Quantum Break Preview

Spelen met de tijd

Toch naar Windows

Uitgevers hebben inmiddels al behoorlijk vaak duidelijk gemaakt dat een term als 'exclusief' niet al te letterlijk moet worden genomen. In de gameswereld betekent 'exclusief' doorgaans niet meer dan 'tijdelijk alleen beschikbaar voor een bepaald platform' of 'eerder uitkomend voor platform A dan voor platform B'. Een game verschijnt eerder op een bepaald platform en pas later op een ander, en we verklappen lekker nog even niet welk ander platform dat is. Soms is er zelfs helemaal niets tijdelijk of eerder, zoals bij Quantum Break. Want wat blijkt: de game verschijnt helemaal niet enkel voor de Xbox One, maar ook voor Windows 10. Sterker nog; de twee versies liggen tegelijk in de winkel. Beide zijn vanaf 5 april te koop. Ondanks de wat zure toon van het bovenstaande is dat uiteraard goed nieuws.

We hebben eerder aandacht besteed aan Quantum Break, maar ondanks alles wat we van uitgever Microsoft en ontwikkelaar Remedy Entertainment te horen en te zien hebben gekregen, blijft het een game die zo hier en daar nog wel wat vraagtekens oproept. Een beetje zoals Watch Dogs, waar alle vooraf vrijgegeven trailers nooit helemaal duidelijk maakten wat de gameplay precies inhield. Dat is ook wat er bij Quantum Break speelt. We weten ruwweg hoe het verhaal in elkaar steekt en ook ongeveer wat de speler voor opties heeft, maar er zijn nog genoeg vraagtekens over. Hoe zit het bijvoorbeeld met die tv-show die in de game is verwerkt?.

Waar is het meisje?

Laten we eerst even kort samenvatten wat er tot nu toe is vrijgegeven over de game. Toen Quantum Break in 2013 werd aangekondigd, leek in het spel een klein meisje met speciale gaven centraal te staan, waarbij die gaven 'iets' met tijd hebben te maken. Dat meisje lijkt naar de achtergrond verdwenen, want sindsdien heeft Remedy twee nieuwe hoofdrolspelers naar voren geschoven; de oude vrienden Jack Joyce en Paul Serene. De twee zijn al sinds hun kindertijd de beste vrienden, al zijn hun wegen de laatste jaren wat uit elkaar gelopen. Beide zijn rond de 30 en worden opgeslokt door het volwassen leven. Ze hebben elkaar dan ook al zes jaar niet meer gezien, als de game begint.

Bij het weerzien gaat er gelijk van alles fout. Paul leidt een wat mysterieus onderzoek aan de Riverport University, in het gelijknamige stadje ergens in het noordwesten van de Verenigde Staten. Waarom hij het onderzoek daar doet, is wat raadselachtig, want Serene geeft leiding aan Monarch Solutions, een enorm bedrijf met voldoende technologische middelen. Misschien omdat hij aan de universiteit voort kan borduren op het werk van een derde personage in het verhaal; Will Joyce, de broer van Jack. De overeenkomst tussen het wetenschappelijke werk van beide is dat ze het reizen door de tijd mogelijk willen maken. Maar zoals dat gaat in games: het experiment van Serene gaat fout. Hij wil aan zijn jeugdvriend laten zien hoe het hem eindelijk is gelukt om een korte reis door de tijd te maken. De tijdreismachine ontploft echter, waarbij zowel Serene als Joyce aan een flinke dosis straling worden blootgesteld. De gevolgen daarvan worden snel duidelijk.

Filmische trailer van Quantum Break.

'Remedy werkt aan Alan Wake 2' Nieuws van 4 april 2021
Tijd is macht in Quantum Break Video van 4 augustus 2015