Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 97 reacties

Epic Games-vice president Mark Rein vindt dat Google nog veel te verbeteren heeft aan zijn Android-platform. Rein ziet Windows Phone-OS als een geschiktere outsider om hoge ogen te gooien in wat hij noemt de 'mobile race'.

Als game-ontwikkelaar bevindt Epic Games zich in een sleutelpositie om gaming op het Android-platform te ondersteunen, maar voordat Mark Rein dat ziet gebeuren zal Google nog een aantal wijzigingen door moeten voeren in zijn mobiele OS. "Het lijkt erop dat elke Android-aanbieder een eigen user interface heeft en het is niet duidelijk of Google van plan is daar iets aan toe doen", vertelde Rein aan Develop. "Ook de bloatware die providers toevoegen aan het OS loopt de spuigaten uit."

Over de plannen die Microsoft heeft met Windows Phone toont Rein zich meer tevreden. "Microsoft zou een streep door de Android-rekening kunnen zetten", stelde Rein. "Ze investeren flink in goede games, zoals ze dat ook voor de Xbox hebben gedaan, en slaan een brug tussen de sociale aspecten van de Xbox 360 en het mobiele platform via Xbox Live. Daarnaast zouden ze dat kunnen combineren met Exchange-integratie en de mogelijkheid om Microsoft Office-apps aan te bieden. In dat geval kunnen ze een serieuze concurrent voor Apple worden. Bovendien heeft Microsoft veel geld en het verlangen de boot niet te missen met mobile", aldus Rein.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (97)

Krijg eerder het gevoel dat Epic games nog een lange weg te gaan heeft. De userbase van Android wordt steeds groter. Als je daar nu niet op inzet wordt je over een paar jaar links en rechts ingehaald
Ach ik denk dat Epic zeker wat te zeggen op het gebied van games op mobiele telefoons. Als je alleen al kijkt wat ze uit een iphone 3 GS kunnen halen met hun engine. Als hun dan zeggen dat Android niet geschikt is dan hebben ze misschien een punt. Want zeg nou zelf je heb veel verschillende telefoons waar Android op draait waar de minimale systeemeisen ( uit een bericht van januari 2010)

32MB RAM
32MB Flash Memory
200MHz Online Processor

Waar de minimale systeemeisen van Windows Phone 7

( Gejat van Wikipedia)

Minimum Windows Phone 7 device requirements
Capacitive, 4-point multitouch screen with WVGA (800x480) resolution
1 GHz ARM v7 "Cortex/Scorpion" or better processor
DirectX9 rendering-capable GPU
256MB of RAM with at least 8GB of Flash memory
Accelerometer with compass, ambient light sensor, proximity sensor and Assisted GPS
5-megapixel camera with flash
FM radio tuner
6 dedicated hardware buttons - back, Start, search, camera, power/sleep and Volume Up and Down

Als je dit zo ziet kan het bijna niet anders dat je betere grotere games kan ontwikkelen op het Windows platform dan op het Android platform.

Dit simpel weg omdat de minimale eisen voor de Win Phone een stuk hoger zijn en dan niet het probleem heb dat op sommige telefoons met Android het niet werkt en met sommige wel
Ik wilde eigenlijk een lange post maken hoe de device requirements niet te vergelijken zijn, maar dat bracht het punt niet over. Als je game meer nodig heeft, dan zal je gewoon een zwaardere telefoon moeten eisen. Het maakt dan niet zoveel uit of het nou om Android of Windows Phone 7 gaat.

Android heeft natuurlijk het voordeel dat het al een relatief grote userbase heeft(voor een wat lichter spel), een goede naam onder tweakers en non-tweakers, en dat het het snelst groeiend is. Ik zou zelf persoonlijk zeggen dat in Android de toekomst ligt, met iOS en BB-os op de achtergrond.
Precies, het is als Windows niet geschikt noemen voor games omdat een Netbook de games niet kan draaien.
Ik weet niet precies waar je die informatie vandaan hebt, maar dat het (Android) op die hardware wil draaien wil niet zeggen dat het ook op een bruikbare manier draait...

