Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties

Scott Miller, de man die ooit aan de wieg stond van ontwikkelaar 3D Realms, is een nieuw bedrijf begonnen. Via Radar Group wil hij nieuwe gameconcepten bedenken en deze aan de man brengen.

Radar Group is volgens Miller een zogenoemde 'original IP incubator', wat zoveel betekent als een bedrijf dat nieuwe concepten verzint. Deze nieuwe concepten moeten in eerste instantie geschikt zijn voor games, maar het is ook de bedoeling dat er afgeleide producten als films, tv-shows, boeken en speelgoed van gemaakt kunnen worden.

Scott Miller wordt het creatieve brein van de Radar Group, maar blijft tevens directeur van 3D Realms, de studio achter Duke Nukem en Prey. Radar Group moet ervoor zorgen dat 3D Realms zich kan concentreren op het afmaken van games. De studio werkt al meer dan een decennium aan Duke Nukem Forever, maar stopte in de tussenliggende jaren ook veel energie in begeleiding van projecten als Prey, dat werd uitbesteed aan Human Head Studios, en beide delen van Max Payne, die zijn gemaakt door Remedy Entertainment.

Radar Group werkt ondertussen al aan drie verschillende projecten. Daarvan zijn Prey 2 en Earth No More al bekend. Deze projecten worden van 3D Realms overgeheveld naar Radar Group. De derde game wordt Incarnate, waarvan alleen bekend is dat het een derde persoon actiespel gaat worden.

Prey 2 is door Miller al twee jaar geleden aangekondigd, maar sindsdien is het stil rond het spel. Of Human Head het nieuwe deel mag maken is onbekend. Net als het eerste deel zou het spel moeten verschijnen op pc en Xbox 360. Earth No More is een schietspel dat al enige tijd in ontwikkeling is. Het wordt gemaakt door Recoil Games en zou in 2009 moeten verschijnen op pc, Xbox 360 en Playstation 3.

Radar Group Logo

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (25)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

Radar Group is volgens Miller een zogenoemde 'original IP incubator' [...]
Radar Group werkt ondertussen al aan drie verschillende projecten. Daarvan zijn Prey 2 [...]
Oh, de ironie :)

FYI, 3DRealms was een spin-off van Apogee. Apogee was door Scott Miller opgericht. 3DRealms is nu Apogee. Apogee was een van de bedrijven die PC Gaming groot gemaakt heeft (Epic MegaGames en iD Software zijn de andere twee).
Het is op zich wel grappig te zien hoe deze bedrijven veranderd zijn in de tijd. 3DRealms is nu voornamelijk een 2nd party in game development. iD Software is voornamelijk bezig met middleware bouwen, alleen Epic Games is nog echt voor een groot deel met game development bezig (maar dat komt voornamelijk omdat ze flink uitgebreid zijn, itt 3DRealms en iD welke nog steeds minder dan 50 man personeel heeft).
Ehm, je info is wel erg verkeerd IMHO

Je vergeet heel veel bedrijven die de pc als game platform groot hebben gemaakt (Sierra On-line om er maar 1 te noemen...) en dat dus echt niet enkel aan deze 3 bedrijven te danken is.
3DRealms is geen 2nd party want die bestaan in de PC gameindustrie niet (met 2nd party worden bedrijven bedoeld die exclusief voor een bepaald platform ontwikkelen omdat ze daartoe een overeenkomst hebben met de eigenaar van dat platform, en de PC heeft geen eigenaar) en is ook Epic tegenwoordig vooral bezig met het ontwikkelen van de Unreal Engine. De Unreal games zijn vooral een soort demo's om de engine te verkopen. Epic kan je dus ook zien als middleware bouwer.
Sierra On-Line, Lucas Arts, Virgin Interactive, EA, etc. bestonden in die tijd ook wel, en waren ook wel een beetje bezig op de PC Gaming markt. Maar ze waren niet actief bezig om de destijds inferieure PC om te toveren tot gaming platform. Iets waar de mensen van Apogee, iD en Epic wel mee bezig waren. En dit deden ze o.a. doormiddel van het shareware systeem waar ze deel van de game gratis weggaven.

