Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Remedy-game Control komt op 27 augustus uit

Control, de nieuwe game van Remedy, komt op 27 augustus uit. Die datum wordt genoemd in de Microsoft Store. Deze week werd ook bekendgemaakt dat de pc-versie RTX-ondersteuning krijgt en via de Epic Games Store uitkomt.

Remedy heeft zelf nog geen verschijningsdatum voor Control genoemd, al werd bij de aankondiging vorig jaar wel gezegd dat het spel in 2019 uit zou komen. In de Microsoft Store, waar de Xbox One-versie van de game vermeld staat, is nu de verschijningsdatum zichtbaar.

Epic Games maakte tijdens zijn presentatie op de Game Developer Conference bekend dat de pc-versie van Control uitkomt in de Epic Games Store. In een Tweet zegt het bedrijf dat de game 'binnenkort' uitkomt. In een filmpje suggereerde Epic dat het al mogelijk was om een pre-order te plaatsen, maar dat bleek om een foutje te gaan.

Nvidia maakte eerder deze week tijdens zijn presentatie op GDC bekend dat Control op de pc ondersteuning krijgt voor raytracing met RTX-videokaarten. Daarbij werd een filmpje getoond met verschillende effecten. Het zou nog om een vroege versie van de game gaan.

Remedy kondigde Control tijdens de E3 van vorig jaar aan. Het is een actie-avonturengame met een derdepersoonsperspectief. De game draait om het vrouwelijke personage Jesse Faden, die de leiding in handen krijgt over het Federal Bureau of Control en over bovennatuurlijke krachten beschikt.

Ontwikkelstudio Remedy maakte eerder Quantum Break, Max Payne en Alan Wake. Control zou minder lineair zijn dan die games. Het spel komt uit voor de pc, de PlayStation 4 en de Xbox One. Tweakers publiceerde vorig jaar een preview van Control.

Update, vrijdag: Remedy heeft de verschijningsdatum van 27 augustus bevestigd tegenover Eurogamer.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

21-03-2019 • 12:41

63 Linkedin Google+

Reacties (63)

Wijzig sortering
Geen Steam/GoG release = no buy. We moeten er alles aan doen om console exclusive praktijken in de PC wereld tegen te gaan of PC gaming zal volledig versplintert raken.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 21 maart 2019 17:09]

Dan ga je een leuke tijd tegemoet, want Epic lijkt heel wat titels op te kopen. Wordt een rustig jaar dus, voor je.

Je kunt dit ook anders benaderen: Epic weet de markt goed open te breken op deze manier en dwingt zowel Steam als zichzelf om sterk te verbeteren; in aanbod, in functionaliteit, en wellicht ook in prijs. Er is al een roadmap voor het komend jaar met store feature updates bij Epic.

Als ik persoonlijk kijk naar Steam vind ik het aanbod de afgelopen paar jaar bedroevend en de kwaliteit loopt gestaag terug. De hoeveelheid bagger die je krijgt te zien is letterlijk eindeloos. Een winkel met minder van die 'clutter' vind ik helemaal niet erg...

Ik roep dit al sinds de Metro release naar Epic ging... grow up. Dit is de markt zoals die hoort te werken, en exclusiviteit is hier helemaal niet aan de orde, die leg je alleen jezelf op vanuit legio (drog) argumenten inclusief reddit pagina's vol met lijstjes over features die er allemaal (nog) niet zijn. De wereld zit nu eenmaal zo in elkaar, wen er maar aan.

Oh, en weet je wat nog grappiger is? Die 'console exclusives' komen nu dus naar de PC. Dankzij (?) Epic Games Store.

Sailliant detail over al dat 'boycotten'.... het lijkt niet heel best te werken geloof ik:
https://www.pcgamesn.com/metro-exodus/metro-exodus-sales

Gelukkig maar... toch weer een 'vocal minority' zoals we die veel zien de laatste tijd.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 21 maart 2019 13:00]

Dat Epic de markt open breekt is zeker iets positiefs, en ik vindt ook dat Steam en Valve een gigantische schop onder hun kont verdient.

