Gearbox Software onthult systeemeisen Duke Nukem Forever

De systeemeisen van Duke Nukem Forever zijn bekend. Het spel vraagt minimaal een Intel Core 2 Duo of AMD Athlon 64 X2 van 2GHz. Als grafische kaart is minimaal een GeForce 7600 of Radeon HD 2600 met 256MB intern geheugen vereist.

Duke Nukem Forever vraagt daarnaast minimaal om 1GB ram en 10GB ruimte op de harde schijf voor de installatie van de game, zo meldt community manager Chris Faylor op de officiële fora van Gearbox Software. De game draait op Windows XP, Vista en 7. Er wordt overigens gebruikgemaakt van Steam, dat wordt meegeleverd en één keer verbinding met het internet moet maken om de game te activeren.

De aanbevolen systeemeisen liggen niet veel hoger. Duke Nukem Forever beveelt ten eerste een Intel Core 2 Duo van 2,4GHz of een AMD Athlon 64 X2 2,6 GHz aan. Daarnaast wordt een GeForce 8800 GTS of ATI Radeon HD 3850 met 512MB intern geheugen aanbevolen als videokaart. De aanbevolen hoeveelheid ram bedraagt 2GB.

Uitgever 2K Games heeft Duke Nukem Forever onlangs uitgesteld tot 10 juni. Een reden voor het uitstel werd niet gegeven. De ontwikkeling van de game zou inmiddels wel afgerond zijn. Gearbox' Adam Fletcher heeft die berichten bevestigd. Duke Nukem Forever verschijnt ook voor de PlayStation 3 en Xbox 360.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Luke van Velthoven

Stagiair

04-05-2011 • 08:58

115 Linkedin

Reacties (115)

115
106
47
1
0
17
Wijzig sortering
Een 3850 512 mb als een aanbevolen videokaart?

Dit ruikt naar een slechte console port
Uuuhn dan praat je toch over een goede port ;) het zou een slechte port zijn wanneer een 5850 icm 1GB wordt aanbevolen :P

Ontopic: ik hoop dat de game lang wordt zodat je zeker 8 uur fun hebt! Ik kijk hier iig naar uit puur vanwege nostalgie

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 4 mei 2011 09:09]

Zijn we inmiddels al zo afgestompt dat 8 uur als lang gezien mag worden?
Toen ik een jaar of 10-15 was kom ik dagen achtereen spelen in de meeste spellen voordat ik ze uberhaupt uitgespeeld had, nu zijn de meeste spellen net een "werk"dag spelen en ze zijn uitgespeeld.
Natuurlijk ben ik beter geworden in games (leeftijd speelt wel eenn rol), maar toch vind ik het jammer dat spellen tegenwoordig wel heel gedetaileerd kunnen zijn, maar niet heel erg lang.
Het is een stuk makkelijker om text-based of 2d-based games een langere speelduur te geven, gewoon omdat het niet zoveel moeite kost om er een nieuw level bij te plakken.

Bij hedendaagse games komt er gewoon zoveel bij kijken dat het lastiger is om het verhaal nog wat op te rekken. Bovendien zit je met het feit dat er veel meer detail gaat zitten in de karakters, het verhaal en de omgeving. Tel daarbij op dat je toch zeker een dag bezig kunt zijn met een klein gedeelte van het level en je hebt weer een aantal dagen langere ontwikkelingstijd.

De reden dat sommige games nog steeds wat langer zijn is omdat de ontwikkelstudio's daar gewoon meer tijd voor nemen. Games als GTA, Mass Effect, WoW, etc hebben een hele lange ontwikkelingstijd gehad (waarbij geen grote problemen zijn geweest zoals bv bij Alan Wake) en zijn daarom ook een stuk langer.

