Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 173 reacties

Driekwart van de Nederlandse downloaders van de Android-applicatie Screebl Pro, heeft een gekraakte versie op zijn toestel gezet. Dat meldt de ontwikkelaar. Daarmee downloaden Nederlanders vaker een gekraakte versie dan gemiddeld.

Het gemiddelde aantal mensen dat een gekraakte versie installeert, ligt op 66 procent, zo meldt de ontwikkelaar. Hij heeft het aantal gekraakte applicaties per land waar Android-gebruikers apps kunnen kopen op een rijtje gezet. In Nederland ligt het percentage op 76 procent, ongeveer evenveel als in Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. In Australië, Spanje en Italië installeert het grootste aantal mensen een gekraakte versie van de applicatie.

Ontwikkelaar Keyes Labs gebruikt al enige tijd een eigen licentiesysteem voor de Pro-versie van zijn applicatie, maar kennelijk verhindert dat niet dat gekraakte versies in omloop zijn. Het licentiesysteem van Google kwam deze week in opspraak, omdat de beveiliging gemakkelijk is te omzeilen.

Keyes verzamelde voor het onderzoekje 90 dagen data die via statistiekensoftware Flurry werd verkregen en vergeleek die met de afrekeningen die via Google Checkout binnenkwamen. Checkout is de enige manier om applicaties in Android Market af te rekenen. Alle applicaties worden bij Flurry geregistreerd, maar alleen legaal gekochte applicaties staan in Checkout. Van de 8659 keer dat Screebl Pro in die 90 dagen werd gedownload, was 2831 keer via Checkout afgerekend.

De data is vermoedelijk niet representatief voor de hoeveelheid gekraakte applicaties op Android, omdat veel meer factoren meespelen. Het is voor zover bekend voor het eerst dat een ontwikkelaar informatie openbaart over de hoeveelheid gekraakte applicaties per land.

Vorig jaar kwam een game-ontwikkelaar naar buiten met cijfers over de downloads van games op iPhone OS. Daaruit bleek dat hoogstens 20 procent van de downloads een betaalde versie was. Het verschil is dat een Android-toestel out-of-the-box kan worden gebruikt om gekraakte applicaties te installeren, terwijl een iPhone of iPod touch daarvoor moet worden gejailbreakt. Overigens kunnen gebruikers in de Android Market binnen 24 uur de transactie ongedaan maken. Een applicatie is dan vermoedelijk wel geregistreerd bij Flurry, maar de transactie heeft dan niet  in Checkout plaatsgevonden. Het is onduidelijk of Keyes Labs dat in de cijfers heeft meegenomen.

Percentage gekraakte versies per land (bron: Keyes Labs)

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (173)

Als ik met iDeal of Paypal kan betalen, dan zal ik ze niet downloaden! Maar dat kan dus niet.
www.3vcash.nl
beetje omslachtig maar daarmee kan je wel met ideal betalen bij google checkout.
je maakt daar een virtuele pre-paid creditcard aan van €20-€150, en je kunt er mee betalen in de android market.
wel jammer dat je voor het aanmaken van zo'n virtuele pre-paid credit card geld moet betalen, en dat google er ook nog eens verborgen kosten bijplakt(google haalde buiten mijn weten nog 2 keer €1 extra van de credit card bij mij)
Ja, en de app is 300% duurder als je hem betaald met een 3vcash card door alle bijkomende kosten.

Apps in de market zijn vaak nog geen €5,-

Het wordt echt hoog tijd dat google z'n checkout verbeterd. Op dit moment heb ik alleen maar gratis apps op mijn tel staan maar zou er best 1 willen kopen.
Wat een onzin, zoveel duurder is dat niet.
niet zo veel, maar eigenlijk wel te veel.
ik heb €5,35 betaald voor een €3,15 app. ( 2x €1 aan google, €0,20 is ongeveer wat het me gekost heeft om dat geld naar een virtuele credit card te plaatsen)
de rest is op gegaan aan PSP spellen(ook iets waar het wel handig voor is)
Als je alleen de app van €2,- wil kopen in de 3 maanden dat ie geldig is.

€21,- aanschaffen €2,- betalen en €13,- terugkrijgen, dan kost de app €8,-
Dat is 300%

Ik wacht nog wel even tot iDeal of Paypal ondersteund wordt.
storneren en klaar.. als je een factuur krijgt van 10 euro en vervolgens wordt er 12 euro van je rekening getrokken zonder dat die 2 euro ergens op je factuur staat, gewoon storneren..
voor de PS3 is er tegoed te kopen, voor de Xbox360 is tegoed te kopen, en ze zijn daarin niet alleen...

misschien is dat een idee voor de android market?
ik ben het verder wel ongeveer met de gemiddelde meningen eens eigenlijk, ik wil best wel voor iets betalen, maar een creditcard hoef ik niet en heb ik ook niet nodig, als er geen andere betaaloptie is dan jammer maar helaas...

en zo ook met donaties of vrijwillige bijdrages, giften en goede doelen, als men alleen maar creditcards ondersteund dan loop je inkomsten mis.
Presies. Ik heb geen creditcard. En bij 95% van de app's kan je alleen betalen met een CC en is er geen andere mogelijkheid. Als ik de mogelijk had om inderdaad via iDeal of Paypal had ik zo al een stuk of 5 app's blind gekocht.
Stoer dat je toegeeft dat bij geen mogelijkheid tot betaling jij automatisch overgaat tot stelen :)

Er zijn kassa's waar je de pinautomaat soms niet werkt. Ga jij over de toonbank springen met je karretje als je geen contant geld bij je hebt? :+

[Reactie gewijzigd door Psycho-18 op 27 augustus 2010 13:43]

Mag ik jou dan een moordenaar noemen, omdat je jezelf naar een gewelddadige film hebt genoemd?

Jij vergelijkt het vervreemden van bijv een fiets, of sieraden met het kopieren van software.

Kopieren is een kopie van een origineel. Het originele bestand is niet weg.
Ik wou dat alle dieven spullen zouden kopiŽren, in plaats van meenemen.
Het effect voor bedrijven is exact hetzelfde. Als iedereen zijn supermarktgoederen morgen kopieerde, kocht niemand het meer. Dat het dan niet fysiek weg is maakt eigenlijk weinig verschil.
Tja het vergaan van de wereld door een komeet staat dat ook gelijk aan het vergaan door 600 atoombommen, het resultaat is immer vrijwel hetzelfde :)

Het resultaat kan wel het zelfde zijn maar dat zegt niks...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 augustus 2010 14:38]

Jouw vergelijking slaat werkelijk waar als een tang op een varken. Mij gaat het er om dat iedereen het downloaden goed praat omdat ze het anders toch niet hadden gekocht en je fysiek niks wegneemt. Echter kan het onrechtmatig in gebruik nemen zonder het product fysiek weg te nemen net zulke gevolgen hebben voor de winkel, en dus niet zonder schade is.
@MsG:
Dat mag je vinden. Maar het is gewoon geen stelen.
Het is ook geen moord
Het is ook geen verkrachting.
Hij gaat over tot KOPIňREN! Tweakers toch als je dat verschil niet weet/in kan zien ben je geen tweaker :9

Edit: Hoop geblaat hier onder :) Ik stop er niet mee, als het zo is dat kopiŽren gelijk komt te staan aan stelen doe ik graag iets daartegen want ik zie dat dus NIET zitten ;)

Wel leuk om Sinter Klaas er bij te halen, aangezien sinterklaas eigenlijk een kopie is van een historisch figuur, is die nu uit het verleden gestolen of gekopieerd?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 augustus 2010 14:36]

Een betekenis van een woord is ook maar wat de menigte eraan geeft. Als de menigte zegt dat illegaal downloaden ook stelen is, dan is dat gewoon zo. Misschien moet je je gewoon eens een andere definitie van stelen voorstellen (eentje waarbij je niet direct impliceert dat het origineel ook weg is), ipv keer op keer de reactie te plaatsen die je zojuist hebt geplaatst.

vandale.nl heeft het over iets wegnemen, dan klopt het idd niet. Maar de definitie van "to steal" op dictionary.com zegt alleen "to take without permission or right", en "to take" is weer iets als "to get into one's possession". Daar staat dus niets van wegnemen oid bij. In dat opzicht kun je illegaal downloaden dus weldegelijk zien als stelen.

That said, the analogie van Psycho-18 klopt uiteraard niet, want daar impliceert stelen weldegelijk dat het weg is. Wat weer niet wegneemt dat het gedrag van Pascal verwerpelijk en imho ronduit triest is. Zeg dan gewoon eerlijk dat je een egoÔst bent en maling hebt aan de ontwikkelaars van het product.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 27 augustus 2010 14:21]

Tuurlijk :')
En Sinterklaas bestaat ook, gezien deze cijfers.
Wel leuk om Sinter Klaas er bij te halen, aangezien sinterklaas eigenlijk een kopie is van een historisch figuur, is die nu uit het verleden gestolen of gekopieerd?
Hahah, en de Kerstman weer een kopie van Sinterklaas; deden de Nederlanders destijds aan heling of werd de dief bestolen?

Ook een leuke: in de US noemen ze het "to Xerox", sommige lezers van Tweakers zouden het een "diefstalmachine" noemen... Over welk proces hebben we het hier? :-)
software kopieeren is nogal altijd strafbaar en dus illegaal in nederland, want het word, surprisingly, gezien als stelen.
Vorig jaar kwam een game-ontwikkelaar naar buiten met cijfers over de downloads van games op iPhone OS. Daaruit bleek dat hoogstens 20 procent van de downloads een betaalde versie was. Het verschil is dat een Android-toestel out-of-the-box kan worden gebruikt om gekraakte applicaties te installeren, terwijl een iPhone of iPod touch daarvoor moet worden gejailbreakt.
HET verschil is betaal mogelijkheden - iedere boere lul kan via itunes meuk kopen, bij android niet omdat je beperkt bent tot enkel credit-card. Zou dat ergens een rol kunnen spelen :Y ?

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 27 augustus 2010 13:14]

Dat is OOK een oorzaak, maar het door de schrijver aangehaalde argument wat jij quote is zeker een 'probleem' voor developers...

Het voordeel van een open systeem heeft ook nadelen ;)

Edit: Himlims jouw uitleg verklaard wel waarom er in de EU gem. meer wordt gedownload dan in de US, daar is betalen met een CC immers ingeburgerd!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 augustus 2010 13:18]

Dat niet alleen, het is in amerika veel normaler dan hier om te betalen voor content, of dit nou muziek is, films, of apps. De angst om daar gepakt te worden voor het downloaden van een cd'tje of wat apps en de rest van je leven in de schulden is vele malen groter dan hier.
Mijn beste vriend woont in Phoenix en die heeft sinds hij verhuisd is vanuit Nederland niks illegaals meer gedownload, wat dat betreft werken die scare-tactics van OA de RIAA wel goed.

En dan nog het feit dat ik hier geen enkele app kan kopen in de market heeft ervoor gezorgd dat ik hier niet zo rouwig ben om een app te 'stelen' als er geen gratis alternatief voor is.
Sorry developers, jullie kunnen er ok niks aan doen.
Ik vind dat wel zo een goedkope smoes om illegaal een app te gebruiken als je geen gratis alternatief kunt vinden. Jij kunt hier wel degelijk apps kopen in de market alleen jij wilt ze niet kopen, dat is een heel groot verschil!
Dat jij geen CC wilt is geen reden om dan maar op illegale wijze software er op te zetten.

Ik heb zelf wel een CC, altijd handig bij de aankopen via internet in het buitenland en voor op vakantie. En dat het me dan 2 tientjes per jaar kost is jammer, die 5 cent per dag bespaar ik dan wel ergens anders.
Dus jij stelt voor dat iedere tiener die een smartphone koopt maar aan de credit card moet omdat we met de reguliere betaalmogelijkheden waar jongeren wel over beschikken geen apps kunnen kopen.
Dit wordt zo wel een omgekeerde wereld, ik heb genoeg geld, ik heb het ook over voor bepaalde apps, maar ik weiger om een creditcard te kopen voor die paar apps per jaar.

Verder vertrouw ik creditcard gebruik op internet voor geen meter en niemand zal mij dwingen om mijn financiele veiligheid op het spel te zetten omdat ze niet met normale transacties willen werken.
In nederland is de enige goede betaalmethode voor jongeren simpelweg Ideal, en daar wil ik best 5 cent per app extra voor betalen.
Dan moet je die paar apps niet gebruiken. Ik download ook wel eens wat, niet helemaal netjes vind ik zelf maar wat mensen tegenwoordig voor smoesen aandragen om hun gedrag goed te keuren.

Vandaag betaal je iemand niet voor zijn programma omdat je geen zin hebt om gebruik te maken van de betaalmethode of omdat je het te duur vind, morgen steel je een auto, omdat je hem veel te duur vind. Als je iets te duur vinden een legitieme reden vind om het dan maar gratis jezelf toe te eigenen, dat is de wereld op zijn kop. Ik hoop maar dat niemand jouw spullen te duur vind en ze daarom maar gratis komt ophalen 's nachts. Redenering is dan nog een stukje doorgetrokken (namelijk iets afpakken).

Overigens is dit een zeer interessante ontwikkeling. Buiten de muziek om zijn er nog steeds mensen die hardnekking beweren dat programmeurs profiteren door de niet betaalde download, doordat meer mensen het alsnog kopen. Stap 1 is het aantal niet betaalde downloads in percentages per persoon, per land te meten. Stap 2 is het aantal betaalde downloads in percentages per persoon, per land te meten. Is het zo zichtbaar of de programmeur nog geprofiteerd heeft van de niet betaalde download. Daarvoor zijn alleen nog de absolute getallen per land nodig (zal de programmeur zelf wel hebben). Kom maar op met die resultaten.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 27 augustus 2010 19:38]

Het is de betaalmethode die me stoort, deze manier van betalen is amerikaans en in nederland meer uitzondering dan regel.
In amerika moet je aan de creditcard om in het dagelijks leven zaken te regelen, ook als toerist kan je daar niks zonder cash of creditcard, veel pinautomaten (in winkels, geen ATM's) slikken geen debitcards en dus heeft elke (bijna) volwassen amerikaan een creditcard.

Daarnaast ben ik meer dan bereidt om te betalen voor apps, maar niet om daarvoor speciaal een creditcard aan te vragen waardoor ik effectief het dubbele voor mijn apps moet betalen dan de prijs van de apps zelf.
Ik heb op dit moment 1 illegale app en dat is beautifull widgets, als ik kon betalen had ik dat graag gedaan.
Ik heb deze nu illegaal, het vrolijkt mijn homescreen mooi op, wat als ik hem niet had gedownload, had de developer dan meer 'beautifull widgets' op voorraad liggen?
Je redenering doortrekken is niet nodig, want het slaat nergens op.
Zodra ik kan betalen op een normale manier zal ik deze developer betalen en ook meer apps kopen uit de market.

Ik ben geen criminineel, maar ik vind het gewoon onredelijk hoe we gedowngen worden om een creditcard te kopen waar dat niet nodig is.
Als je niet kon betalen voor die app, omdat je het er niet voor over hebt om een Credit Card aan te schaffen, waarom heb je hem dan gestolen?
Je had ook kunnen zeggen dat de kosten die je betaalt voor de CC als onderdeel van de prijs van de app te zien zijn. Je wilde die app schijnbaar heel graag hebben, anders had je hem niet gestolen...
Ikzelf moest voor de hypotheek van mijn vorige huis verplicht een bankrekening bij die bank hebben. Geen rekening = geen hypotheek.
Stelen is iets anders dan piraterij. Als je steelt, ontvreem je een object. Piraterij kopieert het.
En wen er maar aan, piraterij is een nieuwe vorm van marktbeÔnvloeding: het is een alternatief voor 'niet kopen' of 'niet gebruiken'. Dan kun je nog zo hard de moraalridder uithangen, het maakt onmiskenbaar deel uit van de wereld van vandaag. In feite is het een soort van 'staken' van consumenten omdat ze niet tevreden zijn over de voorwaarden waaronder iets aangeboden wordt.

Neemt niet weg dat het natuurlijk een beetje vreemd is dat je een app van een paar euro illegaal gaat gebruiken, een creditcard kost daarnaast amper iets en is sowieo handig om te hebben als je ook eens op vakantie gaat of vaak iets op het internet koopt. Je aankopen zijn iets van 180 dagen verzekerd, dus daar hoef je het ook niet voor te laten. Ten derde staat de credicard techniek ook niet stil: mijn Rabo Mastercard werkt op 't internet tegenwoordig in de vorm van een Ideal; ik moet mijn edentifier gebruiken (ontzettend irritant overigens).
Niemand verplicht je om betaalde apps te gebruiken. Je hebt wat dat betreft dus ook totaal geen reden om ze illegaal te downloaden, behalve dat je de huidige beschikbare veilige betaalwijze NIET wilt gebruiken. Ook voor jongeren is er een prima alternatief via diensten als www.mywirecard.com. Wellicht is dat ook iets voor jou, zodat je met dat gehuil over dat je de apps zogenaamd verplicht illegaal moet downloaden kunt stoppen.

Dat je daarom denkt het recht te hebben om de apps illegaal te downloaden vind je zelf niet de omgekeerde wereld?! :D Laat me niet lachen ...

Ik snap de angst van Nederlanders niet voor creditcards. En hoho ... je wilt maar liefst 5 CENT per app extra betalen voor iDeal? Dat geeft al aan dat je dus eigenlijk liever niks uit wilt geven ůf geen idee hebt wat voor transactiekosten iDeal rekent. Begrijp me overigens niet verkeerd: ik juich alternatieve betaalwijzen alleen maar toe, ondanks dat ik persoonlijk tevreden ben met de huidige betaalwijze met m'n creditcard. Ik vind het echter lachwekkend dat mensen denken het recht te hebben apps illegaal te downloaden omdat de Market bijv nog geen PayPal ondersteunt.
Nou dan is jouw vriend wel een uitzondering hoor. Ik heb namelijk nogal wat contacten in the USA en sowieso de kids daar downen zich een breuk aan illegale meuk, films en muziek. Die afschrikwekkende werking van je gaat dus niet op.
Edit: Himlims jouw uitleg verklaard wel waarom er in de EU gem. meer wordt gedownload dan in de US, daar is betalen met een CC immers ingeburgerd!
Kleine hint: I.p.v. steeds je reacties te wijzigen, kun je ook een nieuwe reactie plaatsen.

Een Credit of Debit Card is alleen vnml. lastig in Nederland te krijgen. In de meeste Europese landen krijg je net als in de US een Debit Card bij een standaard betaalrekening. En een DC werkt hetzelfde als een CC met het verschil dat er geld op je rekening moet staan.
Is het geen kleine moeite dan om iDEAL en Paypal toe te voegen als betaalmogelijkheid?
Een Credit of Debit Card is alleen vnml. lastig in Nederland te krijgen.
Want? Je kunt een visa-card bij zo'n beetje iedere grote retailer aanvragen. ANWB, Gamma bouwmarkt, Free record Shop, BCC, Mediamarkt, allemaal promoten ze actief hun 'eigen' credit-card. En iedereen boven de 18 jaar met een bankrekening en een regelmatige vorm van inkomsten kan er eentje rechtstreeks bij z'n bank aanvragen, desnoods met een beperkte bestedingslimiet.

PayPal is een intermediair zoals Google Checkout dat ook is. Daarnaast is iDeal zo'n beetje een 'Holland-only' betaalmethode, waar de rest van de wereld niet echt op zit te wachten.

Voor zover ik weet van de diverse android fora, wordt er hard gewerkt aan een app die PayPal als betaalmethode geschikt maakt voor Android Market. Voor mij is 't geen moeite om daar op te wachten.
iDeal? Onhandig. Dan moet ik altijd m'n random reader van de Rabobank bij me dragen, anders kan ik onderweg geen apps kopen. PayPal? Zou wellicht handig zijn, maar ik vrees voor extra transactiekosten die PayPal rekent naast de 30% die Google zelf rekent. Dat betekent dus dat de prijzen van apps wat omhoog moeten.

Nee, ik gebruik gewoon lekker m'n creditcard en ik kan dat iedereen aanraden. En mensen die PER SE geen creditcard willen nemen (al snap ik dat nooit) of wellicht niet de mogelijkheid hebben kunnen nog altijd een prepaid alternatief gebruiken zoals www.mywirecard.com
iDeal? Onhandig. Dan moet ik altijd m'n random reader van de Rabobank bij me dragen, anders kan ik onderweg geen apps kopen.
Met ing werkt iDeal anders heel erg gemakkelijk! Gewoon een code in een smsje krijgen en dan invoeren in webbrowser en je kunt betalen! :)

[Reactie gewijzigd door imacbest op 28 augustus 2010 20:47]

Die 30% die je betaalt zijn juist voor de transactiekosten. In principe moet via paypal juist nog goedkoper zijn dan via creditcard omdat klanten daar ook vaak ook gewoon geld op hebben staan en interne betalingen nauwelijks geld kosten.

Tarieven je vaak ziet om credicards te accepteren liggen op 2-3% + een paar dubbeltjes. Dat is dus vergelijkbaar met paypal.
Het is mogelijk via pdassi apps te kopen met paypal.
http://android.pdassi.nl/
Een CC is niet lastig te krijgen in NL, alleen volkomen nutteloos in een land met efficiŽnte systemen voor betalingsverkeer.
De toegevoegde van een CC is verwaarlossbaar in Nederland.
Nu heb ik er wel 1 om af te toe boeken e.d. te bestellen bij Amazon en op vakantie is het ook wel handig., maar in NL niet noodzakelijk
Rabobank heeft voor iedereen die ooit in het buitenland kwam en een totaalpakket heeft/had. De creditcard aan het pakket toe gevoegd. Daar krijgt iedereen vanzelf een brief over.

Oftewel, iedereen met een totaalpaket gaat meer betalen, maar krijgt ook een creditcard.

Ik moet zeggen dat dit onterecht is, veel mensen zullen 2500 euro uitgeven die ze niet hebben.

