Bethesda schuift Prey 2 voorbij 2012

Bethesda geeft opheldering over de status van Prey 2. De game van Human Head Studios is niet geschrapt, maar zal niet in 2012 op de markt komen. De uitgever gaat meer geld in het project steken, omdat het nog niet aan de eisen voldoet.

In maart plaatste de Nederlandse website PS Focus het bericht dat de ontwikkeling van Prey 2 gestaakt zou zijn. De website had van 'verschillende betrouwbare bronnen' gehoord dat het project was geschrapt. Diverse internationale websites namen het bericht over en het gerucht werd gevoed door het stilzwijgen van uitgever Bethesda, die wilde ontkennen noch bevestigen.

Inmiddels heeft de uitgever in een verklaring duidelijk gemaakt wat de status van de game is. "De ontwikkeling van Prey 2 is niet gecancelled, maar de game zal niet meer in 2012 op de markt verschijnen. We stellen de game uit omdat de ontwikkeling in het afgelopen jaar niet de gewenste progressie maakte. De game voldoet op dit moment niet aan onze kwaliteitseisen. Prey 2 is echter veelbelovend en het spijt ons dan ook dat we fans van de serie moeten teleurstellen. We hebben een substantiële investering gedaan in de ontwikkeling om de game te maken die fans willen. We zijn vastbesloten om enkel de game op de markt te brengen die fans verwachten en we willen geen compromissen sluiten over de kwaliteit van de game om daarmee een bepaalde datum te halen", laat de uitgever weten.

Prey 2 krijgt in de vorm van U.S. Marshal Killian Samuels een nieuwe hoofdrolspeler. Samuels zal gedurende het spel wel zijn voorganger ontmoeten, de Cherokee-indiaan Domasi 'Tommy' Tawodi. Ontwikkelaar Human Head Studios, die ook het origineel ontwikkelde, maakt voor Prey gebruik van id Tech 4, dezelfde engine als werd gebruikt voor het origineel, dat in 2006 op de markt kwam.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Trailer die getoond werd tijdens de E3 van 2011

Door Paul Hulsebosch

Redacteur

19-04-2012 • 16:53

25 Linkedin

Reacties (25)

25
25
14
0
0
5
Wijzig sortering
We zijn vastbesloten om enkel de game op de markt te brengen die fans verwachten en we willen geen compromissen sluiten over de kwaliteit van de game om daarmee een bepaalde datum te halen.
Dat zouden meer uitgevers moeten doen. Het is helaas veel te gewoon geworden om een game vol met bugs uit te brengen en vervolgens betalende klanten te gebruiken als proefkonijn om ze op te lossen.
Het verschil tussen wat ze roepen en wat ze doen is nog altijd wel mogelijk... veel ontwikkelaars/uitgevers roepen dit (niemand zal zeggen "sorry maar nu hebben we er wel genoeg van, take it or leave it"), maar als het er op aankomt denk ik dat het in veel gevallen toch de uitgever gaat zijn die zegt "kom op jongens, nu is het genoeg. Ik snap dat jullie perfectie willen maar het geld is op, uitbrengen die hap!"

Echt doorgaan tot je perfectie hebt gevonden is iets wat volgens mij alleen weggelegd is voor echte indie developers (i.e. zonder uitgever die ook een belang heeft).

[Reactie gewijzigd door Egrimm op 19 april 2012 17:11]

Ik denk dat ze stiekem zitten te wachten op nieuwe consoles met betere specs en betere beveiliging. Tegen die tijd zal de gemiddelde pc weer wat beter zijn en hoeven ze niet te veel uit de kast te halen om de graphics mooi te houden.
Is dat toch niet een beetje ironisch? Skyrim bijvoorbeeld, was een bugfest en er was veel dat beter had kunnen zijn daarin. Dit ging ook zo met zijn voorgangers.

[Reactie gewijzigd door g1real op 20 april 2012 03:27]

Goed om te horen dat ze toch door willen gaan alleen vind ik persoonlijk jammer dat ze voor een andere hoofdrolspeler gaan.

Ik vond de native American Indian hoofdrolspeler en "setting" (hoe beperkt en afwijkend ook mag zijn) ontzettend tof.
In verschillende interviews met de makers wordt wel aangegeven dat Tommy een belangrijke rol speelt in het spel. Het moet natuurlijk nog maar blijken of dit daadwerkelijk zo is. Hij is in de tot nu toe getoonde gameplay filmpjes in geen velden of wegen te bekennen...
Prima! Geeft helemaal niks, gewoon lekker door blijven ontwikkelen totdat je tevreden bent ala Blizzard. it's done when it's done...
Het lange stilzwijgen van Bethesda na de aankondiging van PS Focus doet vermoeden dat Bethesda zeker wél heeft overwogen om de game te schrappen, maar daar op terug zijn gekomen.

Het standaard argument van "De game voldoet niet aan de eisen, weg gaan meer bugs pletten / schaven / geld pompen" kennen wel ook wel...

De gameplay beelden die we tot nu toe hebben gezien zijn veelbelovend vind ik zelf, maar ik houdt mijn hart vast bij dit soort meldingen. De kans dat je een game krijgt die rammelt aan alle kanten is groot door dit soort 'wonky' ontwikkeltrajecten...
Toch vraag ik me af in hoeverre het filmpje is gemaakt met de in-game engine. Aangezien dezelfde engine wordt gebruikt als het 1e deel. Niet dat het 1e deel er niet mooi uitzag, maar anno 2012/2013 misschien toch wat ouder. Vraag me af of ze nog updates hebben uitgevoerd op de engine...
Ziet er iig veelbelovend uit en ga hem zeker spelen zodra 'ie uit is :D
Zag er mooi uit! Ik hoop al jaren voor een spel met veel mobiliteit, en hier lijkt het alsof de combat ook iets "verticaler" wordt. Iets singleplayer based Brink achtigs? Laat maar komen!
:P
echt shit dit, ik zat echt te wachten op dit game! Maar ja als het van het zelfde kwaliteit als Rage wordt wil ik wel wachten.
Oh, ik wist niet eens dat er een Prey 2 uitkwam :) Ik herken in het filmpje overigens niks terug uit deel 1. Daar waren de aliens toch "mysterieus" en gebruikten ze mensen als energie/voedsel ofzo? Het is al weer een tijd geleden... het enige memorabele van Prey waren die vette walkways die over de kop gingen e.d.
Tijd geleden dat ik die trailer heb gezien, blijft erg leuk!
Vind de reden van het verlaat uitbrengen toch een beetje apart overkomen.

''We stellen de game uit omdat de ontwikkeling in het afgelopen jaar niet de gewenste progressie maakte.''

Dat klinkt alsof ze de game bijna geheel links hebben laten liggen voor een tijd en hier te weinig uren in hebben gestopt en ze nu zoiets hebben van goh zo kunnen we het toch niet echt op de markt gaan zetten. Of misschien hebben ze het wel echt helemaal links laten liggen en overwogen ze het te annuleren. Wie zal het zeggen...
of het al dan niet bewust was, is het geen slechte zet om het niet eind dit jaar uit te brengen met al die best sellers

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee