Quantum Break Review

Lekkere combi van game en tv-serie

Max Payne Overdrive

Quantum Break is een indrukwekkende mix van verhaal en gameplay. De combinatie van tv-serie en game is wat ons betreft zeer geslaagd. De serie is bovendien interactief, zodat je prettig veel invloed hebt op het verhaal. Misschien nog knapper is dat er ook in de Acts erg veel verhaal verwerkt zit en dat met name de motion capture en visuele effecten zeer geslaagd zijn. Op zich is de mix prima. Met eenvoudig wapentuig moet je af zien te rekenen met een overmacht aan tegenstanders, waardoor je gedwongen wordt om slim gebruik te maken van je Time Powers. Die maken je nauwelijks sterker, maar wel mobieler. Toch wordt het vechten na verloop van tijd wat saai. Richting de finale had er wat ons betreft wel wat meer variatie mogen zijn. Wie domweg wil knallen moet Quantum Break links laten liggen. Wie een spannend verhaal wil, is hier aan het goede adres. Quantum Break is een game die nog lang als referentie aangehaald zal worden.

Quantum Break, Xbox One

Prijs bij publicatie: € 52,75

Vanaf € 39,99

Vergelijk prijzen

Originaliteit is een groot goed. Of het commercieel altijd even verstandig is om origineel te zijn, is de vraag, maar wat is het fijn dat er studio's zijn die af durven te wijken van de grote lijn en een eigen gezicht durven te tonen. Dat is precies wat het Finse Remedy al sinds begin deze eeuw doet. Gelukkig met genoeg succes om het hoofd boven water te houden.

Gespeeld op: Xbox One
Ook verkrijgbaar voor: Windows 10

Dat eigen gezicht van Remedy is duidelijk; de studio maakt shooters met een twist en die twist heeft vrijwel altijd met het concept 'tijd' te maken. In die zin is het nieuwe Quantum Break een directe opvolger van Max Payne, de shooter waar de studio in 2001 mee doorbrak. Quantum Break is Max Payne, maar dan veel verder doorgevoerd, een soort Max Payne Overdrive. Spelen met de tijd deed bij Max heel voorzichtig zijn intrede, en het vindt in Quantum Break zijn voorlopig hoogtepunt.

Tv-serie

Er zijn echter nog meer overeenkomsten. Want had Max Payne niet van die prachtige intermezzo's in stripstijl? Ook daar vinden we de overtreffende trap van in Quantum Break, in de vorm van een complete tv-serie, verdeeld over verschillende afleveringen die getoond worden tussen de hoofdstukken van de game. Remedy heeft daar veel werk van gemaakt; je krijgt ruwweg een uur aan beeldmateriaal voorgeschoteld, al heeft Remedy veel meer opgenomen. De tv-serie is namelijk gedeeltelijk interactief, je kunt dus verschillende varianten voorgeschoteld krijgen.