Echter gaat het om de manier HOE Epic dit doet. En dat is die exclusve onzin. Wat je zegt dat dit ''de markt is zo dus grow up", is simpelweg niet waar. Hoe de markt in elkaar gaat zitten bepalen "we" nog altijd zelf. Als er relatief weinig gamers zijn die meedoen aan deze onzin ziet Epic in dat het opkopen van games niet winstgevend is en stoppen ze er mee. Maar als "we" deze onzin gaan steunen dan is het een kwestie van tijd voordat Steam, GoG en Origin ook gaan meedoen aan deze onzin.

En daarom koop ik niks bij Epic, ik ga ze pas weer steunen als deze exclusive bs over er is en er weer echte concurrentie is.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 21 maart 2019 17:09]

Dat mag, maar ik gaf je al een linkje dat aangeeft dat de stem van die consument dus wel even anders is dan het sentiment dat je op internet leest.
Dat wil nog niks zeggen, ik denk dat als het ook op Steam en GoG zou uitkomen de game 5x beter verkocht. Sterker nog waar is het exacte getal? 2,5 keer wat? En hoeveel sales zijn er nu daadwerkelijk gemaakt? Kom eens met een getal.

Verder lijkt het me ook vij logisch dat Metro beter zou verkopen, ten eerste kwam de Last Light in 2013 uit toen retail sales nog steeds het gros van de verkopen was en te tweede was Metro toen nog een minder bekende titel.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 21 maart 2019 17:09]

Beter, wellicht, maar je kon zomaar de indruk krijgen dat 'de gamer' massaal ging boycotten als je de kritiek kort na de aankondiging moest geloven. Jouw openingspost 'we moeten er alles aan doen'... totaal niet mee eens, dit is een storm in een glas water en aan Steam blijven plakken is zeer contraproductief voor 'de gamer'. En alle nonsense die er aan de haren bij wordt gesleept (niet door jou-) om die kruistocht op gang te brengen is voor het ene deel pertinent onwaar en voor het andere deel zwaar uit verband getrokken en gespeend van enig realiteitsbesef. Ook Steam stelde in den beginne vrij weinig voor, en heeft ook blunders gemaakt. Verder is Steam óók DRM. Ik kan me nog voorstellen dat je zegt 'we moeten GOG supporten' want daar zijn daadwerkelijk concrete, voor de consument voordelige voorwaarden van toepassing. Maar op Steam? Zelfs de refund policy is hetzelfde bij Epic ;) En de rest van de features kun je 'store-overstijgend' regelen met zaken als Discord en Nexusmods.

Mijn punt is; iedereen is vrij in zijn keuze en maak die ook vooral, maar houd de discussie wel zuiver. Daar heb je zelf ook baat bij, als consument. Exclusiviteit... tja. Ik zie dat nog altijd niet en de mate waarin die er wel is, is niet anders dan bij talloze andere producten. Denk aan alles wat van Apple is en alleen via authorized retailers mag worden verkocht, of een groot deel van het Netflix-aanbod, enz.

Voor mij persoonlijk, mijn overweging is prijs. De prijs van een key voor Metro Exodus is bijvoorbeeld nog altijd te hoog. Bij een Steam release zie je de prijs al snel flink dalen, bij Epic duurt het kennelijk langer. Zéker met een lagere provisie verwacht ik als consument dus ook een lagere prijs. Zonder dat, en met inderdaad een redelijk kale store, zie ik geen meerwaarde en koop ik de game lekker als ik daar zelf klaar voor ben. Als dat over een jaar is, dan heb ik zelfs de keuze waar ik dat doe, en reken maar dat die prijs dan opeens flink onder druk komt te staan.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 21 maart 2019 15:14]

En de rest van de features kun je 'store-overstijgend' regelen met zaken als Discord en Nexusmods.
Steam in-home streaming? Family Sharing? Backup van de game maken? Van schijf verplaatsen? Een verdomde BANDWIDTH LIMITER (Belgie en Nederland zijn verwend als het aankomt op coverage van breendbandverbindingen met +50 Mbit)? Steam Guard? Steam Broadcast? Daarbij is de workshop gewoon makkelijker dan een aparte mod manager.

