Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 24 reacties

Apple voert overnamegesprekken met ontwikkelaar Handseeing. Het Chinese bedrijf ontwikkelt webapplicaties en -games, en is een partner van serverfabrikant Sun. Een iOS 4-programma ontbreekt vooralsnog in de portfolio van Handseeing.

HandseeingAdjunct-directeur Tian Bo van Handseeing bevestigde de eerdere geruchten vrijdag: "We zijn al enige tijd in gesprek". Het overnamebedrag van 150 miljoen dollar waarover wordt gespeculeerd wilde hij niet bevestigen. Wel grapte hij: "Hoe hoger, hoe beter." Of het genoemde bedrag reëel is, valt moeilijk te zeggen. In juni 2009 kreeg Handseeing nog een kapitaalinjectie van 5,6 miljoen euro van een investeringsmaatschappij in ruil voor 25 tot 35 procent van de aandelen. Apple heeft in ieder geval genoeg in de oorlogskas; volgens de jongste kwartaalcijfers heeft het 40 miljard dollar aan cashreserves te besteden.

Waarom Apple juist dit bedrijf zou willen overnemen is overigens onduidelijk. Handseeing heeft tot op heden geen iOS-applicaties gemaakt. De in 2005 opgerichte ontwikkelaar Handseeing heeft op dit moment ongeveer 200 mensen in dienst en maakt zogenoemde rich internet applications. Vorig jaar nam Sun Microsystems het Chinese bedrijf in de arm om samen te werken aan een community-site waarbij veel gebruik werd gemaakt van dergelijke ria's. Samen werkten de bedrijven aan Tianya Club, een van de meest bezochte Chinese websites. Handseeing brengt ook games uit op basis van de Java JGnet-engine. Het eerste spel van de ontwikkelaar verscheen in 2009: de rts-game Q-online.

Mogelijk heeft de game-ontwikkeling Apples interesse; er gaan al langer geruchten dat Apple met eigen applicaties de gamesmarkt wil betreden. Ook benadrukt het bedrijf uit Cupertino vaak de gamingmogelijkheden van zijn iPod touch, iPhones en iPad, terwijl gaming ook bij de desktops en laptops van Apple een steeds prominentere rol speelt. Als er een daadwerkelijke overeenkomst uit de gesprekken voortvloeit, wordt dat Apples eerste overname in China.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (24)

Ik ben het met bovenstaande berichten eens. De overname van een Chinees bedrijf met zoveel kennis van Internet applicaties is een grote toevoeging in de strijd om de Chinese markt.

Op deze manier kunnen ze sneller reageren op wensen vanuit de markt (en uiteraard de wensen van de overheid, want dat zal zeker ook een grote rol spelen). Ga er maar van uit dat dit bedrijf specifiek voor de Chinese markt rich internet applications gaat ontwikkelen. Van games tot musiek/film download shops.

Op deze manier voorkom je problemen die Google o.a. heeft gehad. En je kan nog zo'n groot bedrijf zijn, in China trek je toch aan het kortste eind als je een issue krijgt met de overheid. Kortom, een goede zet van Apple.
Apple lijkt zeker geďnteresseerd in game-ontwikkeling, maar dan met name op het iOS platform. Dit was wel op te maken uit afgelopen WWDC. Apple medewerker (en voormalig 'id Software' medewerker) Graeme Devine liet zien wat tegenwoordig mogelijk is op de iPhone m.b.t. graphics en gameplay. In een team van 3 man (2 ontwikkelaars / 1 grafisch designer) hadden ze in 2 maanden een Diablo-achtige game ontwikkeld die gebruikt werd in vele presentaties bij die WWDC. Graeme liet weten dat hoewel ze deze DIablo-kloon niet gaan voltooien, ze wel aan het werk waren aan een nieuwe game. Het is niet onwaarschijnlijk dat deze nieuwe game meer is dan slechts een tech-demo.