Ik moest zelfs langs komen om een CC te krijgen.
Het is natuurlijk van de zotte, maar gemak is alles. Ik denk veel meer nog dan open vs. gesloten (als dat er al toe doet).
Als je goed leest staat er dat voor iOS hoogstens 20% betaald is, dus 80% is gekraakt. Aangezien Nederland met 76% gekraakt bovengemiddeld is, kun je concluderen dat iOS gebruikers gemiddeld meer gekraakte software gebruiken.
Laat het gewoon maar bij de conclusie dat 70-90% van de applicaties niet legaal gekocht is, ongeacht het platform.
Overigens heb ik momenteel niet zo heel niet legale applicaties. Voor Android voldoen meestal de gratis applicaties wel. Waarom dan iets illegaals gebruiken?
Ik geloof weinig van die 80% niet legaal gekochte apps voor de iPhone.
(Misschien wel voor Android, dat zou mij minder verbazen, maar dan alleen vanwege niet wereldwijd kunnen betalen voor apps...)

Het lijkt erop dat minder dan 10% van de iPhone's gejailbreakt zijn (bron: linkje).
In dit artikel staat dat hiervan 40% dat doet om gestolen applicaties te kunnen draaien.
Dat zou dus betekenen dat die 80% gestolen applicaties op die 4% van de iOS devices draait?
Geloof er niks van...
Apple had in april 2010 4 miljard apps verkocht (gratis en betaald). Als dit de 20% legaal gekochte apps is, dan zouden op die 4% van de iOS devices (ongeveer 4 miljoen, er waren 100M iOS devices) 12 miljard apps moeten staan. Dat zijn 3000 apps per device!

Zelfs als je alleen de betaalde apps als steelbaar ziet (Je kunt een gratis app natuurlijk gewoon gratis downloaden, duh), dan nog zijn de getallen raar.
Volgens appleinsider.com is 19% van de gedownloade apps een betaalde app en 81% een gratis app.
Stel dat die 19% het 20% legaal gekochte deel is, dan zou dat inhouden dat er dus zo'n 3.2 miljard niet legaal gekochte applicaties zijn die betaald hadden moeten zijn.
Die moeten weer op die 4% van iOS devices komen, dus 800 apps/device, naast de gemiddeld 32 gratis apps die er al op stonden (4miljard*81%/100M devices)
Nog steeds ongeloofwaardig veel...
Goede vraag, en de apps zijn allemaal redelijk betaalbaar dus ook daar ligt het probleem niet.
Goede vraag, en de apps zijn allemaal redelijk betaalbaar dus ook daar ligt het probleem niet.
Jawel, tegen gratis kan niets op. De mensen die dat soort dingen download zijn nog te lamlendig om een paar cent te betalen voor iets. Paar honderd euro voor een telefoon naar 0.99 voor een applicatie willen ze niet. Lamlendig zeg ik je.

Weet je wat ik niet snap? Dat niet vrijwel iedereen hier daar boos over is. Dat mensen nog steeds 'redenen' en 'oorzaken' proberen te vinden.
Ik geef je helemaal gelijk....

Maar... 79 euro voor een fatsoenlijke navigatie app voor west europa? Terwijl concurrenten het ook gratis leveren? En terwijl ik de app alleen maar voor nood heb naast mijn al aangeschafte Tom Tom die ik voor verre reizen heb? Ja dan is 79 euro wel veel!

Als ie app 10-20 euro was geweest had ik daar ook nog niet moeilijk over gedaan, maar dit is net te veel....
Nee dat kun je niet concluderen.
Je bent appels met peren aan het vergelijken: de cijfers van games op iOS in het algemeen vs. de cijfers van een of ander spelletje voor Android.

[Reactie gewijzigd door bas-r op 27 augustus 2010 13:25]

Nog net wat meer appels met peren: het zijn cijfers van 1 spel ontwikkelaar op iOS vs 1 op Android.
Nee er staat dat 20% van de downloads een betaalde was.. Dat kan ik ook lezen dat 20% van alle downloads uit de app store Apps zijn waarvoor betaald moet worden, terwijl de rest gratis Apps zijn.
Nee, ook dat klopt niet.
Als je het bronartikel leest zie je dat 20% betaald was, terwijl 80% illegaal.

[Reactie gewijzigd door bas-r op 27 augustus 2010 13:24]

Wat me weer onwaarschijnlijk lijkt, daar slechts 10-15% van de iphones
gejailbreaked zijn,
Dat zou dus betekenen dat deze 10-15% verantwoordelijk is voor 80% van alle downloads?

Ik snap trouwens niet dat je niet gewoon betaald voor die App's van meestal 1-2 euro.

't gevaar is wel, dat je een soort nintendo DS situatie krijgt.
(Geen/nauwelijks ontwikkeling meer wegens teveel downloaden.)

[Reactie gewijzigd door 83718 op 27 augustus 2010 14:53]

het is wat offtopic maar ik denk dat in nederland er maar weinig interessante ds games ooit de winkel hebben gezien. Ik heb drie jaar lang wekelijks de 5 grote spel winkels bezocht en maar zelden een game gezien die ik het kopen waard vond. Terwijl ik zat reviews online mocht lezen van spellen die dit wel waren.

Dit is niet vanwege de spel smaak maar vanwege het onder de maat zijn van de inhoudelijkheid van een spel. Graphics, speelduur, uitdaging, aankleding, enz. enz.

Verder klinkt het misschien vreemd met die 10-15% maar je houdt nog geen rekening met de vraag of het dit er wel 15% zijn, ik vond het onderzoek daarnaar namelijk niet bepaald betrouwbaar qua cijfers...
Dat zou dus betekenen dat deze 10-15% verantwoordelijk is voor 80% van alle downloads?

Dat is toch perfect verklaarbaar: mensen die braaf apps kopen zullen er een handvol aanschaffen die ze echt willen gebruiken. Terwijl de mensen die er niet voor betalen duizend-en-ťťn apps installeren, proberen, groot deel terug weggooien, want ja, t is toch 'gratis'.
ja-maar, met 200.000? apps heb je dan een dagtaak aan downloaden en proberen,
om die 80% te halen!

Daarbij is de helft van de iPhone jailbreaks puur voor een unlock.

[Reactie gewijzigd door 83718 op 28 augustus 2010 04:42]

Wat me weer onwaarschijnlijk lijkt, daar slechts 10-15% van de iphones
gejailbreaked zijn,
Dat zou dus betekenen dat deze 10-15% verantwoordelijk is voor 80% van alle downloads?
Inderdaad.

Ik heb het gevoel dat deze cijfer behoorlijk uit de duim gezogen zijn.
Als een applicatie niet naart huis belt als deze illegaal is, kun je geen enkel betrouwbaar cijfer geven.

Zoals ook dit dit artikel.
Van de 8659 keer dat Screebl Pro in die 90 dagen werd gedownload, was 2831 keer via Checkout afgerekend.
Waarom zou iemand die een applicatie illegaal wil installeren naar een officiŽle site gaan om het programma te downloaden?
Dan lijken me dubieuze sites die aangepaste packages hebben een reŽlere optie.

Daarom lijken me de downloads meer gerelateerd aan herinstallatie.
Ik heb het gevoel dat deze cijfer behoorlijk uit de duim gezogen zijn.
Als een applicatie niet naart huis belt als deze illegaal is, kun je geen enkel betrouwbaar cijfer geven.
Onzin. Een app hoeft helemaal niet zelf aan te geven dat ie illegaal geÔnstalleerd is. Het is heel eenvoudig om te bepalen op hoeveel individuele telefoons een app geÔnstalleerd is (mits deze contact op kan nemen met een van je eigen servers). Als je daar vervolgens het aantal keer dat de app is gekocht vanaf trekt krijg je ... tadaaaaa: het aantal keren dat de app illegaal is geÔnstalleerd.
Wat is de verhouding betaalde tegen onbetaalde apps bij apple?

en wat is de verhouding betaald onbetaald voor android?

dat gaat natuurlijk ook van invloed zijn.
Daarom zal de android market ook gaan falen. Commerciele partijen die een centje willen verdienen pissen zo naast de pot. Maar je weet uiteraard niet hoeveel mensen met credit card gaan kraken dus dat kan nooit de voornaamste reden zijn.

Verder kan iedereen boven de 18 kan een credit card krijgen, dus alle volwassenen die gekraakte apps gebruiken en er niet voor gaan betalen zijn een beetje triets i.m.o. Vooral als je kijkt om wat voor bedragen het gaat.
Dat zie je toch echt fout. Er zijn genoeg mensen die voor een goede app gewoon willen betalen. De Android market heeft een beveiliging wat betreft het downloaden van een betaalde app. Zodra iemand een betaalde app heeft kan hij het makkelijk distribueren inclusief een licentiebestand waarin staat dat jij de app mag gebruiken.

Je kunt het zien als het kopieren van een besturingssysteem (windows) en dan de licentiecode uitdelen.
Als ontwikkelaar zijn er nog genoeg manieren om je app te beveiligen. Maar daar moet je dan wel wat moeite voor doen.
Ben ik nu triest omdat ik Custom ROM draai op me telefoon en illegale apps draai? ik ben volwassen en nee ik ga echt geen creditcard aanvragen wat mij ongeveer 40 euro per jaar kost voor een app van 1 euro.

Je moet wel een beetje rationeel denken. CC's zijn overbodig in nederland, helaas heeft google dit als enige betaal optie is omdat iedereen in de VS een creditcard bezit (gelukkig woon ik daar niet).

Google moet eens meer naar europa gaan kijken.
wat? iOS heeft meer illegale downloads als je het gelinkte bericht mag geloven. Het illegale download percentage valt dus wel mee. en maakt het (in vergelijking tot andere markten) helemaal niet zo'n slecht platform.
nou je zou ook kunnen zeggen,

Iedereen die wil klooien met zijn mobiel, en zelf dingen wil kunnen aanpassen koopt eerder een Android dan een Apple.. aangezien klooiers vaak ook makkelijker kunnen hacken... ofwel Android trekt dit soort mensen aan...?

het is immers een algemeen statement van Android gebruikers.... Wij willen geen apple, want dan mis je legio opties en legio instelmogenlijkheden....

[Reactie gewijzigd door World Citizen op 27 augustus 2010 13:30]

het is immers een algemeen statement van Android gebruikers.... Wij willen geen apple, want dan mis je legio opties en legio instelmogenlijkheden....
Dat is het statement voor vele tweakers, niet alle hoor, en van het normale volk weet misschien ~5% dat het open source is :P

Daarbij is dat zeker niet de enige rede, ik wil graag weten waar ik aan toe ben, dus niet dat ik een telefoon koop en volgende week ineens hoor dat de porno apps uit de market verbannen worden (als voorbeeld dan he, ik kijk geen porno) :)


@.oisyn: Het gaat echt niet enkel om eigen firmware, wat gewoon op elke telefoon te zetten is hoor, de ene (vooral motorola's) is wat moeilijker dan de andere, maar het kan tot nu toe overal gewoon op :)

Maargoed mensen zoals jij willen het gewoon niet weten, tja het hoeft niet als je niet wil, maakt mij geen zak uit wat jij wel/niet met je mobiel kan, het gaat er om wat ik wel met mijn eigen mobiel kan :)

Enne kijk voor de lol is op XDA (Google) dan zal je zien welke toestellen er allemaal ondersteuning krijgen vanuit de community waardoor er dagelijks weer leuke dingen/verbeteringen beschikbaar komen, onder andere dankzij OSS :)

Edit: nee ik pas me reacties altijd aan, als ik dat op je had gereageerd had ik +1 extra offtopic post ;) Enne alsof ik maar 2 regels van je heb gelezen ken je wel langer dan vandaag...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 augustus 2010 15:15]

en van het normale volk weet misschien ~5% dat het open source is
Waar je in principe geen ruk aan hebt, omdat de meeste telefoonfabrikanten proberen te voorkomen dat jij je eigen gecompileerde firmware erop zet. Leuk hoor, dat "open source" android.

.edit:
Ten eerste, plaats een nieuwe reactie ipv een edit, dat discussiert makkelijker. Ten tweede:
Maargoed mensen zoals jij willen het gewoon niet weten
Lul toch niet zo slap. Hoe zijn "mensen zoals ik dan"? Je kent me niet eens, en je weet niet hoe ik tegen telefoons aankijk, maar toch denk jij op basis van twee regels tekst te kunnen bepalen hoe "mensen zoals ik" zijn?

Als jij nou eens gewoon leert te lezen wat er staat. Ik zei dat fabrikanten proberen het te voorkomen. Dat lukt idd niet altijd, maar soms wel. Bottom line is dat het gewoon een farce is. Dat het open source is is een mooi gegeven, maar je moet rare toeren uithalen om het daadwerkelijk te kunnen gebruiken. Dat is gewoon jammer, en past totaal niet bij het open source karakter dat Android heeft. Dat is uiteraard dus niet de schuld van Android zelf, maar van de telefoonfabrikanten, die het imho gewoon niet begrepen hebben. Niet dat dat mij tegen zou houden, zoals je zelf ook al aangaf, maar dat neemt niet weg dat het weldegelijk jammer is.
Enne kijk voor de lol is op XDA
Been there, done that, heb al iets van 10 verschillende custom roms op m'n telefoons gehad. Leuk voorbeeld van hoe het ook kan trouwens, ik heb thuis een Belkin N+ router. Die zetten hun sourcecode ook online, inclusief de tools om een binary te bouwen. Firmwares zijn niet gesigned dus je kunt gewoon je eigen custom rom op het ding plaatsen. Heb ik inmiddels ook gedaan, na wat aanpassingen om wat extra features erop te krijgen. Ja, ik hou ook van tweaken. Had je niet gedacht, he?
Enne alsof ik maar 2 regels van je heb gelezen ken je wel langer dan vandaag...
Blijkbaar niet goed dus.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 27 augustus 2010 16:28]

ja, blijkbaar 33% gemiddeld (99% voor "no paid apps countries" vs. ~66% voor "paid app countries", maar met erg grote uitschieters tussen de landen (het japanse cijfer van 0% is correct).
Hoogstens 20 % betaald is dus maarliefst 80% gekraakt. Dus wat nou verschil in betalen?

Lezen mensen, lezen.
Nog maar eens...
Kredietkaart zonder bewijs van inkomen
Kredietkaarten zijn tegenwoordig vrijwel onmisbaar, vooral op het internet. Veel producten verkrijgbaar op het internet zijn in het buitenland vaak aanzienlijk goedkoper dan hier. Zonder kredietkaart is online winkelen in het buitenland zeer moeilijk tot bijna onmogelijk.