Daarbij is de Epic Store (en ook Discord) op Electron framework gebaseerd - wat zowat de grootste klucht van de afgelopen paar jaar is, zo'n resource hog wil je toch niet constant hebben draaien?
Epic Launcher + Discord hebben draaien is snel een gigabyte van je geheugen dat gebruikt wordt (beiden zitten al snel aan 350-400 Megabyte). Voor de gamer met 16+ GB geen probleem, maar er zijn er nog genoeg met 'maar' 8 GB.

En het schaamteloos overnemen van een bestand van je Steam installatie, zonder toestemming te vragen?

Begrijp me niet verkeerd, Steam heeft concurrentie nodig maar je gaat mij niet vertellen dat ze snel snel de Steam applicatie hebben geredesigned als reactie op de Epic store - nee, dat is al wat langer aan de gang. De vernieuwde Friends en Chat is daar getuige van.

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 23 maart 2019 04:42]

Zo lang ik er geen voor mij verder niet interessant stuk hardware voor hoef te kopen vind ik het geen exclusive. Meerdere stores en concurrentie daartussen juich ik juist toe. Heb ook geen bijzondere band met Steam(sterker nog er zit wat mij betreft heel veel nutteloze fluff in), en heb nooit een probleem gehad Uplay en Origin(en de Microsoft Store) ernaast te installeren. En gezien de 30% die ze rekenen vind ik het hoog tijd voor concurrentie. Ik had liever gezien dat er géén exclusieve titels waren en dat er ook op titel geconcurreerd werd, maar er zijn ook genoeg titels die alleen via Steam beschikbaar zijn, dus vind ik dat geen goed argument om tegen exclusives van andere stores te zijn.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 21 maart 2019 14:51]

Andere stores en concurrerentie zijn inderdaad goed en ook broodnodig. Maar wat Epic nu bezig is, is niet bepaald bevorderlijk voor ons als consument.

Jez Corden van Windows Central heeft hier een spot-on artikel over geschreven:

https://m.windowscentral....clusivity-and-negative-pr
Eens. De laatste tijd heb ik bijzonder weinig boeiends gezien in de Steam shop en het is moeilijk om goede titels te vinden zonder begraven te worden in de bagger. Daar bovenop zijn de marges die Valve afroomt vrij fors waar ongetwijfeld een effect heeft op de prijs in de stores.
Ja dat vind ik ook de laatste tijd. Ik koop eigenlijk veel meer buiten steam om dan op steam. Het is zo ontzettend onoverzichtelijk geworden en je wordt overspoeld door bagger.
Dat laatste klopt niet. Valve vraagt niet meer dan andere digitale game stores zoals PSN, Xbox Live en Nintendo eShop. Thans liggen de prijzen op Steam vaak lager dan in voorgenoemde stores.

Daarnaast biedt Valve de mogelijkheid dat devs gratis keys genereren om te verkopen in concurrerende 3rd party keystores zoals GreenManGaming en Fanatical. Hierdoor zijn Steam games beduidend goedkoper te krijgen dan op andere platforms.

Epic daarentegen heeft enkel met Humble een deal om keys te verkopen voor Epic store exclusieve games, vermoedelijk omdat Humble bijna nooit goedkopere keys aanbiedt bij release.
Precies, ook iets wat mensen nooit mee nemen, als ze zeggen is toch goed als het alleen voor Epic Game Store en Microsoft Store uit komt.
Bad advertisement is still advertisement. Zonder al dit drama, was het bestaan van dit spel mij gepasseerd. Dus dat zou er best mee te maken kunnen hebben.

Ikzelf heb het op mijn 'watchlist' gezet, voor als het op Steam uitkomt en het in promo staat ;P
Ook prima toch? Sowieso mag geduld beloond worden, vind ik. Games op of voor release kopen slaat nergens op. Een beetje PC gamer heeft een backlog van heb ik jou daar...
> Sailliant detail over al dat 'boycotten'.... het lijkt niet heel best te werken geloof ik:
https://www.pcgamesn.com/metro-exodus/metro-exodus-sales

Wat een stomme vergelijking. Metro Exodus was één van de lang verwachte games van 2019, dus niet zo heel gek dat die meer verkocht werd dan zijn voorganger. Ook is Metro Exodus een open wereld en zijn voorganger niet.... Tevens had zijn voorganger lang niet zon grote hype als Exodus had, maar dat kwam ook omdat Exodus een grotere "Marketing Exposure" had.

