Door Jurian Ubachs

Redacteur

Rage

05-08-2011 • 09:00

49

Multipage-opmaak

Console versus pc

Een hype bouwen is een kunst op zich. Waar sommige uitgevers die kunst verstaan, slaan andere de plank nog weleens mis. Of dat ook geldt voor Bethesda en de id Software-game Rage, daar valt over te twisten. Feit is wel dat de game in een vroeg stadium - toen nog onder de vlag van EA - werd aangekondigd en getoond en dat het daarna heel lang duurde alvorens de releasedatum in zicht kwam. Dat lijkt de game zijn 'buzz' te kosten, want Rage was op de laatste E3 allang geen headline-act meer. Zonde, want Rage is als solist veel te goed om tweede viool te moeten spelen.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Eén van de redenen dat Tweakers.net op de E3 geen aandacht heeft besteed aan Rage, is dat Bethesda Softworks en id Software nauwelijks nieuwe content toonden. De op de E3 speelbare onderdelen waren vrijwel gelijk aan de stukken die we eerder in het jaar op Bethesda's 'Big F*cking Gathering' konden spelen, dus viel er weinig nieuws te melden. Onlangs nodigde de uitgever ons echter uit op zijn Europese hoofdkantoor in Londen, alwaar we wél aan de slag konden met nieuwe stukken gameplay. Sterker nog: waar we eerder losse missies speelden, kregen we nu de kans om de eerste paar uur van de singleplayer uit te proberen.

*Nettere afwerking op pc

Dat deden we voornamelijk op een PlayStation 3, maar Bethesda had voor de liefhebbers ook de pc-versie klaar staan. Helaas konden we daar niet uitgebreid mee aan de slag, maar we kregen wel de kans om ook even met die versie te spelen zodat we hem naast de consoleversie kunnen plaatsen. Daarbij viel vooral op dat de pc-versie het niet zozeer van veel mooiere graphics moet hebben, maar meer van een wat nettere afwerking. De anti-aliasing is beter op orde en de textures draaien zoals het hoort. Op de consoles zie je, als je snel rondraait, eerst een lichtere, minder gedetailleerde texture en pas daarna 'popt' de gedetailleerdere versie tevoorschijn. Ook profiteert de pc vooralsnog van veel kortere laadtijden, maar dat verschil zou na optimalisatie voor de consoles nog wat terug kunnen lopen.

Wat betreft de besturing quoten we graag de oud-voetballer die ooit zei dat elk voordeel een nadeel heeft. Het toetsenbord staat natuurlijk meer shortcuts toe en het werkt handig als het gaat om Quick Use-buttons. Waar je op de consoles een item moet kiezen dat onder de L1-knop zit, heb je op de pc vier knoppen onder F1 tot en met F4, en dat werkt net even sneller. Het bedienen van de menu's gaat daarentegen met een controller sneller en ook het rijden voelt net wat lekkerder aan met een contoller. De winnaar? De pc-versie, want je kunt die uiteraard ook met een controller bedienen en de besturing daarbij afwisselen met de traditionele toetsenbord- en muisbesturing als dat beter uitkomt.

Onvriendelijke Aarde

Voordat we in de singleplayer duiken, eerst even een kleine waarschuwing vooraf: in deze tekst bespreken we een aantal van de eerste missies in het spel. Hoewel we verhaalelementen daarbij uiteraard zoveel mogelijk zullen weglaten, komt de inhoud van de taken die je als speler krijgt wel aan bod. Wil je helemaal niets weten over de missies, dan is het wellicht verstandig om niet verder te lezen.

*106 Jaar slapen

Rage start met een indrukwekkende openingscène waarin in beeld wordt gebracht hoe de situatie in Rage is ontstaan. Te zien is hoe enkele mensen in 'cryostasis' worden gebracht en in een zwaarbeveiligde Arc worden gestopt, om naderend onheil te kunnen overleven. Er vliegt namelijk een enorme asteroïde op de Aarde af en die zal, zo wordt aangenomen, al het leven op de planeet uitroeien. Als je 106 jaar na dato wakker wordt, lijkt het er sterk op dat dat niet helemaal is gebeurd, maar het hoe en waarom daarachter krijg je in de beginfase van het spel niet mee.

Rage

Wat je wel direct meekrijgt, is dat de Aarde er niet bepaald vriendelijker op is geworden. Buiten de Arc wacht je een rotsachtig, doods aandoende omgeving waarin je binnen de kortste keren wordt belaagd door enkele 'bandits' die nog het meest doen denken aan een gemuteerde versie van het menselijk ras. Ongewapend als je bent, lijk je aan hen overgeleverd, maar je hachje wordt gered door Dan Hagar, de leider van een kleine nederzetting. Hij wil in ruil voor het redden van jouw leven dat jij een aantal klusjes voor hem klaart. Je krijgt een gun en wat bandages 'voor het geval dat...' en begint aan je avontuur.

*Iedereen wil op je schieten

Vanaf dat moment volgen er twee uurtjes waarin je langzaam maar zeker naam maakt voor jezelf door verschillende bewoners van het desolate gebied te helpen met wat klusjes. De ene keer moet je onderdelen terughalen die gejat zijn door bandits, en de andere keer ga je op onderzoek uit omdat een van de bewoners van een kleine nederzetting al een paar dagen niet is gezien en men het ergste vreest. Wat het voorwendsel ook is: uiteindelijk kom je altijd terecht in een gebied waar je niet welkom bent en waar iedereen op je wil schieten.

Shooter met rpg-trekjes

Dat klinkt overigens een stuk repetitiever dan het in werkelijkheid is. Natuurlijk: missies in shooters zijn altijd excuusjes om je de wildernis in te sturen en om flink wat vijanden over de kling te jagen, want hoofdpersonages die dat zonder enige aanleiding doen, komen weinig geloofwaardig over. Het traject van 'missie krijgen' naar 'missie afronden' loopt echter over van de elementen die de moeite meer dan waard zijn.

*Natuurlijke interactie

Het begint al bij de personages die je tegen het lijf loopt. id Software heeft een simpele visie daarop: je kunt alleen met mensen praten waar je ook iets aan zult hebben. Interactie ontstaat niet door op 'A' te drukken, een gesprek kan starten omdat twee mensen toevalligerwijs bij elkaar in de buurt staan. De conversaties in Rage komen daardoor heel natuurlijk over, en zijn nooit zonde van je tijd. Kleine kanttekening is wel dat 'conversaties' een wat te royaal begrip is; meestal komt een gesprek er op neer dat het personage in kwestie iets nodig heeft. Aan jou dan de keuze om te bepalen of je zijn quest accepteert of niet.

Rage

Dat nodigt wellicht uit tot het doorklikken van een gesprek, maar iedereen die Rage al heeft gespeeld of gezien, zal je aanraden dat niet te doen. De voice-acting en de uitwerking van de personages zijn in Rage namelijk voor het grootste deel ijzersterk. Het luisteren naar wat een personage heeft te vertellen, maar vooral ook de manier waarop hij dat doet, zorgt al voor het nodige spelplezier. Dat je vervolgens nog de woestijn in mag om bandieten af te knallen, is een bonus.

*Geen rpg?

Daarmee komt Rage echter wel in een gevaarlijke paradox terecht. Het spel kent veel pluspunten die in een goede roleplaying-game passen, maar het spel is geen rpg. Rage is een shooter en wil dat ook zijn. Door de prachtige uitwerking van de personages, het feit dat je op verschillende plaatsen in stadjes opdrachten kunt scoren, minigames kunt spelen en echt op verkenning kunt gaan, voelt Rage echter al snel aan als een rpg. Dat zou tegen de game kunnen werken, want voor rpg-liefhebbers zit er uiteindelijk te weinig 'rpg' in de shooter. Andersom kunnen die-hard shooterfans zich wellicht niet vinden in het lage tempo dat Rage aanhoudt op momenten dat je vrij rondloopt in een stadje, en niet bij de hand wordt genomen om naar je volgende 'afknalpunt' te worden geleid.

