Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 76 reacties

Remedy's Oskari Häkkinen sluit het verschijnen van een pc-versie van het schietspel Alan Wake niet uit, al ligt de beslissing daarover bij Microsoft, niet bij de ontwikkelaar. Remedy concentreert zich nu op het afronden van de Xbox 360-versie.

Volgens Oskari Häkkinen, bij de Finse ontwikkelaar Remedy Entertainment hoofd van de Alan Wake-franchise, is het niet uitgesloten dat er toch een pc-versie van het spel komt. Remedy kan de beslissing over het uitgeven van een pc-versie echter niet zelf nemen. "Daarover moeten we eens met onze uitgever om de tafel gaan zitten", zei Häkkinen in een interview met VG247. Remedy legt zich momenteel volledig toe op het afronden van de versie voor de Xbox 360, en volgens Häkkinen is het voor een kleine studio als Remedy ook verstandiger om zich op één versie tegelijk te concentreren. "Over wat de toekomst brengt, kan ik nog niets aankondigen, en eigenlijk hebben we zover ook nog niet zover vooruit gedacht", aldus de Fin.

Uitgever Microsoft maakte twee weken geleden, tijdens X10, bekend dat Alan Wake niet voor de pc zou verschijnen, ondanks eerdere aankondigingen. Het spel ligt op 21 mei in de winkel, uitsluitend voor de Xbox 360. De beslissing leidde tot veel teleurgestelde reacties van gamers die stellen dat een shooter als Alan Wake beter tot zijn recht komt op een pc. Microsoft verantwoordde de beslissing om de pc-versie te schrappen echter juist met het argument dat het spel beter tot zijn recht komt op het grotere scherm van een tv, aangevuld met een 5.1 geluidssysteem.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (34)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (76)

Mooi!
Vond het klote toen ik hoorde dat ze het niet uit wouden brengen op de pc ;(
Maar ben blij dat het de kans er toch nog is ;)

Wel vreemd dat ze hier zelf niet aan dachten, en dan het van de gamers af hangt,
Maar dat levert ook weer een pluspunt op voor Remedy, dat ze in ieder geval wél naar de gamers luisteren :)

[Reactie gewijzigd door Warmaster88 op 22 februari 2010 13:01]

Er zijn 2 mogelijkheden in het spel:

- Microsoft is gewoon te gedistantieerd geraakt van de PC gamer, serieus denkende dat deze niet gamed op een groot scherm en 5.1 of 7.1 surround sound installatie; maar gebakken achter een 15" CRT met 2 goedkope speakertjes eraan hangende... In dit geval is er wel degelijk hoop dat het toch nog mogelijk zal komen.

- Microsoft weet donders goed dat wat ze gezegd hebben onzin is, maar gewoon als excuus gebruikte om niet te willen zeggen dat ze een 360 exclusive uit willen brengen ter stimulatie verkoop van hun console.

En om eerlijk te zijn, neigt mijn gevoel meer naar het 2e punt. Ik heb er dan ook maar weinig vertrouwen in dat Microsoft zal zeggen "Ja, laten we het toch maar wel op de PC uitbrengen"; of mogelijk alternatief is een beetje in de lijn met Halo. Breng het 2 ~ 3 jaar na console release uit op de PC zodra niemand er nog interesse in heeft.
Sinds wanneer komt iets beter tot zijn recht met een x.1 installatie? Subwoofer is altijd een compromis voor als je geen geld hebt voor goede luidsprekers 8)7
Tuurlijk, ms heeft de afgelopen tijd zoveel xbox360´s gebanned,
dat een groot gros een ps3 heeft aangeschaft en de xbox voor gebrande spelletjes gebruiken...

Nu hopende dat Alan Wake weer een beetje leven kan blazen in de xbox360,
maar ik betwijfel het: -Maffia2
-Splintercell conviction
-Max payne 3
-BFBC2
-Just cause 2
-Lost planet 2
-Prince of persia forgoten sands
-Postal 3
-Rage, Warhound, Halflife episode 3

Ik kan nog wel ff door blijven gaan, maar genoeg goeie releases voor PC in2010. :+
Lees eens goed. Het staat helemaal niet vast of e PC versie er wel/niet komt. Het is aan MS om dat te bepalen. En we hebben MS hun standpunt al gelezen.
Het begint steeds meer te ruiken naar timed-exclusive...

Kijk bijvoorbeeld ook naar de DLC voor GTAIV: nieuws: GTA IV-dlc komt ook naar PlayStation 3 en pc
MS heeft geen interesse meer in PC-games. Daarom hebben ze de studio's gesloten die voor de Age of Empires en FlightSimulator-games verantwoordeijk waren. Daarom zijn er van Gears of War 2, Fable 2 en Halo 3 geen PC-versies meer uit geomen terwijl de voorgangers nog wel (met flinke vertraging overigens) geport werden.

Het doet er weinig toe dat ze met een PC-versie van Alan Wake veel geld kunnen verdienen of dat er een boel mensen op zitten te wachten. Dat gold ook voor de zeer succesvolle Age of Empire-games en toch zijn ze daar mee gekapt. Voor MS zijn PC-games geen core-business meer en daarmee houdt het verhaal voor hun op. MS stopt liever een paar honderd miljoen in een bedrijf dat games maakt voor Facebook e.d.
Winstgevendheid is de sleutel hierbij. Een singleplayer game op de pc brengt gewoon niet genoeg op en met een simpele port stel je de pc gamers ook teleur (zie de reacties op oa Halo). Door Xbox live is de piraterij bij de Xbox veel meer onder controle te houden dan bij de PC en worden er dus ook veel meer spellen voor verkocht.
Dit is niet helemaal hetzelfde, naar de PS3 komt hij sowieso niet en Microsoft is ook de uitgever bij de PC versie, dus zij verdien er dan zelf ook op.
Bij GTA was dit niet het geval.
Bij timed-exclusive wordt het recht 'gekocht' om he top een platform tegelijk uit te brengen om zo de conqurent te dwarsbomen, maar dat is nu microsoft zelf. Er gewoonweg nog geen PC versie. Het zal dus een late port worden misschien.
Het leek me jaren geleden ook leuk, maar het ziet er niet naar uit dat we het op de PC op een redelijke termijn uitkomt. De redenering die Microsoft heeft ben ik het ook niet mee eens, een beetje pc gamer heeft allang een "groot" scherm en 5.1 geluid.
Inderdaad, volgens mij zijn er meer mensen die een beter geluidssysteem aan hun PC hebben hangen dan aan hun TV. Ik ken vrijwel niemand in mijn omgeving die een extra geluidssysteem heeft, bijna iedereen gebruikt de native speakers van de TV. of dit van goede kwaliteit is is niet relevant, maar volgens mij is de groep die externe speakers heeft wel degelijk kleiner dan de groep die gewoon de speakers van z'n TV gebruikt.
Tja, zal dan van je omgeving afhangen, denk ik. Iedereen die ik ken heeft juist een 5.1 home cinema setje aan de TV hangen.
Microsoft verantwoordde de beslissing om de pc-versie te schrappen echter juist met het argument dat het spel beter tot zijn recht komt op het grotere scherm van een tv, aangevuld met een 5.1 geluidssysteem.
En als ik nou mijn pc aan mijn tv heb hangen en deftige soundcard met mijn versterker er aan heb hangen? Mocht ik dat niet hebben, is dat makkelijker te fixen dan een muis + tobo bij de xbox360, iets wat wezenlijk verschil maakt bij een shooter.

Wees dan gewoon eerlijk en zeg dat je meer winst kan maken op consoles
Tobo en muis maken misschien een "wezenlijk" verschil bij shooters.
Alan Wake is echter niet echt een shooter te noemen....

OT: Jammer dat de PC versie (voorlopig?) nog uit blijft maar ik ben blij dat ik na een jaar of 5 wachten toch eindelijk BIJNA kan gaan spelen.
Ik sluit een PS3 versie ook niet uit.
De developers kunnen dan meer oorspronkelijk geplande features implementeren, zoals complexe physics.