Ik weet bijna 100% zeker dat Metro Exodus meer copies had verkocht op Steam dan op Epic Game store als op beide platforms verkocht werd.

[Reactie gewijzigd door silverchaoz op 21 maart 2019 13:30]

Nee hoor, prima vergelijking want het geeft aan dat die boycot dus niet zo heel massaal blijkt te zijn als het op internet lijkt afgaande op de reacties. Mensen zijn heel, heel hypocriet. Ik weet zeker dat een aantal van de mensen hier die anti-Epic zijn, er toch gebruik van maken of dat op korte termijn gaan doen. Met de vele grote releases die nu Epic-only zijn, kun je daar gewoon op rekenen.

De toon is gezet, Epic heeft de markt opengebroken en zal daar voorlopig niet mee stoppen. De aanhouder wint.

Verder zijn al die inhoudelijke argumenten over de game Metro niet interessant in deze discussie. Dit gaat over het sentiment dat je leest versus de echte wereld waarin mensen voor een keuze komen te staan. Overigens is Metro geen open world game, het zijn alleen open levels (en zelfs dan nog met allerlei 'grenzen' om je te sturen) en is dus qua concept exact hetzelfde als de voorgangers. Story driven, lineair.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 21 maart 2019 14:26]

Survivorship bias. Dat Metro Exodus goede sales heeft gehaald zegt niks over het alternatief. Je kan dus lastig de conclusie trekken dat een wisseling van platform niks uit heeft gemaakt ten nadele van Metro. Je kan hoogstens zeggen dat Metro Exodus goede verkoopcijfers via Epic heeft gehaald.

Epic kan alleen maar de markt open breken door met Fortnite-geld te smijten, in plaats van dat ze met een goed product komen en de gebruikers zelf laten kiezen. Ik vind het onbegrijpelijk hoe men dit als een gezond antwoord ziet op de monopolie positie die Steam heeft (gehad).
Volledig mee eens. We zullen trouwens zien hoeveel Metro Exodus volgend jaar op Steam verkoopt. Pas dan weten we de gevolgen van die exclusiviteitsdeal. Het zou me niet eens verbazen als de pre-orders op Steam hoger liggen dan de sales in Epic's Store.
Ik heb zelf niets tegen meerdere stores. The Division schreeuwen mensen ook over, maar vergeten dan dat de game in feite via Uplay loopt.
Enige waar ik zelf mee zit is dat Epic eerst alle vage shit er uit mag halen wil ik het installeren.
Hier heb ik toch een aantal bedenkingen bij:

- Het probleem is dat exclusiviteit een store niet dwingt om zichzelf te verbeteren. Consumenten hebben immers geen andere keus dan die store te gebruiken als ze de betrokken games willen spelen

- Niemand gaat ontkennen dat er een hoop bagger verschijnt op Steam, maar tenzij je er expliciet naar zoekt kom je die bagger niet tegen. Steam toont jou een gepersonaliseerde storepage waarop enkel games worden getoond die goed verkocht worden, die je vrienden spelen, die aangeraden worden door de curators doe je volgt of die jij mogelijk leuk vindt op basis van je voorkeuren, reviews en likes/dislikes.

- Een markt "hoort" zo helemaal niet te werken. Stel dat één bepaalde garagist de mest populaire autofabrikanten zou betalen om hun wagens niet te verkopen in concurrerende garages? Het zou nogal een zootje worden. Wat Epic doet is echt de meest consument-onvriendelijke vorm van "concurreren".

- Er is totaal geen bewijs dat die games naar pc komen dankzij Epic. Quantum Dream had zelf al aangegeven om een multiplatform koers te varen. Moest Epic voor die port verantwoordelijk zijn, dan zouden deze games nooit naar Steam komen volgend jaar.

- De titel van dat artikel is niet correct. De PR van Epic had het enkel over de release periode en vermeld ook niet dat het gaat om exemplaren die in Epic's Store verkocht zijn. Metro Exodus was immer seen jaar lang te pre-orderen op Steam werd meteen de bestverkochte game op Steam toen de exclusiviteitsdeal bekend gemaakt werd. Moest de game effectief beter verkocht hebben in Epic's store dan op Steam, dan hadden ze er dat ongetwijfeld bijgezegd.

