Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

De Chinese provider China Unicom heeft in het eerste weekeinde dat het bedrijf de iPhone aanbood, in totaal vijfduizend exemplaren van het toestel verkocht. Apple zei eerder te hopen dat de Chinese markt de verkoop van de iPhone zou opstuwen.

China Unicom verkoopt de iPhone sinds afgelopen vrijdag, maar lange rijen voor de winkels en enorme aantallen verkochte exemplaren lijken vooralsnog uit te blijven. In het openingsweekeinde zou de provider vijfduizend iPhones hebben verkocht, schrijft persbureau Reuters. China Unicom heeft inmiddels een miljoen klanten die zich ingeschreven hebben voor het nog beperkte 3g-netwerk van de provider.

De Chinese versie van de iPhone 3GS heeft op last van de regering niet de beschikking over wifi, om ervoor te zorgen dat klanten gebruik gaan maken van mobiel internet via 3g. China Unicom had in augustus aangekondigd de iPhone te gaan verkopen. Apple heeft hoge verwachtingen van de release in China, bleek tijdens de bespreking van de financiële resultaten. Veel iPhones werden al geïmporteerd in China. Bovendien heeft het land de grootste afzetmarkt voor mobieltjes en smartphones ter wereld. Provider China Unicom heeft meer dan 150 miljoen klanten.

Naast het ontbreken van wifi is er nog een obstakel: de prijs van de Chinese iPhone ligt op bijna 5000 yuan. Dat is meer dan de helft van het gemiddelde maandinkomen in China. Daardoor is de iPhone beschikbaar voor een slechts beperkte groep, schrijft de Chinese krant China Daily. Bovendien is de iPhone in Hongkong een kwart goedkoper, meldt de krant.

Eerste iPhone verkocht in China
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

Wat denk ik nog veel meer uitmaakt, is dat de chinese overheid enkele maanden geleden toch WiFi toestaat op telefoons.. Echter waren de iPhones zonder wifi al verkocht en geproduceerd.. mogelijk dat veel mensen afwachten tot dat de iPhones met WiFi in de winkel liggen..
Maar is dat een hardware of firmware beperking ? Apple moet wel een erg grote markt verwachten als de wifi chip er inderdaad niet in zit (ik meen zelfs dat die met bleutooth/GPS geintergreerd was).

Als het puur een firmware toepassing is is wifi natuurlijk makkelijk weer aan te zetten bij een update of jailbreak. Het zou me niks verbazen dat het net als de simlock en firmware signing dit via een server bij apple verloopt (bij de firmware installatie wordt er dan via internet bepaald welke functies beschikbaar zijn (zoals thetering, simlock en wellicht ook wifi).
De iPhone mag nu wel origineel gereleased zijn echter iedere Chinees die zich een iPhone kan verloorloven heeft er al eentje geimporteerd. Daarnaast zijn er ook nog talloze KIRFs in de omloop die een fractie van de prijs kosten. Als het daadwerkelijk zo is dat de nu gereleaste iPhone ook nog eens ge-gimped is lijkt het me des te meer reden dat deze dus helemaal niet verkoopt. Ik denk dan ook wel dat Apple zich in zijn voet geschoten heeft met het lange wachten op een goede overeenkomst.
In belgie is het 5-600 euro. Dat is echt toch wel niet de helft van het gemiddelde maandloon.
1200 euro netto, ongeveer 1800 bruto, ik denk dat je schikt als je hoort hoeveel mensen in NL dit verdienen. Maar die hebben waarschijnlijk ook geen Iphone.
Je inkomsten zeggen ook niet alles, ligt ook aan je uitgaven.
Heb je in verhouding tot je loon een reteduur huis ja dan kan het niet.
Zit je in een goedkoper huis, of zoals de echte tweaker//nerd betaamd nog bij paps en mams in de kelder ;) zegt die 600 euro niet zoveel.
Vraag het de postbode eens die in dat soort wijken bezorgt. Een wijk waar ik zaterdags wel eens bezorg heeft ook een paar straatjes 'minima' en zelfs een straatje 'sociale huurwoning', en hoewel de oude volvo's, mercedessen en aftandse polo's wel het soort auto's zijn wat je daar verwacht (hoewel, auto? neem het OV!), zie je gek genoeg in veel woonkamers daar luxe artikelen staan (grote LCD/Plasma TV's, speakers), en roken velen daar als ketters (ook luxe). Iets absurds als een €40/mnd iPhone zal me niet verbazen, de hele marketing van Apple lijkt zich te richten op de wat minder 'snappende' gebruiker.
Wat jij beschrijft klopt in zekere zin, maar dat is bij lange na niet overal het geval.