Maar ik vind niet dat je de lengte van een game meteen als nadeel moet zien. Als de ervaring gewoon erg goed is, dan maakt het mij niet zozeer uit dat de game maar 6 uur lang is (zeker niet als er nog een goede MP bij zit zoals bij Black Ops of Bad Company 2). Er moet tegenwoordig sneller geld verdiend worden (zo zit de huidige wereld gewoon in elkaar) en daarom zul je van de grote uitgevers weinig (3d-) games tegenkomen die langer duren dan 10 uur. Tenzij het genre zich er wel voor leent zoals bv in Fable, Fallout of Final Fantasy. Daarbij kun je aardig wat "random" encounters hebben, waardoor je toch weer wat langer bezig bent, zonder dat er echt veel werk in zat om te maken.
Mensen hebben tegewoordig minder tijd of willen er minder tijd aan besteden en logischerwijs spelen de gamedevs daarop in. Kortere spellen, even duur, beter uitziend, meer winst.
Toen ik 8-9 was waren spellen maar een paar uur lang, er zat namelijk geen save functie in deze games. Waarschijnlijk duurde spellen ook langer op die leeftijd, omdat je toen zo jong was/trager speelde/alles exploreerde.......

8 uur is zeer vermakelijk.
en toen ik 8-9 was waren de systeemeisen een tol en een touwtje en een zomerlang vermaak. En deze game moet ik hebben, al is er mischien geen zak aan. _/-\o_
en toen ik 8-9 was waren de systeemeisen een tol en een touwtje en een zomerlang vermaak. En deze game moet ik hebben, al is er mischien geen zak aan. _/-\o_
Er zit zeker wel een zak aan, met balls of steel nog wel! :D
LoL... Of een backend die 100 jaar geleden is ontwikkeld.


Maaruh ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig, gewoon uit pure nostalgie!
Eerder een goede console port... CoD:BlackOps draait met dubbel zo snelle hardware nog steeds niet fatsoenlijk, dat is pas een slechte console port :(

Juist prettig dat ze het met mid-end hardware goed hebben draaien, het gaat in Duke Nukem toch meer om de ervaring dan om grafische records te breken.

[Reactie gewijzigd door EMP op 4 mei 2011 09:08]

Een slechte console port heeft juist altijd hogere systeem eisen zonder dat de graphics er naar zijn

een 8800 of 3850 past wat mij betreft prima bij de graphics van DN:F
DNF is ontwikkeld voor PC... daarna geport voor de consoles. Slechte PC-port dan misschien?

Hail to the King Baby!
Ruikt eerder naar slechte conclusies hier :+
Anoniem: 366402
@Bert20005 mei 2011 08:57
LOL, DNF is nog van voor die generatie consoles, tenzij ze begonnen zijn met DNF op de Sega Megadrive, denk ik dat het geen console port zal zijn.
Iets met pot en ketel? :+

OT:

Ik moet eerlijk toegeven dat ik DN nie echt bewust heb meegemaakt.
Maar aan de hand van wat ik heb gezien zal de beperkte graphics nie echt een reden zijn om hem niet te kopen, tenminste voor de echte fans.


Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat!

[Reactie gewijzigd door Thasquealer op 4 mei 2011 10:09]

Anoniem: 366402
@Thasquealer5 mei 2011 09:00
D3D nog met veel plezier over een NULL-modem gespeeld. Schitterend spel, zelfs nu nog wel lachen. Zo'n typisch spel dat het niet louter van z'n graphics hoeft te hebben.
Ruikt naar PC-fanboy elitisme....en een plank voor de kop
Maarja de console sales zullen toch geen spaan heel laten van het PC-platform
:z

Hoorde ik een fanboy, fanboy roepen? wat verrassend
Anoniem: 119304
@Sinester4 mei 2011 09:34
ach ik game ook op een PC hoor.....maar heb geen plank voor de kop ;)
Nee, een complete muur zo te zien. Tenzij dat je het sarcastisch bedoelde slaat je reactie dat console verkopen geen spaan heel laat van de pc nergens op.
Over fanboy gesproken. Je klinkt zelf als een console fanboy. Daar hebben we inmiddels meer dan genoeg van.
hoeveel wil je wedden dat deze game op de consoles veel beter zal verkopen dan op de PC?
Hoeveel wedden dat consoles de ontwikkeling van spellen tegenhouden door fanboys :+
Van uitstel komt afstel. Jammer dat nu alweer blijkt dat de game nog niet 100% is. Ze hebben nu tijd genoeg gehad.

Deze game is dus gekoppeld aan steam. Voor de steamh4t3rs is dit dikke pech. Ik zit er niet mee. Zelf vind ik het handig.

@hubman: Ik vind nog steeds dat DNF nog steeds een PC Game.

Met dit spel gaat het mij echt niet om de mega-uber-toffe-wreede-super-duper-holysh*t- graphics. Maar om de inhoud :9

Ik kijk uit naar dit spel.


NB ("Hopen op Carmageddon terugkeer" O-) )
Anoniem: 119304
@DutchWalnut4 mei 2011 09:21
VInd ik niet... HD-tv, controller, biertje, surroundset en genieten maar! 13 jaar geleden werd deze game al aangekondigd op de N64!!!!


Besides...Zelfs The Duke speelt met een controller!

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 119304 op 4 mei 2011 09:21]

Mee eens, onze desktop thuis kan dit makkelijk trekken (hoewel een nieuwe video kaart geen kwaad kan), maar toch denk ik dat ik em voor de xbox ga halen, lekker op de 46 inch full HD tv spelen terwijl ik op de bank lig, biertje en een zak chips er bij :P
Ja, want een pc kun je niet aansluiten op een 46 inch fullHD TV. En een XBOX360 controller is _absoluut_ niet aan te sluiten op de pc, waadoor languit gamen met een zak chips op de bank met je pc onmogelijk is..
@nefilem, sarcasme, look it up

@Gaiajohan, je hebt gelijk, allemaal mogelijk, maar dan nog is het makkelijker om gewoon het schijfje in de xbox te pleuren en mee aan de gang te gaan dan de boel op de PC te instaleren, een HDMI kabel opzoeken die lang genoeg is (ik ga die tower niet heen en weer sjouwen), laat staan mn vriendin vertellen dat ze de PC niet kan gebruiken als ik aan het gamen ben op de TV
Of je koopt een laptop.
Anoniem: 119304
@GAIAjohan4 mei 2011 12:24
Ja, want een pc kun je niet aansluiten op een 46 inch fullHD TV. En een XBOX360 controller is _absoluut_ niet aan te sluiten op de pc, waadoor languit gamen met een zak chips op de bank met je pc onmogelijk is..
En wat is daar het voordeel van? Behalve dat ik over 10+ jaar DNF zonder problemen in mijn Xbox kan stoppen en jij een crack op het internet moet zoeken omdat de Steamservice niet meer bestaat/is aangepast
Voordeel is dat je Full HD op je Full HD tv kan spelen in plaats van de xbox resolutie welke met een beetje geluk de helft in aantal pixels telt.

1280x720 = 921 600
1920x1080 = 2 073 600

De zogenaamde 'full hd' consoles laten je verrassend weinig games in full hd spelen, er zijn wel lijstjes met de game-resoluties van console games te vinden.. en daar staat verassend weinig 1920x1080 tussen.

[Reactie gewijzigd door Xthemes.us op 4 mei 2011 14:01]

Anoniem: 119304
@Xthemes.us4 mei 2011 14:15
Geef mij maar lekker het gemak van een dedicated gamingmachine ipv een PC. Voor games als Diablo3 en Starcraft 2 ben ik overigens wel bereid om voor een beeldscherm te gaan zitten
zoiets heet sarcasme
LOL. De ironie. Sarcasme dus he :p
Oke, maar wie zegt dat een PC geen controller had vroeger?
In die tijd was het gewoon WASD.

Waarom zou ik speciaal een Xbox of PS3 kopen als ik een PC heb.
Ik ben goedkoper uit als ik alleen een controller koop.

Maar goed Console of PC, tegenwoordig gaat het om the game.
Geweldig dat het gekoppeld is aan Steam. Dat wordt dus bestellen in Engeland voor 30 euro, nummer koppelen aan Steam, DVd'tje in de kast gooien, downloaden en spelen maar :)
Gewoon de key op een singapoorse key site kopen voor 25 dollar, is nog beter. Lang leve steam.
Dat doe ik dan weer liever niet... met het risico op gebanned worden van Steam. Voor die paar euro meer loop je geen risico EN heb je gewoon het hoesje in de kast staan, ook wat waard.
Gebanned van Steam? Risico? Dan doe je er dingen mee die je er gewoon niet mee hoort te doen. Bij normaal gebruik en geen gecheat hoef je echt niet bang te zijn voor een ban hoor.
Ik deel EvaluationCopy zijn mening. Voor die 5 euro meer heb je totaal geen risico. Want officeel mag het van steam niet (dacht ik) wat jij doet kaasje123. En ja aangezien ik al zo'n 300 euro aan games op Steam heb, ga ik dat risico al helemaal niet nemen.

