Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 110 reacties

Apple heeft kort na de introductie van de iPhone 4S in China de fysieke verkoop in zijn winkels in Beijing en Shanghai gestaakt. Consumenten moeten voorlopig online bestellen, omdat de lange rijen bij de fysieke verkoop tot problemen leiden.

In een verklaring liet Apple weten dat de fysieke verkoop vooralsnog niet wordt hervat, om de veiligheid van klanten en medewerkers te garanderen. De fabrikant roept klanten op om de iPhone 4S online te bestellen. Ook is het mogelijk om het toestel via provider China Unicom te kopen of via Apple-resellers.

In Beijing werden eieren gegooid en leuzen gescandeerd, nadat Apple-medewerkers omriepen dat de winkel niet open zou gaan. Door de grote hoeveelheid mensen moest de politie eraan te pas komen om de menigte uiteen te drijven. Daarna werd de toegang tot de winkel afgesloten. Er zouden ongeveer zestig mensen in de rij hebben gestaan die in opdracht van wederverkopers een iPhone 4S moesten bemachtigen. Omdat ze geen toestel wisten te bemachtigen kregen zij, ondanks twaalf uur te hebben gewacht, niet uitbetaald.

Het is niet ongebruikelijk dat de introductie van een nieuw Apple-product tot lange rijen voor de winkels leidt. Normaal gesproken zorgt dit echter niet voor grote problemen. De iPhone 4S is in Nederland al sinds eind oktober te koop. Het is niet bekend wanneer de verkoop in de Apple-winkels in Shanghai en Beijing wordt hervat.

iPhone 4S - Beijing Apple-winkel
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (110)

Ik stond afgelopen Vrijdag zelf in de rij in Shanghai, voor de Pudong Apple winkel.

Om half 5 's ochtends kwam ik er aan en rond half zeven werden alle mensen die stonden te wachten met (lage) dranghekken afgesloten van de straat. Iedereen binnen de hekken werd beloofd dat ze twee iphones konden kopen, en dat het dus niet nodig was om voor te dringen. Dat heeft iedereen enigzins wat gekalmeerd en het duwen geminimaliseerd. De verkoop zou officieel om 7 uur 's ochtends beginnen.
Rond 8 uur werden de eerste mensen binnengelaten in de winkel en rond 10 uur had ik eindelijk mijn twee iphones.

Er was veel politie op de been, aangezien er een enorme menigte verwacht werd. Maar alles verliep zonder kleerscheuren en ik vond dat Apple alles heel goed geregeld had om met zo'n grote menigte om te gaan.
Als mensen bij de Beijing winkel het geduld niet kunnen opbrengen om even te wachten na de opgegeven openingstijd van 7 uur 's ochtends en vervolgens met eieren beginnen te gooien, verpesten ze het voor de rest. Erg zonde...

Er waren inderdaad er veel mensen die waren ingehuurd om twee iphones voor de "doorverkoop" te kopen. De 16Gb iphone 4S kost 4988 RMB en kan worden doorverkocht voor 5500-5600 RMB; een winst van dik 60 Euro per telefoon.
Dat zijn aardig wat (gemiste) inkomsten voor de doorverkopers en de migrant werkers die waren ingehuurd om te wachten.

Met de online boekingen voor "store pick-ups" vallen helaas alle iphones in de handen van doorverkopers, die speciale software hebben om bij een nieuwe levering van iphones meteen alles te boeken. Dit is al het geval in Hong Kong, waar het gros van de iphones direct de grens over naar China verdwijnt om voor een dikke winst doorverkocht te worden.

[Reactie gewijzigd door Renminbi op 16 januari 2012 20:03]

dit is niet het hele verhaal. Er stonden namelijk ingehuurde mensen in de rij, en die werden boos omdat ze niet betaald zouden worden als ze geen telefoon zouden bemachtigen.

edit: ingehuurd door mensen die de telefoons weer door wilden verkopen. Bron

[Reactie gewijzigd door SecondReality op 16 januari 2012 11:20]

Dat heb ik ook zo ongeveer gelezen. Het ging hierbij om daklozen en migranten die 120 yuan (omgerekend 15 euro volgens de bron) zouden krijgen als ze een Iphone 4S konden bemachtigen voor de wederverkoper. Maar ik moet wel toegeven dat er niet expleciet vermeld werd dat de onrust door die groep mensen onstaan is. Wel kon ik lezen dat die mensen voor niets in de rij gestaan hebben.

