Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 208 reacties

Alan Wake zal definitief niet op de pc verschijnen. Dat heeft Microsoft tijdens de X10 in San Francisco bekendgemaakt. De thriller-game wordt ontwikkeld door Remedy en zal op 21 mei exclusief voor de Xbox worden uitgebracht.

Op het X10-evenement, waar Microsoft zijn lineup voor 2010 aan de pers voorstelde en de games toelichtte, heeft een medewerker van het bedrijf uit Redmond bevestigd dat Alan Wake niet voor de pc zal verschijnen. De officiële verklaring is dat de game het best tot zijn recht komt op de console. De pc-versie was al langer in nevelen gehuld.

Alan Wake werd op de E3 van 2005 aangekondigd voor de pc en de Xbox 360, waarbij de pc-versie naar voren werd geschoven als revolutionair binnen het DirectX 10- en Vista-platform. In 2009 werd de pc-versie door Remedy en Microsoft al op een zijspoor gezet, maar er werd nooit bevestigd dat de pc-versie definitief was afgeblazen. Alan Wake verschijnt nu op 21 mei exclusief voor de Xbox 360.

Alan WakeAlan WakeAlan WakeAlan WakeAlan WakeAlan WakeAlan WakeAlan Wake

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (30)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (208)

1 2 3 ... 7
Het is werkelijk onbegrijpelijk dat uitgerekend Microsoft er voor kiest om games niet op de PC uit te brengen. Voor velen is het spelen van games een hele goede reden om te kiezen voor Windows. Je ziet dan ook dat voor PC's waar geen games op gespeeld "kunnen" worden (de netbooks) er regelmatig wordt gekozen voor een Linux installatie. Als je straks voor de betere games toch al een console moet aanschaffen dan verdwijnt de noodzaak voor Windows voor veel mensen. En waarom zouden mensen geld betalen voor iets dat ze niet nodig hebben.

Vergeet niet dat de gamers vaak ook de slimme buurjongetjes zijn die de computer even komen fixen als er iets mis is. Als die slimme buurjongetjes straks overstappen op Linux dan is het spreekwoordelijke schaap over de dam.
Ik weet wel zeker dat dit spel echt niet meespeelt in de keuze voor Windows voor de gemiddelde consument. Op netbooks zit vaak Linux, maar de niet-computer consument draait nagenoeg altijd Windows. Ik denk eerder dat een redelijk aantal mensen die deze game echt willen spelen mogelijk alsnog een Xbox halen dan dat er nou massaal een omslag naar Linux wordt gemaakt door de mensen die dit spel anders voor de PC wilden halen/downloaden.
De meeste netbooks draaien gewoon windows. Na de eerste lichting netbooks met linux heeft microsoft effectief die markt de nek om gedraaid en de consumenten waren alleen maar blij. Mensen willen windows voor een hoop redenen, gaming is er slechts 1 van...

Daarnaast is de PC gaming markt redelijk verziekt. Microsoft doet hetzelfde als andere gameontwikkelaars door te kiezen voor een markt waar hun product niet massaal gekopieert kan worden. Niet leuk om te horen maar waarschijnlijk wel de toekomst.

En zolang op kantoor nog een windows pc draait blijft men gewoon op windows werken. De slimme gamende buurjongens hebben bv de amiga ook niet tot de marktleider weten te maken.
Was het niet zo dat er eerst zelfs sprake was van Alan Wake voor de PS3? Ik herinner me in de begintijd van de game dat men het spel voor de PS3 zou ontwikkelen omdat de Cell-cpu er uitermate goed mee om zou kunnen gaan.
Jij bedoelt Heavy Rain van David Cage. Die komt volgende week uit.

[Reactie gewijzigd door Bazilfunk op 14 februari 2010 20:29]

Nee ik bedoel zeer zeker Alan Wake.
Nee origineel ging Alan Wake enkel voor zeer zware pc's ontwikkeld worden en de ps3 zou ook nog nipt mogelijk worden met een light versie. Kort daarna heeft Ms de studio overgekocht en het resultaat na vele jaren heb je bovenaan gelezen.
Ik vermoed dat de eigenlijke reden is dat ze dit spel alleen op de console uit willen brengen om de verkopen van de Xbox 360 te boosten. Dit lijkt me echt zo'n spel waar je een console voor aanschaft, de graphics en sfeer zijn indrukwekkend, in ieder geval in de trailer.
Zo aan de reacties te zien (hier en elders) gaat Microsoft dat op deze manier niet bereiken. Mensen zijn zwaar over de zeik en kunnen Microsoft wel schieten.

Microsoft snijd zichzelf hier lelijk in de vingers.

Alhoewel ik de algemene ontwikkeling dat pc gaming steeds meer op de achtergrond raakt wel begrijpelijk vindt.
Zo aan de reacties te zien (hier en elders) gaat Microsoft dat op deze manier niet bereiken. Mensen zijn zwaar over de zeik en kunnen Microsoft wel schieten.
Net als met IW, Modern Warfare 2 en het schrappen van de dedicated server. Veel opstand onder tweakers en een groepje gamers, maar ondertussen wel records breken.
The total revenue from first day sales in the U.S. and the UK was $310 million, making Modern Warfare 2 the biggest entertainment launch in history, surpassing (in revenue) its predecessor, Grand Theft Auto IV
Alan Wake wordt zr waarschijnlijk gewoon een succes en uiteindelijk zullen de meeste klagers die een 360 hebben staan de game gewoon aanschaffen.
Ze willen gewoon dat je een Xbox 360 koopt, en op termijn meer games en accessoires. Omzet omzet omzet! ;)
Inderdaad, dat is de enige echte reden. Op pc betaal je geen 70 euro voor een game of 120 euro voor een nieuwe HDD, is online gaming gratis, wordt er niet voor miljoenen euro's aan overpriced DLC gekocht en gaat er geen flink percentage van de gamesverkoop naar de consolebouwer. Thans biedt gamen op pc een even intense gameservaring dan op console.
het verkoopt er toch echt niet meer kopietjes van, een hopeloze stuiptrekking aan de kant van Microsoft.
tja als je geen echte exlusives hebt moet je maar wat improviseren, en komt dit spel 6 maanden na de xbox360 versie gewoon weer wel op de PC :+

hierdoor gaan alleen nog maar minder mensen een xbox360 kopen, en fable2 was zo slecht dat je wel begrijpt dat hij niet op de PC is gekomen (tja ik heb een xbox360 ;( die ik waarschijnlijk ga verkopen wanneer natal uit komt want die bagger moet ik echt niet)

[Reactie gewijzigd door stewie op 14 februari 2010 15:24]

hierdoor gaan alleen nog maar minder mensen een xbox360 kopen
Ze schrappen de pc-versie, daardoor gaan minder mensen een 360 kopen? :?
tja ik heb een xbox360 die ik waarschijnlijk ga verkopen wanneer natal uit komt want die bagger moet ik echt niet
Want als natal uitkomt, werken andere games niet meer?
juist het is contraproductief in Europa, mensen vertrouwen bedrijven niet die eerst jaren lang aankondigt dat een product ook uit komt op de PC en daarna het spel volledig de nek omdraait (waarom zouden mensen je dan vertrouwen met de xbox360? in Europa denken veel meer mensen zo in vergelijking met de VS waar ze alles zomaar maar slikken)
natal is gewoon een excuus om langer door te gaan met slechte games, en zo alle goede games die er al haast niet zijn de nek om te draaien.

