Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 140 reacties
Submitter: Boris Jeltsin

Er is geen ontwikkelaar die veel geld verdient aan het verkopen van software in de Android Market. Dat beweert de Franse gamesontwikkelaar Gameloft. De spelletjesmaker gaat daarom veel minder investeren in games voor Android.

Gameloft laat in het midden waar Android precies in faalt, maar houdt het erop dat Android-maker Google minder goed is in het verleiden van klanten om daadwerkelijk games te kopen. "Niemand verdient significant geld aan Android", aldus cfo Alexandre de Rochefort van Gameloft.

Er zit een groot verschil in het aantal verkopen, beweert de cfo. Gameloft zou in Apples App Store ongeveer vierhonderd keer zoveel games verkopen als in Android Market. Daarom gaat Gameloft veel minder geld stoppen in de ontwikkeling van games voor Android. Andere ontwikkelaars doen hetzelfde, beweert De Rochefort.

Apple ziet zelf een grote toekomst voor de iPhone en iPod Touch als gamehandheld. De grootste bedreiging daarvoor lijkt piraterij te zijn: diverse ontwikkelaars klaagden dat de overgrote meerderheid van de downloads van iPhone-games gekraakte versies zijn.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (140)

Een aantal mensen hebben al gezegd dat dit komt doordat iPhone gebruikers gewoon veel sneller hun geld verspillen op zo'n spelletje dan Android-gebruikers, en dat Android veel meer open-source alternatieven heeft.
Aan de hand van die beweringen kun je zeggen dat Gameloft helemaal gelijk heeft om minder te investeren in Android games.

Daarnaast heb je ook mensen die beweren dat de tegenvallende inkomsten komen doordat de Android-marketplace nog een opkomende markt is terwijl de iPhone-appstore al tijden bestaat en al helemaal op zijn top zit.
Aan de hand van deze beweringen zou je kunnen beweren dat Gameloft volstrekt fout zit door minder te investeren in Android games.

Ik denk dat de waarheid ergens in het midden zit.
de Android-marketplace is nog een opkomende markt en moet nog een beetje op gang komen, maar, Android heeft vanwege zijn open-source karakter en een lager gadget-gehalte nooit de potentie om winst te maken zoals de iPhone dat doet.

Ik neem het Gameloft niet kwalijk dat ze zich minder zullen focussen op Android-games. Ze hebben voldoende reden om te doen wat ze doen. Er zullen gelukkig wel meer open-source alternatieven zijn, waardoor het niet zo'n ramp is als commerciŽle bedrijven voor een deel wegblijven van de Android-markt.
tjah, het kan best zijn dat android gebruikers minder games kopen, mogelijk zelfs veel minder. maar ik vind het erg dom dat ze juist nu stopppen met investeren in android games. juist nu de hoeveelheid telefoons met android explosief begint te stijgen, juist nu veel analysten het erover eens zijn dat android binnen nu en een aantal jaar meer gebruikers heeft dan het iphone platform.
Juist nu is het een goede gok om in android te gaan investeren.


hmm, naar aanleiding van reacties hier heb ik eens gekeken naar de kwaliteit van de games die gameloft maakt voor android, en het lijkt er inderdaad op dat dit gewoon ports zijn van de java versie voor dumbphones. geen wonder, android gebruikers zijn slimme mensen, die betalen echt geen 4 dollar voor zo'n flutgame.
Ik heb op de site van gameloft eerst ingevoerd dat ik een htc hero heb, en daarna dat ik een iphone heb. Bij allebei de telefoons heb ik gekeken naar de screenshots van het spel assassins creed. Die screenshots heb ik even samengevoegd in deze afbeelding om het verschil goed te zien.

huidige situatie:
- android heeft veel minder gebruikers dan iphone
- de games die gameloft gemaakt heeft voor android zijn van bagger kwaliteit
- zo'n spel kost 4 dollar
- android gebruikers zijn gemiddeld kritischer dan iphone gebruikers

geen wonder dus dat die spellen nu niet goed verkopen.


(potentieel) toekomst scenario:
- android heeft vanaf 2012 meer gebruikers dan de iphone
- gameloft maakt zijn android games op dezelfde kwaliteit als de iphone games

android games verkopen nu nog steeds niet zoveel als iphone games, maar ze zullen dan toch minstens 50% zoveel android games verkopen als iphone games. En dat is dus nog altijd een 50% hogere omzet dan wanneer ze geen android games zouden maken.


