Rockstar maakt Grand Theft Auto V officieel

De website van uitgever Rockstar opent sinds vandaag met het logo van Grand Theft Auto V. Daarmee bevestigt de uitgever na veel geruchten eindelijk het bestaan van de game. Op 2 november verschijnt er een trailer van GTA V.

Er verschijnen al jaren aanwijzigingen voor het bestaan van Grand Theft Auto V. Uitgever Rockstar heeft de game echter nog nooit officieel aangekondigd en de melding op de website is daarmee de eerste officiële mededeling die Rockstar doet over een nieuwe editie in de succesvolle serie. De website van de uitgever opent nu met het logo van GTA V, met daaronder de mededeling dat er op 2 november een video van de game verschijnt. Verdere details ontbreken. De uitgever laat dus nog niet weten wanneer en op welke platforms de game verschijnt.

Sam Houser, directeur van de uitgever, liet echter in 2009 al los dat er aan het script van de nieuwe editie geschreven werd, al moesten er toen nog een stad en personages verzonnen worden. De geruchtenstroom kwam begin dit jaar pas echt goed op gang. In februari 2011 legde de uitgever een handvol domeinnamen vast die verband leken te houden met een nieuwe GTA-game. In maart plaatste Rockstar een advertentie waarin het stemacteurs voor een GTA-game zocht, terwijl een anonieme bron rond de uitgever in juni aangaf dat er waarschijnlijk ergens in 2012 een nieuwe GTA verschijnt.

Logo Grand Theft Auto V

Door Paul Hulsebosch

Redacteur

25-10-2011 • 13:52

229

Submitter: Mauritio

Lees meer

Grand Theft Auto IV
Grand Theft Auto IV Review van 9 mei 2008
Kaart van spelwereld GTA V lekt uit
Kaart van spelwereld GTA V lekt uit Nieuws van 10 september 2013
Rockstar zet teasersite GTA V online
Rockstar zet teasersite GTA V online Nieuws van 2 augustus 2012

Reacties (229)

229
224
139
2
0
33
Wijzig sortering
Anoniem: 357537 25 oktober 2011 20:25
Waarom hopen jullie op het zuiden? waarom geen mengeling van 2?

enerzijds in het zuiden, stranden, zon, cabrio, moto's, speedboaten, .... anderzijds het noorden, continue sneeuws (met bijhorende -realistische - ijzel), sneeuwscooters, sneeuwstormen, skies/snowboards? ....

dat zou nog eens een leuke aanpassing zijn die alles weer eens naar een totale andere hoogte duwt...

in elk geval : LAAT MAAR KOMEN DIE GTA _O_
Ik hoop dat het niet zo 'realistisch' wordt als GTA IV. Ik wil Roman of wie dan ook niet mee nemen om te bowlen of whatever. Saints Row is naar mijn mening qua fun factor GTA voorbij.

[Reactie gewijzigd door HollovVpo1nt op 28 juli 2024 19:35]

Gewoon negeren die handel, heb ik gedaan. Enkel die eerste verplichte date en daarna niets meer.
Gewoon negeren die handel, heb ik gedaan. Enkel die eerste verplichte date en daarna niets meer.
Niet negeren! Eerst accepteren en dan bellen dat het niet lukt, krijg je geen minpunten :9
In San Andreas moest dat trouwens ook al, dat daten. Dat is niet echt iets nieuws in GTA4. Je moest daarbij zelfs als onderdeel van de hoofd missies een croupier uit een casino verleiden door keer op keer op dates te gaan met haar. Dat vond ik een van de weinige vervelende stukken uit dat spel.

In GTA4 kon je het tenminste nog gewoon negeren.
Jij vond het vervelend om met een grote paarse dildo over straat te lopen? Ik vond die missions juist erg leuk.
Dat je gebeld wordt door vrienden kan je gewoon uitzetten in de instellingen van je mobiel, hoor.
Alleen gaat de storyline dan niet verder ;)
Ik hoop op tussen San Andreas en IV in. Dat lijkt me het leukst.
het verhaal zat wel goed vond ik maar daarnaast niet zo veel om te doen.
Ja, dat was inderdaad nogal irritant.

Dude! Ik ben bezig om een swat team van me af te krijgen! IK WIL NIET MET JE EEN RONDJE RIJDEN!
Mee eens. Het enige wat ik en veel van mijn vrienden leuk aan GTA vinden is dat het lekker zo onrealistisch is. Vliegtuigen besturen wanneer je maar wilt, van bergen af donderen met een parachute; dat is voor mij GTA. Dus Rockstar, please give me back my jetpack!
De gameplay mag van mij terug naar GTA San Andreas, maar de GTA IV graphics mogen van mij zeker blijven en verbeterd worden! :)
Idd, bowlen, daten who cares... geld verbrasserij, mafia praktijken en extreem nutteloos geweld dat wil ik zien...

[Reactie gewijzigd door et36s op 28 juli 2024 19:35]

Hier zit ik dus echt wel op de wachten! Hopelijk word het in dit deel wel makkelijker om de autos te besturen..

edit: did-dit spelfoutje

[Reactie gewijzigd door T_Verhoeven op 28 juli 2024 19:35]

Met een analoge controller ging het allemaal heel makkelijk hoor!
Vond het op PC ook prima gaan, rijden met toetsenbord en kijken met de muis, net als bij tanks in Battlefield spellen.

Ben benieuwd waar het spel zich gaat afspelen, aan het logo te zien lijkt het op iets glamoureus, maybe Las Vegas?
Door onder andere de stem acteurs die gezocht werden lijkt het erop dat deze game zich weer rond San Andreas (de GTA versie van de Amerikaanse westkust) gaat afspelen.
Dat zou mooi zijn :D Ik vond die setting in de GTAIII/Vice/Andreas serie toch het leukste. Ik hoop dat hij ook weer zo groot wordt als San Andreas.
GTA 3 was in Liberty city net als gta 4:)

Als je kijkt naar de locatie's die gebruikt zijn in de gta serie's dan zie je dat ze maar 3 locaties hebben die al meerdere malen voor zijn gekomen

GTA (Liberty City, Vice City, San Andreas)
GTA 1961 en 1967 (London)
GTA2 (Downtown District, Resitential district, Industrial district)
GTA3 (Liberty City)
Vice City (Vice City)
San Andreas (San Andreas)
GTA Liberty City Stories(Liberty City)
GTA Vice City Stories(Vice City)
GTA4+Exp (Liberty City)

Zoals te zien is zijn de 3 locaties (Liberty City, Vice City en San Andreas) het meest gebruikt en lijkt mij de kans groot dat deze terug komen!

Persoonlijk hoop ik dat ze Vice City doen!
Nu afwachten tot volgende week, dan zal het misschien wel duidelijk zijn

[Reactie gewijzigd door Twixell op 28 juli 2024 19:35]

Vice City was nog de beste qua setting/sfeer.
IDD SA is tot nu toe qua setting het meest geslaagd van allemaal. Van mijn part maken ze een soort vervolg hierop, maar dan gigantisch groter.
Aan de font te zien denk ik echter aan een stad uit het oude zuiden van de VS,
San antonio, New Orleans, Atlanta, Houston. Iets in die richting

Lekker warm.
Waarom doet het jou denken aan het oude zuiden van de VS? De 'five'komt van het 5-dollar billjet, en de groene strepen verwijzen ook naar de dollar. Ik zie er geen hint in naar een specifieke plaats ofzo.
Las Vegas dan misschien? Om eerlijk te zijn heb ik in geen enkele GTA-game van de laatste jaren dezelfde sfeer gevoeld als in GTA Vice City. Maar dat is dan natuurlijk ook persoonlijk. Ik ben wel te vinden om weer de zuiderse richting uit te gaan.
Las Vegas dan misschien? Om eerlijk te zijn heb ik in geen enkele GTA-game van de laatste jaren dezelfde sfeer gevoeld als in GTA Vice City. Maar dat is dan natuurlijk ook persoonlijk. Ik ben wel te vinden om weer de zuiderse richting uit te gaan.
Las Vegas was al vertegenwoordigd in San Andreas onder de naam Las Venturas.
Daar brak je onder andere in bij een casino van 3 maffia families.

[Reactie gewijzigd door In Search of Sunrise op 28 juli 2024 19:35]

Idem. Ik vond de vice city sfeer zalig. Het hawai hemdje, de humor, de radio, ....