Nadeel is dat bij het aanvragen van een kredietkaart nogal wat eisen gesteld worden. Wat als u niet in aanmerking komt voor een kredietkaart bij uw bank? Wat als u geen vast of maar een beperkt inkomen heeft? Maar u wil toch genieten van de voordelen van een kredietkaart? Dan is een voorafbetaalde kredietkaart of prepaid creditcard een oplossing. Geld storten op kredietkaart is het enige dat u nog hoeft te doen.
Bron: http://leningen-en-kredieten.com/kredietkaart/prepaid-visa.php

IEDEREEN kan dus een kredietkaart aanvragen. Studenten, werklozen, ... Het argument van "ik heb geen kredietkaart" is even leeg als het argument "Ik heb geen cash geld bij" in een winkel zonder bankcontact.
En nu met meer context:
- 40 euro activeringskosten
- Geld op deze debet-card storten levert je geen rente op, niet echt ideaal
- Pas overmaken als je iets wilt kopen zorgt ervoor dat je met vertraging pas kunt bestellen, ook niet echt consument-vriendelijk

In Nederland heb je t gewoon niet nodig, en voor velen een reden om simpelweg niet een CC te hebben. Om dan te stellen dat je eerst even 40 euro moet uitgeven zodat je een appje kan kopen van 2 euro, ik hoop dat je zelf ook inziet wat een stompzinnig argument dat is.
- 40 euro activeringskosten
Als je de duurste neemt wel, het goedkoopste product is 10€ per jaar. Ok dit is 10€ meer dan een paypal rekening, maar het is wel een legaal betaalmiddel voor mensen onder de 18. Bij paypal moet je wel 18 jaar of ouder zijn. Plus je kan deze kredietkaart ook in real life gebruiken, wat je met paypal niet kan.

En wel even in het achterhoofd houden, dit is voor de selecte doelgroep van mensen. Je moet al goed moeite doen om niet in aanmerking te komen voor een gewone creditkaart. Ik ben een student, en ik heb een VISA kaart, en ik hoef daar niks extra voor te betalen.
- Geld op deze debet-card storten levert je geen rente op, niet echt ideaal
Bij paypal ook niet...
- Pas overmaken als je iets wilt kopen zorgt ervoor dat je met vertraging pas kunt bestellen, ook niet echt consument-vriendelijk
Als je paypal gebruikt zonder dat deze gekoppeld is aan een kredietkaart, dan werkt het volgens hetzelfde systeem. Geld storten op paypal via je bankrekening, wanneer deze transactie doorgevoerd is, en het saldo op je paypal staat, kan je pas betalen.
Als je paypal gebruikt zonder dat deze gekoppeld is aan een kredietkaart, dan werkt het volgens hetzelfde systeem. Geld storten op paypal via je bankrekening, wanneer deze transactie doorgevoerd is, en het saldo op je paypal staat, kan je pas betalen.
Je kan PayPal ook aan je bankrekening koppelen zodat het daar vanaf wordt afgeschreven op het moment van de aankoop, waardoor er geen vertraging optreedt. Of dat wijs is, is een tweede, maar het kan.
Japanners houden niet van Screeble Pro? :+
Of 100% van de Japanse gebruikers hebben de applicatie netjes gekocht.
uit het artikel:
An interesting exception is Japan. I was doubtful of the numbers when I first saw the results. In fact, there were some anomalies -- Flurry reported slightly less installs than Google Checkout had records for (about 2% lower), which violates assumption #1 described above. I'm tacking this up to the Flurry Agent not being as good at reporting installs in Japan as it is for other parts of the world. According to this data, 100% of installs of my app are purchased legitimately in Japan. Wow! If there's a lesson to take away here, it is localize your app for Japan! I will be interested in hearing people's theories on why piracy is so low for that locale...
Ik vond de mensen daar in Japan gewoon uiterst netjes en beleefd in omgang en gebruik van publieke zaken. Japanners houden zich ook heel strict aan regelgeving. Ook vandalisme is daar praktisch nul komma nul.
Dus dat Android piraterij zo laag is, verbaast me niets. Naast de enorme restricties/macht die telecomproviders hebben over de mobieltjes.
yes way, als je ziet hoe erg beveiligd de Japanse toestellen zijn bestaat er wel degelijk kans dat er nauwelijks piracy aanwezig is op smartphones.

(Smart)phones zijn daar gelocked, installeren van 3rd-party applicaties is niet mogelijk buiten de providerportals om en een non-branded simlockvrije markt voor mobiele toestellen is er niet ... alles via de providers

Je zal schrikken van de restricties .......
Het gaat toch om Android. Met een vinkje is dat uit te zetten.
Het Amerikaanse AT&T heeft dat vinkje weg gehaald. dus dat vinkje is niet altijd uit te zetten.
Er was maar 1 japanner en die heeft hem netjes gekocht?
Staan geen sample sizes in het schema dus het zou zomaar kunnen.
Gezien hoe groot de Japanse markt is is dat hoogst onwaarschijnlijk, om het mild uit te drukken. Japan is de derde markt van de wereld, na US en China, en China heeft Japan net dit jaar voor het eerst ingehaald.

Dus nee. :)
Japan is niet derde grootste markt, maar de derde grootste economie. Dat zijn ze door heel veel te exporteren en niet door heel veel telefoonapplicaties te (ver)kopen.

[Reactie gewijzigd door ari3 op 27 augustus 2010 15:37]

Kan wel zijn Japan is ook de innovatiefste economie en zeer vooruitstrevend (tot volgens mij 1992 zelfs bijna geheel geÔsoleerd als economie!)

Neem bijvoorbeeld de maglev trein die moeten wij hier nog testen (Siemens met eenboel bonje) Terwijl hij daar al enkelle jaren rijd! (en volgens mij zonder ongellukken!) :Y)
Waarschijnlijk is er geen (goede) vertaling van in het Japans? ;)

*Of hap ik nu? :P
tja wij nederlanders (kuch) blijven zuinig volk. voor die 1 dollar 99 lopen we liever een risico
het licht er niet aan hoe duur een app is maar de betaalwijze is gewoon kut. vele nederlanders hebben geeneens een CC.
Hier ben ik mee eens, heb vele applicaties die ik heb betaald via een appart paypal systeem met licentie code. Maar ik wil geen CC. Ik gebruiken. Ik ga niet voor een paar apps een CC aanschaffen. Ik wil gewoon een google checkout account die je kan upgraden net als paypal. En dan daarmee apps en dergelijke kopen.
Ik heb zelf een Android, toen ik een app wou kopen bleek dat ik een creditcard nodig had. Omdat ik geen creditcard heb heb ik het niet gekocht. Ik zit zelf te wachten op iDeal / PayPal ondersteuning (PayPal komt dit jaar nog volgens Google )

Ik heb trouwens geen apps illegaal gedownload voor de Android.
Het risico is dat ontwikkelaars er geen brood meer in zien mooie apps voor Android te schrijven die, gezien de hoeveelheid tijd die er aan besteed wordt, geld moeten opbrengen.

Je ziet nu al duidelijk verschil tussen de kwaliteit van de apps in de App Store en Android Market en als niemand een klein bedrag wil neerleggen voor de vele uren werk van een ontwikkelaar, wordt dit verschil alsmaar groter.
Ah zo, tja het is gem 66% dat houd in dat 33% het wel koopt, ondertussen hebben er een veelvoud van 10 miljoen mensen (denk aan 40 a 50 miljoen minimaal) toegang tot de market dus heb je alsnog een doelgroep die bereid is te kopen van z'n 12 tot 15 miljoen mensen...

Maar inderdaad als het aantal stijgt naar 90% wereldweid mogen we ons wel zorgen gaan maken... Gelukkig zit Google ook niet stil en zal het met de tijd wel wat terug gedrongen worden, licenties als stap 1.
Ik vind het toch wel hťťl veel hoor. De makkelijkste manier om apps te installeren is gewoon via de market. De moeite die je moet doen om een .apk te zoeken die gekraakt is en die te installeren vereist nou niet echt hogere wiskunde, maar voor de casual gebruiker (en die zijn er meer dan zat, ook bij Android) is het al snel een stap te ver. 75% kraakrate lijkt me om die reden wel heel veel, ook als je eventueel zou meenemen dat de app van zichzelf gericht is op een meer "ontwikkeld" publiek.