Disclaimer: Ik heb zelf geen iPhone, geen Android, en ik hecht totaal geen waarde aan het spelen van games.

[Reactie gewijzigd door stefanos1990 op 22 november 2009 13:49]

- android gebruikers zijn gemiddeld kritischer dan iphone gebruikers
En dat is gebasseerd op? Je grote duim? Want waarschijnlijk is voor jou de redenering, als de iPhone gebruikers kritisch waren, dan kozen ze voor Android. En dat gaat mooi niet op. Voor jou misschien wel, maar voor een ander niet....
Grote duim, mischien, ik denk eerder aan estimated guess. Ten eerste is de iPhone een hype, en dat trekt allerlei mensen aan die ook zo'n ding willen, puur om erbij te horen, tot de in-crowd gerekend te worden. Dit soort mensen is inderdaad een stuk minder critisch, ook al omdat ze het zich kunnen, of per sť willen veroorloven.

Ten tweede, de goedkoopste iPhone is een stuk duurder als de goedkoopste Android-Phone, komt met een duurder abonnement als de meeste Android-Phones. Onder de groep mensen die een iPhone zouden (willen) kopen omwille van de functionaliteit en andere rationele gronden, zijn er ook die wat minder ruim bij kas zitten, en dat omwille van de kosten niet kunnen doen of wel zouden kunnen maar er dan teveel andere dingen voor moeten laten, wat ze dus niet willen. Deze mensen zullen dus vrij snel bij een Android toestel uitkomen (of bij een andere SmartPhone, maar ook Blackberry zal voor hen te duur zijn). Zij zijn dus kritischer, want voor hen rechtvaardigen de voordelen voor de iPhone rechtvaardigd niet de prijs/kosten.
(potentieel) toekomst scenario:
- android heeft vanaf 2012 meer gebruikers dan de iphone
- gameloft maakt zijn android games op dezelfde kwaliteit als de iphone games
Ik denk dat Gameloft in het tweede geen zin (meer) heeft ook niet als er meer Android-gebruikers zijn als iPhone gebruikers en deze samen meer omzet genereren aan games-verkopen.

Ik heb trouwens je afbeeldingen vergeleken, en was sterk verbaast over de grafische opsmuk in de iPhone variant. Die kwaliteit zal best kopers trekken. Als toekomstige Android toestellen minstens zo krachtig zijn als de huidige iPhone, moet dat geen probleem zijn.
DŻh, volgens mij zijn er minstens 400 keer zoveel mensen met een iPhone dan een Android-telefoon 8)7
Volgens mij komt het gewoon ook deels door gameloft zelf. Ze kunnen wel een grote bek opzetten maar als ik in de android store zoek op gameloft vind ik ook maar 5 spelletjes, waarvan 1 gratis die niet zo goed beoordeeld wordt, en de rest betaald zonder een gratis demoversie zo te zien. En wat voor games dan ook... bv csi, daar denkt het gemiddelde iphone publiek misschien wel cool, maar de gemiddelde android gebruiker is denk ik eerder argwanend jegens games gebaseerd op films/series (zijn meestal wat ervarener computergebruiker ook namelijk).
Er zijn wel degelijk betaalde games die veel beter verkopen dan de crap van gameloft. De topper is volgens mij robo tower defense die volgens de store tussen de 10k en 50k downloads heeft (de paid versie).
Gameloft is een hele grote op het gebied van mobile gaming met een lange staat van dienst (zie ook wikipedia). Ze zijn onderdeel van Ubisoft dus ze weten waar ze over praten, lijkt me.

Op de iPhone hebben ze echt retecoole spellen (naast uiteraard een aantal mindere dingen), maar kwaliteit hebben ze zeker. Na een googletje kom ik trouwens al op 20 gereleaste games voor Android.

Als Gameloft zich terugtrekt, is dat overigens niet zomaar iets. Dat betekent gewoon dat ze geen reet verkopen op dat platform.

[Reactie gewijzigd door Marcelloz op 22 november 2009 17:28]

Oh ja? Welke 20 games dan? Als ik google kom ik alleen een press release tegen waarin ze zeggen 20 games te releasen maar niet welke. Daar vandaan heb ik 3 aankondigingen gevonden, derek jeter pro baseball, brain challenge en block breaker deluxe, maar als ik daarop zoek dan vind ik ze echt niet in de market. Zoals gezegd, als ik zoek op gameloft dan vind ik 5 games, waarvan 1 gratis. Die ene app heb ik eens gedownload en het is een veel te traag gedrocht dat totaal geen gebruik maakt van de interface mogelijkheden van android (een kaartspelletje waarbij je de kaarten niet eens kunt slepen?). CSI en Prince of Persia heb ik ook eens in de zoekfunctie gegooid, maar er is echt geen demoversie van. Tuurlijk, in principe kun je bij android binnen 24 uur je geld terug krijgen als je de app niet leuk vindt, maar het is toch een drempel waar de meeste mensen niet overheen gaan, vooral aangezien bijna alle andere apps wel een free of demo versie hebben.
Daarnaast kan ik ook op hun site helemaal niks vinden over android games, terwijl er voor de iphone meteen een aparte secties is. Nogal logisch dat geen mens je games terug vindt als ze niet eens op je eigen site staan!
Neuh, ik blijf er bij dat gameloft het niet serieus geprobeerd heeft, ofwel door fouten (wie weet is de productmanager voor android wel een dodo) of voor mijn part omdat apple ze stiekem hiervoor betaalt (you never know, het zou mij niet heel erg verbazen).

Wat betreft hoe groot Gameloft is, tuurlijk, dat weet ik ook en ik heb met veel plezier games van hun op andere platformen gespeeld, maar dat wil niet zeggen dat ze nu op android net zo goed zijn. Alsof je geen fouten kunt maken als je f-ing huge bent (juist wel lijkt me, kijk naar de uit arrogantie geboren fouten die zoveel van die megacorporaties maken).
Neuh, ik blijf er bij dat gameloft het niet serieus geprobeerd heeft
Dan denk ik eerder dat de verkopen van die games die ze wel hebben zo tegenvallen, dat ze aan de hand daarvan de stekker eruit hebben getrokken. Als de economische situatie beter was geweest hadden ze het misschien langer uitgehouden, maar dat soort investeringen zijn nu misschien teveel gevraagd.
"vierhonderd keer zoveel games verkopen" kan ook inhouden dat het om relatieve getallen gaat ipv absolute.

Stel, bij Apple verkopen ze aan elke iPhone gebruiker 1 applicatie. Dat zou bij Android dan 1 applicatie per 400 gebruikers zijn. Dat zullen hun financiele en marketing mensen hebben ge-extrapoleerd naar toekomstige cijfers en gedacht hebben: niet rendabel.
Het probleem is gewoon dat als android-gebruikers dezelfde doelgroep is die Gmail, Picassa, gebruikt, dat je dan kan concluderen dat het een doelgroep is die liefst gratis produkten gebruikt.
Het is dan ook logisch dat je minder aan android-gebruikers kan verdienen. Je zal echt meerwaarde moeten bieden.
Nu kunnen games dat zeker wel zijn, maar dan is er nog een extra probleem: dat het spel op het geheugen van de telefoon moet draaien (of in elk geval deels). Dat betekent dus hetzij je alleen kleine spellen kan ontwikkelen, of dat je de spellen goed moet programmeren.
(en ik weet dat er wel hacks zijn die de beperking opheffen, maar ik denk dat maar een klein deel van de androidgebruikers hiervoor kiest: Juist de mensen die percentueel gezien eerder illegale spellen downloaden)
Ik denk dat je daar inderdaad gelijk in hebt. Sowieso zijn er twee typen mensen met Androids en iPhones, de mensen die heel bewust zo'n telefoon kopen en altijd de leukste apps downloaden en mensen die er eentje kopen omdat ze het wel makkelijk vinden hun mail etc bij de hand te hebben.

De mensen die heel bewust voor de Android kiezen (ik zelf) doen dat veel al ook omdat ze gewoon Google fan zijn, dus freeware fan. Er wordt volgens mij sowieso veel minder verkocht op de Android maar naar mijn beleving is het gratis aanbod op de Android wel ook groter.
het gratis aanbod is op android zeker niet groter dan op de app store van apple.
Je hebt nu zo'n 100.000 apps. Van ongeveer elke betaalde app in de app store is een lite, gratis versie verkrijgbaar en dan heb je nog de apps die sowieso gratis zijn. ik denk dat 3/5 van de app store gratis is. Dat is 60.000 gratis apps.
Volgens een bericht van mobile cowboys op 8 september waren er ruim 10.000 apps in de android market waarvan ~60% gratis is. dat is 6000 apps gratis.