En dat de marketing op dat soort mensen richt is onzin, op welke manier doen ze dat dan?

Overigens, ik kom maandelijks, soms wekelijks bij bijeenkomsten waar rijke mensen tot multi-miljonairs samenkomen, en "gek genoeg" hebben de meesten een iPhone (of twee). (Helaas hoor ik niet bij die groep :P)
De hele 'I am a PC" en "I am a Mac" en de Apple on Campus advertenties (X koopt een echte laptop, Y koopt een macbook, hoe vaak zou X aan Y vragen of hij macbook mag lenen?) dragen gewoon voort op structurele onjuistheden en het 'beeld' wat bij de tokkie-kaste bestaat over Windows 98/ME, maar in feite op enkele problemen dr nVidia na (waar Apple over kan meepraten) gewoon al >JAREN< niet meer relevant zijn.

Enig idee hoe vaak Y vraagt of hij z'n powerpoint presentatie vanaf mijn laptop mag laten zien omdat zijn macbook niet aan de beamer past, weer eens met een rotte accu ergens in een reperatie desk ligt, of omdat hij last heeft van al een paar krasjes op de unibody?
Mee eens
Enig idee hoe vaak Y vraagt of hij z'n powerpoint presentatie vanaf mijn laptop mag laten zien omdat zijn macbook niet aan de beamer past
Als dit zakelijk is vind ik het heel slecht van de IT organisatie. Wij hebben voor bepaalde managers mac book airs gekocht en die kunnen wij mbv usb met elk soort beamer connecten die er maar is (standaard bijgeleverd vanuit onze leverancier en het betreft: oa vga, dvi, hdmi en mini display port)!
Ik zie de link niet tussen niet-correcte reclames en de "tokkie-klasse"? En al die Apple ads zie ik meer als satire (met een kern van waarheid) dan "overhalen door sterke en juiste argumenten te geven". Bijv. die ene ad dat PC 99% van het geld aan reclame uitgeeft en slechts 1% aan "fixing Vista", en op het laatst alles maar naar "reclame maken" schuift. Hieruit kun je niet concluderen dat de ad voor "domme mensen" is, want ik vind de reclame grappig en het zet me aan het denken over de onderliggende boodschap. Daardoor krijgt Apple een pluspunt van mij voor "stijl"/"grappig" en ik ga meer informatie zoeken over hoe Microsoft met zijn geld te werk gaat.

Als voorbeeld natuurlijk. ;)

