Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties

Het Finse Remedy Entertainment wil in de komende maanden ruim twintig vacatures vervuld zien. Zo wil het een team opbouwen dat gaat werken aan een nog onaangekondigde game voor de volgende generatie consoles.

De vacatures bij Remedy Entertainment worden in de loop van de komende maanden online geplaatst. De eerste vacatures zullen 30 maart online verschijnen en Remedy hoopt in de komende maanden ruim twintig nieuwe werknemers te kunnen aannemen. De studio is op zoek naar world-class talent, dat gaat werken aan een game voor de volgende generatie consoles. Welke game dat wordt, wil de Finse studio nog niet meedelen. Welke posities binnen het team beschikbaar komen, wil de studio evenmin loslaten.

Over de volgende generatie consoles is weinig bekend. Zowel Microsoft als Sony zou werken aan een opvolger voor zijn Xbox 360, respectievelijk PlayStation 3. De verwachting was dat beide grootmachten de nieuwe consoles op de komende E3, die begin juni plaatsvindt, zouden aankondigen. Sony heeft echter al laten weten dat het geen nieuws rond een nieuwe console gaat aankondigen op de E3 en Microsoft heeft laten weten dat er geen nieuwe Xbox op de E3 getoond gaat worden.

Remedy is bekend van de eerste twee games rond de New Yorkse agent Max Payne. Een derde game in de serie is in de maak en verschijnt in mei. De productie van die game is echter in handen van uitgever Rockstar. Remedy werkte vervolgens voor Microsoft aan horror-shooter Alan Wake, die in 2010 op de markt kwam. De game verscheen enkel voor Microsofts Xbox 360. Een pc-versie van de game verscheen begin deze maand.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

Veel nieuws over 'iets' (een game dus) dat op 'een' console van 'een volgende' generatie gaat werken. Hoe is dit ook al weer nieuws? ;) Ik weet dat de kern van het verhaal een beetje gaat over "bekende studio X stelt team samen", maar is dit niet een beetje macro? Volgens mij is het logisch dat een bedrijf elke keer nieuwe teams samen stelt om nieuwe dingen te maken.

Het is dan wel mooi aangedikt met geschiedenis van het bedrijf en of er wat bekend is over de volgende generatie van de consoles, maar ook dat is vooral achtergrond informatie voor het erg karige nieuwsbericht :) Desalniettemin is het natuurlijk leuk dat als iemand toevallig een lijstje vacatures ziet en daar iets ziet staan over 'next gen', de link gelegd wordt dat een bedrijf iets van plan is, maar als je er iets langer over na denkt, kom je er achter dat bedrijven (om hun bestaansrecht te onderbouwen) dit altijd doen en moeten doen.

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 23 maart 2012 11:21]

Shhht, niet klagen. Ik heb mn dosis afleiding nodig ;)
inderdaad, we kunnen natuurlijk niet TE hard werken :P
en dit is overigens wel handig voor mensen die in die industrie zitten, volgende maand eens kijken naar wat ze precies op zoek zijn want nee heb je JA kan je krijgen :P
Hoe doen ze dat eigenlijk, een game ontwikkelen en testen voor consoles, die nog niet verkrijgbaar zijn? Je hebt de hardware dus nog niet om te testen lijkt me. En als je de hardware al hebt, dan is die ook vast nog niet geoptimaliseerd.
Nou zijn release titles sowieso nooit zo goed uitgeoptimaliseerd voor het platform, maar de specs van de hardware zijn wel redelijk bekend, en dus kun je een machine bouwen die daar wel ongeveer mee overeenkomt. Zo waren de alpha devkits van de 360 eigenlijk ook gewoon PowerMacs. Maar het blijft natuurlijk een benadering, en er is te weinig tijd en kennis om het uiterste uit de uiteindelijke hardware te halen bij release.
Zo moeten idd opnieuw leren ontwikkelen voor de nieuwe consol. ik geloof dat men de PS3 wat best een redelijk ingewikkeld platform is om te ontwikkelen pas 2 jaar na uitkomen van de consol echt alles uit de consol konden halen.
De PS3 was ook uniek in het gebruik van de Cell-processor. De meeste spelcomputers hebben een minder exotische architectuur.
Precies, voor de volgende Xbox wijzen alle geruchten op een POWER cpu met een AMD gpu, daar kan je nu alvast hardware van kopen, en licht aanpassen en finetunen op de uiteindelijke cpu/gpu. Voor de PS4 is er nog wat minder zeker, de geruchten gaan van ARM tot x86 tot POWER, en ook de keus voor AMD of nVidia is nog niet gemaakt.

Maar als grote game studio kan je ook iets meer loskrijgen van MS/Sony dan als tech journalist ;)

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 maart 2012 11:40]

Zij hebben het natuurlijk al wel, en je ziet de laatste tijd ook een trend met de engines en ontwikkelsoftware, dat het allemaal cross-platform is. Bovendien is game data en game engine binaries natuurlijk ook al een scheiding waarbij je niet extreem veel hoeft te weten over de nieuwe hard-/software om wel al vast aan het ontwerpen van een game te beginnen. Al die models en tekeningen kosten ook veel tijd.