Bij deze WWDC werd onder andere uitgelegd hoe je bijvoorbeeld shaders gebruikt in je applicatie, hoe je optimaal gebruikt maakt van de OpenGL pipeline, hoe je spellen een goede besturing geeft (Apple is blijkbaar niet erg tevreden over de vele 'virtuele' on-screen joypads die je op veel iPhone spellen ziet) en andere tips, bijvoorbeeld hoe je ervoor zorgt dat grafisch ontwerpers makkelijk de content kunnen wijzigen, zonder dat je steeds een game opnieuw moet compileren om te testen. Al dit soort tips geven wel aan hoe belangrijk gaming aan het worden is voor Apple, maar dan wel op het iOS platform en niet onder Mac OS X zelf.
Dat Mac OS X niet de focus heeft, heeft er mee te maken volgens mij dat bij Apple de laptop verreweg de meest verkochte vormfactor is. Nou is ook in de Windows-hoek de laptop populairder dan de desktop, maar niet in zo'n scheve mate.

En het probleem met laptops is, dat deze altijd concessies moeten doen aan performance (vanwege de vorm, gewicht, koeling, batterijduur, etc.). Natuurlijk zijn er wel gamelaptops, maar in principe bepaalt de desktop welke verwachting gamers hebben en dat red je al snel niet op een Macbook Pro.

Op mobiele telefoons liggen de eisen aan games heel anders. Daar verwachten mensen veel minder van, en daar kan Apple dus op veel gelijkere voet (wat zeg ik, ze zijn zowaar een concurrent voor DS en PSP) het spel meespelen.
Opzich hoeft er weing te gebeuren op osx, het is daar met name de externe game support (waar apple geen invloed op heeft) en de opengl adaptatie (idem) die het aanbod maken, zodra dat aanbod groot genoeg gaat worden zal ook apple daar wat meer werk in steken (betere opengl support bijvoorbeeld). Verder staat de technische (en gameplay) ontwikkeling van games praktisch stil door het succes van consoles, dus men kan zo weer aansluiten indien nodig.
China is zeker interesant als markt. Daar gaan ook de verkoop van appeltjes zeer goed.
De verkoop van nagemaakte Apple producten gaat er stukken beter. En dat is moeilijk te veranderen gezien de nationalistische instelling van de Chinezen, en het feit dat legitieme Apple hardware veel te duur is voor de gemiddelde Chinees.
Bij zulke titels denk ik altijd in eerste instantie dat het om een persoon gaat 8)7

Opzich wel een slimme zet om als eerste met een gaming bedrijf in China binnen te komen. Die chinezen zijn volgens mij nog altijd gek op games. Misschien kan Apple hier op de langere termijn weer wat zieltjes mee winnen :)
Ja, die Chinezen zijn zeker gek op games. :9~

Kijk maar in dit recentelijke bericht van T.net:
China voert wet in die gamesverslaving moet tegengaan

OT
Dit is zeker een slimme zet van Apple. China heeft 1,3 miljard inwoners. Daarvan zullen er vast wel een paar geďntereseerd zijn in de producten van Apple.
Wellicht willen ze meer doen met de chinese markt?
Apple was toch ook bezig met een server park voor cloud-computing? (http://www.techzine.nl/ni...voor-cloud-computing.html)

grote kans dat ze een nieuwe dienst gaan oprichten en deze ontwikkelaar daarvoor nodig hebben.
Ik denk dat het hier echt om de markt gaat maar meer om Apple zijn toekomst in games te voorzien van een zekere factor.
Geheel terecht is deze markt lastig en daarin heeft Apple weinig tot helemaal geen credits (dacht ik?). Het opkopen van zo'n bedrijf zal een stap in de goede richting zijn.

Een bijkomend iets is dat China natuurlijk een markt is waarin Apple zeker geďnteresseerd is. Ik denk dat Apple probeert zijn hardware daarbij ook beter af te stemmen op de Gamemarkt.

