Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 75 reacties

Apple blijkt aan een eigen gamehandheld te werken. Hoewel er al langer geruchten gingen dat de fabrikant hieraan zou werken, lijkt een nieuwe handelsmerkregistratie van Apple de geruchten te bevestigen.

In het vorige week door Apple gedeponeerde handelsmerk wordt een draagbaar apparaat met lcd-scherm beschreven dat is bedoeld om games op te spelen; een beschrijving die lijkt te slaan op apparaten als de Playstation Portable van Sony en de DS van Nintendo. Er gaan al langere tijd geruchten dat Apple ge´nteresseerd is in de markt voor handheldgames en dit is de eerste serieuze aanwijzing dat Apple inderdaad de strijd met Sony en Nintendo aan wil gaan. Begin 2006 schreef een tijdschrift al over de iGame, de vermeende handheld van Apple. Sindsdien werd er niets meer van vernomen.

Overigens zou de aanvraag ook kunnen slaan op de mogelijkheid die de nieuwe generatie iPod's al heeft om games af te spelen. De vraag is echter of Apple daarvoor een aparte aanvraag moet indienen. Bovendien gaat de aanvraag over een apparaat dat enkel bedoeld is om games mee te spelen, terwijl de iPod juist meer kan. Apple heeft nog geen toelichting op zijn aangevraagde handelsmerk gegeven.

Apple beeldmerk
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (75)

Ik denk dat Apple de tijd rijp acht voor een 'casual' handheld gaming console. Gezien het succes van de Wii, die bovenal de casual en niet de hard core gamer trekt, en de bekendheid die Apple geniet kan het zomaar nog wat worden ook. Het zou waarschijnlijk moeten opboksen tegen bovenal de DS, met breintrainers en aanverwante spellen. Iets wat natuurlijk wel erg moeilijk is, vooral doordat Nintendo hier ook een indrukwekkend grote naam in heeft.

Ik verwacht dus niet dat Apple pretendeert een geduchte concurrent van zowel Sony als Nintentdo te worden door een console op de markt te brengen die een PSP is; erg krachtig en met uitgebreide 3D mogelijkheden. Gebruik makende van de multi-touch interface wordt het een apparaat welke vooral 'slimme' spelletjes heeft. Leuk voor iedereen dus, zonder moeilijke maar bovenal (te) snelle games, vooral gericht op jongeren.
Ik denk dat Apple de tijd rijp acht voor een 'casual' handheld gaming console. Gezien het succes van de Wii, die bovenal de casual en niet de hard core gamer trekt, en de bekendheid die Apple geniet kan het zomaar nog wat worden ook. Het zou waarschijnlijk moeten opboksen tegen bovenal de DS, met breintrainers en aanverwante spellen. Iets wat natuurlijk wel erg moeilijk is, vooral doordat Nintendo hier ook een indrukwekkend grote naam in heeft.
Eigenlijk zeg je het zelf al: de markt voor casual gaming is feitelijk al gedekt door Nintendo. Wat kan Apple hier aan toevoegen dat Nintendo nog niet gedaan heeft? Ik denk niet zoveel. Het op de markt zetten van een succesvol spelplatform is wel even wat anders dan het verkopen van een paar casual games aan al bestaande klanten. Vraag maar aan Nokia, want die weten er sinds de nGage alles van.
Met Apple weet je nooit ;)
Apple met een mobile phone en nog wel met multitouch, dat het niemand kunnen denken. Men dacht dat het allemaal op de iPod-classic ging lijken maar nee.
Ik denk dat als Apple een gamehandheld op de markt brengt, dat het wel goed gaat aanslaan en direct een hebbeding zal zijn.
Klopt, maar Nintendo is maar ÚÚn speler, en Apple spreekt ook nog eens een hele groep 'apple-gevoelige' mensen aan.. Het kan mijns insziens zomaar zijn dat deze groep nog helemaal geen handheld heeft..