Ik heb overigens de 360 versie van FF XIII gespeeld, en ik ben toch echt blij dat die ook mooi op de PS3 komt.
Als ik naar de Alan wake demo kijk, dan zie ik ongeveer hetzelfde beeld. De 360 trekt het gewoon net niet. En dat is jammer, dus ja, ik hoop ook op een pc en ps3 versie :)
Ik sluit een PS3 versie ook niet uit.
Ik wel, aangezien de uitgever Microsoft is en die zal NOOIT een game uitbrengen voor de PS3
Hoewel ik het met je eens ben dat het uiterst onwaarschijnlijk is, denk ik toch ook: "zeg nooit nooit". Als je vijftien jaar geleden had gezegd dat Mario en Sonic bij elkaar in een game zouden zitten, hadden zowel Sega als Nintendo je voor gek verklaard. En inmiddels zijn er al een stuk of wat games waar dat dus inderdaad het geval is.
Sinds Sega geen eigen consoles meer maakt, uiteraard, en dus van andere bouwers afhankelijk is.
Microsoft weet donders goed dat een FPS beter tot zijn recht komt op een PC dan op de X360. In mijn ogen doen ze dit ook alleen maar ter promotie van de X360 en omdat ze bang zijn winst mis te lopen door piraterij op de PC.

En als ze uiteindelijk besluiten het toch naar de PC te brengen, ben ik bang dat het 'n hele slechte directe port word.
en sinds wanneer is Alan Wake een FPS???
Idd, ik zie enkel 3rd-person shots in de preview videos.

Edit: "fps" is uit het artikel geschrapt.

[Reactie gewijzigd door McOrmick op 22 februari 2010 14:05]

Ik kan niet wachten, eindelijk weer eens een spel waar ik hoge verwachtingen van heb.
Dus Remedy sluit het niet uit, maar zeggen er wel bij dat de keuze is aan de uitgever. En die sluit het wél uit. Dus wat zijn we opgeschoten?

Zwak argument trouwens van Microsoft om het niet op de PC uit te brengen. Het zal wel iets te maken hebben met X360-promotie en piraterij...
Ha. Alsof de 360 géén last heeft van piraterij.

Terug op de topic,

Zeer zwakke argumenten van Microsoft. Konden ze niets beters bedenken?
Met andere woorden:
Technisch en organisatorisch is het helemaal geen probleem, het hangt puur van de marketingstrategie van Microsoft af (al wisten we dat al langer).

Het blijft toch zonde dat een flink deel van het publiek buitengesloten wordt.
Ze hadden dit besluit een tijd terug moeten nemen, zodat een hoop fans niet met zo'n koude douche geconfronteerd zouden worden.

(Al moet ik zeggen dat spellen die al zo lang gehypt worden (al 5 jaar ofzo) vaak in de praktijk tegenvallen, maar dat terzijde)
yiippiie, dan is er toch nog hoop
zal wel 6-12 maand na xbox versie zijn, maja, beter dat dan niks
op pc zal dit spel nog subliemer zijn en spelen :D
Ik zou er niet te hard op hopen. Microsoft heeft sinds Gears of War 1 geen enkel spel meer uitgebracht voor pc. Ik zie daar geen verandering meer in komen, aangezien ze op de x360 veel meer aan je verdienen.
Reken er maar niet op. MS heeft in de afgelopen twee jaar geen 360-games meer voor de PC uitgebracht. PC-gamers wachten nog steeds op 360-games als Halo 2, Gears of War 2 en Fable 2, dus waarom zouden ze voor Alan Wake van gedachte veranderen terwijl ze zelfs heel nadrukkelijk zeiden dat er geen PC-versie komt?
Microsoft verantwoordde de beslissing om de pc-versie te schrappen echter juist met het argument dat het spel beter tot zijn recht komt op het grotere scherm van een tv, aangevuld met een 5.1 geluidssysteem.

Een echte PC gamer die een beetje geld in zijn pc stopt heeft dat ook, teminste 28 inch zie je nog geregeld voorbij komen. en een 5.1 systeem is tegenwoordig ook heel normaal achter een game pc. of een 5.1 headset.

Dus wat microsoft te klagen heeft over de PC ervaring is mij niet helemaal duidelijk, volgensmij hebben ze een hele andere reden om het spel op pc te schappen, en gebruiken ze dit als smoes, ik denk dat microsoft bang is voor te veel piraterij van de game als ze die op pc uit laten komen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True