Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties

Apple heeft een overeenkomst getekend met China Mobile over de levering van iPhones voor het netwerk van de provider. China Mobile is met 760 miljoen klanten de grootste provider van de wereld en het bedrijf rolt in rap tempo 4g uit.

China Mobile logoEr waren al langer geruchten dat Apple en China Mobile overeenstemming hadden bereikt, na jaren van onderhandelen. Zondag maakte Apple bekend dat de iPhone 5S en 5C vanaf vrijdag 17 januari voor China Mobile beschikbaar komen. Apple heeft de iPhones geschikt gemaakt voor de netwerken van het bedrijf. "We zijn blij dat de iPhone op China Mobile ondersteuning krijgt voor onze 4g lte tdd- en 3g td scdma-netwerken", zegt de voorzitter van China Mobile Xi Guohua.

Met de overeenkomst krijgt Apple er potentieel een gigantisch aantal gebruikers bij. China Mobile heeft meer dan 760 miljoen klanten. De aanbieder rolt momenteel het grootste 4g-netwerk van de wereld uit. Momenteel biedt de provider 4g aan in zestien steden, waaronder Beijing, Shanghai, Guangzhou en Shenzhen. Tegen eind 2014 hoopt China Mobile een half miljoen 4g-basisstations geplaatst te hebben, waarmee meer dan 340 Chinese steden bediend zouden kunnen worden. In 2009 bracht Apple overigens de iPhone in China voor het eerst uit, via een overeenkomst met China Unicom, de op een na grootste provider in het land.

Apple iPhone 5S

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (62)

Volgens Katy Hubert van Morgan Stanley (analist) is het mogelijk dat Apple 12 miljoen nieuwe Iphone verkopen kan gaan realiseren bij de launch van de verkopp van Iphones in China per 10 januari.

Ik geloof dat een zwak sales resultaat van de iPhone 5c een trigger zal zijn voor China Mobile om een partnership voordeliger te kunnen aangaan met Apple.

In China heeft Samsung smartphone haar marktwaarde van 14% al zien stijgen naar 21%
Lokalere verkopende partijn, Lenovo Groep en Sina Tech hebben in totaal een marktwaarde van 11% zien stijgen naar 14%

Huawei Technologies bezit nu de 4e plek met een marktwaarde van 9%
Apple pakt momenteel nog maar 6% marktwaarde in China, wordt verwacht dat dit de komende 2 jaar gaat verdubellen.

Apple haar prijs strategie voor zowel de 5s als de Iphone 5c hebben getoond dat deze telefoons alleen de ''high-end'' markt aantippen, deze markt zal er niet snel in bijdragen in ontzettend snelle verkoop groei. Deze zal meer stabiele winst opleveren en betere marge's voor Apple.
Overigens worden de China Mobiles-phones nieuwe modellen, speciaal met een baseband die op 4G voor China Mobile is gericht.

Dit betekent twee dingen:
1. Apple introduceert >20 nieuwe SKUs
2. De vraag naar geimporteerde iPhones in China zal vermoedelijk sterk afnemen omdat die toch niet op 4G werken.
Is dat zo? Volgens mij kunnen de iPhone 5S en 5C juist zonder problemen op het netwerk van China Mobile..

Edit:
Je hebt gelijk.. http://stratechery.com/20...ne-specific-china-mobile/

[Reactie gewijzigd door Eswip op 23 december 2013 12:53]

Ik denk eigenlijk dat de 5C speciaal onwikkeld is met de chinese markt in gedachten. Dat het nieuws nu buiten komt betekend niet dat voor de productie van de 5C geen contracten waren gesloten. Ik brainstorm ook maar wat, maar ik verwacht dat de 5C masaal verkocht word in verhouding tot europa en USA.

