Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 156 reacties

Via een vragensessie op Facebook maakt uitgever Rockstar bekend dat de klassieke Grand Theft Auto-trilogie ook voor Apples OS X beschikbaar komt. Het trio GTA III, GTA: Vice City en GTA: San Andreas verschijnt in de loop van dit jaar.

Grand Theft Auto III Rockstar plaatste op zijn Facebook-pagina een Asked & Answered-sessie, waarin de uitgever antwoord geeft op tal van vragen van fans. Op de vraag of de uitgever zijn games ook beschikbaar zal maken voor Apples OS X is het antwoord: "Ja! De langverwachte klassieke Grand Theft Auto-trilogie (Grand Theft Auto III, Grand Theft Auto: Vice City en Grand Theft Auto: San Andreas) verschijnt voor Mac, waarschijnlijk later dit jaar. Binnenkort doen we een officiële aankondiging en geven we ook meer details. En dat is inderdaad een world exclusive van Asked and Answered." Rockstar laat zich niet uit over het omzetten van Grand Theft Auto IV, het recentste deel uit de serie, naar Mac OS X.

Met Grand Theft Auto III krijgen Mac-gebruikers er een game bij, die negen jaar geleden voor het eerst verscheen, voor de PlayStation 2. De versie voor Windows, waarvan de Mac-versie waarschijnlijk wordt afgeleid, verscheen in 2002 en is sinds 2008 via Steam te downloaden. Met GTA3 maakte Rockstar de overstap van 2d naar 3d. Grand Theft Auto: Vice City verscheen in 2002, ook eerst voor PlayStation 2 en daarna pas voor Windows en Xbox. Ook Grand Theft Auto: San Andreas debuteerde op de PlayStation 2, in 2004, om later alsnog voor Windows en Xbox te verschijnen. Daarna veranderde Rockstar zijn strategie. In 2008 zou Grand Theft Auto IV zijn debuut op de Xbox 360 maken. De games in de serie staan bekend om hun open spelwereld, waarin spelers vrij kunnen bewegen door een grote stad. Na het succes van de GTA-games zijn ook andere ontwikkelaars voor hun games gebruik gaan maken van een dergelijke open spelwereld, waarbij het speelveld niet is opgedeeld in maps of levels die tussentijds moeten worden geladen. Vooral de makers van de Saints Row-games en de True Crime-serie hebben goed naar de games van Rockstar gekeken.

Grand Theft Auto III

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (156)

Tja, ik denk inderdaad ook dat dit meer als testcase wordt gebruikt. Maar ik ben er ook van overtuigd dat de Mac die GTAIV goed kan draaien nog niet is uitgekomen (behalve misschien de Mac Pro).

Uit de tests van oa PC Perspective kun je ook afleiden dat Apple nog heel wat werk voor de boeg heeft in de grafische code van OSX. OpenGL-ondersteuning was nog niet ver genoeg doorgedreven enzo, waardoor bv. Portal veel beter draaide in Bootcamp dan native in OSX, en dit op dezelfde machine. Misschien zal Apple nu ook wel iets krachtigere videokaarten beginnen inbouwen, alhoewel dit mij onwaarschijnlijk lijkt in een compacte machine als de iMac. Ze moeten de warmte ergens kwijt.

En voor alle iMac-fans: Je mag nog zoveel blaten over je dikke Core i7, bij zwaardere en recentere games als GTAIV is de videokaart nog steeds de doorslaggevende factor, en laat er nu geen enkele consumenten-Mac zijn met bv. een HD5870-klasse van videokaart, of zelfs een HD4870 eigenlijk...

Ik game dan ook nog even leuk verder op Windows 7, dat als standaard OS zo goed werd bevonden dat ik er weer full-time op ben overgestapt na wat Ubuntu-experimenten :)

Edit: Ik bedenk me net... Zou het eeuwenoude argument dat Macs een betere investering zijn omdat ze minder snel verouderen hiermee ophouden te bestaan? Ik kan namelijk met een Windows-PC van 6-7 jaar geleden ook nog perfect surfen, muziek luisteren, tekstjes schrijven, etc (wat dus ongeveer 90% van de PC-markt voornamelijk met hun PC doen). Het enige waarvoor je toch regelmatig eens je PC moet upgaden is meeblijven met de recentste games. Ik zie niet in waarom dat voor een Mac dan niet zou gelden?

