Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties

Ontwikkelaar id Software heeft een personeelsadvertentie geplaatst voor een Android-programmeur. Die moet helpen om 'id's next big Mobile game' naar Android te brengen. Vermoedelijk gaat het om de mobiele variant van Rage.

De Texaanse ontwikkelstudio id Software, bekend van series als Doom, Quake en Wolfenstein, is op zoek naar een Android-programmeur, zo blijkt uit een personeelsadvertentie. "Id Software verkent de Android space en zoekt naar iemand met veel Android-ervaring die met id Software wil pionieren", vermeldt de advertentie. De programmeur moet de 'next big Mobile game' van id Software naar het Android-platform vertalen.

Welke game dat is, staat niet in de advertentie. Het gaat echter vermoedelijk om Rage. Het race- en schietspel is al geruime tijd bij id Software in ontwikkeling en wordt gemaakt op basis van id Tech 5, de nieuwe engine van het bedrijf. Het spel verschijnt in september 2011 voor de pc, Xbox 360 en PlayStation 3. John Carmack, mede-oprichter van id Software en de belangrijkste programmeur van het bedrijf, maakte een maand geleden bekend dat Rage ook voor de iPhone verschijnt, gebaseerd op een nieuwe mobiele engine. Bij die aankondiging maakte Carmack al duidelijk ook in Android geïnteresseerd te zijn, al gaf hij destijds aan pas over een paar maanden tijd te hebben om zich in het mobiele platform van Google te verdiepen.

Rage op HTC Legend

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (38)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

Het is te hopen dat meer game developers dit voorbeeld gaan volgen. De kwaliteit en kwantiteit van de games in Android is op dit moment nog niet te vergelijken met wat er in de app store wordt aangeboden.
Het lijkt mij ook meer dat ze Java programmeurs hiervoor zoeken dan echt iemand die (veel) ervaring heeft met een OS wat nog maar 1 1/2 jaar bestaat.
Inderdaad, dat vond ik ook al vreemd... Ruime ervaring met een mobiele OS van anderhalf jaar oud, dat lijkt mij een vrij ingewikkelde zoektocht.
Ik heb ooit de layercake gezien van het OS en ik heb een stukje code bestudeerd van een domotica-app voor andriod, ben ik nou geschikt voor deze functie?

[Reactie gewijzigd door Franske123 op 13 september 2010 15:31]

Misschien zijn er mensen binnen Google op zoek naar een nieuwe uitdaging?
Met iphone os kun je ook niet meer dan 3 jaar ervaring hebben, dus wat is de definitie van ruim.
niet echt nee, de programmeertaal kennen of begrijpen betekend zeer weinig, als je daarentegen de precieze werking weet van alle API's en daarmee ervaring hebt kijk dat is pas ruime ervaring !
ook het kunnen toepassen van die api's en programmeertaal op de best diverse aantal android-versies en bijbehorende hardware (verschillende schermresoluties, wel o geen keyboard, wel of geen trackpad, wel of geen d-pas enz enz) biedt ook erg veel meerwaarde...
Android OS wordt over een paar weken 2 jaar oud (althans, 1.0 zag op 21 oktober het licht).
En native applicaties zijn ook al een behoorlijke tijd mogelijk.
Denk je dat echt? Dat een bedrijf zoals dat iemand zoekt die de programmeertaal wel kent maar het framework nog niet of nog niet heel goed? Android is al een geruime tijd op de markt en als je écht interesse hebt gehad, dan heb je al gemakkelijk zeer veel ervaring en kennis kunnen opdoen met het platform, zowel voor applicatie ontwikkeling als game ontwikkeling.

Ik denk niet dat ze iemand zoeken die wat Java kent en dan zeggen "oh, je kent Android nog niet zo, nou ga je maar eerst even inleren hoor, geen probleem". Ik denk eerder dat ze mensen zoeken die zo gemotiveerd zijn dat ze alle ins en outs al kennen, en wellicht al meerdere spelletjes in de Market hebben staan op eigen naam.

Overigens is anderhalf jaar ook niet echt kort om een framework goed te leren, als je voldoende gemotiveerd bent.
Waarschijnlijk een combinatie van beiden. Voornamelijk veel JAVA-kennis met daar naast nog een flinke kennis van Android en de structuur van Android (voornamelijk door studie).
Of iemand die goed met de unity 3d engine overweg kan? :D

Die heeft voortaan ook Andriod mogelijkheden.
Klopt, ik denk dat Unity wel een grote kanshebber is voor Android games!
Volgens mij ligt dat volledig aan het feit dat de kopieerbeveiliging van Android op een significant lager niveau ligt dan dat van Apple. TomTom heeft bijvoorbeeld ook een iPhone-variant, maar niet een voor Android. Zij zullen echt wel het potentieel van Android onderkennen, maar hebben inmiddels op Windows Mobile en Symbian ervaren dat het meerendeel TomTom illegaal op die platformen draait, omdat dat relatief makkelijk is. Zoals het vooralsnog makkelijk is om applicaties illegaal op Android te draaien.

