Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 89 reacties

Het bedrijf Aftercad is erin geslaagd om de game World of Warcraft via een stream werkend te krijgen op Android-smartphones. Het spel heeft op de smartphone een aangepaste interface, die geschikt is voor touchscreens.

In een demovideo, waarbij een HTC Desire werd gebruikt, is te zien dat op het scherm een aantal knoppen is geplaatst waardoor het spelen via het touchscreen gemakkelijker moet worden. Het spel zelf draait op een server van Aftercad, die de data vervolgens naar de telefoon streamt. Spelers die gebruik willen maken van de dienst kunnen zich op de website van de softwareontwikkelaar opgeven. Met GameString Adrenalin is het dan mogelijk om spellen die de gebruiker op de pc heeft geïnstalleerd naar de telefoon te streamen.

De gamestreamdienst is echter nog niet officieel uitgebracht; Aftercad heeft er het bètalabel op geplakt en begint over anderhalve maand met de eerste tests waarbij gebruikers met de dienst aan de slag kunnen. Mogelijk gaat Aftercad in de toekomst ook andere games via streaming op smartphones aanbieden. Geïnteresseerde spelontwikkelaars kunnen zich bij het bedrijf melden.

Eerder toonde Aftercad al dat het in staat was om WoW te streamen naar televisies die beschikken over een settopbox met Google TV. Volgens de maker moet het in principe mogelijk zijn om games te streamen naar elk apparaat dat over een relatief moderne webbrowser beschikt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (89)

"Bedrijf krijgt World of Warcraft draaiend op Android-smartphones"
Niet dus, het streamt, dus het draait niet op Android. :)
Ze hebben toch een client gemaakt voor android, waardoor het mogelijk is om World of Warcraft te spelen met aangepaste interface. En het draait World of Warcraft..

Anders draait jouw PC ook geen world of warcraft, want ja Blizzard heeft alles in hun datacenter.

[Reactie gewijzigd door Darkstylo op 3 december 2010 16:23]

Ze hebben geen World of Warcraft client gemaakt voor Android: de graphics en dergelijke worden niet op de telefoon gemaakt.

Wat ze wel hebben gedaan is een client gemaakt voor een client voor World of Warcraft. Dat betekend dus dat er ergens op een computer een World of Warcraft client draait, en dat als stream aanbiedt. Vervolgens is het enige wat de Android client doet is het ontvangen van die stream en controls e.d. terugsturen naar de World of Warcraft client.

World of Warcraft draait dus niet op Android, die draait alsnog op een PC.
Oh, dus het moet een thick client zijn, zoals de PC versie van WoW, en mag het geen thin client zijn om te kunnen zeggen "game X draait op platform Y"? Vind ik imho nogal onzin.
1: dat misschien nog niet per se, maar geef mensen dan iig de mogelijkheid om de remote-wow client zelf thuis te draaien, als ik x euro per maand voor een account betaal wil ik niet dat men mijn inlog gegeven krijgt. (stel dat want ik ben geen wow speler).

2: hoe denken ze lag op te kunnen vangen via een mobiel abo.

3: bijna alle telco's hebben datalimieten ingesteld van 10euro per gb, (dan word je wow spelletje wel HEEL erg duur). ze moeten dus wel HEEL erg slimme img-compressie toepassen omdat 'speelbaar' te houden.
Op een standaard mobiel abonnement kan je wel aardig wat streamen hoor, fair use policy ligt best wel hoog.
provider HI heeft als FUP, wanneer je 10 keer of meer dan het gemiddelde verbruik gebruikt. Dan wordt je internet snelheid verlaagt.

het gemiddelde gebruik ligt volgens Hi op 25 Mb per maand. dat is dus 250 MB "datalimiet" ... Nou als je dit soort dingen gaat streamen zit je daar zo aan
ik heb met vodafone gewoon 1000mb per maand das dus wel effe 4 keer zo veel!,
en dat is gewoon basis abonnement

al denk ik dat wow spelen via 3g op dit moment net niet genoeg kracht heeft, toch als 4g netwerk wordt geÔntroduceerd is het wel mogelijk.

wat je wel kan doen is wow gaan spelen effen in bed of op het vliegveld met wifi of zo
want dat kan primma
World of Warcraft is hier prima te spelen via de data connectie op mijn T-Mobile G1 (usb tether) zelfs na de initiŽle 2gig op hogere snelheid blijkt dat 384/64 Kb/s ruim voldoende is er van uit gaande dat je geen background transfers (lees patch downloads) aan het uitvoeren bent. De latency is van tijd tot tijd erg hoog maar dit heeft meet met het netwerk van T-Mobile te maken dan met WoW zelf.