Het hele "nth party" systeem slaat niet op console games, maar op de rol van een bedrijf tenopzichte van een product. Als ik met het product een computer game bedoel dan is de 1st party de developer(s), 2nd parties zijn dan o.a. de publisher of producer. (onder 3rd party vallen bedrijven die indirect baat hebben bij de release van de game) 3DRealms heeft in de afgelopen 10 jaar voornamelijk de rol van producer op zich genomen.

Epic Games is zowel middleware provider als game developer. Als jij de huidige games van Epic ziet als engine demo dan is dat jou vooroordeel. De afgelopen paar jaar bestond Epic uit 3 teams: Engine team, GoW team en UT3 team. Er zat wel wat overlap in de game en engine teams. De Epic games gebruiken niet meer steeds de nieuwste versie van de UnrealEngine. Voor de TechDemos van UE worden gewoon art assests van de games gebruikt.
Hoe succesvol het Apogee shareware model ook was, zonder de creativiteit van de partijen die jij hier af doet als "waren ook een beetje bezig op de PC gaming markt" was het nooit echt wat geworden. De grote namen vroeger waren gewoon: Sierra, Origin, Virgin etc. Apogee kwam ook in dat rijtje voor, maar je kan zeker niet zeggen dat de rol van Epic, apogee en ID groter is dan de rest. (Als je trouwens ID tot de echt groten gaat rekenen wordt het wel een heel lange lijst, waar ook illustere namen zoals Westwood op moeten staan.)
Apogee was een van de bedrijven die PC Gaming groot gemaakt heeft (Epic MegaGames en iD Software zijn de andere twee).
Das wel een heel beperkt rijtje. Je mist grote namen als Origin, Maxis, Virgin, Lucas Arts. Om er maar even een paar te noemen, die echt mega impact hebben gehad in de vroege PC gaming markt.
Ehhhh... en Microprose niet te vergeten.

;)
Ben benieuwd wat dit gaat opleveren. Laten we wel wezen, Duke Nukem was destijds behoorlijk revolutionair. Als ze nu heden ten dagen weer zulke titels op de markt kunnen brengen dan kan dat nog mooi gaan worden.

Maarja, dat roepen we nu ook al 10 jaar voor Duke Nukem Forever. Hopelijk neemt de directeur die bedrijfs mentaliteit niet meer naar Radar Group ;)

*edit*
Moest Duke Nukem 3D zijn natuurlijk. Voor zover ik weet was er voor DN3D geen enkele andere 3D shooter die zoveel interactie met de omgeving en de acties van de speler bood. Derhalve was DN3D dus een revolutionair spel voor zijn tijd.

[Reactie gewijzigd door Blorgg op 17 maart 2008 12:23]

Aan duke nukem was niets revolutionair. Het concept bestond toen reeds, het enigste dat zij deden was humor toevoegen ( en goede als ik het mag zeggen ). Maar echt revolutionair was het niet.
Reken maar van yes dat Duke Nukem revolutionair was.
Als je Duke Nukem niet revolutionair vond, dan denk je hetzelfde over Doom.
Want voor Doom had je de simpele "Wolfenstein engine" (Wolfenstein was niet de allereerste shooter wat vele wel denken btw.)

Maar op gameplay en technologisch vlak was Duke Nukem een heuze revolutie en een ware verfrissing na alle 100den clones op basis van de Doom engine.
(Toen kwam Quake 1, die voor eens en altijd kortemetten maakte met vijanden bestaande uit sprites in een complete 3D omgeving.)

