Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties

Alan Wake lijkt alsnog uit te komen voor de pc. Uitgever Microsoft schrapte bijna twee jaar geleden de pc-versie van de thrillergame, maar een verwijzing naar Alan Wake werd in bestanden van downloaddienst Steam gesignaleerd.

Alan WakeMicrosoft kondigde op zijn X10-evenement in februari 2010 aan dat Alan Wake exclusief voor de Xbox 360 zou verschijnen. Daarmee maakte de uitgever een einde aan speculaties over een pc-versie, waarvan de toekomst toen al onzeker was. Remedy gaf aan wel interesse te hebben om Alan Wake naar de pc te brengen, maar dat alleen Microsoft daarover kon beslissen.

Er zijn nu aanwijzingen dat er alsnog een pc-versie van Alan Wake komt. Bezoekers van NeoGAF ontdekten in Steam-register verwijzingen naar het thrillerspel, dat in diverse talen naast Engels wordt vermeld in de bestanden van de downloaddienst. De inhoud van de vandaag aangekondigde Humble Indie Bundle werd op deze manier vroegtijdig bekend. Verder hintte Aki Järvilehto, executive vice president van Remedy, in een interview op een pc-release.

De geruchten volgen kort na de aankondiging van het nieuwe Alan Wake-spel afgelopen zondag, getiteld American Nightmares. De Xbox Live Arcade-game ging eerder door het leven als Night Springs en verschijnt op een nog onbekende datum in de digitale winkelschappen van Microsofts spelcomputer.

Update, 18:16: Remedy heeft het gerucht inmiddels bevestigd. De pc-versie van Alan Wake verschijnt 'begin 2012' en bevat de downloadable content The Signal en The Writer.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren geleden toen ik nog abonnee van de Power Unlimited was, was ik zo ontzettend nieuwsgierig en leek het me echt een leuk en ook heel mooi spel. Inmiddels is het al zo lang geleden dat ik er niet heel veel meer van verwacht en voel ik me als pc gamer ook wel een beetje op de 3e rang gezet.
Dat wordt een downloadje voor hun, eigen schuld.
De Limited Edition van dit spel voor de Xbox 360 kost 15 euro en is een van de betere LE's op de markt. Dit spel zal waarschijnlijk ook niet Full Price zijn. Remedy is een ontwikkelaar van ongeveer 40 man die er 4-5 jaar over gedaan heeft om dit spel te maken. Ik heb ook een pishekel aan piraten zoals jij, die stuk voor stuk mijn dromen voor Alan Wake 2 verpesten. Steun deze ontwikkelaars nou eens in plaats van ze kapot te maken. Verdiep je nou eens in de developement proces in plaats van aannamens te doen. De technologie achter Alan Wake is nog steeds indrukwekkend:

- Large scale geometry tessellation
- Atmospheric scattering and day/night cycle
- fully dynamic & volumetric lighting
- 64-bit HDR
- Weer simulatie
- Mass Physics

Download maar een CoD game waar ze binnen een aantal weken een omzet van een miljard halen, en geen titel waar met 40 man 4 jaar lang aan gewerkt wordt en er verkopen nodig zijn voor een vervolg. Als je een capabele PC hebt zul je ook wel 2-30 euro te besten hebben voor een spel ervoor..
Ik heb ook een pishekel aan piraten zoals jij, die stuk voor stuk mijn dromen voor Alan Wake 2 verpesten. Steun deze ontwikkelaars nou eens in plaats van ze kapot te maken.
Wat? ontwikkelaars die eerst vanalles beloven, daar op terug komen en dan na een tijdje toch weer van gedachte veranderen om te cashen?

Opzich houd ik wel van dit soort games, maar als ze een port maken dan ga ik er echt niet meer voor betalen dan de xbox versie nu kost.

Al die crappy console ports hebben meer schade gedaan aan de verkopen dan piraterij ooit zou kunnen veroorzaken.
Ik begrijp je frustratie vanuit jou oogpunt maar ik ben het er niet mee eens.
Je koppelt piraterij aan verkopen van een spel, hier kan ik wel inkomen maar ben het er niet mee eens. En daarnaast ga je er vanuit dat vanwege piraterij er geen vervolg komt.

