Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Quantum Break Review

Lekkere combi van game en tv-serie

02-04-2016 • 06:00

106

Multipage-opmaak

Max Payne Overdrive

Samengevat

Quantum Break is een indrukwekkende mix van verhaal en gameplay. De combinatie van tv-serie en game is wat ons betreft zeer geslaagd. De serie is bovendien interactief, zodat je prettig veel invloed hebt op het verhaal. Misschien nog knapper is dat er ook in de Acts erg veel verhaal verwerkt zit en dat met name de motion capture en visuele effecten zeer geslaagd zijn. Op zich is de mix prima. Met eenvoudig wapentuig moet je af zien te rekenen met een overmacht aan tegenstanders, waardoor je gedwongen wordt om slim gebruik te maken van je Time Powers. Die maken je nauwelijks sterker, maar wel mobieler. Toch wordt het vechten na verloop van tijd wat saai. Richting de finale had er wat ons betreft wel wat meer variatie mogen zijn. Wie domweg wil knallen moet Quantum Break links laten liggen. Wie een spannend verhaal wil, is hier aan het goede adres. Quantum Break is een game die nog lang als referentie aangehaald zal worden.

Getest

Quantum Break

Prijs bij publicatie: € 52,75

Vanaf € 39,99

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (2)

Originaliteit is een groot goed. Of het commercieel altijd even verstandig is om origineel te zijn, is de vraag, maar wat is het fijn dat er studio's zijn die af durven te wijken van de grote lijn en een eigen gezicht durven te tonen. Dat is precies wat het Finse Remedy al sinds begin deze eeuw doet. Gelukkig met genoeg succes om het hoofd boven water te houden.

Gespeeld op: Xbox One
Ook verkrijgbaar voor: Windows 10

Dat eigen gezicht van Remedy is duidelijk; de studio maakt shooters met een twist en die twist heeft vrijwel altijd met het concept 'tijd' te maken. In die zin is het nieuwe Quantum Break een directe opvolger van Max Payne, de shooter waar de studio in 2001 mee doorbrak. Quantum Break is Max Payne, maar dan veel verder doorgevoerd, een soort Max Payne Overdrive. Spelen met de tijd deed bij Max heel voorzichtig zijn intrede, en het vindt in Quantum Break zijn voorlopig hoogtepunt.

Tv-serie

Er zijn echter nog meer overeenkomsten. Want had Max Payne niet van die prachtige intermezzo's in stripstijl? Ook daar vinden we de overtreffende trap van in Quantum Break, in de vorm van een complete tv-serie, verdeeld over verschillende afleveringen die getoond worden tussen de hoofdstukken van de game. Remedy heeft daar veel werk van gemaakt; je krijgt ruwweg een uur aan beeldmateriaal voorgeschoteld, al heeft Remedy veel meer opgenomen. De tv-serie is namelijk gedeeltelijk interactief, je kunt dus verschillende varianten voorgeschoteld krijgen.

Acts en Episodes

De tv-serie is daarmee ook het meest interessante onderdeel van de game, al is het tegelijk wellicht ook het meest controversiële. We voorspellen dat niet iedereen even gecharmeerd zal zijn van de tv-serie, vooral omdat we ons kunnen voorstellen dat spelers vinden dat hij de vaart uit de game haalt. Ben je net lekker aan het knallen, moet je een kwartier of langer naar een episode van de serie gaan zitten kijken. Zo is de game opgezet; je speelt een Act, een hoofdstuk uit de game, waarna je een Episode van de tv-serie voorgeschoteld krijgt. Zo is er vier keer de opeenvolging van Act en Episode, met een laatste Act als slot.

Voor de goede orde; wij vonden de tv-serie juist verfrissend en helemaal geen vervelende onderbreking van de actie. Sterker nog, wat ons betreft had er hier en daar wel een gevecht uit de game gesloopt mogen worden om ruimte te geven aan nog meer verhalende ontwikkelingen. Want dat is wat ons betreft de sterkste kant van Quantum Break, en de grootste toegevoegde waarde van de tv-serie; de game vertelt nog meer dan in de voorgaande games van Remedy vooral een goed verhaal. Uiteraard zit er heel veel verhaal in de tv-serie, maar de kracht van Quantum Break is dat er toch ook heel veel van het verhaal verteld wordt in de Acts, in de delen waarin je zelf de controle hebt over Jack Joyce, de hoofdpersoon van de game. Het leuke is dat je in de Acts speelt als Jack Joyce, terwijl je in de Episodes de belevenissen van zijn grote rivaal volgt.

Review Quantum Break

Het loopt fout

Het verhaal draait om Jack en zijn jeugdvriend Paul Serene, met een bijrol voor Will Joyce, de oudere broer van Jack. Will en Paul hebben iets gemeen; ze zijn beiden betrokken bij experimenten met tijdreizen. Sterker nog, het hele verhaal draait om zo'n experiment. Het loopt uiteraard fout en daardoor - hoe groots wil je het hebben? - dreigt het hele universum tot stilstand te komen. Door het experiment komen er langzamerhand haperingen in de tijd. De tijd staat af en toe even stil, tijdens een zogenaamde stutter. Die stutters zullen steeds vaker voorkomen en steeds talrijker worden, tot er een stutter komt die definitief is en de tijd dus voor altijd stil zal zetten. Die stutters zijn een gegeven en spelen een grote rol in met name de Acts, de hoofdstukken die je kunt spelen. Of er een remedie is tegen het totale stilvallen van de tijd? Dat ga je Quantum Break ontdekken.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Beelden uit een Episode van Quantum Break.

Belangrijke keuzes

Zoals gezegd: het is knap hoe Remedy het verhaal door zowel de Acts als de Episodes heeft weten te weven, vooral omdat het verhaal niet geheel vastligt. Het is een zogenaamde 'branching story', een verhaal waarin verschillende zijwegen te bewandelen zijn. Je kunt onderweg keuzes maken die het verloop van het verhaal beïnvloeden. Een duidelijke keuze krijg je voorgeschoteld aan het einde van elke Act. Het zijn substantiële keuzes, over de rol van belangrijke bijrolspelers in het verhaal. De keuze heeft direct invloed op de Episode die start direct nadat je de keuze hebt gemaakt. Afhankelijk van de keuze die je maakt, krijg je dus een andere variant van de aflevering te zien.

Dat is nog niet alles; als je tijdens het spelen van de voorgaande Act bepaalde voorwerpen of informatie weet te vinden, kan dat een kleine variatie in de daarop volgende Episode opleveren. Zo is er binnen de tv-serie heel wat variatie mogelijk. Het maakt dat Quantum Break minstens een tweede doorloop verdient, ondanks dat de actie dan grotendeels hetzelfde zal zijn. Toch hebben je keuzes ook op de Acts flinke invloed. Als gevolg van je keuzes kunnen bepaalde bijrollen opeens een heel andere invulling krijgen, en die bijrollen spelen ook in de Acts een belangrijke rol. Het maakt dat er verschil kan zijn in hoe zo hier en daar op de aanwezigheid van Jack Joyce gereageerd wordt. Die variatie is indrukwekkend, al merk je dat uiteraard pas als je de game een tweede keer speelt.

Review Quantum Break

Productiewaarde

De Episodes van de game zijn grotendeels geslaagd. Het verhaal en de dialogen zijn prima, net als het acteerwerk. Remedy heeft dan ook een aantal aardige acteurs voor de rollen in de serie weten te strikken. Wie veel tv-series bekijkt, zal heel wat bekende gezichten tegenkomen. De game speelt zich af in het fictieve Riverport, een universiteitsstad ergens in de VS, en de serie is ook in de VS gefilmd. Dat is tegelijk een aspect dat een beetje knaagt. Want de productiewaarde van de serie is hoog, maar toch niet zo hoog als we van echte Amerikaanse tv-series gewend zijn. Het verhaal dicteert dat er de nodige gevechten en achtervolgingen in de serie zitten, en juist dan blijkt dat de middelen van Remedy kennelijk beperkter waren dan bij de gemiddelde Amerikaanse tv-serie. Ook de decors en locaties wekken af en toe een wat bordkartonnen indruk.

