Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 79 reacties
Submitter: SniperEye

De uitbreidingen voor Grand Theft Auto IV komen ook uit voor de PlayStation 3 en de pc. Vanaf eind maart is de dlc wereldwijd beschikbaar, ruim een jaar nadat de eerste uitbreiding werd uitgebracht, die exclusief voor de Xbox 360 was.

Logo GTA IV: The Lost and the DamnedTweaker SniperEye kreeg dat te horen van Rockstar, nadat hij per e-mail had geklaagd over de exclusiviteit van de dlc voor de Xbox 360. Die exclusiviteit is bedongen door Microsoft; het is onbekend hoeveel het bedrijf uit Redmond daarvoor heeft betaald, maar volgens geruchten zou het om vijftig miljoen dollar zou gaan.

In de mail van Rockstar zegt het bedrijf de frustratie van niet-Xbox 360-bezitters te begrijpen, en kondigt het bedrijf aan dat de dlc op 30 maart ook voor de pc en de PS3 zal verschijnen. Het gaat om twee uitbreidingen, namelijk The Lost and Damned en The Ballad of Gay Tony. De dlc is te downloaden via de PlayStation Network Store en Games for Windows Live, maar kan ook gebundeld in Episodes from Liberty City op een fysiek schijfje worden aangeschaft.

Volgens Kotaku gaan de episodes 20 dollar per stuk kosten, en moet voor de bundel 40 dollar worden betaald. Europese prijzen zijn nog niet bekend. Pc-gamers kunnen dankzij de dlc in de multiplayermodus met 32 man online, en krijgen de beschikking over een video-editor. In november bleek uit een opgedoken screenshot al dat The Lost and Damned naar de pc zou komen.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (24)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (79)

Goed nieuws voor de mensen met een PS3 maar snap niet helemaal waarom Microsoft dan zoveel geld neer legt voor "exclusiviteit" als het later als nog uit komt op een andere console.

When Take-Two Interactive laid out their 2007 and 2008 release schedule, they casually left out PlayStation 3 in the column detailing the episodic content for Grand Theft Auto IV. There's a reason for that: Microsoft is paying $50 million for exclusivity. Take-Two revealed the financial details during a Q&A session regarding their shareholders conference call for their most recent quarter.
bron

[Reactie gewijzigd door Timv37 op 29 januari 2010 10:52]

Waarschijnlijk was het dan een zak geld om het pas later voor een andere console uit te mogen brengen.
En nu is de grote hype rondom GTA IV al weg, waardoor er waarschijnlijk minder verkocht wordt op de PS3/PC. Al vraag ik me af hoeveel zin het heeft...
Oh, dat zal voor mij de pret niet drukken hoor;)
Heb erg genoten van gta iv voor de pc. Dus ga zeker de dlc ook kopen.
De hype wakkert wel weer aan
Voor jou misschien wel, maar wanneer koop je eerder een dlc, wanneer je bezig bent met het spel of het net hebt uitgespeeld, of wanneer de laatste keer ongeveer 10 maanden geleden was?
GTA4 is nog maar net in superkorting geweest op Steam, dus een hoop mensen kunnen snel erna de nieuwe DLC ook spelen. Hopende dat het ook op Steam komt, grote kans van wel.
Maja 7,50 voor de hele game betalen en dan 2*20 euro voor uitbreidingen ? Lijkt me niet :)
In het artikel staat $40 retail (ook geen uitspraak van Rockstar zelf trouwens) en dus niets over de prijs in euro op Steam.
Dollar = euro op Steam. Dus 40 euro.

Helemaal aangezien steam gewoon de adviesprijzen vraagt.

[Reactie gewijzigd door Eglaerinion op 29 januari 2010 13:10]

Das dus niet waar. Er zijn meer dan genoeg uitgevers welke geen 1$ = €1 meer doen. Kijk bijvoorbeeld meer eens naar de prijs die EA op DAO Awakening heeft gezet.
Zwijgen en negeren helpt niet om onze wensen aan de uitgevers over te brengen.
Ik heb gta ook nog niet zo heel lang maar ben nu aan het spelen.
Maar die DLC is dit dan een grote uitbreiding of een kleine ?
Ik heb ze op de 360 en ze zijn best groot. Samen toch goed voor een uur of 40 gameplay ong. Vooral als je de side missions e.d. gaat doen.
De downloadable content is in het geval van GTA IV niet extra missies bij de standaard verhaallijn, maar meer een verhaal apart. Dan maakt het imho niet zo heel veel uit als het 10 maanden geleden is dat je de game hebt gespeeld.

