Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 119 reacties

Een Canadese ontwikkelaar claimt dat het is gelukt om Android op een iPhone aan de praat te krijgen. Hij schreef de drivers vooralsnog alleen voor de eerste versie van de iPhone, maar de iPhone 3G zou ook makkelijk compatibel te maken zijn.

De ontwikkelaar, die blogt onder de naam Planetbeing, heeft nog niet alle drivers aangepast, waardoor niet alles werkt. In een YouTube-filmpje is te zien hoe hij verbinding maakt met wifi, een bericht ontvangt en belt. Hij heeft via provider Rogers verbinding met een gsm-netwerk, zo blijkt uit de meldingen in beeld.

Android start op via een eigen bootloader, OpeniBoot. Door in de bootloader lang op de Home-knop van de iPhone te drukken, start Android. Net als bij Haret, een tool waarmee Android op Windows Mobile-toestellen kan worden gedraaid, is eerst te zien hoe de kernel wordt geboot. Hoewel diverse anderen eerder beweerden Android op de iPhone te hebben gezet, is dit de eerste keer dat het echt lijkt.

De Android-port is vooralsnog alleen geschikt voor de eerste iPhone, die in 2007 in de Verenigde Staten op de markt kwam. De iPhone 3G zou makkelijk compatibel te maken zijn, voor de 3GS zou dat lastiger worden. Dat komt vermoedelijk omdat de 3GS een andere processor heeft dan de 3G en de eerste iPhone.

De ontwikkelaar biedt zijn Android-versie iDroid aan als download, maar op moment van schrijven was de download niet meer bereikbaar. Het is voor het eerst dat Googles mobiele besturingssysteem is geport naar de iPhone. Eerder gebeurde dat wel naar diverse Windows Mobile-toestellen, waarvan de versie voor de HTC Touch Pro2 momenteel het meest is ontwikkeld.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (119)

Maar wat heb je daar aan?

Een iPhone koop je in mijn ogen voor de software( het os) en misschien voor het design. Als je dan Android gaat draaien kan je net zogoed gelijk een normaal android toestel kopen.

Leuk dat het kan, maar het nut ontgaat me een beetje.
Er zijn veel mensen die wel het design, maar niet de software willen.
Voor deze mensen is dit de ideale oplossing. Het design van de Android-toestellen kunnen over het algemeen toch niet tippen aan de Iphone. Uiteraard is dit wel een kwestie van smaak.
Zoals ik inderdaad. Het design en de feeling van de iPhone vind ik echt geweldig alleen het o zo gesloten OS van Apple vind ik niks (hoewel mijnes ge-jailbreaked is maar dat terzijde). Met Android erop is dit voor mij een ideale combinatie.

[Reactie gewijzigd door defixje op 22 april 2010 10:15]

Inderdaad, ik heb het liefst Android op mijn foon, maar vind ik het ontwerp van een iPhone gewoon mooi. Ik zou dus best wel een iPhone willen hebben met Android erop.

Ook heb ik bijvoorbeeld een normale pc maar heb ik er het liefst (Ubuntu) Linux op. Wederom, ik vind de ontwerpen van Apple gewoon sexy. Zodoende dat ik bij mijn pc ook een Apple toetsenbord en muis heb gekocht. Zo heb ik het beste van alle werelden (in mijn optiek dan.. ;) ).
Quote : Wederom, ik vind de ontwerpen van Apple gewoon sexy.


Jij hebt zeker dat bericht van gister gelezen :D

'Mannen met iPhone aantrekkelijker'
Haha, nee die had ik niet gelezen. Helaas heb ik geen iPhone, maar een Motorola Milestone. Een stuk minder sexy (aldus oa mijn vrouwelijke huisgenote), maar desaltniettemin ben ik er erg blij mee.. vanwege Android dus..