Nogmaals, dat komt vooral doordat tv-series de laatste jaren zo'n hoge vlucht hebben genomen. Nederlandse tv-producenten kijken waarschijnlijk jaloers naar de 'production value' van de Episodes in Quantum Break. En belangrijker; wij vonden ze van grote toegevoegde waarde; ze maken van Quantum Break een indrukwekkende en memorabele game. Toch is er een klein punt van kritiek dat we hier aan moeten stippen. De Episodes worden vanaf de servers van Microsoft gestreamed en dat verliep bij ons niet altijd even goed. We kregen een aantal keer de boodschap dat er helemaal niets gestreamed kon worden. Uiteindelijk bleek dat na twee keer proberen toch te kunnen, al was de resolutie niet altijd even hoog aan het begin van een aflevering. Uiteindelijk hebben we echter alles op de gewenste resolutie kunnen kijken. Wellicht dat Microsoft voor release van de game nog niet de volle servercapaciteit had ingeschakeld.

Kijk die koppen

Nu we het toch over productiewaarde hebben; op grafisch vlak zijn vooral de Acts indrukwekkend. Op een aantal punten. De game heeft prachtige visuele effecten die de storingen in de tijd moeten verbeelden. Je ziet het beeld op zeer vervreemdende manieren haperen, wat mooi verbeeldt dat er iets goed mis is met de tijd. Overigens spelen ook de geluidseffecten daarbij een overtuigende rol. Het geluid dat het inzetten van een stutter maakt heeft nog dagen door ons hoofd gespookt. Toch is dat nog niet het meest indrukwekkende aan Quantum Break. Dat zijn namelijk de hoofden van de hoofdrolspelers. Die zie je allemaal in zowel de Acts als de Episodes voorbijkomen en af en toe is niet geheel duidelijk of je nu naar Act of Episode kijkt, zo goed en herkenbaar zijn de hoofden vormgegeven. Het is vooral mooi om te zien hoeveel subtiele variatie de gezichten kunnen weergeven.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Beelden uit het begin van Quantum Break.

Traditionele shooter

Tussen de Episodes van de serie zit uiteraard ook nog een game verstopt: een shooter die grotendeels redelijk traditioneel is, maar prettig originele kantjes heeft. Het wil zeggen dat je drie wapens tegelijk bij je kunt dragen en dat elk van de drie een eigen type munitie heeft waar je een beperkte hoeveelheid van bij je kunt dragen. Het zal dus vaker voorkomen dat je zonder kogels komt te zitten. Geen probleem, want er is altijd wel een alternatief wapen voorhanden. Voornamelijk gaat het dan om het wapen van de slachtoffers die je gemaakt hebt. Je kunt daarbij kiezen uit pistolen, mitrailleurs en zwaardere wapens als shotguns. In elke categorie zijn verschillende soorten te bemachtigen die opvallend weinig van elkaar verschillen. Ook in naam lijken ze erg op elkaar. Je kunt je Pistol inruilen voor een Heavy Pistol of een Burst Fire Pistol en je SMG voor een Tactical SMG of Advanced SMG.

Remedy heeft het met opzet wat saai gehouden. Het gaat in Quantum Break niet om pure 'fire power'. Het gaat om het gebruik van de speciale krachten die je hebt. De game is zo ontworpen dat je met wapens een heel eind komt, maar dat je veel meer kans maakt als je gebruik maakt van die powers. Daarom moeten de wapens niet al te krachtig zijn; hier dus geen BFG of extended rocketlaserplasmacutter. Dat zou ook niet passen bij de verder vrij realistische setting van Quantum Break. Je bent voor je wapens geheel afhankelijk van je tegenstanders en dat zijn grotendeels gewone soldaten; huurlingen in dienst van Monarch, het bedrijf dat centraal staat in de game.

Review Quantum Break

Gebruik je powers

Om die reden heb je ook geen explosieven; geen rocket launcher, maar ook geen handgranaten of iets dergelijks. Handgranaten zitten wel degelijk in de game, maar je kunt ze zelf niet gebruiken. Je vijanden echter wel en het is voor hen de geëigende manier om jou uit je dekking te dwingen als je te lang op dezelfde plek blijft. Voor het zelf hanteren van handgranaten geldt hetzelfde als voor superwapens: het zou afleiden van wat de bedoeling is; gebruikmaken van je Time Powers. Gelukkig is er wel degelijk een manier om tegenstanders op te blazen. Op veel plekken vindt je de gebruikelijke gasflessen en olievaten die je met wat goed gemikte schoten op kunt blazen. Ze zijn erg welkom, want zeker tegen de sterkere tegenstanders kom je wel wat fire power te kort, en dan is alle hulp meegenomen.

Om het traditionele deel van de shooter Quantum Break af te ronden; je hebt geen schild, geen harnas of enige andere vorm van bescherming. Er zijn ook geen medicijnen. Je geneest vanzelf als je lang genoeg buiten schot blijft. Ook daarin is de game bewust eenvoudig gehouden. Het werkt uitstekend. Tot slot is er een erg prettig cover-mechanisme. Je kruipt vanzelf achter een kist of andere beschutting als je in de buurt komt. Daar hoef je zelf niets voor te doen. Je staat ook vanzelf weer op als je de dekking verlaat. De besturing werkt daarbij erg prettig.

Review Quantum Break

Snel, niet sterk

Remedy wil dus dat je gebruikmaakt van je Time Powers. Sterker nog; het dwingt je daar min of meer toe. Die powers hebben vrijwel allemaal met tijd te maken. De enige power die daar een beetje van afwijkt is Time Vision, de optie om een puls uit te zenden waarmee je door muren heen tegenstanders kunt spotten. Alle andere powers hebben meestal tot doel om je sneller te verplaatsen dan je tegenstanders kunnen. Je wordt niet of nauwelijks sterker van de powers, ze plaatsen je alleen in een betere uitgangspositie. Gecombineerd met de niet overdreven krachtige wapens maakt dat de uitdaging waar je in Quantum Break voor gesteld wordt. Gedurende de game word je steeds sterker en krijg je steeds talrijkere tegenstanders tegenover je. Daar moet je door slim gebruik te maken van je Time Powers een weerwoord op vinden. Het gaat er daarbij dus vooral om dat je moet zorgen dat je op het juiste moment op de juiste plaats bent, om zo aanvallen te ontlopen en zelf op de juiste momenten je tegenstanders te raken.

Uiteraard zit er een opbouw in de game. Je begint met iets dat Time Dodge gedoopt is en precies doet wat je ervan verwacht. Je verplaatst je razendsnel een paar meter vooruit. Remedy is zo slim geweest om elke power een eigen timer te geven, dus als je op de ene power wacht, moet de andere nog inzetbaar zijn. De timers hebben verschillende lengten en die van Dodge is lekker kort. Je zult hem in het begin van de game dan ook vaak gebruiken en hij zal waarschijnlijk de basis blijven van je manier van vechten; lekker vaak een flink eind wegduiken als een groep tegenstanders langzaam jouw richting uit beweegt, om ze daarna vanuit een andere hoek te bestoken. Je tegenstanders zijn meestal vrij traag, dus Dodge is erg handig.

Review Quantum Break

Later krijg je krachten als Time Stop en Time Shield. Beide wijzen zich vanzelf; met Stop zet je kort de tijd stil en met Shield ben je even in een beschermende bol gehuld die kogels tegenhoudt. Vreemd genoeg beweegt de bol niet met je mee als je ondertussen verder loopt. Merkwaardig, maar niet onoverkomelijk. Als laatste krijg je powers als Time Blast en Time Rush, die beide zowaar iets aanvallends in zich hebben. Met Blast zendt je een soort bol van energie uit die tegenstanders omver kegelt en beschadigt. Met Time Rush schiet je naar voren en kun je een melee-aanval uitvoeren. Tegen de tijd dat je die powers krijgt, hebben de troepen van Monarch zwaardere bepantsering en heb je aan Blast en Rush zelden genoeg om ze uit te schakelen. Het blijft dus zaak om ook je andere powers te gebruiken en vooral om vanuit een goede positie je schoten te lossen. Dat is ook precies wat vechten in Quantum Break leuk maakt; je zult echt op een slimme manier gebruik van je Time Powers moeten maken. Als gezegd; alleen Time Shield is daarbij wat minder nuttig, omdat je - tegen de natuur van de game in - stil moet blijven staan.