GTA IV was dan grafisch en technisch wel veel sterker, de sfeer vond ik stukken minder.
Daar heb je wel gelijk in: http://en.wikipedia.org/w...07_United_States_Note.jpg

Maar toch brengt ook dit ontwerp een gevoel van zuidelijke steden boven. Met het oude zuiden bedoel ik niet dat we terug in de tijd gaan. Maar steden die vroeger bij de confederacy hoorden. Verder ligt het een beetje voor de hand om na New York, Miami en LA eens naar Texas of Lousiana te gaan.
Waaranders loopt iedereen op zak met een geweer? Ik ben van mening dat die regio enorm veel potentie heeft voor een GTAV game, ook een manier om al die Bush/Perry stemmers een hak te zetten.
Anoniem: 119304 @Tsurany25 oktober 2011 13:59
Als je niks beter gewend bent dan zal het wel prima zijn. Maar ik kan niet meer rijden met digitale knoppen.
Dat is wel een erg makkelijk oordeel. Ik heb vaak genoeg met allehande controllers en stuurwielen gespeeld om te weten dat er zeker betere methodes zijn. Echter heb ik in een arcade spel als GTA IV geen behoefte aan zulke controllers en red ik mij prima met een toetsenbord en muis. Een muis is weer heerlijk als er geschoten moet worden, makkelijk headshots maken bij achtervolgers, ben je er meteen vanaf.

Ja het kan beter, maar die moeite hoef ik niet te nemen om gewoon van het spel te genieten. Ik vind de besturing goed genoeg, ik red me er prima mee en het hoeft van mij niet anders.
Inderdaad een muis is een uitkomst om tijdens het rijden en schieten te gelijk met een controller (xbox360 versie voor mij) is dat toch echt behelpen.

Ik verwacht de game op zo wel de PC als de consoles (waarom zouden ze niet op zo veel mogelijk platformen uitgeven ze doen het nu ook en dat werkt prima) wat later of eerder releasen op het een of het andere platform zal me een worst zijn ik zal het spel zeker spelen ook als deze wat alter uitkomt op de PC bijvoorbeeld.

Ik vraag me heel erg af of men voor een nog grotere wereld gaat want om eerlijk te zijn de huidige wereld in GTA4 voelt toch al weer klein aan. Ik weet dat het niet zo is maar het voelt simpel weg niet groot genoeg meer :)
Ik zou heel erg graag een game zien waar in meer verschillende auto's en andere voertuigen te vinden zijn, ook hier voelt het huidige aanbod weer wat klein aan. Zo zou ik ook heel erg graag een meer samenhangend verhaal zien dat minder lineair is dan het huidige. Een verhaal waar je echt vele verschillende kanten op kan en waar je de optie hebt om bepaalde missies niet uit te voeren of bijvoorbeeld een missie op een andere manier te completen.
Als je kijkt naar het spel Just cause dan lijken de steden van Gta 4 toch redelijk klein :P
Zelfs met een heli duurde het me een godse tijd om van eiland naar eiland te vliegen daar XD
Maar er zat dan ook veel herhaling in. Ik hoop op iets a la San Andreas, wat kunnen krossen in de bergen met een brommer, er af springen op de top, etc...
GTA IV was leuk, maar teveel beton naar men zin

[Reactie gewijzigd door MClaeys op 28 juli 2024 19:35]