Ik zit hier ook wel op te wachten, GTA is en blijft gewoon een gaaf spel.
huh? Toch juist als je 10 maanden niet hebt gespeeld ben je hardstikke blij met dlc? :D Kun je tenminste weer aan de slag!
maar snap niet helemaal waarom Microsoft dan zoveel geld neer legt voor "exclusiviteit"
Misschien kreeg Microsoft naast die exclusiviteit ook wel de complete omzet op de Xbox 360 voor een jaar. als er dus een paar miljoen downloads a 20 dollar geweest zijn is die 50 miljoen weer behoorlijk terugverdiend.
Ik kan me nog herinneren dat er in de hype voorafgaand aan de release van GTAIV veel mensen waren die aangaven speciaal een Xbox 360 te gaan halen voor de DLC die toen al een half jaar was aangekondigd .... Gezien de grootte van de GTA fanschare heeft Microsoft de DLC misschien als een soort 'systemseller' gezien/gebruikt.
Blijkbaar heeft MS bij de deal ook voor elkaar gekregen dat de DLC zelfs niet eerder dan 2010 aangekondigd mocht worden ....

[Reactie gewijzigd door Windom Earle op 29 januari 2010 11:51]

Heel simpel; in mijn directe omgeving ken ik al 3 GTA fans die een XBOX360 hebben aangeschaft (terwijl ze al een PS3 hadden) puur en alleen om deze GTA games te kunnen spelen.

DAAR doet MS het voor wss. Inspelen op de hardcore fans van GTA.
YESYESYES
Eindelijk.

Zal m'n vriendin niet blij mee zijn ;)

Maar voor de ongelovigen: ze zouden ook gek zijn geweest als ze 'r geen tijdslimiet op hadden gezet: GTA is nog steeds groot op PC (80% van de mensen die ik ken die 't spelen, spelen op pc)
En hoeveel van die mensen hebben een legale kopie?

Ik kan me vergissen hoor maar volgens mij is GTA IV op de consoles toch echt vele malen vaker verkocht dan op de PC.

Edit:
Sterker nog, de verkopen van de PC versie zijn ronduit teleurstellend geweest, het spel kwam na release niet hoger dan de 7e plek op de lijst meest verkochte spellen en was er een week daarna helemaal uit verdwenen.
Sales for the Windows version of the game were considerably less successful. According to NPD Group the game debuted at #7 of their weekly top ten.[146] One week later, the game disappeared completely from the top ten published by NPD Group.
Consoles zijn simpelweg veel lucratiever omdat zo weinig mensen voor PC games willen betalen. Vandaar dat zoveel goede games tegenwoordig alleen nog maar op consoles verschijnen.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 29 januari 2010 13:25]

Tuurlijk zullen er een heleboel mensen (speciaal vanwege de DRM) een illegale versie gedownload hebben. Maar ik denk dat als de PC versie gelijkertijd uitgebracht geweest zou zijn dat het al een heel ander verhaal zou zijn geweest.
Mensen die normaal op hun PC gespeeld zouden hebben hebben nu de console versie gekocht wegens eerdere release en DLC.
Bovendien bracht GTA4 ook veel problemen met zich mee op de PC en had hij zeer hoge eisen.
Ik sluit me ff aan bij D-rez. Als je 's nagaat hoeveel mensen hier al roepen dat ze 'm, nadat 'ie op Xbox is uitgekomen 'm nog 's haalden op pc, dat dan weer afgezet tegen de mensen die, als ze zouden hebben kunnen kiezen tijdens de release tussen de verschillende platforms, denk ik dat de pc-versie destijds een veel beter lot beschoren zou zijn geweest.
Het lijkt mij dat veel mensen het spel al niet meer spelen als er zo een lange tijd tussen zit tussen het uitkomen van het spel en de DLC. Een leuke deal geweest dus voor Rockstar, maar uiteindelijk komt het hun klantenbestand misschien niet ten goede.
Ik vind dit heel interessant moet ik zeggen. Ik heb op GTA 1, 2, China Town Wars en IV na alle GTA's gespeeld. De eerste 3 uit dat lijstje niet omdat ze me niet boeien, maar IV voornamelijk omdat ik niks heb om het op te spelen. Ik ga geen console kopen, want als ik zie hoe vaak ik mijn PS2 gebruik vind ik het het geld (nog) niet waard. Een PC heb ik wel, maar niet 1 die met hardware is uitgerust die deze slechte console port op een fatsoenlijke manier op het scherm kan toveren.

