Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 78 reacties

Uitgever Bethesda Softworks heeft op de QuakeCon 2010 bekendgemaakt dat de game Rage op 16 september 2011 in de winkel zal liggen. In Noord-Amerika komt het spel, dat zich onderscheidt met geavanceerde graphics, drie dagen eerder uit.

Rage speelt zich af in een post-apocalyptische wereld in de nabije toekomst: nadat de inslag van een asteroïde de aarde in chaos heeft ondergedompeld, proberen bendes en mutanten de wederopbouw te dwarsbomen. Het spel is een kruising tussen een racegame en een first-person-shooter; de verhouding zal ongeveer 40 procent rijden en 60 procent schieten zijn.

De game verschijnt voor de Xbox 360, de Playstation 3 en de pc. Voor iPhone- en iPad-eigenaren worden twee versies ontwikkeld: aan het einde van dit jaar verschijnt een simpele versie en in 2011 een uitgebreide variant. De uitgebreide iOS-versie zou volgens eerdere berichten gelijk uitkomen met de versies voor de andere platformen, maar in het persbericht van Bethesda wordt het platform van Apple niet genoemd.

Logo id SoftwareRage is gebouwd met de id Tech5-engine en werd twee jaar geleden op de QuakeCon aangekondigd. Opvallend zijn de gedetailleerde graphics, die zijn gemaakt met behulp van een nieuwe versie van de megatexture-technologie van ontwikkelaar id Software. Waar de omgevingen bij games zonder deze technologie uit talloze 'tegels' met een relatief lage resolutie bestaan, bestaat de omgeving bij Rage uit één grote tegel van 128.000 bij 128.000 pixels. Daarbij wordt het werkgeheugen ontzien door de details vanaf de harde schijf of een optische disk te streamen. De ontwikkelaar, onder andere bekend van Doom en Quake, presenteerde de id Tech5-engine opvallend genoeg op de Apple World Wide Developers Conference van 2007. Een variant voor Apples OS X-besturingssysteem lijkt desondanks niet in het verschiet te liggen.

RageRageRageRageRageRage screenshotRage screenshotRage screenshotRage screenshotRageRageRageRageRageRageRageRage

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (78)

Grappig dat de oorzaak van de apocalypse deze keer wel heel erg bij de werkelijkheid zit.

Apophis fell...

http://en.wikipedia.org/wiki/99942_Apophis

"impact probability for April 13, 2036, is calculated as 1 in 250,000"

Neil DeGrasse Tyson - Death By Giant Meteor
http://www.youtube.com/watch?v=xaW4Ol3_M1o
T ziet er goed uit, maar met de looks van de meeste games tegenwoordig vind ik sowieso al niets mis. Helaas geld voor de gameplay en algehele funfactor niet hetzelfde. Ik hoop maar dat de game ook een beetje leuk wordt.

De setting spreek mij daarentegen wel heel erg aan. Ik houd wel van post-apocalyptische survivalachtige games.
T ziet er goed uit, maar met de looks van de meeste games tegenwoordig vind ik sowieso al niets mis.
Komt ook omdat de 'graphics race' eigenlijk voorbij is sinds de huidige generatie consoles er zijn en PC games gewoon niet of nauwelijks meer verkopen. Daardoor krijg je engines die het gewoon 5 - 10 jaar vol moeten houden (Source, Unreal 3 etc) met het doel dat hij acceptabele framerates moet tonen op de consoles. Die veranderen niet in die 5 - 10 jaar, dus de innovatie staat ook stil.

Dit zal waarschijnlijk geheel stil komen te staan als de opvolgers van de 360 / ps3 uitkomen - die zullen games op 1080p en 3d kunnen spelen, en dat is voor zover ik kan zien de limiet in vergelijking met de sprongen die games gemaakt hebben qua graphics tussen 1990 en 2005.
De graphics race was en is voornamelijk gebaseerd op het pushen van polygonen, een uiterst inefficiente manier om een hoop detail weer te geven. Dit heeft Nvidia en Ati in staat gestelt om een zooi kaarten te verkopen (duidelijk hand in hand met de game industrie). Hopelijk zal het point cloud principe doorbreken, dan zijn relatief simpele systemen in staat om veel detail weer te geven.

Meer informatie:
http://unlimiteddetailtechnology.com/description.html
http://www.youtube.com/watch?v=Q-ATtrImCx4
http://www.youtube.com/wa...&feature=iv&v=THaam5mwIR8

[Reactie gewijzigd door C4D op 16 augustus 2010 22:26]

mja en hoe lang bestaat die unlimiteddetailtech al? precies al een flinke tijd. en in die enorme tijd is er nog geen fatsoenlijke website op de proppen gekomen, hun examples zien eruit alsof het door een extreem slechte renderer is getrokken.