60.000 is heel wat meer dan 6000. Tenzij je het hebt over goed werkende complete gratis apps, dan heb je op Android denk ik wel meer gratis apps.
Wat? Kan ik uit je laatste zin concluderen dat ongeveer 9 op de 10 apps in de apple appstore niet goed werkt, incompleet en/of niet gratis is? Lekker dan :+

Quacka heeft denk ik wel gelijk. Het zijn verschillende doelgroepen... Ik koop regelmatig software, maar moet het eerste appje voor een phone (android of iphone) nog tegenkomen waarvoor ik de moeite wil doen om het te evalueren en vervolgens kopen (prijs is geen issue).
Ja, gratis apps zijn vaak niet echt de moeite waard. Meestal zijn het apps die je ťťn dag gebruikt. Niet goed werken doen ze nooit omdat Apple ze dan niet toestaat in de app store. Veel gratis apps hebben gewoon niet altijd echte functionaliteit zoals scheetgeluid apps etc.
De meeste betaalde apps zijn daarentegen wel erg functioneel en gebruik ik vaak.
Gratis App's zijn zeker wel de moeite waard, als je tenminste datgene wat voor jou nuttig is er tussen uit filtert. Ik heb zelf meerdere zeer nuttige gratis applicaties op mijn iPod staan die ik meerdere keren in de week gebruik.

Dat Apple nuttige gratis applicaties zou tegenhouden is een broodje aap. Daar zou ik graag enige onderbouwing voor willen zien.
Ik zeg ook niet dat er geen goede gratis Apps zijn,
maar dat het meerendeel niet echt de moeite waard is. Er zijn heus wel goede gratis apps, alleen zijn er meer nutteloze gratis apps. Ik zeg ook niet dat Apple goede gratis apps weghoud. Nee het tegendeel: ik zei dat Apple niet werkende apps er buiten houdt.
Lees mijn reactie nog eens door en reageer dan inhoudelijk aub
Volgens mij is android ook nog niet zo oud als de iphone dus minder gebruikers wat tot minder animo lijkt.
Wat volgens mij ook niet te onderschatten is, dat het nog niet overal mogelijk is om games te kopen voor Android via de Android Market; in BelgiŽ is daar nog geen ondersteuning voor, dus daar is het aantal betalende klanten verwaarloosbaar (sommige producenten bieden ook hun product via hun site aan).

Bovendien lijkt het me ook geen eerlijke vergelijking: iPhone is al een ouder platform, terwijl Android allesbehalve ingeburgerd is; dan is het ook niet meer dan logisch dat er nog niet zo veel te rapen valt daar.

En android is verder een heel erg leuk platform, alleen spijtig dat het op sommige punten nogal amateuristisch opgezet geweest is: in 1.5 geen ondersteuning voor OBEX (bestandsoverdracht via bluetooth); behalve via omwegen die ůf niet geschikt zijn voor het grote publiek ůf niet helemaal werken. Ik ben er heel erg tevreden van, maar om eerlijk te zijn, is het nog niet klaar voor grootschalig gebruik zoals de iPhone.

Volgens mij zal er in de toekomst wel een inhaalbeweging komen, vanaf dat er in alle landen toegang tot de betalende Android Market is en er enkele kleine ongemakken weggewerkt zijn.
Ondersteunt iPhone wel OBEX?
goed punt, want het antwoord is nee. (niet dat ik ooit files over en weer bliep met een mobiel, dus ik mis 't niet op m'n iPhone - maar ik kan me voorstellen dat het een gemis is voor sommige mensen)
op 1.6 werkt dit nu wel (of het via obex gaat weet ik niet trouwens, maar bestanden overbliepen werkt). zijn er telefoons die 1.5 draaien waar je gťťn 1.6 op kunt krijgen?
De vraag is of de android gebruiker zit te wachten op spelletjes op z'n mobiele telefoon.. ik denk dat 't doorgaans professionals zijn of mensen die liever serieus bezig zijn dan zich bezig te houden met entertainment en het belangrijk vinden van het imago van hun telefoon.. iPhone, de 1-applicatie-tegelijkertijd-op-een-gesloten-platform-telefoon...
Je zal echt meerwaarde moeten bieden.
En meerwaarde bieden t.o.v. een gratis product vergt investeringsbereidheid en creativiteit, en er zijn best veel ontwikkelaars die met een minimale inspanning de maximale winst willen behalen, en dat gaat nu niet meer. Door hen worden gebruikers applicatie-moe en krijgen de ontwikkelaars die wel hun best doen ook niets meer verkocht.
Tsja,

De eerste Android telefoon met grote display die 'serieus' kan gamen moet ook nog uitkomen hier (de droid/milestone). Daarna gaat het hard denk ik.
Vind 3,2" op mijn galaxy groot genoeg.
snelle search op google leert dat in april t-mobile al 1mil android toestellen had verkocht en dat er wereldwijd in maart 30mil iphone's waren verkocht.

