Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties

Samengevat

De grote kracht van Titanfall 2 is dat de game nu een heuse campagne bevat. Hoewel wat aan de korte kant, is de campagne spannend en degelijk tegelijk. Degelijk omdat het een uitstekende tutorial is voor wat je in multiplayer te wachten staat. Tegelijk is de campagne vooral verrassend, met invloeden van games die je niet direct zou verwachten. Het levert een lekkere campagne op, die het spelen meer dan waard is. Multiplayer is wat dat betreft minder verrassend omdat Respawn dichtbij de blauwdruk van de vorige editie gebleven is. Op een goede manier, want met name de grotere variŽteit aan Titans is een welkome aanvulling. Ook de vernieuwde opwaardeeropties van Pilots zijn wat overzichtelijker dan voorheen. Multiplayer is daarbij vooral nog wat degelijker geworden dan het al was. De game is snel en op een prettige manier altijd lichtelijk chaotisch. Titanfall 2 zal daarmee zijn vaste schare fans moeiteloos weten te behouden.

Prijs bij publicatie: € 46,94
Verkrijgbaar vanaf: € 39,25
Geteste uitvoering: Titanfall 2, PC (Windows)

Gespeeld op: Windows (multiplayer) en Xbox One (campagne)
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 4

Je zou het misschien niet direct zeggen, maar de geschiedenis van Titanfall gaat terug tot 2002, terug tot het jaar dat het roemruchte Medal of Honor: Allied Assault op de markt kwam. Die game werd gemaakt door 2015 Inc en het was de eerste volwaardige game van de jonge studio die zijn roots had in de mod scene. Daarna begon een roerige periode. Het overgrote deel van de medewerkers van 2015 zou de studio verlaten, om als Infinity Ward (IW) voor zichzelf te beginnen. Niet zonder succes, want de eerste game die IW op zou hoesten werd Call of Duty, opnieuw een monsterhit.

Singleplayer gespeeld op Xbox One.

Daarna bleef het rustig, tot 2010. Halverwege de ontwikkeling van Call of Duty: Modern Warfare 3 kwamen Vince Zampella en Jason West, de twee directeuren van de studio, hard in aanvaring met eigenaar Activision. Ze werden per direct op straat gezet. De twee begonnen vrijwel meteen met een nieuwe studio en binnen een paar maanden hadden 38 van de 46 personeelsleden van Infinity Ward hun voorbeeld gevolgd: ze waren overgestapt van Infinity Ward naar de nieuwe studio, die de toepasselijke naam Respawn Entertainment kreeg.

Harde kern

De harde kern van het team van Respawn werkt dus sinds de dagen bij 2015 Inc al samen, en die harde kern is zowel verantwoordelijk voor Call of Duty als voor Medal of Honor: Allied Assault. Een club met talent dus, die weet hoe je een shooter moet maken. Een club die ook weet hoe je een multiplayergame moet maken èn een onderhoudende campagne.

Vooral dat laatste is hier van belang, want het was precies wat ontbrak aan Titanfall, de eerste game van Respawn. Dat had de studio zelf ook graag anders gezien, maar als start-up was het voor de studio vooral belangrijk om snel te scoren, om snel iets op de markt te brengen dat de potentie van het bedrijf aantoonde. Respawn wist uitgever Electronic Arts ervan te overtuigen dat het als nog kleine studio binnen korte tijd een volwaardige multiplayergame kon maken. Zo geschiedde. Het team van Respawn bewees dat het nog steeds een strakke onlinegame af kan leveren. Als gevolg daarvan kreeg het van EA precies de ruimte die het wilde: voor het vervolg mocht de studio ook een volwaardige campagne bouwen.

Titanfall 2 - campagne


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+


Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True