[Reactie gewijzigd door darkjeric op 10 september 2010 11:26]

Zo zie je dat marktaandeel een groot argument is om een platform te ondersteunen. Ik heb het idee dat Mac de laatste jaren qua aandeel erg is gegroeid ten koste van windows. Dus het argument dat je niet kan gamen op Mac gaat straks niet meer op! (eindelijk!) ;)
Het is, heb ik net gemerkt, redelijk lastig om eenduidige cijfers over het marktaandeel van OSX te vinden. Alleen het feit dat het toeneemt lijkt een conclusie die je zo kunt trekken. Verder lijkt het er sterk op dat het marktaandeel van OSX nog (lang) niet de 10% aantikt, ook al vond ik ergens een bewering dat, bij de stijging van aandeel toentertijd, osx net zo groot zou zijn als windows in 2015. Iets wat een beetje onzinnig is als je het mij vraagt, een percentuele stijging kun je, lijkt mij, in dit geval niet zomaar doortrekken (gezien dan in de komende jaren exponentieel véél meer mensen moeten overstappen).

Ik kan me moeilijk voorstellen dat dezelfde developers/uitgevers die het PC platform langzaamaan vaarwel willen zeggen vanwege 'piracy', nu dan ineens de vele malen kleinere Mac markt gaan gebruiken om voor te ontwikkelen. Mocht namelijk maar een klein beetje meer dan 11% van de windows gebruikers op dit moment wél betalen voor games (als we voor het gemak er vanuit gaan dat 100% van de Windows gebruikers gamed :+), dan staat dat gelijk aan de inkomsten die men heeft van de volle 100% betalers op de mac. Er is geloof ik niemand die gelooft dat Mac gebruikers dusdanig anders zijn dan PC gebruikers dat er niemand een game downloadt, dus je ziet al snel dat het qua inkomsten niet te vergelijken is (zeker al niet doordat hoogstwaarschijnlijk veel meer dan die 11% van de PC gamers wél betaalt voor z'n games).

Daarnaast zijn dit negen(!!!) jaar oude games die eindelijk worden geport naar de mac. Waarschijnlijk is dit alles dus een testcase voor Rockstar om te zien hoe en wat omtrent de architectuur en het OS. Wat ze er verder mee willen is mij in ieder geval nog een beetje onduidelijk. Wellicht games die op meerdere platformen 'tegelijk' te spelen zijn (op de iPhone, iPad en PC/Mac). Het kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat de heren bij Rockstar nog even wil 'cashen' op de oude games uit de franchise.
Hmmm, ik vraag me af of mensen hier echt op zitten te wachten? Veel OSX gebruikers hebben helemaal geen behoefte aan games, en diegene die dat wel hebben, zullen vaak toch ook wel in het bezit zijn van een PC of console.

Ik vraag me werkelijk af of de afzetmarkt zo groot is dat ze daadwerkelijk de games ook gaan verkopen en hun ontwikkelkosten er uit halen. Al weet ik uiteraard niet hoeveel een PC en OSX game nou werkelijk van elkaar verschillen in code. Kwestie van een andere compiler en klaar? Iemand een idee?
Op zich zal het gewoon C code zijn. Echter moet je voor de Mac OpenGL gebruiken om de kracht van de GPU in te zetten. Volgens mij heeft geen enkele GTA dat nog.

Gebruik van OpenGL zou ook een Linux versie mogelijk maken.
het is Renderware dus die draait gewoon Native in OpenGL.
Rockstar hoef niets te programeren aangezien EA/Aspyr renderware op de Mac hebben gezet (godfather PC/Mac gebruikt deze engine ook)

het kost ze bijna niets om het om te zetten.

[Reactie gewijzigd door stewie op 10 september 2010 09:23]

nou ik denk dat je eerst maar eens moet verdiepen hoe dingen echt werken. De render engine is maar een onderdeel van een spel en de rest van de rockstar code zal toch echt wat aanpassingen moetem krijgen. Denk aan dingen als netwerk, disk io etc. Het is zeker geen kwestie van vinkje Compile fir osx aanzetten en klaar
RenderWare is de volledige engine, ik heb er zelf mee gewerkt.
http://en.wikipedia.org/wiki/RenderWare

de source-code die rockstar heeft gemaakt is nu een onderdeel van renderware, dus het is een zeer eenvoudige port voor rockstar (kan 1 ontwikkelaar doen binnen een maandje, ook dankzij Xcode)
Dan weet ik er nog een. De meeste gamers hebben naast een pc toch ook wel een console, dus waarom worden er uberhaubt nog games uitgebracht voor de pc... |:(
Er zullen zat mensen zijn die op een Mac ook Windows draaien juist om games te spelen.
en Als er 1 schaap over de dam is ( Valve ), dan volgen er meer. De 2e is nu dus Rockstar met GTA. En als er meer developers games voor de Mac uitbrengen, dan zullen er waarschijnlijk in de toekomst meer mensen kiezen voor een Mac ipv een PC.
Dan ben ik kennelijk een uitzondering? Een pc is iets wat bijna iedereen toch wel heeft. Daarom kan ik me beter voorstellen dat iemand met een mac ook nog een gewone pc heeft.