Dat Y zijn zaakjes niet in orde heeft (door simpel een verloop-kabeltje aan te schaffen) is zijn eigen schuld. En dat iemand een keer een rotte accu heeft, ja dat kan. Maar aangezien Apple "iets anders is dan een gewone laptop" en een beetje een hype is, vallen die mankementen op. Als je eens oplet zie je dat "gewone" laptops vaker mankementen hebben. Zoals bij ons zijn er wekelijks problemen met mensen die problemen hebben met drivers, niet werkende programma's, netwerkproblemen, etc. Terwijl de Macs meestal problemen hebben met Windows-compabiliteit, iets wat je Apple niet heel erg mag verwijten vind ik.
Enig idee hoe vaak Y vraagt of hij z'n powerpoint presentatie vanaf mijn laptop mag laten zien omdat zijn macbook niet aan de beamer past, weer eens met een rotte accu ergens in een reperatie desk ligt, of omdat hij last heeft van al een paar krasjes op de unibody?
Als dat je sterkste anti-macbook argumenten zijn dan hoef ik de rest van je tekstje al niet eens meer te lezen. Powerpoints openen kan al jaren (MS office bestaat ook voor OS X wist je dat? OoO opent powerpoints ook prima), waarom je geen beamer aan je macbook zou kunnen hangen ontgaat me volledig, dat rotte accu verhaal volg ik ook niet helemaal want de accu's die Apple gebruikt zijn precies dezelfde als die van andere fabrikanten en van problemen met de nieuwe niet-verwijderbare accu's heb ik nog nooit gehoord. En wat je over de alu unibody zegt gaat echt helemaal nergens over, wil je nu daadwerkelijk beweren dat een stevige kast van hoogwaardig materiaal een nadeel is ten opzichte van goedkoop kraakplastic zoals waar de meeste laptops van gemaakt zijn?

Dat je die reclames debiel vind snap ik wel, ik vind precies hetzelfde, net als zo goed als alle reclames van andere fabrikanten ('the Wow starts now!'), maar de rest van je verhaal komt een beetje rabiaat anti-Apple over, het gaat zogezegd niet echt ergens over wat je zegt.
Dat is vreemd. Uit onderzoek blijkt namelijk dat Mac gebruikers gemiddeld genomen slimmer zijn dan PC gebruikers. Blijkbaar klopt er iets niet aan je verhaal.
Ik denk dat er veel meer mensen met een inkomen van 1500 euro of minder zijn dan je denkt...

(ik niet overigens ;) anders krijg ik daar weer vragen over)
Dat is inderdaad niet de helft van het gemiddelde, maar dat gemiddelde word dan wel weer omhoog geduwd door extreme lonen, 1200 netto is een heel normaal loontje. Voor zover ik weet is het ongeveer de beginschaal van een bachelor.
Als je bij ons de Iphone koopt dan kan die ook nog wel eens richting de helft van het gemiddelde maandinkomen gaan.

Icm abbo's ligt da tnatuurlijk anders, maar toch.

Daarnaast is de gemiddelde chinees natuurlijk zoals in het artikel staat slim genoeg om er 1 te importeren met WEL de volledige functionaliteit.
Kleine correctie:) 5000 yuan IS voor heel veel mensen (lees: grotendeels) een volledig maand inkomen :) En de mensen die t importeren zijn ook meestal mensen die vrij rijk zijn en zoiets kunnen betalen. Ook importeren is niet echt goedkoop. Kijk maar naar de prijzen wereldwijd. De mensen die t importeerden die deden dat ook alleen omdat de iPhone niet leverbaar was in China en NIET omdat t goedkoper zou zijn.
En daar komt bij dat heel veel landen geen telefoons koppelen met abbo's (weet niet of dat in china ook zo is)
3 jaar geleden was mijn vrouw (een Chinese) administratief bediende in Shenzhen (tegen Hong-Kong) en verdiende daar gemiddeld 2000yuan per maand (met veel overuren).
Dat beteken dus dat ze zonder te eten en te wonen 2,5 maand nodig heeft om een iphone aan te schaffen. De meeste chinezen zullen dus een jaartje moeten sparen om zo een toestel aan te schaffen. Om het na een jaar of 2-3 terug van de hand te doen?
Vijfduizend lijkt me niet echt iets om over te juichen... Vijftigduizend was waarschijnlijk meer volgens verwachting geweest.
Als je telefoon zo populair is zoals Apple dat wil laten zien dat had je meer in de 100 duizenden moeten denken. Een bestaande userbase van 150 miljoen mensen en een markt van nog veel groter zie ik zelfs 50k als heel slecht... Wat ik wil zeggen de hype is over :D
Uiteraard... in China zijn de mensen eenmaal anders als hier (qua wat ze zoeken in telefoons, maar ook qua aanbod wat er momenteel daar is qua telefoons), en ook de telefoon zelf, waarom ga je een wifi-loze halen, voor een 'onbetaalbare' prijs voor de helft van de mensen, als je n met wifi kan halen uit het buitenland, en goedkoper?