Bron:
http://www.gsmhelpdesk.nl/read.php?id=6696&ch=1

[Reactie gewijzigd door rcor op 16 januari 2012 11:28]

Nouja, en voor hetzelfde geld werd die wederverkopen ingehuurd door Apple.
Apple had perfect een stock kunnen voorzien die groter was, men heeft deze beperkt om een wachtrij en media aandacht te genereren.

edit: ik vraag me af of ze op Apple HQ NL dit soort artikels ook niet actief "modereren". Alle normale en te verwachten reacties worden weggemod.

[Reactie gewijzigd door Psychnosiz op 16 januari 2012 13:13]

Dat is onzin. Wat er gebeurd is dat op zo'n introductie dag er heel veel handelaren naar de paar Apple stores toekomen. Snel wat toestellen scoren en dan de toestellen op TaoBao zetten of aan mensen in de rij(!) proberen te slijten. Gevolg was dat je bij de Apple store bv lange tijd na de introductie van de iPad 2 nog steeds geen iPad 2 kon krijgen terwijl die bij de andere electronica winkels (bijvoorbeeld die naast de Apple Store) wel te krijgen waren.

Dit probleem is eenvoudig op te lossen door gewoon meer voorraad te hebben en meer kassa's open te gooien. Die scalpers kunnen enkel wat verdienen doordat de winkel na hun actie moet zeggen dat ze uitverkocht zijn. Als ze nooit uitverkocht raken (moet toch te doen zijn, die dingen worden in China gemaakt) verdienen de scalpers niets en dunt de groep snel uit. Want wie gaat er nu extra betalen als het via de normale kanalen ook leverbaar is.

Helaas levert Apple echter te weinig producten en dus is het voor scalpers aantrekkelijk om dit te doen.

Tel daarbij op dat het volgende week Chinees nieuwjaar is (en er dus luxe cadeau's gekocht worden) en de overheid de scalpers bij de treinstations het werken vrijwel onmogelijk heeft gemaakt en hopla, dan krijg je deze puinhoop.
Een heel gebruikelijke praktijk. Ik heb mijn iPhones/iPad nooit bij de Apple store zelf gekocht. (Ik woon in China). Ik ga altijd naar een van de vele kleine telefoon winkeltjes. Die hebben de telefoon zelf niet op voorraad maar bellen dan een of meerdere van deze scalpers op die de telefoon vervolgens komen brengen. Uiteraard rekenen ze hier een premie voor - meestal iets van 200 yuan. (Soms ook veel meer, maar dan loop je uiteraard de winkel gewoon voorbij.)
Waarom zou je extra betalen als je 't ding ook gewoon online kunt bestellen, en dan niet de zwarte markt van een bestaansreden voorziet?
Omdat je dan al gauw een maand aan het wachten bent en voor 25 euro ander de telefoon binnen 1 dag krijgt?!
Bron voor je verhaal?
Dit is een bekend verhaal in China. Koop alle voorraad bij Apple op en verkoop het om de hoek verder. En om de hoek kun je letterlijk nemen. De trappen om de winkel heen staan vol met verkopers.

Doordat Apple consequent te weinig hardware in China aanbiedt is dit bij elke introductie vaste prik. De vraag is dan ook waarom Apple maanden(!) na de wereldwijde introductie nog niet in staat is om in de mega Apple winkel in The Village aka Sanliturn voldoende voorraad te regelen.

In mijn ogen is dit een typisch voorbeeld van Apple Marketing. Wereldwijde aandacht en de klant kan de producten niet bemachtigen. Terwijl de toestellen bij de andere elektronica ketens in Beijing gewoon te verkrijgen zijn.... Je zou het ook aan gebrek aan organisatie talent kunnen wijten, maar daar geloof ik echt niets van.
Dit gaat zels nog verder somehow is Apple naast de lokale producenten Huwei & co. de enigste met 3G. Dus wil je 3G ontkom je niet aan een Apple gezien dat de lokale mobieltjes niet echt indrukwekkend zijn. Zelfs HTC wordt niet ondersteund idem voor m'n Blackberry, je betaald extra voor de support maar komt niet verder dan EDGE. Vrij deprimerend.