Een console zie ik als een apparaat puur voor gamen of films kijken, hier wil ik niet nog eens extra geld voor uitgeven. Daarnaast is het makkelijk illegaal installeren van spellen voor sommige mensen ook een reden om een gewone pc te hebben.
Een PC zie ik als mac gebruiker dan ook "als een apparaat puur voor te gamen". En daar wil ik dus ook niet extra geld voor uitgeven... Dat iedereen een pc heeft is nogal een over-statement, maar ik heb er inderdaad nog eentje, alleen is die zo oud als de straat en dus niet geschikt :) Ik ben zeer blij dat ik af en toe eens een Steam spelletje kan opstarten, al is het verouderd.
Een Mac is ook een PC, geen idee wie je anders heeft gezegd.
Een mac gebruiker heeft geen enkele reden om daarnaast nog een gewone PC te gebruiken. Bootcamp maakt van je Mac gewoon een dual boot PC terwijl ondertussen de meeste programma's ook gewoon op OSX draaien
Ik zie nog steeds geen voordelen qua gamen op een mac ten opzichte van op een Windows pc. Voor een spel hoeft je pc er niet mooi uit te zien. Dus prijstechnisch zit je dan altijd voor minder geld sneller te gamen op een windows pc.


Second. Ik vind het wel goed dat ze ook dergelijke games naar het Mac platform trekken. Mac is een leuk platform, het mist alleen nog de nodige games op het moment. GTA ernaar toe poorten is een stap in de goede richting!
de meeste pc operating systems worden niet ondersteund door de meeste games, alleen windows (dus je kunt niet per definitie gamen op een pc)

Het voordeel voor de mac is dat je moet rebooten via bootcamp naar een windows omgeving en dat is gewoon teveel gedoe (al zie ik wel toekomst in virtualisatie op dit vlak), tel daarbij op dat windows niet echt ideaal is voor games en het lijkt me zeer wenselijk dat er multiplatform support voor games komt.
Als de mac users die behoefte hebben aan een game een pc of een xbox hebben dan is er toch wel behoefte en dan is het toch alleen maar schitterend dat er ook native op hun machine gegamed kan worden?

Ondertussen geloof ik dat os x al bijna 10% marketshare heeft, een aanzienlijk hoger percentage dan bvb linux en dan zie je dat gamedevelopers het niet meer zomaar links laten liggen.

Er zal zeker hier en daar wat code gewijzigd moeten worden waarin ze specifieke windows zaken doen.
Tsja die marketshares... zijn natuurlijk hele ruwe schattingen. Het aantal (officiele) windows en mac machines zijn natuurlijk te tellen adhv het verkoopaantal. Ik draai zelf al jaren linux, op meerdere zelfbouw pc's en een tweedehands laptop. Zelfs op mijn werk pc tegenwoordig. Dat wordt natuurlijk nergens geregistreerd. Dus het zou mij niets verbazen als het aandeel linux veel hoger blijkt te zijn. En daar zou ik toch graag native op willen kunnen gamen...
Dan zou je verwachten dat gebruik terug te zien in bijvoorbeeld het internetgebruik.
En dat zie je niet.
Volgens netmarketshare.com worden zelfs iOS en Java ME meer gebruikt dan Linux:
Windows: 91.34%, Mac OS X: 5%, iOS 1.13%, Java ME: 0.86%, Linux: 0.85%,

Zie linkje.
Dan rijst de vraag: hoe betrouwbaar is je statistiek? Daarom geloof ik niet zo veel meer in dat soort statistieken. Stat. A spreekt Stat. B weer tegen enzovoorts.

Ik wist trouwens niet dat Java ME een OS was?
Een goed punt. Veel mensen die een Mac hebben, kozen hier specifiek voor om persoonlijke redenen. Sommigen haten Microsoft (en/of Windows) en anderen vinden het simpelweg mooier en prettiger werken. Weer anderen zweren bij een Apple voor hun grafische werkzaamheden of kiezen ervoor omdat ze de grijze computerkast gewoon uit hun huis willen hebben.

Hoe dan ook, ze kiezen er bewust voor en weten dus ook heus wel dat de keuze voor een Apple de mogelijkheid tot het spelen van games (en het gebruik van andere software, for that matter) in vrij grote mate zal beperken.