Dus verkoopt ratio van de toestellen zal zeker geen 400:1 zijn, eerder 25:1 ofzo.
Daar bij komt ook nog, dat de android een opensource character heeft en dat de apple zijn apple store heel erg naar voren schuift.
Ik vind het dus helemaal niet zo gek allemaal.
En daarbij komt nog eens dat gebruikers die een iPhone hebben, en die nog steeds goed werkt, geen behoefte hebben aan een Android.

iPhone was er het eerst. En mensen kiezen niet voor "O, iPhone is goed, dus neem ik nu OOK de Android." Er is geen behoefte aan.
En zo ook voor een Android gebruiker: een Android gebruiker snapt ook niet waarom hij/zij nog ooit een iPhone nodig heeft (functionaliteit, souplesse, enz)

De eerste iPhone heeft alleen EDGE, dus iemand ooit een 1e iPhone gekocht heeft (in NL) zal qua internet functionaliteit vrij bedrogen voelen aangezien een jaar later de iPhone 3G wordt uitgebracht.
de eerste iPhone was specifiek bedoeld voor de Noord - Amerikaanse markt.

Een specifieke markt waar 3G zo weinig verspreid is, dat het geen enkele nut heeft om een 3G telefoon uit te brengen, je zult vrijwel nooit 3G ontvangst hebben. (ik dacht alleen in NYC).

Daarom kwam die ook alleen in de USA uit, en nergens anders. Dat hele volksstammen dat ding vervolgens uit Amerika haalden, tja. Da's hun probleem. (overigens ken ik genoeg mensen die nog steeds hun 1st gen iPhone met veel plezier gebruiken hier in Europa)
Zoals ik. Ik heb nog een 1st gen iPhone. Nog steeds een voor mij perfecte telefoon. Enige minpunt is misschien het wat trage internet, maar het voldoet voor even snel mail checken.

En wat betreft uitbrengen van nieuwe versies: de Android telefoons volgen elkaar in een hoger tempo op dan de iPhone. Reden is natuurlijk dat er meer fabrikanten zijn die hun telefoon met Android uitrusten.
Om die reden is de 1gen dus ook nooit in Europa uitgebracht.
IPhone was er het eerst? Iphone was er eerder dan Android bedoel je? Symbian en Windows Mobile waren het eerst. En er is zeker behoefte aan alleen niet bij Iphone gebruikers. ........ ;-)
Er komen ook nog alle ipod touch toestellen bij, daar heb je ook de appstore en bijna alle applicaties.
Wat een misleidend titel. Laat staan dat hele artikel op ťťn ontwikkelaar gebaseerd is. En dat Android voornamelijk een gratis en open platform is, en ook nog eens een stuk jonger is dan iPhone.

8)7
Inderdaad.

Bovendien als Android vooral opensource is, en er zal een gelijkwaardig opensource product in de omloop zijn.
Dan kan dat ook de verklaring voor minder verkopen wezen.

En dit is slechts gebaseerd op een ontwikkelaar, en of Android minder apps dan apple heeft zou ik niet weten..
haha android heeft er ondertussen wel een zooi maar ik denk nog geen 1/10de vanwat je in de iphone marketspace kan vinden ;) die bestaat gewoon zo veel langer, dat kan ook niet anders...

Maargoed beetje kansloos nieuwtje, alsof gister op het nieuws was dat google de grootste zoekmachine (aka de iphone market is de grootste) is en dan vandaag het nieuws dat google het meeste gebruikt wordt (aka de meeste betaalde games (van gameloft) worden verkocht in de iphone market)...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 november 2009 11:30]

De titel is totaal niet misleidend. Dit artikel gaat juist over de uitspraak van die ontwikkelaar. Dit is niet (per definitie) een mening die Tweakers.net deelt :)
Android rich zich vooral op open source developpers, waarbij ze hun broncode vrijgeven, zodat andere developpers deze kunnen verbeteren en opnieuw uitgeven, zonder enig winstoogmerk.