Rage

Desondanks zullen shooterfans zich prima kunnen vinden in de vele actiemomenten die Rage rijk is, want die zijn prima in orde. Had je ook iets anders verwacht van id Software? Hoewel we niet lang genoeg hebben kunnen spelen om een weloverwogen oordeel te geven over de verschillende guns en bijbehorende ammo-types, is het experimenteren daarmee al een spel op zich. Wat we van de kunstmatige intelligentie zagen in de shoot-outs beviel ons tot nu toe ook goed; we konden bijvoorbeeld vijanden afleiden door een granaat aan een kant van de kamer af te laten gaan, en vervolgens een omtrekkende beweging maken om ze in hun rug te schieten. Dat soort acties zorgt ervoor dat een AI geloofwaardig aanvoelt.

*Checkpoints en opslaan

Dat je vijanden in de maling kunt nemen, neemt overigens niet weg dat Rage best pittig is. Sommige vijanden mogen dan niet al te slim zijn, ze schieten wel met scherp en in circa twee uur speeltijd gingen wij toch een aantal keer dood. Rage biedt dan eerst nog een vangnet, in de vorm van een minigame waarbij je je eigen defibrilator aan kunt slingeren, maar ga je te snel daarna opnieuw dood, dan moet je een saved game of een checkpoint laden. Die checkpoints zitten soms behoorlijk ver uit elkaar, dus regelmatig opslaan is geen overbodige luxe. Door de aanwezigheid van checkpoints denk je daar in eerste instantie niet aan, want doorgaans is er ofwel een checkpoint-systeem, of een systeem waarmee je je voortgang handmatig opslaat. Rage kent dus beide.

Voorlopige Conclusie

Nu de releasedatum van Rage eindelijk in zicht is, wordt steeds duidelijker wat we eigenlijk al heel lang wisten: Rage is een zeer vermakelijke game, die bij elke speelsessie naar meer smaakt. Net als eerder op de 'BFG' in het voorjaar vonden we het jammer toen we onze controllers neer moesten leggen en de toetsenborden achter moesten laten. Rage is een veelzijdige, uitdagende shooter, met nog een hoop elementen die we in deze preview niet eens hebben besproken. Natuurlijk zijn er nog wel wat puntjes die richting de release opgepoetst mogen worden en natuurlijk kunnen we over veel gameplay-elementen nog geen goed oordeel geven, maar de verwachtingen zijn in elk geval hooggespannen. Wij zijn er klaar voor, en de gamebak in het gamehok van het Tweakers.net-kantoor staat al te pruttelen van ongeduld... was het maar vast 7 oktober.

Titel Rage Rage
Platform PC, Mac, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar id Software
Uitgever Bethesda Softworks
Releasedatum 7 oktober 2011
RageRageRageRageRageRageRageRageRageRageRageRageRageRageRage

Reacties (49)

49
47
24
4
0
13
Wijzig sortering
Ben erg benieuwd hoe de Mac versie er uit zal zien, tegenover de Windows versie dan.
Met Lion zijn er meen ik weer extra opties open gegaan voor OpenGL.
Voordat er een OpenGL vs Direct3D war gaat starten...

Lees ook even dit.

Op E3:
Interesting to note is that Rage for the PC will apparently not use OpenGL as is standard for id Software; however, the Mac version will use OpenGL. Perhaps DirectX has reached the point where Carmack no longer feels it's a handicap, or maybe he's just throwing in the towel as one of the few remaining holdouts
(bron)

De tijd dat Direct3D een verschikkelijke API was en men zelfs een petitie in de industrie opwierp tegen D3D ligt ver achter ons.
Tegenwoordig heeft -zelfs bij ID- D3D duidelijk de voorkeur.
.oisyn Moderator Devschuur® @Verwijderd5 augustus 2011 13:15
Perhaps DirectX has reached the point where Carmack no longer feels it's a handicap
Dat is een beetje een rare opmerking, Carmack heeft ten tijde van D3D8 al gezegd dat het een mooie API is en totaal niet onderdoet voor OpenGL, maar dat hij gewoon OpenGL blijft gebruiken omdat ie dat nou eenmaal gewend was. Dus "handicapped" is het allang niet meer.
Dat klopt helemaal.
Die opmerking is ook scheef.

Carmack heeft ook tijdens de introductie van de xbox360 en PS3 destijds de xbox360 geprezen. Velen hebben dat opgepakt als `de xbox360 is beter´ volgens carmack. Maar wat hij bedoelde is dat de DEVKIT zo goed was. Daarbij prees hij ook Direct3D wederom.
Zijn slotconclusie was dat ontwikkelen voor de 360 prettiger was en het makkelijker was het potentieel te benutten.

OpenGL loopt al jaren achter de feiten aan als game API en Microsoft is daadwerkelijk innovator.....deels natuurlijk want ze vinden het wiel niet uit, maar implementeren wel zaken in de API. En dat mag ook wel eens geroepen worden.

Om eerlijk te zijn heb ik het een beetje gehad met de `OpenGL` roepers.
OpenGL moet namelijk vooral beter zijn omdat het beter bij het imago van de meeste OpenGL roepers past. Een beetje het RMS-achtige, we-haten-alles-wat-proprietary- standaard-is imago...... de SP-ers in de ICT: Het is onafhankelijk, het is niet van MS en dus moet het beter zijn want het past bij onze ideologie.

Versie 6 van D3D was zo verschikkelijk dat grote namen (carmack incluis) tot een boycot opriepen van D3D.
Dat was TOEN. toen was Windows ook bagger.
Dit is NU. D3D is uitstekend en Windows goed.

#getoverit-GNULINUX-fanbois-repeat-thesameshitto-infinity
De toon van je post staat mij niet aan. Je roept allemaal dingen zonder enige onderbouwing. Wat heeft GNU/Linux of de SP in godsnaam met OpenGL te maken :S.

Elke keer dat nVidia/AMD met een nieuwe features op de proppen komen is er ook netjes een extension voor OpenGL voor gemaakt. OpenGL en Direct3D zijn dus al jaren praktisch gelijk qua mogelijkheden.
Toen Direct3D uitkwam was het inderdaad een rotzooitje. De enige reden waarom ik een hekel heb aan Direct3D is omdat het voor maar één platform (dat ik niet wil gebruiken) beschikbaar is. Als ik een engine zou schrijven zou ik de Windows 7 versie op DirectX11 laten lopen en alle andere platforms op OpenGL 4.1 (lager als dat niet op de graka beschikbaar is natuurlijk) zodat je met de juiste videokaart altijd alle graphische features hebt.

Met de Unigine Heaven benchmark is Wiggle (WindowsGL) net even ietsje trager dan Direct3D (heel klein verschil) maar dat is ook wel een verschrikkelijk geoptimaliseerde rotzooi. Op Linux en OS-X denk ik dat OpenGL 4.1 niet onderdoet voor (of zelfs sneller is dan) Direct3D 11.

Op de Mac zijn er voor OpenGL gewoon mooie developer tools en die ontbreken gewoon voor andere platforms.


Er geld gewoon: choose the tool by the job, and not the job by the tool.
Als jij een Windows only game maakt, kies je voor DirectX. Anders voor OpenGL.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 27 juli 2024 20:07]

Ik vraag mij af in hoeverre Rage overeenkomt met Borderlands...?

En dan denk ik vooral aan de gameplay. (shooter / RPG, ...)

Het proeft een beetje als een kloon in een ander jasje... Niet dat dat slecht hoeft te zijn, ik heb me meer dan genoeg vermaakt met Borderlands! :)
Het doet mij meer denken aan Fallout 3, want het is ook een shooter met RPG-elementen in een post-apocalyptische setting. Die mannen in armour in de screenshots zien er uit als de gasten van de Brotherhood of Steel en verder zie ik nog meer overeenkomsten.

Ik snap jouw vergelijking met Borderlands ook wel naar aanleiding van de screenshots, maar dan hoop ik toch dat het meer de richting van Fallout op gaat, want dat vond ik wel een veel beter spel!

[Reactie gewijzigd door NoUseWhatsoever op 27 juli 2024 20:07]

Ik snap niet waarom deze game zo ontzettend gehyped wordt, behalve dan dat de uitgever reputatie heeft. Hoewel ik het met je eens ben dat Fallout 3 veel beter was dan Borderlands, vrees ik toch dat deze game de Borderlands kant op gaat:

-Fallout 3 was een RPG met shooter elementen, Borderlands andersom en Rage ook.

-In Borderlands bestonden je vijanden voor het grootste gedeelte uit "mobs", alle humanoid vijanden (die Jason Vorhees klonen zoals Zero Punctuation het noemt) gedroegen zich ook zo. Komt best wel overeen met de mutanten uit de screenshots hierboven.

-In Fallout 3 had je het gevoel dat de game eigenlijk niet om jou draaide: alle NPC's waren in feite gelijk aan de speler en hun wapens, kleding etc. waren allemaal bruikbaar voor de speler. Dat miste ik heel erg in Borderlands en dat is ook de reden waarom ik die game na een uur of 5 spelen afgeschreven heb en tevens de reden dat ik Rage waarschijnlijk ga laten liggen.

Verder begrijp ik ook niet wat er zo geweldig is aan de missies in dit spel. De video's die ik heb gezien maakten de indruk dat de missies (los van de stad waar je je quests gaat halen zelf dus) heel lineair zijn, dat je ze altijd alleen doet en dat je alleen maar tegen hersenloos overkomende mutanten vecht. Een heel basic shooter gevoel dus, gewoon van A naar B gaan en alleen vijanden neerschieten omdat je naar B moet komen, niet voor de loot ofzo. Idd net zoals Quake en Doom, maar dan in negatieve zin.
Fallout 3 was geen shooter met RPG elementen maar anders om.. RPG met Shooter elementen. De ongevoeligheid van de gamebryon engine laat Fallout 3/nv niet bepaald als een shooter spelen ;)
New Vegas wel hoor, gewoon 3500DPI muisje op aansluiten en drawing distance van characters op max.
In New Vegas wordt het al dan niet raken van je tegenstander deels bepaald door een rol met de virtuele dobbelsteen. Veel plezier met je 3500 DPI muisje 8)7
Volg deze game nu echt al heel lang, maar net zoals in de hands on staat wordt er maar weinig vrijgegeven. Bij de eerste videos die ik zag van het spel was ik verbaasd dat zulke graphics en ai mogelijk was, nu is dat toch wat minder. Toch wordt dit zeker een waardige game van de developers van doom en quake!Kan niet wachten!
Dit is gewoon Far Cry 2 in een nieuw jasje en een nieuwe omgeving. De rest is bijna identiek. Het net niet dood gaan, komt wel een beetje in de buurt van het buddy systeem van FC2. Toevallig was FC2 één van de beste spellen ooit, dus deze ga ik ook 's proberen.
Suggereer je nu werkelijk dat Id Software een rip-off maakt van andere shooters? What's next? Mario is een Rayman-kloon en Tetris is een soort Bejeweled?