Degene die dan toch willen gamen, kopen een console of draaien daarnaast toch een computer met Windows, om de nieuwste games toch direct te kunnen spelen.
Dat is goed nieuws! Nu nog hopen dat IV en alle nieuwe versies meteen ook voor OS X uitkomen. :)
Er bestaat geen Mac die GTA4 kan draaien zonder dat ze de engine moeten hermaken. Dus veel nut heeft het nog niet.
Developers zullen een Mac gebruiken voor het pluspunt dat ze bij consoles ook al hebben, vaste hardware en dus instellingen met gekende prestaties. Zullen ze veel hardware beginnen opnoemen als systeemeisen of simpel doen en zeggen 'Mac van jaar x'.
Mijn macbook van 2009 (2.53ghz + 9400) draait GTA IV gewoon in bootcamp. Zijn ook filmpjes op youtube te vinden daarvan. Settigs natuurlijk wat lager, maar wel gewoon 30 fps. Dus dan moet een iMac met een i7 etc dat ook gewoon kunnen.
setting moeten dan wel zwaar omlaag volgens mij, zover dat het niet leuk meer is
Een 9400 is toch echt te traag er voor imo

[Reactie gewijzigd door Sinester op 10 september 2010 10:58]

Veel mensen spelen dagelijks console games met povere graphics, dat laat zien dat graphics niet direct zoveel invloed hebben op het "leuk" zijn van games/
Dat is raar dat ik onder bootcamp op mijn 3 jaar oude imac gta4 kan spelen, hardware matig zal het dan toch niet zo een groot probleem zijn me dunkt.
Je mist dan alleen erg veel pracht en praal en lijkt jouw gta 4 met die settings meer op gta 3.
Die nieuwe high-end iMacs en de voorgaande generatie draaien het met gemak :?
Er word ook nergens beweerd dat dit niet kan. Rizon geeft aan dat de engine veranderd dient te worden, standaard zal een mac inderdaad geen gta4 draaien. Dit heeft niets met systeemeisen of eigenschappen te maken.

De uitzondering is natuurlijk (ook) windows draaien op je mac. Maar dan kan je weer de discussie voeren of je het spel wel op mac laat draaien of op een windows machine :)
De kans is heel groot dat Direct3D als directe onderlaag is gebruikt voor de GTA IV engine, tenzij de port-plannen er al wat langer lagen (maar dan was het onderhand vast wel al gebeurd) .

De meeste subsystemen (netwerk, input, geluid) zijn relatief makkelijk vervangbaar, maar een switch van Direct3D naar iets anders (bijvoorbeeld OpenGL, wat OSX gebruikt) is een grootschalige operatie die een groot effect heeft op de performance. Ik denk dan ook dat de Apple computers het qua systeem wel aan kan, ik denk dat de vraag meer is of het ze lukt de subsystemen netjes te wijzigen en een goede performance overeind te houden (wat overigens beduidende moeilijker is dan het klinkt).
GTA IV is voor zover ik weet in DX9 gemaakt (vandaar ook geen AA ondersteuning) ;)
dx9 geen aa ondersteuning? DX9 heeft wel degelijk AA, GTA IV ook echter kun je het niet aanpassen maar het is er zeker wel

even denken voordat je wat plaatst, he
Nee, DirectX9 zal en kan nooit efficientere AA kennen dan gewoon hardhandig de resolutie 2x opschroeven en weer te downscalen met een gaussian blur filter toegepast op het hele beeld. GTA IV gebruikt namelijk deferred shading. Dit is wat efficienter dan andere methodes, maar je kunt in DirectX 9 dan geen AA gebruiken.

Indien R* GTA IV ook naar OSX gaat porten, zullen ze een hele hoop onderhuidse veranderingen moeten doorvoeren. Ik weet niet veel over OpenGL, maar ik hoop dat die deferred shading met AA ondersteunt, anders zitten de Mac gebruikers ook zonder AA. Maar als ze het voor elkaar krijgen is het wel erg bitter voor PC gebruikers.

@ de rest (trilogie): Leuk voor de Mac gebruikers! :) Krijgen ze eindelijk nog meer spellen, het spelaanbod voor Macs is miniem, 3 GTA-titels erbij zullen de Mac-gebruikers wel leuk vinden.
Het draait ook op een playstation dus het kan nooit zoveel werk zijn het om te zetten, direct3d is immers niet multiplatform en dus kan er geen gebruik van worden gemaakt voor de ps2/3
Als ze nou direct openGL gebruikt hadden dan was er niks aan de hand geweest. Dan had het onder windows, macOS, linux, mobieltjes en je broodrooster gedraaid. Ik snap de keuze om iets puur voor directX te maken dan ook niet zo goed.
.Er is geen mac die GTA IV op hoge settings kan draaien, daar is de videokaart te zwak voor, dan ga ik wel uit van hogere resoluties. Het valt te draaien met een 5770 (sterkste kaart in een mac dacht ik), maar lang niet met gemak ;)

Weet niet hoe je erbij komt trouwens dat zelfs voorgaande generaties het met gemak zouden draaien, als je dat spel met redelijke framerates wil spelen heb je aardig krachtige hardware nodig, daar kan zelfs een appeltje op je computer niks tegenin brengen :+ Komt natuurlijk voor een deel door de engine die niet lekker op computers wil draaien, daar het natuurlijk in eerste instantie voor consoles ontwikkeld is.

