Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 65 reacties

In het kwartaal waarin Take-Two zowel L.A. Noire als Duke Nukem Forever op de markt bracht, heeft de Amerikaanse uitgever een verlies geleden van 8,7 miljoen dollar. Een jaar eerder maakte het concern nog een winst van 26,3 miljoen.

Take-Two Interactive, moederbedrijf van Rockstar Games en 2K Games, heeft de cijfers bekendgemaakt over april, mei en juni, wat bij de uitgever te boek staat als het eerste kwartaal van het fiscale jaar 2012. De cijfers vielen tegen; topman Strauss Zelnick moest een verlies melden van 8,7 miljoen dollar, terwijl er in hetzelfde kwartaal een jaar eerder nog een winst van 26,3 miljoen dollar was gemaakt. Tegenover de zakelijke website Forbes schrijft Zelnick het verlies mede toe aan de tegenvallende verkoopresultaten van Duke Nukem Forever, de shooter die in juni op de markt verscheen. Het verlies zou daarnaast veroorzaakt zijn door hogere marketingkosten en andere, niet nader gedefinieerde kosten.

Hoewel Zelnick toegeeft dat de verkoop van Duke Nukem Forever tegenvalt, stelt hij dat de game op zichzelf winstgevend is. De topman geeft bovendien aan dat hij teleurgesteld is in de reviews die de game gekregen heeft. Zelnick is wel 'meer dan gelukkig' met de verkoopresultaten van detectivespel L.A. Noire, waarvan 4 miljoen exemplaren zijn verkocht. Tot slot probeert de directeur aandeelhouders gerust te stellen. Hij verwacht dat de doelstelling over het hele fiscale jaar 2012 gewoon gehaald wordt. Hij kijkt bovendien al vooruit naar het fiscale jaar 2013, waarin games als BioShock Infinite, Spec Ops: The Line en Borderlands 2 zullen verschijnen, aangevuld met 'onaangekondigde games'. In die laatste categorie valt ook Grand Theft Auto V, waarover steeds meer geruchten de ronde doen.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (41)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (65)

Beetje makkelijk om dit op DN4E te leggen.
Sterker nog, ik lees nergens dat dit door Duke komt, ze maken er winst op en ze vinden het jammr dat de reviews niet al te best zijn.
Het zou pas een schande zijn als ze tevreden zijn met de reviews.

Duke Nukem Forever had a relatively strong debut in June -- its combined sales of the Xbox 360, PlayStation 3, and PC versions sold better than every other game in the United States with the exception of L.A. Noire last month, according to NPD Group numbers covering May 29 through July 2.

Interessanter zijn de verkoop cijfers van de PC versies tov de Consoles.
Microsoft Xbox 360 49% 45%
Sony PlayStation 3 41% 46%
PC 7% 4%
Interessanter zijn de verkoop cijfers van de PC versies tov de Consoles.
Microsoft Xbox 360 49% 45%
Sony PlayStation 3 41% 46%
PC 7% 4%
Pc gamers zijn nou eenmaal meer verwend qua graphics en gameplay, en zullen minder snel geld uitgeven aan mindere games (en uiteraard heeft piraterij er wat mee te maken)
Ja piraterij heeft er ook mee te maken, maar dat hangt ook van de review af.
als hij echt goed is, dan koop je hem sneller meteen bij uitkomst.
wanneer een spel slecht is download je hem om te kijken wat het is, speel je even
en verwijder je hem. Een spel moet dan echt heel goed zijn wil je hem nog gaan kopen
na illegaal downloaden.
Ik weet niet precies hoe ik jou cijfers moet interpreteren ( verkoop juni/juli?? want verkoop dnf/al noire kan niet want la noire is nog niet op de pc )
Maar wat opvalt is dat dnf zo weinig op de pc is verkocht dan, terwijl juist daar de kwaliteit van de game nog enigszins naar boven komt drijven.
Ik heb dnf zowel op de pc al op de xbox360, en op de pc ziet de game er toch 40 maal beter uit en loopt het ook een stuk beter ( lees vloeiend ).
Als dus meer dan 90% van de spelers het spel op een console heb zitten spelen kan ik me de teleurstelling wel begrijpen. Als al deze mensen het op de PC hadden gespeeld weet ik zeker dat het spel een veel hogere waardering had gehad, het is en blijft tenslotte een echte pc game.
De titel van het artikel klopt niet... het is juist het tegenovergestelde... DNF blijkt juist zo'n beetje de enige game te zijn die wl geld in het laatje brengt... blijkbaar de enige game die uit de rode cijfers is en waar winst op gemaakt wordt. Hoe tweakers nou aan de titel van dit artikel komt is mij daarom werkelijk een raadsel... het is ook niet de enige game die ze maken. Je zou zelfs kunnen zeggen dat als DNF er niet was geweest, dat de problemen nog veel groter waren geweest voor TakeTwo.
inderdaad, als DNF winstgevend is en men maakt verlies, moet men duidelijk ergens anders zoeken...