Je bent je er hopelijk wel van bewust dat Id Software zo'n beetje het FPS-genre heeft uitgevonden en verantwoordelijk is voor games als Wolfenstein 3D, Doom en Quake?
Dat mag dan wel zo zijn maar als gamer zijn de games zelf belangrijk. En is het niet relevant om dev popstar status te geven.
Top devs kunnen ook slechte games leveren. Of een weg inslaan dat niet te pruimen is.
Sinds Q2 had ik genoeg van die crap zoek de key in cleared map. gameplay.
Toen moest het dark en scary worden. Is helemaal niet mijn ding.
Maar dit is een game waar ze toch een andere weg ingeslagen zijn.
Iets dat mijn aandacht weer trekt. En positief gevoel over heb.
Beetje stalker en metro2033 gevoel.

Ik geef ze weer een kans.

Daarnaast als ze 5 jaar kunnen aankloten tegen over de rest van de dev wereld die met strakke deadlines verzuipen in crunch time.
Verwacht ik van het dev aandacht loze probleem kind zoals AI toch wel meer van, dan de average FPS clone.
Die gewoon de tijd niet krijgen om hun ding te doen.
bovendien lijkt het in de verre verte niet op Far Cry! Rareeee vergelijking!
Ik wil nu niet gaan vervallen in het aloude welles-nietes spelletje over de status van een game, maar Far Cry 2 was alles behalve 1 van de beste spellen ooit. Rage is dan ook totaal geen FC2 variant/cloon/look-a-like.
Het Mad Max meets Fallout sfeertje maakt mij wel nieuwsgierig naar deze game. Al zou ik deze eerst graag proberen. Maar of er een demo verschijnt..?
hmmm Mad Max..


Serieus though, dit spel ziet er mijns inziens heel erg naar uit alsof het een borderlands remake is.

Wat uiteraard goed is, want precies de aspecten die ik in borderlands miste (intelligentie) schijnt dit spel wèl te bevatten.

Kom maar op, ik zal hem zeker kopen!
Ik proef hier ook een hele dikke onderhuid van borderlands. Zelfde idee een beetje zelfde wereld opzet, wel heel anders qua graphics natuurlijk maar borderlands was zeker niet outdated of lelijk toen het uitkwam.

zelfde lichte rpg trekjes waar borderlands dan weer meer van had natuurlijk maar de vrij oppervlakkige opzet van de quests is in essentie hetzelfde.

klinkt en ziet er zeker uit als een gave game. :)

Btw borderlands 2 is ook aangekondigd voor wie het nog niet wist :)
nieuws: 2K Games kondigt Borderlands 2 aan
bordelands idd, maar ook een paar trekjes van fallout vind ik, en mss wat gears of war?

allemaal zeker topgames, dus als ze de bestaande elementen goed laten samenwerken hebben ze een hele dikke game in handen

hoe de AI het gaat doen maakt of breekt deze game geloof ik, die dingen met bestuurbare ontploffende autootjes en acrobatische vijanden zijn énorm moeilijk
als de AI niet goed ingesteld is ga je constant dezelfde truukjes zien, en weet je waar zo'n acrobaat naartoe springt enzo, wat bij mij altijd een enorme afknapper is...

't spel gaat een goeie worden geloof ik :)
Het begin van deze game doet mij heel erg denken aan fallout 3. Je wordt bij rage wakker in een Arc, waar dat bij FO3 een vault is. In Rage is de wereld vernietigd door een komeet, waar dat bij FO3 een nucleaire holocaust is. ZO zullen er wel nog veel meer overeenkomsten te vinden zijn :P
Volgens mij is de ontwikkeling van Rage al begonnen voor die van Borderlands.
Mmmm Mad Max..... ik zou liever een goed vervolg op Max Payne willen zien.
Die Bullet-time deed hem! Geweldig. Toch normaal snipen, en soms lekker knallen. Niet te moeilijk.

