Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 27 reacties

Handheld-game Duke Nukem: Critical Mass gaat voortaan door het leven als Extraction Point: Alien Shootout en hoofdrolspeler Duke Nukem is vervangen door de onbekende Nam Cash. De game verschijnt voor de PSP en de DS.

In een nieuwsbrief (hier als pdf) kondigt ontwikkelaar Frontline Studios aan de game Extraction Point: Alien Shootout in ontwikkeling te hebben. De game wordt gemaakt op basis van de 'engine van Duke Nukem'. Welke engine dat precies is, wordt niet duidelijk, al is waarschijnlijk de Build-engine bedoeld, die is gebruikt voor de ontwikkeling van Duke Nukem 3D, een schietspel uit 1996. Extraction Point: Alien Shootout verschijnt later dit jaar voor PSP, als download op het PlayStation Network. In het voorjaar van 2011 verschijnt de game als 3DSiWare, al is niet duidelijk of de game daarmee voor Nintendo's DSi of voor de nieuwe 3DS verschijnt.

In de nieuwsbrief maakt Frontline duidelijk dat het de naam van Extraction Point: Alien Shootout heeft moeten veranderen. De game stond eerst bekend als Duke Nukem: Critical Mass, maar Frontline mag de naam van de actieheld kennelijk niet meer gebruiken. Aan de screenshots te zien lijkt de nieuwe hoofdpersoon nog sprekend op Duke Nukem, maar hij gaat door het leven als Nam Cash. De game speelt zich bovendien af op locaties die bekend zijn van de verschillende Duke Nukem-games, zoals Manhattan, Los Angeles en Area 51. Waarom Frontline de naam van de game moest veranderen, wordt uit de nieuwsbrief niet duidelijk, al lijkt er een verband met de ontwikkelingen rond het langverwachtte Duke Nukem Forever.

Ontwikkelaar 3D Realms, toen nog in het bezit van de rechten op de naam Duke Nukem, kondigde ruim twee jaar geleden aan dat er een trilogie rond de blonde spierbundel zou verschijnen voor de PlayStation Portable en de Nintendo DS. De drie games zouden een doorlopende verhaallijn krijgen en het eerste deel, getiteld Duke Nukem: Critical Mass, zou al in 2009 op de markt verschijnen. Vlak na de aankondiging moest 3D Realms echter al het personeel ontslaan en de rechten op de naam Duke Nukem verkopen aan Gearbox Software. Daarmee moest 3D Realms de ontwikkeling van Duke Nukem Forever staken, na twaalf jaar aan de game te hebben gewerkt. Gearbox heeft de ontwikkeling van de shooter inmiddels overgenomen en hoopt de game begin 2011 af te hebben.

Duke Nukem, Critical Mass, Nintendo DS

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (43)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (27)

Jammer, had liever de Duke dan een of andere naamloze.

Maar als het verder gewoon een goed spel is zal het niet veel afbreuk doen aan de beleving als het een beetje geloofwaardige vervanger voor Duke is.
Ik denk dat het voor de game zelf weinig uit maakt hoe het spel heet, en of je wel of het character wel of niet Duke Nukem heet. Het spel en character ziet er gewoon het zelfde uit, en de speelervaring zal precies het zelfde zijn als wanneer het wel Duke Nukem had geheten.

Het is alleen jammer voor de ontwikkelaar, Duke Nukem is toch een bekende naam en dat is goed voor de verkoop. Nu moeten ze een onbekende titel verkopen.
Tja natuurlijk jammer dat het personage niet meer zijn originele naam heeft. Zal wel een financieel verhaal achter zitten dat 3D realms de rechter hiervoor heeft moeten verkopen. Daarmee verkoop je dus meteen een gedeelte van je markt aandeel. Jammer voor hun. Gearbox Software zal er nu met het succes vandoor gaan.
Je kan het ook anders zien. Gearbox zal nu op 2 jaar klaarstomen waar 3D Realms in 12 jaar niet in is geslaagd. Het is niet alsof Gearbox een afgewerkt spel in handen kreeg en dat gewoon de markt op gooit. Als je de previews en hands-ons wat volgt hebben ze wel degelijk veel dingen zelf aan het spel toegevoegd.
De Build engine??? Dat wordt een antiek spel dan...

De screenshots zijn in ieder geval geen screenshots van de Build engine... Dus dat zal het toch niet zijn.