Alhoewel het moeilijk kan zijn, geloof ik dat er toch nog best wel ruimte is. Zeker voor Apple als merknaam.
PC, Xbox 360, PS3, PS2 leeft ook nog steeds, DS, PSP, Wii, aankomende wederopstanding van de N-Gage... Ja, de markt zit echt te wachten op nog een gamesdevice.

Ben nog steeds Apple-fan... maar de woorden "schoenmaker" en "leest" komen in me op.

Als ze perse zich in de games-markt willen begeven, kunnen ze dan niet extra effort stoppen in de Apple desktops positioneren als game-platform, en zorgen dat er wat meer games native voor de Mac komen? (Ja ik weet dat er al steeds meer komen... maar nog steeds erg weinig vergeleken met de pc).

[Reactie gewijzigd door 19339 op 11 februari 2008 12:32]

Vergeet niet hoeveel mensen nog Snake spelen op hun Nokia...
Nokia, Sony Ericsson, Samsung, LG, Motorola, ... noem maar op! Die markt was ook verzadigd.
Zet op een iPod Touch een paar knoppen en je hebt al een platform. In de iPod Touch zit een leuke ARM11 en een 3D accelerator plus de nodige sensoren en wifi, dus je kunt er leuke dingen mee doen. Technisch zijn de uitdagingen dus beperkt. Het zal vooral aankomen op het sluiten van deals voor de ontwikkeling van games.
Hmmm ik vraag me af of Apple dan ook zelf videogames gaat uitgeven. Er is namelijk geen gameconsole op de markt waarvan de fabrikant niet zelf ook games maakt. Als Apple het alleen moet hebben van 3rd party games, heb ik zo mijn twijfels of het ooit gaat werken, omdat je dan met goede deals moet komen om 3rd party developers ge´nteresseerd te maken in je gameconsole.

Ik denk dat Apple beter 3rd party developers kan stimuleren om games uit te brengen op de Ipod Touch ofzo.
De woorden "a bridge to far" comes to mind....

Ik denk niet dat apple een game divisie nodig heeft.....
Ik heb ook mijn twijfels hierover inderdaad. Op zich is het goed om meerdere paden te bewandelen als bedrijf, maar zoveel teams hebben ze nu ook weer niet volgens mij. Ze kunnen de "workload" wel verdelen door gewoon een soort iPhone interface te maken in een andere vorm met OSX op de achtergrond.
Tja, wat doet MS met een gamedivisie?
Verschil is dat Microsoft al lang bezig was met games. Microsoft Game Studios bestond al lang voordat de xbox kwam, en ze brachten al genoeg PC games uit. De stap naar een console/handheld was voor hun veel kleiner als dat die voor Apple zou zijn.

Daarnaast vinden veel 3rd party developers dat er al te veel platformen op de markt zijn. Nog een extra platform zou waarschijnlijk niet in dank afgenomen worden en weinig aandacht krijgen vanuit de developers, tenzij Apple met geld gaat smijten...
De game-divisie van MS (dwz: Microsoft Game Studios) bestaat al heel lang en is ook heel lang succesvol. Je moet e.a. niet gelijk stellen aan de Xbox-activiteiten van Microsoft, die inmiddels trouwens ook winstgevend zijn.
investeren maar binnenkort gaan ze winst maken....
Winst maken wordt al gedaan met die divisie (zie afgelopen kwartaal cijfers)
Hoewel ik niet vind dat Apple op deze markt iets te zoeken heeft, heeft het opzoeken van nieuwe markten voor Apple wel de grootste succeshit van deze eeuw gegeven. De iPod (nano), het meest-verkochte gadget aller tijden (Misschien een of andere Nokia die nog meer verkocht heeft), en daar heeft Apple zijn huidige bestaan aan te danken.

[6 maanden een iPod gehad, zat, nu een Archos 605 gekocht.]
en waarom dan? "A bridge too far" werd ook gezegd over de geruchten over een telefoon op de zogezegd verzadigde telefoon markt.

Apple heeft niet voor niets "computers" uit zijn naam gehaald.
Hoe bedoel je precies "een brug naar ver"

Het gaat er ook niet om of Apple het nodig heeft, maar of ze hun kapitaal kunnen uitbreiden. Dat antwoord lijkt mij vrij duidelijk, Ja, dat kunnen ze.
Inderdaad. Wat een bullshit om te zeggen dat Apple zich bij hun leest moet houden en in deze een groot risico zou lopen omdat het zgn. on een onbekende markt stapt. Ze maken al computer hard- en software. Is de gameindustrie dan zo'n grote stap?? Kapitaal hebben ze, evenals een bewezen inzicht om een product tot een topper te maken in het hoge segment kwa prijsklasse. Al hun producten zijn duurder dan alternatieven, en toch heerst er een atmosfeer van 'hebben' eromheen voor veel mensen. En er bestaat natuurlijk ook nog de mogelijkheid om game-kennis in te kopen. Zat softwarehuizen die zo over te nemen zijn hoor. De kleintjes hebben het al moeilijk, dus die zullen in veel gevallen niets tegen een Appleovername hebben. Zeker aangezien de Apple-naam niet tot 'de grote bozerikken die alles generaal maken' wordt gerekend (al dan niet terecht). Maar er is ook zelfs sprake geweest van een overname van Sega (wat ik niet zo snel zie gebeuren, gezien de Japanse basis, en de Sega-Sammy-constructie), wat weliswaar een 1 aprilgrap werd genoemd, maar wie weet...
Als ze inderdaad met een gamehandheld komen zou mij het niks verbazen dat ze binnen een paar jaar met een gameconsole komen.
Ooit van Apple pippin gehoord?
22. Apple Pippin (1996)

Before Xbox, before PlayStation, before DreamCast, there was Apple's Pippin. Wha-huh? That's right--Apple had an Internet-capable game console that connected to your TV. But it ran on a weak PowerPC processor and came with a puny 14.4-kbps modem, so it was stupendously slow offline and online.

Then, too, it was based on the Mac OS, so almost no games were available for it. And it cost nearly $600--nearly twice as much as other, far more powerful game consoles. Underpowered, overpriced, and underutilized--that pretty much describes everything that came out of Apple in the mid-90s.
http://www.pcworld.com/ar...age,6/article.html#pippin

Natuurlijk is er wel een behoorlijk verschil in hoe het product-ontwikkelingsteam en vooral het 'product-placement-team' van Apple toen en n˙ functioneert ;)
Pippin was niet 100% een Apple-product, maar een product dat door Apple ontwikkeld en door speelgoedfabrikant Bandai op de markt gebracht werd. (Een beetje zoals de samenwerking met Motorola voor de eerste ROKR). 'Pippin' is overigens een appelras, zeg maar zoals Golden Delicious.

Ik heb destijds wel even naar het ding gekeken, maar afgezien van de traagheid en de beperkte beschikbaarheid van software had het scherm erg veel last van 'tearing' waarbij de ene helft van het scherm eerder geupdate werd dan de andere. Voor mij een dealbreaker.

Een Apple beurs-medewerker zei eerst dat-ie het niet zag, en daarna dat het 'normaal' was.
Ooit van newton gehoord? Was ook geen groot succes, echter is de iphone/itouch dat weer wel terwijl zei in het principe bijna hetzelfde zijn/worden(met de sdk).
Ze stellen de release van de iPhone/iPod SDK natuurlijk niet voor niets zo lang uit...
Het is ook niet zo dat er alleen een portable apparaat werd beschreven, het merk is uitgebreid met:
"Speelgoed, spellen en speeltjes, te weten: hand-held apparaten voor electronische spellen en videospellen; stand-alone spelcomputers; electronische spellen anders dan aan te sluiten op TV-toestellen; LCD spelcomputers; electronische educatieve spelcomputers en speelgoed, te weten computerspellen die op batterijen werken."
Oftewel ook al voor een stand alone spelcomputer.
Echter zegt dit nog niet zeer veel. Het is ook mogelijk dat ze gewoon willen voorkomen dat iemand onder de naam apple gameconsoles etc. gaat verkopen,
maar de tijd zal het leren :-)
hrmm..