Futuristisch platformen

Er is nog een klein minpunt aan de game. Om de moeilijkheid op te voeren, heeft Remedy tegen het einde van de game wat snipers aan de mix toegevoegd. Alleen heb je eigenlijk geen middelen om daar tegen op te treden. Je hebt zelf geen wapen dat tegenwicht kan bieden en ook geen powers die je bij de verhoogd gepositioneerde snipers kunnen brengen. Het vergt dus wat improvisatievermogen om de snipers uit te schakelen. Op zich kan dat geen kwaad, Quantum Break is geen al te moeilijke game.

Er is een derde pijler waarop de game rust. Er zijn wat delen die nog het best te omschrijven zijn als futuristisch platformen. Delen waarin je de weg moet zien te vinden in het doolhof dat ontstaat tijdens een stutter. De mooiste doolhoven hebben flinke proporties; denk bijvoorbeeld aan een droogdok met een enorm schip in aanbouw dat in elkaar stort. De stutter treedt halverwege het in elkaar storten op, wat wil zeggen dat je een weg moet zien te vinden langs zwevende stalen delen die bovendien niet stabiel zijn. Daar komt een laatste Time Power aan bod, die je slechts in door Remedy gekozen situaties in kunt zetten; de mogelijkheid om voorwerpen in hun oude staat te herstellen. Een metalen balk die naar beneden is gestort, kun je dus weer omhoog toveren, in de hoop dat je er dan overheen kunt lopen. Het zijn indrukwekkende delen van de campagne, die echter wel een beetje los van staan van de rest. Het is vooral grafisch indrukwekkend, met al die vervreemdende visuele effecten die het stilstaan en breken van de tijd weer moeten geven.

Review Quantum Break

Conclusie

Het maakt de mix die Remedy voor Quantum Break heeft gebrouwen compleet. Het is een indrukwekkende mix, met sterke en ook wat minder sterke delen. De troef van de game is de combinatie van verhaal en gameplay. De combinatie van tv-serie en game is wat ons betreft zeer geslaagd, hij maakt van Quantum Break een game die net zo spannend is om te volgen als een goede serie. Een serie die bovendien interactief is, doordat je hier prettig veel invloed hebt op het verloop van het verhaal. Vooral de keuzes die je krijgt voorgelegd aan het einde van elke Act zijn wezenlijk en hebben grote invloed op wat je in de daarop volgende Episode te zien krijgt. Misschien nog knapper is dat er ook in de Acts erg veel verhaal verwerkt zit.

Dat heeft ook een keerzijde, want daardoor komt de game er af en toe wat bekaaid van af. Op zich is de mix die Remedy heeft gebrouwen prima. Het is leuk dat je met eenvoudig wapentuig af moet zien te rekenen met een overmacht aan tegenstanders, waardoor je gedwongen wordt om slim gebruik te maken van je Time Powers. Het is ook prettig dat Remedy je met die powers geen superman gemaakt heeft. Je bent slechts wat mobieler en zult van de kansen die dat biedt optimaal gebruik moeten maken. Toch komt daar onze voornaamste kritiek op de game om de hoek kijken, want hoe goed de balans tussen je powers en het bescheiden wapentuig ook is: Het maakt het vechten na verloop van tijd wat saai. Zeker richting de finale had er wat ons betreft wel wat meer variatie mogen zijn. Hoewel; we hadden nog liever zo hier en daar een gevecht ingeruild voor nog wat meer verhaal, want dat is wat ons betreft toch de sterkste kant van de game.

Het zijn kanttekeningen bij een game die verder vooral memorabel is door de geslaagde combi van verhaal, actie en hier en daar zelfs een beetje puzzelen. Een game bovendien die er goed uitziet, met zeer geloofwaardige personages en zeer geloofwaardige motion capture van vooral de gezichten. Prachtig vervreemdende visuele effecten ook, die het breken van de tijd weer moeten geven, waarbij de geluidseffecten niet onvermeld mogen blijven. Wie domweg wil knallen moet Quantum Break vooral links laten liggen. Dat is niet wat Remedy beoogt en niet wat Quantum Break biedt. Wie een spannend verhaal wil, dat op een zeer indrukwekkende manier met een flinke scheut actie vermengd wordt, is hier aan het goede adres. Quantum Break is daarmee een game die nog lang als referentie aangehaald zal worden.

Review Quantum BreakReview Quantum BreakReview Quantum BreakReview Quantum BreakReview Quantum BreakReview Quantum BreakReview Quantum BreakReview Quantum BreakReview Quantum BreakReview Quantum BreakReview Quantum BreakReview Quantum BreakReview Quantum BreakReview Quantum BreakReview Quantum Break

Lees meer

Reacties (106)

106
94
47
4
0
29
Wijzig sortering
Jammer van het streamen. Dat maakt het spelen van het spel afhankelijk van Internet en zal -ooit- niet meer te spelen zijn als complete ervaring als de servers offline gaan. Verder een "mwa" na het lezen van de review, laat hem voorlopig links liggen.
Verder een "mwa" na het lezen van de review, laat hem voorlopig links liggen.
Ik heb precies hetzelfde gevoel. Wat doet deze 'game' qua gameplay anders dan andere games, los van de story driven content?

Ik zie een hoop ouderwetse gameplay mechanics die aan elkaar zijn gerijgd dankzij de goede storytelling.

Dat overall enthousiasme wat je krijgt van de complete ervaring/package kan ik wel begrijpen, maar als je Max Payne stijl-mechanic wise je door de game moet worstelen om dan uiteindelijk de toffe verhaallijn te volgen, vraag ik mij af waar de prioriteiten lagen bij het het ontwikkelen van deze game.

Ik zie namelijk een hoop dure (bekende) acteurs, SFX en strakke film voorbij komen, maar als ik dan kijk naar de gameplay, zie ik hoop gameplay uit 2002 (Max Payne, Gears of War, Time Shift, Singularity - om zo maar wat op te noemen) en vraag ik mij dan ook af wat de key selling point is van deze game.

Wat ik begrijp is dat je de game qua keuzes goed kan beinvloeden en dat het wellicht een tweede keer doorspelen waard is om andere keuzes te maken.

Maar om dan weer dezelfde gameplay/combat te doorstaan om daar te komen?
Wat doet deze 'game' qua gameplay anders dan andere games
Tja als je met zo'n gedachte gaat gamen kan je er beter mee ophouden want elk spel is in principe hetzelfde in zijn genre of niet ? Noem mij eens een innovatief spel dat totaal afwijkt van zijn genre in zijn gameplay. Deze generatie heb je die niet. Maar dat hoeft ook niet. Als je een game speelt moet je als eerste plezier beleven en er zijn zat games die niet innovatief zijn die je dit gevoel geven. En het sterke aan QB is juist de gameplay. Dat dit niet innovatief is in zijn genre (tja welk spel is dit dan nu wel) mag de pret niet bederven.

[Reactie gewijzigd door Typhoon20 op 23 juli 2024 01:15]

Episodes zijn ook te downloaden
Ha ja 70 gigabyte.
Wees blij dat ze überhaupt een hoge kwaliteit aanbieden. Ze hadden ook alle 3-5Mbit/s 480p kunnen maken. En daarbij opslag is vrij goedkoop.
Geen idee. Heb de code voor de pc nog niet. Alleen van de Xbox is nog binnen
Die episodes zijn gewoon te downloaden hoor. Ik vraag me af wie tegenwoordig, zeker in Nederland geen internet heeft om te streamen / downloaden.
De meeste spellen zijn tegenwoordig online, drm en of met een day 1 patch!
Ik speel nu ook spellen van 20 jaar of ouder, misschien speel ik over 20 jaar nog een keer Quantum Break. Als er dan een grote afhankelijkheid is van online content, houdt het dus op. Maar dat is persoonlijk, voor nu is het prima.
20 Jaar geleden had niet iedereen internet ( en ook geen internet afhankelijke games ).

Nu heeft iedereen internet. Het is niet alleen Quantum Break, maar de hele gaming industrie die zich afhankelijk heeft gemaakt van internet! Destiny, The Division, maar ook single player spellen kunnen tegenwoordig niet gespeeld worden op de ps4 of de xb1, als je geen internet hebt.