Dat Windows Phone 7 een 1 GHz processor nodig heeft om Řberhaupt te draaien (dat is waarschijnlijk niet waar, want dit zijn gewoon door microsoft gestelde minimumeisen voor een goede user experience), wil natuurlijk niet zeggen dat games daarom maar direct beter zullen werken dan op Android.
Krijg eerder het gevoel dat Epic games nog een lange weg te gaan heeft. De userbase van Android wordt steeds groter. Als je daar nu niet op inzet wordt je over een paar jaar links en rechts ingehaald
Dat de userbase groeit neemt niet weg dat Epic het een ongeschikt platform vind om hun engine naar te poorten. En Epic is er zeker wel gebaat mee om hun engine te poorten naar Android. Gelijk welk mobiel OS dan ook.

Als ze nu niet inzetten op Android, kan het zijn dat ze over een paar jaar links en rechts worden ingehaald, maar het kan net zo goed blijken dat ze gelijk hadden. Time will tell. Het kan net zo makkelijk blijken dat android een doodlopende weg is.
Mijn gedachten. Epic heeft onderhand wel wat ervaring opgedaan in deze branche denk ik, dus zullen ze goede argumenten hebben om dit te zeggen (heb het originele interview nog niet kunnen lezen). Windows mobile heeft toch ook altijd de mogelijkheid gehad voor wildgroei, net als android nu? wie weet wordt android wel de volgende windows mobile... ik bedoel, WM is ook ooit populair geweest (geloof ik, grotendeels voor mijn tijd ;) ), en het zou voor Google ook niet de eerste keer zijn dat ze een project verprutsen (google wave o.a., al is verprutsen misschien een groot woord). Ze maken dus lang niet alles perfect, en dus is er genoeg kans dat android inderdaad een doodlopende weg wordt.
Wie heeft ooit gezegd dat Google Android heeft helpen ontwikkelen om er vervolgens games op te kunnen spelen? Het is een mobiel platform. Als de mogelijkheid tot het spelen van (mooiere) games de doorslag geeft of Android een nog groter succes wordt vind ik dat op zijn minst raar.
Als er een ontwikkelaar is die zich de afgelopen tijd meerdere malen bewezen is, is 't wel EPIC games. Hun engine(s) zijn zeeer solide; eigen kernel voor audio/beeld aansturing. Platform onafhankelijk (vanwege de kernel). Ik denk niet dat epic steken laat vallen, zij weten donders goed hoe de vork in de keel steekt.

Als je ooit (minimaal) hebt gewerkt met iphone/android sdk, weet je dat 't bij apple aanzienlijk netter geregeld is qua api's en support. Hoewel documentatie voor android ook aanzienlijk toeneemt.

@coolertje; lees mijn reactie nog maar eens! (een reactie op coherent). Dus ga niet lopen piepen over niet lezen van een artikel. Ik heb 4jr ontwikkeling gedaan op de UT engine dus weet waar ik over praat.
Als game-ontwikkelaar bevindt Epic Games zich in een sleutelpositie om gaming op het Android-platform te ondersteunen, maar voordat Mark Rein dat ziet gebeuren zal Google nog een aantal wijzigingen door moeten voeren in zijn mobiele OS

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 7 oktober 2010 15:01]

Ik heb voor een hobby domotica project wel met de Android SDK gewerkt en ik vind dat het binnen de SDK perfect geregeld is. Je kunt voor iedere resolutie een aparte xml file aanmaken. Trouwens Apple heeft met de komst van de IPad ook verschillende resoluties gekregen
Het aantal verschillende schermresoluties bij Apple is veel kleiner dan bij Android toestellen: 320x480 en 640x960 (precies x 2) in de iPhone/iPod touch en 1024x768 in de iPad. Dit zijn er dus 3 of 2 voor een app die pixel dubbelt op een 640x960.

Volgens http://developer.android....ices/screens_support.html zijn er bij Android nu al officieel 240x320, 240x400, 240x432, 320x480, 480x800 en 480x854 (Dus 6 of 5 als een app pixel dubbelt van 240x400 -> 480x800), naast de afwijkende varianten die uitkomen met de tablets zoals de Galaxy Tab...
Als je gebruikmaakt van rekbare layouts en dip's (device independent pixels) dan valt het reuze mee met al die resoluties en heb je er bijna geen omkijken naar, dus hoeveel resoluties er zijn maakt niet veel uit zolang jij je werk als ontwikkelaar op de juiste manier doet :)
Het is natuurlijk niet alleen de resoluties maar ook nog is de hardware.
De reden waarom spellen er in verhouding zo goed uitzien op een console is omdat ze precies weten voor welke hardware ze het maken en natuurlijk welke resolutie. Dit is ook waarom de iPhone zo geschikt is voor gaming, je weet precies waarvoor je bezig bent, de hardware, de resolutie enz.

