Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties
Submitter: Leo1010

De firma Aftercad is een bta gestart waarbij pc-games naar andere apparaten kunnen worden gestreamd. Ter illustratie is de mmorpg World of Warcraft speelbaar getoond op de Logitech Revue-settopbox met Google TV.

De dienst GameString Adrenalin zou het volgens Aftercad mogelijk maken om pc-games op afstand te spelen via elk apparaat dat over een courante webbrowser beschikt. De actiebeelden worden daarbij van een pc naar de client gestreamed. De clientapplicatie die op een pc moet worden geïnstalleerd, zou alle Open GL- en Direct X-games ondersteunen. Via de dienst, die momenteel als bèta is aangekondigd, kunnen ook webcasts van gamesessies worden uitgezonden. Verder zouden games met vrienden of bekenden kunnen worden gedeeld.

Ter illustratie van de mogelijkheden van zijn personal cloud gaming-dienst heeft Aftercad de mmorpg World of Warcraft speelbaar gemaakt op de Logitech Revue-settopbox. Op de Revue draait Google TV, het platform dat Android combineert met de Chrome-browser. World of Warcraft kan via het draadloze keyboard van de Revue worden aangestuurd. Het is echter onduidelijk of de latency van het 'pc-gamen op afstand' niet te hoog is.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

Onlive kan wel inpakken op deze manier. :)

@reth
Gamestring is gwoon een onafhankelijk bedrijf + "Aftercad mogelijk maken om pc-games op afstand te spelen via elk apparaat dat over een courante webbrowser beschikt."

[Reactie gewijzigd door Leo1010 op 1 november 2010 12:47]

Ik denk dat onlive niks te vrezen hebben, want ook zij kunnen zeer snel dit gewoon uitrollen naar andere platformen. Streaming blijft streaming, er komt video terug dus die kan op elk platform uitgelezen worden.

Even een applicatie aanpassen die zich goed gedraagd op het andere platform en je bent klaar (mijns inziens)

Vraag me af of iets zoals dit ook werkt op bijvoorbeeld iPhone/iPad. Of dat het zou kunnen werken dan, aangezien er nog geen software (voor zover ik weet) voor geschreven is.
Ben ik niet met je eens. Want ik ben iemand die niet erg veel tijd in games steekt, maar wel graag veel verschillende spellen speelt. In het geval van Gamestring zou ik dan alsnog alle spellen moeten kopen, terwijl ik bij onLive een 5-day play pass kan kopen.
Alleen is het aanbod van onLive nog erg karig en vindt ik 5 dagen net te kort, maar in theorie is onLive echt wel een goed concept.

edit: Is dit overigens niet mogelijk via remote desktop over het netwerk? Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar eigenlijk is dat toch hetzelfde?

[Reactie gewijzigd door poepkop op 1 november 2010 13:43]

Hopelijk is de latency inderdaad goed, als dat niet zo is dan heb je er eigenlijk niets aan voor games. Ik neem ook wel aan dat het voor de pc een stuk zwaarder gaat worden aangezien deze tegelijkertijd beeld moet opnemen en verzenden naar de tv.
Voor de pc is het denk ik niet zo heel veel zwaarder, want in feite hij doet alle berekeningen en stuurt die naar je monitor.

Maar hier wordt dus het signaal toegestuurt naar de googletv kast en de kast moet dus al die data verwerken in de browser en je laten zien.

Dus zoals je ziet is er op dit moment best wel veel lag, maar goed het is een begin en ik denk zoals anderen ook dat je net zo goed je pc/laptop direct kan aansluiten om de lag te verminderen.

Het zou pas echt gaaf worden als je het ook op je smartphone zou kunnen spelen, maar dan rest de vraag of je dat wel wilt op zo'n kleine scherm, zonder muis,degelijke toetsenbord/knoppen,etc.

Edit: Je verstuurt het zelfs via internet :Y) en kan dus een spel van een vriend spelen. Vraag me toch af hoe het is beveiligd. Want het laatste wat ik wil is dat een vriend zomaar een spel opstart en speelt terwijl ik iets anders wil doen.