Je nu zorgen maken of je over 20 jaar QB kan spelen is hetzelfde of je nu zorgen maken of je over 20 jaar zal kunnen internetbankieren.
Het is net als of ik 2 reviews lees van verschillende games :

- http://gamer.nl/articles/review/quantum-break/

Als ik beide reviews vergelijk dan lijkt die van tweakers meer op een casual review waar de echte diepgang een beetje mist imo...
De schrijver van die review heeft vooral de Acts uit de game duidelijk anders beleefd dan ik. Het is wat ik in mijn review al schrijf; juist doordat er Acts in de game verwerkt zitten, zal de game niet bij iedereen aanslaan. Ik heb van meer mensen gehoord dat ze er niet enthousiast van werden. Als dat zo is, dan is Quantum Break opeens een stuk saaier. Dat verschil in beleving heb ik in het stuk zelf en in de conclusie proberen aan te stippen, zodat je zelf kunt bepalen tot welke categorie je denkt te horen.
Paul, is het een beetje het Wing Commander idee? De gameplay (flight sim) ansich was goed, maar het waren de interactieve filmstukken tussen de missies door, waardoor je maar door bleef spelen.
Inderdaad, de formule is al oud en beproefd, maar daarom niet minder leuk :)
In den beginne vooral toegepast in adventures, zoals Leisure Suit Larry, Monkey Island, King's Quest serie, Indiana Jones and the Fate of Atlantis, etc.. Elke vrijgespeeld filmpje was iets om naar uit te kijken.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 23 juli 2024 01:15]

Zelfs van het artikel van gamer.nl word ik enthousiast. Veel zaken die hij beschrijft vind ik juist wel interessant klinken. Wat dat betreft jammer dat hij een oordeel aan elk element hangt, al vult hij wel netjes aan dat het voor sommigen niet storend of zelfs leuk zal zijn.

Ik heb eigenlijk het nieuws rond deze game niet echt gevolgd, maar denk nu juist dat ik hem op launch day wel ga aanschaffen. Ik wacht nog even wat gebruikers reviews af, maar gamen wordt steeds meer een persoonlijk oordeel aangezien de reacties en zelfs reviews zo gepolariseerd(zowel positief als negatief) zijn dat het lastig wordt om te beoordelen wat er nou wel en niet leuk aan is. De focus op een verhaal trekt mij in elk geval zeer aan(en dat het juist dan niet te moeilijk is vind ik top :) ).

Alleen al het feit dat dit een UWP titel is zal er voor zorgen dat mensen de game slecht beoordelen terwijl ze eigenlijk UWP willen boycotten. Hetzelfde heeft Ubisoft gehad met hun always online DRM. Nee, het heeft ook niet mijn voorkeur maar laat dat AUB losstaan van(het beoordelen van) de titel zelf.
wat bedoel je met UWP?

zelf ben ik al van in het begin dat hij werd aangekondigd weg van dit spel... wel ga ik 'm pas kopen als de prijs wat gezakt is en evt dlc allemaal gereleased is en ineens mee te kopen valt zodat je voor 40€ het complete spel hebt incl dlc ipv 60€ voor het spel nu + 40€ voor evt dlc (100€ totaal).

ik zag trouwens ook meteen dat men dezelfde engine gebruikte als in L.A. Noir voor de gezichten, weliswaar met wat upgrades; ik vond dit indertijd al zo'n fantastische facial motion engine waardoor ik voor het eerst echt de indruk kreeg dat de karakters tot leven kwamen in het spel; emoties zien er echt uit, het hele gezicht beweegt als men praat ipv enkel de mond; net zoals in't echt ook het geval is. Ben echt blij om die engine nu net in dit spel terug te zien... het maakt het gat tussen het spel- en film-deel alleen maar kleiner waardoor ze nog nauwer op elkaar aansluiten.. Zo heb ik bv in de meeste games voor de tussenfilmpjes gewoon het liefste dat men de game-engine gebruikt ipv pre-rendered materiaal; het verhaal (filmpjes) trekken je dan minder weg uit het spel terwijl bij prerendered gfx de karakters en omgevingen er ineens anders uitzien waardoor je een afstand krijgt tussen de filmpjes en de rest van het spel.
Immersis is heel belangrijk bij games, en ik ben iemand die gamet ter vervanging van tv kijken; een goed verhaal is dus altijd ideaal. Liever een middelmatig spel met een heel goed verhaal dan een goed spel met een middelmatig verhaal...
UWP: https://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Windows_Platform
of de discussie erover op Tweakers: nieuws: Windows Store-versies van games hebben beperkingen door UWP-framework

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat het dezelfde 'face-engine' als L.A. Noire is, dat is tenslotte een Rockstar game(van een divisie die opgedoekt is). Volgens mij hebben zij hem ook slechts één maal gebruikt. En het nadeel daarvan was dat de gezichtsanimaties los van de lichaams-animaties ge-motioncaptured zijn. En dat gaf soms toch wat vreemde totaal-animaties. :) Maar de game was zeker indrukwekkend!
Verder ben ik het compleet eens over in-engine rendering in plaats van pre-rendered. Dat heeft gewoon een grote lijst voordelen:

1. Graphics niveau blijft redelijk gelijk
2. In een spel waar je je karakter, voertuig of wapen aan kan passen krijg je geen onjuistheden
3. Als je bijvoorbeeld in 3D speelt zit je niet opeens naar een 2D weergave te kijken.

En volledig eens over het verhaal. Ik wil geen spel in de klassieke zin, ik wil een verhaal beleven. Zonder frustraties over levels die niet te halen zijn of lang zoeken naar iets zodat ik uit het verhaal ben. Of mijn karakter dat ik 100x dood zie gaan en elke keer een soort wederopstanding beleeft. Dat is iets voor een ander soort game, en dat trekt mij niet aan, het stoot mij zelfs af. Zo vond ik Kai Leng in Mass Effect 3 een irritante eindbaas, daar moest ik een keer of 6 over doen.

Dan zie ik liever dat een bepaald deel voor iemand met minder skills wat minder snel door te spelen is(dat je je even terug moet trekken o.i.d.), of dat je bepaalde acties niet kan doen(een brutal kill) omdat je niet goed genoeg was.

Het is trouwens ook niet raar dat trainers vroeger zo populair waren, veel mensen willen gewoon spelen. En een trainer gaat mij veel te ver, dat zou gewoon helemaal niet nodig moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 23 juli 2024 01:15]

de gezichts-engine is niet van rockstar; dit is 3rd party technology die MotionScan noemt... maar soit, bij nader onderzoek blijkt DepthAnalysis niet meer te bestaan (uitvinder van die technologie) dus het kon niet dezelfde engine/software zijn.

wat ik wél gevonden heb ik DI4D ... en we zullen dezelfde facial expression/motion terugzien in Mafia III (een game waar ik al lang naar uitkijk, heb de twee vorige sinds ze uitkwamen...)
de vorige versie van DI4D is al reeds gebruikt in andere games zoals battlefield 3+4 (cgi), halo 4 spartan ops (cgi), Left 4 dead 2 (cgi) en ook het wereldberoemde filmpje van Dead Island bevat die technologie...
maar nu zijn de computers dus blijkbaar krachtig genoeg om het ook realtime zelf te renderen ipv het te mogen aanschouwen via pre-rendered filmpjes; ik heb sowieso altijd liever realtime rendering voor tussenfilmpjes; het houdt je meer in het verhaal omdat er grafisch geen wijzigingen zijn, bij het gebruik van filmpjes is er toch altijd een verschil in kwaliteit of in lichtsterkte of wat dan ook waardoor je iets verder van het verhaal wordt weggeduwd..

trainers ... jah inderdaad, daar zeg je iets... in 'mijnen tijd' kwamen die standaard bij alle games; op de c64... en ik moet zeggen, soms heb ik er toch wel gretig gebruik van gemaakt, maar langs de andere kant hebben ze het voor mij ook vaak verpest.. ik speelde bv een nieuw spel, vond het eerste level wat lastig, herstarte, zette invincibility op en hoppa, het spel was ineens heel gemakkelijk, maar op den duur doe je dan geen moeite meer om niet geraatk te worden en wordt het spel gewoon routineus de vuurknop indrukken zonder nog verder iets te moeten doen... (het was een Rtype kloon).
ik had dus op den duur geen spanning meer in m'n spel en was het zo gewoon om met trainers te spelen dat ik ook geen moeite mer wou doen als een spel wat moeilijker was, ik startte op den duur altijd games op met trainers aan, ook al had ik het nog nooit gespeeld... Ik had letterlijk duizenden games op m'n c64, en quasi allemaal was ik ze beu na 1 of 2 keer spelen, niet omdat er niets goed tussen zat, maar gewoon omdat ik er niets meer aan vond... de games die ik niet beu werd waren nu net die games waar geen trainer in zat zoals micropose soccer en een ijshockey game dat het leukst met 2 was (hat trick heette dat spel) .... ooh een filmpje; https://www.youtube.com/watch?v=LAo1KyXvQYc
Voor beiden van jullie, ooit wel eens iets van Sonic 6 gezien? Als je echt een extreem voorbeeld wilt hebben tussen het verschil van CG scenes en gameplay, dan is dit hem denk ik wel. Met die poging tot semi realistische anime-achtige cg en dan de game zelf, super kleurrijk en cartoony. Gaat nergens over :) google maar eens een review als je hem niet kent.