[Reactie gewijzigd door Frietjemet op 10 september 2010 12:44]

Je kan me een hele hoop wijsmaken over games op OS X, het is inderdaad nog lang geen ideaal platform voor high-end spellen. Voornamelijk door gebrek aan ontwikkelaars die er in investeren, maar ook omdat vooral de duurdere iMacs een ongunstige balans tussen resolutie en GPU power hebben (voor games tenminste). Maar dat GTA IV met een HD5770 maar net loopt dat lijkt me echt wel heel erg sterk. De minimum specs zijn een ATI XT1900, dat is een kaart die nog in de witte iMacs van 5 jaar terug zat, en de recommended specs zijn een HD3870. Dat is 2 generaties ATI GPU's terug, zelfs in het lowest-end model zit al een HD4670 en in het high-end model uit de vorige generatie een HD4850 of een 8800GT. Dat zijn allemaal GPU's die minimaal vergelijkbaar of sneller zijn dan een 3870.
Minimum eisen moet je nooit volgen want dat zijn de minimum instellingen. Die minimum instellingen zijn bij vele games onspeelbaar en tonen niet het spel hoe de ontwikkelaar het heeft bedoelt.
Bij 95% van de games kan je ervan uitgaan dat de voorgestelde eisen overeenkomen met de minimale instellingen om het spel minimaal aangenaam te spelen.

Met die 3870 ga je al niet veel meer dan 1024x786 moeten instellen en andere opties achterlijk laag zetten (zoals view distance wat in gta nogal belangrijk is).
Het zijn dan ook de recommended systeem eisen en niet de minimum eisen die ik noem, die zouden in ieder geval voldoende moeten zijn om het spel redelijk netjes weer te geven. De xbox 360 versie draait op 720p resolutie (meer pixels dan 1024x768), en de GPU die daar in zit is een aangepaste X1900. Dan is een 4670 of een 3870, en al helemaal een 4850 of een NVidia 8800 GT toch echt heel erg fiks veel sneller. Zo veel sneller dat 1920x1080 met gemak mogelijk moet zijn, en dat is toch een vrij acceptabele resolutie voor GTA, zeker op de 21.5" of 24" iMacs.

Met andere woorden, volgens mij is wat specs betreft GTA IV prima te spelen op alle iMacs van deze generatie of de vorige, en op de high-end iMacs van 2 generaties terug. Het lijkt me verder dan ook heel erg overdreven dat het op een HD 5770 'maar net loopt' zoals hierboven staat.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 10 september 2010 14:16]

GTA4 op de Xbox360 wordt echter niet op 720p gerendered (heel weinig games op een console btw). Ook is de view distance op de Xbox360 niet aangenaam en zelfs onspeelbaar als je in snelle auto's van achtervolgingen probeert te ontsnappen. De LOD's zijn ook zo laag dat het eigenlijk storend werkt wanneer je rondkijkt en de gebouwen constant staan te herspringen in detail.

Al die slechte prestaties op consoles zorgen ervoor dat ik GTA ook elke keer een jaar later voor de pc herkoop en speel zoals Rockstar het mij wil tonen. En elke GTA wordt het verschil gewoon groter eigenlijk tussen de consoleversie en de pcversie.
1280x768 draaide uitstekend op mijn 8800gt met default qualitysettings... de 5770 die ik nu heb is toch echt nog een stukkie krachtiger dus dat het daar niet lekker op zou draaien is onzin. Helaas heb ik em niet op mijn full hd monitor geprobeerd.
fullhd met 3 km viewdistance en antialiasing wordt wellicht lastig maar dat is ook overdreven en niet nodig. Dat is echter een probleem waar pc gamers vaker last van hebben, als niet alle schuifjes naar rechts staan is het niet goed genoeg. Ik snap mensen met crossfired 5870s bv ook niet, is echt overpowered. Zelf had ik een probleempje met mijn nieuwe 5770, draaide continu op 400 mhz ipv 850 en mass effect 2 op 1920x1200 max details draaide nog uitstekend. Ik heb geen andere games gespeeld toen maar duidelijk power te over, zelfs op deze enkele midrange kaart dus.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 10 september 2010 15:05]

Sommige mensen zoals ik zeggen dan: 'Het ook wil ook wat' :+ Het is een schande voor de programmeurs en DCC'ers die er hard aan hebben gewerkt om het spel er prachtig uit te laten zien en dat dan mensen hem op lage instellingen gaan spelen 'want het ziet er goed genoeg uit' :+
Consoles draaien structureel met lagere instellingen, welke er overigens een stuk beter uitzien op een 20-24 inch monitor dan op een 40+ inch hdtv (ik ben echt niet onder de indruk van de graphics die mn ps3 toont op mn hdtv)
@Phas0r Ik zei default settings, ik heb niks omlaag hoeven zetten.
Bovendien vind ik vaak van dingen als antialiasing dat je het tijdens het spel helemaal niet ziet. Als het alleen opvalt als je stopt met spelen en naar jaggies gaat zoeken, wat heb je er dan eigenlijk aan?

