Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties

Het is voor een uitgever gevaarlijk om een game een lang pr-traject te laten doorlopen alvorens hij uitkomt. Het voordeel is dat iedereen tijd genoeg heeft om de game te leren kennen, het risico is echter dat wat ooit indrukwekkend leek, na twee jaar wachten een stuk minder is. Diverse games gingen al gebukt onder een dergelijk juk, maar Rage slaagt er vooralsnog in om te blijven overtuigen. Onze eerste ontmoeting dateert alweer van de zomer van 2009, maar we lopen nog altijd meer dan warm voor een nieuwe flirt met id's nieuwste shooter.

"We hadden al nazi's in gangen, demonen in gangen en aliens in gangen, en we wilden niet ook nog mutanten in gangen", zo legde Tim Willits van id Software het meest opvallende verschil uit tussen Rage, dat zich inderdaad voor een aanzienlijk deel in open gebieden afspeelt, en id's andere shooters Wolfenstein, Doom en Quake. Willits is uit het hout gesneden waarover mensen over vijftig jaar zeggen 'zo worden ze niet meer gemaakt'. Op en top Texaan: een te groot overhemd, een te casual broek, maar voorzien van een niet aflatende passie voor zijn werk. Over Doom praten wil hij niet. Daarmee zouden we Rage tekort doen, vindt Willits.

We kunnen niet anders zeggen dan dat de beste man daar groot gelijk in heeft. Op het line-up event dat Bethesda Softworks onlangs organiseerde - speels getiteld 'BFG', ofwel Big F*cking Gathering maar ook de afkorting van Big F*cking Gun, een vast element in elke id-shooter - was Rage samen met The Elder Scrolls V: Skyrim de grootste blikvanger. Niet verwonderlijk: de jarenlange ervaring van id zorgt er in combinatie met het genie van John Carmack en aangevuld door het uitgeefnetwerk van Bethesda voor dat het met Rage bijna niet fout kan aflopen.

*Keuzes

Toch is Rage voor id Software geen voorbeeld van een schoenmaker die angstvallig dicht bij zijn leest blijft. Sterker nog: de Texanen hebben voor de in september verschijnende shooter enkele keuzes gemaakt die op zijn minst verrassend zijn te noemen. De meest opvallende daarvan is het ontbreken van een traditionele multiplayermodus. Volgens id is het geen doen om een goede multiplayermodus te ontwikkelen, temeer omdat alle multiplayermodi volgens de studio toch al hetzelfde zijn. "Als je een shooter hebt die vijf uur duurt, kun je maar beter een goede multiplayermodus hebben. Rage is echter niet zo'n game."

Lees ook de gebruikersreview

Populaire gebruikersreview

Alle gebruikersreviews over:


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True