Ngage is destijds onder andere gefaald doordat ze constant hardware updates hadden en zich niet aan bepaalde specificaties hield, WM en Android zijn ook veelste breed, er zijn veel gebruikers, maar ondanks dat de OS hetzelfde is, is al het andere variabel, om daarvoor games te maken is een ramp, tenminste als je er wat meer uit wilt halen dan een simpel kaart spelletje.

WP7 is daar duidelijk in, of je er een voor of tegenstander van bent, als je een spel opstart zal verder alles leeg zijn (niets in de achtergrond), de interface is echt geoptimaliseerd en blijft hetzelfde, er zijn minimum specificaties die op dit moment op het punt van de best telefoons ligt, vaste knoppen, 2 resoluties enz. Door dit alles weet een developer precies wat ze wel en niet kunnen doen en of je nou een WP7 heb van Samsung, HTC of SE dat maakt allemaal niets uit.

Als WM gebruiker vind ik een aantal dingen heel jammer, dat je niet kan multi-tasken, kan kopieren van tekst (vind ik persoonlijk belachelijk - moeten ze snel veranderen) enz, maar tegelijkertijd ben ik als gamer blij dat ik straks een goede keuze heb voor spelletjes die ik in de trein kan spelen, tevens zal ook de snelheid heel prettig zijn, ik ga er vanuit dat ze heel snel zullen werken, dus dat zal ook een echte toevoeging zijn.


Android pakt straks eigenlijk geheel de markt die specifiek gekozen heeft voor WM, voor een groot deel hebben ze dat ook al, ik zie straks eigenlijk alleen nog maar een bepaalde professionele sector WM behouden, terwijl WP7 zich zal richten tussen de iPhone en Android in, aan de ene kant het gemak, snelheid en vastere eisen aan het toestel en software daarvoor, maar aan de andere kant wel meer mogelijkheden en minder harde eisen aan de software die je op je toestel kan zetten.
Over de ipad: dat is een apart device. Bijvoorbeeld de iphone 4 heeft ook een andere resolutie, maar het werkt nog precies hetzelfde in de SDK (ik maak zelf als profielwerkstuk een weather app voor de iphone). Voor de ipad maak je bovendien aparte apps, en in de appstore staat of het een iphone of een ipad app is, of beide.

Android daarentegen kan op allerlei soorten toestellen geinstalleerd worden, waardoor je weer een wildrgroei krijgt. Tenzij google het echt goed regelt, is de aanpak van apple (en nu dus ook microsoft) beter denk ik, waarbij je strikte regels maakt zodat je wildgroei voorkomt. Zoals je al zegt heb je wel die xml files waarmee je het kan veranderen, maar punt blijft dat er veel meer wildgroei is waar rekening mee gehouden moet worden.
Je hoort toch ook niks van de wildgroei van pc's met windows? Zie android als 'de' windows voor mobieltjes....
nou nou, we hoeven niet meteen te schelden :+
Ik zie niet wat het maken van een goede engine te maken heeft met het voorspellen van de markt. Het lijkt me niet vanzelfsprekend dat je als je het een goed kan, je het ander meteen ook goed kan.

Verder is je statement dat het bij Apple beter geregeld is dan bij android niet onderbouwd. Iets wat ik bij Apple bijvoorbeeld minder goed geregeld vind is de censuur in de app store, hoewel dat iets lijkt te verbeteren.
Mijn inziens is de censuur zeer goed geregeld, toch zeker de laatste tijd is er meer duidelijkheid. Of je dit aangenaam of eerlijk vindt, is een andere zaak maar het is wel degelijk goed geregeld.
Ik heb de laatste jarten juist weinig van epic gehoord, groot geworden door pc gamers en overgestapt op consoles toen ze een zak geld kregen van microsoft (rara waarom zouden ze positief zijn over de wm7 phone) zie ik alleen heel af en toe nog ergens een referentie naar hun engine langs komen.
Nee, epic bediend een heel andere markt en hoewel ze wel wat valide punten aandragen vergeten ze dat een markt opbouwen een stuk moeilijker is op een gesloten platform (wm7) dan op een open platform (android), zeker als je echte concurrent al vele jaren voorsprong heeft (iOS), zonder substantiele markt geen afzetgebied voor games (zolang je geen wm7 telefoon kunt binnenhalen via windows update lijkt het me nog een harde dobber te worden voor wm7 om dat te veranderen.