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 1 november 2010 13:30]

Er kan inmiddels al een boel aan verspijkerd zijn. Je moet eens zien wat de open source hackers allemaal nog met de Doom engine gedaan hebben...
Wat ik wel erg vreemd vindt is het feit dat ze blijkbaar toendertijd dus wel rechten bezaten om het spel te mogen maken, want als ze dat niet hadden dan vindt ik dat wel heel erg dom. Als ze dus al het recht hadden, dan lijkt me dat dit contract door de overname nog steeds rechtsgeldig is..
[IMG]http://i6.photobucket.com/albums/y213/Zeta_0049/Duke2.jpg[/IMG]

Dan zullen mijn steroids ook wel van naam veranderen?

[Reactie gewijzigd door led4sale op 1 november 2010 13:30]

zolang het alleen de naam is is het niet zoon ramp :)
Ze hadden het ook gewoon Ekud Mekun kunnen noemen :p Een Arabische tegenhanger van onze US Duke zelf xD

edit voor hieronder: Ik dacht er idd aan! Maar heb toch zo gedaan :p

[Reactie gewijzigd door JerX op 1 november 2010 12:38]

Je bedoelt Mekun Ekud !
Want arabisch leest men van rechts naar links !

;)
Moet het dan niet mekuN ekuD zijn?
idd, dat kun op 2 maneren lezen. waarvan de politiek correcte varient iig niet klinkt als [spoiler]klinktals: Miereneuked[/spoiler] zal zijn.
Wat een onzin zeg... Heeft niks te maken met licentiegelden het heeft te maken met het feit dat gearbox de duke weer een goede naam wilt geven en das niet mogelijk wanneer er meerdere ontwikkelaars met duke games uitkomen waar zei geen controle over hebben. Gezien de game eerst al in 2009 uitgebracht zou worden kan je wel stellen dat de kwaliteit van deze game nog niet echt super is (en dat wordt weer bevestigd doordat het een psn download wordt)
Ik denk het eigenlijk wel. De game was wellicht klaar geweest voor een 2009-launch, maar door alle rechtzaken omtrent de Duke kon Frontline het risico niet nemen om het te releasen. En toen Gearbox als winnaar uit de hele zaak tevoorschijn kwam zullen die inderdaad de controle over alle Duke-gerelateerde games naar zich toegetrokken hebben. Het is echter wel veelzeggend dat ze dit niet hebben toegestaan. De mod/remake van Duke Nukem 3D hebben ze wel goedgekeurd. Mischien toch wat vragen stellen bij de kwaliteit van bovenstaande game dan :+
Jammer dat je eerst "First" postte om er zeker van te zijn dat je bovenaan kunt staan met je reactie. Daarom ongewenst -1.

On topic: Tof dat Duke Nukem sinds kort weer helemaal in the picture is. Kennelijk was de doorbraak met Duke Nukem Forever nodig om er weer gang in te krijgen. Ik ben zeer benieuwd of men de verwachtingen waar kan maken.

[Reactie gewijzigd door mgeelen op 1 november 2010 12:20]

offtopic reactie:Gezien de eerste reactie ge-edit is en de reactie van mgeelen specificeert: "Jammer dat je eerst "First" postte om er zeker van te zijn dat je bovenaan kunt staan met je reactie."

Kan je er van uit gaan dat de content in de post van OneOverPrime bestond uit "first", waarna de edit volgde om daadwerkelijk iets in de post te zetten.


ontopic reactie:

Nergens staat dat het NDS / PSP spel al 12 jaar in ontwikkeling is overigens, ik haal dit niet uit de tekst in ieder geval. De engine kan door ontwikkeld zijn waardoor er meer uit gehaald kan worden. Overigens gaat het dus op handhelds draaien dus zal de kwaliteit nog te bezien zijn. Ten slotte is dit geen release die in de winkel verschijnt met een doosje, maar via PSN / DSiWare te downloaden zal zijn, de prijs zal dus vrijwel zeker een stuk lager zijn dan meeste games.

De shooter die 12 jaar in ontwikkeling is is de PC versie "Duke Nukem Forever" die dus door een totaal andere studio (3D realms) en een totaal andere engine ontwikkeld wordt. Deze is een paar keer opnieuw opgestart en wordt nu dus door weer een andere studio afgemaakt (Gearbox).

[Reactie gewijzigd door DaitoX.nl op 1 november 2010 20:12]

Duke Nukem Forever maakt op het moment gebruik van Unreal 3 engine, maar is begonnen op de Quake engine en heeft daarna steeds een overstap gemaakt naar een nieuwere Unreal engine (eerst Unreal engine 1, daarna 2, daarna 2.5 en nu 3).
Lees nou even wat er staat. |:(
FrenchFriesMayo en joey82 tonen maar weer eens aan dat het niveau op T.net hard naar beneden is gegaan de afgelopen 5-6 jaar.

Het trouwens gewoon heel kinderachtig om een first-post te willen hebben, daar niet om.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True