We zullen zien. Ik ben in iedergeval erg bebieuwd om een kijkje in het koopgedrag van de chinese te krijgen.
De 5C is niet alleen voor China hoor, de 5C is ontwikkeld voor de gehele wereld op Japan en de VS na. In de gehele wereld is het marktaandeel van Apple namelijk tanende, behalve in Japan en de VS.

Dat komt door de manier waarop providers omgaan met prijzen en subsidies. In de VS en Japan bestaat er nauwelijks een verband tussen je maandelijkste kosten en de kosten van een toestel. Aangezien de 5S daar maar $199 is met abonnement, is het prijsverschil t.o.v. de goedkoopste concurrent maximaal $200. In Japan geldt een zelfde structuur.

Dit is in de rest van de wereld anders. Daar heb je Android toestellen vanaf ¤150. Deze concurreren met de iPhone die (in Nederland) verkocht wordt op prijsniveau's van ¤399-¤599-¤699 (twee jaar oud model, 1 jaar oud model, meest recente model). Dit prijsverschil wordt niet verbloemd door de providers, aangezien een goedkoper toestel tegenwoordig ook lagere maandlasten met zich meebrengt. Daarnaast geldt in Nederland geen maximale prijs van ¤199 i.c.m. een abonnement.

Het resultaat is dat Apple in Japan en de VS met 5S de strijd wel aan kan gaan, het prijsverschil met de concurrentie is daar kleiner omdat de subsidies dit verbloemen. In de rest van de wereld wordt het 'twee jaar oude model' en het 'één jaar model' steeds belangrjker voor Apple. Echter, twee jaar oude iPhone concurreert moeilijk met een Moto G van ¤199, om maar wat te noemen, puur omdat de iPhone ouder is. Om die reden heeft Apple de 5 vervangen door de 5C, deze concurreert beter met goedkope telefoons. Ten eerste:

1. De marge is hoger voor Apple. Dus zonder de prijs te verlagen, maken ze meer winst.

2. Volgend jaar wordt de 5C ¤399 (als Apple aan het huidige stramien vasthoudt). Dit is tegen die tijd een één jaar oude telefoon i.p.v. twee jaar oude telefoon die ook nog eens goedkoper te produceren is (meer waarde voor de klant + lagere kosten voor Apple = win-win).

Deze voordelen gelden net zo hard in Europa, Zuid-Amerika, Australië en andere Aziatische landen als China.

[Reactie gewijzigd door TMC op 23 december 2013 09:47]

Dat een product ouder wordt, betekent niet dat het dan opeens goedkoper wordt om te maken. De enige manier om het goedkoper te maken, is door het ontwerp aan te passen.

Als je dat niet doet en je gaat het goedkoper verkopen, dan gaat het ten kosten van je eigen marge.
Ik heb nergens gezegd dat naarmate een product ouder wordt, de productiekosten dalen. Wat ik heb gezegd is, dat de waarde voor de klant stijgt bij gelijkblijvende prijs en dat de plastic behuizing goedkoper is om te maken dan een aluminium-behuizing (heeft dus niks met leeftijd te maken). Een model van 1 jaar oud is simpelweg aantrekkelijker dan een model van 2 jaar oud, bijvoorbeeld omdat je dan langer van software-updates verzekerd bent. (Dit uiteraard onder de aanname dat de waarde niet al teveel daalt als gevolg van plastic i.p.v. aluminium-behuizing, uiteindelijk beslist de markt wat waarde heeft en niet Apple.)

Ten tweede heb je ongelijk. Ondanks dat ik het niet gezegd heb, is het wel zo dat telefoons goedkoper worden om te maken naarmate de tijd verstrijkt. Vergelijk de bill of material van de 5 en 5S eens. In september 2012 kostte een iPhone 5-scherm bijvoorbeeld $44, de 5S gebruikt hetzelfde scherm in 2013 en dan kost het $41. Hetzelfde geldt voor het geheugen, in 2012 was het $10,40 voor 16 GB, in 2013 $9,40. De totale productiekosten zijn (qua onderdelen) $199 voor de 5 en $190 voor de 5S. De 5S is dus 5% goedkoper om te maken terwijl deze ook nog eens verbeterd is qua specs (betere flits, Touch ID, camera, A7, etc.). Oftewel, telefoons worden wel degelijk goedkoper om te maken naarmate ze ouder worden.