Verder vind ik krakers van Android apps echt zo verschrikkelijk kneuterig. De meeste apps kosten onder de 5 dollar. In dit geval gaat het om 2(!) dollar. Dat is ongeveer 1,50. De moeite van het zoeken van een gekraakte versie en die naar je toestel transferren en installeren kost je in tijd meer dan dat het je kost de applicatie netjes aan te schaffen.

Zijn de prijzen voor games & apps eens een keer heel schappelijk, wordt er nog steeds gekraakt en gerotzooid. En het argument "maar ik heb geen creditcard": dan regel je er 1. Bij de bank is zo'n ding heel snel voor elkaar.

[Reactie gewijzigd door rodie83 op 27 augustus 2010 13:24]

Ik ben het volledig met je eens.

Op elk platform blijft je dit toch houden. Kijk naar de PSP, Gameboy etc.. maar daar gaat het dan ook meteen om 30euro+ per spel dat je (althans vroeger) nooit echt eerst als demo kon spelen.

Bij de iPhone heb je zelfs gewoon een 'maket' applicatie die direct de gekraakte app installeert. Maar hoeveel mensen zullen dit uiteindelijk echt doen?

En op de Android heb je 24uur de tijd je transactie af te blazen. Bij spelletjes die je in 1 dag kan uitspelen zie je dus vaak een enorme uitval. Eigenlijk staat dit al gelijk aan 'kraken' maar dan meetbaar en een kans dat iemand het vergeet te 'refunden' zodat de buit als nog binnen is.

En daarbij, als dit wel 100% beveiligd was, zouden deze mensen dan wel gekocht hebben? Ja, misschien een klein percentage.

Ik vind het allemaal maar een storm in een glas water.
Overigens ben ik zelf android dev.

nb.
Als ik merk hoe vaak iemand mijn credit card wilt lenen omdat ze er zelf geen hebben, dan antwoord ik dit ook altijd vraag er gewoon een aan, is zo gepiept.
Het stelt niks voor - er over zeuren in elk bericht van een bedrijf dat geen ideal ondersteund kost meer tijd.

[Reactie gewijzigd door CT op 27 augustus 2010 13:54]

Anderzijds: Is het niet raar om geld te vragen voor een spelletje wat in 24 uur uit te spelen is?
Natuurlijk is het 'maar' een paar euro, maar 24 uur is wel heel kort.

Niet alles is trouwens goedkoop. Als je ziet wat ze durven te vragen voor navigatiesoftware, dan gaat dat helemaal nergens over.

http://www.navigon.com/po...ml?produktFamilieId=22910

80 euro voor europa. Er zijn complete sets (incl hardware) in omloop die even duur zijn. Dan is het toch logisch dat iedereen naar illegale versies gaat zoeken?
80 euro voor europa. Er zijn complete sets (incl hardware) in omloop die even duur zijn. Dan is het toch logisch dat iedereen naar illegale versies gaat zoeken?
Weet ik niet... Ik zou naar een gratis applicatie zoeken, bijvoorbeeld TangoGPS of Navit. Wereldwijde kaarten, voor niets, met dank aan Openstreetmap.org.
Ja maar dat geeft ook wel weer aan dat er veel 'nerds' een android toestel hebben.

Neem een game die puur 18 uur nodig heeft om snel uit te spelen. Dat komt op gemiddeld 2 uur spelen per dag - 18 / 2 = 8 dagen minimaal speel plezier.

Dat er dan mensen zijn die de volle 18uur de tijd hebben het in 1 zucht uit te spelen en het geld terug te vragen is natuurlijk niet normaal :) maar gebeurd dus ook.

Zelfde geld voor de navigatie software die echt duur is. Persoonlijk moet ik toegeven dat ik daarom ook blij ben met mijn android toestel - ik zou namelijk nooit (zoveel) betalen voor een navigatie pakket dat zelfs al gratis op je toestel aanwezig is.

Dus die ene keer dat ik op vakantie ga, dan download ik het wel even.

Maar er zijn ook mensen die het echt dagelijks hard nodig hebben - voor hun is die 80 euro - vanuit gaande dat de maps/traffic info etc allemaal up to date blijft - echt wel een goede investering.

Dus daarom denk ik dat het toch een soort storm in een glas water is - als je het programma echt wilt en bereid bent er voor te betalen dan doe je dat ook.
En dat 'kraken' ga je echt niet tegen - daar is gewoon ook een markt voor.

Misschien kunnen ontwikkelaars beter energie steken in het gebruik maken van deze markt. Bijv. als viral zelf je gehackde versie in omloop brengen en op de een of andere wijze hier uit een slaatje te slaan.
Ik denk ook dat het soort gebruiker ook een verschil maakt.. In bijvoorbeeld Engeland of Amerika zijn er veel meer "mainstream" Android gebruikers dan in Nederland, denk ik.. Denk dat er, in vergelijking, in Nederland veel minder mainstream gebruikers dan techies van alle soorten en maten Android gebruiken.

Verder, ben ik het helemaal met je eens dat het sad is voor een app die je (dagelijks) gebruikt en waar je tevreden mee bent, geen 1,50 neer wil leggen. Daarbij ben ik het dus echt niet met je eens dat je "maar gewoon een creditcard moet regelen". Er zijn mensen die geen mogelijkheid hebben om een creditcard aan te schaffen, en er zijn ook mensen die geen creditcard aan willen schaffen puur en alleen omdat ze die toch nergens voor nodig hebben?
Tja als je een gekraakte versie downloadt, loop je wel het risico dat je ook allerlei spyware en andere trojaanse paarden in huis haalt... |:(

Die krakers doen het ook niet voor niks natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door twattix op 27 augustus 2010 13:24]

Dat Risico loop je altijd, ook met betaalde apps.

De kans erop is wellicht iets groter bij gekraakte apps, hoewel ik het betwijfel
Volgens mij is het de nummer 1 reden dat er zoveel gekraakt wordt. De krakers worden betaald vanuit de spam-industrie, zodat zij allerlei spammende botnets e.d. kunnen opzetten. 8)7
Ik dacht dat dat bij android (en Apple) bij gekochte versies vaak ook het geval was. Tenzij je zaken als continue je positie doorgeven aan de ontwikkelaar niet als spyware ziet.
Ik heb helemaal geen illegale programmatuur op mijn telefoon staan, maar ik meld je bij deze dat als ik dat zou doen dan is het ontbreken van beschikbare betaalmethodes DE oorzaak er van.
Google moet eens opschieten met het integreren van PayPal of iDEAL.
Of de Nederlandse banken moeten eens beginnen met het verstrekken van Debit Cards. Nederland loopt wat dat aan gaat erg achter op andere Europese landen.
Ik wil geen creditcard, nu niet en nooit niet.
Een Debit Card is geen Credit Card! Een DC kost je helemaal niks, dus geen rente over betalingen, maar je kan wel CC betalingen verrichten.