Hij heeft echter wel gelijk dat wat meer uit standaardisatie kan helpen, maar wat dat met games te maken heeft (welke gewoon gebruik maken van de standaard api's weer ik niet)
Dat kan wel wezen maar daar klagen ze nu dus NIET over ;) misschien had je het bericht gewoon moeten lezen? Het leek interessant aan het titel maar wat ie nu zegt heeft niks met games te maken!

@lims_:
Ja en dan de argumenten zijn die uit het artikel weggevlogen ofso? Dat is inderdaad het enige wat ook maar iets met het titel van het artikel te maken heeft ja ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 7 oktober 2010 15:21]

Dat kan wel wezen maar daar klagen ze nu dus NIET over ;) misschien had je het bericht gewoon moeten lezen? Het leek interessant aan het titel maar wat ie nu zegt heeft niks met games te maken!
Hoe bedoel je dat? Het lijkt me toch dat Epic hier wat punten aanhaalt die van wezelijk belang zijn voor de adoptatie van android door gamedevelopers.
Nou quote is wat, zou ik zeggen? Maakt de interface van Android wat uit? Dacht het niet, maakt (2de alinea) Windows Phone 7 wat uit voor Android? Dacht het niet :)

Kan aan mij liggen dat ik er over heen lees, maar ik zie 0,0 game (icm android) relevante opmerkingen eigenlijk... Behalve de opmerking dat er nog 'iets' (iets wat totaal niet onderbouwd is en de rest van het bericht NIET over gaat) moet gebeuren zie ik er niks over...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 7 oktober 2010 15:23]

In het echte interview geeft hij wel een aantal reden waarom hij denkt dat Google aan zijn OS moet sleutelen. De reden waarom de UIs worden genoemd is dat niet iedere UI even goed in elkaar steekt en dus meer resources eet van het platform. Daarnaast zijn het al de aanpassingen die in Android gedaan worden door de telcos waar hij niet zo blij mee is.

[Reactie gewijzigd door NC83 op 7 oktober 2010 15:51]

het gekke is dan juist dat veel mensen juist bloatware installeren (meestal de sense van htc) op hun android, omdat dit zo vlot en handig werkt...
Blijkbaar werkt Android dan van zichzelf niet goed genoeg voor veel mensen en moet Google daar maar eens wat aan doen.

Daarnaast denk ik dat de veelheid aan hardware waar Android op draait misschien ook wel onhandig kan zijn voor ontwikkelaars.

Apple heeft maar een heel klein aantal apparaten waarop iets hoeft te werken en MS heeft hele strenge minimumeisen neergelegd voor de hardware waardoor ik me voor kan stellen dat het zeker voor een bedrijf dat serieuze games maakt makkelijker is te ontwikkelen voor iOS en WP7.
Daarnaast denk ik dat de veelheid aan hardware waar Android op draait misschien ook wel onhandig kan zijn voor ontwikkelaars.
Dat valt reuze mee en dit komt door het mooie concept van een app market. In de market worden alle applicaties die niet matchen met jouw hardware profiel er uitgefilterd. In het manifest van de applicatie specificeer je een vereist (minimum) hardware profiel (sdk versie, camera, etc), en voila: je weet voor welk platform je ontwikkelt. Daardoor kun je als ontwikkelaar voor veel verschillende telefoons ontwerpen, zonder dat je met antiek rekening hoeft te houden.
Ik kan op mijn LG Optimus van 130 euro nog 3d games spelen :)
Sense is geen bloatware, bloatware is de troep die veel (Amerikaanse) providers voorinstalleren. Zoals een demo van een navigatie programma, een mp3 winkel app, enz.
Sense is geen bloatware, bloatware is de troep die veel (Amerikaanse) providers voorinstalleren. Zoals een demo van een navigatie programma, een mp3 winkel app, enz.
De meest gevolgde definitie van bloatware is software die te veel toeters en bellen aan boord hebben die niets te maken hebben met de core functionaliteit van de software.

Sommige mensen vinden iTunes bijvoorbeeld bloatware, omdat ze vinden dat een media player niet te maken zou moeten hebben met apps, Ping, iTunes Store, etc...