[Reactie gewijzigd door TMC op 23 december 2013 11:38]

iPhone 5s is toch echt een nieuw ontwerp ten opzichte van de 5. Er zijn dus wel degelijk optimalisaties doorgevoerd dat heeft geleid tot een lagere prijs.

De prijs die isupply berekend is op basis van hun inschatting en de marktprijs, dat het nu voor twee onderdelen iets goedkoper is geworden kan door fluctuatie in de markt van vraag en aanbod in een paar maanden tijd weer duurder zijn geworden.

Betere yields levert inderdaad een lagere prijs op, maar dat gaat ook gepaard met continue verbetering en aanpassing van het productieproces.

Er vanuit gaan dat Apple een goede onderhandelaar is, zullen ze bij aanvang al een prijs afspreken met toeleveranciers die gebaseerd is op een optimale yield en zullen ze maar beperkt betalen voor de leercurve er naar toe.

Neem als voorbeeld de xbox 360 en ps3, die zijn beide gedurende zijn levensduur meerdere keren herontworpen, telkens met als doel om het goedkoper te kunnen maken. Waren ze bij het initiële ontwerp gebleven was het ze nooit gelukt om het 70 goedkoper te verkopen nu tov de introductieprijs.
Telefoons maken wordt wel degelijk goedkoper naar mate ze ouder worden. De yields op al je onderdelen gaan omhoog (minder kapotte cputjes, schermen,...) Hierdoor zakt je productiekost toch wel een heel stuk.
Klopt niet wat je zegt. Marktaandeel zal Apple worst wezen, wat telt voor Apple is winst maken. Moest de iPhone 5C op de markt zijn gebracht om marktaandeel terug te winnen dan zou het de iPhone 5C sowieso goedkoper geprijsd hebben want die rek zit er in. Het is dus onzin om te stellen dat de iPhone 5C concurreert met de goedkope modellen.

Het moderne Apple is een bedrijf dat altijd geopereerd heeft met een klein marktaandeel maar altijd wel het meeste winst heeft gehaald uit elk segment waar het in opereerde. Er is maar één voorbeeld waar Apple het grootste marktaandeel bleef behouden dat was bij de iPod maar ook daar heeft Apple nooit op prijs geconcurreerd.
Het klopt wel wat ik zeg. Uiteraard is winst belangrijker dan marktaandeel, maar zodra de absolute groei eruit is (wat het geval lijkt in Europa) groeit de winst ook niet. Hoe dan ook moet Apple de concurrentiepositie van de goedkopere modellen buiten de VS en Japan verstevigen en dat hebben ze met de 5C doeltreffend gedaan.
De iPhone 5C is geen goedkoop model en is al zeker niet bedoeld om te concurreren met goedkope Android telefoons. De iPhone 5C heeft de prijs van een gemiddelde high end Android phone.
Waarom ga je steeds in op argumenten die ik niet eens heb aangedragen? Ik heb nergens gezegd dat marktaandeel leidend is voor Apple, ik heb nergens gezegd dat de iPhone 5C een goedkope telefoon is.

