Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 149 reacties

Volgens uitgever 2K Games is schietspel Duke Nukem Forever klaar voor productie en zal het volgens planning op 10 juni in de winkel liggen. Daarmee komt een einde aan een rommelig ontwikkeltraject dat vijftien jaar duurde.

Duke Nukem Forever GoldDuke Nukem Forever 'has gone gold,' kondigen 2K Games en ontwikkelaar Gearbox Software vol trots aan. Gearbox heeft dus de definitieve versie van de game ingeleverd bij 2K Games, die het zal vermenigvuldigen en verspreiden. Het spel ligt op 10 juni in de winkel, voor pc, Xbox 360 en PlayStation 3.

Zoals 2K Games zelf al aangeeft, kan de game daarmee geschrapt worden van de lijst met vaporware, een lijst van lang geleden aangekondigde, maar nooit verschenen software die jaarlijks door tijdschrift Wired wordt opgesteld. Duke Nukem Forever was jarenlang aanvoerder van de lijst, totdat Wired het spel met een lifetime achievement award van deelneming uitsloot.

De ontwikkeling van Duke Nukem Forever startte in 1997, direct nadat ontwikkelaar 3D Realms klaar was met Duke Nukem 3D. De studio nam een licentie op de engine van Quake II om DNF te produceren. Die engine bleek al snel te oud, waarna de studio een licentie zou nemen op de Unreal Engine. Het switchen van engine kostte de ontwikkelaar echter jaren, omdat grote delen van de game opnieuw gemaakt moesten worden. Het lange ontwikkeltraject bracht 3D Realms uiteindelijk in financiële problemen. De studio moest in 2009 het voltallige personeel ontslaan, waarop een juridische strijd ontstond over de rechten op het spel tussen 3D Realms en uitgever 2K Games.

Terwijl uitgever en ontwikkelaar elkaar met juridische claims bestookten, werkte een klein deel van het 3D Realms-team op eigen gelegenheid verder aan het spel. Niet lang daarna zou ook ontwikkelaar Gearbox Software bij het project betrokken raken. De studio, die voor 2K Games net schietspel Borderlands had afgeleverd, bleek de ideale partij om te bemiddelen tussen 3D Realms en 2K Games. Randy Pitchford, directeur van Gearbox, is zijn loopbaan begonnen bij 3D Realms, werkend aan Duke Nukem 3D. Na bemiddeling van Pitchford werd besloten dat Gearbox de rechten op de game over zou nemen van 3D Realms en de productie van het spel af zou ronden, terwijl 2K Games als uitgever op blijft treden. Het groepje 3D Realms-werknemers dat de productie voort probeerde te zetten heeft zich inmiddels onder de naam Triptych Studios bij Gearbox aangesloten. Vanuit het pand van Gearbox hebben zij meegeholpen aan het afronden van het project.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (43)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (149)

Alleen al uit respect voor de tientallen.. honderden programmeurs die hier jaren aan gewerkt hebben moet je hem eigenlijk kopen.
Ik ben benieuwd hoe die code er uitziet. Normaal zie dat jaren oude code door alle op elkaar gestapelde revisies is veranderd in pure spaghetti, inclusief de bijbehorende bugs.

Aan de andere kant... ze hebben inmiddels wel tijd genoeg gehad voor een intensive test. Niemand kan beweren dat Duke Nukem Forever (DNF :+ ) pre date gereleased is !
Of je het van 0 hermaaktte of van wat er al was gaat niet veel verschil gemaakt hebben. Daar moet je je geen zorgen over maken.
Dat is net zoals dat we in BelgiŽ respect moeten tonen voor de tientalen politiekers die al maanden aan een nieuwe regering werken. ;-p

En het wil niet zeggen omdat ze er lang aan hebben gewerkt, dat de game ook goed is. Wijn wordt na een tijdje ook zuur en persoonlijk verwacht ik niet echt veel goeds van die game. Ik wacht eerst de reviews af.
Ow jee, dadelijk komt er iemand op het idee om, na de formatie in Irak, ook het ontwikkelen van DNF te willen verslaan. Pas maar op, dadelijk zitten jullie 15 jaar zonder regering (of, nou ja, met eentje minder dan gebruikelijk ;) ).
Ik wacht eerst de reviews af.
Wat ik er tot nog toe van gehoord heb is dat de (p)reviewers behoorlijk enthousiast zijn, dus wie weet!