[Reactie gewijzigd door Beuzelarij op 13 september 2010 14:08]

denk dat dat wel mee valt.
zo simpel is het nou ook weer niet om tomtom illegaal te instaleren op symbian of windows mobile.
het zal maar een marginaal deel van het totaal uitmaken.
Toegegeven het gesloten systeem van Apple heeft als een voordeel een hoger beveiligingsniveau. Maar zo moeilijk is het ook niet om TomTom illegaal op een iphone te laten draaien....

Waar een wil is, is een weg?
Persoonlijk denk ik, neit dat je het tegen kunt houden.
Dat is NIET waar, net zo makkelijk, het verschil is het uitvoeren van illegale apps DAT is wel veel makkelijker bij Android...

Zie het zo, in de winkel hangen 2 rekken met kleren, 1 van het merk android, en van het merk apple (lol moet er niet aan denken :P)... Beide even dicht bij de uitgang en beide niet zo moeilijk jatten aangezien beide miniem beveiligd zijn, nu was het jatten even makkelijk toch? Vervolgens ga je ze proberen te verkopen, maar aangezien apple de enige distributeur is van hun kleren is het velen malen lastiger om die kleren te sleiten als non-distributeur aangezien dat bijna enkel gestolen kan zijn ;) Echter worden die van Android overal los verhandeld en zal het verkopen veel makkelijker zijn...

Wat is de conclusie, nou apps op Android zijn makkelijker illegaal te gebruiken, maar op beide systemen zijn ze even makkelijk te verkrijgen en dus allebij gewoon slecht beveiligt ;)
Om het op een andere manier te omschrijven: Er zijn 2 winkels, de app store en android Market. Dit is de enige plek waar je kleren te koop zijn maar helaas zijn er mensen die je kleren namaken en gratis weggeven waardoor steeds meer mensen niks meer bij jou komen kopen.

Hier komt het verschil er pas in, Android doet hier weinig aan, Apple vraagt aan iedereen die een apple-shirt draagt waar deze vandaan komt en oh wee als het om een namaak gaat. Jailbreaken is in dit verhaaltje dus een soort van afschermen dat Apple jouw shirtje kan checken.
Android is volgens mij wel bezig met een beter beveiligingssysteem om de gratis namaak (dus illegale apps) te checken.
zoals het gesloten systeem van microsoft al meermaals bewezen heeft een hoger beveiligingsniveau te hebben?
Dat klopt deels, maar dat komt (naar mijn idee) niet door de beveiliging van symbian óf WM. De beveiliging is door TT zelf geïmplementeerd, en dat heeft natuurlijk wel wat voeten in aarde wat betreft programmeeruren. Wanneer een fabrikant van een OS dit uit handen neemt van TT, is dat alleen maar winst en wanneer TT dit eenmaal 'gewend' is, is de neiging om voor een ander OS een uitzondering te maken en wél weer de beveiliging in te bouwen erg klein.
Volgens mij moet je een iPhone toch echt jailbreaken om er illegaal software op te kunnen draaien. Het percentage dat dat doet is erg klein, wat wellicht vertekend wordt op Tweakers omdat die groep nu eenmaal vaker wat meer kennis van zaken heeft en meer geneigd is met apparatuur te frotten.

De doorsnee iPhone-koper is dat echter helemaal niet van plan. Die is bereid geld uit te geven voor kant-en-klaar gebruiksgemak i.c.m. 'een stukje hipheid', en peinst er vaak niet eens over dat ding te jailbreaken. En koopt dus alles netjes. Dat beseft TomTom maar al te goed, en dat is exact de reden dat software-makers graag programmeren voor Apple dingen.
zo simpel is het nou ook weer niet om tomtom illegaal te instaleren op symbian of windows mobile.
Vaak niet meer dan een keygen draaien, buiten de handelingen die je sowieso moet doen om een applicatie te installeren.
TomTom heeft bijvoorbeeld ook een iPhone-variant, maar niet een voor Android.
Dat ligt wellicht ook aan het feit dat er met Android al gratis navigatiesoftware van Google wordt meegeleverd.
Je wil toch niet serieus Google's eigen navigatie zooi vergelijken met iets als TomTom HD? Het feit dat er Google op staat en dat het gratis is (totdat je de grens over gaat) betekend niet gelijk dat het ook daadwerkelijk goed is.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 13 september 2010 14:33]

Toch is het dat. De Nederlandse navigatie is gewoon goed.
Overigens vind ik TomTom allang niet meer tot de top.
Wat moet je met tom tom... Android heeft een navigatie systeem dat totaal niet onderdoet aan tom tom. Enige nadeel is data in het buitenland.

