Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties

Remedy onderhandelt met Microsoft over een Xbox One-versie van Alan Wake, de shooter van de Finse ontwikkelaar die Microsoft in 2010 op de markt bracht voor de Xbox 360. Er is echter nog niets besloten. De Finse studio hoopt ook een vervolg te kunnen maken.

In een interview met website Polygon stelt Sam Lake, de chief creative officer van de Finse studio dat de onderhandelingen met Microsoft gaande zijn, maar dat de uitslag daarvan nog onzeker is. De Fin, verantwoordelijk voor het verhaal in de Remedy-games, hoopt dat Microsoft besluit de game alsnog voor de Xbox One uit te willen brengen. De shooter verscheen in 2010, enkel voor de Xbox 360. In 2012 verscheen een Windows-versie van de game. Remedy heeft de rechten op de game en zou dus eventueel ook met andere uitgevers in zee kunnen gaan. Ondanks dat de uitslag van de besprekingen met Microsoft onduidelijk is, schat Lake de kans dat de game op platformen als de PlayStation 4 of de Wii U uitkomt, klein.

Remedy bespreekt met Microsoft bovendien de optie om een Alan Wake 2 op de markt te brengen. De studio hoopt een vervolg te maken zodra het werk aan Quantum Break, dat ook door Microsoft op de markt wordt gebracht, klaar is. Lake stelt echter dat ook daar nog geen duidelijkheid over is. Mochten de onderhandelingen met Microsoft mislukken, dan zal de studio op zoek gaan naar een andere uitgever. De studio heeft zelfs al met andere uitgevers gesproken. Lake liet aan Polygon een video zien van het concept van het vervolg, waarmee het in 2010 bij diverse uitgevers is langs geweest. De kans dat een vervolg op andere platformen dan die van Microsoft uitkomt, is dan ook veel groter.

Alan Wake

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (25)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

Ja hoor, want dat heeft de xbox one echt nodig een remake van een game uit 2010... Gewoon ff snel incasseren (dmv gebruik van de PC versie en hier en daar wat opspicen).. Nee, laat ze maar gewoon meteen aan een vervolg werken..
Maar wat is daar mis mee? Ik gun het de mensen die het spel nog niet hebben kunnen spelen dat ze de kans krijgen, het is een bizar goed spel. Ik gun het Remedy ook om er nog meer geld aan te verdienen, want het is een bizar goed spel.

En het verhaal erachter zal enorm belangrijk zijn om een vervolg te kunnen begrijpen.
zeer zeker een belachelijk goed spel!!!

het was voor mij zo'n goed spel dat ik elk moment dat ik kon aangreep om mezelf terug in die wereld te gooien van spanning en intrige, ik hoop duchtig dat er een vervolg mag komen en zal dit ook deze keer weer op de pc spelen met m'n xbox controller :)

dit had het game van het jaar mogen zijn voor mij, en ik geloof ook dat het wel een hoopje awards bij elkaar gesprokkeld heeft. Er is ook een pseudo sequel "alan wake's american nightmare", al is die niet zo story driven als het gewone spel.
De DLC welke volgde waren IMO nóg spannender dan het al ontzettend spannende origineel.
Eigenlijk voor mij het beste spel (naast de Half-Life serie) wat ik ooit heb gespeeld.
De balans tussen gameplay en cutscenes was gewoon fantastisch.
in tegenstelling tot sommigen hou ik van goed verhalende cutscenes in games .. en in dit spel waren het in-engine renders; dus als je met alles op max speelde aan full hd, dan was het beeld van het spel zelfs beter dan de cutscenes die waren opgenomen....

ik ben alleen al om die reden voorstander van in-engine cutscenes; doordat er miniem kwaliteitsverschil is draagt dit veel beter bij aan de immersie van het spel; maw het zorgt ervoor dat spel en 'filmpjes' natuurlijker bij elkaar aanvoelen, in sommige games is het verschil namelijk zo groot tussen cutscenes en het werkelijke spel dat de filmpjes enorm knap zijn maar het spel een pak minder; hierdoor let (ik toch) tijdens de filmpjes veel te vaak op de fx en de extra details die je te zien krijgt ipv focus te leggen op het vertelde verhaal...
bovendien kan meen voor een kwartiertje aan video gemakkelijk een uur aan in-engine rendering kwijt; alle content zit namelijk al in het basisspel en men hoeft enkel te scripten wie wat en waar er bewogen moet worden, en een paar extra items toevoegen die je in de cutscenes evt te zien krijgt maar verder in het spel niet (bv bij flashbacks als je op een bepaalde plaats komt waar vroeger iets gebeurd is)
als er niks hoeft worden toegevoegd van items kan men met de ruimte van een kwartiertje HD video gerust 6 uur scripten om scenes te renderen....
GTA? Wellicht niet 4/5 jaar tussen de versies, maar daarvan zijn er meerdere exemplaren voor verschillende consoles EN PC gemaakt.