Natal zal uitpakken als een ramp voor de xbox360, en zullen echte games ergens anders op uit komen aangezien Microsoft alleen nog maar geld aan natal gaat besteden (ik ken Microsoft nou wel, er komt alleen maar nintendo bagger op uit)

[Reactie gewijzigd door stewie op 14 februari 2010 21:16]

Erg jammer. Ik weet dat ze hier een hele grove fout mee maken door deze beslissing en het zou me niets verbazen als ze hier keihard op terugkomen. Je klunt namelijk een game die uiteindelijk de pc vooral op t lijf geschreven is, en zeker niet de consoles, niet zomaar cancellen.

Ik denk dat ze hiermee de woede van heel wat fans op de hals halen. Ik moet het nog zien dat ze hier mee gaan scoren. Reken maar dat ze hier gigantisch nadeel van gaan hebben en dat ze het gaan voelen.

Maargoed ze doen maar. Ze komen er nog wel achter hoe fout zo'n beslissing is. Zulke games horen gewoon op de pc klaar.
Het zal MS allemaal aan de reet roesten. Die hebben ook PC-ports van Fable 2 en Gears of War 2 tegengehouden ondanks dat de eerste delen op de PC zijn uitgebracht. Na Halo 2 is er ook geen Halo-game meer op de PC utigebracht.

MS wil zich concentreren op de Xbox 360 en "casual games". Hardcore PC-games passen niet in dat plaatje en daarvan zijn alle ontwikkelingen gestaakt. Dat was ook de reden dat ze alle ontwikkelaars van de Flight Simulator en Age of Empires-games hebben vorig jaar ontslagen.
Tja, degene die zijn spellen uitsluitend op de PC speelt mist sowieso heel veel. Het is een mooi gameplatform hoor, maar ik neem aan dat iedereen die enigszins serieus met games bezig is inmiddels wel een console in huis heeft.
Dedicated PC gamer, altijd al geweest. Enige console in huis is een SNES. Als uitgevers zo nodig op consoles uit willen geven so be; of speel het nooit, of emuleer het ter zijner tijd wel.

Beste game ervaring voor mij blijft toch altijd wel op de PC, dus denk niet dat er snel verandering in zal komen. Nergens zoveel vrijheid als het aankomt op keuze van besturing, grafisch aspect van een game, geluidsprestatie, etc. Komt ten volste tot zijn recht op de PC, laat console varianten verbleken als een goedkoop 2e hands product.

Of je nu met muis en keyboard een potje fps wilt spelen, of een controller aan wilt sluiten om vanaf de bank in top grafische kwaliteit te gamen, de PC kan het allemaal.

@RefriedNoodle: Bedoelde het ook niet zozeer in het algemeen maar gewoon meer vanuit mijn standpunt, heb het aangepast ter duidelijkheid :).

[Reactie gewijzigd door psychodude op 14 februari 2010 16:03]

Beste game ervaring blijft toch altijd wel op de PC
Zullen we de keuze of zoiets subjectiefs als een "ervaring" het beste is, gewoon aan iedereen zelf overlaten?

PC heeft potentieel de meeste horsepower, als je tenminste bereid bent om er genoeg geld in te steken. De pc kan een console laten verbleken, maar dan ben je wel 3x zoveel geld kwijt. Voor de prijs van een PS3 zet je geen pc neer met dezelfde grafische kwaliteiten.

Doe mij maar een Xbox om te gamen en een Mac mini voor serieus werk, dat is voor mij de beste game-ervaring (en werk-ervaring). Maar ik ga niet zeggen dat dat voor iedereen werkt.

Voor mij is de lol van gamen op elk platform trouwens aan het afnemen: vroeger kon je een game na 10 jaar nog steeds spelen, maar nu blijft dat russisch roulette. Dankzij activatie, digitale verkoop via platforms zoals Steam, downloadable content die er over 2 jaar niet meer is... Kans is gewoon te groot dat je games *nu* moet spelen want over een paar jaar werkt het waarschijnlijk niet meer, ofwel al het geld wat je er nu in gooit, is verloren.

Nieuwe hardware, nieuwe Windows-versie, zodat de Steam-versie van Bioshock het bij mij niet meer doet. Tja, waarom zou ik dan Bioshock 2 kopen als ik 1 niet eens gespeeld heb?

Terwijl games op alle consoles tot de PS2 het nog prima doen zonder updates, DLC, whatever...

[Reactie gewijzigd door 19339 op 14 februari 2010 15:21]

De pc kan een console laten verbleken, maar dan ben je wel 3x zoveel geld kwijt.
Valt me wel mee hoor, voor de prijs van een modere console + hdtv kun je voor dezelfde economische levensduur veel meer halen uit een pc voor minder geld en dat is zonder het prijsverschil mbt games in acht te nemen (dan valt het nog slechter uit voor de consoles).

Je kunt als je dezelfde tructjes uithaalt op je pc overigens exact hetzelfde bereiken: hoe meer een spel grafisch vraagt van je setup hoe lager je de resolutie en kwaliteit zet, dat is wat je immers ook te zien krijgt bij consoles (al valt dat misschien minder op)
Dat valt helemaal niet mee want een tv heb je al staan en een xbox kost 150 euro, en de pc die ik laatst kocht kostte 700 euro excl beelscherm, en daar doe ik echt een jaar of 5 mee. En ook wat prijzen van games betreft, volgens mij zijn die ongeveer hetzelfde. Nieuwe games iig wel.
Euhm je hebt al een mac. Voor jou is juist de console 3x duurder ipv effe licentie voor Windows kopen. En dan ben je nog niet begonnen met overprijsde accessoires of games beginnen kopen...
Nergens zoveel vrijheid als het aankomt op keuze van besturing, grafisch aspect van een game, geluidsprestatie, etc.
Opvallend dat dit argument nagenoeg altijd aan de orde komt bij "console vs. PC" disucssies als deze. Dat zijn namelijk bijzaken die helemaal geen invloed op de game ervaring (hoeven te) hebben. Wat doen die mogelijkheden er toe wanneer een game niet interessant is? Hoog gewaardeerde console games als Super Mario Galaxy of Bayonetta zijn out-of-the-box al perfect zoals ze zijn qua besturing, graphics en geluid. Het gaat om de samenstelling van de elementen waaruit een game is opgebouwd, niet om hoe die afzonderlijk presteren of in hoeverre ze te benvloeden zijn.

Genres als platformers, beat 'em ups en JRPG's zijn beter gerepresenteerd op de console. Op de PC zijn veel meer noemenswaardige MMO's te spelen. Om alles wat er zich in de game industrie afspeelt een beetje mee te krijgen heb je dus niet genoeg aan uitsluitend een console of een PC. Ben dus blij dat ik geen "dedicated" PC of console gamer ben.

[Reactie gewijzigd door Grobbelboy op 14 februari 2010 16:16]

consoles zijn absoluut fijner voor platformgames, en misschien ook wel fijn voor racegames (wel met stuurtje natuurlijk), probleem is dat het daar niet stopt, ik snap het wel, waarom zou men nog een spel maken vol uitdagingen voor gamers als je met een casual shooter vol met beperkingen vet veel geld kan verdienen..

Dat betekend nog niet dat iedereen maar zomaar enthousiast wordt van het idee meer te gaan betalen voor games die in veel gevallen als crippleware aanvoelen, een console is leuk naast een pc, maar is nog lang niet volwassen genoeg om dezelfde spelervaring te bieden, overigens zal ik zeker een console kopen indien dat gebeurt, maar gezien de richting waar het nu naar toe gaat betwijfel ik of dat snel zal gebeuren.
Ik game ook vooral op de pc maar de oogkleppen in jullie reacties zijn wel erg groot zeg.

Beat'm ups komen vrijwel nooit op de PC, op uitzonderingen als SFIV na. Hetzelfde gaat op voor de japanse RPG's. Met z'n allen multiplayeren op n scherm is er op de PC ook nauwelijks bij. Gedonder met performance getweak en incompatibiliteit heb je op je consoles ook niet. Schijfje erin doen volstaat. Als je niet ziet dat consoles voor het meerendeel van de mensen daardoor veel relaxter gamen is, dan is je fanboygehalte te hoog.
Tja, degene die zijn spellen uitsluitend op de PC speelt mist sowieso heel veel. Het is een mooi gameplatform hoor, maar ik neem aan dat iedereen die enigszins serieus met games bezig is inmiddels wel een console in huis heeft.
Aan de andere kant mis je op de console de bleeding edge graphics die een PC kan bieden. En daar heb je echt niet de allernieuwste hardware voor nodig, hoor!

Mass Effect 2 ziet er op mijn machine met een 2 jaar oude GeForce 8800 GT kaart stukken beter uit dan op de Xbox 360.
Sorry, maar dat is een persoonlijke mening; Ik heb beide grote consoles (MS en Sony) en een pc die ze ver achter zich in het stof laat, en ongeacht welke ik speel heb ik niet het idee dat ik iets mis. (Hoewel ik de voorkeur geef aan muis+toetsenbord ipv. een controller)

Dat Microsoft besluit om het niet voor Windows uit te geven is tot daar aan toe, maar om dan nog te claimen dat je op een console een betere ervaring hebt dan op een pc is onzin. (Alsof Microsoft kan zien hoe ik mijn gameroom heb ingericht. :P)

Het is jammer, want Alan Wake is een spel dat ik graag gespeeld zou hebben op de pc. Nu het console only is, is staat het wat lager op de lijst van games die ik uit wil proberen.

Je zou het kunnen vergelijken tussen het kijken van een film of DVD of Blu-Ray. Ik heb toch echt de voorkeur voor een BR versie. Maarja, de uitgever verkiest ervoor het alleen op DVD uit te brengen.
Kramp in je vingers omdat je de hele tijd 'n controller vast hebt...
Kramp in je arm omdat je de hele tijd 'n muis vast hebt is minder erg?
Mijn muisarm rust op tafel, dus ik krijg er geen kramp in.

Ik moet ongeveer twee dagen non-stop gamen om last te krijgen van kramp/RSI.
Een gigantisch grote lijst aan games die enkel op consoles uitkomen en de PC overslaan.
b-kwaliteit voor een a++ prijs...
Grmbl, koop je hun laatste OS zodat hun Alan Wake daar wel lekker op zou draaien... komt het niet! Dit is ook niet de eerste keer dat ze game support voor hun eigen systeem inperken. Windows 8 eigen ik mij dan toe als een freebee ter compensatie voor de teleurstelling.
Je koopt een OS voor een product waar nog vrij weinig van bekend is. Dat is een niet al te slimme zet van jouw kant, daar is dus geen compensatie van MS voor nodig.
Het is een kutsmoes en iedereen weet het. Je kunt pc games gewoon met (een officiele X360) controller spelen en een extra kabeltje naar je TV trekken is ook al niet zo spannend. Zeker met hdmi moeten dat tegenwoordig prima gaan.
toch grappig. Vaak gebruikt het consolefront het argument dat een TV veel groter is dan een computerscherm. Maar als je gaat rekenen vult een 24" scherm van op 50cm afstand hetzelfde deel van je gezichtsveld als een 52" scherm vanaf 2 meter. Ik denk dat de meeste mensen wel meer dan 2 meter van hun TV zitten (als je achterover leunt).

tjah. PC dit wordt toch sowiso een pracht van een jaar voor PC, als nu valve nog een mooie aankondiging doet dan is het compleet :)
Volgens mijn scheit het verder niet veel achter wat voor beeld je speeld (tenzijn je nog een 17" CRT hebt).
Ik speel mijn FPS games nog steeds op een 22" CRT. Die heeft namelijk compleet geen last van input lag, LCD technologie, maakt niet uit hoe goed, heeft dat wel. Voor andere games maakt het mij niet zoveel uit, maar een FPS speel ik altijd op CRT. Oud wil niet zeggen inferieur.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True