Hier in Spanje is het zelfs zo chique dat als ik online betaal met mijn DC, naast het nummer op de kaart, mijn bank ook om de PIN en mijn Spaanse registratienummer (NIE) vraagt. Super veilig dus.
Wat stel je voor dan, dat ik zo'n unit heb alleen voor de android market? In mijn wereld service je je klant in plaats van omgekeerd, maargoed.
Zo'n unit? Gewoon een bankpas met chip en nummer. Je kunt er natuurlijk ook andere aankopen mee doen. Het lijkt er op dat je nog erg jong bent anders zou je wel het nut van online betalen inzien. Ik bestel naast iOS apps vrijwel alles online zoals hondenvoer, electronica, hydroponics benodigdheden voor groeien plantjes buiten etc.
Het probleem is niet het nut van online betalen inzien man. :D Het enige wat ik nog niet online koop is kleding en boodschappen, doe normaal. :')
Het is de manier waarop! Het zal hem dan in de leeftijd zitten ja, want ik gebruik al jaren paypal om online te betalen. Nog nooit een CC vastgehouden en ken pas nu het bestaan van een debit card.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 30 augustus 2010 00:16]

Een CC kost je ook niks, je kan er gewoon voor kiezen in een keer je maandelijkse betalingen te voldoen.

Als je zo dom bent om een CC gespreid af te betalen, tja...

@McKillem: Ah, en 's werelds meest geaccepteerde betaal vorm gebruiken is geen vorm van service aan je klanten? O verwacht je nou echt dat er buiten Nederland een markt is voor ideal?

[Reactie gewijzigd door DaBeetle op 27 augustus 2010 23:28]

Ideal misschien niet maar paypal toch zeker wel.

Een creditcard wil ik niet, ik hou er niet van ergens een schuld te hebben, ik wil al mijn onzin direct betaald hebben.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 30 augustus 2010 00:15]

Das jou keuze, maar ga dan ook niet lopen janken als je ergens alleen maar kan betalen met het wereldwijd gezien meest geaccepteerde betaalmiddel dat er is.
Dat boeit mij geen hol, ik heb al sinds jaren en jaren geen webshops meer gezien die zich beperken tot het gebruik van een creditcard. Paypal. Overal. Of bankoverschrift.
Kan het wel het meest geaccepteerde betaalmiddel zijn, alleen dat ondersteunen is iets dat dateert uit het modem tijdperk en getuigd van weinig inzicht wat betreft modernisering.
Dus ik jank zeker wel.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 30 augustus 2010 00:15]

Afgezien van de zeer beperkte betalingsmogelijkheden.

Het is steeds vaker niet mogelijk om een applicatie eerst uit te proberen. Of alleen met een zeer beperkt deel van de functies. Ik heb nu een aantal applicaties gekocht en voel me achteraf altijd 'genaaid'. Het blijkt niet te werken zoals je voorziet, feedback en feature requests naar de developers worden volstrekt genegeerd en vaak is er binnen korte tijd een evenredig goede gratis variant beschikbaar.

Genoeg reden om maar vanaf het begin een gekraakte versie te installeren. Als ik voor software betaal verwacht ik een goed product waar ik voor lange tijd gebruik van maak. Niet betalen voor een app die ik na 3 minuten weer zat ben.

Een optie zou zijn om het eerste uur of dag dat je een app krijgt gratis te maken. Of de mogelijkheid om je app binnen een uur te deleten waardoor je creditcard niet gecharged word.
Een optie zou zijn om het eerste uur of dag dat je een app krijgt gratis te maken. Of de mogelijkheid om je app binnen een uur te deleten waardoor je creditcard niet gecharged word.
Dat kan gewoon, 24 hele uren mag je een gekocht item uitproberen, wordt wel direct afgeschreven, maar geef je hem terug wordt je geld ook weer netjes terug gestort...
Sorry maar waarom is dit nieuws? …ťn bepaalde app die niet eens super populair is wordt veel gepirate. Ik zie echt niet in waarom dit op de frontpage moet komen.

(Het begin van) de oplossing is natuurlijk meer betaalmogelijkheden, maar ook betaalde apps in alle landen. Als ze paypal toevoegen zullen al meer mensen kopen. Echter kunnen nog steeds niet alle landen betaalde apps kopen, en moeten die dus piraten of hun telefoon rooten en een ander land z'n market simuleren als ze een bepaalde app willen hebben.
Wat je nu ziet is dat sommige devs (bv. bij LauncherPro) een betalingssysteem hebben buiten de market om. Dit lijkt me onwenselijk en werkt zeer onhandig. Ik heb die app toevallig gekocht en moet bij elke installatie een lange code intypen om te activaten.

Als laatste is de prijs ook zeer belangrijk. LauncherPro kostte me geloof ik $3. Dat heb ik er voor over, omdat dit een app is waar nog steeds actief aan gewerkt wordt en ik het dagelijks gebruik. Maar bijvoorbeeld Mixzing, een muziek player, kost $7. Dat vind ik persoonlijk een belachelijk prijs voor een simpele muziek player die niet zo heel anders is dan de stock van HTC.

[Reactie gewijzigd door Ilya op 27 augustus 2010 13:45]

Sorry maar waarom is dit nieuws?
Nou, eh...
Het is voor zover bekend voor het eerst dat een ontwikkelaar informatie openbaart over de hoeveelheid gekraakte applicaties per land.
Voor het eerst = nieuws.

...en ehm...
Ontwikkelaar Keyes Labs gebruikt al enige tijd een eigen licentiesysteem voor de Pro-versie van zijn applicatie, maar kennelijk verhindert dat niet dat gekraakte versies in omloop zijn. Het licentiesysteem van Google kwam deze week in opspraak, omdat de beveiliging gemakkelijk is te omzeilen.
= relevantie aan een recent artikel waarin Google onder andere ook stelde dat je geen perfecte beveiliging -kan- bouwen op zo'n open systeem, en het ook geen nut heeft om dan een zeer complexe beveiliging te maken. Vandaar een systeem dat devs makkelijk kunnen implementeren en aanpassen als minimale beveiliging. Hieruit blijkt dus dat er in ieder geval anecdotisch iets over te zeggen valt, want de beveiliging van deze app is ook gewoon gekraakt.

...of misschien toch...
Vorig jaar kwam een game-ontwikkelaar naar buiten met cijfers over de downloads van games op iPhone OS. Daaruit bleek dat hoogstens 20 procent van de downloads een betaalde versie was. Het verschil is dat een Android-toestel out-of-the-box kan worden gebruikt om gekraakte applicaties te installeren, terwijl een iPhone of iPod touch daarvoor moet worden gejailbreakt.
= relevantie aan Android vs iPhone, welke alleen wegens de pageviews 'nieuws' is natuurlijk - maar ook gezien claims dat mensen liever voor de iPhone zouden ontwikkelen omdat dat veiliger is, zou het nieuws kunnen zijn dat het op de iPhone niet bepaald beter zou zijn dan op Android (en omgekeerd natuurlijk).
Als laatste is de prijs ook zeer belangrijk. LauncherPro kostte me geloof ik $3. Dat heb ik er voor over, omdat dit een app is waar nog steeds actief aan gewerkt wordt en ik het dagelijks gebruik. Maar bijvoorbeeld Mixzing, een muziek player, kost $7. Dat vind ik persoonlijk een belachelijk prijs voor een simpele muziek player die niet zo heel anders is dan de stock van HTC.
Dan neem je die Mixzing toch niet? Dat is bij mij tenminste de gedachte. Bij vele anderen is dan blijkbaar de gedachte "Ik wil niet betalen wat de dev ervoor wil hebben, maar ik wil 'm toch - dus download ik de gekraakte versie wel."
Je pakt de verkeerde app voor je voorbeeld, bij launcherPro kan je gewoon je instellingen (en daar zit je licentie ook bij) backuppen naar ja SD... Heb nu al 10x opnieuw geinstalleerd en de code maar 1 keer gebruikt (de eerste keer) :)
Ik snap dat je kan backuppen, het was maar een voorbeeld. Je kunt immers alles backuppen. Het gaat erom dat het vervelend is als je licentie niet aan je market/account is gekoppeld.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True