Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 70 reacties
Submitter: ieperlingetje

Volgens de financieel directeur van Electronic Arts wil de uitgever graag games voor Android op de markt brengen, al denkt hij dat het besturingssysteem behoefte heeft aan een App Store. Wat er mis is met de Market Place, maakt hij niet duidelijk.

Eric Brown, de cfo van Electronic Arts, hield een speech tijdens de Deutsche Bank 2010 Technology Conference, waarin hij een rapport aanhaalde van onderzoeksgroep IDC. Daarin wordt gesteld dat het marktaandeel van het Android-platform in de komende jaren sneller zal stijgen dan dat van andere mobiele platforms. De onderzoeker denkt dat het OS van Google in 2014 op een kwart van alle smartphones zal zijn geïnstalleerd, waarmee het Apple ruimschoots zou voorbijstreven. Voor iOS is volgens IDC in 2014 niet meer dan 11 procent weggelegd. Brown denkt daarom dat er in de toekomst veel gaat gebeuren voor Android. "En wij proberen onze mobile business zo te positioneren dat we voordeel kunnen halen uit die trend."

"Ik denk dat de volgende groeiperiode voor Android zal voortkomen uit de ontwikkeling van een equivalent van App Store voor het Android operating system", voegde Brown daar tijdens een vragensessie nog aan toe. "Wij denken dat Android op de lange termijn zijn marktaandeel wel gaat pakken." Die equivalent is er nu al, in de vorm van de door Google beheerde Android Market, maar waarschijnlijk bedoelt Brown dat de huidige versie niet toereikend is, al liet hij niet los wat er aan de Android Market moet worden verbeterd. Er is meer kritiek op de Android Market en diverse partijen zetten een eigen downloadplatform op. De Amerikaanse telco Verizon gaat een eigen App Store voor Android beginnen en het Franse Gameloft biedt zijn mobiele games ook enkel via een eigen kanaal aan.

Toch groeit de belangstelling van game-ontwikkelaars voor Android. Zo is ontwikkelaar id software op zoek naar een Android-programmeur en ook Epic Games zou al aangegeven hebben dat het zijn Unreal Engine naar het OS van Google wil overzetten.

Android-games van Eelectronic Arts

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (70)

Het enige wat ik zelf niet echt handig vind aan de Market is het betalingssysteem, dat zouden ze gewoon via b.v. PayPal(en eventueel ondersteuning voor meerdere betalings-metoden) moeten laten lopen.

Als ik dit bericht lees, dan lijkt het wel alsof Eric Brown denkt dat er Łberhaupt geen Market/App Store is voor Android.
Dat er minder of weinig markt is vergeken met hoofdzakelijk (immers meest succesvolle concurrent) Apple's App Store klopt ook wel. Uit dit http://blog.nielsen.com/n...nMobileAppsWhitepaper.pdf (pdf) onderzoek blijkt namelijk dat Android gebruikers uberhaupt 2 keer zo weinig apps installeren en daarbij betalen ze ook nog minder vaak voor een app (2gratis=1betaald vs 3,5gratis=1betaald).

Ik denk alleen wel dat dit sterk gaat verbeteren wanneer er een beter betalingssysteem komt.
Android kent dan ook veel meer gratis apps of gratis apps met reclame.
Nee de AppStore van Apple heeft de meeste gratis Apps. vergeleken met die van Android. Kan zo even de link niet vinden maar dit is uitgezocht.

Het lijkt alsof er meer gratis apps. Voor Android zijn maar er zijn meer apps in de AppStore en dan heet het laatste procentueel meer gratis apps.
mij likt het voor EA niet zo handig dat er 1001 verschillende android systemen zijn... hoe presteert je game op welk toestel?
Gewoon per jaar 4 keer overstappen naar een ander model van andere fabrikanten.

Gebruikt iedere fabrikant dezelfde touchscreens? Zou je bv op een SE minder goed kunnen gamen als op een HTC?

