Prey 2

Nieuw hoofdpersoon

Hoe houd je als uitgever je publiek tevreden? Schotel het jaarlijks games uit vaste franchises voor en men noemt je 'een uitmelker'. Kies je voor nieuwe titels, voor de ontwikkeling van zogenaamde 'nieuwe intellectuele eigendommen', dan loop je het risico een financiële tik te krijgen. EA kan erover meepraten, dankzij games als Mirror's Edge, en ook 2K Games kent het klappen van de zweep. Prey kreeg in de zomer van 2006 prima reviewcijfers, maar de verkoopresultaten vielen in Nederland tegen.

Dat het internationaal toch iets beter moet zijn gegaan, blijkt wel uit de recente aankondiging van Prey 2. Tijdens Bethesda Softworks' jaarlijks line-up evenement werd het spel onlangs voorgesteld aan een breed internationaal journaille. Duidelijk werd direct dat Human Head Studios het over een andere boeg gooit. Hoewel enkele sleutel-elementen uit het eerste deel zonder meer zijn behouden in deel twee, slaat een groot deel van het spel een volledig nieuwe weg in.

Toch draait Prey 2 om drie zaken die ook centraal stonden in het eerste deel. De 'keys to any Prey game', zoals beschreven door lead developer Chris Reinhart van Human Head Studios, zijn als volgt: er is sprake van ontvoering door buitenaardse wezens. Deze wezens, die bekend staan als Keepers, vormen een bedreiging voor het universum; ze struinen het universum af en oogsten met zogenaamde 'Spheres' complete planeten. De speler wordt neergezet als één man die in zijn eentje de aliens moet zien te stoppen.

*Herkenbaar begin

In Prey was het de Indiaan Tommy die met die taak werd belast. Tommy is echter met de noorderzon vertrokken en dus is de Aarde toe aan een nieuwe held. Het spel begint voor mensen die Prey hebben gespeeld op een herkenbare manier. Aliens ontvoeren een vliegtuig, met aan boord Killian Samuels, een US Marshall die als geheime bewaker meevloog, wat tegenwoordig gebruikelijk is op vluchten van, naar en binnen de VS. Na de ontvoering wordt Killian wakker op een plaats die in elk geval niet Aards is. Killian wordt na wat schermutselingen al snel overmeesterd door de aliens, waarna Prey 2 echt kan beginnen.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite