Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 188 reacties

Apple heeft mogelijk interesse in een overname van game-uitgever Electronic Arts. Het bedrijf heeft al langer plannen om zijn aanwezigheid in de game-industrie te vergroten, en zou het verlieslijdende EA als mogelijk doelwit voor een overname zien.

AppleVan een concrete overname lijkt nog geen sprake, maar volgens Guy Adami, panellid in het CNBC-programma 'Fast Money', heeft Apple wel degelijk interesse in de game-uitgever. Volgens analist Michael Pachter van Wedbush Morgen zou een overname van EA door Apple echter onlogisch zijn; Pachter ziet Apple in plaats van EA eerder Warner Music overnemen, waardoor Apple twintig procent van de muziekindustrie zou controleren, zo meldt Gamasutra.

Desondanks wijst Gamasutra er op dat Apple zich aan het versterken is met bestuurders met ervaring in de gamesmarkt. Het bedrijf heeft onder meer Richard Teversham aangenomen, die vijftien jaar lang voor Microsoft heeft gewerkt en nauw betrokken was bij het ontwikkelen van bedrijfsstrategieën rond de Xbox. Forbes meldde afgelopen week dat Apple Bob Drebin heeft aangenomen. Drebin was in het verleden verantwoordelijk voor de grafische processor van de Nintendo GameCube. Dat Apple dit soort mensen in dienst neemt versterkt de geruchten dat het bedrijf zich op de game-industrie wil storten. Het bedrijf is in zekere zin al actief op die markt; de iPhone wordt door steeds meer uitgevers ondersteund en het apparaat ontwikkelt zich steeds meer tot een concurrent voor de PlayStation Portable en de Nintendo DS.

Electronic ArtsDe vraag is of Electronic Arts geïnteresseerd zou zijn in een overnamebod van Apple. Het bedrijf is jarenlang de grootste third party uitgever geweest, en pas sinds de fusie tussen Activision en Vivendi Universal Games is het die koppositie kwijt. Het bedrijf maakte dinsdag zijn meest recente kwartaal- en jaarcijfers bekend. EA sloot eind maart het boekjaar 2009 af en leed daarin meer dan een miljard dollar verlies, tegenover een verlies van 454 miljoen dollar een jaar eerder. EA heeft al maatregelen genomen om de kosten te verlagen, voornamelijk door duizend werknemers te ontslaan. Het effect daarvan lijkt in het laatste kwartaal van EA's boekjaar al zichtbaar; het bedrijf leed tussen januari en maart van 2009 een verlies van 42 miljoen dollar; aanzienlijk minder dan een jaar eerder, toen de uitgever in dezelfde periode 94 miljoen dollar verloor.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (188)

Alhoewel ik geen Applefanboy ben, juich ik dit toe.

Mijn eerste reactie was bij het sien van de titel: Apple en EA :') . Apple staat voor kwaliteit en premium ervaring terwijl EA staat voor cashen en beta's als final bestempelen. Echter, het past wel in Apple zijn plaatje om meer mac's in de huiskamers te krijgen. Met name op gaming schort het er aan door het gebrek van goede games, mede door het DX monopolie van aartsrivaal Microsoft.

Echter de voordelen van een overname:

1. Apple kan er kan er voor zorgen dat games beter worden. Ook voor Windows gamers zal dit leiden tot betere, klare, games.

2. Apple heeft enkel computers, gee consoles. De games zullen meer gericht worden op computers -> minder zwakke ports.

3. Apple wil zijn eigen iMac's als gamingplatform promoten, dit zal ook betekenen dat men van DX wil afstappen

4. OpenGL zou dan een optie zijn waardoor we een eind aan het DX monopolie kunnen maken. Dit zou ook voordelen hebben voor Linux

Ik zie veel win win situaties om de heerschappij van Microsoft te dwarsbomen bij een overname. EA is groot en als EA van DX naar OpenGL zou overstappen zou dat een grote stap betekenen. Daarbij kan weer een grote groep, de gamers, overstappen op Mac, maar ook Linux. Het marktaandeel van Microsoft Windows kan dan dus best dalen wat betekend dat er betere support (want daar zit dan meer geld in) voor de andere platformen (Mac en Linux).

Ik zie dit graag gebeuren. Niet omdat ik Apple een warm hart toedraag, maar omdat de markt er mogelijk veel eerlijker op wordt wat goed voor ons consumenten is. Een beetje concurrentie is niet verkeerd.

[Reactie gewijzigd door GENETX op 6 mei 2009 12:37]

Je zou je dan alleen wel af moeten vragen waarom developers voor DirectX kiezen en niet voor OpenGL. Blijkbaar is hier dus snelle, makkelijker, beter en/of goedkoper mee te ontwikkelen.

Persoonlijk vind ik dit verkeerde ontwikkelingen. In plaats van eens OpenGL of een nieuwe standaard te introduceren die wel kan concurreren met DirectX ga je nu gewoon zorgen dat ontwikkelaars gedwongen worden een andere standaard te gebruiken.

Dus uiteindelijk is het niet per definitie beter voor consumenten, omdat je niet gaat concurreren vanuit de kracht van een product.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 6 mei 2009 13:09]

Je zou je dan alleen wel af moeten vragen waarom developers voor DirectX kiezen en niet voor OpenGL. Blijkbaar is hier dus snelle, makkelijker, beter en/of goedkoper mee te ontwikkelen.
Kiezen?

Als je een game voor windows wilt uitbrengen kun je eigelijk niet om DirectX heen.

Het is in het verleden meerdere malen gebleken dat de slechtere oplossing het won van de betere.
Er zijn in het verleden genoeg OpenGL games uitgebracht voor windows. Vrijwel al die developers zijn geswitched naar DirectX. Niet omdat ze er niet omheen konden maar omdat het efficienter was om van de directX mogelijkheden gebruik te maken (denk bv aan ports voor de xbox)

Dat is dus een keuze. Als vrijwel alle ontwikkelaars dezelfde keuze maken is de kracht van het product en is het product dus voor die partijen "beter". VHS bv was beter dan Video 2000. Misschien niet qua beeldkwaliteit en capaciteit, maar wel qua mogelijkheid om films te (ver)huren, (ver)kopen en wereldwijde acceptatie. Het totaal plaatje van VHS was dus beter, net zoals het totaalplaatje van DirectX beter lijkt dan het plaatje van alternatieven.
Apple kan er kan er voor zorgen dat games beter worden. Ook voor Windows gamers zal dit leiden tot betere, klare, games.
Wie zegt er dat ze dan nog games voor windows maken? :Y)

edit:
@GENETX

Als ze geen games uitbrengen voor windows, maar enkel voor mac zal dit idd de game verkoop (initieel!) niet ten goede komen, maar wat ivm de mac verkoop?

[Reactie gewijzigd door Keneo op 8 mei 2009 13:08]

Omdat je dan 95% van de markt kan bedienen ipv enkel 10% aan macs. Een groter markt betekend meer consumenten en dat betekent weer meer omzet. Zonder de Windows gamers zal dit de komende jaren noot reëel zijn.
Vergeet niet het feit dat Apple een beperkt aanbod heeft in haar producten (3 macbooks, 1 mb pro, 3 iMacs enz enz). Wanneer hier games voor ontwikkeld worden ben je ook gelijk van die vervelende vraag "draait het goed op mijn systeem?" af. Er staat dan gewoon op: draait goed op iMac 2,8Ghz.
Beetje dat console gevoel, en het niet hoeven tweaken om een game aan de praat te krijgen.
Met andere worden analisten zien de Apple bank balance zien dat Apple duidelijk intresse heeft in games en gaan dan gokken op waar het geld in gestoken zal worden. Een overname van EA lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Apple zal eerder een eigen console maken of proberen de grote games makers zo ver te krijgen om ook games voor de Mac te maken maar ik kan me niet voorstellen dat Apple zich aan de verliesleidende EA organizatie zal willen branden. Het zou vele miljarden kosten om dit bedrijf over te nemen, en dat terwijl het alleen maar verlies maakt de laatste tijd. De games die geproduceerd worden zijn wigenlijk allemaal bedoeld voor systemen van andere bedrijven die op die manier klanten weg houden van het Apple platform.

Het is waarschijnlijker dat Apple met een eigen console komt, of hun OS geschikter willen maken voor het draaien van games dan dat ze een games producent over zullen nemen.
Ik kan me helemaal voor stellen dat Apple graag de hardcore gamers op een Mac zou zien spelen. Deze mensen staan er om bekend dat zij de early adaptors zijn de mensen die veel uitgeven voor net dat beetje meer pixels op een scherm. De mensen die wel het geld maar niet de wil hebben Apple producten te kopen. Als Apple deze mensen over kan halen een Mac te kopen een eens per X aantal maanden langs te komen om een upgrade in hun systeem te laten schroeven tegen een betaling van flink wat $$$ dan heeft Apple een flinke nieuwe imkomsten stroom, die voornamelijk Microsoft pijn zal doen. En dat laatste zal echt niet als slecht gezien worden binnen de muren van het Apple bedrijf.
Als dit gerucht waar is dan zitten de lui bij Apple niet echt op te letten. EA heeft inderdaad een flink verlies geboekt afgelopen jaar, maar dit komt voornamelijk doordat EA zelf diverse gamestudios heeft overgenomen. Sterker nog, EA verwacht voor volgend jaar een winst van tussen de 3,7 en 3,85 miljard. Denk dus niet dat EA zit te wachten op een overname, of het bod moet absurd hoog zijn.
Apple zou Warner Music niet eens mogen overnemen volgens de afspraken die gemaakt werden rond het trademark van de naam 'Apple' tussen Apple Corps. (van The Beatles) en Apple Inc. Toen werd afgesproken dat Apple Inc. zijn logo mocht blijven gebruiken indien ze nooit de muziekmarkt zouden betreden. Omwille van die afspraak heeft Apple Corps. Apple Inc. enkele jaren terug nog aangeklaagd omdat men meende dat ze via iTunes die afspraak overtraden.

Ze zouden natuurlijk Warner Music kunnen overnemen indien ze nooit hun logo of naam gerbuiken op producten van Warner. Maar Apple is zo geil van zijn eigen logo dat ik ze dat ook niet meteen zie doen ;)
Mocht Apple computers Warner Music overnemen, dan geeft dat wel de nodige problemen. Er is ooit een afspraak gemaakt met de platenmaatschappij van de Beatles (ook Apple), dat Apple computers de naam Apple mocht gebruiken als ze nooit de markt zou betreden van het platenlabel Apple. Daar was destijds in de jaren 70 natuurlijk nog geen sprake en werd deze afspraak beklonken en ontstond Apple Computers... Inmiddels meer dan een kwart eeuw verder heb je iTunes, ook iets waar het platenlabel Apple tegen geprotesteerd heeft en dan in de nabije toekomst misschien de overname van Warner Music. Ik weet zeker dat ze zich hier enorm veel problemen mee op de hals gaan halen. Let op mijn woorden.
Ik denk dat apple inderdaad zich meer wil mengen in de gaming wereld.
Maar dan niet op een manier die hierboven al talloze malen genoemd is, maar op een hele andere manier.

Ik denk dat met de volgende generatie Iphones, het game en video aspect een groot aandeel zullen gaan vormen. Wat betekend dat er ook goede games voor dat platform moeten worden ontwikkeld.

Ik denk dat apple een kans ziet in de markt voor "casual" games voor een niet casual publiek. Laat ik het even uitleggen. De DS is voor kinderen, vrouwen en ouderen. Gamers en gadget freaks gamen echt niet op een ds. En de psp is niet meer erg in trek. (je moet dan nog een apparaat meezeulen.)

Maar met de Iphone is er een cool platform gebouwd die deze groep juist wel aanspreekt. En wat is er nu leuker dan dat je ook op de Iphone een game kan spelen. Alles in 1 apparaat. Dat samen met het perfecte distributie systeem van de app store en de prijsstelling ( onder de 10 E) maakt het zeer toegankelijk.

Dan is het aan apple om een aantal games te maken die op een goede manier gebruik maken van de mogelijkheden van een Iphone. En niet dat het de wii kant op gaat met bewegingen enzo, aangezien je bij elk spel wel staat te trappelen wil je rennen. Vandaar dat ze grote namen uit de industrie aantrekken.

Gaming op de desktop is voor apple niet meer in te halen. Daarvoor zijn er te veel veranderingen nodig in de markt. Ten eerste moet er anders geprogrammeerd worden door de studio's. Wat gewoon bergen met geld kost, voor die paar mac mensen (die tochwel bootcamp erop hebben staan).

Verder moet het grote publiek nog overstappen op een mac. En dat is iets wat ik gewoon niet zie gebeuren. Niet met het huidige mac aanbod. Ze zijn te duur en underpowerd. Veel te duur voor de doorsnee pap en mam met een gamend kind. En bovendien willen de meeste mensen niet overstappen. Want op dat gebied is het echt wat de boer niet kent dat vreet ie niet!

Wil apple die markt veroveren dan zullen ze hun producten ook aan moeten passen. Betere preformance, en vaker een nieuw modell, met betere upgrade mogelijkheden. En een lagere prijsstelling.

Daarnaast denk ik dat ATI en Nvidia niet blij zullen zijn met apple systemen waar mensen niet zelf hun videokaarten kunnen vervangen. Want daar moeten die bedrijven het oa van hebben.
De drive van games om steeds zwaarder te worden betekend ook steeds nieuwe modellen kaarten, en de bijbehorende upgrades van de gamers. Want aangezien 90 % van de zakelijke pc's(lees kantoor pc's) nog altijd kan voldoen met een intel videokaartje.
En het is natuurlijk ook niet zo dat game developers voor niets een Nvidia logo voor hun games plakken ;)

Desktop gaming is gewoon niet te doen voor apple door de echte monopoly positie van Windows, en de hardware fabrikanten. Ik gok op de handheld!

[Reactie gewijzigd door MenN op 6 mei 2009 22:18]

Daarnaast denk ik dat ATI en Nvidia niet blij zullen zijn met apple systemen waar mensen niet zelf hun videokaarten kunnen vervangen.
Ik zie nog geen enkele zelf respecterende gamer een iMac kopen met een 7 serie nvidia kaartje er in hoor :+
Wel ik koop principieel geen games van EA omdat ze hun programmeurs uitbuiten, massaal onbetaalde overuren laten presteren en ontslaan als het hunzelf goed uitkomt. Stank voor dank dus ...

Ik koop geen mac omdat het afzetterij is. Alle hardware die erin zit kun je even goed voor de helft van de prijs kopen voor pc. Daarbij is OSX een staaltje van mongolen software. Geef mij maar een Linux of een Vista waar je met volle teugen in kunt rommelen. Als het enige argument is dat het een mooi beeldscherm heeft mogen ze het houden.

Ik maak me dus geen zorgen als EA bij Apple opgenomen zou worden. Het gaat enkel de afzetterij en uitmelkerij van de klant en het productieteam benadrukken. Geef nu zelf toe echt origineel zijn ze niet meer. Ze maken gewoon wat modaal is en doen alsof ze fantastische producten op de markt gooien ... Er zijn er al lang anderen en beter ... Tijd zal zorgen dat mensen hier niet meer voor vallen ...
De vraag is of Electronic Arts geïnteresseerd zou zijn in een overnamebod van Apple.
Die hebben daar toch weinig in te willen, kwestie van 51% van de aandelen opkopen en het is van jou. Of denk ik nu te simpel.
Verder vind ik het wel knap om dit hele bericht op te stellen naar aanleiding van een gerucht in een artikel waar het slechts zijdelings genoemd wordt. Ik kan ook wel roepen dat Sony of Microsoft misschien wel interesse hebben in EA (en de kans is natuurlijk heel groot dat iemand daar dat idee een keer heeft gehad), maken jullie daar dan ook een FP artikel van?
Theoretisch heb je gelijk. Dat zou een vijandige overname zijn. In de praktijk heeft het bestuur/management van EA natuurlijk weldegelijk wat in te brengen. Overnames zijn meestal het gevolg van onderhandelingen tussen beide betrokken partijen.
Als je een vijandige overname wil doen, moet je ook trouwens nog maar net al die aandelen kunnen kopen! Dat een aandeel voor een bepaald bedrag op de beurs genoteerd staat, wil nog niet zeggen dat de aandeelhouders ook voor dat bedrag hun aandelen willen verkopen. Pas als je een behoorlijk aandeel verworven hebt kan of moet je op de rest van de aandelen gaan bieden, maar hoe dat precies werkt weet ik niet.
Hoe krijgt ea het voormekaar om zoveel verlies te maken. Ze melken alles zowat uit en komen met prut games, waarbij veel geld is bespaart om de game niet bugvrij te maken / op te poetsen.
Ik dacht dat die strategie voor hun werkte aangezien ze dat al jaren doen. Aangezien er zat mensen zijn die games kopen, enkel op de titel/reclame, waar ea erg goed in is.

[Reactie gewijzigd door outcast within op 6 mei 2009 12:28]

Deze verliezen komen juist door de nieuwe strategie om 'vernieuwende' games uit te brengen. Gamers kopen die niet, dus daar draaien ze verlies op. De game franchises die elk jaar een nieuwe versie opleveren (fifa, nba etc) doen het nog wel goed.
Interessant..

Ik zeg het alvast: Apple werkt aan een console!
(en nee, ik bedoel niet de iPhone)

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 6 mei 2009 12:20]

Dat zou écht een compleet nieuwe markt voor Apple zijn. Mijn verwachting is dat ze meer games voor OS X willen laten uitkomen. Daarmee versterken ze namelijk de positie van hun eigen OS. Als ze consoles gaan maken, dan moeten ze 1) nieuwe hardware 2) nieuwe software en 3) een nieuwe marketingstrategie ontwikkelen.
niet helemaal nieuw... Apple heeft ooit een console uitgebracht: de Apple Pippin, die in licentie door andere 3rd party fabrikanten uitgebracht werd:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bandai_Pippin

Ik denk nu niet dat Apple zelf een Game-console zou willen uitbrengen..
maar mogelijk wel dat de huidige en bestaande Apple TV zich verder op dat gebeid ook zou kunnen profileren; en daarvoor zoui het inderdaad nodig zijn dat grote games-uitgevers ook hun succespellen voor een OS-X derivaat zouden wilen uitbrengen...

eventueel in combinatie met een door Apple of gecombineerd beheerde 'Store-functionaliteit' (zoals nu App Store, iTunes Store ook een 'game Store' voor Apple TV)

[Reactie gewijzigd door RM-rf op 6 mei 2009 12:36]

Of ze doen wat MS met de XBOX (1) deed: maak een dedicated machine waarop een aangepaste versie van MacOS (XBOX 1 gebruikt een aangepaste Windows 2000) draait. En hardware hebben ze ook al: Apple TV bijvoorbeeld.
Xbox gebruikt geen Windows 2000 kernel, dat dachten mensen alleen.
The Xbox runs a custom operating system which was once believed to be a modified version of the Windows 2000 kernel.[17] It exposes APIs similar to APIs found in Microsoft Windows, such as DirectX 8.1.
http://en.wikipedia.org/wiki/Xbox#System_software
One of the first questions I get when someone hears I work on Xbox is "So, what operating system do you guys use? Windows 2000, right?" I am honestly not sure where the Win2K misperception comes from, but Xbox runs a custom operating system built from the ground up. While our operating system exports many of the same APIs found in Win32 (e.g. CreateThread or WaitForSingleObject), not everything is there. For instance, there is no use for CreateWindow on Xbox - all graphics are done through (our own flavor of) Direct3D.
http://blogs.msdn.com/xbo...ve/2006/02/17/534421.aspx

[Reactie gewijzigd door Neko Koneko op 6 mei 2009 13:04]

Zelfde Wiki pagina:
Operating system Highly modified Windows 2000
Daarbij zit CreateWindow niet in de kernel maar in de GUI. Win2k - Windows GUI + XBOX gui = XBOX.
Dus je kan dezelfde compiler gebruiken (met een flag voor de cpu's van de xbox)?
Dat kan inderdaad, maar zoals ik al uitlegde is dat meer werk dan direct games voor OS X ontwikkelen, plus dat ze geen nieuwe hardware hoeven te maken.
@ sanderev66
wat voor bronnen (anders dan intuitie) heb je hiervoor?

Apple en EA...
EA doet het echt HEEL slecht... (waarom kunnen bedrijven niet gewoon geen winst maken i.p.v. dikke verliezen? doen de "hoge pietten" bij EA wat mis? moeten er een hoop medewerkers worden ontslagen... ... zucht...
Apple heeft blijkbaar heel wat meer vet opgebouwd... nu investeren is vast geen slecht idee!

Ik denk dat een het macOS wel veel populairder wordt als er populaire games op te spelen zijn! ... goed gedacht apple!

[Reactie gewijzigd door BvZ op 6 mei 2009 12:26]

@ sanderev66
wat voor bronnen (anders dan intuitie) heb je hiervoor?
Logisch denken.

PC Gaming loopt terug, ook de mac heeft hier (indirect) last van. Apple heeft ontdekt dat games goed kunnen verkopen (zie iPhone/iPod touch games, of zelfs de ClickWheel games) ze hebben een goed distributie systeem (iTunes) ze bouwen al computers die je op je TV aan moet sluiten (AppleTV..)

1 + 1 = 2.

Ik denk dat we eens iets leuks gaan zien op E3 dit jaar ;)
Ik denk dat jij gewoon heel hard WILT geloven wat je zegt, maar ik hoop dat je beseft hoe onwaarschijnlijk jouw vermoeden is...

De consolemarkt is al erg matuur en heeft zijn vaste waarden met de grote drie, die elk al hun marktsegment bedienen. Apple heeft geen knowhow op vlak van consoles, en EA heeft die ook niet (die maken enkel games voor consoles).
Daarom zou ht erg dom zijn van Apple de consolemarkt te betreden: ze maken geen schijn van kans.

Het enige dat ze kunnen doen is via de iPhone een stuk van de handheldmarkt inpalmen, maar dat is een minieme markt tov die van TV-console.
Maar om dat te doen moeten ze EA helemaal neit overnemen. het enige voordeel dat ze kunnen halen uit een overname van EA is ervoor zorgen dat er meer games voor de mac uitkomen, maar zoiets kan ook door een goede partnership, wat een stuk goedkoper is dan een overname.

mijn mening over dit nieuwsartikel: stomste Apple-gerucht van dit jaar.
Apple had ook geen kennis van de telefoniemarkt toen ze met hun iPhone kwamen.

Daarbij is het niet iets wat ik WIL maar iets wat ik VERWACHT. Als iemand, en half jaar voor de aankondiging van de iPhone, zou zeggen dat Apple met een mobiele telefoon zou komen zou ook niemand dat geloven.
Ik geloof dat men hetzelfde zou zeggen toen men hoorde dat Apple met een telefoon bezig was. Ik verwacht dat console's meer en meer een entertainment device worden en al voor een stuk zijn (TV, muziek, games, video, ...). Apple hoeft dan enkel een kruising te maken tussen een console en Apple TV.
Dit kan overigens niet zo moeilijk zijn: technisch hoeven ze enkel:
- upgrade Apple TV met een stevige grafische processor
- een dedicated SDK voor het ontwikkelen van games op het embedded OS X platform van Apple TV
- iPhones en iPod Touches als gamepads?
- iTunes store aanpassen zodat games online aangeschaft worden en zo gedownload op Apple TV (weg met de media)

Qua marketing moet het de juiste naam gegeven worden in lijn met de rest van hun gamma en het is ready to go.

Als ik dit hier zo lees vind ik dit zelfs méér dan waarschijnlijk en een logische stap. (zie hun push voor games op iPhone/iPod Touch)

[Reactie gewijzigd door Robbeke op 6 mei 2009 13:02]

De console markt mag dan wel erg matuur zijn, vooralsnog is het zo dat vrijwel bij elke generatie een andere fabrikant de top positie overneemt. Bijv:

Atari 2600 -> Nintendo NES -> Sega Megadrive/Genesis -> Sony Playstation -> Sony Playstation 2 -> Nintendo Wii (of misschien de XBox 360 als je het "echt next gen" bekijkt).

