Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 49 reacties

Een hype bouwen is een kunst op zich. Waar sommige uitgevers die kunst verstaan, slaan andere de plank nog weleens mis. Of dat ook geldt voor Bethesda en de id Software-game Rage, daar valt over te twisten. Feit is wel dat de game in een vroeg stadium - toen nog onder de vlag van EA - werd aangekondigd en getoond en dat het daarna heel lang duurde alvorens de releasedatum in zicht kwam. Dat lijkt de game zijn 'buzz' te kosten, want Rage was op de laatste E3 allang geen headline-act meer. Zonde, want Rage is als solist veel te goed om tweede viool te moeten spelen.

Eén van de redenen dat Tweakers.net op de E3 geen aandacht heeft besteed aan Rage, is dat Bethesda Softworks en id Software nauwelijks nieuwe content toonden. De op de E3 speelbare onderdelen waren vrijwel gelijk aan de stukken die we eerder in het jaar op Bethesda's 'Big F*cking Gathering' konden spelen, dus viel er weinig nieuws te melden. Onlangs nodigde de uitgever ons echter uit op zijn Europese hoofdkantoor in Londen, alwaar we wél aan de slag konden met nieuwe stukken gameplay. Sterker nog: waar we eerder losse missies speelden, kregen we nu de kans om de eerste paar uur van de singleplayer uit te proberen.

*Nettere afwerking op pc

Dat deden we voornamelijk op een PlayStation 3, maar Bethesda had voor de liefhebbers ook de pc-versie klaar staan. Helaas konden we daar niet uitgebreid mee aan de slag, maar we kregen wel de kans om ook even met die versie te spelen zodat we hem naast de consoleversie kunnen plaatsen. Daarbij viel vooral op dat de pc-versie het niet zozeer van veel mooiere graphics moet hebben, maar meer van een wat nettere afwerking. De anti-aliasing is beter op orde en de textures draaien zoals het hoort. Op de consoles zie je, als je snel rondraait, eerst een lichtere, minder gedetailleerde texture en pas daarna 'popt' de gedetailleerdere versie tevoorschijn. Ook profiteert de pc vooralsnog van veel kortere laadtijden, maar dat verschil zou na optimalisatie voor de consoles nog wat terug kunnen lopen.

Wat betreft de besturing quoten we graag de oud-voetballer die ooit zei dat elk voordeel een nadeel heeft. Het toetsenbord staat natuurlijk meer shortcuts toe en het werkt handig als het gaat om Quick Use-buttons. Waar je op de consoles een item moet kiezen dat onder de L1-knop zit, heb je op de pc vier knoppen onder F1 tot en met F4, en dat werkt net even sneller. Het bedienen van de menu's gaat daarentegen met een controller sneller en ook het rijden voelt net wat lekkerder aan met een contoller. De winnaar? De pc-versie, want je kunt die uiteraard ook met een controller bedienen en de besturing daarbij afwisselen met de traditionele toetsenbord- en muisbesturing als dat beter uitkomt.

Lees ook de gebruikersreview

Populaire gebruikersreview

Alle gebruikersreviews over:


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True