[Reactie gewijzigd door Erwin_Br op 7 oktober 2010 21:37]

Waarom zou Android niet geschikt zijn voor gamen ?
Android is ten eerste niet gemÓÓkt om te gamen, dat is een "extra functie".
Trouwens, ik zelf vind niet dat android het zo slecht doet op gaminggebied. Neem nu Raging Thunder. Mooie graphics, en loopt vlotjes op mijn GT 540, die echt geen high-end toestel is.

Dat Epic Games dan maar lekker verder blijft gaan op hun iOS. We zullen zien, na enkele jaren gaan ook andere gamemakers ontwikkelen voor Android, en zullen zij achterblijven bij hun iRommel.

[Reactie gewijzigd door Mavamaarten op 7 oktober 2010 16:16]

Ik weet niet hoor. Mijn iPhone werd iig niet geleverd met bloatware. Android heeft behoorlijk veel fragmentatie... Als developer moet je daar rekening mee houden, daar gat kwaliteit vaak op achteruit. Offtopic: epic citadel ziet er erg mooi uit op m'n iPhone!
Zullen ze vast doen, blijven ontwikkelen voor een platform waar ze veel minder hardware hoeven te ondersteunen, wat een schone consistente UI heeft en waarvoor de meeste gebruikers mensen met geld zijn (je kan veel zeggen van Apple spul, maar niet dat het weinig kost) die inmiddels wel gewend zijn te betalen voor hun apps. Klinkt als een ontzettend domme zet.

Natuurlijk zijn er ook leuke/mooie spelletjes voor Android, maar het kan best zijn dan iOS en WP7 voor ontwikkelaars aantrekkelijker zijn om games voor te maken. Ik snap sowieso niet waarom iedereen zo in de verdediging schiet als er eens (terechte, als je het artikel leest) kritiek op Android is. Heb ik de proclamatie gemist waarin Android tot de heilige graal van Tweakers werd benoemd?
Ik zie niet wat 'bloatware' en eigen interfaces te maken heeft met Epic Games, het ontwikkelen van games heeft daar niks mee te maken aangezien eigen interfaces en zogenaamde 'bloatware' geen invloed heeft op de geschiktheid van het OS voor gaming en de prestaties van de mobiele telefoon. Wat eerder een goed argument zou kunnen zijn is de enorme diversiteit in hardware met betrekking tot scherm resoluties, processoren en videokaarten. Dat zorgt er voor dat je het spel niet op een twee of drietal systemen zal moeten testen maar op een enorme verscheidenheid aan systemen. Echter dit zal bij Windows Phone uiteindelijk ook problemen op gaan leveren, dus echt een geweldig argument is dat ook niet.
Windows stelt specifieke hardware-eisen aan de telefoons die het OS mogen draaien. Het zou niet verkeerd zijn als Android hetzelfde ging doen. Ik kan me ook herinneren iets in die richting gelezen te hebben, maar kan het niet meer vinden. Ik geloof dat de 'oudere' Androidversies uiteindelijk voor de low-end telefoons zullen zijn.

Op die manier kun je mooie games straks op je high-end Android 3.0 draaien. Games verschijnen alleen in de market als ze voor jouw Phone geschikt zijn, dus dat is goed te regelen. Game krijgt dan gewoon het predikaat 'designed for Android 3.0' mee, ofzo wat automatisch gekoppeld is aan een bepaalde minimum hardware standaard.

Maar wat interface en bloatware daar mee te maken heeft snap ik ook niet. Lijkt me niet relevant, zolang het niet stoort met de interface van de game??
Interface en bloatware moet ergens opgeslagen worden. En dat gebeurt in hetzelfde geheugen dat de games graag willen gebruiken.
Met het huidige RAM wat in die telefoons zit zal dat geen enkel probleem zijn, zijn volgens mij weinig games die een paar honderd MB ram gebruiken op een mobiel.
Jup het geheugen waar ook je films en mp3's zijn opgeslagen.. Dit heeft niks met resouces te maken.
Tuurlijk wel, die interface wordt geladen in RAM. Dat heeft alles te maken met resources.
Maar als VF straks een windows phone 7 uitbrengt dan zouden ze die dus niet meer mogen branden? Want andesr heb je alsnog bloatware.
Dat was ooit een gerucht, dat Android 3.0 hardware eisen zou hebben, nooit op ook maar enige wijze bevestigd.
Akkoord, ik heb kennelijk de bel gehoord, maar de klepel niet gevonden 8)7

Hoe dan ook, ik zou er geen tegenstander van zijn.
Het is al meermalen genoemd... deze man maakt games en heeft verder weinig met dergelijke dingen te maken. Zijn punt kan op waarheid berusten, maar heb toch zoiets van waar bemoeit hij zich mee. De opmerking over 'bloatware' e.d., sowieso gaat iedere game geinstalleer dop een telefoon de hoofdfunctie van het toestel voorbij en is in mijn ogen dus altijd bloatware, ofwel dhr. Rein kraakt nu eigenlijk zijn eigen producten af.