En hoe moet EA aanduiden op welke modellen het spel werkt en soepel draait (60fps oid). Want de ene heeft een groter scherm als de ander, terwijl de resolutie hetzelfde is.
Zo krijg je op sommige modellen tegrote besturingselementen in beeld en is je grote scherm alsnog klein.

Dat soort zaken baart me zorgen. Nog ff en alle android fabrikanten gunnen elkaar het licht niet meer. En extreme stappen in hardware KAN weer roet in het eten gooien.

Kan je op je Disire over 2 jaar nog wel een spel spelen? Kan je daar zeker van zijn? Of word je toestel dan gewoon genegeerd?
Is dit niet een kwestie van goede programmeer skills toe te passen? Ik vind het niet meer dan normaal dat je hardware onafhankelijk programmeert. Op PC's werkt dat ook al jaren, daar maakt het -als het goed is- ook niet uit welke processor, toetsenbord of monitor ik heb. Je kan een minumum eis hebben, zoals minimaal een 800 Mhz processor.

Wat wel zo is, is dat je bij een PC losse onderdelen kan opwaarderen. Je kan extra geheugen of een ander scherm kopen. Bij een smartphone is dat wat lastig.

Wat volgens mij eerder voor problemen kan zorgen zijn de aangepaste Android versies van elke fabrikant. Een spel hoort op elke (minimale) hardware met standaard Windows installatie te werken. Maar wanneer ik met shell-replacements en allemaal register hacks ga werken, kan je dat merken in de performance en stabiliteit.
Voor een Android telefoon geld hetzelfde als voor een PC/laptop. Ze hebben veel verschillende systeem samenstellingen, zijn snel verouderd. Maar ook voor de PC worden vele games ontwikkeld. En ook daar weet je dat je voor High-End spellen na een jaar weer een nieuwe High-End systeem moet kopen.

Maar dat betekend nog niet dat op een 4 jaar oude PC/Laptop/Telefoon geen nieuwe spellen meer te spelen zijn.

Ja, het voordeel van iPhone is dat er weinig modellen zijn, net als bij de game-consoles. Maar ook daar moet je voor High-End spellen na 5 jaar weer een nieuwe console/phone kopen.
zelfde probleem als bij een pc toch? Gewoon minimum systeemeisen meegeven.
Correctie er is 1 android systeem.
Die op meerdere telefoons geinstalleerd staat.

Als je de trend van de processoren in smartphones volgt, dan weet je dat het ongeveer het zelfde zal zijn met je PC.
Guess what, Symbian en Win mobile en iOS hebben net hetzelfde 'probleem'. Je maakt gewoon een menu met instellingen wat je vandaag in alle native games maar ook flash hebt.
Helemaal mee eens, alsof ik een creditcard heb!

Daarbij vind ik dat de market er hopeloos bij ligt, als je kijkt bij incoming/new (weet ik hoe het heet) krijg je alleen maar rotzooi. Alsof ik een app wil die 20 schaars geklede aziaten laat zien.
Ikzelf heb geen PayPal, maar wel een Credit Card. Dus?

Grappig dat je vind dat er alleen maar rotzooi is in de Market Place.
Dat was altijd de klacht over de iPhone App Store. ('Alweer een iFart app').
Het werd toch juist als voordeel van de Android Market Place genoemd, dat deze 'volledig' open is?
Blijkbaar denken ontwikkelaars daar geld mee te verdienen, of minstens dat er vraag is naar dat soort apps...
Ikzelf heb geen PayPal, maar wel een Credit Card. Dus?
een paypal account is gratis als je al een bankrekening of creditcard hebt. Andersom niet.

Ik heb geen creditcard. 20 euro paar jaar voor het kopen van gemiddeld 10 euro aan apps per jaar vind ik een nogal overdreven toeslag.
Ik ben nu eens aant kijken naar virtuele creditcard services (wirecard, neteller). Ook niet zo ideaal als paypal, maar wel stukken goedkoper dan een creditcard.
bij de ABN krijg je een gratis credit card bij je betaalrekening.
Gratis, mits ik 33 euro meer ga betalen dan ik nu betaal. (Ik heb nu een gratis betaalrekening bij ING, die betaalrekening bij ABN kost 33 euro per jaar).
Dus maak je een PayPal en je koppelt je CC?

Ik betaal liever met PP omdat je als user nog een wachtwoord moet opgeven. Bij een CC moet je je gegevens invullen die nog steeds kunnen gebruikt worden zonder een extra beveiliging.
Want intergratie van PayPal en CC is niet mogelijk? Bij Apple mag ik toch ook zelf weten hoe ik betaal?
Hmm, alsof ik een paypal account heb...

enuh, tja alsof de app-store niet hetzelfde heeft, ook allemaal rotzooi.. alleen je hebt bij android tenminste meer keuze uit 'rotzooi'..
Een paypal account is zo gemaakt, en kost niets.

De drempel is een stuk lager dan een CC in ieder geval.
Daar ben ik het volledig mee eens, zodra je een app aan wilt schaffen krijg je een pagina's lange overeenkomst met google voor je kiezen, die het gehele idee achter impulsaankopen volledig onderuit schopt. Google neemt het toch al niet nauw met privacy en gebruikersgegeven, en als ik een kleine app aan wil schaffen heb ik geen zin om ook naast een overeenkomst met de ontwikkelaar ook nog eens een overeenkomst met Google te moeten sluiten. Dan ga ik wel direct naar de website van die ontwikkelaar om het daar voor dezelfde prijs aan te schaffen, zonder al die regeltjes en risico's van dien.
Goedemorgen zeg, je moet 1 keer google checkout accepteren en instellen, daarna is het poepie simpel om dingen te kopen in de market en het voordeel is dat je de aankoop binnen 24 uur terug kunt draaien. Dat je een cc nodig hebt is inderdaad lastig maar zeuren dat je eenmalig akkoord moet gaan met de voorwaarden is ronduit belachelijk.
Maar goed, veel plezier met het google haten, ik heb liever plezier van de apps die ik gekocht heb.
Er zijn al gesprek gaande tussen Google en Paypal, in de nabije toekomst zal dat dus wel veranderen.
VOlgens bericht zijn Google en Paypal in onderhandeling over samenwerking, waarbij de verwachting is uitgesproken dat eind 2010 het veur mekaar is. Even wachten nog, dus. :9
Goed....had niet gezien dat mijn voorganger hetzelfde had bericht.... :O

[Reactie gewijzigd door 289158 op 20 september 2010 13:23]

He, mooie telefoon ook :+

EA kan in feite ook zijn eigen market opzetten toch? Met alleen zijn eigen games, meer betaalmogelijkheden en wat dan ook. Kost wat meer werk, maar zo is de presentatie van je games wel gelikt :)
Inderdaad en die market dan gewoon via de Android market laten downloaden XD

Maargoed dit bericht is echt scheef, ik kan er enkel uithalen dat diegene die de vragen-sessie beantwoord heeft niet eens weet dat er al een market bestaat... Naja EA games op de PC vind ik vaak al niks dus op me mobiel zullen ze me ook niet kunnen uitmelken met fifa 2011 :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 20 september 2010 11:32]

betaalmogelijkheden, betaalmogelijkheden, betaalmogelijkheden....
Wat is er mis met het gebruik van een creditcard? Simpel, veilig en snel?

Ik deed laatst een aankoop van een spel via CC, en had binnen 5 minuten het anti-fraude team van mijn bank aan de lijn met de vraag of die aankoop correct was. Dus er wordt echt gecontroleerd, en buitennissige aankopen vallen op.
EA wil dat soort zaken echt 100% in eigen handen houden, ze gunnen de ander het licht in de ogen niet.
Ik zal het in de gaten houden, over een maandje krijg ik mijn HTC Desire HD (kan niet wachten :) )

[Reactie gewijzigd door KilljoyNL op 20 september 2010 11:22]

"EA wil dat soort zaken echt 100% in eigen handen houden, ze gunnen de ander het licht in de ogen niet."

Ik kan anders zonder veel problemen EA games kopen in de Apple store die niet in handen ligt van EA. Misschien zijn hun opmerkingen toch niet zo ongegrond.

