Door , , 47 reacties

Sami Järvi, beter bekend als Sam Lake, is binnen ontwikkelaar Remedy Entertainment de persoon met een fascinatie voor tijd. Lake, die als schrijver eerder verantwoordelijk was voor de avonturen van Max Payne en Alan Wake, heeft ook het plot verzonnen voor Quantum Break. Daarin speelt tijd een nog grotere rol dan in de voorgaande games van de Finse studio, die volgende week precies twintig jaar bestaat. Sterker nog: tijd is het centrale thema van de game. Niet alleen het verhaal draait volledig om tijd, ook het grootste gedeelte van de gameplay is er op gebaseerd.

Laten we eerst even stilstaan bij het verhaal. Dat draait om Jack Joyce, die in Quantum Break te maken krijgt met een typisch gevalletje 'op het verkeerde moment op de verkeerde plaats'. Die plaats is Riverport, een stad aan de oostkust van de VS. Op de plaatselijke universiteit vindt een experiment plaats dat de aanzet zal vormen voor de lotgevallen van Jack Joyce en zijn avonturen in Quantum Break. Het probleem is dat het experiment volledig mis loopt en Jack toevallig in de buurt is als dat gebeurt.

Het experiment veroorzaakt een Quantum Break, wat in lekentaal wil zeggen dat de tijd 'breekt'. Niet direct en niet volledig, maar wel onvermijdelijk. Als gevolg van het ongeluk zal de tijd langzaam maar zeker tot stilstand komen - waarmee dus ook al het leven stil zal komen te staan. Niet alleen het leven van Jack, maar dat van iedereen op aarde. Aan Jack de taak om dat te voorkomen. Niet alleen voor zijn eigen bestwil, maar voor dat van iedereen. Dat zou je althans zeggen, maar Jack ondervindt verdacht veel tegenstand tijdens zijn avontuur.

Good guy, bad guy

Die tegenstand komt van Paul Serene, eigenaar van het kapitaalkrachtige Monarch Industries. Hij speelde een rol bij het experiment waar het geheel mee begon en was net als Jack in de buurt toen het mis ging. Beide heren hebben daardoor iets gemeenschappelijks; als gevolg van het experiment heeft het tweetal krachten opgedaan waarmee met de tijd kan worden gespeeld. Serene maakt daar graag gebruik van in zijn jacht op Jack, en die zal op zijn beurt gedurende de game leren welke krachten hij bezit en hoe hij daarmee Serene kan verslaan. Waar Jack dus de 'good guy' is, fungeert Serene als de 'bad guy' van de game.

Preview Quantum Break

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.