Eigenlijk wil ik gewoon heel erg mooie ontwerpen, wat dan loopt op open-bron software. Tot zoverre gaat dat redelijk ok.. :)
huh dan koop je toch geen iphone ? :/ want laten we wel wezen - de software van android kan ook niet tippen aan de iphone.

[Reactie gewijzigd door bakman op 22 april 2010 09:57]

gelukkig hebben we nog mensen die met gefundeerde beweringen komen...
als de software van de iphone voor iedereen het beste werkt dan zou er geen markt zijn voor Android of bijv RIM en andere smartphones... De cijfers beweren het tegenovergestelde, er is een markt voor Android en RIM, sterker nog een groeiende markt, dus blijkbaar is de "alleen-heerserij" van Apple nog verre van waar...
Sterker nog, wanneer iedereen een iPhone heeft gaan de echte underdog-mac'ers wel met een nieuwe underdog (die dan elitair is natuurlijk) in zee...
Ja want Apple gebruikers kopen alleen een Apple om 'anders' te zijn dan de rest.....
Een deel wel ja, het is een vrij normale marketing techniek om je artikel duur/anders te maken zodat mensen zich er mee kunnen onderscheiden.
Klinkt krom, maar dat is ook het hele idee van mode. Met een groep iets "anders" doen om je te onderscheiden todat de groep te groot wordt, dan wordt er weer wat anders gezocht.

Ik moet altijd zo lachen om mensen die zie "alternatief" kleden. Als je dan in een jongeren centrum komt dan is 80% alternatief gekleed :-)
Er zijn meer mensen die dat beweren, vaak zonder ooit met Android te hebben gewerkt. Ik heb met beide gewerkt en ze werken allebei heel fijn. Mijn voorkeur gaat naar Android vanwege de "openheid" van deze OS.

Waarom Android op een iPhone? Waarom niet? Zo heb je toch beide besturingssystemen op 1 telefoon. Ze hebben beide hun voor en nadelen. Het is echt niet zo dat iPhone OS oppermachtig is zoals veel fans van iPhone dat beweren.

Probeer Android maar eens uit zou ik zeggen en dan zie je dat er meer op deze wereld is dan een iPhone OS.
huh dan koop je toch geen iphone ? :/ want laten we wel wezen - de software van android kan ook niet tippen aan de iphone.
Dat is een persoonlijke mening en voorkeur. Ik ben het met je eens, maar er zijn er genoeg die dat niet zijn, om uiteenlopende redenen.

Daarom kun je er ook eigelijk niets over zeggen. Zodra ik een keer een nieuwe iPhone heb zal ik op de oude zeker eens deze idroid proberen iig, gewoon omdat het leuk is, en kan. :)
Zelf heb ik een iPhone 3G en ben het absoluut niet (meer) mee eens met de Apple policies mbt software op de iPhone. Deze policies waren al slecht, maar zijn door de jaren heen enkel erger geworden.
Ik zal dan ook nooit meer een Apple toestel kopen.
Voor mij zou het installeren van Android op m'n toestel dus een mooie 'upgrade' zijn.
Ik ben het eens met je wat betreft apples policies. Maar om eerlijk te zijn, draai ik liever iets wat 'native' voor de telefoon is.

Ik wil graag wat klooien met mn telefoon dus mijn volgende wordt een N900 waarbij je itt de iphone je niet in allerlei bochten hoeft te wringen om eigen software te draaien.
Dat is precies het doel. Het gaat hier om het 'proberen', om de kick die je krijgt als het werkt. Het hoeft niet altijd nuttig te zijn :)
ik denk eerder voor de uitdaging.
uiteraard had andersom (iphone os on android) veel interessanter geweest ;)
Mensen die achteraf spijt hebben van hun iPhone en er op uitgekeken zijn maar niet het geld hebben voor een nieuw telefoon. Android was ook niet zo ver ontwikkeld toen de eerste iPhone uit kwam.
De software, of beter gezegd, de extreme controle die apple over de software wil zijn voor mij juist een reden om juist geen iphone te kopen.
Nou dan is het nu in ieder geval, na zijn voorganger de Macbook, een volwaardig product geworden

(De flash van Apple, en de functionaliteit via een ander besturingssysteem) :+

EDIT: meh het klonk leuker in mijn hoofd |:(

On topic: Ik vraag me af hoe het zit met de Android voor de n900, hier was toch laatst ook een nieuwsbericht over dat ze hem konden dualbooten?

[Reactie gewijzigd door jkommeren op 22 april 2010 09:56]

Ik heb veel bewondering voor deze hack.
Dit 'unbranding' op het meest elementaire niveau ;)
Het is geweldig om te zien dat de meeste zaken gewoon ook echt werken!

[Reactie gewijzigd door E_E_F op 22 april 2010 10:23]

hoezo unbranding? google en android zijn zware merken die al heel veel mindshare hebben.
unbranding als in: de originele branding er af halen en vervangen voor iets anders, waardoor je keuze hebt
offtopic:
*whoooot* *O* gefeliciteerd - weer een device wat linux draait. Wat is daar nu speciaal aan? Immers kan dat systeem op praktisch alle hardware functioneren. op de mobieltjes is het 85% van de gevallen een kwestie van haret aanspreken, en dan het systeem inladen. Zelfde truukje wat herhaald wordt, en steeds weer over wordt bericht. minimale nieuwswaarde imho. Het wordt pas leuk als men het apple/iphone os op een android draait - dat is nieuws waardig :X

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 22 april 2010 12:25]

En de board support code voor de S5L8900X SoC zat al in de kernel? Nee. Die is bijna vanaf scratch door planetbeing geschreven. Dus zeer zeker geen 'truukje'.
je vergeet alleen dat OS X ook een UX variant is? In theorie is het dus mogenlijk om iPhone software op elk ander stuk hardware te laten draaien dan alleen de iPhone..

Echter aangezien Apple zijn sources closed houd wordt het lastig.
Kan en zal ooit ook wel gebeuren denk ik..

kijk maar naar win95 die men op een PSP en een iPhone heeft weten te laten draaien.

[Reactie gewijzigd door To_Tall op 22 april 2010 10:33]

De Win95 was toch gewoon een emulator? Win95 is ook te draaien op een WinMo icm Dosbox. Draait wel voor geen kant maar ach.

Heb zelf ooit Win3.11 geinstalleerd via dosbox op mn WinMo Herald (overclocked naar +- 350mhz dacht ik), liep zo traag als maar kon.
Dat moet wel via een emulator, want win95 draait alleen op intel en gaat dus nooit werken op de processor van de iPhone.
Draait ook op AMD denk dat je ARM (gebruikt in de iphone) <> X86 (windows 95) bedoelt ;)
UX? HP-UX? Anders is het nog altijd Unix.
In theorie kun je windows ook op elk platform draaien. Dat iets een Unix is impliceert niet dat het opeens cross-platform is, tuurlijk, een hoop software zou wel 1 op 1 crossplatform te compilen zijn, maar dan zit je nog met de kernel, en die moet toch echt met de hand geport worden.

Wat betreft win95, dat draaide binnen een X86 emulator, dus dat is eigenlijk valsspelen.
Het gaat er dan niet zozeer om dat je windows werkend krijgt op een dergelijk apparaat, maar eerder je emulator. Verder heeft zo'n windows 95 install enkel toegang tot de virtuele resources die je VM bied, dus het niet zo dat je opeens je GSM module aan kunt spreken.
UX? HP-UX? Anders is het nog altijd Unix.
HP-UX is anders ook gewoon Unix hoor... Dus wat je met je eerste zin wil zeggen ontgaat me even. UX wordt overigens vaak gebruikt om Unix er mee af te korten.

Ook ik vind dit overigens weinig nieuwswaarde hebben, als het nou gelukt zou zijn om Windows te booten op een iPhone, dat zou imo meer nieuwswaarde hebben dan dit.
[...]
UX wordt overigens vaak gebruikt om Unix er mee af te korten.
Niet in mijn wereld hoor.
Ben ik wel aardig met je eens lol
Vraag is nu hoelang het duurt voordat Apple dit met een update blokkeert.
Waarom zou je willen updaten als je android draait?
Dualboot <--> iPhone apps.
omdat dit nu vele malen beter is dan iphone zonder android (oa. betere flash ondersteuning, mensen die mooie natuurfilmpjes willen kopen, etc.)

[Reactie gewijzigd door llee op 22 april 2010 21:23]

"flash" is juist wat er eerst aan ontbeerde :D
Dat hoofd van die vent toen Android in beeld kwam, geniaal! Je zag hem genieten! Dit is trouwens niet compleet nutteloos. Door de hardware hetzelfde te laten zijn, kun je mooi twee iPhones naast elkaar leggen en de OS'en testen. Op deze wijze kun je mooi zien wat het verschil tussen de OS'en is, onafhankelijk van de hardware. Een betere vergelijking dus!

EDIT: @Hieronder: ja, dat klopt. Denk wel dat het vergelijken van de OS'en dan alsnog beter is dan op twee verschillende toestellen. Of zou het niet?

[Reactie gewijzigd door 87Vortex87 op 22 april 2010 10:36]

Alleen zal de software van de iPhone waarschijnlijk wel geoptimaliseerd zijn voor de hardware en dat is Android natuurlijk niet. Ik denk dus dat je alsnog geen echt goede vergelijking kan maken?
Buiten dat inderdaad, al gaat android wat minder om met de cpu/mem zolang de hardware niet pas om het jaar vernieuwd wordt maar weekelijks/maandelijks nieuwe toestellen ontstaan. Zie het als een PC tegenover een console, de eerste tijd is een console sneller als die uit komt (wii even achterwege gelaten) maar in een bepaalde tijd streeft de PC de console voorbij tot er weer een nieuwe console is die weer even voor ligt ;)

Enige verschil is dat de hardware van de iphone niet echt ver boven de rest staat/komt te staan dus moeten ze het wel van de software hebben waar andere gewoon om de maand wat betere hardware gebruiken EN de software wordt met elke build nog is beter en sneller :)
Andoid is open dus dat kan prima geoptimaliseerd worden voor de hardware lijkt me.
Gaaf, maar jammer dat het zo langzaam is in vergelijking met iPhone OS :/
Inderdaad dit doet de Android naam geen goed zo langzaam te draaien op een toestel waar het niet voor gemaakt is ;)
Android is niet gemaakt voor 'bepaalde toestellen' immers mag jan en alleman een toestel maken en er Android op zetten, open toch?
Tuurlijk mag je het overal op zetten dat zeg ik toch niet! Open als het maar kan ja :)

Maar er is een verschil tussen een OS op een telefoon draaien en het er voor maken (in de zin van goede en geoptimaliseerde drivers + meer), lijkt me logisch dat elke android die op een toestel staat voor dat toestel is 'gemaakt'... Zo raar is het niet wat ik zeg hoor, het is 1 grote bonk logica zelfs dus waarom je nou weer moeilijk moet doen is weer is een raadsel!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 april 2010 12:57]

In zijn filmpje spreekt hij over zijn blog, iemand een linkje?
Op zich is dit wel interessant. Zelf vind ik Android veel fijner werken dan het Iphone OS. Tenminste als je Android helemaal naar je eigen wensen tweakt, zoals ik heb gedaan.

Daarentegen vind ik de hardware van de Iphone wel stukken beter dan de Android phones die ik tot nu toe heb gebruikt. De Desire en Legend horen daar niet bij, dus daar kan ik niets over zeggen.

Met de komst van de Iphone 4G??, zullen er vast een heleboel Iphone 2G en 3G te koop worden gezet. Die kun je dus wellicht goed gebruiken/een tweede leven geven met Android er op. Mits de hardware voldoende is tov bv de systeemeisen van Android 2.1.

[Reactie gewijzigd door Zewatanejo op 22 april 2010 10:39]

Systeemeisen lijken me wel snor te zitten het lijkt redelijk te draaien op de 1ste versie... Dus op zich moet dat wel te doen zijn, misschien valt er hier en daar nog wat te optimaliseren, deze jonge heeft natuurlijk zodra het mogelijk was dit naar buiten gebracht en niet eerst een paar maanden geoptimaliseerd ;)
Ikzelf vind Android een zwaar butt OS, maar toch wel leuk dat het ook op de iPhone te draaien is. Hopelijk komt er ooit nog een tijd dat je net als op je computer zelf kan kiezen welk OS je draait. Dan kan ik een Android phone kopen en er iPhone OS op draaien ;)
Die tijd komt zeker wel maar Apple met ze butt OS (je eigen woorden anders had ik ze niet gebruikt) zal daar nooit aan mee doen :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 april 2010 11:52]

Voor iedereen die behalve denkt dat Android echt 'open' is (zie eerdere posting), maar wie denkt dat het beter is dan de Iphone, lees het volgende verhaal. In combinatie met de mythe dat Android wel open is en de niet functionele werking in de praktijk begrijp ik het enthousiasme niet voor Android, maar dat is misschien ook omdat ik niet gewend ben te tweaken aan mijn telefoon, maar er gewoon gebruik van maak, wat velen niet kunnen begrijpen omdat die niet kunnen begrijpen dat er werkelijk software is die gewoon uit de doos werkt ipv uren nutteloze aanpassingen te hoeven doen voordat het een beetje werkt.

http://money.cnn.com/2010...lbusiness/google_android/
Denk toch dat je de insteek van Android ook niet begrijpt, buiten dat Android ZELF wel degelijk Open Source is ongeacht wat het linkje van je zegt. Je moet niet tweaken bij Android, maar het kan en mag wel als je wilt :) En bij andere platformen (naja eigenlijk doel ik gewoon op dat van Apple) mag en kan dat niet (tenzij je je garantie weg gooit)...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 april 2010 13:54]

En dat is het verschil tussen Android-gebruikers en iPhone-gebruikers.

Android-gebruikers kopen hun telefoon om 'm te kunnen tweaken.

iPhone-gebruikers kopen hun telefoon om 'm te kunnen gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Boris Jeltsin op 22 april 2010 18:25]

Je hoeft Android niet te tweaken, maar het kan wel ;) Werkt zo al prima hoor, hoor me vrienden niet klagen iig en die tweaken zeker niet (allemaal)... Gewoon de pluspunten van de iPhone en WM tegelijk :D

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 april 2010 09:54]

Waarom zou je dit willen???
Dit is het grootste voordeel uit je iphone slopen.
serieus de appstore (en de rest trouwens) is waanzinnig gebruiksvriendelijk..
Figure out of je Mac OSX Mobile op een HTC kan draaien ofzo, tenminste nuttig.

[Reactie gewijzigd door Iv0o op 22 april 2010 10:43]

Waarom? Waarom zou je linux proberen te installeren op een Amiga? Waarom zou je NetBSD proberen te installeren op een koffiezetappraat?

We zijn tweakers, dit soort dingen houden we van. Praktisch nut? Is dat relevant dan?
gebruiksvriendelijk..
Je verwart beginnersvriendelijk met gebruikersvriendelijk.

Ik heb zelf graag van al m'n apps losse installers, dan ben je niet afhankelijk van derden als je je toestel opnieuw wilt inrichten of het op een ander toestel wilt zetten.
Laat Apple's grootste voordeel nou tegelijkertijd het grootste nadeel zijn! DE rede waarom mensen vaak geen iPhone hoeven ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 april 2010 11:47]

Je bedoelt die handvol tweakers die om 'bepaalde redenen' geen iPhone willen?
Wel meer dan een hand vol tweakers hoor, bij tweakers ligt dat getal nog hoger maar ook non ict mensen heb ik horen zeggen dat ze het niet fijn vinden dat alles zo gecontroleerd moet, zelfs de grootste Apple fan op me werk (webdesigner) zegt het :)

En ja buiten de prijs om zal dat toch 1 van de grootste redenen zijn waarom iemand geen iphone wilt ja kan weinig andere dingen bedenken buiten $$ om jij wel?...