Anoniem: 325074 @MClaeys25 oktober 2011 19:19
Ik hoop het ook, lekker scheuren door de countryside en ik zou het wel vet vinden als ze de afstanden nog groter zijn tussen de steden en hopelijk een 2e eiland die je alleen met een boot of vliegtuig kan bereiken.
En vergeet True Crime: LA niet die is pas groot. Als je GTA 4 er naast legt dan is True Crime waarschijnlijk nog 5x zo groot.
vergeet san andreas niet, dat was ook best groot
neejoh autobesturing moet het zelfde blijven, het moet geen kinder spel worden.
Anoniem: 418160 @Tsurany25 oktober 2011 14:28
controller + toestenbord & muis owned ;)
Wat, zoals het in GTA V is, is prima. San Andreas was wat dat betreft enorm onrealistisch en ik hoop dan ook dat het auto rijden hetzelfde blijft, zodat je ook echt moet remmen om door de bocht te gaan, in plaats van volle snelheid erdoor heen scheuren. Dat is wellicht leuk, maar niet bepaald realistisch.
Ja want GTA gaat ook echt voor realisme?
Gezien wat ze met het autorijden in GTAV ten opzichte van VC en SA gedaan hebben, ja. Qua autorijden vond ik het een goede stap in ieder geval. "Fun" players hebben meer aan SR.
Het feit dat je bij een harde klap door je voorruit vloog bevestigd dit punt ;)
:/
Ooit was GTA ook fun...
Nu wacht ik inderdaad meer op Saints Row 3 dan op GTA V
In ieder geval meer als bijvoorbeeld Saints Row... ze gaven aan ook een groter realisme na te streven bij het vorige deel... wat ze naar mijn mening netjes gelukt is als je het vergelijkt met SA
Ja... zeker in GTAIV hebben ze tot nu toe het meest geloofwaardige verhaal neer gezet. Er zitten geen personen in met superkrachten etc.. dus idd, GTA gaat meer voor het realisme dan een fantasy-game.
Er heeft toch nooit een personage in GTA gezeten met super krachten?
Kan me niet herinneren dat Carl en Tommy superkrachten hebben. Laatste keer dat ik San Andreas speelde ging Carl gewoon dood.
Ja, je kunt Carl in ieder geval vuurbestendig maken als je de brandweermissies voltooid. En je kunt ervoor zorgen dat hij niet zo moe meer wordt als je de ambulance missies doet. Maar echt superkrachten zoals het personage in Prototype; nou nee.
Kan me niet herinneren dat Carl en Tommy superkrachten hebben. Laatste keer dat ik San Andreas speelde ging Carl gewoon dood.
Ja, je kunt Carl in ieder geval vuurbestendig maken als je de brandweermissies voltooid. En je kunt ervoor zorgen dat hij niet zo moe meer wordt als je de ambulance missies doet. Maar echt superkrachten zoals het personage in Prototype; nou nee.
Psst, moe? Daarmee bedoel je denk ik je stamina, dat doe je in de sportschool. De ambulancemissies maximaliseerden je health ;)
Wat ik realistisch vond aan GTA VC was dat als je een auto stal met een passagier en die passagier had geen tijd om uit te stappen die dan hele tijd stond te schreeuwen!

Lachen.
Hopelijk draait dit deel wel lekker. Gta IV draait ontzettend slecht en is super zwaar voor de graphics dat je krijgt.
Maar het draait heel goed voor de hoeveelheid data dat er per frame verwerkt en gemuteerd wordt. De graphics hebben er bijzonder weinig mee te maken, de GTA 4 wereld is zo enorm levend dat je een potige pc nodig hebt. Technisch zware game = potige hardware, het is niet zo moeilijk te begrijpen.
Onzin, als ik met mijn setup een dikke 50fps haal in bijvoorbeeld de Crysis games, en max ~28 in GTA IV, dan kan dat alleen maar aan de crappy engine liggen.

En dat was het, een goedkope port vanaf de consoles.
In GTA gebeurt er veel meer tegelijk in de wereld.
Crysis heeft niet eens een open wereld en kan alle kracht in dat ene stukje level steken.
Jij denkt dat de volledige wereld van GTA at any time gerenderd en geanimeerd wordt?
Nee, maar je kunt zomaar zicht hebben op kilometers stad en dat moet allemaal voorzien worden van textures.
Daarnaast zijn er veel meer geanimeerde objecten, van auto's tot mensen en daartussen rondviegend afval.

Waar je voor Crysis een level heel beheerst kunt ontwerpen weet je bij GTA eigenlijk nooit wat de speler aan het uitspoken is en ook dan moet je iets redelijks kunnen tonen.
GTA dekt dus meer mogelijkheden af en is daarom trager. Zo wordt de wereld real-time bijgestreamt afhankelijk van wat er nodig is. En aangezien je niet van tevoren weet wat er in beeld gaat komen zul je dat dynamisch moeten oplossen en dat is redelijk pittig.

Het is dan ook niet voor niks dat open werelden er een stuk minder uitzien dan lineaire games.
Dat kan allemaal wel zijn, maar op het moment dat ik als speler niet kilometers ver kijk maar gewoon 4 meter voor een gebouw met een auto voor m'n neus, dan verandert mijn fps niet.

Waar andere games in dat geval occlusion culling gebruiken, doet GTA IV dat waarschijnlijk niet; dingen renderen die niet eens in beeld zijn.

En wat dacht je van Battlefield 3? Is alle actie in een 64-player map vergelijkbaar met een stukje wereld uit GTA IV? En dat loopt wel als een zonnetje.

Het is gewoon een slechte port waarbij te weinig tijd is gestoken in optimalisatie.
Juist niet!
De handling was juist de reden dat het rijden in GTA4 leuk was (en nog steeds is). :)
Hopelijk een stuk betere engine! Die niet zo verdomd zwaar is, een beetje als maffia 2, dat spel zag er 10x beter uit en liep veel fijner, misschien dx11?
Word wachten maar tot hij uit komt, word zeker gaaf
Was gewoon een slechte port, maar dat doet Rockstar altijd.
Juist het rijden in GTA4 vond ik een enorm pluspunt; de auto's reageerden, vooral voor een sandbox game, uiterst direct en hadden rijeigenschappen die sommige "simulators" niet zouden misstaan.