En dat van die trainers herken ik echt wel, stomme is dat je er dan ook niet meer van af kan blijven en het bewust voor je zelf zit verzieken. Ben daarom bijvoorbeeld ook blij dat ik Fallout op PS4 speel, kan ik in ieder geval niet verleid worden om met console commands te klooien (al zou het af en toe wel praktisch zijn om bugs/glitches te fixxen, maar goed).
na de c64 heb ik nooit meer trainers aangeraakt om een spel uit te spelen... als ik vast kom te zitten blijf ik een tijdje proberen... lukt het niet speel ik een ander spel ofzo en probeer ik de volgende dag nog eens opnieuw, vaak lukt het dan plots ineens vanzelf.. en als het dan nog niet lukt dan is het meestal einde spel voor mij... het is niet erg als je een spel niet tot het einde kan uitspelen; ok je mist wel een deel van het verhaal, maar heel moeilijke spellen moeten het meestal niet zo van hun verhaal hebben... spellen met een goed verhaal zijn meestal iets gemakkelijker om te spelen (of hebben een setting die je kan terugschroeven; iets wat vroeger ook niet bestond)
ik heb welgeteld 1x nog eens trainers aangeraakt, ik geloof dat dat in 2012 moet geweest zijn, met de toenmalige summer sales op steam; je kon toen nog echt items en games winnen in die twee weken tijd, maar je moest daarvoor vanalles verzamelen.. en je kon dat alleen maar verzamelen door in games bepaalde items te vinden of speciale achievements te behalen... voor super meat boy heb ik toen een trainer gebruikt om die achievement te behalen want ik vond het spel op den duur te moeilijk worden , dat was het enige spel waarvoor ik het gebruikt had... voor de overige games kon ik de achievements zo behalen (meestal had je een 4 tot 6 uur nodig om ze te behalen per stuk) of ik had het betreffende spel niet... die sales waren heel vruchtbaar voor mij; 2 gratis games, een hoop dlc en ingame items die ik daarna weer verkocht heb....

tegenwoordig geven ze niet echt iets meer weg tijdens de sales, wat ik best wel spijtig vind... bv met die tickets een paar jaar terug was ook een hele leuke, vanaf dan is het achteruit gegaan... toen kwamen er ineens cards die je kreeg en welke dus achteraf definitief voor nieuwe games ook werden ingevoerd, dan kwam dat met die alien friends ofzoiets, ook weer cards, enz enz...
vroeger had je die "steam vrienden" die bij elke sales terugkwamen en vanalles beleefden, ik mis ze... ook vond ik de oude manier van sales beter, waarbij er om de 8u gekozen kon worden enzo... op de laatste dag kwamen alle keuzes nog eens terug aan bod tegen die lage prijs, dus geen excuus om te zeggen dat je iets zou gemist hebben, de laatste zondag staan ze 24u online...
Ik had juist zo iets ,na het lezen van je review ,dit is een kicken game,Maar helaas ga ik niet weer 1 game en een xbox kopen.Destijds die fout gemaakt met halo ,die opeens niet meer verder ging op pc,dus maar xbox aangeschaft,maar ik kan echt niet met de controller overweg.Ik heb wel een paar pc game`s zoals need for speed en shadowman ,die ik wel goed met controller kan spelen.Maar andere echte duidelijke play stasion / xbox port`s ,zoals sommige tom clansie`s of b.v Velvet Assassian kan ik echt niet spelen ,met toetsen bort en muis ,omdat het duidelijk voor de controller gemaakt is.
Maar goede review ;) ,ik wil de game meteen spelen ,jammer dat het nooit zal gebeuren.

En ik deel het min puntje met vele anderen , " streamen. Dat maakt het spelen van het spel afhankelijk van Internet " is niet goed,voor geen enkele game .Pc of console.
Je weet dat de game ook uit is voor pc? Windows 10 only, maar toch...
Ja, Nu zie ik het staan.Ik ging er automatisch van uit dat het xbox only was,maar je hebt hem alleen getest / gespeeld op xbox. Dan wel weer wel op windows 10 ,maar ok ,. Bedankt Paul !!! Kan ik hem toch nog eens spelen.Zal wel wat duren ,maar over een jaar of wat zal ook ik naar Windows 10 moeten.Is die tegen die tijd meteen gelijk een stuk goedkoper. :) Ik zet hem op mijn wish list .

n.b En wat ook mijn aanname deed ,is dat er in het filmpje,trailer ,Beelden uit het begin van Quantum Break, xbox only op het einde staat.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 740375 op 23 juli 2024 01:15]

Het is net of reviews subjectief zijn, raar he ;)
Ik kan er niet op wachten om het te spelen. Bij de pre-order van me Xbox One heb ik ook de download code erbij gekregen voor de Pc samen met Alan Wake + dlc.
Zal de mp dan ook een crossover mogelijkheid hebben wat Killer Instinct sinds kort ook heeft? Nu nog Doom 2016 erbij dan ben ik verlopig voorzien met de spellen die ik wilt hebben (op dit moment).
Quantum Break is enkel singleplayer.


Verder, kijk hier wel echt naar uit, denk dat dit een hele mooie windows exclusive is, heb een pre-order staan voor op de One. Ook wel aardig dat het ook op de PC wordt uitgebracht, vind het niet eens zo'n probleem dat MS Steam links laat liggen, hun store is i.i.g. niet zo'n naar stuk software als Uplay en Origin, je kunt games uit de store gewoon spelen zonder er nog eens een rare launcher voor op te starten. Je kunt die games overigens wel via de Xbox app spelen, veel services zijn al beschikbaar (video's en screenshots opnemen en delen, parties met Xbox One gamers), al werkt het allemaal nog niet altijd even lekker. Denk dat Xbox op de PC wel een toekomst heeft, zeker als we straks bijvoorbeeld Forza cross platform kunnen spelen.
wat doe je dan online als je tegen mensen speelt die met muis en toesten bord spelen vs een controller ?
dat zou niet eerlijk zijn,
ze zullen cross play alleen geschikt maken voor sommige games lang niet allemaal!
Alles behalve shooters lijkt me prima, race games (Forza) of dingen als Diablo 3 zouden geen probleem moeten opleveren.
Ik had nog niks gezien van dit spel en dit ziet er goed uit!

Ik heb even verder gezocht en het blijkt dat het spel op de pc alleen voor windows 10 uitkomt via die windows store. Dus niet op steam. Dat is toch wel een dingetje en dit zal de pc verkoop in het begin remmen denk ik.

http://arstechnica.com/ga...n-windows-store-pc-games/

nieuws: Quantum Break verschijnt tegelijk voor Xbox One en Windows 10

Ik heb nu nog windows 7 en pas over een jaar stap ik over naar 10. Maar ik denk dat ik dan dit spel alsnog eens ga spelen!

[Reactie gewijzigd door Playa del C. op 23 juli 2024 01:15]

MS heeft helemaal niks ontkracht, ze kiezen er gewoon voor om het alleen in hun eigen winkel digitaal aan te bieden. Tegelijkertijd is de adoption rate van Windows 10 nog veel te laag om te zeggen dat het standaard is.