Leuk idee, vind ook wel dat het allemaal maar is opnieuw over moet worden nagedacht maar niet door een bedrijf/site dat eruit ziet als one-giant-hoax.
De media ziet er niet uit omdat dit door een stel developers in elkaar is gezet (kortom, ze hebben geen artistiek oog). De devs van ons bedrijf tonen ook altijd de meest vreselijke dingen om iets duidelijk te maken (wij maken altijd de grap, ''goh, alweer een kubus..je moet eens overstappen op een piramide'').. Dat neemt niet weg dat de innovaties over het algemeen van groot belang zijn voor de eindgebruiker.

Ze doen er inderdaad lang over om dit op de markt te brengen, maar ik heb het vermoeden dat ze niet veel support hebben en zullen krijgen. Zoals duidelijk wordt gemaakt in de video hebben ze op dit moment een SOFTWARE renderer in handen wat meer detail op het beeld kan toveren dan alle current-gen engines. Dit maakt videokaarten overbodig. Daar is de huidige industrie niet blij mee.

Dan bestaat er nog het scenario dat het hier om geldgraaiers gaat. Aan het einde van 1 van de fimpjes maakt de presentator duidelijk dat ze de WII krachtiger zullen maken dan de PS3 als Nvidia of Ati geen interesse toont. Kortom, koop onze tech, anders laten wij de wereld zien dat de videokaart niet de doorslaggevende factor is. Als dit het geval is kunnen wij helaas lang wachten (als ati-nvidia de tech krijgt zullen zij de ontwikkeling stopzetten of vertragen, als unlimited tech de bluf niet wint zullen zij geen verdere risico's nemen).

[Reactie gewijzigd door C4D op 17 augustus 2010 07:21]

Jij gelooft dat hun"software-engine meer detail op het beeld kan toveren dan current-gen-engines" ?
Laat me niet lachen :)

Dat ding van hun is een leuke tech-demo voor een onbruikbare technologie.
Vraag je je niet af waarom je alleen maar een fly-through van een statische wereld te zien krijgt ?

Laat ze eerst maar eens goede character-animation laten zien met hun tech.
Lukt ze niet :)
1. dat zie je toch hopelijk zelf ook wel? Noem 1 enkele game waar omgevingen op een dergelijke manier worden weergegeven. De enige manier om dit te evenaren is door sub pixel displacement mapping te gebruiken, iets wat op de huidige kaarten enorm traag is en dus vrijwel onbruikbaar op grote schaal.

Kijk anders even naar een tech demo van een vergelijkbare engine (voxels).
http://www.youtube.com/watch?v=BzquM5Td6bM
Deze engine zou dezelfde problemen moeten hebben wat jij als onontkoombaar beschouwd.

2. Nee, dat vraag ik mij niet af. In 1 van de filmpjes is duidelijk te zien dat ze ook bezig zijn met het animeren van point cloud models (mocap data zo te zien).
3. met de tijd zal het wel komen.

Zoals ze zelf al aangeven staat het nog in de kinderschoenen

[Reactie gewijzigd door C4D op 17 augustus 2010 12:36]

Wat is hier anders aan dan voxels? Die dude in het filmpje beweerd dat het geen voxels zijn, wat zijn het dan pixels? Pixels zijn al heel erg oud :) Het probleem tussen voxels en polygonen is volgens mij dat polygonen vooral makkelijker zijn voor de artiesten. Unlimited detail klinkt natuurlijk leuk, maar iemand moet dat detail ook maken. Met Lidar kom je een heel eind, maar vervolgens moet je elke pixel een kleur geven en je hebt alleen een scan van de buiten kant van het object. Nova Logic heeft het geprobeerd met Desert Force, geen groot succes.

Ik vraag me ook af hoe het zit met dynamische objecten, hoe zit het met water en objecten die veranderen van vorm (deur inbeuken). Het lijkt mij allemaal wat moeilijk te creeeren met deze techniek.

[Reactie gewijzigd door Abom op 17 augustus 2010 00:00]

Pixels mogen dan oud zijn, maar in dit geval zijn ze ook efficiŽnt. Het zal nooit meer punten nodig hebben dan de resolutie van jouw scherm, wat dus de benodigde rekenkracht aanzienlijk zal verminderen. Blijkbaar hebben de devs van unlimited detail een manier gevonden om te kijken wat ze nodig hebben (denk aan reflections e.d. wat normaal gesproken voor problemen zorgt).