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 11 september 2010 00:23]

laten we vooropstellen dat GTA IV geen high end spel is!
het is brak geport, en daarom performt het voor geen meter. je wilt het eigenlijk niet eens spelen op je pc (hogere stroomrekening dankzij de laksheid van rockstar :) )

denk je nou echt dat een quadcore machine met decent videokaart niet in staat zou moeten zijn een xbox 360 van 4 jaar oud te pwnen?! ook een recente mac zou dat moeten kunnen, of het nou windows of os-x is!
de game is prima aan te passen voor de mac, maar aangezien je een monster van een mac nodig hebt om het te kunnen spelen, en bijna niemand die dingen heeft, diegenen die er een hebben hem meestal niet voor gamen maar voor andere doeleinden gebruiken zou je kunnen zeggen dat het voor de ontwikkelaar geen enkel nut heeft om GTA 4 momenteel te poorten naar de mac.
De kosten die daar aan zijn verbonden zijn erg hoog, en de hoeveelheden die ze zouden gaan verkopen zijn erg laag aangezien de meeste macgebruikers een macbook of macbook pro hebben, de macbook pro kan GTA4 nog wel aan, maar dan moet je een recent model hebben met een goede videokaart, en dat kost je 2600 euro, dus wat doe je dan?
Je koopt een macbook van 2000 euro en een PS3, probleem opgelost.
720p gebruiken op je mac (of een resolutie die in de buurt ligt), instellingen lager zetten op console niveau en de kans is groot (mits het een fatsoenlijke port is) dat het prima draait.

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 10 september 2010 22:06]

Het gaat hier om het draaien op OS X. Niet om het draaien op de hardware van een mac.
ik weet niet of je de specificaties van een mac hebt bekeken maar de nieuwe macs kunnen echt wel GTA4 draaien.
Hij bedoeld uiteraard onder OS X. Daarvoor zal volgens hem de engine voor moeten herbouwd worden.
Inderdaad dan zal de engine toch echt naar openGL geschreven moeten worden
De direct3d versie is een port van de opengl (ps3 gebruikt een opengl variant), dus de vertaalslag van console naar osx is wat dat betreft kleiner dan van console naar windows.
De performance zal dus voornamelijk liggen aan kwaliteit van de port, en niet aan osx.

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 10 september 2010 22:13]

Wat een onzin. GTA4 draait prima op m'n iMac met GeForce in Bootcamp/XP.
Welke Geforce heb je dan? Ik kan het bijna niet geloven. Mijn 1 jaar oude Phenom II X3 met HD4550 kaart draaide GTA4 voor geen METER! Jouw iMac wel?
Heb je een geforce zeg, wish I had one of those. Maar met de magische apparaten die Apple verkoopt maakt het natuurlijk niet uit of het een geforce uit 2000 of 2010 is.
Dus in jou ogen is een macbook even krachtig als een dual CPU macPro met meerdere GPUs? :z
Natuurlijk is dit een test. Beter om met een eenvoudiger game/concept te experimenteren, ervaring op te doen en die dan te gebruiken voor het geavanceerdere werk.

Bovendien denk ik dat mensen de grafische capaciteit van een Mac niet moeten onderschatten, mits goed geprogrammeerd en niet quick en dirty geport.

De groeiende groep Mac gebruikers is een goede reden om dit te doen. Je ziet ook Adobe weer terugkeren naar het Mac platform, Steam etc etc.

Dit kan ook een stimulans zijn om nog betere hardware in Macs te stoppen.

Al met al, zie ik het positief en genoeg kansen voor software ontwikkelaars.
Overigens ben je goedkoper uit (al zou je nog een mac moeten kopen om het even te spelen) als je gewoon een kruisdoos volle cirkel slim koopt met de games erbij...
VEEEL goedkoper.
Ja, als het je puur om die games gaat wel ja. Maar dan kan je ook een 2dehands xbox kopen in plaats van een 360. De GTA trilogie waar het hier om gaat draait daar ook gewoon op namelijk.
Maar de meeste mensen kopen een mac voor meer redenen dan alleen een spel. Denk aan grafische toepassingen enzo. En al zou je geen grafische dingen willen doen, en alleen gebruiken om te browsen, dan heb je meer aan een mac, omdat je dat op een xbox360 niet kunt.
Op de ps3 kun je ook gewoon browsen
Het gaat alleen aanzienlijk langzamer als je dat met een controller doet, consoles zijn leuk voor casual games en misschien als media streamer maar als je meer wil dan dat kom je al gauw uit bij een pc (of een htpc)
mijn bluetooth Logitech DiNovo edge kan ik gewoon aan mijn PS3 koppelen en de muis en toetsenbord gebruiken om in de PS3 browser te internetten... dus euhm... voor 400 euro heb je een Spelcomputer en kan je ook nog eens snel browsen... zie het probleem niet zo... volgens mij kan je er trouwens gewoon tobo+muis op aan sluiten met usb... dus het hoeft niet eens een tobo van 160 euro te zijn...
Je kunt op een PS3 gewoon een USB keyboard en muis aansluiten hoor. Dus wat nou dat het trager gaat?
Wat dacht je van mensen die van Windows naar Mac zijn overgestapt, maar toch deze klassieke GTA games (want dat zijn deze toch wel) willen blijven spelen. Zonder met BootCamp aan de slag te gaan.

Heb verder zelf geen Mac, maar kan me indenken dat ook Mac gebruikers wel eens klassieke games willen spelen.

De oude GTA reeksen (tot GTA2) zijn via rockstarclassics.com te downloaden, vraag me af of ze deze dan ook niet tzt gaan porten?
Inderdaad, ik kan niet wachten tot ik die goeie oude tijd in GTA: Vice City kan herbeleven :D
Maar wij kunnen altijd nog vol trost zeggen:
Liever een mindere PC, dan een Mac fanboy.
voor 400 euro heb je een 32" full hd tv wat een heel mooi pc scherm is.
Je 1700 euro iMac heeft dan ook geen twee monitoren nodig, het scherm heeft +- evenveel pixels als 2 full hd monitoren samen.
2x1920x1080=4147200 pixels.
2560x1440=3686400 pixels.
Dat scheelt toch 460800 pixels.
Dat "simpel" 27 inch scherm heeft wel een *vele* hogere resolutie dan jouw plasma (2560 x 1440). En zoek de prijs maar eens op van zo'n "simpel" scherm van gelijk welke vendor.
Ik denk dat een probleem met GTA IV is dat het gebruik maakt van Games for Windows. Dat is er volgens mij niet voor de Mac...
Dat is makkelijk te omzeilen door dat er gewoon niet in te maken. In de PS3-versie zat dat er ook niet in ;)
GTA IV?

Ik sta niet echt te wachten op een nog slechtere port voor een OS dat voornamelijk op laptops en computers met niet al te geweldige gaming-kaarten bevat.

Ik heb liever san andreas dan IV. Hopelijk hebben ze multiplayer bij SA toegevoegd, maar ik zal er maar geen rekening mee houden :P
Hmm, ik dacht dat ze GTA, GTA2 en GTAIII bedoelde... Maar deel 1 en 2 vergeten ze voor het gemak maar even.
Dat is natuurlijk niet zo verwonderlijk. De complete GTA3 serie draait op nagenoeg dezelfde engine. Waarom zouden ze zichzelf meer werk verschaffen door ook GTA1 en GTA2 te porten, als hun dat meer tijd kost, dus meer geld, tegen de enorm lage kans dat GTA1 en GTA2 voor winst kunnen zorgen?

[Reactie gewijzigd door not3pad op 10 september 2010 09:49]

Enorm lage kans vooral omdat die tegenwoordig gratis te downloaden zijn... als ze daarvoor ineens op de Mac wel geld gaan vragen om de kosten van het porten eruit te halen... koopt niemand ze natuurlijk...
apple fanboys staan er om bekend dat ze geld teveel hebben en dat ook graag uitgeven
"Dezefde engine" is wel een erg groot woord. Voor Vice City en SA is de engine zwaar doorontwikkeld, in het eerste GTA3 deel kan je bijvoorbeeld ook niet zwemmen en het spel zou niet echt te spelen zijn als dat opeens wel kan. Verder heb je geen motoren, en SA kan *veel* meer dan beide andere delen.

Maar er is wel een Liberty City Mod voor Vice City, maar dat was alles behalve een eenvoudige conversie.
Ben het hier met je eens ik dacht ook even VET GTA 1 en 2.
Maar nee 3 (4 en 5 maar dan onder naam uitgebracht)
De eerste 2 blijven voor mij toch de meeste replay value hebben.
HADES2001 stoft zijn playstation weer is af
Alleen GTA III was een trilogie, alhoewel er niet enorm veel verband is tussen de delen op een paar punten na.
GTA en GTA2 kenden ook meerdere locaties, maar dan binnen 1 spel. Bovendien zijn deze al gratis te downloaden (niet voor de OSX) dus daar valt commercieel niet veel meer aan te verdienen...
GTA 1 & 2 zijn ondertussen gratis te downloaden. En zijn er geen goede gratis emulators of dergelijke zodat het op een MAC kan draaien? De eerste 2 GTA's vragen zo weinig kracht, dat dat toch zelfs in een emulator goed zou draaien.
Je kan tegenwoordig gewoon Windows op een Mac installeren ;)
Ik denk dat dit een oefening is voor Rockstar om te kijken hoe eenvoudig dit proces gaat. Zo kunnen ze volgende games direct op OSX uitbrengen?