Op de iPhone geven de developpers geen woord van hun source code vrij, en willen ze alleen maar $$$ uit de iPhone persen, als je het iPhone $$$ model op het android open source model toepast, is het logisch dat niemand je apps koopt, of er zijn al open source alternatieven voor, of niemand ziet er iets in.

De iPhone is een prima platform voor closed source apps, iPhone OS is net zo closed source.

Developpen zonder de source vrij te geven is zo 2008, opensource wordt de toekomst.

Kijk maar naar Linux, dat wordt elke minuut verbeterd, is er een kwaadaardig virus voor Linux ontdekt, een uur later is de software update met de fix.

Android is niet gemaakt om $$$ te verdienen maar om de klant blij te maken met een goede app zonder enig winstoogmerk.

Daarbij zijn er veel meer iPhones dan Android phones verkocht, en heeft apple erg veel geld aan marketing uitgegeven om de appstore populair te maken, android heeft dit niet gedaan, de iphone wordt geleverd met wat basisfuncties, android heeft out of the box veel meer functies en dus heb je minder apps nodig om extra functionaliteit toe te voegen.

[Reactie gewijzigd door donny007 op 22 november 2009 12:03]

Developpen zonder de source vrij te geven is zo 2008, opensource wordt de toekomst.
Goh, hoevaak heb ik dat wel niet gehoord. Waarom zou opensource de toekomst worden?
1. Vrijheid.
2. Gratis.*
3. Bugs kunnen snel opgelost worden.
4. Porten naar andere platforms kan sneller gebeuren.
5. Je kunt makkelijk functies toevoegen aan een app.
6. Je kunt de app naar wens aanpassen en opnieuw uitgeven.**
7. Developpers kunnen wereldwijd gemakkelijk ideeŽn bedenken, samenwerken en deze implementeren.
8. Je hebt als gebruiker volledige transparantie, er zijn geen "developpers geheimen".

Google een beetje rond en je vind nog meer redenen.

* Niet alle open source software hoeft gratis te zijn, 90% is dat echter wel.
**Alleen als er een GPL licentiemodel gebruikt wordt.

[Reactie gewijzigd door donny007 op 22 november 2009 13:18]

Joah, en alle ontwikkelbedrijven stappen over op open-source, en gaan dan proberen daarmee hun werknemers te financieren.. nee dat gaat lukken.

Closed source blijft echt wel bestaan, en heeft minstens evenveel bestaansrecht als open-source.

Heck 90% van de opensource projecten zijn hobbyprojecten. Pak bijvoorbeeld Google die heeft dan wel een opensource OS (Chromium Android) maar dat is puur om ze bezig te laten houden met hun 'closed' source applicaties, als Gmail, Google Docs e.d waar ze weer advertenties in kwijt kunnen.
1,2,6,7,8 zijn nou net de dingen die het huidige commerciŽle model in de weg staan. Dat maakt het verdraaid lastig om je programmeurs en gfx artists te betalen.
Android is niet gemaakt om $$$ te verdienen maar om de klant blij te maken met een goede app zonder enig winstoogmerk.
Gast... Het is gemaakt door een bedrijf wat op dit moment door een groot deel van de wereld wantrouwt wordt, omdat ze hard op weg zijn om alles van iedereen te weten te willen komen. Ze werken aan een OS, wat al jouw data in HUN cloud opslaat, en geen harde schijf ondersteunt, zodat je alles wel aan hen moet toevertrouwen.

Ze bestaan vooral nog doordat mensen zoals jij tegen zichzelf blijven zeggen dat ze het doen om mensen blij te maken zonder winstoogmerk. Maar als je even 2 seconden nadenkt, denk je echt dat dat Google's missie is?

Apple is inderdaad op jouw $$$ uit. Maar dacht je echt dat Google dat niet was? |:( Die zijn ook op geld uit, alleen op een andere manier.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 22 november 2009 21:08]

Ik lees het als: Android gebruiker beter geldbewust

Ik vermoed dat de iPhone gebruiker gewoon makkelijk een app/game aanschaft zonder er goed over na te denken.
Ja en? Als ontwikkelaar wil je geld zien. Het logische gevolg is dat de Android gebruiker minder aanbod krijgt. Gevolg is ook dat de App Store nummer 1 blijft en dat mensen dus eerder de iPhone zullen kopen dan een Android toestel aangezien er veel meer applicaties voor zijn.
Minder apps = meer kwaliteit?