Ik hoop dan ook dat deel 5 dit zeker zal doorzetten, als ik arcade-style wil rijden koop ik wel Saints Row the Third. Ook die koop ik dan wel, maar niet om het enigszins realistische rijgedrag ;)
Als er dan ook wat interessantere raceparcours in zitten met een beetje uitdaging in de competitie... In GTA4 reed ik race na race eenzaam vooraan door saaie straten, daar was de lol snel vanaf. Op zich was dat dan wel weer in lijn met de rest van het spel, heel GTA4 was saai in vergelijking met de eerdere delen.
Ik hoop heel erg dat we weer een wereld als in GTA:SA krijgen waarbij je ook lekker door het platteland kan scheuren. En dan mag het best dezelfde handling hebben van GTA4, daar had ik ook geen moeite mee inderdaad.
Normaal waren ze makkelijk te besturen, totdat ik realistic driving mod installeerdes/show.php?id=5529"]realistic driving mod[/url] installeerde :P
Je hebt snel over en onderstuur en het leuke is dat je wel opeens 300km/u kan gaan :D

Ik kijk wederom uit naar een nieuwe GTA, waar ik me juist meer zorgen over maak is de speelbaarheid op pc... er moesten toch wel heel wat patches overheen totdat het iets soepeler ging 8)7
Hier zit ik dus echt wel op de wachten
Mwoa. Ik was zelf altijd een GTA fan in hart en nieren, maar ik moet zeggen dat de lol er inmiddels wel af is. Vind het nog steeds leuk om de storyline door te werken hoor, maar echt het typische aankloten waar GTA imho altijd juist zo sterk in was ben ik inmiddels wel zat. Je zag ook echt een enorme daling in mijn speeltijd vanaf GTA 3. Die heb ik helemaal suf gespeeld, Vice City op zich ook nog wel, San Andreas een stuk minder en GTA4 heb ik eigenlijk alleen maar het verhaal gedaan en meer niet.

Misschien moeten ze weer eens een top-down GTA [voor de PC] maken zoals vroeger :)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 28 juli 2024 19:35]

GTA Chinatown Wars al eens geprobeerd? Moet je alleen wel een NDS/PSP/Applespul hebben.
Misschien moeten ze weer eens een top-down GTA maken zoals vroeger :)
Dat hebben ze een jaar na GTA IV gedaan: GTA Chinatown Wars. Erg vermakelijk spel.
[...]

Mwoa. Ik was zelf altijd een GTA fan in hart en nieren, maar ik moet zeggen dat de lol er inmiddels wel af is. Vind het nog steeds leuk om de storyline door te werken hoor, maar echt het typische aankloten waar GTA imho altijd juist zo sterk in was ben ik inmiddels wel zat. Je zag ook echt een enorme daling in mijn speeltijd vanaf GTA 3. Die heb ik helemaal suf gespeeld, Vice City op zich ook nog wel, San Andreas een stuk minder en GTA4 heb ik eigenlijk alleen maar het verhaal gedaan en meer niet.

Misschien moeten ze weer eens een top-down GTA [voor de PC] maken zoals vroeger :)
Eerlijk gezegd kan ik me maar moeilijk voorstellen dat het top-down perspectief ervoor zorgde dat het leuk was om aan te kloten. De haast complete absentie van enige aansporing vanuit de game om verder te gaan met het verhaal draagt daar imo een stuk meer aan bij.

Een echte verhaallijn is er pas sinds GTA III, en zo'n verhaallijn maakt het dat je snel geneigd bent om die missies te gaan spelen. Er blijft dan weinig tijd over om aan te kloten, en tegen de tijd dat het 'kan' (je bent klaar met de missies) heb je het misschien wel al een beetje gezien. Dan heb je misschien het idee dat je wat gemist hebt, maar dat is niet echt zo natuurlijk.

Of de gameplay past gewoon niet bij je, dat zou jammer zijn.
De auto's waren het probleem niet echt voor mij. Het probleem is dat er NIETS te doen is in die immense stad. Dat je NIETS met al je geld kan doen... en de politie te snel reageerde op je gedrag. Er zat geen enkele humor in het spel. Even een paar voetgangers neerknuppelen en fluitend weglopen was er niet meer bij :( Het spel was te realistisch.