Moet je je eens voorstellen hoe het was geweest als we volhielden dat 'Windows 8 nu wel standaard is'. Dan is je marktaandeel opeens van 100% gezakt naar 15% ofzo. En Windows 10 is vooralsnog op Steam - en daar zit toch echt een actiever deel van de PC gamers dan gemiddeld - nog niet verder dan 34% gekomen met een enorme stagnatie van de groei sinds begin dit jaar. Wat nou standaard? De grootste groei van Windows 10 hebben we namelijk nu wel zo'n beetje gehad, omdat de gratis upgrade over een paar maanden gaat verlopen. Vanaf dan is er nog geen enkele noodzaak om te upgraden totdat je een nieuw systeem bouwt of koopt.

De klap op de vuurpijl is dan nog dat games nu wel heel leuk op DX12 kunnen draaien, maar er is nog geen énkele GPU op de markt die 100% van de DX12 feature levels aanbiedt. Kortom elke DX12 game die momenteel uitkomt, maakt geen volledig gebruik van de nieuwe features in de API en is dus per definitie 'half werk'. Dat maakt de noodzaak tot upgraden heel erg moeilijk uit te leggen.

Daarnaast is het nu ook nog zo dat we Vulkan hebben en DX12 dus helemaal nog niet de 'API of choice' zou moeten gaan worden. De gamer is er ook helemaal niet bij gebaat om zich te binden aan Windows 10, zeker niet met wanpraktijken als het UWP model, dat eigenlijk alleen maar goed is voor MS.

Ik koop Quantum Break dan ook NIET via de MS Store. Ik boycot die winkel, vanwege het UWP model en de schade die dat toebrengt aan gamer en developer. De nadelen zijn veel groter dan de voordelen en samen met DX12 krijgt MS gaming in een houdgreep. Er moet nog heel wat gebeuren voordat dat kan veranderen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 01:15]

Developers hebben geen probleem met UWP. De meeste game devs steunen de modding community niet.

En die houdgreep is onzin. Daar is Microsoft veel te laat mee- Valve is al de baas. De Windows store is gewoon een van de vele digitale stores en voor games een onbelangrijke.

Windows is altijd een volledig open platform geweest en ik zie niet waarom dit nu opeens zal veranderen.
Sweeney moet er anders niets van hebben...

http://www.theguardian.co...t-epic-games-gears-of-war

En Windows een open platform? Games for Windows Live was een eerdere poging van MS om zaken naar zich toe te trekken. Dat ging niet zo best en werd bijzonder slecht achtergelaten. Dat geeft geen vertrouwen. Tegenwoordig hoort 'gaming' voor MS primair bij hun console-based merk Xbox. Leg mij nog eens uit waarom ik daar, als PC gamer, warm van zou worden?

Ik draai het eigenlijk altijd om: wat is het belang van MS om een model als UWP te verkiezen? En dat belang is duidelijk: dat is goed voor de zakken van MS, want ze draaien een sandbox die op al hun apparaten werkt. Dát is het uitgangspunt, UWP bestaat niet om gaming naar een hoger plan te tillen. En dat betekent inherent dat het niet op de eerste plaats staat om voordelen te hebben voor gaming. En dát, leidt maar tot één conclusie en dat is dat we dit zo snel mogelijk moeten afschieten.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 01:15]

UWP heeft voor core gamers méér nadelen dan voordelen, vooral op gebied van modding en innovatie. En dan is Microsoft nog niet eens begonnen met het geplande monetizing van pc-gaming. Vayra is echt niet de enige die dat inziet.
Het heeft meer voordelen, er zijn geen nadelen. Het is een container, meer niet. 1x ontwikkelen en dezelfde game voor xbox of windows, wellicht voor dezelfde prijs. Draait in sandbox, dus geen last van virussen. Modding moet ingebouwd worden, maar wie gebruikt dat nu. De meeste gamers niet. Monetizing zou ik geen probleem vinden mits ik dan a la netflix de gehele aanbod kan spelen, zonder de game nog los te moeten kopen, maar goed dat zal dan wel niet.
"Het heeft meer voordelen, er zijn geen nadelen."

Geen officieuze mods, pimpen van oudere games of gebruik maken van tools zoals SweetFX. Innovaties zoals SLI en FreeSync kunnen niet zonder aanpassingen van Microsoft aan het UWP framework. Hoezo geen nadelen?

"Modding moet ingebouwd worden, maar wie gebruikt dat nu."

Durante liet vorige week nog weten dat DsFix (om Dark Souls in 1080p @60fps te kunnen spelen) meer dan 2 miljoen keer gedownload werd. En dat is nog maar voor één niche game. Miljoenen gamers gebruiken mods voor toppers als Skyrim en GTA.

"Geen last van virussen"

Er bestaan even goed virussen op smartphones, die thans ook alle apps in een sandbox draaien.

"a la netflix de gehele aanbod"

Microsoft kennende zullen het eerder bestaande features zijn die plots achter een paywall verdwijnen. Ik ben er niet gerust in tbh.

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 23 juli 2024 01:15]

"Wat ik zeg klopt gewoon".

Ja, en dat kun je blijven roepen, want het is jouw mening die je presenteert.

Ik ga Microsoft niet meehelpen in hun visie van een walled garden op de PC. Dat houden ze maar lekker op de console.

Het liefst natuurlijk alles via GoG, waar je zonder DRM files kunt downloaden. Daar vertrouwen ze nog in de eerlijke consument, in plaats van je bij voorbaat al als dief te behandelen...

Quantum Break zal best vermakelijk zijn, maar op dit moment ben ik niet geneigd om hem via de Windows Store aan te schaffen.
Nee, jij leeft in een bubbel waarbij je klakkeloos aanneemt dat wat MS aangeeft op een Build zo gaat werken in de praktijk dat jij en ik er geen last van zouden hebben. Dat is gewoon nog steeds lege marketingpraat, want ondertussen is UWP nog steeds wel een zware limitatie op games in het algemeen. Denk aan zaken als Forced Vsync en geen Crossfire/SLI.

Het zou leuk zijn als je ipv heel veel stampvoeten over je gelijk, je eens op feiten richt en probeert wat meer beeldvorming van de markt aan de dag te leggen. En dan is één bronnetje van WC eend zelf (Microsoft) niet echt overtuigend, vind je wel?

Verder moet ik nog gaan zien of en hoe MS een UWP model binnen de Steam omgeving gaat vormgeven. Uplay/Steam werkt ook al zo goed, daarom focust Ubisoft zich liever op zijn eigen platform en wordt Steam + Uplay geplaagd door problemen. Doe je ogen eens open, alsjeblieft. Tot nu toe was elke publisher-specifieke DRM gewoon in beginsel een heel slecht functionerende rootkit - niet bepaald reclame - en pas na veel problemen werden het *redelijk* werkende platformen om je games op te launchen. Meer dan dat is het niet, en de consument heeft er geen enkele baat bij. Steam biedt wat toegevoegde waarde door niet publisher-specifiek te zijn en er een community omheen te bouwen, de rest is gewoon aan het geld scheppen ten koste van het gemak van de consument. En consument ben jij ook...

Tot slot: herinner je je nog hoe het is afgelopen met Games for Windows Live? Volgens mij was dat ook zo'n geweldig Microsoft plan om gaming nu toch echt met heel veel liefde te gaan behandelen... 8)7

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 01:15]

Oh ik leef in een bubbel? Ik geef alleen maar aan wat Microsoft (Phil Spencer himself) zelf aangeeft over hun eigen software in hun eigen Build developers converence. Als jij het allemaal beter weet dan Microsoft zelf, als dat al niet arogant is, dan weet ik wel wie hier in een bubbel leeft. Maar goed vwb je limitaties, microsoft luistert graag naar hun klant. Het is niet voor niks dat ze zo'n groots aangepakte windows 10 insider programma aanbieden, die ik nog nergens anders heb gezien. Dus nog even terug te komen op jouw argwanende houding. Zo komt je vsync fix al in mei. Oh had ik al verteld dat je sli opstelling met directx 12 het niet uitmaakt of je kaartcombinatie van nvidia is of amd of allebij?