Toch maar raar dat ze 400x beter verkocht worden en winstgevend zijn maar nog steeds de strijd "verliezen" tegen piraterij.
Zonder er goed bij na te denken? Dus iPhone gebruikers denken minder na? Misschien is het wel veel makkelijker en gebruiksvriendelijker om de App Store van Apple te gebruiken dan hetgeen Android aanbiedt.
Ik vind dit wel een gekke conclusie.. De iphone is een erge hype en bestaat ook al langer dan dat android bestaat om dan nu gelijk conclusie te trekken dat iphone games beter verkopen is dan ook vreemd. Simpel omdat android de tijd nog niet heeft gehad om groot te worden en dat is nu bezig..

Dit is beetje vergelijken met xbox360 die al 3 jaar bestaat en dat vandaaag PS4 zou uitkomen en dan morgen zeggen dat 360 games beter verkopen 8)7
Ja de iPhone is al sinds 2007 een hype.... 8)7

Maar of het nu een hype is of niet, als game ontwikkelaar verkoopt je game op de iPhone zo'n 400 keer beter. Dan makt het verder geen drol uit of het een hype is of niet dan gaat het om keiharde cijfers waaruit je conclusies moet trekken iig voor de korte termijn.

Er kunnen op basis van de huidige cijfers wel degelijk conclusies getrokken worden. Wellicht dat dat over een jaar de cijfers anders zijn, maar daar kijken ze dan wel weer naar om het beleid vervolgens, indien nodig, bij te stellen.
...want een kernpunt in de analyse ontbreekt: misschien is het niet zozeer een vergelijking tussen Android en iPhone, maar ook tussen de typen klanten die zo'n ding aanschaffen. Ikzelf vind de gebruikersvriendelijkheid en de hoeveelheid apps van de iPhone zeker aantrekkelijk, maar ik heb ook een neus voor geldklopperij. Daarnaast ben ik een tweakert (logisch toch!?) en heb daarom gekozen voor de G1. Mij kun je dus ook niet zomaar elke betaald app aansmeren, terwijl ik toch gisteren nog in een aardig prijzig restaurant iemand (een 'volwassene') zijn iPhone zag leegdrinken (je kent die app wel). Ik durf te beweren dat de early adopters van Android, want in die fase zitten we echt nog, een significant ander consumptiepatroon zullen vertonen dan degenen die nu in bulk de iPhone aanschaffen. Not cheap, but smart.

Plus: de Android-foons van het moment wegen qua processor en gpu nog niet op tegen de iPhone (3GS that is). Ook dat zal zeker meewegen.

Ten slotte: ik heb laatst een treinreis van twee uur toch echt om zien vliegen met een goed potje RoboDefense. Hartstikke gratis, maar wel errug leuk.

[Reactie gewijzigd door DerLeonov op 22 november 2009 11:52]

Er zullen ongetwijfeld allerlei verklaringen zijn waarom het zo is zoals het is. Maar het resultaat veranderd daar niet om, althans waarschijnlijk niet op korte termijn.
Een verklaring kan wel de kijk op de resultaten beÔnvloeden, zoals naar mijn idee met de verklaring van derbirol mogelijk is.
Ja maar dit bericht gaat juist over het feit dat Gameloft nauwelijks verdient aan android terwijl er bakken met geld uit het iPhone-kamp komen. Ontwikkelaars willen ook graag geld verdienen. De betere/bekendere applicaties zullen dan ook eerder in de App Store te vinden zijn en later of misschien nooit op de android markt omdat het gewoon niet aantrekkelijk is erin te investeren.
Ontwikkelaars zullen dus weg blijven en dus zal de android markt de komende tijd ook niet zo een succes worden als de app store.

Ik vind trouwens het argument dat er gratis spellen in de android markt zijn echt niet opgaan. Je hebt een veelvoud hiervan ook in de appstore. Paar voorbeelden:
- Tap tap revenge
- Tap defense
- Touch hockey
- Street Racers 3D
en honderden meer.
Maar de Android gebruikersgroep is nu nog klein (verklaart verschil) en zou op termijn veel groter kunnen worden. Nu er uit stappen omdat er te weinig op wordt verdient is volgens mij een kwestie van teveel kijken op korte termijn. Gameloft is er mischien heel snel ingevlogen omdat men een hype verwachtte zoals bij Apple. Die is uitgebleven of moet nog komen, en nu zeggen ze dus: "Het heeft geen zin om voor Android te ontwikkelen".