WoW verbruikt zowies niet zo heel veel data mits je alle patches binnen hebt en ik ken dan ook genoeg spelers die met regelmaat gebruik maken van mobiele oplossingen en zelfs iemand die enkel gebruikt maakt van een tether voor zijn data connectie en toch altijd goed mee kan komen in raids.


Edit: BTW WoW maakt wel een hoop gelijktijdige connecties en meer connecties (ook bij gelijke hoeveelheid data) resulteert direct in een hogere latency.

[Reactie gewijzigd door hemelskonijn op 4 december 2010 10:11]

@hemelskonijn
WoW maakt maar 1 connectie en dat is naar the wow server. Je zit echt niet als een soort bittorrent client je game data te versturen naar iedereen.

En buiten dat om gaat je hele stelling niet op omdat dit niks anders is als een video stream. Ik kan ook wel het play knop ombouwen tot pijl omhoog ofzo. Of gewoon een echte RDP opzetten naar mijn eigen PC met custom controls

Het game verbinding is wat de host PC heeft niet wat jouw telefoon heeft. dus inplaats van het lullige 3 kb/sec wat WoW vraagt loop jij een volledige video stream constant te downloaden.

Dat je via een telefoon je laptop kan voorzien van Inet zegt totaal niks over video streaming op een telefoon

[Reactie gewijzigd door Caelestis op 4 december 2010 12:29]

Probeer voor de grap eens op de command prompt als administrator "netstat -b". Die ene standaard verbinding blijken er dan in eens al drie te zijn en dit kunnen er alleen maar meer worden.
Dat dataverkeer waar hier over gesproken wordt, heeft niks te maken met het verkeer dat WoW verzet, maar wat het kost om constant het beeld van een PC naar een telefoon te streamen.

Dus dan heb je het over veel meer verkeer, dus volgens mij heb je het niet helemaal goed begrepen.
Toch wel? Bij thin clients stel je toch altijd dat je apps ergens op een mainframe of whatever draaien ipv op de client zelf. Ik weet niet wat voor bewoording jij gewoonlijk gebruikt.
Ben het niet eens met wat je zegt. Bij een thin client draait de app niet per definitie op een andere host.

Er is een verschil tussen de grafische interface die gestreamd wordt (het resultaat van wat de client pc doet, bijvoorbeeld via RDP of VNC) en de meeste "streaming" applications op een thin client, bijvoorbeeld via powerfuse, daar wordt namelijk wel degelijk client side het programma gedraaid. De "bubble" wordt gedistribueerd richting clients en die draaien het dan.

Dit specifieke geval is meer iets als RDP, maar dan in je browser. Het programma zelf hoeft dus niet te draaien, het resultaat van het programma wordt gestreamed...
Lijkt mij wel. Anders zou je dit toch ook al via zoiets als VNC kunnen doen?
VNC is bagger, of je hebt alleen 8 bit kleuren (lol) of het is ontzettend traag.
Combinaties zijn trouwens ook mogelijk.
uhhh... hiero gewoon fullcolor 32bit en retesnel.. dus geen idee waar je over praat.. of bedoel je VNC op android....
Ooit geprobeerd te gamen via VNC? Zo nee, probeer het eens, dan zie je meteen wat Wolfos bedoelt.
0,0 % van world of warcraft draait in dit geval op je telefoon, alles draait extern: er is dus geen wow client voor je telefoon, dit is gewoon een beetje vergelijkbaar met vnc/rdp met wat aangepast controls.
de controls draaien op je foon
de controls zijn gewoon onderdeel van de rdp client, meer dan een doorgeefluik zijn ze niet, maw: er draait nog steeds 0,0 op je telefoon, het enige bijzondere is dat ze een aparte rdp achtig client in elkaar hebben gehacked met touchcontrols die vertalen (buiten de telefoon) naar ingame acties (op een externe server).
Ja, vind ik wel. :) Echter moet de definitie van "draaien op" dan wel duidelijk worden gemaakt gezien het feit dat het inderdaad discutabel is of WoW echt draait op de mobiele telefoon of niet. Feitelijk is dit gewoon een VNC-achtige implementatie waarbij alleen het beeld en de input wordt verstuurd over het netwerk. De enige software die "draait" op de smartphone is dan ook de thin-client.