Vwb al die aanbiedende partijen steam, uplay origin, het maakt microsoft niet uit waar hun uwp games verkocht worden. Er komt alleen een nieuwe partij bij xbox store voor windows 10 en xbox one. Ja dat vinden die andere partijen niet zo leuk en proberen alle nadelen op te sommen, maar goed UWP kan gewoon verkocht worden via die andere stores zoals Phil Spencer zelf zegt. Het voordeel is dat games welke vroeger alleen voor consoles (xbox) uit kwam nu ook gemakkelijker voor windows (10) uit kunnen komen. En als gamer ben ik daar natuurlijk wel voor. Dus ja Games voor windows live was misschien niet het moment, maar microsoft zet zelf in op het eenvoudig maken voor developers voor alle platformen te ontwikkelen en dat kan alleen goed zijn. En mogelijk betaal je dan 1 bedrag voor je game op pc en xbox. Dus hoezo geld scheppen ten koste van de consument?

[Reactie gewijzigd door drakiesoft op 23 juli 2024 01:15]

Eerst zien, dan geloven. De stuiptrekkingen van Microsoft zijn tot nu toe vooral heel herkenbaar van het verleden, en dat verleden spreekt niet voor Microsoft als het gaat om gaming. Tot nu toe werd UWP namelijk gelanceerd met allerlei nadelen en alleen voordelen voor MS zelf. Pas na veel kritiek wordt er iets met de nadelen gedaan. Dat is niet 'goed luisteren', dat is onzorgvuldig zijn en pas geneigd zijn te bewegen als de markt er zijn neus voor ophaalt. Precies zoals het is gegaan met Kinect en het always-online stuk van de X1, dat was ook niet bepaald reclame... En wat dacht je van de Metro UI in Windows 8? In alles wil MS iets pushen waar niemand zin in heeft. Het kostte ze een volledig nieuwe Windows release om die fout te herstellen.

Phil Spencer zegt namelijk heel erg veel en deze 'damage control' is zijn core business geworden :) De praktijk telt. Ik ben dus wat kritischer in mijn houding als jij en ik sta meer open voor een markt waarin Microsoft geen dominante speler meer is. Die is nog altijd gezonder dan het huidige model. En de voordelen van UWP... het zal wel hoor, maar ik word er niet warm van.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 01:15]

Er is niks mis met always online stuk van xbox one. Je telefoon is toch ook always online? Het is alleen niet goed begrepen/niet goed uitgelegd. Ook daar zit een visie achter, maar blijkbaar zijn ze iets te vroeg daarmee geweest.
Nee, mijn telefoon is niet always online, ook die ligt er weleens uit.

En dan is het opeens een behoorlijk nutteloos apparaat.
storingen daar gelaten ben je altijd online dus.
Storingen, of een failliete aanbieder, of een Android OTA update die fout is gegaan...

nog meer disclaimers nodig? :) Ik denk dat je mijn punt heel goed begrijpt. Het blijven beperkingen op het hebben van een offline beschikbaarheid, en maakt je dus 100% afhankelijk van de aanbieders van de dienst. Games worden een dienst, en daarmee is niets meer ooit echt van jou - dat is het alleen zolang de verkoper het wenselijk acht.

Ik vind je stellingen tot nu toe bijzonder naief.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 01:15]

yes, maar als je niet online bent kan je ook niet multiplayen. Dus is het geen issue. Daarbij jij doelt op de controle of de game van jou is denk ik.
Games een dienst? Welkom in de wereld van het heden. zodra de servers platgegooid worden, kan jij je game weggooien. Dit is al jaren zo en sinds het illlegaal downloaden op grote schaal plaatsvindt, krijg je steeds meer van dit soort online afhankelijkheden, die je niet kan kopieren.

Wie is hier nou naief dan?

[Reactie gewijzigd door drakiesoft op 23 juli 2024 01:15]

Jij, omdat je meegaat in die ontwikkeling, terwijl piracy een opgeblazen probleem is dat totaal anders aangepakt zou moeten worden.

Ondertussen zijn er genoeg developers die wél offline inbouwen omdat ze weten dat internet geen vanzelfsprekendheid is, en omdat ze principieel vinden dat een product een product is, en geen dienst waarbij je constante afhankelijkheid kent.

Dat de grote publishers deze weg zijn ingeslagen, zegt weinig over de gehele markt, want die is aan het versplinteren en uit die versplintering blijkt dat de gekozen weg helemaal zo goed niet is. Er is duidelijk behoefte aan offline en aan bezitten wat je koopt.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 01:15]

Even tussen ons. Microsoft is een beursgenoteerd bedrijf met een groot aandeelhouders belang. Het loont dan niet om dingen te zeggen die ze niet waar kunnen maken.
Ze mogen niet glashard liegen.

Maar het is juist in hun belang om de toekomst zo rooskleurig mogelijk in te schatten. Dat doet elk beursgenoteerd bedrijf.

Geen enkel bedrijf gaat een persbericht de wereld uit sturen met als onderwerp " we weten het zelf ook niet zo goed, misschien doen we wel iets fout".
Achterhaalde ideeën?

Het idee is nu juist dat ik helemaal geen UWP apps hoef. Niet uit de Windows Store en niet van Steam.

De Windows Store is niet gelijkwaardig, evenals Uplay niet gelijkwaardig is aan Steam. Daarvoor is de catalogus op Steam veel te uitgebreid.
Nee, dit is niet de toekomst.

Dit is een marketing kreet van Microsoft. Concurrentie is goed, maar dan moeten ze wel iets bieden wat de moeite is.

UWP kent momenteel gewoon teveel beperkingen op een desktop platform (Vsync, SLi, modsupport, framecaps etc).
vsync fix komt in mei, modsupport is er gewoon. Sli weet ik zo niet, zal wel opgelost worden. Uwp gaat 4k 60frames per seconde ondersteunen. of wil je nog meer?
Uncapped framerate zou mooi zijn.

"Zal wel opgelost worden".

Ja, net zoals de andere dingen die Microsoft belooft.
Modsupport is er NIET gewoon. Je kunt niet eens een overlay zoals MSI Afterburner gebruiken momenteel.

Maar het is duidelijk uit je andere reacties. Phil Spencer spreekt altijd de waarheid en uWP is het Walhalla voor jou. Wat naïef.
Mod support is er wel, mits goed geimplementeerd in de game. Zo heeft ms tijdens build de Steam game Age of empires II met een tool omgezet naar UWP app en getoond dat de mods in UWP gewoon werken.
Het merendeel van de games heeft géén ingebouwde modsupport. Games als uwp zijn een ramp voor de modcommunity. Bovendien wil Microsoft de Windows Store en Xbox Store samen voegen, wat onvermijdelijk zal leiden tot hogere prijzen op pc.
volgens mij zijn jullie beiden naief of niet?

hij geloofd heilig in UWP (waar ik van hoop dat hij en MS gelijk hebben :P )

en jij ben anti MS, en geloof heilig in steam als alleskunner en mag van jou alleen heerser zijn in gameland.

MS is duidelijk dat ze keihard willen werken aan UWP en om UWP nu al af te branden terwijl het amper gelanceerd is, is natuurlijk je reinste onzin. steam was in het begin ook een gedrog van heb ik jou daar. en nu willen we allemaal dat steam de enige game store is op de pc.

misschien MS ook de mogelijkheid geven om UWP te laten ontpoppen naar een serieus product?
Nee hoor,

Ik koop spellen op Origin, GoG en Steam.

Maar de Windows Store hoeft van mij niet, juist omdat ze UWP pushen. En daar kleven inherente nadelen aan, die voor mij sterker wegen dan de nadelen.
Nou zeg...

Echt werkelijk elke zin in je bericht is fout of niet relevant.

Windows 10 en dx12 is niet de standaard, dat moet het nog worden. Er zijn ook vrijwel geen dx12 games beschikbaar.

Windows 7 is voor gaming vergelijkbaar met windows 10. Het is een OS, niet een videokaart. Op windows 7 draait een spel niet slechter. Het is alleen wel makkelijker voor devs om games voor windows 10 te ontwikkelen.

Feit is dat Quantum Break niet op Steam verschijnt. Dus daar is niks achterhaald aan. Elk spel kan op Steam verschijnen, daar heeft Microsoft niks over te zeggen. Alleen hun eigen spellen mogen ze een keuze voor maken en dat is in dit geval heel duidelijk.