Dit is voor de rest erg mosterd na de maaltijd toch?
Eigenlijk niet.

Ik denk dat de meeste Mac OS X gebruikers in bezit zijn van een macbook, en macbooks hebben niet al te sterke hardware.

San Andreas draait daar prima op, GTA IV is te zwaar voor de macbook en de goedkopere/oudere iMac.
Interessante ontwikkeling. Zou dit iets te maken hebben met het feit dat Rockstar al
eerder een GTA versie voor de iPhone heeft ontwikkeld en zo ervaring heeft kunnen opdoen met het platform? Wellicht volgen er meerdere Rockstar games en is dit een soort test case.
Ik denk dat ze potentie zien in OS X. En ik moet ze gelijk geven. Met de explosieve groei van de iOS producten zal er zeker een cross selling effect gaan optreden wat mensen doet besluiten een Mac te kopen.
Het is de GTA III - trilogie...alle spellen zijn op dezelfde engine gebouwd...moest er ook even over nadenken :?

GTA IV heeft een hele overhaul gekregen en zijn inmiddels ook al 3 delen van : GTA IV , Ballad of Gay Tony en Lost and the Damned.
Met het verschil dat GTA IV geen trilogie is, omdat Lost and the Damned en Ballad of Gay Tony DLC's zijn en geen volledige spellen. Het zijn uitbreidingen op GTA IV, net zoals London 1961 en London 1969 dat voor de eerste GTA waren.
San Andreas en Vice City zijn beide volledige spellen, net als GTA III. Dat het een trilogie heet komt niet alleen omdat het dezelfde engine heeft, maar omdat alle 3 met elkaar te maken hebben en de 1 door de ander wordt opgevolgd. Vice City is in 1986, San Andreas in 1992 en GTA III 2001 (ook het jaartal dat het ontwikkeld werd)
Personages uit GTA III komen ook voor in VG en SA. Ze overlappen elkaar min of meer.
Zo kom je in SA in aanraking met Catalina en uiteindelijk ook haar nieuwe vriendje. Dat vriendje is dan weer de hoofdpersoon in GTA III.
Laten we hopen dat dit hiermee de games industrie voor mac een beetje aangeslingerd wordt, heb de mensen die willen ook een beetje keuze.

Als de nood echt hoog is en je een spelletje wilt spelen op je mac, kan je er natuurlijk ook gewoon een dual boot met windows opzetten.

Windows 7 loopt immers als een trein op mijn mobiele eenheid, en kan soms nog goed van pas komen in windows/macro omgevingen.

Mafia 2 loopt zelfs nog aardig, maar eigenlijk niet speelbaar zonder muis. GTA 4 zit ik niet echt meer op te wachten, dat zal dan minstens nog wel een jaar moeten duren en daar kruip ik dan wel voor achter de console.

GTA 2 lijkt me dan juist wel weer mooi, meer van dat simpele werk is meer dan welkom.
Als de nood echt hoog is en je een spelletje wilt spelen op je mac, kan je er natuurlijk ook gewoon een dual boot met windows opzetten.
Alleen is het zonde om een Windows licentie te moeten aanschaffen alleen voor een stelletje games, terwijl het aantal Mac gebruikers groot genoeg zou moeten zijn om betere native support te krijgen.
Probleem is denk ik dat de meeste Mac gebruikers niet echt de gametypes zijn.
Mensen die echt willen gamen halen geen Mac, maar een dikke pc of console
Ik denk dat gamedevelopers niet in gekleurde stereotypen denken, die zien gewoon een markt, wat opzich wel logisch is want de meeste mac gebruikers die ik ken gamen gewoon, hetzelfde geld voor linux, de voordelen voor dagelijks gebruik tov windows zijn voor die groepen dermate dat ze af en toe rebooten wel zullen doen maar juist eerder bereid zijn om meer te spenderen aan games die wel ondersteuning voor hun os beiden (zo zijn mijn eigen gameuitgaven flink omhoog gegaan sinds steam ook ondersteuning voor de mac bied, en dat is de markt die men wil openbreken)

Het mooie is dat als men straks van bijvoorbeeld van direct3d zou afstappen, dan zijn de kosten voor een multiplatform port helemaal laag.
Mooi! Ik heb de GTA III trilogy in mijn steamaccount zitten maar ja, zonder PC heb ik daar weinig meer aan. Nu kan ik ze toch nog gaan spelen op mijn Macbook!

Nu de rest nog :P
Als je nu niet meer zou kunnen wachten is bootcamp natuurlijk ook een optie :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True