Ik was lang in de running voor een android tablet (waarvan de wepad en de adam) hoog op mijn verlanglijstje stond maar een van de minpunten vond ik toch ook de android store en de fragmentatie ervan. Om nog maar te zwijgen dat op de meeste tabletten er geen toegang is, laat staan dat ik in BelgiŽ betaalde apps kan aankopen.

Dat zijn allemaal zaken die kunnen gefixed worden maar ik was het wachten op dat vlak ook een beetje beu.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 20 september 2010 12:07]

Inderdaad net als hun games op de PC, via een downloader wat eigenlijk een zeer slecht aftreksel is van Steam welke ze veel beter hadden kunnen gebruiken (hoewel sommige games zowel via de EA downloader als steam kunnen lopen!)..
De EA Download Manager (zoals het heet) werkt wel goed. Beter dan dat games for windows live rommel, wat gewoon niet werkt. Het is niet echt te vergelijkbaar met Steam. Daar waar Steam meer een online winkel is, is de EA download Manager wat meer kleinschaliger en wordt het vooral gebruikt voor DLC's en expansions. Ook EA spellen kun je bij Steam halen. Waarom zouden ze dat niet mogen doen? Moet alles echt via die verrekte Steam lopen? Er zijn ook zat mensen die geen Steam gebruiken.

[Reactie gewijzigd door In Search of Sunrise op 20 september 2010 11:59]

De EA download manager is ook te zien als extra dienst, als je bijvoorbeeld je DVD kwijt bent. Dat is toch wel een hele nette service. Overigens werkt het idd niet zo goed als Steam, maar daar gaat EA toch wel meer mee werken denk ik, aangezien hun games het volgens mij aardig goed doen op steam.
Hun downloader werkt goed genoeg en je kan je games nu ook blijven downloaden.

En bijna al hun games zijn ook op Steam te vinden.
Klinkt eerder dat hij wou zeggen "Ik denk dat de volgende groeiperiode voor Android zal voortkomen uit de ontwikkeling van een equivalent van App Store voor het iOS operating system", wat zou betekenen dat hij niet weet dat er al een Android Marketplace is.

Ik heb zelf geen Android (wil er wel een om voor te devven), maar wat is er precies mis met de MarketPlace? Dat wordt helaas niet verteld in het artikel.

En het lijkt me toch wel fijn als er een MarketPlace zou komen die de huidige, gefragmenteerde, MarketPlaces.
Ik denk dat hij wel weet dat er een Market Place is, maar het probleem ziet in je (niet afgemaakte) zin: De stores op Android zijn gefragmenteerd, er is niet een enkele store, zoals op iOS. Nadeel daarvan: Er is er 1, voordeel: Je klanten kunnen hem vinden.
(Let erop: Niet iedereen is een tweaker!).
Eh, er is wel 1 store, de market. Dat is degene die op elke android foon staat en waar verreweg de meeste mensen hun apps vandaan zullen halen. Dat android het vervolgens toestaat dat er ook alternatieve stores gemaakt worden wil niet zeggen dat het gefragmenteerd is... je app niet op de market zetten betekent gewoon heel veel potentiele klanten laten schieten omdat die niet voorbij de market kijken.
Als ik hierboven lees dat gameloft alleen verkoopt via hun eigen store dan snap ik gelijk waarom ze geen hol verkopen (was een tijd terug een newsitem over), dat is net zoiets als wanneer unilever geen produkten aan de supermarkten meer zou leveren maar alleen in een paar eigen winkels en dan klaagt dat de omzet terug loopt?
Het betalingssysteem binnen de Market is inderdaad niet goed. Het is door het betalingssyteem (Google check out) dat er oa in BelgiŽ geen apps kunnen worden gekocht en Google geeft te kennen dat er nog geen datum is waarop dit wel mogelijk zou moeten zijn.