Zolang het inhoudelijk maar blijft kunnen!
Als ik dit moet zien als een Metro2033 meets Fallout (qua gameplay enzo)? Want dan vind ik het nu al een best interesante formule.
Even gamma omhoog want het is een ID game :O
De animaties van de mensen in de paar 'cut scenes' die ze laten zien vind ik nog wel een beetje old-school-stomme-film-zwaar-overgeacteerd. Ziet er verder wel leuk uit maar dat wollige gebrabbel van de makers over de achterliggende verhalen e.d. is mij allemaal weer wat te arty fartie.
Mijn verhaallijn en motivatie: Alles aan flarden schieten :)
Deze ga ik zeker wel proberen wanneer mijn kaart het trekt.
Cool, ik kijk hier wel naar uit. Heb altijd zin om oudere id-games nog even te spelen als er een nieuwe uitkomt...

Zo zag ik dus ook toevallig dat er op Steam nu een id-actie gaande is, waarbij je hun oudere games kunt kopen, alsmede Bethesda's games (ook Fallout New Vegas is afgeprijs). Rage en Skyrim zijn ook te pre-orderen.

En: Quake 4 is nu tijdelijk ook via Steam te koop. Ok, niet door id gebouwd, maar wel hun wereld, zeg maar.
Ik herinner me nog de toen de eerste screenshots werden vrijgegeven waarbij ID ook wat liet zien over nieuwe megagrote textures voor hun terrain etc.
Ben ik nu echt de enige die het gevoel heeft, dat desondanks de models er vrij netjes uitzien, de omgeving nog steeds lijkt op quake4/doom3 + een beetje gesmolten plastic (=zeer crappy textures)?
Het lijkt me een vrij leuke game, maar ik heb het wel een beetje gehad met post-apocalyptic rpg's/shooters. De omgevingen zijn altijd hetzelfde.... of de wereld ligt in verval of er is een duidelijke renaissance/art-deco stijl aanwezig.
Ik ga overigens wel eerst aan mensen vragen hoe de mouse aim in dit spel is op de PC versie. Ik wordt er doodziek van dat je gewoon kan voelen dat de mousecode rechtstreeks van de console versie afkomt (wat de laatste tijd bij erg veel games is) waardoor de aim gewoon echt klote en log aan voelt.

[Reactie gewijzigd door Da_maniaC op 27 juli 2024 20:07]

Dit is toch wel de shooter waar ik ongeacht het genre werkelijk op zit te wachten... Dit is eindelijk weer eens een shooter die vanuit een andere hoek komt dan de standaard CoD's, BF's en Halo's.... al is het alleen al om de sfeer die de game ademt.

MW3... BF3... herhalingen van hetzelfde kunstje en zijn beide voor mij niet meer interessant, of iig niet zo interessant als deze game.

Ook erg fijn om te lezen dat men de game dus blijkbaar optimaliseert voor de pc ipv een rechtstreekse port...
Mee eens. Hoewel ik veel plezier heb beleeft heb ik met nieuwe gameplay altijd meer plezier als een remake van een goede game. Zeker als ik deze vorige game helemaal kapot heb gespeeld. Laatste goeie shooter die ik heb gespeeld is Bulletstorm. Vergeleken met een game als BFBC2 heb ik meer plezier beleeft aan Bulletstorm doordat de gameplay van BFBC2 al heel bekend aanvoelde door eerder BF2 en BF1942 te hebben gespeeld.
Niet mee eens.
Het is metro2033 concurent, is ook een FPS geen rpg.
Stalker COP ook zoiets.
Mar dan een groffe idsoft ripoff clone met aaa funding en vooral veel tijd.
Het friss voor idsoft maar niet in de gameindustrie.
Maar dat boeid mij niet.
Wel als ze er iets goed van maken wat mij ook ligd.

Wel BF COD etc is een andere thema. Thema dat mij sowieso meer aanspreekt dan post acopalips? gedoe.
Maar speel beide thema's.
Dit spel is al verkrijgbaar voor op je iphone
Nee, dat is een ander soort spel. Wel dezelfde look.
Om de rechten op de naam "rage" te behouden moest id een spel uitgeven, anders mochten andere bedrijven de naam "rage" voor hun spel gebruiken. Vandaar de iphone game. :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.