat ze dit tegen proberen te gaan.

Ik vind dit juist een goede zaak want het beloont mensen die het spel kopen met gratis extra content, zo zou het altijd moeten zijn. DLC's gewoon altijd gratis dmv. een code die bij de orginele game wordt geleverd, ben je de code kwijt dan betaal je.

Kijk naar de PS3, Heavy rain. Daar heb ik bijna 60 euro voor weggelegd, in een paar dagen heb ik het uitgespeeld en nu willen ze weer 4 euro hebben voor een DLC van 15 minuten. Daar word ik niet echt vrolijk van, ik vind dat ze die best weg hadden mogen geven.
ik zou aannemen dat pas wanneer de code wordt gebruikt, deze 'geflagged' wordt. op de dl-dvd staat geen unieke informatie (bijv. serial oid.) die wordt verzonden aan ea.
Het spel is wel een echte aanrader!, zeer goed verhaal en leuke gameplay _/-\o_
Goed spel. Ik vraag me alleen wel af wat die 555MB is die het apparaat download wanneer je die DLC code die bij de doos in zit gebruikt. Aangezien de DLC pas in julie uitkomt..

Ik vulde net die code in en toen kon ik dus een download doen van 550+ MB..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True