Dat hoesje daarintegen boeid mij dan weer totaal niet :p. Het is dat het goedkoper is dan kopen via steam.
dit zijn redelijk milde systeemeisen zeg maakt duke vrij toegankelijk hopelijk draagt dit bij aan een verkoopsucces.
Naar wat ik mij herinner was duke nukem 3d ook enorm toegankelijk op oudere hardware toen. Draaide perfect op mijn 486 dx2 ondanks al het pentium geweld die toen beschikbaar was.

Het was zelf het eerste waar ik aan dacht toen ik deze systeemeisen zag. Duke Nukem gebruiken om hw pushen zou een afbreuk doen aan de toegankelijkheid van Duke Nukem.

Ik snap trouwens dat geneuzel niet over een slechte console port. Er zijn ports met hogere systeemeisen...
Anoniem: 271482
@simplicidad5 mei 2011 13:37
Ik had toen een 486DX2/80 met 8mb en een Vesa local bus videokaart, Duke draaide PERFECT in 320x200, hogere resoluties waren onspeelbaar, ook voor de pentiums met snelle PCI kaarten. Het gamede gewoon lekker in 320x200 en het was een oergrappig spel met veel, heel veel humor.

Het mooiste eraan was de actiegerichte megadeath-achtige introsoundtrack. Ik moet nog steeds grijnzen als ik het thema ergens hoor opduiken.

Vergeleken Duke3d waren quake etc gewoon kaal en saai. Serious sam is het enige wat een klein beetje in de buurt kwam.
Hm zo had ik er niet eens naar gekeken... Duke for the Masses!

Ik dacht inderdaad dat dit nogal lage eisen waren, maar het kleine verschil tussen minimaal en aanbevolen vind ik nogal opvallend. Zal het er ook mooi uit zien op een beter systeem? (i5/i7/Phenom II X6 .. i.c.m. HD 68XX/69XX of iets in die richting)

Ik ben benieuwd naar de eerste reviews!
Lijkt me een kwestie van alle opties naar max draaien en zo hoog mogelijke AA en AF forceren, daarmee krijg je je video kaart wel aan het werk hoor :)

Vond ik destijds ook erg gaaf, Far Cry spelen, maar dan op mn 8800 en dan alles helemaal maxed :P
Op zich zijn de systeemeisen voor deze game best wel netjes als je kijkt naar hoe het er visueel uit ziet; vergeet natuurlijk niet dat deze game 'slechts' een aangepaste variant van de Unreal 2.5 engine gebruikt he! Ik ben erg benieuwd naar of ze het toch waar gaan maken na 7(?) jaar?

Heeft iemand de mogelijkheid om te pre-orderen op Steam al gezien?
7?? Optimist! :)