Update: androidplanet.nl meldt net dat de betaalde apps kunnen worden aangekocht in BelgiŽ vanaf eind september.

http://www.androidplanet....er-betaalde-android-apps/

[Reactie gewijzigd door c0d3w4lk3r op 20 september 2010 11:41]

Dat het niet beschikbaar is wil niet zeggen dat het niet goed is, met een cc in nl werkt het uitstekend. De desire hd vind je ook maar bagger omdat je em nog niet kunt kopen?
Neemt uiteraard niet weg dat google wel eens met alternatieve betaalwijzen mag komen en BelgiŽ mag ontsluiten, daar niet van.
En iedereen maar zeuren en klagen over de AppStore van Apple. Maar het werkt wel: miljoenen downloads en duizenden programma's, allemaal via EEN provider (en dus niet nu zoals voor Android via meerdere 'eigen kanalen', lekker onoverzichterlijk zo).
Kijk eens wat verder dan je Neus (hihihi!) lang is, er is ook maar EEN provider: de Android Market.

Het enige noemenswaardige bedrijf dat op dit moment z'n apps voornamelijk buiten de Market om aanbiedt is Gameloft, waar ze absoluut kwaad bloed mee zetten bij een hoop Androidgebruikers, omdat zo de voordelen van de Market verloren gaan.

De rest bestaat oa. extra market apps die allemaal hun informatie uit de oficiele Android Market halen en uit hobbyclubjes, zoals je die ook bij de iPhone kan vinden. Hoor ik daar iemand "Cydia" roepen? ;)

Maar ik twijfel of de uitspraak van die man bij EA wel goed vertaald is, want de originele Engelse tekst was op meerdere manieren te interpreteren.

De echte dreiging hier is trouwens niet een mogelijke extra store van EA. Die dreiging zal eerder van binnenuit komen. Er staat echt teveel onzin, spam en troep op de huidige Android Market. Laten ze eerst maar eens al die Aziatische dames, wallpaper-apps met allemaal een ander kleurtje of versje en andere vormen van spam aanpakken. Zou best mogen met de 30% die ze verdienen aan iedere verkochte app.
ook Epic Games zou al aangegeven hebben dat het zijn Unreal Engine naar het OS van Google wil overzetten.

Epic heeft al een werkende versie van de unreal engine op android, net als de iOS versie is deze nog gewoon R&D..
Nee hoor, voor iOS is het zeker niet "gewoon R&D". Het eerste spel dat van de engine gebruikmaakt is "Project Sword":

http://www.1up.com/news/epic-project-sword-unreal-engine

Lijkt me dat Android dan ook niet "gewoon R&D" zal zijn. Waarom zouden ze ook, het is veel te duur om zoiets te doen zonder er echte games mee te maken.
en het Franse Gameloft biedt zijn mobiele games ook enkel via een eigen kanaal aan.
Gek dat ik dan toch 5 games te zien krijg als ik op gameloft zoek in de market (waarvan 1 trial, dus 4 unieke games) :) Oke via hun 'eigen kanaal' (lees: website) vind ik er meer, maar dat is dus niet hun enige kanaal!

edit: en dan vergeet ik bijna dat Samsung ook een eigen app-winkeltje heeft (stelt niet vele voor, maar alles is gratis :D) en OOK daar kan ik Asphalt5 HD (gratis) downloaden...

Ik zie dus toch al 3 kanalen waar gameloft gebruik van maakt!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 20 september 2010 11:30]

typisch EA willen alles in eigen handen houden en stel je voor dat je ooit een keer iets door een 3e partij zou moeten laten doen. Door dit soort acties neemt bij veel gebruikers/gamers de liefde voor EA games met name af.
Ik speel met veel plezier mijn via steam gekochte ea games... maw, blaat toch niet zo man.
grappig, en als Apple dit doet dan is het ineens geen probleem....
Jaja. Een financieel directeur die zoiets zegt tijdens een vragensessie.... Ik gok dat hij niet echt op de hoogte was van Android(behalve dan de cijfertjes op papier), en er vanuit ging dat er nog niet zoiets bestond.

[Reactie gewijzigd door MaZeS op 20 september 2010 11:30]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True