Ik krijg eerder het gevoel dat het indirect klagen is, waarschijnlijk verkoopt Epic niet zoveel games op Android en door een beetje te gaan lopen bluffen over de concurrent hoopt hij waarschijnlijk wat los te maken oid. Tis iig een negatief bericht t.o. Android en uit het artikel haal ik nou niet bepaald sterke argumenten waarom.
Mr Rein kraakt NIET zijn eigen producten af. Ik weet niet of jij weet wat bloatware betekent? Bloatware zijn voorge´nstalleerde troep die fabrikanten en providers op je mobiel zetten. Allemaal dingen die je zogenaamd gratis even kunt proberen. Allemaal marketingtroep dus! Gelukkig staat Apple bloatware op haar iDevices niet toe.
Ik heb al 2 androis mobieltjes gehad.. Maar heb er nog geen bloatware op gezien echt. Meestal zitten er wel veel handige extra apps op.
Owww pardon, een game kan dus geen bloatware zijn? Een game(demo) voor ge´nstalleerd op een telefoon is eigenlijk de uiterste vorm van bloatware, het heeft totaal niets met de hoofdzaak van de (smart)phone te maken; bellen,sms-en,mailen, webben etc.... Games is gewoon puur voor erbij als men zich eventueel verveeld op bepaalde momenten. Ik durf er wel een paar centjes op te leggen dat Dhr. Rein graag wat van zijn games standaard (als demo) op toestellen ziet verschijnen...

En die laatste zin slaat natuurlijk nergens op, of je moet Apple's eigen programma's niet meerekenen?... ook op een iPhone staan al diverse apps 'out-of-the-box' ge´nstalleerd voor bepaalde extra mogelijkheden, daarvoor kan je in de appstore ook (betere) alternatieven vinden... Sterker nog, Apple laat bepaalde apps niet eens toe omdat ze vinden dat hun eigen software daarvoor gebruikt moet worden... in dat opzicht zjin ze zelf dus nogal bloated. Dat jij die voor ge´nstalleerde apps toevallig handig vind/gebruikt en ze daarom niet als bloatware beschouwd, tja...

Volgens mij weet jij niet precies wat bloatware is? Bloatware is gewoon simpel: overbodige software, of het toevoegen van overbodige functies aan software. Daar vallen games ook gewoon onder. Daarin heb je verschillende soorten bloatware; de soort waar jij het over hebt, software wat out-of-the box geinstalleerd zoals een game of facebook. De tweede is extra software die wordt mee geinstalleerd tijdens de installatie van bijvoorbeeld drivers, zoals de printsuites van printers of een demo van een game bij het installeren van je videokaart drivers. De 3e is volgens mij waarom de term is uitgevonden, een specifiek programma welke steeds meer wordt uitgebreid met functies die eigenlijk verder weinig toevoegen. De Nero suite is daar een mooi voorbeeld van, ooit HET brandprogramma om ge´nstalleerd te hebben, inmiddels zo op geblinged met allerlei functie waarvan de meeste gebruikers 90% nooit zullen gebruiken.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 7 oktober 2010 19:32]

Ik vond het wel opvallen dat hij heeft het over dat Microsoft flink investeert en daarna nog vermeldt dat Microsoft veel geld heeft. Ik mag hopen dat hij dus een flinke zak met dukaten krijgt om ervoor te ontwikkelen ;) .

Op zich kan ik me er wel iets bij voorstellen dat de ontwikkeltools van Microsoft beter zijn. Die zijn over het algemeen uitstekend. Ook ziet het platform er wat homogener uit dan Android. Minder resolutieverschillen, hogere minimum snelheid van de processor en nog geen bloatware.

Neemt niet weg dat ik niet verwacht dat Windows Phone 7 zal kunnen opboksen tegen de concurrentie. Het ziet er mooi uit, maar het komt veel te laat de markt op.
Het gaat erom dat Microsoft zich veel meer bewust is dat gamen heel belangrijk is, terwijl Google op dit moment Gamen als een bijzaak ziet.