Ook wel aardig is dat verhoudingsgewijs iPHones erg duur zijn los maar met een contract kosten ze +- 40 euro per maand. ChinaMobile is beperkt in de data maar kent nagenoeg een nationaal Wifi netwerk dus daar kun je dan ook op intappen. Bijkomend effect omdat ze zo duur zijn (ik woon naast Hong Kong) zie je mensen iphones kopen in HK en deze dan illegaal de grens overnemen en daar stevig op verdienen.

Het blijft dan ook wel een apart verhaal dat ondanks dat Apple een goede relatie met de Chinese overheid heeft (ik vraag me overigens af wat voor effect op het inspecteren van de data heeft) toch stelselmatig achter blijft tov de rest van de wereld met releases maar ook nog eens de prijs flink drukt. Het mooie is dan wel weer de gemiddelde Chinees die centen heeft lijkt het weinig te interesseren dat ze veel duurder zijn zolang ze maar met een iPhone/iPad rond kunnen lopen.
Het gaat er hier niet om dat er te weinig telefoons waren om te kunnen verkopen en dat het daarom zo druk was. Het was er gewoon zo ontzettend druk dat de mensenmassa niet gecontroleerd kon worden. En dat was dus niet veilig en daarom is de zaak afgeblazen.

Dat ze dit niet van tevoren aan hebben zien komen is natuurlijk wel een beetje dom. :)
Zo dom is het helemaal niet. Waarschijnlijk hebben ze inderdaad niet genoeg op voorraad, wat de schaarste alleen maar groter maakt.

Dit past heel goed in de iHype strategie. Om een of andere reden zijn er veel mensen die denken dat ze zo'n ding nodig hebben. Blijkbaar is het ook belangrijk dat je het gisteren hebt dan dat je het morgen hebt. IMHO is dat compleet onzinnig, maar er zijn blijkbaar een hoop mensen die zo denken.

Daarnaast levert een tekort en/of gigantische drukte gratis reclame en aandacht op. Hierdoor worden de producten nog gewilder.

Tenslotte is er ook nog een praktische reden. Als je al deze mensen op een dag van zo'n ding wil voorzien, heb je een hele grote winkel nodig, een heel groot magazijn en een hele grote voorraad. Het is gewoon een stuk rendabeler als de mensen het hele jaar lang in kleinere aantallen langs komen. Het scheelt gewoon een behoorlijke investering.
Bijvoorbeeld Globaltimes.cn schrijft er over:
Thousands of people were paid to line up at Beijing’s two Apple Stores at Sanlitun and Xidan for a buy-off of the iPhone 4S, which are launched on the Chinese mainland this morning.

Scalpers, people hired by scalpers and even some who claim to be Apple employees, started gathering at the two Apple stores as early as 5 pm yesterday, ready for the night-long wait until the stores began to release the iPhone 4S at 7 am today.
Heel verwonderlijk is het overigens niet. Hetzelfde gebeurt ook al bij lanceringen in Amerika / Europa, alleen dan wellicht op wat kleinere schaal.
He maar hoe verdienen ze er geld op dan ?Wie koopt er nou een Iphone die duurder is dan in de Ishop ??
Doordat de winkels door hun voorraad heen zijn, is de vraag veel groter dan het aanbod.
Basis van het marktprincipe dus, wanneer mensen in dit geval de iPhone 4S 'MOETEN' hebben, zijn ze bereid om hier meer geld voor neer te leggen.

Ditzelfde gebeurd af en toe ook bij grote voetbalwedstrijden of concerten (wanneer de kaarten zijn uitverkocht, kaarten doorverkopen voor een veel hogere prijs).
Vraag en aanbod h. Gigantische vraag en het aanbod blijft achter. Mensen die niet werken wachten tot hij eindelijk goed verkrijgbaar is betalen graag iets meer on m als eerste te kunnen showen aan vrienden.
He maar hoe verdienen ze er geld op dan ?Wie koopt er nou een Iphone die duurder is dan in de Ishop ??
Net als met de eerst xbox360, ps3, iphono, etc het geval was, duurder doorverkopen dan de nieuwprijs omdat het nog schaars is en er altijd mensen zijn die niet wakker liggen van paar honderd euro meer of minder maar wel graag als een van de eerste het product willen hebben.

De eerst ps3 werden voor 1000 tot 3000 dollar doorverkocht, winkel prijs was 500 en 600 dollar(20 en 60GB versie).

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 16 januari 2012 14:07]

Dit is ook niet het hele verhaal, hou er rekening mee dat er alleen een van de twee winkels is gesloten in Beijing, waarschijnlijk omdat dit is gebeurd
It also transpires that initial reports were fairly accurate: an Apple Store employee, who is a foreign national, did indeed attack one individual (the Chinese man in the top picture?) and beat him, in a misguided attempt at restoring order.
http://www.penn-olson.com...-beaten-3-others-injured/
Kunnen we spreken van een aggressieve verkooptechniek van Apple :+

Natuurlijk gaat het verkeerd dan, en hier ligt de echte probleem met Apple
China, with nearly one billion mobile phone users and about half a billion Internet users, is a huge and fast-growing market for smartphones and computer products, analysts say.

The Chinese mainland, Hong Kong and Taiwan compose Apple's second-largest market after the United States. China contributed 16 percent of Apples's revenues during its fiscal quarter ending September, growing almost three times from a year earlier.

But the California-based company only runs two authorized stores in Beijing and three in Shanghai.

http://news.xinhuanet.com...012-01/14/c_131359319.htm
5 authorized stores voor HEEL China met 1 miljard mobiele telefoon gebruikers?? 8)7

Om mijn berich meer nuances mee te geven
Beijing's retailers said scalpers raised the black market price for a basic version of the iPhone 4S from about 5,100 yuan to 5,500 yuan on Friday as the products were sold out in all authorized stores within hours. Apple sold the new smartphone for 4,988 yuan on its own official website.

[Reactie gewijzigd door cyuen op 16 januari 2012 11:53]

Dit is ook niet het hele verhaal
Euh, ik weet niet hoor, maar je haalt incidenten door elkaar. In het artikel dat SecondReality aanhaalt staat:
Likely, it reminded the store’s managers of the scalper who was beaten up the last time Apple launched a product here and they decided just to can the whole thing.
Wat vervolgens verwijst naar het artikel dat jij daar quote. Dat gaat dus over de verkoop van de iPad 2 een tijdje terug, niet naar de huidige verkoop van de iPhone 4S. De kans is groot dat dat hele incident juist de reden is geweest om de hele boel maar van tevoren af te blazen, om conflicten te voorkomen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 16 januari 2012 11:51]

Het is echt niet nodig om SecondReality zo af te blaffen, jongens, hij heeft namelijk gewoon gelijk.

http://www.standaard.be/mobilia/cnt/DMF20120113_038
Heb je hier ook een bron voor? Niks persoonlijks maar vaak worden dingen voor waarheid aangenomen terwijl het uit de duim gezogen is, zogezegd.

En bronnen zijn vaak ook zeer onbetrouwbaar, als het bijvoorbeeld van nu.nl komt of iets dergelijks. Dan roepen ze iets willekeurigs om het nieuwsgehalte te verhogen.

Dit laat trouwens wel zien hoe groot de doelgroep is voor de Iphone (4S)

[Reactie gewijzigd door kaluro2 op 16 januari 2012 11:19]

Heb je hier ook een bron voor? Niks persoonlijks maar vaak worden dingen voor waarheid aangenomen terwijl het uit de duim gezogen is, zogezegd.
het is algemeen bekend dat in China er een enorm scalper probleem is. Groepen mensen die zoveel mogelijk voorraad opkopen, om die vervolgens tegen veel hogere bedragen te verkopen.

Wat dit artikel niet vermeld, maar alle andere artikelen die je kunt vinden over dit onderwerp wel doen, is dat in Bejing al voor de beoogde openingstijd van 7 uur rellen uitbraken tussen echte klanten en scalers, waarbij de SWAT teams van de politie moesten uitrukken. (Ik geloof dat Bloomberg live verslag uitbracht daarvan)
Ik snap ook niet dat je hier een "Spotlight" voor kan krijgen zonder je verhaal te onderbouwen met bronnen.

Als je een bron voor me hebt dan waardeer ik je info enorm, nu ben ik wat terughoudend met het geloven van de waarheid in je post.

Dit ondanks dat ik geen fan van Apple ben en me keer op keer verbaas als ik zie wat voor evenement een lancering van een product of opening van een store weer met zich meebrengt.