@BlooDbeak:
Op zondag 13 juni 2010 vonden er federale verkiezingen in BelgiŽ plaats.
Wikipedia weet ook te melden: "De vervroegde verkiezingen scheppen de mogelijkheid om vier jaar lang te werken aan de staatshervorming zonder dat er verkiezingen zijn. De regionale-, Europese en federale verkiezingen zullen in 2014 samenvallen wat zorgt voor een grote stabiliteit in de regering (meerderheidspartijen leiden dan niet aan profileringsdrang)." Ouch...
Verkiezingen in BelgiŽ zijn toch ook al weer bijna een jaar geleden?
Dass eigenlijk wel waar, deze is gewoon a must have :)
Damn it's looking good :Y)

Ik ben erg benieuwd waar ze nou zolang aan gewerkt hebben. Hoplijk hebben ze de bug er een beetje uit weten te halen. Ze hebben tijd genoeg gehad ;)
wordt een lange lijst met credits :P
15 jaar ontwikkeling ... dit moet gewoon bugvrij zijn :p
Gek genoeg is het in al die jaren bij 3D Realms steeds een vrij klein team geweest dat aan de game werkte. Al is er door de jaren heen wel redelijk wat verloop geweest daar. Maar pas in het laatste jaar, toen de game onder hoede was van Gearbox, is er een groter team op de game gezet, al werken er ook daar geen 'honderden' aan.
Gelieve "werktte" te schrijven. Er is ook een filmpje gelekt geweest en het enige wat te zien was waren een hoop zielige nerds die gans de dag pizza en soft drinks verbruikten.
Creativiteit wek je natuurlijk niet op in een perfect afgemeten en begrensde omgeving. Maar hun stal zag er erger uit dan een gemiddeld heroÔnepand. Als je op 15jaar niet meer maakt dan een wireframe animatie van 10seconden, dan verdien je je job niet en zeker geen respect.
Komt er nog een demo uit voor die tijd?
Of zouden ze dat expres niet doen zodat meer mensen hem kopen?!
3 juni komt die uit. :)
DNF is zo'n enorme bron van grappen geweest dat het jammer is dat hij nu toch echt uit komt. Het internet wordt er volgens mij meetbaar minder grappig door. Een van de leuksten is nog steeds de "lifetime achievement award" die het spel ontving na een aantal jaar achter elkaar de vaporware award te hebben gewonnen. En ook de strip van Penny Arcade die hierover ging (maar die ik zo snel niet terug kan vinden) is ook wel aardig.

DNF jokes, I'm gonna miss you :)
op naar half-life: episode 3 ;)
Ik denk dat deze game keihard gaat falen. Er is zoveel jaar ontwikkeling in gestoken waardoor de verwachtingen hoog zijn. En daarom gaat de game tegenvallen. Vraag me af wat voor review tweakers gaat geven, gran turismo 5 kreeg een slecht cijfer omdat er blijkbaar te hoge verwachtingen waren, met deze game is het niet anders.
Dat was idd ook het eerste dat ik dacht, ga ik em kopen of laat ik het bij 'the good ol memories'... Ik wacht de recenties en gameplay (YouTube) even af.
..maar begrijp ik nu goed dat deze game gemaakt is met de eerste unreal engine? of zijn ze daarna weer geswitched?
Graphics boeien toch niks? Duke Nukem 3D is en blijft nog steeds "goud", gameplay it is my friend!

Eindelijk na al die jaren gaan we het meemaken: net nadat de dag des oordeels is geweest (die uiteindelijk niet kwam)
Prachtig ook in die afbeelding: "Doomsday Averted". The Duke heeft ons gered van rare onheilsprofeten uit CaliforniŽ! Maar wat heeft het lang geduurd. Het eindproduct zal hopelijk een lekker simpele, dwaze shooter zijn met de nadruk op fun. Niet dat de ontwikkeling van dit spel dat was, ik geloof dat de naam development hell wel op zijn plaats is ;)

The Duke Cometh! Spread the word!

[Reactie gewijzigd door TheGreatAtuin op 24 mei 2011 19:16]

Hij had op 21 mei uit moeten komen, daar hadden ze een mooie campagne omheen kunnen bouwen http://www.hbvl.be/nieuws...t-echt-op-21-oktober.aspx
Of anders 21 december 2012 :+
Dit is toch echt een game die ik moet hebben.
3D helemaal dol gespeeld, vraag me af of ze het durven nog een vervolg te maken, mocht het een gigantisch succes zijn, dan wordt het toch uitgemolken neem ik aan?
Cult status! Nuff said. ;)

On topic:
Ik kan niet wachten om de game te spelen! Heb vorige week op Steam de pre-purchase al gedaan.
15 jaar wachten en dan besluiten om 'm niet te gaan spelen :P

Wie had ooit gedacht dat dit spel ooit uit zou komen... Alleen door dit sentiment zal de game ontiegelijk vaak gekocht worden. Los van de kwaliteit van de game. Dat hebben de mannen / vrouwen toch weer goed bij elkaar gehypet.

Ik ben heel benieuwd naar de releasedag en verkoopcijfers :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True