Dus het is maar hoe je het bekijkt, denk ik! :)
Jep, volgens mij waren wolf 3d en doom de grondleggers van dit concept correct me if im wrong.
bedoel je dat DN revolutionair was de eerste delen of vanaf DN 3D?
Ook Duke Nukem 3D was niet echt revolutionair. Ja het had wat nieuwe features. Maar ook weer niet heel veel. De belangrijkste tov van doom2 (mouselook, jump, crouch, multilevel) waren reeds te vinden in Dark Forces (bijna een jaar ouder). Voor de rest werden enig innovaties van DN volledig overschaduwd door de komst van Quake en half jaar later dat voor het eerst een echt 3D engine neer wist te zetten.
Misschien... maar niettemin was Duke Nukem er al eerder (zijn 2D games), én was hij met de 3D versie ook eerder. En, .... hoe je het draait of keert, ... Duke blijft gewoon een vette charmeur, terwijl storyline/humor/omgeving/.... in Quake1 nu niet bepaald zo overweldigend was.
Duke 3D was helemaal niet 3D. (of in ieder geval niet meer dan Doom of Dark Forces)
(Voor de duidelijkheid in Duke 3D bestonden de monsters nog gewoon uit sprites.)
Volgens mij moeten ze nog een 10 jaar oude game game afmaken ? Als ze dat nou als een prioriteit stellen.
Prey is alleen maar geproduceerd door 3DRealms, de game is gemaakt door Human Head studio's.

En Earth No More schijnt naar diverse game studio's uitgegaan te zijn en dat er nogal word gestreden om de titel wie nu wat heeft ontwikkeld daarin :

http://www.shacknews.com/onearticle.x/51393

Het blijft me overigens verbazen dat er nog steeds berichtgeving blijft verschijnen omtrend 3DRealms, een bedrijf die zijn fanbase al 10 jaar lang met een kluitje in het riet stuurt. Word eens tijd om dat bedrijf te negeren en niet steeds met een splintertje nieuws gelijk maar weer headlines over te maken, zo interessant zijn ze nu ook weer niet :)
Release dates: When it's done :+

Tegen de tijd dat deze games uitkomen ben ik waarschijnlijk 40+, en de interesse begint al merkbaar achteruit te gaan. Best jammer, had bijvoorbeeld DNF nog wel eens willen spelen. Misschien als mijn kinderen 16+ zijn :P
Ik denk dat we in 2008 toch aardig in de buurt gaan komen van een release. Als je kijkt naar de beelden van de teaser krijg ik aardig het idee dat je een kijkje krijgt op de ingame engine, niet zomaar een voorgerenderd filmpje.
http://www.3drealms.com/duke4/

maar goed de makers blijven de moed erin houden;

"...And yes, we know the game has taken a long time. There's no possible joke you could make about the game's development time that we haven't already heard. :)..."
All die Game Bedrijfen begonnen op de Amiga Zo als EA Games en nog veel meer,
en toen Amiga Weg ging (Commodore) Toen wert pas echte de pc Groot met Games.

Want voor dat Amiga Weg ging was bijna alles op de Amiga.

Amiga Was de pc game maschine van toen die tijd.
Nou nou nou, er waren nog héél wat andere consoles die de vlag nadien hebben overgenomen hoor. Of de PC ooit een paar jaar als alleenheerser van game-land benoemt kan worden, twijfel ik wat over.

ps: Ik hoop dat het dyslexie is, zoals sommige Tweakers wel hebben. Alhoewel zij normaal geen probleem hebben met hoofdletters op de juiste plaats te plaatsen. Je tekst leest niet zo makkelijk.
Dat bedoel ik ook niet man, ik zeg alleen dat toen die tijd er VEEEEEL meer games waaren voor de Amiga, En zo als EA, TEAM17, en nog veel meer bij Amiga.

En ik denk dat er toen zelf meer games op de Amiga Was dan op de Nintendo en Saga en zo.

Amiga 1000 en 2000 en 3000 en 4000, en Amiga 500 en 600 en 1200.

Want je had ook de Amiga CD32 consoles.

En Playstation en Xbox bestonden toen nog niet.

LINK: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Amiga_games:_A-H

LINK: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Amiga_games:_I-O

LINK: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Amiga_games:_P-Z

Tus zeg niet dat er niet veel was.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 17 maart 2008 17:10]

we zullen maar niet wachten ? 8)7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True