of is Take Two zo inefficient dat ze enkel zwarte cijfers hebben met behulp van kaskrakers als GTA?

[Reactie gewijzigd door catfish op 9 augustus 2011 12:17]

Als een spel wel winstgevend is maar niet verkocht wordt terwijl dit wel de verwachting was, dan maak je uiteindelijk wel verlies op je balans. Dit is dus ook de reden waarom Zelnick teleurgesteld is: als de reviews wat beter waren had DN4E veel meer op kunnen leveren en dus kunnen zorgen dat er wl winst werd gemaakt.
Of een produkt winstgevend is zegt dus niet meteen iets over het feit of je wel of niet winst maakt.
De titel van het artikel klopt dus wel degelijk.
natuurlijk wel. als een product winstgevend is maak je winst. punt. het zegt alleen weinig over je totale bedrijf blijkbaar. maar als elke titel winstgevend zou zijn dan kun je er vanuit gaan dat het hele bedrijf winst maakt, dus alsnog is het verlies van T2 niet toe te schrijven aan DN...
LA Noir was een top spel, maar OH wat was de DUKE een bagger op de Xbox360.
5 min laadtijd voor elk level, ging je dood weer die 5min laden .... Heb bijna mn hele Xdoos het raam uit gegooid van woede.
De grafix waren dramatisch en wat was de toegevoegde waarde van de stripclub, waarbij de stripclub chick geneens veranderde in een Alien ?
Ik was een echte Duke fan, maar na deze crap kan ik alleen maar blij zijn met het verlies van Take2.
Om in Duke termen af te sluiten met : Get that crap outta here!
True die laadtijden lieten mij ook meerdere keren flippen
ik dacht dan ik ga de ongelofelijk grote hoeveelheid hersenen gebruiken die ik heb 8)7
en ik download het spel naar mijn harddrive voor het sneller te laten gaan en ja hoor precies 10 seconden verschil OOW yeah ! :D
Teleurgesteld door de reviews? Niet genoeg journalisten omgekocht, want zo klinkt het wel?
Hadden ze maar een goede game moeten maken.
Teleurgesteld door de reviews? Niet genoeg journalisten omgekocht, want zo klinkt het wel?
Hadden ze maar een goede game moeten maken.
Ik denk dat veel mensen de game niet op waarde schatten. 't Is gewoon een straight-forward shooter met gameplay uit de jaren '90. En mensen als ik vinden dat geweldig. Games als DN3D, Blood, Shadow Warrior, Redneck Rampage. die zie je niet meer. Tuurlijk, grafisch zijn ze achterhaald. Maar de funfactor.. :)

Het ligt er maar net aan met welke bril op ze naar DNF hebben gekeken. Persoonlijk bekeek ik 'm door m'n nostalgie-bril en daarom ben ik enthousiast. Je moet 'm gewoon niet vergelijken met de huidige topgames!

On-topic: Er komen nog genoeg toppers aan. Lijkt mij dat ze niet al hun eieren in hetzelfde mandje hebben gedaan, om er maar eens een slecht vertaald Engels spreekwoord in te gooien. DKF was natuurlijk gezien de ontwikkelduur al een riskant project om mee te beginnen over te nemen. Ze zeggen wel dat 'there's no such thing as bad publicity', maar de geruchtenmachine heeft de verkopen weinig goeds gedaan. Dat ze er nog winst op maken (dankzij verstokte Duke-fans als ondergetekende) is eigenlijk al erg positief in mijn ogen! Maar dat ben ik.. :)

[Reactie gewijzigd door Frituurman op 9 augustus 2011 10:45]

Sorry, maar de gameplay is NIET jaren 90:
-zo is er bv de twee wapens, wat gewoon gekopieerd is met de gedachte "halo verkocht goed en had twee wapens". Dat ze dat er nu uitpatchen (naar 4 wapens) duidt enkel aan dat ze in de ontwerpfase die keuze totaal niet doordacht hebben.
-Het grafische aspect kan ik ook niet vergeven: een game fun maken voorkomt niet dat hij er goed uitziet. En moeilijk is het ook al niet om hem wat op te smukken: er zijn zo veel moderne of-the-shelf engines (Unreal3, Crytek2 of 3, IdTech,...), why the fuck kiezen ze voor Unreal2? Niemand die dat begrijpt. En textures van een iets hogere resolutie, was dat nu zo moeilijk? Maar nee, er zit stront aan mijn scherm omdat de developers dit project zo hard op elk vlak verknoeiden... Het ergste is dat die brol nog eens issues heeft met degelijke framerates te halen, zelf op een erg moderne machine.
-Dat het een straight-up 90s shooters is klopt al helemaal niet als je de game een half uur speelt: Je komt helemaal niet meteen in de actie, je speelt een dik half uur een halfsklachtige tutorial, met zelfs een stealth-stuk (dat valt al helemaal uit het nostalgie-verhaal)

En zo kun je dus een hele waslijst opstellen waarom DNF echt je puurste stront is (de humor is niet zoals de eerste games maar gewoonweg wansmakelijk op bepaalde momenten (abortusmoppen wanneer je bezwangerde vrouwen vermoord, wie dat grappig vindt heeft een psy nodig), de AI die echt niks kan, de moeilijkheidsniveaus die helemaal niet stapsgewijs verlopen,...). En dat ligt niet aan het feit dat ik deze game met ''de foute bril' bekijk, maar aan het feit dat dit gewoon een draak van een spel is, die zelfs in de jaren 90 afgekraakt zou worden... Enige verschil was dat de graphics toen WEL geweldig zouden gevonden worden ;)
er zijn zo veel moderne of-the-shelf engines (Unreal3, Crytek2 of 3, IdTech,...), why the fuck kiezen ze voor Unreal2
Wat dacht je van het feit dat de game al zo'n beetje klaar was op die engine.
Al hadden ze weer van engine verwisseld, was die game nu nog niet uitgeweest en hadden ze nog meer verlies gemaakt
Dat het een straight-up 90s shooters is klopt al helemaal niet als je de game een half uur speelt: Je komt helemaal niet meteen in de actie, je speelt een dik half uur een halfsklachtige tutorial, met zelfs een stealth-stuk (dat valt al helemaal uit het nostalgie-verhaal)
Het is gewoon duidelijk dat dit een jaren 90 shooter is, maar waar ze geprobeerd hebben er moderne elementen in te mixen.

Deze game heeft gewoon slechte scores gekregen, omdat als je het vergelijkt met hedendaagse games, het allemaal wat ouderwets is

Mensen die vroeger DN3D kapot gespeeld hebben zullen dit spel ook wel waarderen, maar daar is bij de reviews geen rekening mee gehouden

[Reactie gewijzigd door Sinester op 9 augustus 2011 11:45]

Je laat je eigen visie over het spel overkomen alsof ie gebaseerd is op objectieve waarnemingen. Echter zijn het nog steeds slechts JOUW waarnemingen.

In mijn ogen is DNF een spel dat puur is gericht op lompheid en hersenloos fraggen, met "onsmakelijke" / "onchristelijk" humor. Houdt iemand daarvan, dan zal diegene dat echt wel een puik spel vinden, ondanks de graphics.

Let je anderzijds op een goed ontwikkelend verhaal, intelligente AI, niet te vunzige humor en ook nog nette graphics die met de tijd meegaan, ja, dan is het inderdaad een kutgame. Je punt is duidelijk, je argumenten zijn duidelijk, maar spreek niet over DNF alsof het een strontgame IS. Jij vindt het gewoon niet leuk, klaar.

En voor de mensen die wl ingesteld zijn op lomp fraggen en lompe humor is het op zich nog best een aardig spel. Want bij dat deel van de bevolking -al zullen het er niet heel veel zijn- zullen die abortus-grappen bst aanslaan. De game-markt is de laatste tijd gewoon veel te veel op "de massa" gericht, en daar ben jij gewend aan geraakt. Maar vergeet niet dat er ook nog zt subculturen zijn die van andere spellen houden. En die hoeven dan cht niet direct naar de psych. Ik vind het zelfs een grove belediging voor het concept humor, als jij zegt dat mensen naar de psych moeten als ze een andere vorm van humor grappig vinden dan jij ( / de meeste mensen).

Anyways, ik vind het wel een grappig spel, het is weer eens wat anders en kleine dingen zoals de "ego-bar" in plaats van de health-bar vond ik weleens leuk voor de verandering.
(abortusmoppen wanneer je bezwangerde vrouwen vermoord, wie dat grappig vindt heeft een psy nodig),
Die amateur aborteur (OT, I know, maar te grappig om niet te melden)
http://www.google.nl/url?...M_JoxLqqX7Sd9WaI7XQl0MVRQ
Maar met dat excuus kan je elke game met een prequel wel goed praten. Feit is dat hij echt half af geleverd is, en dat merk je imo.
Ik denk dat de mensen er teveel van verwacht hebben. Deste groter is de teleurstelling. Als een spel na zoon lange tijd op de markt komt. dan moet het wel erg goed zijn. Dit was niet het geval. Dus iedereen viel erover. Ik denk daarnaast dat dit spel overschaduwt werd door persoonlijke gevoelens ten opzichte van het oude spel.
Dat zou miss waar kunnen zijn, maar in vergelijking met eender welke andere shooter, grote of kleine naam, is DNF gewoonweg slecht. Het is dus niet zo dat de lat voor DNF hoger ligt in de reviews. De naambekendheid was dus geen last zoals jij beweert, maar een zegen voor dit spel.
Mocht DNF niet van de DN franchise zijn, kocht niemand deze draak.

[Reactie gewijzigd door kiang op 9 augustus 2011 11:21]

Ben niet helemaal met je eens, heb je wel eens game zelf gespeeld?

Om te beginnen dingen die je in Duke Nukem kan doen kon je ook in oude game ook al, water drinken, plassen etc, wat mij is opgevallen is je wordt gedwongen naar punten te gaan waarbij dan spontaan monsters spawnen (ambush) zelf krijg je geen kans om het omgeving te verkennen, vroeg of laat krijg je snel het gevoel dat alles opgezet is, en het intelligence van de wezens zijn ook om te janken.

En om terug te komen op je punt, hebben we veel verwacht van deze game? Misschien? Persoonlijk vind ik van niet we zijn gewoon real over het game.

Nogmaals het is mijn mening, en misschien ook wel van velen hier
Tja duke nukem was nou eenmaal geen topgame. beetje gedateerd, verder moet je maar van duke nukem houden.Ik dus niet.La noire vind ik zelf een betere game.

Een verlies van 8 miljoen is veel. menig bedrijf is dan failiet.
take-two is dus best een grote uitgever, met nieuwe games in het verschiet zullen ze vast wel weer winst boeken.
Klopt ja. Met name Bioshock en GTA hebben de potentie om weer grote kaskrakers te worden. Zelf kan ik niet wachten tot Bioshock 3 verschijnt! :P
Een verlies van 8 miljoen is veel. menig bedrijf is dan failiet.
take-two is dus best een grote uitgever, met nieuwe games in het verschiet zullen ze vast wel weer winst boeken.
Vorig jaar hadden ze 26 miljoen winst in het eerste kwartaal en dit jaar 18 miljoen winst.
Als ze hun begroting niet verhoogd hebben gebasseerd op het resultaat van vorig jaar dan is er niets aan de hand.

[Reactie gewijzigd door NLsandman op 9 augustus 2011 14:09]

Ze maken winst op DN4E, hoe kun je dat tegenvallen noemen? Ze moeten toch zelf al lang weten dat het een lastig te verkopen spel is geworden.
Als ze verwacht/gehoopt hadden dat het spel beter zou verkopen, dan valt dit toch gewoon tegen?
De winst van Duke Nukem gaat ook worden gebruikt om nieuwe projecten te financieren. Aangezien niet elk nieuw project ook levensvatbaar zal blijken heb je gewoon een bepaalde hoeveel winst nodig om als spelontwikkelaar te overleven.

Daarnaast zijn ook aandeelhouders niet blij als je minder winst maakt dan je hebt beloofd. Die willen niet alleen winst, die willen veel winst want dat voelen ze in hun eigen portemonnee.
Duke nukem fans hebben nu een hypotheek en peuters, die hebben er geen tijd meer voor, hadden ze het maar eerder moeten uitbrengen.
Hypotheek is gelukkig al afbetaald, maar heb dan ook geen dure kleuters. Maar je hebt wel gelijk, iedereen die ik ken en die zat te wachten op de game past goed in de door jou omschreven doelgroep.

Het probleem zit 'm er niet in dat ze geen tijd hebben. Het probleem zit erin dat de mensen die het spel wel hebben gekocht en nauwelijks een goed woord voor over hebben. Juist in hun spaarzame vrije tijd willen ze een game die qua gameplay en grafisch van deze tijd is. Niet een game als DNFE.
Ik heb er 2 uurtjes in gestoken, maar was het toen zo zat, dat ik de game uit mijn PC heb gehaald en er niet meer naar om heb gekeken. Jammer, maar het is voor mij de slechtste game die ik in de afgelopen 2 jaar heb gekocht.
U meneer u heeft groot gelijk _/-\o_

ik ben een late inspringer maar ik heb ook een 8 tal jaar mogen wachten ( ik heb de 3D gespeeld op mijn 10 jaar ) :P
er zijn ook genoeg DK fans die rond de leeftijd van 25 zijn... en ik weet niet hoe het met jouw zit, maar peuters moet ik nog echt niet aan denken
DNF is echt geen slecht spel maar ook zeker niet perfect. Er zijn wel veel fouten gemaakt, de ontwikkeling duurde veel te lang en het spel is te vaak overgezet naar een nieuwe enige.

Ben blij dat Gearbox het spel heeft gered maar ook zij hebben het niet slim aangepakt. 3D Realms was eigenlijk klaar met de PC maar Gearbox besloot om het spel ook naar de Xbox en PS3 om te zetten wat weer meer tijd ging kosten. Ze hadden het gewoon bij de PC versie moeten houden want ziet er het beste uit, heeft niet de lange laad problemen en dan hadden ze meer tijd om het spel zelf te verbeteren. Ook hebben marketing verkeerd gedaan, er was veel te veel reclame voor dit spel om maar zo breed mogelijk publiek aan te spreken maar die mensen kijken toch te veel naar reviews. Duke moet het vooral hebben van de echte fans en die wisten het spel toch wel te vinden.

Ik vond DNF een leuk spel, eens wat anders dan het standaars schiet spel.
> 3D Realms was eigenlijk klaar met de PC maar Gearbox besloot om het spel ook naar de Xbox en PS3 om te zetten wat weer meer tijd ging kosten.

Bewijs dat dit de keus van Gearbox was en niet van Take2?

Wel hulde aan Gearbox dat ze het voor elkaar gekregen hebben overigens, die jongens hebben blijkbaar echte skills. Het is al moeilijk genoeg het multiplatform te maken als het je eigen werk is, laat staan dat je het werk van anderen even aanpakt en overzet. Echt klasse.
Kan ook best een keuze van Take2 zijn geweest. Weet alleen dat 3D Realms alleen aan de PC versie heeft gewerkt en de keuze om naar andere platforms te gaan heeft uitgesteld.

Hoef dus niets te bewijzen. Zoals ik al melde ben ik 3D Realms dankbaar dat ze het hebben afgemaakt.
Zo'n slecht kwartaal kan Take-Two natuurlijk makkelijk hebben met kaskrakers als GTA, Mafia II en L.A. Noire. Nog niks om zorgen over te maken...
Dat hele fiscale jaar klopt zowiezo niet vanwege wegschrijvingen van eerdere investeringen in DN:Forver
Ik denk dat men door het lange uitstellen van Duke Nukem zulke hoge verwachtingen kreeg dat Take-Two daar niet meer aan kon voldoen. 10 jaar geleden was dit een dijk van een game geweest, maar tegenwoordig zijn we beter gewend met finger-licking graphics, diepgaande verhaallijnen, dijken van gameplay. Het verbaast me niks dat de verkopen tegenvallen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True