[Reactie gewijzigd door Simyager op 1 november 2010 13:15]

Nouja, de pc moet dan nog wel in real-time alle video comprimeren. Daarbij kan waarschijnlijk de hulp van de gpu niet worden gebruikt, die is namenlijk al druk bezig om frames uit te poepen. Ook de netwerk stack moet continue een forse bitstream verwerken, dit is ook niet gratis (qua resources).
Maargoed, ik stel me zo voor dat dit een overhead van zo'n 10% (dus 10% framedrop t.o.v. achter de pc gamen) zal zijn.
oei is onelive even niet blij....
dit is flinke concurrentie, wel slim om dit meteen met google tv te integreren.
scheelt weer een extra kastje enzo.

maar kan dit dus ook vanaf je eigen pc?
of is het weer een clouddienst ala onlive met een client op die pc...
Alles wat deze service doet is de boel vanaf je pc ergens anders naartoe streamen.
dit is overbodig als je een pc/notebook aan een tv aansluit heb je hetzelfde alleen dan zonder lag
Tja op die manier is heel Google TV overbodig, je kan er immers altijd een laptop/pc aan hangen en dan heb je meer functies...

Mits het goed werkt (en ik heb me twijfels over de latency) zal dit zeker een hit worden, mijn PC kan games veel beter draaien (alles op max @1080p) als me laptop (alles op min @480p), als de latency goed is dan weet ik wel wat ik veel liever heb!
Prachtige vinding moet ik zeggen. Zorgt ervoor dat we overal kunnen gaan gamen, of moet je dan zon soortgelijke setupbox hebben. Of is de mogelijk van googleTV al genoeg?
Nogmaals,

"Aftercad mogelijk maken om pc-games op afstand te spelen via elk apparaat dat over een courante webbrowser beschikt."
Latency gaat een probleem worden. Zeker op een niet lokaal netwerk of via wireless. Het streamen van het full HD videobeeld alleen al is zwaar belastend voor de verbinding.

Bovendien voorzie ik problemen met licenties. Dit maakt het "virtueel" kopieren van games natuurlijk heel gemakkelijk. Vriend heeft spel (zoals in video wordt aangegeven) en jij speelt die, zonder dat jij daar een gebruikers licentie voor hebt.

Ook gamebeveiliging wordt lastig volgens mij, aangezien Keyboard en muis input worden gegenereerd door een app.

Op zich lijkt me dit overigens wel de toekomst van gamen. Als iedereen over X jaar een glasvezel (of iets vergelijkbaar snels) in huis heeft, koop je geen game meer, maar een licentie om te spelen. Beeld wordt gestreamd naar je desktop/tv/tablet, meer niet. Op naar de Thin Client voor games!
Bovendien voorzie ik problemen met licenties. Dit maakt het "virtueel" kopieren van games natuurlijk heel gemakkelijk. Vriend heeft spel (zoals in video wordt aangegeven) en jij speelt die, zonder dat jij daar een gebruikers licentie voor hebt
Ik weet het zo net nog niet. Die vriend kan namenlijk niet tegelijkertijd dezelfde game spelen; het is eigenlijk alsof je bij je vriend langs komt om daar achter zijn pc met zijn game te spelen. Dat mag toch ook gewoon?
Ik ben benieuwd of dit ook met Gameguard games gaat werken, zover ik weet blokkeren die nu al elke vorm van remote acces of softwarematige input (keyboard/muis via software).
Tja heel leuk allemaal, maar met dat streamen heb je altijd een grote latency...
Dat is voor spellen die snelle reacties nodig hebben zoals shooters en race games niet erg hendig...
gaaf dat ze dit voor elkaar hebben gekregen.
ik weet niet of dit ook soepel op een draadloos net werk zou werken.?

zou ook leuk zijn om een remotedesktop op een google tv te draaien.
(misschien hebben ze dit al :P)
Mits het goed werkt zie ik het in de toekomst dus ook terug op me telefoon/tablet?

Ben echt heel benieuwd naar de latency want dat is toch wel het belangrijkste als ik het zo lees...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True