Was de altijd maar weer beginnen over de 'apple hype' hype maar eens over.
Lijkt me niet dat de iPhone een hype is.
De iPhone is er gewoon, het is op afstand het meest gebruikte mobiele device op internet.
(Zie bijvoorbeeld http://www.iphoneclub.nl/...s-mobiel-internetverkeer/ )
Dat er sommige tweakertjes zijn die dit niet willen zien en het een hype blijven noemen, ondanks de iPhone er al sinds midden 2007 is, wat bijvoorbeeld langer is dan bijvoorbeeld Android, vind ik een beetje zielig.
Opvallend is dan dat deze zelfde tweakertjes ditzelfde Android geen hype vinden en het een glorieuze 'iPhone-killer' toekomst voorspiegelen...
Dit gaat over China, jij praat over de China + de rest.

Wat niet wil zeggen dat de verkoopcijfers tegenvallen.
als er gebreken zijn zoals geen wifi en als het de helf kost van gemiddelde maandloon, waarom wordt er dan niet geupdate en daarna op de markt brengen en goedkoper of zo..
Het geen wifi was een eis van de overheid als ik me niet vergis. Dus ja, daar kan je dan weinig aan updaten.
Die verkoop valt inderdaad erg tegen voor een land met zoveel inwoners. Is het niet omdat de Chinezen een stuk voorliggen op techniek en de iPhone in hun ogen een simpel telefoontje is? Hier zie je de Chinese toeristen lopen met de nieuwste snufjes, zoals HD-camcorders die hier nog uit moeten komen. Of mobieltjes met ingebouwde beamer.

@ZpAz, hier dus: http://www.chinavasion.co...s-touchscreen-cell-phone/
Ik heb niet gezegd dat dit alleen in China gedistribueerd wordt. Maar ze zijn er meestal wel 't eerste bij, naar mijn idee.

[Reactie gewijzigd door TomasE op 4 november 2009 17:33]

Telefoon met ingebouwde beamer, heb je daar een voorbeeld van? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat zoiets enkel in China zou worden geproduceert en gedistribueert.
5000 yuan.
Wat een oplichters zijn ze dan hier in Europa zeg.
5000 yuan is ongeveer 150 euro
Absoluut gezien heb je gelijk.
Maar het feit is dat een gemiddeld maandinkomen in China z´n 160 euro is (in 2006), in tegenstellen tot het inkomen van Jan Modaal van 2300 euro bruto in Nederland. Relatief gezien is het dus een stuk duurder.

@Tukkertje-RaH
Je hebt helemaal gelijk dat Appel zijn eigen prijsstelling heeft en dat men dat absurd kan vinden, het is maar wat de gek er voor geeft (Persoonlijk vind ik het te duur). Maar dat neemt niet weg dat de prijsstelling in China nog extremer is dan in Europa. Tevens ben je niet verplicht een Iphone te kopen, je kan ook een voor een goedkopere concurrent gaan.

[Reactie gewijzigd door Electrowolf op 4 november 2009 13:32]

precies - relatief gezien wel. Maar in absolute zin niet, en verkoopt Apple dezelfde telefoons (hardware wise gezien dan) in China voor een fractie van de prijs waarvoor ze hier over te toonbank gaan....

Zulke verschillen in bijvoorbeeld voedsel vind ik nog wel begrijpeljik - het uurloon in China is veel lager dan hier, dus het bakken van een brood en dus het brood zelf zijn daar goedkoper. Maar de iPhone komt gewoon in grote containers naar Europa en zou dus niet veel duurder hoeven zijn dan daar (en kom dan niet aan met verschepingskosten - al die plastic rommel die bij de Bart Smit ligt voor een paar stuivers komt daar ook vandaan).