En een OS is nooit te laat op de markt. Er is geen enkele andere markt waarin technologie, merk en vooral software de markt zo snel kan veranderen als de mobiele markt.

Zolang een OS op vele vlakken beter kan zijn dan de concurrentie, is er altijd ruimte voor concurrentie en een groter aandeel.

Het voordeel van WP7 is dat deze perfect zal werken met Microsoft haar eigen producten. Een combinatie van Zune, Xbox live en Office is iets wat de concurrentie niet heeft.
Het marktaandeel van Zune is niet enorm, Xbox Live zal slechts voor de beperkte groep Xbox Live fanatici een must-have feature zijn en Office is weliswaar groot, maar de meeste documenten zijn prima te bekijken op de meeste andere smartphones. Exchange support zal wel beter zijn.

Android zet daar tegenover de prima integratie met Gmail, Google (al zijn er ironisch genoeg sommige toestellen die met Bing komen) en de geweldige Google Maps app. Dat zijn diensten die onderweg enorm handig zijn.

Het punt is allang niet alleen of een OS 'beter' is. Het gaat erom of deze een groot publiek aan zal spreken. Een groot probleem van Windows Phone 7 is dat de hardware-eisen aardig fors zijn, waardoor het OS de eerste tijd alleen op high-end telefoons te vinden zal zijn. Dat zal ervoor zorgen dat ze geen grote slag kunnen slaan met Android, dat prima draait op toestellen in alle prijsklasses en daardoor een steeds groter marktaandeel krijgt.

Daarnaast betwijfel ik het of gamen daadwerkelijk zo belangrijk is. De echte gamers zullen eerder een handheld aanschaffen en voor de minder fanatieke gamers zijn er meer dan genoeg prima games te vinden op de andere platforms.

WP7 word denk ik een erg mooi OS, maar het lijkt erop alsof Google beter heeft gekeken naar wat Windows op de desktops tot een succes maakte dan Microsoft zelf: support voor de meeste hardware en een open platform waardoor je er praktisch alles op kan draaien. Microsoft lijkt meer te hebben gekeken naar het succes van Apple toen ze met WP7 begonnen, maar iOS wordt nu voorbij gesjeesd door Android.
Android toestellen hebben verschillende resoluties, verschillende hardware en ook nog eens benoemenswaardige piraterij in hun market. Dit is niet de eerste ontwikkelaar die juist daarom niet het android platform op gaat.
Precies, Android is op de mobiele markt een beetje wat Windows is op PC's . Er zijn 20 toestellen met verschillende resoluties en processoren. Pak je alleen de snelste processor en laat je de andere, wat zou het zijn, 85% (fictief nummer) van de markt vallen? Of maak je het ook geschikt voor langzamere processoren waardoor het marktaandeel wat groter word maar je vervolgens weer inlevert qua graphics.
Of je maakt het schaalbaar, zodat je de hele markt (naja laten we 90% als fictief getal gebruikten) pakt zoals dat ook bij je voorbeeld (windows) gebeurd...

Ik bedoel mijn PC is vele malen sneller als die van me huisgenoot en toch spelen we dezelfde games, ik ook nog is op een hogere resolutie :)
Je haalt de woorden uit mijn mond ;)
Denk je niet dat dat een consumenten keuze is. En ook bij console gaming kom je dat tegen, gemiddelde levens duur van een console is ook niet prijs bewust. (aanschaf valt wel mee a €200,- , maar per jaar 10 games is toch erg prijzig en dan 4 jaar €2200,- is echt wel bijna "tweeenhalfduizend" keiharde euro's. Dus met apps van €0,99 of gratis valt dat behoorlijk mee, na aan schaf van 1000 apps kan je nog 2,5 keer een hi-end toestel aanschaffen voor dat zelfde bedrag.
Ik vraag me ook af wat de user-interface te maken heeft met de games die je erop draait.
Als de userinterface en andere bloatware veel resources vreet dan is het moeilijk om je game vlot te laten draaien.
Epic heeft geen idee waarbij ze de user interface van hun game moeten laten aansluiten om het logisch te laten zijn. Dat is op iPhone en Windows mobile veel duidelijker.
Ben zelf redelijk tevreden met android, al zijn de onverwijderbare bloatware applicaties wel een flinke doorn in het oog. Het open source karakter zorgt er verder wel voor dat alles naar eigen smaak in te stellen is en met een beetje handigheid zijn ook de bloatware apps te verwijderen.
Precies met de Android SDK en behulp van adb kan je het meeste er wel uithalen. Er zijn ook zat tooltjes doe het kunnen doen, Titanium Backup bijvoorbeeld.