Als de uitbreiding voor de pc, net zoals die voor de Xbox, het complete spel bevalt is dat voor mij wel een mooie deal. Tegen die tijd speelt een doorsnee computer dit spel.

Daarnaast, een fanatiek gamer heeft inmiddels weer een ander spel en kijkt niet meer naar GTA. Ikzelf speel nog wel eens San Andreas (lekker rond vliegen, bruggetjes e.d.) en als daar na zelf nog een uitbreiding voor zou komen zou ik die kopen.

Full ontopic: Stiekem had ik dit wel gedacht, vergeleken met de kosten om zo'n uitbreiding te maken kost het porten weinig. Dit is natuurlijk makkelijk verdienen.
Verhaallijn? Die heb ik ff gedaan, nooit completed!!
GTA IV trekt my om de geniale multiplayer! :9

Hoop op nog meer features online :9~
... inderdaad, BASE-jumping online, de nieuwe aanvalshelikopter en verschillende andere dingen zullen TBoGT een zeker-kopen voor mij maken. :)
Ben zelf sinds kort begonnen aan de Liberty City Stories op de Xbox en ik moet zeggen het GTA gevoel is weer helemaal terug. Was een beetje uitgekeken op MW2 en ben nu eerst begonnen met The Lost and the Damned en die is echt vet. Erg grappig is dat je bij deze uitbreiding Nico Bellic weer tegenkomt en heb Gay Tony ook al voorbij zien komen. Alle verhalen zijn met elkaar verbonden maar staan toch ook weer op zichzelf. Aanrader al vind ik de prijs wel te hoog.

@ Faust, als het zo'n troep is, waarom verkoopt het dan zo goed? GTA IV is voor mij toch echt een van de beste free roaming spellen ooit. En Microsoft geld stoppen in de ontwikkeling van spellen? Zo werkt het natuurlijk niet dus wat je zegt is onzin.
Faust is weer lekker aan het trollen joh, die moet je negeren.

OT: Leuk voor de pc en PS3 gamers onder ons, maar ik vraag me af of het niet een beetje mosterd na de maaltijd is.
Als ik het me goed herinner had Sam Houser van R* al gezeg dat de dlc voor de 360 eigenlijk al te laat uitgekomen was, waaruit de conclusie getrokken kon worden dat de dlc niet heel erg goed verkocht was.
Gta:sa wordt door veel fans als de meerdere beschouwd. Inhoud, gameplay, verhaal, schaal, etc, boven graphics.
Staat ook op de website van Rockstar vermeld
http://www.rockstargames....g_to_playstation_3_and_pc

------
The two action packed episodes will also be available for download on the PlayStation Network and Games for Windows® LIVE on March 30, 2010
------

edit typo

[Reactie gewijzigd door Mikemkm op 29 januari 2010 10:52]

Sweeeeet, GTA IV op de pc was mooi.
Maar als je met de verhaallijn klaar ben ga je niet al die duiven zoeken ofzo :')
At least, ik niet. Hier kan ik wel weer even mee vooruit =]
Was wel leuk voor de xbox en ps3. Als je het op de eerste x weken op 100% kon uitspelen, kreeg je een key to the city. Is niet zo speciaal maar als je hem ziet staan denk je toch elke keer terug aan momenten uit GTA4 :p
Dit is erg goed nieuws, natuurlijk is de hele hype rond GTA IV nu voorbij maar ik denk dat er nog steeds een groot aantal mensen op deze uitbreidingen zitten te wachten waaronder mijzelf. :)
Op de PS3 is random online al een iets van uitgestorven bedoeling, genoeg andere games inmiddels waar het online een stuk gezelliger is. Heb het spel al maanden niet meer aangeraakt, de lol is er vanaf en online is er weinig meer te beleven. En het zwaar linieaire verhaal helpt daar ook totaal niet bij.
Iik heb GTA IV pas een aantal weken (nieuwjaars sale op steam) en moet er eingenlijk nog aan beginnen. Komen ze met de DLC op de proppen... poe ik mag wel opschieten...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True