tenzij ze een gamehouse kopen hebben ze hier geen expertise in..

twijfelachtig...
Ze hebben anders wel een flinke samenwerking met EA Games lopen ondertussen en ondanks alle kritiek is dat toch een van de (zo niet dÚ) grootste gamesboer van het moment.
Een flinke samenwerking noem je dat?

Gewoon een soort afspraak dat er wat meer games compatible worden met het osx platform, de games worden zelfs niet speciaal voor osx geschreven.
Dat is toch ook helemaal niet het punt? Het feit is dat ze grote titels naar het OS X platform halen en dat dat in het geval van Apple zeker wel een flinke vooruitgang is. Dat de games niet speciaal voor Apple geschreven hoeven te worden maar eigenlijk gewoon gepoort kunnen worden (zonder verlies van kwaliteit) is helemaal een pre.
Ze worden niet eens geport: we worden gewrapt. Veel meer als een soort Wine in het spel inbouwen is het dus niet...
Op de iPod kun je al jaren games spelen. Ja, het zijn geen enorme kaskrakers, maar "games" is dan ook een ruim begrip. Apple zal wel weer een poging doen het "different" te doen. :)
Waarom vragen ze Sony niet om alleenrecht te verkrijgen op verkoop witte PSP's?

Effe serieus, Apple heeft dankzij verkoop Ipod en Iphone gemeten hoeveel trouwe klanten ze hebben en proberen nu ook een gameconsole aan de man te brengen.

Alle mobiele apparaten verkopen van Apple zijn een succes, ik wacht nog op de volgende gagets:
de ILighter (gewoon een witte aansteker met Apple logo, wellicht met xenon lampje),
de IWave (mobiele magnetron waarmee je je broodje en kleine hapjes kan opwarmen),
en de IGlass (simpelweg een witte bril met mp3 en bel functionaliteit, met als slogan "bekijk de wereld uit de ogen van een appel, kalm en sereen".....huh??).

[Reactie gewijzigd door Sm0k3r op 11 februari 2008 14:33]

Apple heeft gewoon een bepaalde fanbase opgebouwd de afgelopen jaren. Ik denk dat het in die fanbase sowieso wel aan gaat slaan. Apple's marktstrategie heeft met de Iphone wel redelijk goed gewerkt imo: Een gelimiteerde oplage, pre-orderen etc.

Ik heb nog nooit gezien dat er mensen voor de deur van de winkel sliepen met de release van een mobiele telefoon/PDA. Al kwam dit vooral in de VS voor.

Ik denk dat die typische ( amerikaanse ) Apple freaks wel zo'n dergelijk apparaat zouden kopen, al is het alleen om er een te hebben, zodat ze erover op kunnen scheppen ;)

Maarja als het alleen bij de apple fanbase blijft, dan schiet Apple er nog niet echt mee op. Om met de PSP en de DS te concurren moet je heel wat in je mars hebben.
Al die ophef weer: dit soort dingen doet ieder bedrijf, niet omdat ze een nieuw product op de markt gaan brengen, maar ter bescherming van het handelsmerk. Apple heeft bijvoorbeeld liever niet dat Nintendo haar nieuwe console Apple noemt, dus registreert Apple af en toe weer wat nieuwe toepassingsgebieden voor haar handelsmerken.
Nintendo zal zijn console nooit apple noemen.
Neem dan als voorbeeld een onbekende console bouwer uit china ofzo |:(
Het is dan ook een bewust overdreven voorbeeld :).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True