Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

Hoe houd je als uitgever je publiek tevreden? Schotel het jaarlijks games uit vaste franchises voor en men noemt je 'een uitmelker'. Kies je voor nieuwe titels, voor de ontwikkeling van zogenaamde 'nieuwe intellectuele eigendommen', dan loop je het risico een financiële tik te krijgen. EA kan erover meepraten, dankzij games als Mirror's Edge, en ook 2K Games kent het klappen van de zweep. Prey kreeg in de zomer van 2006 prima reviewcijfers, maar de verkoopresultaten vielen in Nederland tegen.

Dat het internationaal toch iets beter moet zijn gegaan, blijkt wel uit de recente aankondiging van Prey 2. Tijdens Bethesda Softworks' jaarlijks line-up evenement werd het spel onlangs voorgesteld aan een breed internationaal journaille. Duidelijk werd direct dat Human Head Studios het over een andere boeg gooit. Hoewel enkele sleutel-elementen uit het eerste deel zonder meer zijn behouden in deel twee, slaat een groot deel van het spel een volledig nieuwe weg in.

Toch draait Prey 2 om drie zaken die ook centraal stonden in het eerste deel. De 'keys to any Prey game', zoals beschreven door lead developer Chris Reinhart van Human Head Studios, zijn als volgt: er is sprake van ontvoering door buitenaardse wezens. Deze wezens, die bekend staan als Keepers, vormen een bedreiging voor het universum; ze struinen het universum af en oogsten met zogenaamde 'Spheres' complete planeten. De speler wordt neergezet als één man die in zijn eentje de aliens moet zien te stoppen.

*Herkenbaar begin

In Prey was het de Indiaan Tommy die met die taak werd belast. Tommy is echter met de noorderzon vertrokken en dus is de Aarde toe aan een nieuwe held. Het spel begint voor mensen die Prey hebben gespeeld op een herkenbare manier. Aliens ontvoeren een vliegtuig, met aan boord Killian Samuels, een US Marshall die als geheime bewaker meevloog, wat tegenwoordig gebruikelijk is op vluchten van, naar en binnen de VS. Na de ontvoering wordt Killian wakker op een plaats die in elk geval niet Aards is. Killian wordt na wat schermutselingen al snel overmeesterd door de aliens, waarna Prey 2 echt kan beginnen.


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True