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 21 maart 2019 13:54]

Wij hebben hier al eerder uitvoerig over gepraat, laten we niet in herhaling vallen, agree to disagree ;)

Maar ik denk dat jij ook wel ziet dat dit geen eendagsvlieg is, maar een ingezette koers waar je niet aan gaat ontkomen als je nog wat grotere titels wil spelen in 2019.

Als dit aanhoudt staat Steam over een jaar bekend als het indie-gaming platform, waar je tussen alle troep misschien nog eens een wat bekendere titel vindt, en veel B-publisher/developer meuk. Eens kijken wat het sentiment dan is... Trouwens, die indruk krijg ik nu al als ik door Steam navigeer, en ik koop er nauwelijks nog wat. De sales zijn ook maar matig de afgelopen jaren... al met al, tijd voor een frisse wind.

Over dat linkje, tuurlijk, ik snap ook wel dat daar een gezonde dosis Epic-spin aan zit. Maar ik geloof wel meteen dat het alsnog prima verkoopt daar.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 21 maart 2019 15:21]

Het moneyhatten van Epic zal vermoedelijk duren zolang ze maandelijks miljoenen binnen krijgen via Fortnite. Moeilijk te voorspellen hoe lang dat zal duren, maar ooit zal daar een einde aan komen. Op dat moment zal Epic het toch echt moeten hebben van de "goodwill" van de pc gamers, die ze momenteel vakkundig om zeep aan 't helpen zijn.

Op dit moment staat de Epic Store op hetzelfde niveau dan de Windows Store: een deel van de pc gamers zal die store tolereren voor games die ze nergens anders kunnen krijgen, maar niemand die het in z'n hoofd haalt om er multiplatform games te kopen. Zolang dat het geval is hoeft Valve zich weinig zorgen te maken.

Nogmaals: als Metro Exodus effectief beter verkocht heeft in de Epic Store dan op Steam, dan hadden ze dit van de daken geroepen. Ook is het muisstil rond andere exclusives zoals Ashen. Het lijkt me dan ook zeer waarschijnlijk dat Epic momenteel behoorlijk wat verlies draait met die moneyhats.

Zelf heb ik er geen enkel probleem mee om Epic's store te negeren: ik heb rond de 50 games in m'n backlog bij andere clients, en een wenslijst van meer dan 120 games. Maar goed, ik ben dan ook al wat ouder en hoef niet altijd per sé de nieuwste games te spelen. Voor de schoolgaande jeugd is dat vermoedelijk wel anders.

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 21 maart 2019 15:45]

En van de mensen die (veel) klagen kopen sommige toch de game gelijk. En dan zijn er X tijd later bepaalde gratis games, games met korting en/of nog veel exclusives games en gaan ze alsnog overstag. Of vriendjes die de game wel kopen en dan 'moeten' ze mee etc.
Epic weet de markt goed open te breken op deze manier en dwingt zowel Steam als zichzelf om sterk te verbeteren; in aanbod, in functionaliteit, en wellicht ook in prijs.
Dat zie ik niet gebeuren, aangezien het in een groot aantal aspecten inferieur is aan Steam. Zeggen dat de features er aan komen is geen goed argument. Die features moeten er NU zijn om NU te concureren.
Sailliant detail over al dat 'boycotten'.... het lijkt niet heel best te werken geloof ik:
https://www.pcgamesn.com/metro-exodus/metro-exodus-sales
Je kan 2 verschillende games niet vergelijken en zeggen dat de verkoopgetallen aantonen welk platform beter is.