Mijn punt, wat ik toch vrij uitvoerig heb beschreven, is dat buiten de VS en Japan het prijsverschil van de iPhone t.o.v. de concurrentie veel kleiner is dan in de rest van de wereld. Dat betekent dat in de rest van de wereld de goedkopere iPhones belangrijker zijn voor Apple. De concurrentiepositie van dit model is dus van groot belang. De 5C verbetert deze concurrentiepositie aanzienlijk:

1. De 5C is goedkoper om te produceren (meer winst voor Apple)
2. De 5C is nieuwer dan de '5' (of 4S vorig jaar) voor dezelfde prijs (meer waarde voor de klant)

Jij zegt dat de 5C niet bedoeld is om te concurreren met goedkope Android-telefoons, maar dat is natuurlijk veel te kort door de bocht. Het is duidelijk dat Apple op een andere markt mikt dan bijv. Samsung, maar dat wil niet zeggen dat Apple er niet mee concurreert. Ten tweede is de 5C niet volgend jaar ineens uitgefaseerd (gok ik), en volgend jaar is de 5C dan ¤399 en geen ¤599. Met die prijs concurreer je wel degelijk met het lage en midden segment van Android. Pas dan wordt het echt een interessant model voor Apple.
Hij heeft zeker wel een punt wanneer hij zegt dat de iPhone 5c niet kan concurreren met low-end Android-telefoons. Een soepel lopende en goede Android-telefoon heb je voor onder de 200 Euro. Jij hebt het over 400 Euro, dan zit je bij Android al in het midden- tot hoge-segment. Android-toestellen dalen nou eenmaal sneller in waarde dan iPhones.
Zo mooi om te zien, elke keer weer. Nu zal het apple toch niet lukken want dit dat zus zo.. En over 2 maanden krijgen we weer een mooi bericht dat Apple het onmogelijke weer heeft klaar gespeeld.
Wake up kijk om je heen, Apple is het merk
Wat zijn de verschillen tenopzichte hier van Nederland 4g lte tdd- en 3g td scdma?
Waar fdd-lte (frequency division) verschillende frequentiebanden gebruikt voor up- en downloaden (bijvoorbeeld 880-910MHz down en 910-940MHz up), gebeurt dat bij td-lte in dezelfde frequentieband, maar op verschillende momenten: time-divsion,
Betekent dit dat zij kunnen uploaden en downloaden op hetzelfde moment, maar wij niet?
Dus je kunt voorop stellen dat hun veel verder zijn dan bij ons..

Wanneer krijgen wij zo iets als de chinesen?
Uh, waar haal je de wijsheid vandaan dat fd beter is dan td? Het zijn twee verschillende implementaties, elk met hun eigen voor- en nadelen. De een is niet perse beter dan de ander.
Het grote verschil tussen 3G TD-SCDMA en WCDMA (die de rest van de wereld gebruikt) is het gebruik van de techniek (volgens mij). De frequentie blijft hetzelfde, bij mijn Chinees toestel is dat:
Hongmi W: GSM 900/1800/1900MHz en internationale 3G 1900/2100 MHz
Hongmi T: GSM 900/1800/1900 MHz en de China only 3G 1900/2100 MHz


Er zijn in China een aantal providers die overweg kunnen met TD-SCDMA en een aantal met WCDMA. Over het algemeen zou 2G (GSM) altijd wel werken (mits je provider de gebruikte frequenties van het toestel ondersteund). 3G zou dus niet werken op het andere netwerk en daardoor zit je dus aan zo'n van 30-50 kbps in de praktijk en dat is echt niet voldoende om lekker mee te Facebooken.

Kortom internet op je TD-SCDMA iPhone zal dus niet echt snel gaan, tenzij je op Wifi werkt of als 4G/LTE ook geschikt is voor jouw netwerk.
Voornamelijk dat de Chinese overheid meeluistert, in plaats van de NSA.
Hoewel offtopic en flame, kwam er toch een glimlachtje op m'n gezicht :).

Ontopic: Vreemd dat Apple nu pas de grootste provider van China gaat voorzien van hun telefoons. Het is zo'n enorme afzetmarkt, dat ik dit wel eerder verwacht had. Misschien in verband met fakes e.d.?
Ontopic: Vreemd dat Apple nu pas de grootste provider van China gaat voorzien van hun telefoons. Het is zo'n enorme afzetmarkt, dat ik dit wel eerder verwacht had. Misschien in verband met fakes e.d.?
Die onderhandelingen zullen vooral om de hoogte van de vergoeding gegaan zijn die Apple oa betaalt voor de investering die China Mobile moet doen in hun nieuwe 4G netwerk. Zowiezo heeft het sluiten van exclusieve deals met providers ook nadelen: door in het verleden een deal met Unicom te sluiten heeft Apple zich bij de grootste provider China Mobile buiten spel gezet, daar gaat nu eindelijk verandering in komen.
En wat dacht je van instellingen mbt opslaan van data in Amerika?
Zelf verwacht ik niet dat dit met fakes te maken heeft, van de zomer in China geweest en het is lastig een straat te vinden waar geen Applestore staat (dan wel de echte met glazen trappen en een hoeveelheid wit om sneeuwblind van te worden).

Het heeft denk ik meer te maken met de locatie van opslaan, lijkt me sterk dat de Chinezen het fijn vinden als hun data naar Amerika wordt verstuurd.
Knap, want er zijn maar 9 apple stores in china.
Zeker niet, hoewel ik maar een dag of 5 in Shanghai ben geweest zij er er daar al minimaal 3-4. Nu is Shanghai wel de "westerse" handel stad natuurlijk.

EDIT: Op de website zijn er maar 9 genoemd inderdaad. Het lijkt erop dat Shanghai gewoon een hoge apple dichtheid heeft.

[Reactie gewijzigd door Rexus op 23 december 2013 14:51]

Ach, zelfs wij worden wel nagemaakt in China :D
Ben ik dan niet LebelwaClue? ;)
Angst voor namaak zou best kunnen, maar kan ook zijn dat Apple heeft gewacht tot het financieel interessant werd. Enkele jaren geleden was het gemiddelde welstandsniveau nog niet zo hoog dat het voor Apple, met relatief dure telefoons, interessant was. Wellicht dat er nu genoeg geld onder de bevolking is dat het rendabel & winstgevend is geworden om in China groots te gaan verkopen.
De omzet van Apple in China is de laatste tijd gedaald, terwijl die van andere telefoonmakers juist hard is gestegen.
In Japan wist Apple nog 27 procent meer te verkopen, maar dat is de enige regio in Azië waar de omzet toenam. In China noteerde het techbedrijf 14 procent minder opbrengsten en in de rest van Azië-Pacific een min van 18 procent.

Ook in Europa daalden de inkomsten met 8 procent. In de Verenigde Staten, goed voor 40 procent van de totale omzet, verkocht Apple 12 procent meer.
http://www.z24.nl/onderne...inst-daalt-met-22-procent
Ik vraag me af of dit het tij zal keren in China, terwijl Apple bijna overal ter wereld marktaandeel verliest. Ik vraag me af of ze de komende tijd nog van plan zijn een goedkopere telefoon te verkopen. Ook op een goede telefoon met een richtprijs van ¤ 200 kun je nog prima een tiental procenten winst maken (hoewel niet de honderden procenten die Apple op de Iphone 5 maakt).
http://www.isuppli.com/Pu...es/2012-09-25_iPhone5.jpg
naja vreemd is het niet . ik denk dat de provider niet aan alle eisen van apple wilde voldoen . en nu het iets minder word zal apple wel van wat eisen afgestapr zijn
Uit het artikel lijkt het me eerder dat Apple dit wel wou, maar China Mobile de deal nog tegen hield totdat Apple meer inleverde.

Als je als provider 760 miljoen klanten hebt kan je wel wat druk uitoefenen lijkt me.
Alleen is het gros van de klanten prepaid. En een losse iPhone kon al geactiveerd worden op het netwerk van China Mobile. Maar nu kan China Mobile dus zelf op de marge van de iPhone verdienen.
Begrijp ik dan goed dat het nu niet mogelijk is om via China Mobile te bellen met een iPhone of kon er niet van de 4G mogelijkheden gebuik gemaakt worden?
Lijkt me toch niet dat China het geheel zonder iPhones doet.
China Mobile gebruikt een eigen 3G-standaard. Om die reden verkochten zij zelf de iPhone niet. Er zijn naar schatting wel veel iPhones in gebruik op China Mobile, allemaal grijze import, zo'n 25 miljoen. Deze kunnen echter geen gebruik maken van 3G.