Zo kan ik ook wel Quake 4 "draaien" op mijn smartphone, of elk ander high-end spelletje.
Als dit het geval is hoop ik dat ze een stevig serverpark hebben staan om dit aan te bieden. 1000 android gebruikers = 1000 draaiende WOW clients op hun servers = vrij zwaar... Ik vermoed echter wel dat ze een iets meer performante oplossing zullen gezocht hebben.
WoW is niet een erg zware game. Dus er kunnen, lijkt mij, meerdere clients op 1 server draaien. Minstens 16 clients tegelijk op dual quad-core met decent GHz. :)
Absoluut niet, WoW krijgt zelfs de dikste pc nog wel is aan de lagspikes indien alles op ultra staat, kijk maar naar dalaran bijvoorbeeld.
Klopt, als het heel druk is kunnen de framerates aardig droppen.

Overigens valt Dalaran wel mee sinds ze de portals hebben weggehaald. ;)
Maar denk jij dat het nodig is om alle grafische instellingen op ultra te zetten en op de hoogste resolutie terwijl het daarna gestreamd wordt naar je mobiel die meestal maar een 3,7" scherm heeft met een resolutie van 640x480? Lijkt me niet.
Precies, ik heb ook vaak genoeg 6 clients op m'n pc openstaan. Gewoon 1 op fullscreen mode en 5 in windowed op 640x480. Geen 25 man raids natuurlijk (lijkt me ook stug dat mensen dat gaan doen op hun mobiel, is meer iets om AH te bekijken of wat quests te doen), maar deed gewoon Scarlet Monastery: Cathedral.

Edit: En had gewoon 300+ fps op m'n main client, met alles op ultra behalve shadows, shadows zijn sowieso niet bijzonder in World of Warcraft en door de slordige programmering ook totaal niet de moeite waard om je fps ervoor te halveren.

[Reactie gewijzigd door Seditiar op 3 december 2010 18:48]

Betaal jij dan 6 keer een abonnement van 12.99 euro per maand?
Want je kan per wow account (meerdere mogelijk per battle.net account), maar 1 keer ingelogd zijn, dus dat je 6 keer wow draait is ofwel kostelijk voor jou, ofwel ben je hier aan het liegen :P
Multiboxen heet dat.

Ja je betaald dus 6x abbo, en je speelt via een keyclone met 6 chars tegelijk.

[edit]
http://www.dual-boxing.co...p/FAQ_for_Non-Multiboxers

[Reactie gewijzigd door Roeligan op 4 december 2010 07:59]

Waarom zou je in hemelsnaam 6 clients willen draaien?
Nou, in dit geval zaten we met 5x RAF (Refer a Friend) waardoor je 3x zoveel experience krijgt, Scarlet Monastery: Cathedral is nog altijd de snelste manier om van 21 naar 42 te komen, dus deden we dat.

Het idee is om alleen een World of Warcraft client te kopen, voor €10,- waar je ook gelijk een maand playtime bij krijgt. In die maand playtime level je dus snel naar 60, meestal meerdere characters (sommige mensen hebben geen zin om nog een keer 1-60 te doen, nadat ze al 3 of 4 characters op level 80 hebben).

Ik deed het met 2 vrienden, m'n broer en nog een eigen account.

Dus om op je vraag terug te komen: normaal gebeurd dat ook nooit, tenzij je met een groep een RAF "chain" op poten zet en dat er een paar dan net ziek worden zodat ze niet in kunnen loggen ;)

En dat beantwoord ook gelijk de vraag @ hieronder :)
WoW ziet er misschien niet zo super mooi uit, maar het kan toch echt wel veel power nodig hebben. 25 man raids zijn niet niets
*800x480

Maar zo te zien staan de graphics niet erg hoog.

Overigens denk ik niet dat je een zware PC nodig hebt voor WoW op ultra. De tweede exp kon je op een AMD X2 series over de 2Ghz met 2GB en een Nvidia 8600GTS gewoon voluit op 1920x1080 spelen...