Ondanks dat was GTA IV nog goed genoeg om uit te spelen :D

Nu is dat uiteraard niet realistisch maar sadistische humor hoort er wat mij betreft echt bij :) Dus ik ga voor Saints Row! mits ze de besturing van de auto's ;) hebben aangepast.

Ik hoop echt dat GTA V een combi wordt van Vice City / Saint's Row met meeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer mogelijkheden.

[Reactie gewijzigd door et36s op 28 juli 2024 19:35]

besturing was juist heerlijk, gas geven en remmen was 100% analoog mbv je triggers en sturen ging ook haarfijn.
Anoniem: 171689 @boe225 oktober 2011 19:19
Op console kan je dat sturen ook nog controleren, op PC is het meteen all the way.
Dat was juist een van de beste elementen aan GTA IV. De beste handling die ik in een non racing game had gezien.
Ben persoonlijk erg benieuwd naar de omgeving waar dit zich in gaat afspelen. Hoop persoonlijk op iets zoals: Gta VC.
Ik gok las vegas, aan het logo te zien.
Het logo doet juist een beetje Iers aan. Het eerste wat ik dus dacht was Boston. Dan zouden ze ook wat meer in zetten op gewapende overvallen en dat soort listen. Bovendien kunnen ze dan ook wat meer doen met de LA Noire facial techniek, dat zou het wel helemaal tof maken.
Behalve de kleur groen zie ik niks Iers aan het logo.

Het patroon op de letter V zijn de spaken van een velg. Dit zou kunnen wijzen op "motor city" Detroit, maar kan net zo goed te maken hebben met de rol die autos hebben in het spel.

De letters en het lint lijken me meer aanwijzingen te bevatten. De letters zijn van hetzelfde type als wat vroeger op wanted-posters gebruikt werd. Het logo heeft voor mij dus wel een cowboy connotatie. Tegenwoordig worden cowboys denk ik vooral geassocieerd met de zuidelijke en westelijke staten van de USA. Meest voor de hand liggende stad is dan LA. Maar misschien is de spelwereld wel niet beperkt tot een stad maar meer gebaseerd op een streek, misschien cowboy staat Texas...

Enfin, we zullen het wel merken :)
Mij doet die 5/V denken aan een geldeenheid. Door de kleur, het lettertype en die band waar 'FIVE' op staat doet het me denken aan een dollarbiljet.
Dan zou er eigenlijk geen stad mee bedoeld worden, misschien komt Las Vegas dan nog wel het dichtste bij.
Las Vegas an sich is wel leuk, maar dan hoop ik dat er ook andere steden in zitten. LV is leuk, maar de woestijn erom heen is ook weer niet zo heel erg boeiend.
Meerdere steden zoals in GTA SA het geval is lijkt me wel een mooie, dan heb je ook leuke stukken leegte ertussen, met kleine dorpjes etc.

En hopelijk brengen ze vliegtuigen en vrachtwagens weer terug. Dat vond ik toch een beetje jammer dat dat miste in GTA IV. Juist op die lange snelwegen met een truck + oplegger rondraggen is leuk.
Las Vegas an sich is wel leuk, maar dan hoop ik dat er ook andere steden in zitten. LV is leuk, maar de woestijn erom heen is ook weer niet zo heel erg boeiend.
Meerdere steden zoals in GTA SA het geval is lijkt me wel een mooie, dan heb je ook leuke stukken leegte ertussen, met kleine dorpjes etc.
In San Andreas zat Las Vegas ook (Las Venturas, je weet het vast nog wel :+), en daar hebben ze de woestijn imo zeer leuk opgevuld. Er was wellicht wat minder te doen, maar dat was er in de heuvels rond Los Santos ook. Het ging om het bruisende van de steden, en daar tussen in juist het rustige plattelandsleven. Heerlijk.
Ik denk dat het op meerdere locaties gaat afspelen,
Als ze dezelfde volgorde van de vorige reeks GTA's aanhouden zou het dit keer Miami worden. Persoonlijk zou ik het wel gaaf vinden als ze een totaal andere stad zouden kiezen. De bekende Amerikaanse steden heb ik eigenlijk wel een beetje gezien.
Ik hoop heeeeeel hard een nieuwe GTA die zijn naam waardig is... GTA I t/m San andrea's heb ik meerdere malen uitgespeeld: super om te spelen. Laatste deel heb ik me doorheen geworsteld, maar weinig plezier aan beleefd: herspeelwaarde=0. Het hoeft er voor mij niet realistisch uit te zien, en auto's hoeven ook geen realistisch rijgedrag te vertonen. Wat wel belangrijk is, is dat het spel soepel draait. De PC heeft GTA groot gemaakt, en als dank krijgen wij laggy console ports...
Voor zover ik weet heeft de PlayStation meer recht op een bewering als "groot gemaakt", daar de belangrijkste delen (3, Vice City, San Andreas) eerst op de PS2 verschenen en GTA4 op de 360 en PS3. GTA 1 en 2 kwamen dacht ik tegelijk op de markt voor de PS1 en PC.
Anoniem: 119304 @deus425 oktober 2011 14:32
Hoe heeft de PC GTA dan groot gemaakt? GTA 1 en 2 zijn beide op de PSX en Saturn verschenen? Ik hoor dit verhaal telkens weer maar ik heb nog nooit onderbouwing gezien? Bedoel je misschien dat de PSX versie 2 maanden later uitkwam dan de PC-versie en dat GTA dus automatisch een PC game is???