"De Battle.net launcher is beter dan Steam omdat World of Warcraft meer verkopen heeft dan Subnautica".
Volledig mee eens, aan de ene kant snap ik dat mensen bang zijn voor honderden stores die er straks zijn maar aan de andere kant snap ik iedereen echt niet... Alle belangrijke stores zijn voor mij nu nog steeds op 1 hand te tellen:
- Steam
- Uplay
- Epic
- Origin (ook alleen nog maar voor Crysis en MassEffect)

Zelfs al zouden er straks 20 stores komen, dan plaats je alle launchers ergens in een mapje en dan klik je die ene launcher aan die je voor dat spel nodig hebt, is dat nou echt zoveel moeite?
(hoogstwaarschijnlijk is er tegen die tijd wel weer een dienst die alles voor je beheert :Y) )
Ik kom nog uit een tijd dat ik vroeger red alert gewoon uit een mapje ergens uit de kast vandaan moest trekken en dat met ieder spel.
Tegenwoordig als ik een spel wil spelen koop ik hem en kan ik hem dankzij mijn opslag en internetverbinding in enkele minuten spelen, en dan zou ik moeten klagen dat er een extra store bijkomt?

Weet je waar ik mij nu meer aan erger? Aan de mensen die ik vraag of ze zin hebben om satisfactory te spelen o.i.d. en dan moeilijk doen om dat ze de epic launcher niet willen installeren.

En eerlijk is eerlijk, we hebben bij iedere launcher moeilijk gedaan en geprobeerd te boycotten. Uplay heeft er echt van langs gekregen maar daar hoor ik ook niemand meer over en gebruiken we nu ook allemaal braaf, bij origin en andere launchers ging het net zo, en nu gaat iedereen weer moeilijk doen en herhaald geschiedenis zich gewoon weer?

Ik kan iedereen nu alvast vertellen dat je er niet onderuit komt, als al je vrienden straks een gigantisch gaaf spel spelen op Epic dan ga jij ook over anders wordt het een enorme eenzame tijd voor je.
En die tijd gaat komen want Epic graait de ene na de andere exclusive binnen.
Als je googlet op playnite zie je dat er al een programmaatje is dat je libraries consolidate.
Volledig oneens met je post. De manier waarop Epic bezig is om de meest populaire games weg te houden van concurrerende storefronts is ronduit belachelijk en anti-consumer. Je vrienden hebben groot gelijk dat ze dit niet willen steunen.

Daarnaast hebben de storefronts die je opnoemt enkel 1st party exclusives, en houden ze zich niet bezig met het exclusief maken van 3rd party games. Absoluut niet te vergelijken met wat Epic doet dus.

Je laatste alinea slaat helemaal nergens op. Epic kan heus niet alle games opkopen; er blijven meer dan genoeg games over die in andere storefronts te koop zijn.
Dan ga je een leuke tijd tegemoet, want Epic lijkt heel wat titels op te kopen. Wordt een rustig jaar dus, voor je.

Je kunt dit ook anders benaderen: Epic weet de markt goed open te breken op deze manier en dwingt zowel Steam als zichzelf om sterk te verbeteren; in aanbod, in functionaliteit, en wellicht ook in prijs. Er is al een roadmap voor het komend jaar met store feature updates bij Epic.

Als ik persoonlijk kijk naar Steam vind ik het aanbod de afgelopen paar jaar bedroevend en de kwaliteit loopt gestaag terug. De hoeveelheid bagger die je krijgt te zien is letterlijk eindeloos. Een winkel met minder van die 'clutter' vind ik helemaal niet erg...

Ik roep dit al sinds de Metro release naar Epic ging... grow up. Dit is de markt zoals die hoort te werken, en exclusiviteit is hier helemaal niet aan de orde, die leg je alleen jezelf op vanuit legio (drog) argumenten inclusief reddit pagina's vol met lijstjes over features die er allemaal (nog) niet zijn. De wereld zit nu eenmaal zo in elkaar, wen er maar aan.

Oh, en weet je wat nog grappiger is? Die 'console exclusives' komen nu dus naar de PC. Dankzij (?) Epic Games Store.

Sailliant detail over al dat 'boycotten'.... het lijkt niet heel best te werken geloof ik:
https://www.pcgamesn.com/metro-exodus/metro-exodus-sales

Gelukkig maar... toch weer een 'vocal minority' zoals we die veel zien de laatste tijd.
Ja zo grappig dat het MAAR voor twee store uit komt, is heel goed voor concurrentie.

Het hoort op alle stores uit te komen dan pas krijg je echte concurrentie.