Als er nu een game gemaakt wordt zou je kunnen zeggen dat ze eerst gaan ontwerpen en mechanics verzinnen/bouwen en daarna pas in een later stadium een 'ding' hebben (dus: binaries die op een OS draaien) om op een console te zetten.

Maar gelukkig is er altijd pre-release hard- en software plus krijg je meestal als game developer voor consoles wel een roadmap voor je ontwikkelagenda.
Dat ze nog niet publiekelijk zijn wil nog niet per definitie zeggen dat er niets bekend is. Zoals in de text aangegeven staat hebben ze ook een grote xbox only titel gemaakt. Misschien dat het in samenwerking met Microsoft is om zo ook bij de lancering een echte next next gen game te hebben wanneer de nieuwe Xbox uit komt.
Lijkt me inderdaad lastig. Dat betekent dat je het testen en optimaliseren uit moet stellen en je alleen maar bezig kan houden met randverschijnselen als verhaal, gameplay en andere totaal onbelangrijke details.

Je kan er natuurlijk vanuit gaan dat zowel de GPU als CPU veel beter zijn dan nu, over na gaan denken hoe je dat gaat gebruiken, vervolgens kun je beginnen met ontwikkelen waarbij je ofwel op lage resolutie en framerate test, of een monstersysteem in elkaar zet die met de huidige techniek duizenden euro's kost, maar over twee jaar in ieders huiskamer kan staan.
De architectuur van een nieuw platform word nogal vrij vroeg in het ontwikkel proces afgewerkt. Op die basis kan men al devkits bouwen rond die architectuur en kunnen studios jaren voor een release al een idee vormen van het platform. Bijkomend is er ook al veel werk dat kan gedaan worden zonder de hardware. Zowel op artistiek niveau (level design, character design, sound, ...) als op bepaalde interactieve niveaus (scripting) kan men al beginnen werken zonder hardware te hebben.
Bij de Xbox 360 was de devkit een Power Mac G5, het enigste wat erop leek. Ze hadden nog geen complete hardware.
De enige next-gen console die uitkomt binnen het tijdsbestek die Remedy schetst, is de Wii-U volgens mij.

En ik heb zo'n vermoeden dat die console wel eens wat storm zou kunnen veroorzaken op de komende E3.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 23 maart 2012 11:50]

Meer en meer grote gamepublishers staan achter de WiiU (zoals bv Valve) dus je kan dat rustig wel stellen ;)
Hoe ga je dit testen als de specificaties van de consoles nog helemaal niet bekend zijn? of spelen microsoft, sony en nintendo ver van tevoren dingen door. Zoja, waarom is dat dan al niet uitgelekt?
niet iedereen lapt een NDA aan hun laars. De meesten kunnen zich dat niet eens veroorloven want dan kon je nauwelijks meer aan de bak in die wereld.
Met een ontwikkelingstijd van dik 2 jaar, met uitloop 3 voor grote projecten (mits van de grond af opgebouwd dus geen sequal van sequal) is het best logisch.

Over 2-3 jaar wordt ook de nieuwe xbox en playstation verwacht....
Als er even veel tijd tussen zit als tussen Max Payne 2 en Alan Wake, mogen we de game voor PC verwachten in 2020 :P
Remedy games zijn wel het wachten waard.
Er gaan gewoon t veel geruchten rond over next-gen consoles dat het niet waar is. Het feit dat MS heeft gezegd: "Neuj, er komt geen announcement bij E3 2012." is voor mij reden genoeg om te zeggen dat het juist wel zo is. Waarom? Omdat je in 2011 ook al constant meldingen over de next-box hoorde, maar dr had MS niets over te zeggen. Waarom nu wel in een keer? Om de crowd te sussen zodat het alsnog een verrassing word?

Want de meesten denken volgens mij hetzelfde als ik, deze E3 komt er echt wel een announcement. Het kan haast niet anders. Dev1 schijnt games te bouwen, Dev2 zegt dat er dit en dat inzit en dev3 weet te melden wanneer het ongeveer zou moeten gebeuren, etcetc...

Wat Remedy betreft, de Max Payne's (nog altijd grappig om te weten dat het hoofd van Max Payne 1 het hoofd is van een developer :P) en Alan Wake waren echt tof dus het zou mij verbazen als de nieuwe game van ze slecht zou worden.
Ik vraag me af of ze weer een eigen engine gaan bouwen
of toch voor de Unreal engine 3 / 4 kiezen
Ik kan me nog goed herinneren dat ze toentertijd zo hard bezig waren met die engine voor Alan Wake.
Maar dat heeft zo lang geduurd dat die eigenlijk alweer verouderd was toen hij uit kwam.
Gave quad-core supported real day-night cycle thingy
die ze toen vervolgens er uit gelaten hebben

[Reactie gewijzigd door mac5er op 23 maart 2012 22:11]

Volgens mij zitten we over 10 jaar nog in 2005! Voordat alles echt helemaal doorgevoerd is qua graphics...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True