Het is trouwens ook wel makkelijk om illegaal software op de iphone te zetten. Op elk platform eigenlijk wel..
De performance van een iPhone is veel beter te benutten door het omzeilen van een java engine.
Bovendien hoeft de dev in principe maar met 1 resolutie rekening te houden.
(Voor betere look idd. ook een retina versie)

De performance dropt enorm met java, waardoor games minder makkelijk te maken zijn.
Bovendien is de markt en de variatie van de toestellen te groot voor een perfecte look/performance verhouding voor alle toestellen.

Precies een reden waarom een Mac altijd stabieler loopt qua drivers dan windows,
en playstation spellen op mindere hardware hetzelfde presteerd als game pc's.
Toch raar dat een besturingssysteem zoveel aanhangers heeft ondanks dat er zo weinig goeie games er voor zijn.

Ik zou er simpel van worden.
Blijkbaar gaat het niet alleen maar om games? Ik heb mn android toestel niet gekocht voor games.
Omdat ze er amper zijn, zullen ze niet vaak gedownload worden. Da's logisch, maar let maar op als Android op dat punt volwassener wordt.

Het is nog steeds halffabrikaat helaas. Heb je een strakke foon met brakke spelletjes, echt ik snap niet dat mensen dat willen als er een beter alternatief is.

Maar goed, ik snap zoveel niet. :)
Ach, een beetje Tweaker draait zijn hand er toch niet voor om een emulator te installeren? Hoeveel spellen wil je dan hebben?
Naja, veel fijner gebruik en paar honderd knaken minder kwijt is ook een optie?
Mwa, fijner gebruik lijkt me niet, vrij schokkerig allemaal en als je toch 450 kwijt bent voor een HTC oid. wat maken die paar extra knaken dan nog uit. Blijft toch een kwak geld.
Als hij Android fijner vind is dat gewoon zo of het nou schokkerig (zo beleef ik het niet) is of niet boeit niet :) Ik vind Android ook fijner, en ja op sommige punten scoort iOS beter, maar net op de puntjes waar ik geen drol om geef of minder waarde aan hecht dan aan de +punten van Android ;) Het is niks meer en niks minder dan een persoonlijke afweging, daar kan niemand over oordelen dus probeer dat ook niet aub!

En wie zegt dat ie een telefoon van 450 euro heeft? Ik heb me SGS voor 350 euro gekocht, een toestel wat hardwarematig beter is als een iPhone 4 voor net niet de helft van het geld :D

Daarbij heb ik liever een toestel waar ik zonder gekut alle games van de oudere consoles op kan en mag spelen dan 1 waar dat niet mag zodat je nog afhankelijker wordt van de verkoper :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 13 september 2010 15:38]

schokkerig? :p
Gaat best lekker, n Desire.
Alle populaire games op de iphone zijn er zowat voor de android. Wat jij zegt was misschien maanden geleden zo. Nu brengen de meeste game developers ook een android versie uit. Omdat ze zelf ook wel weten dat straks iedereen bijna rondloopt met een android telefoon.
Games zijn ook niet alles.
Heeft gewoon ze tijd nodig, Android had zich vorig jaar gewoon nog te bewijzen, nu dat gebeurt is zullen de ontwikkelingen sneller en sneller gaan wat games/apps betreft ;)

Daarbij zijn er al 50+ (grafisch en kwa gameplay) zeer goedegames, dus zo karig is het aanbod nou ook weer niet ;)
Als de apps niet native gaan zijn denk ik niet dat er erg mooie graphics uit zullen komen: op een android device kan je er niet van uit gaan dat je meer dan 16MB tot je beschikking hebt wat natuurlijk best zonde is met die moderne toestellen van tegenwoordig met 512MB geheugen of meer. Wat ook een probleem zal zijn is de grote hoeveelheid android toestellen en verschil in android versies (nummer 2.2 is bijvoorbeeld een hele verbetering wat betreft snelheid).

Ofwel: als ze echt alles uit alle android toestellen willen halen, zullen ze een flink karwei hebben.
Wie zegt dat alle Android devices ondersteund worden. Misschien gaat ID net zoals Epic Games in eerste instantie alleen Tegra2 based Android devices ondersteunen. Android wordt trouwens niet alleen in telefoons gebruikt, er zijn ook al redelijk wat tablets en andere apparaten met Android in ontwikkeling.

Er is ook genoeg iOS software wat niet werkt om oudere iPhone versies.
Nee joh dat is opzich niet z'n probleem, 60+ 70+ procent heeft Android 2.1 of hoger, verder kan je het prima enkel geschikt maken voor de betere telefoons, of gewoon net als andere aanbieders van games verschillende versies (normale voor low/mid end devices en HD voor duurdere devices), of zelfs 1 app die gewoon goed kan schalen (als je 1maal een goede engine hebt is dit geen probleem)...