Gezien de aandacht dat games tegenwoordig krijgen bij Steve Jobs zijn presentaties bij de iPad/iPhone/e.d. is het zeker dat Apple de markt van game tegemoet wilt komen.
40 miljard?! Is het wel handig voor een bedrijf om zoveel geld op de bank te hebben staan?
Is het wel handig voor een bedrijf om zoveel geld op de bank te hebben staan?
Ja, dat is zeker handig.

Allereerst bieden grote reserves veel zekerheid. Daarnaast biedt het -naast de traditionele methoden van cash spending zoals acquisities, dividend, en buybacks- , ook grote voordelen met betrekking tot de inkoop van schaarse onderdelen zoals LCD-schermen voor de iPhone.

Hier een quote uit een opinieartikel van Businessweek
Businessweek
Apple spent $500 million each for long-term supply agreements on LCD display panels from LG and flash memory from Toshiba. Apple’s large cash pile has served as a crucial strategic hedge against markets for important parts that sometimes run short as supply and demand fluctuates. Apple could reduce its cash considerably and still have plenty of money to hedge against future shortages. And when those shortages occur, Apple is assured of a steady supply. That’s good thinking.

[Reactie gewijzigd door JanvdVeer op 6 augustus 2010 18:53]

In Nederland niet, dan betaal je je stijf aan belastingen. Maar misschien in de USA wel? Ik weet dat mijn bedrijf ook een miljard euro in kas heeft.
Dat lijkt me ook wel belangerijk om te weten als het om je eigen bedrijf gaat. ;)
In Nederland schijn je JUIST goedkoop uit te zijn als multinational. MS schijnt bv. ook al zijn geld door Nederland te sluizen.
Waarom dan al die berichten in het nieuws over bedrijven die uit Nederland vertrekken door de hoge belasting en bureaucratie hier?
Omdat de regelingen aangepast worden? Maar The_Double heeft wel gelijk. Als je _heel veel_ geld hebt is NL vrij handig. Neem bijvoorbeeld het grote aantal superbands (Rolling Stones bijv.) die zijn geld via NL wegzet. Voor multinationals zijn er ook handige regelingen in NL. Ik ken de kosten-baten-analyse niet van dit soort zaken voordat mensen gaan piepen. Maar ik kan me voorstellen dat een paar duizend man aan het werk hebben (en dus loonbelasting betalen) ook lucratief is voor de overheid.
Zembla heeft er een documentaire van gemaakt:
http://bit.ly/aNorvW

[Reactie gewijzigd door The_Double op 10 augustus 2010 16:51]

Ja, want Apple heeft alles op 1 rekening staan waar ze ook hun uitgaven mee doen zoals de energierekening, internetabonnement, personeelsalaris, etc. :X
Bijdehand :z
Als je nou ook nog even opgelet had tijdens je lessen economie dan had je 'wellicht' begrepen dat Daanieo bedoelde dat als geld op de bank staat dat over het algemeen een slechter rendement oplevert dan dat het wordt geinvesteerd. Niet iedereen in de wereld had z'n vijf gulden en twintig cent bij ICEsave staan...

De meeste aandeelhouders worden erg zenuwachtig als een bedrijf 40 miljard bij de bank heeft en er verder niks nuttigs mee doen.
Rich internet applications... precies Adobe met Flash Player (daar staat hetzelfde bij).
Kan vanalles zijn uiteindelijk.
Het overnamebedrag van 150 miljoen dollar waarover wordt gespeculeerd wilde hij niet bevestigen. Wel grapte hij: "Hoe hoger, hoe beter."
Zal uiteindelijk wel wat lager liggen dan.
40 Miljard cashreserves... kom ik aan met mijn magere spaarrekeningetje. :+

China is zeker een interessante markt.
Bijna 1.5 miljard inwoners is een leuk afzetgebied. :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True