Het is dus een weloverwogen keuze van Apple om z'n producten hier tegen een hogere prijs te verkopen, of in China tegen kostprijs of minder. En dat kan dan inderdaad scheve gezichten oploveren zoals Xixili hierboven...

Edit - zie net in de posts hieronder dat de koers van de Yuan wat onderschat is - de iPhone kost in China omgerekend 500 euro. Da's niet veel minder dan in Europa, dus wat dat betreft doet Apple het niet gek!

[Reactie gewijzigd door Tukkertje-RaH op 4 november 2009 15:26]

Zou er daar geen abbonement aan hangen?

En zoals hieronder is het dus +- 450 euro.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 4 november 2009 14:59]

Nou... 5000 Yuan is ongeveer 500 euro en geen 150 euro.
Het is altijd rond de 10 yuan op 1 euro.
dit zet inderdaad hetgeen in een iets beter perspectief,
zojuist even op GWK de "koers converter" erbij gepakt:

5000 yuan remninbi = 454,14 euro en scheelt het niet zoveel als bij ons, voor dat wisselgeld hebben ze de wifi er niet in hoeven stoppen zeg maar...

edit: typo's

[Reactie gewijzigd door skoozie op 4 november 2009 13:45]

dat komt omdat ze in china in verschil met europa weinig verdienen voor het werk dat ze uitrichten, dus worden producten ook super goedkoop.
waarom denk je dat alles made in china is tegenwoordig(goedkoop)
Volgens het bureau der statistieken van China lag het gemiddelde inkomen in stedelijke gebieden in 2007 op ongeveer 25.000 Yuan per jaar. Buiten de stedelijke gebieden (meer dan de helft van de bevolking van China) ligt het inkomen op ongeveer een derde daarvan.

Je kan dus wel zeggen dat de grote meerderheid van China nooit een iPhone zal kunnen betalen.
Naast het ontbreken van wifi is er nog een obstakel: de prijs van de Chinese iPhone ligt op bijna 5000 yuan. Dat is meer dan de helft van het gemiddelde maandinkomen in China...

Uhh, beetje doeloze uitspraak, vind je niet?

De I-phone hier is kost ook meer dan de helft van het gemiddelde maandinkomen.
Het modaal in nederland is geloof ik rond de 1600 netto. De 3g kostte toen deze uitkwam ook meer dan 800 euro..
idd het is een beetje erg doeloos, de iphone is nou eenmaal duur vergeleken de maandlonen
Het verschil is dat er heel veel chinezen zijn die net van hun maand inkomen hun familie van eten kunnen voorzien!

Al zou je in Nederland al de luxe uitgaven niet mee tellen houd zeker 85% van Nederland een klein beetje geld in de maand over!
"Netto modaal inkomen in 2009*
Het netto modaal inkomen is in 2009 ongeveer: € 19379,52- per jaar, 8% vakantietoeslag meegerekend.
Per maand is dat netto: € 1614,96,-- inclusief vakantietoeslag of
€ 1495,33 exclusief vakantietoeslag. "

bron : http://www.google.nl/url?...yObu2aKgInLAgEtdTaOrFZwlg
Tuurlijk gaat niemand een iphone kopen zonder wifi..... als je er dan ook nog een met alle functies goedkoper kan importeren

[Reactie gewijzigd door Ghostface9000 op 4 november 2009 12:24]

ik denk dat dat proces - waarbij er goederen vanuit het buitenland China in moeten - niet zo vlekkeloos werkt als je denkt. De douanepapieren voor het importeren van spullen in China zijn redelijk veeleisend... Als dat proces wel had gewerkt, dan waren er toch al veel meer iPhones ingevoerd?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True