Voor artiesten zal het overigens vrij weinig uitmaken. De workflow bestaat momenteel uit het maken van een high detail sculpt in bijv. ZBrush, Mudbox of 3DCoat. Vervolgens maak je een low poly model (retopo). Dan moet je een normal map bakken. Vervolgens moet je zoveel mogelijk detail in een low resolution texture map proppen. Kortom, erg veel werk. Dan klinkt het bakken van een point cloud model een stuk aantrekkelijker. Het model heb je immers al (high detail sculpt).

Water in huidige games is niet dynamic, maar maakt gebruik van particle systems en lagen polygonen met slimme textures(crysis 2) . Denk ook aan de regen in Gears of War. Dit is gewoon een normal map. Particle systemen zijn juist erg goed te doen met pixels, mits deze efficient gebruikt worden. Volume is in dit geval wel een probleem, maar dat is het altijd al geweest (je moet immers het volume van een polygon cage berekenen en daar weer het 1 en ander op los laten, zoals volumetric berekeningen etc). Kortom, er zal veel nagemaakt moeten worden, net als voorheen.

[Reactie gewijzigd door C4D op 17 augustus 2010 06:53]

Het is niet zozeer dan PC games niet verkopen, maar dat de markt van mensen die een (degelijke) graka hebben zeer klein is. Met de intrede van de IGP in de processor zal dit alleen nog maar erger worden.

Een engine moet bijgevolg geoptimaliseerd worden voor de IGP's van volgend jaar en de GPU's van de huidige generatie consoles. Bijgevolg staat alles relatief stil.

Het enige wat ontwikkelaars wel nog kunnen doen, is de engine zeer schaalbaar maken. De optimalisatie ligt echter bij de low-end niet de high-end
Ligt het nou aan mij of ziet het er allemaal helemaal niet zo bijzonder goed uit?

Als je kijkt naar dat dorp, dat is nu in borderlands ook al.. er zit wel veel detail in , maar als dat spel sept. 2011 moet uitkomen denk ik dat er tegen die tijd wel zŤŤr stevige concurrentie is op grafisch gebied.....hopen dat de gameplay niet teleursteld..
Ja inderdaad, als je dit vergelijkt met bijvoorbeeld Modern Warfare 2 op het hoogste, dan vrees ik dat ik MW2 toch een stuk mooier vind, en die game is al weer een half jaar oud.
zeg es kerel? MW2 is een Shooter? Run en Gun,..
dat kun je niet vergelijken met games zoals dit!

hou alsjeblieft over mw2 op, met zen opgepoetste engine! hier en daar meer kleur, in gepast, wat glimmend gemaakt, en wat doffer daar!

MW2 is gewoon een relaxte shooter online, voor de fun, maar niet voor het eggie!
Dit is gewoon een opgepoetste doom 3 engine hoor. Zoals ze die al jaren stukje bij beetje verbeteren.
Wat maakt dat nou weer uit? Tegenwoordig kost het bakken met geld om een nieuwe engine te schrijven. CoD heeft ook vaak genoeg de Quake engine gebruikt en er zijn zoveel developers die hun engines "oppoetsen", kijk naar Unreal, Halflife, Operation Flashpoint... niks mis mee.
Als je de reactie van Sleep0rz leest dan zie je dat het een tegenreactie is op die van gidoni die hetzelfde zegt over de engine die in MW2 is gebruikt..
mw2 mooier? Ik ben bang dat ik het daar niet mee eens ben..

Weet er iemand of er Linux support komt? Een tijd geleden gingen hier geruchten over..

EDIT: Nvm, zo te zien wel :D KOPENNNN

[Reactie gewijzigd door LoloftheRings op 16 augustus 2010 18:15]

ID zou ID niet zijn als er niet gewoon een linux executable beschikbaar gesteld wordt, zij het zonder officiele support.
Geen vergelijk met MW2, de mappen van MW2 zijn veel kleiner.

Ik vind het er eigenlijk best goed uit zien, vooral als dit de kwaliteit van de xdoos versie is.
De trailer is gemaakt met een kit van PC versie. Met de xdoos haal je deze resolutie niet. Desalniettemin zal ik hem zeker op mn 360 gaan spelen hoor!
ik vind de COD games al een aantal generaties toch aardig achter lopen op grafisch gebied en soms ronduit lelijk.