Daar is niets aan snel incasseren aan. Niet als hoofddoel tenminste.

[Reactie gewijzigd door RobinM16 op 22 april 2015 10:56]

Als je weet dat er meer dan 5 miljoen exemplaren verkocht zijn van het spel en dat we ondertussen een paar jaar verder zijn in technologische/grafische ontwikkelingen, is het idee nog zo gek niet.

Persoonlijk zou ik nog wel voorstander zijn van een handvol goede remakes voor current-gen platforms maar dan wel van spellen die al 10 jaar oud zijn maar nog steeds een zeer groot publiek kunnen aantrekken zoals "movie-related games" of "point & click adventures".
De Halo Master Chief Collection vind ik ook super. Halo 1 en 2 zijn daardoor weer heel fraai om te spelen. En wil je nostalgie, kan je zelfs nog switchen tussen de graphics van toen en nu.
Het probleem met mcc is alleen dat de game zo slecht was bij de release dat de playlist population zo laag is dat er geen mensen meer zijn om te spelen. Het is gewoon belachelijk dat microsoft/343 de beta van halo 5 uitbracht en allerlei videos maakte over halo 5 terwijl iedereen problemen had met mcc. Ze draaien hun gezicht weg van de echte problemen.
Ik heb de game pas sinds een maand, dus kan niks zeggen over de status van de game bij de release. Bij mij werkt alles (wat ik er mee doe) prima.
Oke das fijn om te horen goed dat ze het dan opgelost hebben.

On topic: Ik heb alan wake nooit gespeeld, maar heb er wel wat van gezien.
Het lijkt er echter wel op dat er veel remakes worden gemaakt de laatste tijd. Dat halo na tien jaar geremastered wordt snap ik wel, een alan wake ook. Zeker ook omdat dat een kans geeft aan de mensen die een current gen console hebben om de game te spelen. Tomb raider vind ik dan wel een voorbeeld van een slechte remake. De game is goed maar is wel veel te snel opnieuw gemaakt (evenals the last of us)
Gewoon ff snel incasseren (dmv gebruik van de PC versie en hier en daar wat opspicen)
Als je echt denkt dat het zo eenvoudig is dan heb je duidelijk een hoop te leren over game development.
uhh, ik ben developer, en ik hou ook gamedevelopment (inclusief content creation) in de gaten. Tevens heb ik in het verleden ook met de UnrealEngine gewerkt in teamverband met het maken (coder) van een madmax inspired total conversion (maar vanwege RL en werk moest ik daar uiteindelijk mee stoppen), dus ik heb zeker wel iets wat (interne) kijk op gamedevelopment.
Nee, tuurlijk is het niet even 'get source, recompile and run', maar echt ver ligt het er niet van af, want vergeet niet dat men (zeker de laatste 6-7 jaar) de content op een veel hogere kwaliteit creeert dan uiteindelijk in de game zelf gebruikt wordt.. En vaak is de PC versie al van hogere kwaliteit qua textures/shaders waardoor dus weinig gedaan hoeft te worden aan de content zelf, tevens kan bestaande content bij gebruik van een wat nieuwere engine al ineens een stuk mooier er uit zien (goed voorbeeld is bv de playstation 1 emulator die de originele games op de PC er al vele malen beter uit kan laten zien zonder dat er ook maar iets aan de content gewijzigd is)..
Ik had altijd het idee dat je de content in een engine maakt en dat de frontend van die engine (executables bv) aangepast moeten worden aan het platform. Uiteraard rekening houdend met hardware om bv geavanceerdere lightning effecten niet te gebruiken.
Met dat idee zou de content bijna 1 op 1 (los van texture upgrades) overgenomen kunnen worden maar ik zie 't wellicht veel te eenvoudig (of helemaal verkeerd).
Ik snap je teleurstelling wel dat er (voorlopig) geen vervolg komt. Ik snap alleen de hoeveelheid negativiteit niet die erbij komt. Het lijkt alsof je spreekt van een ontwrichting van de samenleving.
En als developer zal je toch ook wel begrijpen, dat als je tevreden bent met een bepaalde basis, dat je die zoveel mogelijk wilt benutten en zoveel mogelijk mensen wilt bereiken met zo min mogelijk moeite? Natuurlijk gaat het om verdiensten, maar bij verdiensten hoort ook het vergroten van je publiek. En als dat publiek geld wilt uitgeven aan jouw 'revisited' product, waarom niet? Misschien wilt Remedy zo hun budget vergroten voor een sequel. Misschien ook niet. Daar zijn ze helemaal vrij in.
Je kan ook als game developer nog veel te leren hebben...
en ander mooi voorbeeld van zelfde game, andere engine is HL1/HL1 Source