Ja de spel Control ziet er zeker goed uit, en ben ook best blij dat het op de PC nu uit komt, maar niet op de manier hoe het nu gegaan is.
Concurrentie hoeft niet te verlopen volgens de spelregels die jij erbij bedenkt, he. Dit gebeurt op een ander niveau, en je kunt dat heel lastig vinden, maar je hebt er gewoon weinig over te zeggen. Het enige dat je kunt doen is kiezen waar je het product koopt. Of het niet kopen. Dát is de markt... de praktijk wijst echter uit dat het vaak niet zo hard loopt met die principes, hoe hard er ook geroepen wordt dat we het vervelend vinden. Ook dát is de markt: Epic weet dat als ze maar genoeg titels opkopen, de consument wel zal 'moeten' omdat ie anders het gevoel krijgt teveel te missen.

Daar kun je heel boos over zijn, maar dat heeft weinig zin. Geen woorden maar daden, daar ligt de crux ;)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 maart 2019 12:09]

Ben niet boos, maar ben bedroeft.
Een oprechte vraag hier, als een game exclusief uit komt op Steam ga je die dan ook "boycotten" ?
Als Steam de ontwikkelaar of uitgever betaalt om die game weg te houden van concurrerende storefronts? Absoluut!
Steam kent geen exclusiviteit, dit plaatje is al 100x gebruikt in deze panelen maar toch:
https://i.redd.it/wp047tkqxdd21.png
Ik geloof dat jij een andere inkijk hoek hebt op dit. Mijn vraag kwam vanuit de hoek dat het enkel uit komt op Steam, niet of het aanschafhaar bij andere partijen was om het vervolgens op één platform te kunnen activeren.
In dat geval, nee geen boycot, want Steam is een goed functionerend platform dat nog iets toevoegt bij/tijdens/na het gamen. Ik denk ook dat de haat voor de EGS veel minder zou zijn als het wat basisfunctionaliteiten had, in plaats van de holle launcher dat het nu is.
De vergelijking met consoles gaat niet op. Bij consoles moet je een nieuw apparaat aanschaffen, hier hoef je alleen een andere launcher te installeren.

Ik ben ook geen fan van exclusiviteitsdeals en zou liever zelf bepalen in welke store ik hem koop. Maar zonder deze deals is het voor EPIC heel moeilijk om mensen over te halen hun platform te gebruiken.
Dat gaat niet helemaal op.

Een game komt console exclusief uit, waardoor hij niet beschikbaar komt op jouw al eerder gekochte console, hierdoor moet je een nieuwe console kopen om het te kunnen spelen. Als het geen exclusief titel was, had jij hem (hoogstwaarschijnlijk) ook gehad op jouw eerder gekochte (PS,XBOX) console.
Ja, dat is precies wat ik zeg.
Je moet het ook van een andere kant bekijken.

88/12 vs 70/30 (65/35 UE)
Ik moet helemaal niks :D
"Geen console release = no buy. We moeten er alles aan doen om PC exclusive praktijken in de console wereld tegen te gaan of console gaming zal volledig versplintert raken." :+
Er is geen console exclusiviteit praktijk op de PC.. In tegenstelling bij exclusives op de console kun je elk spel gewoon op de PC spelen, enige verschil is de winkel waar je em moet kopen. Als het gekoppeld zou zijn aan speciale hardware en een speciale versie van windows bv, DAN was het een ander verhaal geweest. Maar je kunt als PC speler gewoon al deze spellen spelen en de exclusiviteit zit puur tussen je oren en je eigen starheid. Genoeg games die alleen op Steam uit zijn gekomen.

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 21 maart 2019 21:53]

Tja... Belichting ziet er natuurlijker uit en de reflecties lijken scherper.

Maar om heel eerlijk te zijn, als je mij zou vragen welke van de 2 welke is zonder op voorhand te weten dan zou ik er veel moeite mee hebben om dat direct te zien.

Er waren zelfs momenten in het filmpje dat ik niet doorhad dat er omgeschakeld werd en zelfs momenten dat ik mij afvroeg of uit niet mooier was...
Oftewel, ik hoop eigenlijk dat binnenkort de GTX 1670 (ti) uitkomt, dan zou dat misschien een mooie opvolger zijn voor de huidige 1070 ti.
De reflecties zijn scherper... en in ruil daarvoor krijgt het hele beeld een grote blurry saus om het nog speelbaar te houden. Lijkt op DLSS... maar kan ook een TAA pass zijn.

One step forward.... two steps back.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 21 maart 2019 13:03]

Ah ja precies!, dat was dus wat ik zag en wat er voor zorgt dat ik mij afvraag of het niet lelijker is... Zonde.
Deze game spreekt mij echt helemaal niet aan, vind het er maar kaal en saai uitzien. :p
Eens... trage gameplay ook.
Ik heb er geen probleem mee om meerdere storefronts te gebruiken - dat doe ik al jaren - maar ik weiger om geld te geven aan games die betrokken zijn in een exclusiviteitsdeal op pc. Dat zie ik liever niet de standaard worden om te "concurreren" binnen pc gaming.
Videokwaliteit doet de game niet ten goede :/
Hoe komt het eigenlijk dat een developer en/of publisher zich laat overtuigen om een game exclusief in de Epic Game Store beschikbaar te stellen? Of wordt die partij een beetje geforceerd om dat te doen door het gebruik van Unreal Engine? Ik snap totaal niet waarom een dev/publisher er voor zou kiezen om op maar 1 online store te verschijnen, of is dat de normale gang van zaken? Zelfs dan..., het is toch gewoon winstgevender om in meedere online stores te verschijnen, of ben ik verkeerd?

[Reactie gewijzigd door The_Flurk op 21 maart 2019 15:17]

Epic betaalt miljoenen om die games tijdelijk weg te houden uit concurrerende storefronts.

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 21 maart 2019 15:58]

Lang niet bij alle games. Vaak genoeg is het gewoon de keuze van de developer zelf.
Sweeney heeft letterlijk gezegd dat er financieel voordeel is voor de devs bij die exclusiviteitsdeals. Anders hadden die devs heus geen exclusiviteitscontract getekend.
Klopt, maar exclusief wil niet altijd betekenen dat dit vanuit Epic komt. De keuze kan ook gewoon zijn door de dev zelf, want voor die is het een voordeel door alleen op Epic store te releasen in het eerste kwartaal/half jaar, want daar zitten dus de meeste verkopen. En de verkopen van Metro zijn inmiddels al ver voorbij de verkopen van de vorige versie (op steam), dus de publisher/dev's van Metro zijn daar erg tevreden mee..
Zeg alsjeblieft dat je niet in die PR-spin van Epic trapt over het "succes" van Metro Exodus. Die "ver voorbij" geldt enkel voor de release periode, houdt dus geen rekening met de succesvolle Redux versie en is inclusief de pre-orders op Steam. Zodra het nieuws over de exclusiviteitsdeal bekend raakte was Metro Exodus ineens met ruime voorsprong de best verkochte game op Steam. En dan zijn er nog de retail versies en keys van 3rd party keystores die maandenlang gepromoot werden als Steam keys.

Het feit dat Epic zo'n vage PR-spin nodig heeft over Metro Exodus en dat er met geen woord gerept wordt over exclusives die nooit op Steam verkocht zijn (Ashen, Hades etc) zegt al genoeg. :)

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 22 maart 2019 19:42]

je wordt helemaal niet geforceerd door Epic, alleen als je de UE gebruikt en je wilt op Steam publiceren dan komt er nog de extra royalties bij (over de bruto steam prijs) voor gebruik van de UE.
En voor sommige is de keuze om timed exclusive te gaan omdat ze dus bij Epic een veel grotere cut van de prijs krijgen, en ze weten dat wanneer ze meteen ook op Steam bv releasen de meeste mensen toch voor Steam kiezen (en daarmee dus minder inkomsten vergaren). De meeste verkopen zijn namelijk in het eerste kwartaal /half jaar van release. En de prijs verhogen op Steam gaat weer gezever opleveren van gamers die dan weer gaan klagen dat er een prijsverschil is tussen Steam en Epic.
Dit lijkt wel erg op Prey
Alsof ze na onophoudelijke probemen met glitchende ragdolls maar eieren voor hun geld hebben gekozen en daar een spel omheen hebben gebouwd.
Ben zeer benieuwd naar dit spel, ik vond Quantum Break ook een zeer geslaagde game. Vooral met ook film scenes erin die speciaal voor dat spel gemaakt waren, ben zeer benieuwd.