En de ECHTE voorloper van GTA3 is trouwens BODY HARVEST op de N64. Speel die game maar eens en ga dan maar eens GTA 3 spelen. Je zal versteld staan

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 119304 op 28 juli 2024 19:35]

Dat is voor iedereen persoonlijk denk ik. De GTA SA niet eens deftig aan begonnen omdat er zoveel was dat je in het oog moest houden, terwijl ik IV en liberty city stories nog altijd elke avond speel (missies, gewoon btje rondracen...)
De PC heeft GTA groot gemaakt, en als dank krijgen wij laggy console ports...
Ik lees heel vaak van dat soort 'argumenten' van teleurgestelde pc-gamers die vaker en vaker hun games later of helemaal niet uitgebracht zien.

Leuk sentiment, maar het slaat alleen nergens op.

[Reactie gewijzigd door Gunner op 28 juli 2024 19:35]

Want? Je mag er niet teleurgesteld over zijn? GTA 4 was ook een slechte port, ondanks dat er miljoenen GTA's verkocht zijn op de PC.

Volgens commenters op reddit zou Rockstar het dit keer anders willen aanpakken en side-by-side willen ontwikkelen op PS3, X360 en PC. Moet ook wel, de PC is ondertussen zoveel krachtiger geworden dan de PS3 of X360 dat je het spel echt tekort zou doen als je het alleen maar zou porten.
Dat bedoel ik niet. Ik lees alleen te vaak dat mensen het een argument vinden dat ontwikkelaars voor het pc-platform door moeten ontwikkelen omdat het spel 'groot gemaakt' is op de pc. Dat is voor een ontwikkelaar natuurlijk geen valide argument om dat dan ook te doen.

Voordat ik dit nieuwsbericht opende had ik al een opmerking in deze trant verwacht, en ik vind het erg typisch dat dit nu ook weer het geval is (doelende op de posting van deus4).

Voor dit soort sentimenten is geen plaats in deze miljoenenindustrie.
Mooi hoor, ben benieuwd wat rockstar nu weer uit de kast tovert.

De stad de hele sfeer er omheen, het wachten op de eerste trailer is begonnen.

Bij de vorige game kwam de trailer uit eind oktober en werd de game uiteindelijk in april van het jaar erop gereleased, dus misschien nu ook release april 2012.
GTA 4 werd zelfs in mei 2007 aangekondigd voor een release in oktober 2007, die later naar april 2008 werd verschoven.. (bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Grand_Theft_Auto_IV ) Een release eind 2012 zou niet gek zijn dus.

Daarnaast lijkt de V in een dollar stijl te zijn gemaakt, een beetje klassieke uitstraling ook. Denk zelf aan Washington om de stijl van het geheel..

[Reactie gewijzigd door Rik027 op 28 juli 2024 19:35]

Anoniem: 279033 @Rik02725 oktober 2011 14:10
Met het oog op verkiezingen in 2012 is dat een uitgelezen plek om eens flik op de hak te nemen door Rockstar.
Daarnaast lijkt de V in een dollar stijl te zijn gemaakt, een beetje klassieke uitstraling ook. Denk zelf aan Washington om de stijl van het geheel..
Kan. Ik denk eerder aan dat het net zo goed Boston kan zijn. Groen is een veelgebruikte kleur in de Ierse cultuur. De jaren 90 waren de hoogtijdagen van de criminaliteit in Boston. Veel inspiratie kan al gehaald worden uit films zoals The Boondock Saints en The Town om er maar 2 te noemen. Bovendien waren veel figuren in GTA IV Iers. Sowieso de gehele McReary Family...Wie weet een prequel op IV? Laten we gewoon nog 1 weekje wachten op de video.
Ik verwacht ook een release in april 2012. Is met GTA IV ook een succes geweest.

En over de locatie herinner ik me de teaser in het boekje van GTA IV nog.

Staat ook "Opens March", maar of ze toen al wisten dat maart 2012 GTA V zou uitkomen lijkt me sterk.

Maar kijkend naar de teaser zie je dennebomen en bergen. Toentertijd werd gedacht aan GTA San Andreas omdat daarin bergen zaten, maar ik denk eerder dat het duidt op het noorden van de US of misschien wel Canada.

Ik verwacht in iig. dat het spel zich nooit meer buiten Noord Amerika zal afspelen. USA en Canada hebben pontentieel genoeg voor weer een kaskraker. Europa is voor veel Amerikanen niet interessant en dat kost R* dus teveel inkomsten.

Ik gok op Detroit met Niagra Falls en Toronto en omgeving. Leuk om te weten dat de omgeving van Toronto the Greater Toronto Area genoemd wordt: GTA!
Persoonlijk hoop ik op een kruising tussen San Andreas en Vice City (groot en spannend). Ik vond de omgeving van IV zo grauw en grijs dat ik nooit verder ben gekomen dan die gast naar zijn huis te rijden. Misschien dat ik nog wel eens verder wil ermee maar ik voel nooit erg de drang het verder te spelen zoals dat wel was bij alle delen ervoor.
dat is precies waar ik ook zit te wachten; een zonnig califoria-achtige setting á la scarface in een free roaming world..

ik ben met GTA 4 op het 1 na laatste onderdeel gestopt, dit was gewoon ondoenlijk.. dat je met een crossmotor over een heuvel moest jumpen, aan een helicopter moest hangen en dat luchtafweergeschut moest ontwijken wat vanaf bootjes werd geschoten.

dat grauwe heeft mij ook nooit zo bekoord, ben heel benieuwd waar ze nu mee op de proppen komen.

vind t allang knap dat ze t zolang stil weten te houden
Scarface was Miami, Florida, en dat was het decor van Vice City. Mi trouwens de beste titel uit de GTA reeks.
Ik vond Vice City wat betreft sfeer, spanning enz ook het beste maar bij SA sprak me het weer heel erg aan dat het zo groot was. Het was zo groot dat je voor sommige afstanden gewoon beter een vliegtuig kon pakken wilden je niet al te lang onderweg zijn. Daarnaast inderdaad ook het zonnige waar MelodyDeluxe naar verwijst.

Vandaar ook dat ik graag ik mix tussen die twee zie.

Scarface: twiy is volgens mij ook met de zelfde engine als Vice City gemaakt. Als ik zo naar het spel kijk.
Vice City gebruikt Renderware. Voor de PSP varianten, of iig Vice City Stories, werd niet meer gebruik gemaakt van Renderware omdat het in handen van EA was gekomen. Misschien is Scarface: Twiy van EA?
En nu maar hopen dat deze weer net zo goed is als Vice City. GTA San Andreas en GTA4 vond ik eerlijk gezegd geen bal aan.
Vice city was goed, maar met San Andreas heb ik me toch het meeste vermaakt

lekker over the top actie en missies, enorm gebied waar je kon doen en laten wat je wil
en natuurlijk veel verschillende soorten voertuigen.

Toen GTA4 aangekondigd werd was ik echt blij
Eindelijk een realistische GTA versie, maar uiteindelijk is deeltje 4 het enige deel dat ik nog niet uitgespeeld heb, ik miste toch de echte fun
Anoniem: 225842 25 oktober 2011 13:55
Hopen dat deze wel PC optimized is...
Anoniem: 279033 25 oktober 2011 14:00
Ik moet zeggen dat ik GTA 4 het upgraden van je skills wel miste. Dat was leuk om te doen als je even geen zit had in een missie in San Andreas. Daarnaast was het ook leuk om te zien hoe je je karakter dynamisch kan veranderen door bijv dik te worden door weinig te bewegen en hamburgers te eten. Het zou leuk zijn als deze in GTA 5 weer terugkomen.
Dat miste ik inderdaad ook wel een beetje. Vond ze allebei goed alleen vond SA toch net wat uitgebreider/beter.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.