Verder vind ik de games die ik op mijn Galaxy S heb er best goed uitzien en presteren prima. Zou leuk zijn als het aanbod groeit en dat gebeurd ook wel, met of zonder Epic Games.

[Reactie gewijzigd door 230385 op 7 oktober 2010 15:30]

Volgens mij begrijpen veel mensen niet waar Epic Games het overheeft. Iedereen voelt zich hier direct op hun piemel getrapt zodra er iets slechts over Android wordt gezegd. Android is echt niet heilig mensen :) (heb er zelf ook 1)

Waar meneer een goede punt heeft, is dat je op de Android platform een dermate versplintering van hardware hebt, dat je als game-ontwikkelaar zoveel tijd moet steken in je games geschikt maken voor verschillende hardware-mogelijkheden. De ene Android smartphone kan met gemak 3 tot 10x minder power leveren, terwijl deze wel op hetzelfde OS draait.

Daarom wordt WP7 positief naar voren gehaald, omdat WP7 dus wel beperkingen oplegt aan het type hardware. En ik denk ook dat het vetrouwd zijn met het ontwikkelen voor de xbox 360 ook een positieve iets is om voor WP7 te ontwikkelen.
Er zijn alleen genoeg mensen die graag een mobieltje met Android willen maar geen games spelen.
Moeten die dan de hoofdprijs betalen voor een supersnel apparaat omdat Epic dat fijner vindt?
Ik heb zelf een HTC Hero, ik gebruik hem als PDA en telefoon, spelletjes speel ik thuis wel, op een fatsoenlijk groot scherm.
Een ECHTE revolutie zou zijn als Google met een ontzettend slim en makkelijk te implementeren 'skinning' API zou komen. Dat heeft helemaal niemand. En als het goed werkt EN simpel te implementeren is voor developers, dan kon dat nog wel eens de dood zijn van die andere OSsen.

Elk OS moet zijn killer-application hebben. Bij de iPhone is het de beperkte, maar heel bruikbare user-interface. Bij Windows Mobile zal het hoogstwaarschijnlijk de battery life worden.

Bij Android lijkt het er op dat 'gratis' de killer moet zijn. Ik denk dat 'gratis' een killer is zo lang mensen geen geld over hebben. Hebben ze eenmaal geld over, dan laten gebruikers 'gratis' meestal massaal vallen voor niet-gratis dingen die handiger in het gebruik zijn.

Android moet een skinning API hebben. Zodat ik ÚÚn applicatie kan maken die er automatisch op alle telefoons zo goed mogelijk uitziet in in de skin van de telefoo is geintegreerd. Natuurlijk is dat ontzettend moeilijk om goed voor elkaar te krijgen, er zullen altijd kleine glitches zijn. Dus moet de gebruiker ook nog de mogelijkheid krijgen om het aan te passen.

De belangrijkste dingen zijn dat het voor de developer een no-brainer moet zijn om zijn applicatie geskinned te maken, en dat hij de skins niet voor alle telefoons in de markt moet gaan zitten customizen. Customizen moet automatisch gaan.

Edit:

Ik merk nu al op mijn HTC Desire dat er widgets zijn die mijn user-interface er inconsequent uit laten zien. Die widgets zijn duidelijk niet gemaakt voor HTS' user-interface. Maar er zijn geen alternatieven voor, dus blijf ik met een rare UI achter.

[Reactie gewijzigd door RetepV op 7 oktober 2010 16:00]

Bij Android lijkt het er op dat 'gratis' de killer moet zijn. Ik denk dat 'gratis' een killer is zo lang mensen geen geld over hebben. Hebben ze eenmaal geld over, dan laten gebruikers 'gratis' meestal massaal vallen voor niet-gratis dingen die handiger in het gebruik zijn.
Lol, ik denk dat het eerder een ondergang kan zijn.
De meeste ontwikkelaars moeten nog wel eten :D
Ik denk dat je ad-ware bedoelt. Gratis gamen maar privacy inleveren.
Dit is iets wat mensen graag doen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True