Maar inderdaad veel mensen weten niet eens op hoe erg ze gecontroleerd worden, erg lullig voor die mensen maar mensen die wel voor zichzelf denken zullen snel genoeg inzien dat het toch echt zowel een voor als nadeel is ongeacht welke van de 2 ze het zelf vinden!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 april 2010 12:11]

Maar inderdaad veel mensen weten niet eens op hoe erg ze gecontroleerd worden
Praat me eens bij, over welke controle heb je het dan ? Die over de apps in de appstore ? Of word ik soms ook persoonlijk gecontroleerd ?
Aan je reactie te zien weet je precies wat ik bedoel, tuurlijk bedoel ik de apps en al het andere er om heen, ze controleren (met andere woorden beperken) inderdaad ook de gebruiker (niet persoonlijk), want je mag zo goed als niks zelf bepalen... En ja dat leert Nederland ondertussen ook wel, die iphone hype kan wel is een keer knappen binnen een jaartje ;)

Nederland wordt steeds slimmer he :) Thanks to LOI!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 april 2010 13:50]

Ja dat van die apps wist ik natuurlijk wel, maar je brengt het een beetje alsof iPhone bezitters persoonlijk in Apple's macht zijn.

Als je je telefoon als een generiek "computing device" ziet kan de geslotenheid van de appstore je inderdaad in de weg zitten (in de praktijk valt dat meestal nog wel mee). Maar veel mensen zien hun telefoon als een dedicated device, zoals bijvoorbeeld ook een spelconsole dat is, en zijn sowieso gewend dat dat ding in een bepaalde vorm komt waar niet al te veel aan te veranderen valt. Voor die mensen is het gemak waarmee ze een appje installeren al een hele vooruitgang tov hun oude nokia 6230 (willekeurig voorbeeld van een telefoon).

En er zal ongetwijfeld een groep huidige iPhone bezitters zijn die een ander platform wil proberen omdat daar meer te 'knutselen' valt, maar of dat ook echt de grote massa gaat zijn valt nog te bezien. Apple gelooft dat duidelijk niet en bouwt op de huidige manier verder aan het platform. En vergeet niet dat dat platform ook in z'n huidige vorm al heel wat beweging in de markt veroorzaakt heeft (denk aan android, wm7), wat me op zichzelf positief lijkt.

Gelukkig mag je als consument uiteindelijk gewoon zelf beslissen.

[Reactie gewijzigd door edwingr op 22 april 2010 14:28]

Ja dat van die apps wist ik natuurlijk wel, maar je brengt het een beetje alsof iPhone bezitters persoonlijk in Apple's macht zijn.
Nou ik kan het niet hard maken maar zo komt het hier behoorlijk vaak over, en dan niet van de haters maar juist van de 'lovers' ;) Die kijken niet meer verder als steve ze neus is nee... maar bewijs heb ik er niet voor, gewoon onderbuikgevoel ;)
gewoon onderbuikgevoel
Tjah daar kan ik niet zoveel mee aangezien de 'haters' vaak minimaal net zo ver gaan.

Ik probeer je iets inhoudelijks te vertellen en jij komt met een "onderbuikgevoel". Beetje jammer.

[Reactie gewijzigd door edwingr op 23 april 2010 11:51]

Die Planetbeing is toch ook van het Dev-Team?

iig, leuke ontwikkeling. Hopelijk komt er snel een release voor de iPhone 3GS dan ga ik hem zeker is een keer proberen erop.