Tot nog toe heeft alleen Sony het klaar gespeeld 2 generaties achter elkaar de top console te leveren. Misschien is het nu dan de tijd voor Apple. Als Apple het voor elkaar krijgt een console te leveren die netjes integreert met iTunes voor zowel muziek, game en video content, dan zie ik niet in waarom ze niet iets interessants in de markt kunnen zetten.
Grapjas, na de NES kwam de SNES en die heeft een stuk meer opgebracht dan de Megadrive en dus had de SNES de toppositie
Die instelling had iedereen ook toen Microsoft een console wilde bouwen, en kijk hoe dat is afgelopen.

Niet dat ik denk dat Apple een console gaat bouwen. Not a chance
Apple heeft geen knowhow op vlak van consoles, en EA heeft die ook niet (die maken enkel games voor consoles).
Daarom zou ht erg dom zijn van Apple de consolemarkt te betreden: ze maken geen schijn van kans.
uit het artikel:
Desondanks wijst Gamasutra er op dat Apple zich aan het versterken is met bestuurders met ervaring in de gamesmarkt.
Het bedrijf mag dan 0,0 ervaring hebben in die sector, de medewerkers wel degelijk.

ergo, het is mogelijk. (maar, erg onwaarschijnlijk)
De consolemarkt is al erg matuur en heeft zijn vaste waarden met de grote drie, die elk al hun marktsegment bedienen
de mature console markt? laat me niet lachen, Nintento, Sony en Sega domineerden de markt al ongeveer 15 jaar voordat Microsoft erin kwam. Sega maakt geen hardware meer, Nintendo verkoopt bijna alleen nog eigen software, de vorige generatie playstation is nog steeds de meest gewilde console en zijn grote broer komt maar halfjes los. Volgens mij maakt iedere speler best kans op deze markt.
Sinds wanneer loopt PC Gaming terug. In 2008 is de markt nog gegroeid. Alleen maar omdat de console markt hard groeit betekend dat nog niet dat de PC Gaming markt terug loopt.
zal niet de eerste keer zijn dat ze een console maken: http://en.wikipedia.org/wiki/Bandai_Pippin

Echter die was geen groot succes.

Geruchten over een Apple game console gaan al langer.
Of het zin heeft? Zitten de ontwikkelaars op nog een platform te wachten? Mja toen MS met de xbox kwam zou het ook falen.........
Ik denk niet dat Apple zich voorlopig begeeft op de markt van de spelcomputers. De Pippin was nog uit de tijd dat Apple stilstond in de ontwikkeling en het was als product volledig verkeerd in de markt gezet door incompetent management.. net als destijds de desktop mac met geintegreerde TV. Leuke experimenten maar daar bleef het ook bij.
Apple heeft ooit een Console ontwikkeled maar die flopte gigantisch.(apple Pippin) Weet niet of ze dat weer proberen te doen. (Hoewel de Newton is ook geflopt, en de iPhone heeft een beste bende PDA functies.)
Het probleem met de Pippin en Newton was dat de markt er niet klaar voor was, nu is ze dat wel.
Met bterekking tot de Newton was het niet dat de markt er nog niet klaar voor was maar dat de mogeijkheden van de Newton veel te beperkt waren. Had je indertijd een iphone of ipod touch uitgebracht dan waren die net als nu als warme broodjes over de toonbank gegaan.
Idd, de newton was niet geschikt voor de markt en niet andersom.
Apple zal flink moeten investeren in gameproducers. Maar ach geld hebben ze nu nietwaar?

Commercieel gezien zeker potentie. Alleen moeten spelontwikkelaars extra betaald worden om te porten/developpen naar/voor apple.

[Reactie gewijzigd door XraiDeD op 6 mei 2009 22:12]

Interessant..

Ik zeg het alvast: Apple werkt aan een console!
(en nee, ik bedoel niet de iPhone)
hoewel onwaarschijnlijk, ik zou het wel aardig vinden.

ik roep al jaren dat de AppleTV een ingebouwde Blu-Ray/DVD speler moet krijgen, USB tuner en harddisk recordmogelijkheden. Dat zou de AppleTV het énige apparaat naast een game console maken wat je bij je tv moet hebben staan. En stukken gebruiksvriendelijker dan de losse dvd speler, hd recorder, digitale tv tuner etc.

Met een Apple Console zou het allemaal één apparaat kunnen worden. Dat scheelt een hoop aansluitwerk, kabels, softwarefrustraties en afstandsbedieningen...