Ik installeer windows meerdere keren clean per jaar. Ik wil dus niet één of meerdere keren per jaar via windows 7 upgraden naar 10. Ik koop binnenkort een nieuwe pc en daar wil en moet ik een nieuwe windows licentie bij kopen en op dat moment ga ik dus pas werken met windows 10.
Je weet dat je de nieuwe Windows 10 Key kan koppelen aan je microsoft account? Als je van dat account je user account maakt in Windows dan haalt hij automatisch weer je key op en hoef je dus niet via Windows 7 te updaten...
Dat wist ik niet.

Hoe werkt dat dan? We hebben hier 3 pc/laptop met windows 10.

Als ik dan de windows 10 key van mijn game pc aan mijn MS account koppel en ik maak mijn MS account aan op alle 3 de pcs user heb ik dan 3x geactiveerde windows?

Dacht altijd dat win10 key aan je hardware gekoppeld was.
Nee het is nog steeds gekoppeld aan je hardware.

http://www.zdnet.com/arti...ion-rules-for-windows-10/

Je kan dus een clean install doen en hierna inloggen met je account en hij is weer geactiveerd.
Je hoeft zelfs niet in te loggen met je Microsoft account. Die gebruik ik namelijk niet. De hardware koppeling werkt onafhankelijk van je account. Ik heb laatst ook Windows 10(die ik had ge-upgrade van af 8.1) opnieuw geïnstalleerd met USB install media. Dat werkte gewoon(ik heb tijdens installatie de volledige OS schijf leeggegooid en opnieuw geformateerd).

Hij vraagt bij installatie wel om een key, maar als je die niet invoert gaat het installatieprocess gewoon verder, dus de hardware check gebeurt ergens na dat scherm(op zich hadden ze dat beter vóór dat scherm kunnen doen).

Het is mij zelfs gelukt een HP Windows laptop van een vriendin waarvan de schijf kapot was aan de praat te krijgen met een lege andere hardeschijf door een Windows 10 install vanaf USB te doen. Op die laptop had nooit Windows 10 gestaan(op de schijf die stuk ging stond 7). Ook daar verscheen het key scherm. Niks ingevoerd en ook die laptop draait volgens mij nog steeds zonder problemen. Dus er zal ook een soort van vendor/type check in zitten.

Wat dat betreft lijkt een her-installatie van 10 een stuk prettiger dan voorgangers. Geen geklooi met keys op de sticker die toch niet blijken te werken(en je dus eigenlijk de key uit de registry had moeten trekken wat een uitdaging is als bijvoorbeeld de schijf dood is)

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 23 juli 2024 01:15]

Klopt, was ik vergeten! Laptops waarbij de Windows key in de uefi / bios staat werken direct. Dit geldt voor de meeste oems. Je kan nu ook in de installatie de win 7 of 8 key invoeren dan activeert hij daarmee.
Ik heb gewoon een upgrade naar Windows 10 gedaan vanaf 8.1 en vervolgens met Jellybean Keyfinder de Windows 10 key uit het systeem gelezen.
Met die key hoor je ook gewoon Windows 10 opnieuw te kunnen installeren.
Zoals hier boven ook vermeld staat; Die key heb je waarschijnlijk niet nodig. Als je op dezelfde hardware(gaat vooral om het moederbord) een reinstall doet en je geen key invoert zal hij hoogstwaarschijnlijk toch activeren.

De kans is zelfs groot dat de key op andere hardware niet werkt, en eigenlijk dus puur ter lering en vermaak is, aangezien je op de juiste hardware zonder key ook al kan activeren.
Ik heb me er niet echt in verdiept hoor, maar ik dacht altijd dat je bij een nieuwe pc/nieuw moederbord hoe dan ook een nieuwe windows-licentie moet kopen?
Dat je via een upgrade met je account de windows 10 licentie behoudt was mij bekend inderdaad.
Dat hangt van je licentie af. Met een volledige licentie kan je gewoon verhuizen van het ene systeem naar het volgende. Met een OEM (builders') license niet, die blijft bij dat ene mobo.
Windows 10 opnieuw installeren is juist super eenvoudig geworden: http://www.howtogeek.com/...etting-your-windows-8-pc/ (geldt ook voor 10)
Ik installeer windows meerdere keren clean per jaar. Ik wil dus niet één of meerdere keren per jaar via windows 7 upgraden naar 10.
Als je 1x hebt geupgrade naar W10, dan kan je zoveel als je wilt een clean install doen van Windows 10 als je wilt. Je hoeft dan niet opnieuw eerst Windows 7 te installeren en dan opnieuw de upgrade doen...
Sterker nog, als je eenmaal hebt geüpgrade en er wordt bij een clean install gevraagd om een key, kan je deze gewoon skippen. Na de installatie is je pc toch geactiveerd.
Maar dan moet je wel inloggen met de gebruikte microsoft account.
volgens mij is het account toch niet van belang? volgens mij wel de hardware. voor zover ik weet kun je met nieuwe hardware niet key activation krijgen met alleen je account toch?
Durf ik niet te zeggen, wat ik wel weet is dat ik na een clean install toch niet geactiveerd was, en ik daarna heb ingelogd - sinsdien geactiveerd - daaruit trek ik de conclusie dat de productkey onder je MS account zit.

Kan er echter niets concreets over vinden, dus ik kan het gigantisch mis hebben...
Niet zo er ik weet. MS maakt een unieke code van jou hardware combinatie en slaat die code op als legitiem. Bij een herinstallatie zijn ze dan dus dat deze hardware al actief is geweest. Zit niet aan je MS account gekoppeld
ik zit eigenlijk meer te wachten op de tool waarmee we in de zomer desktop-apps beschikbaar worden,dan heb je in feite een pc!

ik zie het al voor me dat ik dadel;ijk kodi(XBMC) bittorent-clients en BS player pro in de microsft store komen.
De tussenfilmpjes kun je op de Xbox gewoon downloaden. Als je in manage game kijkt staat er een optionele download van de episodes van rond de 70GB.
Ja, net even gekeken: 75,6 GB. Brengt het totaal voor Quantum Break op 121,3 GB, waarmee het volgens mij momenteel de allergrootste is op de Xbox.
Lijkt me ook een leuke game, en als je hem op de XboxOne pre-ordered kan je hem ook op de PC spelen (mits je windows 10 hebt)
Hoe duur is die voor de pc eigenlijk, is daarover al iets bekend?
Ziet er een vette game uit, alleen jammer van de schoonheidsfoutjes.
Op 1:45 in de video lijkt het pistool voor zijn hand te zweven als hij de deur opent :) 8)7
Ik heb erg uit zitten kijken naar deze game maar ik ga zeker wachten met kopen (als ik dat uberhaupt al doe).
Forced vsync en geen freesync support betekend dat je simpelweg een hele slechte ervaring krijgt.
30 fps is mij te cinematisch (ik erger me ook aan lage framerates in actie films zoals James Bond) en de drops van 60 naar 30 fps die je krijgt met vsync zijn zowaar nog erger.
Freesync/gsync support zou in Mei naar UWP komen volgens MS, hopelijk implementeerd Remedy het dan snel zodat de PC versie ook speelbaar wordt.

Met dit soort PC releases heb ik liever dat ze het een Xbox exlusive gemaakt zouden hebben.
Nu heb je zo'n gare port (met dank aan UWP) dat het praktisch onspeelbaar is.
Spel doet me veel denken aan Singularity, was een erg leuke spel, deze ziet er zeker ook erg leuk uit.

https://www.youtube.com/watch?v=KBMTd2rBboQ
Bij mij doet het juist denken aan Time Shift. Daar had je echter alleen stoppen, vertragen en terugspoelen. Vond ik ook leuk om te spelen, echter kreeg je altijd de melding of je videokaart drivers wel ge-update waren voor DirectX.

Gameplay:
https://www.youtube.com/watch?v=qbAI2nLwJWU

edit: iets uitgebreid

[Reactie gewijzigd door maxxie85 op 23 juli 2024 01:15]

Ja klopt Time Shift was ik vergeten, was ook een leuke spel, tjonge is het al weer 8,5 jaar geleden dat ik die spel gespeeld heb, wat gaat de tijd toch snel.
Doe mij maar gewoon Allen Wake 2 voor de current gen... Allen Wake staat nog steeds in mijn toplijstje beste games ever!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.