Alan Wake

Literaire verwijzingen

Het staat niet op de doos, maar Alan Wake is 'van de makers van Max Payne', en dat zorgt voor hooggespannen verwachtingen. Het Finse Remedy Entertainment mag de naam van de New Yorkse narcotica-agent niet zomaar als reclamemiddel voor zijn nieuwste game gebruiken. De rechten van de naam 'Max Payne' zijn inmiddels in handen van uitgever Take-Two Interactive, terwijl de Finnen in zee zijn gegaan met Microsoft. Dat laatste heeft een belangrijk voordeel. Microsoft stelde hen in staat om lekker lang aan Alan Wake te werken. De eerste aankondiging van de game dateert alweer uit 2005 en toen was er overduidelijk al geruime tijd aan het spel gewerkt. Ook aan het eind van het traject had Microsoft weinig haast. Het spel was halverwege 2009 goeddeels af, maar Remedy kreeg nog maanden de tijd om het spel op te poetsen.

Getest op: Xbox 360 (exclusieve titel)

Door de deal met Microsoft moesten de Finnen dus op zoek naar een nieuwe hoofdpersoon. Het gaf Sam Lake, de vaste scriptschrijver van Remedy, de kans om afscheid te nemen van de wat cartoonachtige Payne en een volwassener toon aan te slaan. De literaire verwijzingen zijn in Alan Wake, door Remedy bestempeld als een 'psychologische actiethriller', niet van de lucht. Zo is het spel opgedeeld in hoofdstukken, Episodes, precies zoals een boek. Wake is bovendien een schrijver, niet geheel toevallig van thrillers, en gedurende het spel wordt herhaaldelijk gerefereerd aan Stephen King. Tot slot speelt het laatste boek van Wake een belangrijke rol in het spel. Het boek, dat nog slechts een ongepubliceerd manuscript is, ligt als de broodkruimels uit Hans en Grietje verspreid door Bright Falls, het stadje waar het avontuur rond de gefrustreerde schrijver plaatsvindt.

* Niet lezen?

Niet dat Wake zelf ook maar iets weet van het verhaal; hij kan zich niet herinneren dat hij het geschreven heeft en iedere pagina komt dan ook als een verrassing. Wat nog verrassender is: de inhoud van een gevonden pagina geeft in veel gevallen aan wat er in het directe gevolg van het spel staat te gebeuren. Als je dus een pagina vindt waarin een man met een bijl figureert, kun je er donder op zeggen dat diezelfde man de komende minuten je pad kruist en dat hij het uiteraard op jou heeft voorzien. Het is daarom te overwegen om de gevonden pagina's niet te lezen, want het spel wordt er lichtelijk voorspelbaar van. Alleen mis je dan wel een deel van het achtergrondverhaal, en dat is ook weer zonde.

Remedy maakt nieuwe versie Death Rally Nieuws van 12 januari 2011
Alan Wake Video van 28 september 2010
X10: Video: Alan Wake Nieuws van 12 februari 2010