Volgens mij is het te vroeg om dat nu al te kunnen zeggen en lijd Gameloft te veel aan korte-termijn-visie en nu-graag-snel-willen-verdienen zonder aan de lange termijn te denken. Meer nog als voor andere platformen wordt Android gemaakt door de Apps die beschikbaar zijn. Als de ontwikkelaars zich van Android afkeren en de reeds onwikkelde Apps terugtrekken wordt Android minder aantrekkelijk voor de gebruiker en wordt het mischien een self-fulfilling prophecy.

Mischien is dat ook wel wat Gameloft wilt, dan hoeven ze alleen maar te ontwikkelen voor iPhone en dat is lekker makkelijk 1 platform ipv 2, dat scheelt kosten, zeker als er totaal net zoveel verkocht wordt omdat de mensen die dan geen Android kopen dan waarschijnlijk toch maar een iPhone kopen. Dat is eigenlijk wat Gameloft nu zegt: Mensen koop geen Android maar koop een iPhone, dan zorgen wij dat je onze iPhone Apps kunt kopen.

Van de andere kant, als er voldoende andere ontwikkelaars zijn die voor Android Apss maken en het, daardoor, en door de drive van Google, wel een groot succes wordt (en de HTC Hero schijnt dus wel al een succes te zijn, zij het, niet zo groot als Apple) dan loopt Gameloft straks achter de feiten aan want dan verkoopt zo'n beetje iedere zichzelf respecterende ontwikkelaar wel iets via de Android market behalve Gameloft.
*wat overigens een gratis iphone app is :P
en heb daarom gekozen
Je zegt 't helemaal goed, en precies waarom het draait! keuze

Iets wat velen van je collega's hier op t.net maar niet kunnen begrijpen lijkt het wel.

Je hebt een weldoordachte analyse (wellicht zonder er echt over na te denken, de kracht van een hoop mensen hier) uitgevoerd, en bent tot de conclusie gekomen dat Android jou ding is.

Ik ben een eindeloze tweaker, maar niet als 't om een mobiel gaat, of om hardware. Ik ga wel los op software. M'n telefoon en computers moeten gewoon werken. Voor mij was de keuze voor een iPhone weer meer voor de hand liggend. En ook dat is weer een keuze.

Geen van beiden zijn slechte keuzes (tenzij je er achteraf zelf op terug komt), maar mensen hier lijken dat hier maar slecht te begrijpen af en toe, en kunnen de keuze van hun medemens moeilijk in hun waarde laten.
Als Android voor nerds is, waar is de iPhone dan voor? Voor de yuppies? Het is nu niet dat Apple algemeen bekend staat om zijn Jan Modaalgehalte.
Dat Android open source is wil niet zeggen dat het alleen ICT freaks zijn die zo'n toestel kopen, Android biedt de mogelijkheid om het aan te passen als je wilt maar je kunt het ook kant en klaar kopen en is dus ook voor Jan met de pet beschikbaar. Net zo als dat met de iPhone is.

De iPhone is inderdaad geen hype, maar wel zwaar gehyped bij de introductie.
gehyped door wie ? apple ? ook altijd zo'n argument, apple laat mensen reclame voor zich maken, dat doen telecomproviders en mond op mond reclame.
Waarom verkoopt het toestel zo goed ? omdat het een hype is of omdat het een goed toestel is ? jan modaal of niet, voorlopig zijn ze niet aan te slepen.
Maar nu weet ik nog steeds niet waarom Android voor nerds zou zijn.

Ik zeg niet dat Apple de iPhone gehyped heeft (al zijn ze wat PR betreft erg goed en vonden ze de hype alles behalve erg) maar je kunt niet ontkennen dat er een flinke hype aan vooraf ging toen de 3G naar Europa kwam. En waarom dat was weet ik niet want het is een goed toestel en een goed toestel verkoopt zichzelf.
Komt ook omdat veel op adroid market gratis is. Je hoeft de dure apps niet want veel gratis apps zijn net zo leuk op android.
In de App store is ook veel gratis. Waarvan vele ook bijzonder leuk zijn. Je argument gaat dus voor beide platformen op.
De ontwikkelaars klaagden dat het meerendeel van de downloads gekraakte versies waren is een natuurlijke bijkomstigheid van de populariteit, hoe populairder een platform hoe interessanter het wordt om apps te kraken. Hieruit blijkt overduidelijk wel het potentiŽel van de iPhone....
Het blijkt dat kraken op de Iphone vrij simpel is, zo simpel zelfs dat ze het hebben geautomatiseerd.

http://www.gamasutra.com/...racy_the_inside_story.php

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True