Kortom, wil je als Chinees een iPhone officieel kopen, dan moet je gebruik maken van andere (kleinere) providers. Koop je hem zelf los en wil je hem gebruiken i.c.m. China Mobile, dan heb je geen 3G.

Met de iPhone 5S/5C wil China Mobile hun nieuwe 4G-netwerk pushen.
Niet helemaal correct, je kan icm. met roaming wel 3G gebruiken op een los gekochte iPhone en China Telecom. Ik heb mijn t-mobile iphone meegenomen en gebruik een China Mobile simkaart. Roaming aan (China Unicom netwerk) en gewoon 3G (en geen roamingkosten ;) )
Artikel lezen. Unicorn boodt de iPhone exclusief aan in China sinds 2009
Wat ik mij afvraag is of apple ooit kan concurreren in china, want als ze de premium prijzen aanhouden dan zullen de chinezen eerder voor hun eigen merken gaan( veel goedkoper)
En apple lijkt mij niet het bedrijf, wat prijzen omlaag brengt om zo beter te concurreren.
Dus ik ben benieuwd of ze voet aan de grond krijgen in China.
iPad heeft in China een marktaandeel van 51% ong.

Dus op zich zou dit voor de iPhone wel goed moeten komen (uiteraard niet die 51%).

http://www.digitimes.com/news/a20131112VL202.html
China is groot, dus zelfs als maar een klein percentage van de klanten voor de iPhone gaat, is dit voor Apple al gigantisch veel extra omzet (en winst).

Ten tweede is China juist een land (zoals veel opkomende Aziatische landen) waarin Westerse merken het goed doet omdat dit status geeft. Het is niet voor niets dat de dure horlogewinkels in Zwitserland en de Champs-Élysées tegenwoordig een groot aantal Chinese klanten hebben, terwijl als er één land is waar nepkleding voor spotprijzen te verkrijgen is, het natuurlijk wel China is.

Stel dat 5% van de mensen de iPhone kan betalen, dan is dat alsnog een compleet nieuwe markt van >50 miljoen mensen.
Wat ik mij afvraag is of apple ooit kan concurreren in china, want als ze de premium prijzen aanhouden dan zullen de chinezen eerder voor hun eigen merken gaan( veel goedkoper)
En apple lijkt mij niet het bedrijf, wat prijzen omlaag brengt om zo beter te concurreren.
Dus ik ben benieuwd of ze voet aan de grond krijgen in China.
De levensstandaard van de Chinezen gaat (door hun toegenomen welvaart) steeds verder omhoog en voor de gewone man daar zal de iPhone toch een soort van statussymbool zijn, ik verwacht dat Apple daar nog heel wat marktaandeel kan pakken, zeker op de lange termijn.
Duitse auto's worden veel afgezet in China.misschien dat niet elke Chinesees een iPhone kan betalen, maar het zijn er genoeg die het wel kunnen.
Onlangs ben ik in china(beijing) geweest en wat gewoon heel erg opvalt is dat de locale bevolking erg tegen de westerlijke bevolking opkijkt, deze graag wilt imponeren en mee wilt doet.
Zo rijden daar ook heel veel BMW/Audi/Porsche's rond, zie je heel veel westerse merk kleding

Dit gaat dan natuurlijk alleen op voor het wat welvarende gedeelte van de bevolking en dat zal, gezien de grote van de bevolking, niet het overgrote gedeelte zijn maar alsnog zal er naar mijn inziens een groot genoege afzetmarkt zijn.