*edit, a.d.h.v. je edit met bronvermelding, de "ontopic" omgezet naar een "informatief", heb je er ook nog gratis een boost bij ook :)

[Reactie gewijzigd door GateKeaper op 16 januari 2012 11:31]

Ik snap ook niet dat je hier een "Spotlight" voor kan krijgen zonder je verhaal te onderbouwen met bronnen.
Dat zou ik opzich met je eens kunnen zijn, als het niet dit hele weekend al op de meeste nieuwssites voorpagina nieuws was. Tot Bloomberg aan toe.
Context:
Naast Chinezen die hoopte zelf een iPhone te kunnen scoren, waren ook veel migranten en daklozen 'ingehuurd' om voor wederverkopers in de rij te gaan staan. Hen werd een bedrag van 120 Yuan (circa 15 euro) in het vooruitzicht gesteld als zij een iPhone 4S konden leveren aan de wederverkoper. bron
Niet door Apple zelf zoals min of meer gesuggereerd werd.
Leuk dat je dat er zelf bij hebt bedacht maar dat staat toch echt niet in de post. Dus nee, niet min of meer gesuggereerd, je leest dingen die er niet staan. Voor degene die een beetje bekend zijn met het scalper probleem in China (wat best wel bekend is) is het niet heel raar om er niet expliciet bij te vermelden dat ze dus niet door Apple zelf waren ingehuurd.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 16 januari 2012 11:40]

Ik weet niet of je het doorhebt (blijkbaar niet) maar je zet jezelf gewoon te kijk hoor. En meningen mogen altijd, alleen houden we niet van geschreeuw, vrij simpel. Daarnaast houden we ook niet zo van meningen die gewoon totaal niet kloppen, wanneer het in het artikel staat uitgelegd.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 16 januari 2012 13:09]

Laat me denken aan die aflevering van southpark over de iCentipad. Why can't it read!!!
Misschien moet je minder hard schelden met vette tekst notabene, want het blijkt gewoon te kloppen, het staat gewoon in het artikel trouwens. Hou je gemak.

[Reactie gewijzigd door Jack Flushell op 16 januari 2012 11:59]

nou laten we even voorop stellen dat jij hem uitmaakt voor een duimzuiger, oftewel een leugenaar. nogwel in dikke text gedrukt. hierbij hem belachelijk makende, terwijl je zelf fout zit.
hou dan ook alsjeblieft op met nog verder te gaan je gelijk te halen. je hebt het niet, je hebt jezelf al voor paal gezet, en meer reactie`s maakt dat alleen erger.

ontopic: ik kan me niet voorstellen dat de store uberhaupt een vooraad had om al deze mensen te voorzien van een iphone. en als dit wel zo was, betekent het dan niet dat zij nu blijven zitten met een gigantische vooraad iphone`s?
Snap niet dat er nu nog van die mega rijen voor de 4S staan, de Chinezen hadden toch allang de 4s kunnen importeren, of heb je een chinese variant nodig die met chinese netwerken overweg kan?
Importeren is niet zo eenvoudig als het klinkt. De meeste Chinese bankrekeningen kunnen niet gebruikt worden voor internationaal betaalverkeer (niet zonder veel papierwerk). Daarnaast loop je een groot risico op een fikse import toeslag die elk voordeel dat je zou hebben bij zelf importeren doet vervagen.
De Hong Kong versie wordt al langer verkocht in China via importeurs.
Er zijn geen verschillende versies, maar mensen kopen telefoons graag in de officiele winkel waar garantie beter wordt geregeld. Importeurs staan niet bekend om hun aftersales service.
sorry dat ik het zeg, maar is het ook niet een beetje overdreven hoe druk het is op die foto?
Het is maar een telefoon :?

Goede stap van Apple om de deuren gesloten te houden i.v.m. veiligheid. Lekker verpletterd worden in de menigte zodra de deuren open gaan is geen goede reclame.
Ik vraag me ook af waarom je uberhaupt nog in de rij gaat staan als het zo druk is. Maarja wie kent die foto's niet van die Mediamartkt in Berlijn, ook zo'n massale opkomst.
De uiteindelijke klant (de Chinees met iets meer dan gemiddeld geld) staat dus ook niet in de rij (afgezien van enkele fanboys uiteraard, die zijn er altijd bij). Voor een kleine premie huur je een scalper in of koop je in een winkeltje dat zaken doet met deze scalpers. Het zijn dan ook voornamelijk scalpers die in de rij staan.