@hierboven, De game is volgens mij voornamelijk gedemonstreerd met de 360 versie, waarbij er juist veel verbazing was over de soepelheid en de detail van de game. Id games/engines hebben een goede reputatie als het komt op schaalbaarheid van de graphics dus op een redelijke gamebak zullen we wel lekker los kunnen gaan :D

[Reactie gewijzigd door CR35 op 16 augustus 2010 19:50]

Ben het met je eens. Ik vond -van wat ik mij herinner- Fall Out 3 er mooier uitzien. Ook dat racen in dit filmpje ziet er erg knullig uit IMHU.
Inderdaad niet echt super.
De textures zijn nog steeds van lage kwaliteit.
En de belichting is toch echt 3 generaties terug.
Crytek loopt hier zo hard overheen..
Ik vind het er ook niet echt bijzonder goed uitzien, als ik dit vergelijk met Bad Company 2 of de trailers van Crysis 2 dan gaat dit echt stofhappen over een jaar (!). Het blijft knap natuurlijk maar echt indruk maakt het niet.
Hopelijk wordt dit niet zo'n veredelde tech-demo zoals Doom 3 was.

Ze hebben de ontwikkeltijd dus nu maar hopen dat het een goed spel wordt :) .
Aangezien deze engine enkel in-house gebruikt word hebben ze niets aan een tech demo.
Nu nog wel ja, maar alle ID engines zijn bedoeld voor verkoop/verhuur en de software die ID zelf maakt dient vaak onder andere als marketingmiddel. Dat het soms geen slechte spellen oplevert, kan best, maar vaak (doom 3) levert het ook troep op.

Overigens vind ik dit spel er nou niet echt geweldig uit zien. Meeste andere spellekes zien er ongeveer hetzelfde uit of niet beter, zeker spellen die dezelfde sfeer proberen te creŽren (fallout 3, borderlands etc.). Dat tech 5 mag dan stoer klinken, veel nut heeft 't anders nog niet.
Deze engine niet. Volgens ID is deze exclusief voor Bethesda bestemd:

http://gamerant.com/id-tech-5-engine-sale-pen-34415/
Wat nog steeds veel meer omvat dan alleen inhouse ID producties ;).
Wat nog steeds veel meer omvat dan alleen inhouse ID producties ;).
Yup. Elder Scrolls 5 comes to mind - die engine van TES4 was nou niet echt geweldig.
Mwa, toen oblivion uitkwam waren er volgens mij maar weinig games met zulke graphics in zo'n grote open wereld, naderhand is het natuurlijk ingehaald door andere games...
Doom3 was niet game of the year, maar het was zeker geen troep. Dat het claustrofobisch was en erg donker is niet ieders smaak, maar het had wel degelijk een akelig goed sfeertje en knappe looks.
De engine was alleen niet goed bruikbaar voor veel genres, waardoor deze weinig verkocht itt de quake3 engine die juist perfect was voor z'n tijd.

[Reactie gewijzigd door sjekneck op 16 augustus 2010 21:14]

Ziet er best aardig uit, soort borderlands zonder cell shading. Ben benieuwd :)
Ook wat ik dacht als ik dit voor de eerste keer zag :)
De omgeving doet er echt wel heel hard aan denken (monsters, woestijn en 50s look)
Ik vind er toch ook die echte Id sfeer over hangen, vooral door die hallmarks (pistool, looprobot).
Ik vindt het wel jammer dat zodra er 1 goede game in het genre uitkomt; Fallout 3. Er gelijk 10 klonen op de markt komen met een beetje variatie :-/

Is niet echt innovatief meer op deze manier.
Fallout 3 en dit spel zijn beide van Bethesda, dus een kloon kan je het niet echt noemen, ook omdat Fallout 3 meer een RPG is, en dit lijkt me meer een pure shooter met voertuigen zoals Half Life
Oeff dat ziet er erg gelikt uit. en ook zeker stoer dat deze ook op de consoles uitkomt.
Doet me zelfs denken aan een kruizing tussen BorderLands & Fallout.
Precies wat ik dacht inderdaad. En dan met name Borderlands. Wat was dat een geweldig spel zeg... O+
Ben benieuwd, ik vraag me echter af wat voor PC vereist is om deze game optimaal op het hoogst te draaien. :)
Mooi mooi, nu hopen dat ze zich focussen op de gameplay en de story, en het niet te erg respawning enemy fest maken. Ziet er goed uit, doet me ook aan fallout3 denken.
Ik ben met name benieuwd naar de Tech5-engine van deze game. De super textures zien er ubergoed uit. jammer dat ie net na de vakantie uitkomt overigens.