' Het spel, dat oorspronkelijk in 1998 op de markt zou komen...' (bron: Wiki)
Hah! Damn, nee dan zat ik mis met een andere game :P. Ach hopelijk komtie er dan eindelijk aan :D
Met Cross-platform games zul je volgens mij nooit al te hoge systeem eisen hebben. Als de "port" pc-versie enigszins goed is dan zul je altijd op dit soort systeem eisen zitten. Bij de ene game wat hoger, bij de ander wat lager afhankelijk van de grafische instel mogelijkheden. Cross-platform games zullen namelijk ook moeten draaien op de consoles.
Met Cross-platform games zul je volgens mij nooit al te hoge systeem eisen hebben. ...Cross-platform games zullen namelijk ook moeten draaien op de consoles.
Zo moeilijk is het niet om de PC versie te maken met grotere textures, mooiere shaders en evt meer gedetailleerde meshes en een grotere view distance. Dat niet alle console ontwikkelaars dat doen wil niet zeggen dat geen enkele ontwikkelaar dat doet. (Cry-engine 3 belooft wat dat betreft veel moois voor de nabije toekomst.)
Igv Duke Nukem is de ontwikkeling begonnen voor de PC. Die zal dus waarschijnlijk geport worden van PC naar console ipv andersom.
Iedereen valt over graphics, Het gaat om de gameplay, en die zag er in mijn ogen goed uit. Ik vermaak me wel. Het spel is 12 jaar in onderhoud geweest, zal ik ma zeggen. Ik wil de DUKE spelen, schieten lachen en nog meer lachen. De grapichs ook, al was het 2d had ik nog steeds 60 eurie voor neergelegd. Als echte duke fan doe je dat gewoon.
Dat komt door de grafisch verwende jongere generatie console fanboys, die het eerste deel niet bewust mee gemaakt hebben, en de achterliggende gedachte achter zulke games niet snappen. Ik denk dat de meeste "oudere" pc gamers (20/25 +) het allemaal wat beter vatten. ;)
Anoniem: 119304
@xxxneoxxx4 mei 2011 12:35
Wishful thinking? kijk nog maar eens goed naar de reacties!
Tegenwoordig is het niet veel moeilijker als je een 3d-game maakt om de resolutie en het detail in een 3d-model te verhogen. Als je de beschikking hebt om een model met een 1024x1024 texture te gebruiken op een 20.000 polys model, dan doe je dat gewoon en blijf je niet hangen op 256x256 op een 2.000 polys model. Dat geeft al snel het idee dat het heel mooi is vormgegeven, terwijl het niet meer is dan de industriestandaard (ik geef maar een voorbeeld dus neem het niet te letterlijk).

Tuurlijk, er wordt veel gefocused op de graphics, maar dat is ook hetgeen wat de eerste indruk van de game weergeeft. Dan kun je nog zo'n geweldig verhaal hebben, maar als je screenshots ziet van een game die uit 2000 lijkt te komen, dan krijg je al snel het commentaar dat waarschijnlijk de rest ook niet mee ge-evolueerd is.

Bovendien legt elke Duke-fan zijn geld wel neer voor welke game ze ook maken. Daar ben je tenslotte fan voor ;)
Anoniem: 119304
@Martinspire4 mei 2011 12:40
Ik ben geen specifieke Duke Nukem fan, maar ik heb prima geamuseerd met Duke3d en de 64 variant (spiltscreen co-op! )? Als deze goede reviews krijgt dan ga ik hem zeker aanschaffen!
Anoniem: 391619
4 mei 2011 09:08
Gemiste kans, ze hadden de halve wereld naar nieuwe hardware kunnen pushen. Overigens geloof ik nog steeds niet dat het echt uitkomt, na hoeveel duizend jaar?
Volgens mij duurde het project juist zo lang omdat ze elke keer gingen voor nieuwere technologie?
En ik geloof niet dat GearBox dit project op zich zou nemen en het elke keer wederom zou gaan uitstellen geheel in 3DRealms stijl?
[...]


Volgens mij duurde het project juist zo lang omdat ze elke keer gingen voor nieuwere technologie?
Ze moesten meerdere keren opnieuw beginnen omdat het project niet snel genoeg af kwam en de technologie juist te sterk verouderd was. "Nieuwer" is dus niet echt terecht hier. ;)
Anoniem: 399370
4 mei 2011 09:11
de spel ziet er opzich niet slecht uit hoor, alleen ik vind die lichtjes uit hun wapens nogal bagger er uit zien, de rest ziet er redelijk uit!

ik zal m wel willen hebben!
Nog even en we mogen weer.

Wel fijn dat ze het laag hebben gehouden dan hebben ze meer verkoop en ze hebben de oudere gamer die niet direct wil upgraden ook weer erbij gewonnen.

Het plezier vergaat me niet na het lezen van de eisen. Dat laat ik me ook niet verpesten.
En wie weet komt er wel weer een patch voor betere graphics e.d
Kan niet wachten totdat ik mij op deze game los mag gaan....
Boeie goeie graphics, WOW heeft ze ook niet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee