Door , , 75 reacties

Arkane Studios heeft Prey van een prachtige spelwereld voorzien, met een indrukwekkend groot, mooi en gedetailleerd ruimtestation Talos I, waar je heerlijk in rond kunt zwerven, op zoek naar uitwegen, aanwijzingen en hulpmiddelen. Hetzelfde geldt voor het verhaal en vooral voor de vele kleine verhaaltjes waar je in meegezogen wordt. Het is pure sciencefiction die ongemakkelijke vragen stelt over ethische kwesties. Die vragen zijn bovendien mooi verweven met de gameplay, waarin je uitgedaagd wordt om het jezelf moeilijk te maken. Alleen het vechten is niet zo goed als we gehoopt hadden. Je bent zelf aan de trage kant, terwijl je tegenstanders juist snel zijn. Daar is best mee te werken, maar prettig is anders. Dat had wat spannender gemogen. Verder hadden we wat last van bugs, en dat is natuurlijk nooit fijn. Toch biedt Prey een lekkere combi van verhaal, level design, stijl, muziek en speelstijlen, en die pluspunten wegen ruimschoots op tegen de minpunten.

Eindoordeel

Tweakers zegt: 8,5
Verkrijgbaar vanaf: € 38,-
Geteste uitvoering: Prey (2017), PC (Windows)

Gespeeld op: Windows
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 4 en Xbox One

In veel previews of reviews van Prey komt een vergelijking met BioShock voor. Een wat vreemde vergelijking, aangezien BioShock zich afspeelt in onderwaterstad Rapture en Prey zich afspeelt aan boord van een ruimtestation. Als je Prey dan toch wilt vergelijken, zijn er veel meer games die zich afspelen in een ruimtestation dan in een onderwaterstad. Prey is veel meer sciencefiction dan BioShock, compleet met een vervreemdend uitgangspunt en nog vreemdere plotwendingen. De game is ook futuristisch; het geheel speelt zich af in 2032, in een alternatieve werkelijkheid.

Maar los van de locatie gaat het in de vergelijking met BioShock misschien eerder om de sfeer van beide games, om het kleurgebruik, met warme tinten rood en bruin die op veel locaties overheersen. Om de soms wat barokke luxe die je treft aan boord van Talos I, het ruimtestation waar Prey zich afspeelt en dat enigszins doet denken aan Rapture. Waar sfeer een sterke kant is van de BioShock-games, geldt dat zeker ook voor Prey. Ontwikkelaar Arkane Studios heeft zijn best gedaan of Talos I. Van de beide delen Dishonored weten we dat de studio een mooie spelwereld kan maken, en dat doet hij nu weer. Alleen is de sfeer dit keer totaal anders.

Gameplaybeelden van onze run door de Windows-versie van Prey.

De Talos I is groot

Arkane heeft zijn best gedaan op Talos I. Het is een enorm schip. Je kunt het van buiten bekijken, tijdens een ruimtewandeling, en dan valt pas op hoe groot het gevaarte is: zo'n 600 meter lang. Dat je het geheel kunt verkennen, blijkt wel als je laat in de game nog een keer aan de ruimtewandel gaat. Dan zie je de vele blauwe markeringen van de questtracker, die je door heel het ruimtestation sturen, met de afstanden tot de vele doelen die je hebt. Want er is veel te doen in Prey. Er is de glimmende buitenkant, de mooie lobby die niet zou misstaan in de Trump Tower, en de luxe onderkomens van het personeel, compleet met restaurant, filmzaal, zwembad en fitnessruimte. Maar er zijn ook de industriële delen: de enorme kernreactor die het schip aandrijft, de al net zo indrukwekkende waterzuiveringsinstallatie, en de oude kern van de Talos I, waar al decennia onderzoek wordt verricht. Het zijn spartaans ingerichte ruimtes die er zeer geloofwaardig uitzien.

Review Prey

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One (Scorpio) Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*