De lagspikes zitten em vooral in de manier hoe het spel diverse lagen op personages rendered zoals mij werd verteld. Dat zit em in de code die niet helemaal lekker zit, daar gaat inderdaad geen 20 core met SSD crossfire en 32GB DDR3 iets aan veranderen.

Maar een grote lastige battle vanaf je telefoon lijkt me niet zo handig eigenlijk. Hotkeys + muis is toch wel sneller als 2 a 3 vingers op een touchscreen.
je streamed het gewoon vanaf je eigen pc richting je phone neem ik aan
Vervolgens is het enige wat de Android client doet is het ontvangen van die stream en controls e.d. terugsturen naar de World of Warcraft client.
Dit an sich is toch wel apart te noemen. Immers, World of Warcraft laat niet zonder meer een extern programma commando's sturen naar de client en als dit toch gebeurt duurt het niet lang voordat de gebruikers van zo'n programma gebanned worden. Dit allemaal in het licht van het voorkomen van cheats / bots etc. Als de virtuele client dus publiekelijk uitgeprobeerd kan worden zou ik in ieder geval niet een van de personen zijn die zich daar voor gaat lenen.
Die detectie voor dat soort bots zal waarschijnlijk naar bepaalde patronen zoeken, dat is geen issue als mensen het besturen.
Die detectie zal de manier van besturen wel opmerken, aangezien de controls aangepast zijn voor een telefoon, en jouw gehele manier van besturen via een mobiele telefoon nogal "bottig" kunnen overkomen.
Dat is onzin, het interesseert Blizzard noch de client niets waar de input vandaan komt (fysiek toetsenbord, custom-made joystick, multiplexer, etc.). De enige vereiste is dat er niet automagisch gespeeld wordt, dus dat de gebruiker een fysieke handeling verricht voor elk input event.
In dat opzicht maak je door WoW te streamen en input terug te sturen geen inbreuk op de gebruikersovereenkomst
Volgens jouw definitie van draaien draait alles op android als je een remote desktop connection zou kunnen maken. 8)7
Mijn PC genereert het grafische gedeelte. Android in dit geval niet. Je presenteert alleen beeld met een laag eroverheen.
Wat je nu zegt is wel een are vergelijking.

Je PC draait de client, op de Android telefoon draait de PC nog steeds de client... Android draait feitelijk alleen een live stream met overlay waarmee je keyboard en muis vervangen worden.

Je smartphone draait geen WoW... Dit is feitelijk niet veel anders dan een remote desktop applicate.
Het is inderdaad wel een beetje tegenstrijdig. In elk geval vind ik het een interessante ontwikkeling wanneer computer games zich gaan verplaatsen naar mobile platforms. Voor RPG's is zoiets best geschikt voor de juiste doelgroep.
Inderdaad misleidende titel...

World of Warcraft streamend te spelen via android smartphone

zou bijv beter zijn
De titel is misschien een beetje misleidend, omdat het niet op de phone zelf draait zoals boven een beetje overdreven wordt uitgekauwd. Maar waarom gaat iedereen er volledig aan voorbij dat dit gewoon supergaaf is?

Of loop ik achter de feiten aan en kan je al lang WoW spelen op smartphones?
Ene kant wel, anderzijds heb ik een rotatie van minimaal 8 keys + 4 muisknoppen en daarnaast nog eens een grid/dbm interface. Ik zou niet weten hoe je dat op een smartphone werkbaar gaat krijgen
Het is meer een proof of concept, en volgens mij was het al met meedere rdp achtige oplossingen mogelijk om content te streamen (ik heb zelf voorbeelden gezien van eve online via een dergelijke client op de ipad)
remote desktop/VNC heeft hetzelfde effect ~, niet echt nieuw dus :?
Met remote desktop kan je volgens mij geen gebruik maken van een videokaart.
dus alleen (oude of indie) games die voornamelijk op de cpu leunen kan je spelen... en dat gaat al erg traag
Maar deze maakt ook geen gebruik van je videokaart om het spel te renderen. Het streamt het spel.
Dit heeft een aangepaste interface. Trouwens, al eens proberen gamen via remote desktop op een smartphone? Niet echt te doen vind ik persoonlijk...
Is zeer goed te doen met everyAir.
http://www.everyair.net/
Ik denk dat je dan toch echt wel moeite krijgt om alles te bedienen met alleen je touchscreen. Dit is dus echt wel iets anders hoor :)
Niet lullig bedoeld maar het is inderdaad niet echt nieuw, paar denk aan OnLive, die gaf demo's van verscheidene games op een iPad, iPhone etc... en dat is een commercieel bedrijf wat buiten demo's om al verscheidene diensten aanbied om op afstand spellen te spelen.

Maar buiten dit alles om, grappig dat ze kiezen om WoW weer te geven, dat barst van de muis clicks op precieze plekken met grote hoeveelheid user controls, iets wat juist weer niet echt werkt op een telefoon formaat.

Daarnaast, als ik het beeld zie vindt het het voor streaming nog niet echt soepel lopen in tegenstelling tot de demo's van OnLive.

Hier een voorbeeld van Crysis op de iPhone:

http://www.youtube.com/wa...RRiMDq5r0&feature=related
Maar buiten dit alles om, grappig dat ze kiezen om WoW weer te geven, dat barst van de muis clicks op precieze plekken met grote hoeveelheid user controls, iets wat juist weer niet echt werkt op een telefoon formaat.
In tegendeel: Vrijwel alle hardcore WoW-gamers zweren bij keybinds en gebruiken hun muis hooguit om te draaien; iets wat waarschijnlijk wel weer leuk werkt met een touchscreen. Maar verder heb je in World of Warcraft nergens "clicks op precieze plekken"... Zelfs targetten kun je eenvoudig doen met een keybind :)
hmm, met healen is dat toch wel een ander verhaal ;)
Dus het on live systeem draaid opzich ook geen games dan? het geeft ze alleen weer? Ik vind dat je gewoon kan stellen dat android de game draaid omdat de input vanuit het android systeem komt en de weergave is ook op de telefoon. en ja dat de software nou via een pc gehost wordt is bij zaak :)
Misschien moeten we 'draaien' vervangen met 'renderen', word het een stuk duidelijker.
Het word door de externe server gerendert, de code van het spel word nooit op de client uitgevoerd.
Dus het on live systeem draaiT op zich ook geen games dan? Het geeft ze alleen weer?
Klopt. Wou je nu echt het tegendeel beweren :?
WTF dit is niet gamen 20 fps yeah right je zou bijna zeggen het is meer filmpje kijken. 8)7
of kan ik me beter me mond dichthouden :X
Ben het helemaal met je eens.

Hier kunnen ze wel verder op bouwen in de toekomst maar zoals het filmpje laat zien lijkt me niet echt speelbaar.
Leuk maar mooi niet dat ik met mijn Battle.net ID ga inloggen op die servers van ze. Er hangen namelijk nog meer games achter.
Ik vind het verschil tussen een applicatie draaien en streamen eigenlijk vrij duidelijk. Mijn PC handelt het verkeer met blizzard af, is de plek waar ik mijn wachtwoord invoer en verwerk, is de plek waar de grafische aspecten worden samengesteld. En toevallig geeft mijn pc de boel ook weer en laat me het beinvloeden.

Zoals het er in de post staat, is de android simpelweg een client voor een PC ergens anders. En daardoor ben ik dan ook van mening dat in dit geval het 'draaien' van WoW toch wat overdreven geformuleerd is. Nu stellen mensen dat de blizzard -pc connectie ook zo'n server-client verbinding is. Daar ben ik het niet mee eens. Android heeft volgens de weg in deze post een middleman nodig. En middleware is niet iets waar ik direct favoriet van ben.

Aan de andere kant lijkt het me heerlijk ff snel te kunnen wowen op mijn tablet/mobiel. En n die zin is het nieuwswaardig. Ook ik gebruik mijn mobiel als afstandsbediening voor mijn mediaspeler. En mijn carkit als afstandbediening voor mijn mobiel. Allemaal middleware. In die zin gaan we een leuke toekomst tegemoet.

Maar om te zeggen dat WoW op android draait: Niet waar. Vergeet niet dat je je ww+username op een andere server hebt staan. Hoe zit dat met de eula enzo? :+
Denk eens aan die latency...
Kan niet lekker spelen zonder fysiek toetsenbord... Ik zie het al voor me: 3x lang aanraken en 1x kort voor Functie X maar 2x lang en 2x kort voor Functie Y hehe.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True