Ten eerste ben je naar mijn mening als ontwikkelaar zelf zeer slecht bezig als je 6 jaar van tevoren een spel aankondigt vervolgens helemaal niks van je laten horen en uiteindelijk de boel cancelt. Dat er een 360 versie is zal me een rotzorg zijn die heb ik niet en hoef ik ook niet.
En ik ga er vanuit dat het gewoon een port van de 360 versie wordt.

Ten tweede ben ik van mening dat piraterij niks te maken heeft met tegenvallende verkopen. Dat menig ontwikkelaar op de schop gaat omdat dit volgens hun is vanwege piraterij is gewoon dikke onzin. Dan had je maar betere games moeten maken die wel zouden verkopen.
Neem nou bijvoorbeeld Valve. Ik heb de eerste halflife game gedownload en meerdere malen uitgespeeld. Maanden, misschien wel een halfjaar later heb ik hem gekocht omdat ik het een goed spel vind. Precies hetzelfde met deel 2. Eerst uitgespeeld en later in de winkel gekocht. Doordat ik het zulke goede games vind heb ik episode 1 en 2 direct in de winkel gekocht en zal ik het vervolg ook gewoon kopen omdat ik weet dat het een goed spel is.
Piraterij maakt geen ontwikkelaar kapot, dat doen ze zelf door rotzooi op de markt te brengen, of door met een grote zak geld jezelf een monopolie positie te kopen en schijt games uitbrengen. (EA anyone).
Alan Wake is voor het eerst gepresenteerd Op de E3 in 2005 voor de 7e generatie console’s en pc.
Na vier jaar ontwikkeling besloot Remedy Entertainment, Alan Wake alleen voor de xbox 360 uit te brengen. Op 7 April werd de release datum bekend gemaakt. Het spel werd op 14 mei 2010 in EU uitgebracht en op 18 mei 2010 in de VS.
Als je 6/7 jaar nodig hebt om een game te maken moet je jezelf eens afvragen waar je in godsnaam mee bezig bent.
Alsof die ene download zoveel uit maakt, net zo min als die ene 30 euro die ze anders wel krijgen, ik zou hem nooit kopen maar zou hem wellicht wel willen downloaden om te proberen. Of moet iedereen maar dik geld betalen voor een spel wat toch niet leuk bleek?
Ik ben het met koekoek eens. Jaren geleden werden we lekker gemaakt en Microsoft rook dat, en meende dat velen een Xbox zouden kopen als dit een exclusieve titel was.

Inmiddels kost die blijkbaar nog maar ¤ 15,00 euro, waarop Microsoft denkt: mooi we verkopen nu de PC versie voor ¤ 40 /30,00.

Leuke marketing truc, maar daar trap ik niet in.. een 2 a 3 jaar oude game opnieuw lanceren om alsnog verder uit te melken bij de mensen die ze zo teleur hebben gesteld.

Maar ik ben wel nieuwsgierig, en aangezien er tegenwoordig geen Demo's meer worden uitgebracht (of zelden), wordt dit inderdaad een downloadje.

Eigen schuld, dikke bult.
Gewoon met zn allen het spel niet kopen, dan is het lekker weggegooid geld van hun om hem te porten en uit te brengen. Of het word zo cheap dat ze hem met een standaard port tool maken en dan op Steam plempen.
"standaard port tool". Kun je ook een link aanbieden waar je deze magische software kunt vinden? Of verzin je maar wat om interessant te doen?
Ik verzon het ter plekke, maar ik kan me voorstellen dat er wel zoiets bestaat, helemaal als je zelf de ontwikkelaar bent, er zijn ook genoeg emulators die willekeurige games laten draaien. Ik weet nog dat je een xbox (zonder 360) emulator had en kon je gewoon xbox games op je pc mee draaien.
sowieso hebben ze het jarenlang gedevelopet op de PC, dus het moet niet extreem moeilijk zijn.

maar nee dank je, ik heb het ze ook nog niet vergeven dat het ineens niet meer voor de PC verscheen, nadat ze me jarenlang lekker hadden gemaakt. nu nog even uitmelken.. dacht het niet. *skip*
Voel je je nou een grote jongen dat je heel stoer roept dat het wel 'een downloadje' wordt.. Speel je rechtertje in gameland en ' jij bepaald wel waar je voor betaald' met allerlei kromme argumenten en aannames erbij...

Als je een game speelt en uitspeelt op de pc zou je ervoor moeten betalen, dat je 'sampled' kan ik inkomen (doe ik ook), maar als je inderdaad wilt dat games uberhaupt nog uitkomen voor de pc.....

Ik zou zeggen speel het dan niet! (bla bla marketing truc trap ik niet in, nee ik download hem luister eens naar je zelf man)...
of je hem nou download of niet speelt, de opbrengst voor hun is hetzelfde ;)

kopen lijkt me iig een verkeerd signaal geven.. dan moedig je bedrijven aan om dit soort acties te ondernemen. (lekker maken, ineens exclusive gaan, paar jaar later nog ff uitmelken)
Nee sorry, dit is voor mij niet meer de Alan Wake zoals deze jaren geleden voor de PC werd aangekondigd. Too little, too late zullen we ook maar zeggen. MS heeft de bedoel flink lopen verstieren door te eisen dat dit een xbox exclusive titel zou worden met alle beperkigen van dien, terwijl de eerdere plannen vele malen indrukwekkender waren.
Je hebt geen idee waar je het over hebt. Het enige wat Microsoft van van Remedy heeft kunnen eisen is de platform waarop het verschijnt, niet de inhoud van het spel. Remedy is vooralsnog een third party ontwikkelaar.

En wat de eerste plannen betreft van de 'open wereld'. Remedy heeft meerdere malen hun keuze voor een lineaire aanpak beargumenteerd. Zij zijn uiteindelijk de ontwikkelaar, niet jij. En de beperkingen die volgens jouw zouden moeten gelden voor de Xbox 360 exclusieve aard van het spel zijn ook volkomen ongefundeerd. Wat ik mij kan bedenken bij de beperkingen zouden kunnen zijn:
- DVD Capaciteit, de game files zijn ongeveer 2.5 GB dus zou het niet aan kunnen liggen.
- Hardware (CPU, GPU, RAM etc.) - Dit zou je terug moeten zien in de IQ (image quality en laadtijden van het spel. Heeft verder weinig te maken met de opbouw ervan. En nu moet ik terug komen op het feit dat je geen idee hebt waar je over hebt. Het 'open world' kern is nog steeds aanwezig in het huidige spel. Met andere woorden, engine rendert gebieden waar je niet kunt komen en helemaal niet ziet. Lees de DigitalFoundry tech analyse maar eens door.

Nogmaals, je hebt geen idee waar je het over hebt.
Met "open wereld" wordt wel degelijk bedoeld dat je kan gaan en staan waar je wil, en een niet-lineaire missiestructuur kan afwerken. Alan Wake is echter zo lineair als een meetlat, en dat je in de verte andere gebieden zit liggen verandert daar weinig aan.

Ook heeft Remedy er nooit een geheim van gemaakt dat ze Alan Wake maar moeilijk op de x360 konden laten draaien. Het feit dat ze minder kwalitatieve texturen en een sub-HD resolutie hebben moeten gebruiken is daar één van de gevolgen van, maar vast en zeker niet het enige.
Ik snap wat ze bedoelen met open wereld (sandbox). Remedy heeft meerdere malen beargumenteerd waarom ze van de open wereld concept AF zijn gestapt. Hoewel het op papier mooi klinkt, werkte het gewoon niet voor het spel en verhaal dat zij wilden creeëren. Het open wereld concept is echter nog wel aanwezig in het huidige spel. Hoewel het spel liniair is, wordt de wereld wel gerendered alsof het open wereld is. Lees de DigitalFoundry analyse nou eens door, het is een interessante read.
"Open World" houdt volgens jou in dat de engine gebieden rendert die je niet kunt zien ? :D
Als je het DigitalFoundry artikel nou eens doorneemt zal alles je duidelijk worden.
geweldig, destijds baalde ik enorm van de 360-only! Hopelijk is het niet een luie port maar hebben ze er wel wat aan gedaan om hem waardig te maken voor de pc :)
idd..
nog lelijker was dat toen Alan Wake voor het eerst werd gepresenteerd werd de PC juist als het platform werd aangegeven waarop ie uit zou komen. Later kwam pas de Xbox daarbij en nog later werd de pc versie compleet geschrapt
Ik kan me herinneren dat Alan Wake later ook nog aldoor werd gepresenteerd voor de 8-core Cell-chip van de PS3, terwijl hij daar uiteindelijk ook niet voor uit is gekomen.
Werken er geen 7 cores ipv alle 8?
Dacht namelijk dat de IBM Cell Processors met één niet juist functionerende cell voor de PS3 werden (of worden) gebruikt. En dat de volledige processors gebruikt worden in zogenaamde supercomputers en meer..

Iig, Alan Wake heeft te lang hoop gezaaid en door het veels te late uitbrengen en dan ook nog eens op console heeft hetspel een flop laten doen. Nu proberen ze het alsnog in de markt te krijgen... Haha. Nee, Remedy , maak eens een Max Payne! Misschien dat je dan nog kans maakt op een goede stemming. :)
Ben er toevallig net mee bezig op de Xbox. Erg leuk verhaal, alsof je midden in een Stephen King-boek rondloopt. Leuk dat hij nu toch ook voor de pc uitkomt, hoewel het misschien een beetje te laat is intussen.
Nahja, te laat voor de grote hype denk ik. Maar ik heb van iedereen gehoord dat Alen Wake een must have is, dus ga hem zeker halen dankzij de XBOX mensen.
Ah lijkt me top - hopelijk zeer snel in de schappen te vinden! Als de reviews positief uitvallen ga ik hem kopen
Ik heb een groot deel van de reviews van Alan Wake gelezen/ gezien. Je kunt van mij aannemen dat het enige nadeel aan Alan Wake de herhalende gameplay is: je hebt een zaklamp en een pistool/shotgun. Dat is een van de punten waarmee ik eens was met de reviews. Buiten dit om slaan reviewers totaal de plank mis wat dit spel betreft en hebben bijna alle reviewers dit spel beoordeels, ervan uitgaande dat het een horror spel is. Alan Wake is GEEN horror spel, het een thriller! Deze misconceptie heeft naar mijn mening negatief effect gehad op de reviews.
Het zal nog wel even duren denk ik, maar ik zal het onthouden - danku. Het ging mij ook meer om het besturen e.d, dat het straks geen slechte port is van de xbox360 maar een echte PC versie is.
Ik vond het een leuk spel destijds, heb de DLC's ook gespeeld. Alleen de gameplay vond ik nogal herhalend (schijn met zaklamp, schiet, keer op keer op keer).

Ik miste ook het free-roaming aspect wel dat er in eerste instantie in had gezeten (je ziet het nog wel een beetje doordat je soms heel ver kan kijken). Dat had wel wat toegevoegd en het wat veelzijdiger gemaakt.

Maar het verhaal was goed.
Goed nieuws!!! Leuke spel was dat voor de Xbox360 , ik ben blij dat wij PC gamers ook van de exclusieve titels krijgen.
Nu nog Gears of War 2+3!
5 jaar naar deze game uitgekeken en toen werd ie op het laatste moment gecanceled voor de PC. Dat was balen. Heb dus nooit de kans gehad om deze game te spelen.

Nu (hopelijk) dus wel!
En toch vond ik Alan Wake één van de beste singleplayer games ooit !

De sfeer was geweldig, het was spannend, en het was alsof je een film aan het spelen was. Vooral omdat het ingedeeld was in hoofdstukken.

Nee, Alan Wake zal ik niet snel vergeten.
Voor mij in ieder geval veel te laat...Mijn interesse is ondertussen wel verschoven naar andere games.
Als je ooit interesse had in dit spel, maar het nog niet hebt gespeeld, Hoe is jouw interesse dan verschoven naar andere games? Wat is vergelijkbaar met Alan Wake? Het is geen multiplayer spel waarvan de multiplayer modi verouderen als er een nieuwere shooter op de markt komt. Dan kan ik het enigzins begrijpen. Maar voor Alan Wake, een singeplayer game gefocused op verhaal, dat begrijp ik niet zo.
Toen ik het voor het eerst zag dat het in ontwikkeling was, was ik razend enthousiast, maar heb nu ook een beetje "meh" Wellicht ga ik hem proberen mocht ik van Skyrim zat zijn en Diablo 3 er nog niet zijn. Maar goed duurt vast nog weer tot eind 2012 voordat Alan Wake uit komt dan
Kan mogelijk ook komen omdat het niet meer FreeRoam is. Dat zou het eerst wel worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True