En ja dit soort games zullen native draaien natuurlijk ;)

Neem aan dat ze echt geen rekening gaan houden met de eerste Android Series (HTC G1 en Magic), die zijn namelijk binnen een half jaar allemaal ouder dan 2 jaar, oftewel in computerwereld is dat gewoon oud/achterhaald (naja is misschien meer een mening van mij :P)..

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 14 september 2010 11:52]

Nee joh dat is opzich niet z'n probleem, 60%+ procent heeft Android 2.1 of hoger, verder kan je het prima enkel geschikt maken voor de betere telefoons, of gewoon net als andere aanbieders van games verschillende versies (normale voor low/mid end devices en HD voor duurdere devices), of zelfs 1 app die gewoon goed kan schalen (als je 1maal een goede engine hebt is dit geen probleem)...
Dat is dan flink balen als je Galaxy S zodra het spel uitkomt over 6 maanden al weer verouderd is. Dat wordt een nieuwe kopen ;)
Dat ik een nieuwe ga kopen staat al vast in de sterren, dat doe ik elke 4 maanden ongeacht of de telefoon 'verouderd' is of niet ;) En aangezien ik de SGS nu al 1 a 2 maanden heb ofso moet ie toch dit jaar de deur nog uit...

Maar goed ookal zal ik tegen die tijd geen SGS meer hebben, die gaat dit spel met alle gemak kunnen draaien, als het op een iPhone draait doet het het zeker op een SGS en wss met het dubbele FPS :)

Daarbij gaf ik aan dat ze een 2 jaar oud toestel wss niet gaan ondersteunen en aangezien over 6 maanden de Galaxy S nog maar 9/10 maanden jong is maak ik me daar echt 0,0 zorgen over als ik hem zou houden...

Enne ik had een foutje meer dan 70% heeft 2.1 of hoger :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 14 september 2010 11:52]

De meeste fabrikanten zullen filteren op arm versie, en de meeste cortex (snapdragon / hummingbird / OMAP3+) based telefoon's hebben voor - zover ik weet- allemaal ook wel 256 mb ram, en redelijke gpu.

[Reactie gewijzigd door The_Double op 13 september 2010 22:11]

Wat ik niet snap is dat er voor os'n dit al jaren bestaan (windows mobile, symbian) zo weinig 'gedaan' wordt en dat voor de iphone & android op zo ne korte tijd
zo ne massa applicaties en games beschikbaar zijn....!

worden we nu echt allemaal zo gehyped door die twee os'n...

niet dat ik ze afbreek hoor...verre van !
Dit is anders al erg geinig binnen 't kader id Software games: kwaak3 arena. Full version Quake op je telefoon. Draait soepel, alleen besturing is wel even oefenen.
Ik denk dat Android jarenlang 2e viool zal spelen, eerst komt het uit voor Apple waar het grote geld ligt (mensen die WEL bereid zijn om te betalen, hogere drempel vanwege het jailbreaken, etc) en pas een paar maanden daarna voor de Android.

Werkt dat tegenwoordig niet ook zo voor de games? Spellen die eerst voor de console uitkomen en 6 a 12 maanden later voor de PC verschijnen. GTA4 bijvoorbeeld.
Jaren lang? Je bedoelt de afgelopen 2 jaar, dat de rollen binnen no time omgedraaid worden mag wel duidelijk zijn aan het ziekelijk snel stijgende aantal Android gebruikers...
ben benieuwd wat ID van plan is. op de iphone4 draaide rage wel erg indrukwekkend, vraag me af of dit ook op android gaat lukken (misschien native app?)
Galaxy S cpu draait op 1ghz. Iphone 4 op ~800. GPU van de galaxy is beter.. Dat in combinatie met een iets lagere resolutie moet hij toch echt wel goed lopen hoor... Niks is traag op mijn toestel.
Vergeet vooral ook niet dat de GPU toch gauw 3x zo veel (rouwe) power heeft :)
iD(spreekt het uit als "it" en niet "ei-dee") Software heeft zeker wel de potentie gezien van games op mobile platformen.

Trouwens, de mobiele Rage versie is geen idTech5 maar een gemodificeerde idTech4 + megatexture tech.
Bemerk de naam id in kleine letters, wat verwijst naar id als een psychologisch concept. Oorspronkelijk waren beide letters hoofdletters (ID Software), en kwam dit van "Ideas from the Deep". De "I" werd een kleine letter bij het verschijnen van de tweede Commander Keen-reeks, en uiteindelijk werd ook de "D" een kleine letter, wat de betekenis van de bedrijfsnaam wijzigde. (Wikipedia)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True