toen de source engine uitkwamen er even later ook CS:S voor was ontwikkeld kon je de orange box kopen; ik had de originele HL al (want ik speelde vroeger TFC) en toen ik voor het eerst HL:S opstartte zag ik toch wel een verschil, ondanks dat dezelfde textures en effecten werden gebruikt... gewoon omdat het een veel modernere engine was die ook aan hogere resoluties kon werken en die niet meer gebaseerd was op een oude directx versie maar DX9 zag je een duidelijk verschil
Gaat nogal lastig, aangezien ze waarschijnlijk een exclusiviteitsdeal hebben met Microsoft als het om Alan Wake aankomt..
Ja, dit vind ik ook zwaar bagger. Deze gen komen de remakes uit alle kanten en hoop dat dit snel over is.
Prima, maar dan wil ik dus een remake en geen remaster... een beetje lelijke models oppoetsen met nieuwe textures is wel een beetje erg makkelijk cashen.
Zelf zie ik ook graag een red Dead redemption op de xbox one
Red Dead redemption 2 laat nog wel even op zich wachten...
Als het makkelijk cashen is zouden ze het spel toch ook voor de PS4 en WiiU uitbrengen?
Dat is heel moeilijk te weten, want het kan heel goed zo zijn dat er nog steeds een exclusiviteitsdeal aan hangt met Microsoft. Ik kan het me heel goed voorstellen maar ik weet het absoluut niet zeker.
Ik wacht nog steeds op de quadcore versie voor pc met gesimuleerde tornados, zoals ooit op een intel keynote werd getoond ;) :P
(uiteindelijk werd de game minder zwaar en de pc versie een slappe console port)
Quantum Brake=Quantum Break
Interessanter vind ik het nieuws dat er wellicht een Alan Wake 2 in het verschiet ligt! Daar word ik heel blij van!

Ik vind Alan Wake nog steeds een uitstekende game. Heb hem laatst weer helemaal van voor tot achter doorgespeeld. Het is een van die weinige games die wat mij betreft bijna alles goed doet, prima verhaal, prima graphics, prima gameplay. In het bijzonder de flow van het spel, de verdeling tussen plotontwikkeling en actie is bijna perfect, alleen het laatste level slaat de plank mis.

Ik heb American Nightmare ook nog gespeeld maar die vond ik een stuk minder sterk, hoewel het tenminste een hoofdstuk afsloot. Dat liet het origineel plus bijbehorende DLC wel heel erg na.
Alan Wake gaat in de top 3 of misschien top 5 van alltime favo games. En ik heb nogal wat games gespeeld. Prachtige sfeer! Gameplay diende soms het verhaal en of de ervaring maar wat een sfeer, zat er echt helemaal in. ALan Wake is ook erg tof om meerdere malen uit te spelen.
Misschien offtopic maar ik persoonlijk vond Alan Wake voor de PC echt leuk, daarnaast was hij 90% afgeprijsd naar ¤3,50 voor de complete edition ;) .
das een mooie prijs! Maar de reden voor de remake is dat ze weer 60 euro kunnen vragen voor een oud spel.
Laat maar komen. Ik heb me zeer vermaakt met de Xbox360 versie.
Kom met iets geheel innovatiefs en nieuws. Een Alan Wake 2, met dezelfde uitgangspositie, maar toch vernieuwend zit iedereen gewoon op te wachten!

Geen remake van deel 1!

Ik hoop dat ze die mogelijkheid krijgen, het is een goede game franchise. Het type game waar de wat oudere gamer ook tevreden mee is.

Het mag wat mij betreft nog schimmiger en donkerder worden, nog meer thriller/horror achtige dingen.

Greets

[Reactie gewijzigd door steeben009 op 22 april 2015 13:53]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True