[Reactie gewijzigd door Flix20 op 23 december 2013 11:56]

De iPhone 5C was daar grotendeels voor bedoeld, Een goedkoper model voor de opkomende middenklasse in China... Echt populair is ie hier in China niet echt geworden ... Huawai, Lenovo en Coolpad zijn stuk populairder.
Ik zie dat veel mensen het idee hebben dat China een soort derdewereldland is. Is toch echt niet correct. Natuurlijk, het gros van de Chinezen heeft het minder breed dan 'ons Westerlingen'. Echter is dit wel een enorm groeiende economie. Autobouwers als Audi en BMW halen hun huidige groei uit dit land. Dus om te zeggen dat dit weinig effect heeft op de verkoop van iPhones durf ik sterk te betwijfelen. De tijd zal het leren.
Dat zal een aardige productie worden dan!
Dat mag je denk ik idd wel als een succes beschouwen ja.
Tevens vindt ik het vreemd als de 5c ineens exposant gaat groeien qua verkopen in China, aangezien de chinezen toch vaak komen shoppen in europa ivm lagere belasting op luxe artikelen.. (russen idem)

Ben benieuwd hoe deze zet zich gaat exposeren.
Ze gaan meer telefoons verkopen, met hoge winstmarges = meer winst voor Apple..dat gaat er gebeuren..
Hoelang moet een Chinees eigenlijk werken in de fabrieken waar de iPhone geassembleerd worden voor hij er zelf een kan kopen? China zit weer een hele stap dichterbij de westerse consumptiemaatschappij. Werken zodat je geld verdient om het dan weer uit te geven aan de producten die je zelf gemaakt hebt. Een gemiddelde FoXconn medewerker verdient ongeveer 17 dollar per dag. En als Apple de iPhone te goedkoop verkoopt in China dan worden de meeste van die toestellen toch waarschijnlijk door de Chinezen zelf in het buitenland verkocht want daar valt dan goed geld aan te verdienen. Momenteel kost het goedkoopste iPhone 5 model een dikke 850 dollar in China.
Da's 50 dagen iPhones in elkaar zetten voor je er zelf een kunt kopen. 100 als je ook nog wilt eten en een plek wilt hebben om te slapen. 150 als je ondertussen nog je familie financieel wilt ondersteunen.
De werknemers in de fabrieken zijn niet de doelgroep van Apple (omdat ze te weinig verdienen). Vergeet echter niet dat China een heel groot land is, dus zelfs als maar 10% van China een iPhone kan betalen, dan spreek je al over vele miljoenen..
Te weinig verdienen? Denk je dat 17 dollar per dag een laag loon is in China? Voor de gewone man is dat een vrij hoog loon. Als de werknemers van Foxconn al geen iPhone kunnen betalen zijn er niet veel Chinezen die dat kunnen. Maar ja 1% van 1 miljard mensen is al 10 miljoen dus ....
Als Apple hiervoor jaren diende te onderhandelen dan is er nog hoop voor onze Europese trots :-)

Feb 2013
"Jolla cofounder and CEO Marc Dillon claims that many of China’s mobile users are sick of Android. “Standing out is really important in Chinese culture,” he says."

http://www.forbes.com/sit...l-an-android-alternative/


Nu nog even wachten tot de Chinezen iOS helemaal beu zijn, ondertussen blijven onderhandelen en nieuwjaarsgeschenken sturen, Jolla :p
Ik denk eerlijk gezegd niet dat de Chinezen er warm voor gaan lopen... Puur vanwege de cultuur en groot scala alternatieven die hetzelfde, of veel meer, kunnen voor een betere prijs. Het Apple logo boeit ze niets... De 5c is relatief echter nog duurder dan de 5S, blijft die laatste dus over...

Nee, ik zie het niet gebeuren.
Even goed succes en gefeliciteerd met t contract.
Wat heeft de cultuur er mee te maken? En er zijn zat die het logo wel wat boeit. Zeker in de 'upper' class is het een must om Apple te hebben, het liefst met een zo flashy mogelijk hoesje...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True