Bron: ikzelf (regelmatig zelf via deze scalpers gekocht).
In China is alles overdreven druk.. een dorp voor hun is een stad met 1 miljoen mensen
dat is dan weer overdreven. een stad met 1 miljoen inwoners is een kleine stad.
Dit is in Sanliturn. Daar is het altijd druk. En chinezen houden nu eenmaal van in de rij staan. Als je nu foto's maakt bij 1 van de vele treinstations in China zie je vrijwel dezelfde lange rijen.
ik neem ook altijd eieren mee als ik een iphone ga kopen en uren in de rij ga staan }>
ontopic:
zou het verder ook niet erg fijn vinden als je daar al even staat en ze roepen dat om, dan voel je, je ook gewoon genaaid.
Zou direct naar de eerste beste samsung winkel wandelen, dan maar niet.
Ik vind het zelf ook al bijzonder dat er mensen zijn met eieren...

Maar goed, ik zou uberhaubt niet in zo'n lange rij gaan staan voor een (naar mijn mening) t dure telefoon. Dan maar een weekje later zo de winkel binnenlopen, niet?

Maar goed, als je weet dat er altijd lange rijen zijn, dan zorg je er toch voor dat het goed geregeld is vr je open gaat? Misschien standaard zichtbare politie in de buurt, alleen op afspraak of van te voren reclame/bekend maken dat het alleen online te koop is, zoals ze nu 'al' gaan doen.
"als je daar al even staat"? Je bedoelt een hele nacht met zo'n -10C op de teller...
Welk normaal mens doet dat nou voor een telefoontje 8)7
Een dakloze die rond moet komen van veel te weinig geld en betaald krijgt om in die rij te staan, zodat ie weer voor 1 dag eten kan kopen.
Voor 1 dag? 120 yuan kun je als het moet een maand van eten! 120 yuan is een dag salaris voor een redelijk betaalde kantoorbaan hier in Beijing... Voor een groot deel van China is 120 yuan een week salaris!
Ik vind het echt schrikbarend hoe mensen zo hersenloos achter een product/merk aanlopen.
En voor wat, is het nou zoveel beter dan een Iphone4? Wat heb je aan die extra power het is maar een Iphone.
Het is geen multimedia/game pc of whatever waar snelheid en extra cores echt belangrijk en merkbaar is.

Ik vind het echt erg dat mensen hier zo achter aanlopen, ze lijken wel gehersenspoeld, dat is toch niet normaal? Bij totaal vernieuwende producten kan ik me het voorstellen, mensen willen iets nieuws, er komt een soort van opwinding/spanning bij kijken. Ik noem maar iets b.v. een tamagotchi of een furby oid.
Maar kom op, een bijna identieke telefoon...
Dat noemt men marketing,net zoals er idioten zijn die een tas voor enkele 1000en euro's kopen(Louis Vutton) of vrouwen een in de Fillipijnen handgemaakte schoenen voor 800euro kopen(Louboutin,Jimmy Choo's) of een koptelefoon met de kwaliteit van niks (Beats by Dre)

En het is marketing die kwaliteit naar de verdoemenis helpt in de hedendaagse industrie.
Het is niet alleen marketing maar ook kwantiteit!
En de mensen die er intrappen. Als mensen er niet zo gevoelig voor waren bestond het niet.
Hoezo heeft Apple het begrip marketing niet begrepen ?ze verkopen voor miljarden aan overpriced producten met een campagne die de "superieuriteit"van Apple ophemelt. En de massa die gelooft het ook alsof het een religie is. Hetzelfde kan je ook zeggen over de merken die ik heb aangehaald.

Apple heeft het begrip marketing uitstekend begrepen.
Welke campagne? ik heb nog nooit een reclame gezien van Apple, op wat abri posters van T-Mobile en Vodafone na.

Ook op internet zie ik nooit reclame banners van Apple.
In Belgi/ Nederland is het idd beperkt, maar vele andere landen.. wow om de 5 minuten "magic"
Verbaast me dat zoveel chinezen geld hebben voor een iPhone 4S...

(tenzij die daar goedkoper is)
Mij niet. China produceert een heleboel producten die over de hele westerse wereld (Europa, USA en Japan) in de winkel liggen. En die producten maken ze niet voor niks. Daar verdienen ze geld mee.

China is dan inmiddels ook de 2de of 3de economie ter wereld (ik weet niet zeker of ze Japan al voorbij zijn).
De economie in China draait als een tirelier. Daardoor kijken de meesten niet om naar het besteden van een of meerdere maandsalarissen voor een gadget. Het geld dat je vandaag hebt is morgen toch minder waard, dus waarom zou je het vandaag niet uitgeven? (Als in: continue stijgende lonen, niet als in inflatie)
Maar worden de rijen niet langer, als er niet meer verkocht wordt ?
Als ze niet verkopen, dan zullen er ook geen rijzen ontstaan aan de Apple-winkels h :)

Uiteraard zullen bij de resellers en bij China Unicom wl langere rijen ontstaan, want het is niet omdat Apple de mensen nu aanraad online te bestellen dat ze dat nu ook gaan doen. Men kon vanaf dag 1 al online bestellen via Apple dus als ze dat niet deden hebben ze er wel hun redes voor (onderandere voor die zogenaamde scalpers). Dat zal Apple echter worst wezen.
Apple heeft 5 Retail Stores in heel China, dus technisch gesproken heb je het dan over een dik 250 miljoen potentiele klanten per winkel, en winkels die verwacht worden grote hoeveelheden te hebben. Van resellers zijn er heel veel meer en die krijgen per winkel veel minder units, en dus zijn de kansen op die extra grote rijen die echt serieuze crowd-control problemen opleveren veel kleiner.
Euh nee.
Nog geen 10% van de chinezen zou zo'n ding kunnen betalen, en als ze het geld al hebben denk ik dat ze er wel wat beters (lees: voedsel, kleding ed.) voor kopen. Zo'n iphonetje is enkel weggelegd voor de rijkeren in de grote en provincie steden.

Zelf snap ik niet waarom je in godesnaam in de rij zou gaan staan voor een telefoon. Zeker omdat als je 'm online besteld je 'm maar een dag later hebt.

Ik snap sowieso de hele heisa rond een te klein, te duur telefoontje niet.
Waar haal je dat percentage vandaan? Want ik zie zeer veel mensen met zo'n overrated iPhone lopen in China.

Volgens mij kunnen meer dan genoeg mensen dat betalen hoor of heb je nooit van sparen gehoord? Maar vele jongeren in China zijn gewoon verwend en krijgen die iPhone wel van hun ouders.
Een echte of eentje 'almost as good as the real one' zoals een verkoper op straat hem aanprees?
Een echte of eentje 'almost as good as the real one' zoals een verkoper op straat hem aanprees?
dan had je een buitengewoon eerlijke, de meesten liegen gewoon en zeggen dat ie echt is. (m'n vriendin zat afgelopen week in Shanghai, waar dat het geval was)
Ik denk dat je je daar nog wel eens in kan vergissen. China is enorm groeien en ik ben er zelf nu zo'n vier keer geweest en dit jaar ga ik weer.

De graad qua hoeveel luxe winkels er zijn t.o.v. van nederland is veel groter. winkels als Louis vuitton en Burberry e.d. is vele malen groter las hier.

Chinesen zijn gek op luxe producten en geven daar dan ook veel meer geld aan uit in vergelijking tot nederlanders.
Maar worden de rijen niet langer, als er niet meer verkocht wordt ?
Waarom zou je in de rij gaan staan bij een winkel waarvan je weet dat 't daar niet verkocht wordt?
OT: op de foto lijkt het net of het Apple Logo de maan is :-)
Apple heeft het toch goed voor elkaar. Hoe krijg je anders mensen zo gehersenspoeld in een enorme rij voor de deur van je winkels, die agressief worden als ze niet hun geld kunnen uitgeven aan n van je producten. En dan die foto: alsof er een goddelijke verschijning heerst over de kudde die daar beneden zich staat te verdringen. Kapitalisme ten top :)
Kapitalisme? Eerder kuddegedrag. De meute wil nu eenmaal dit merk. Je bent juist onderscheidend als je geen Apple (of Samsung, of HTC) hebt.
"Onderscheidend willen zijn" is natuurlijk net zo goed kuddegedrag. Want met jou miljoenen anderen die per se "onderscheidend" willen zijn. Gevolg is dat de halve wereld inmiddels met een Android-telefoon loopt ;)

Onderscheidend hoor!

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 16 januari 2012 11:53]

Tja als je ander commentaar van onder andere jezelf moet geloven wel, immers is geen 1 android telefoon het zelfde toch? Was dat nou niet het grote 'nadeel', fragementatie? :P