Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 238 reacties

De iPod touch is inmiddels de populairste draagbare muziekspeler, maar Apple lijkt met die positie geen genoegen te nemen. Volgens de fabrikant is de iPod touch namelijk ook de ultieme gamehandheld en begint dat besef door te dringen.

De afgelopen jaren zijn er 220 miljoen iPods verkocht waarvan 20 miljoen iPod touches. Volgens Apple kan met dit apparaat de desktop worden benaderd als er een wifi-signaal beschikbaar is. Ondanks de verwijzing naar de desktop, ziet Apple de touch naast muziekspeler ook als handheld. De fabrikant stelt hierbij een aantal voordelen te hebben ten opzichte van zijn concurrenten, waaronder multitouch.

Volgens Phil Schiller, senior vice-president productmarketing bij Apple, waren de PSP en de Nintendo DS ooit populair, maar heeft de komst van de iPod touch deze apparaten in de schaduw gezet. Tijdens zijn presentatie op het Apple-event benadrukte Schiller hoeveel groter de potentie van de iPod touch is als gamehandheld. Zo zijn er voor de PSP iets meer dan 600 titels beschikbaar en kan de DS rekenen op bijna 3700 spellen. In de App Store zijn volgens Schiller echter ruim 21.000 entertainmentapplicaties beschikbaar, die bovendien nog eens vele malen goedkoper zijn dan de gemiddelde handheldgame.

Dit besef lijkt ook door te dringen bij de grote game-uitgevers, waarvan enkele acte de présence gaven tijdens de presentatie. Zo kondigde de producer van Assassin's Creed aan dat Assassin's Creed 2 naar de iPhone en iPod touch komt, en dat deze versie tegelijk met de consoleversie zal verschijnen. Ook EA was aanwezig. Deze uitgever brengt Madden NFL 10, NBA Live, Need for Speed Shift en Command & Conquer naar de iPhone en iPod touch. Gameloft - dat met zijn 35 titels inmiddels 20 miljoen downloads heeft gegenereerd - kondigde tot slot de game Nova aan. Deze fps kan via wifi of bluetooth ook in multiplayer-modus worden gespeeld.

iPod touch

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (238)

1 2 3 ... 7
Heb zelf een iPhone 3GS, maar vind dit niet bepaald een gaming platform. Ja, voor enorm simpele spelletjes. Maar ik heb op een handjevol titels na geen spellen gevonden met echte diepgang.

De besturing (het gemis van een d-pad of een pookje) leent zich ook niet echt voor de 'serieuze' games. De 'tilt' functie en virtuele pookjes (op het scherm) werken zeker niet als een goede vervanging. Het werkt, maar daarmee is ook alles gezegd.

En over de hoeveelheid beschikbare games: het gaat om kwaliteit, niet om kwantiteit.
Ik heb zelf een iPhone 3GS en een PSP. Maar als je het spel realracing op de iPhone hebt gezien dan is het grafisch even goed of zelfs beter dan een psp. Je kan ok via wifi online gamen etc. Ik denk indd dat mensen eerder voor een iPodtouch gaan of een iPhone want je hebt meteen een echte goede iPod. Verder kan je natuurlijk veel meer met itouch dan een psp of een ds. En de best verkochte spellen zijn toch echt braintrainer en kleine puzzel spellen en dat is precies waar de itouch zo goed in is. Ik denk dat Apple in deze markt nog heel ver gaat komen.
Maar als je het spel realracing op de iPhone hebt gezien dan is het grafisch even goed of zelfs beter dan een psp
Leuk dat de graphics gelijkwaardig zijn. Dat maakt het nog niet beter. Sterker nog, het maakt het nog niet eens goed of speelwaardig. De keuze tussen de controls van een PSP en de controls van een iPhone is wat mij betreft snel gemaakt.
En? Ik vindt racen waarbij je kunt "sturen" met een knopje minder leuk dan "sturen" met de handheld zelf. :)
Dus? Dat zegt iets over 1 genre. Wil je dat de iPhone een serieus alternatief wordt voor de PSP's en DS's van de wereld dan zal je met wat meer aan moeten komen dan een accelerometer en on screen buttons. Wat heb je aan een dergelijke manier van besturen in een FPS? Of een platform? Of een RTS? Of een RPG?

Persoonlijk zie ik mijzelf in de trein nu niet bepaald zitten al sturend met mijn telefoon sorry. En ben ik thuis dan speel ik toch echt liever volwaardige games.

[Reactie gewijzigd door k7of9 op 11 september 2009 19:45]

Apple: huidige gamehandhelds maken geen kans tegen iPod touch
Best wel arrogante uitspraak imho :?
Best wel arrogante uitspraak imho
Voor de derde keer, dat is geen uitspraak van Apple!

We hebben die Telegraaf kop aan de Tweakers.net redactie te danken die blijkbaar verlegen zit om hits.
De huidige games op de iPod kunnen op geen enkele wijze opbokensen tegen bijv. PSP games. De meeste games zijn te kort of worden snel saai grafisch is het ook nog niet echt heel goed. Alhoewel daar nu wellicht verandering in gaat komen met OpenGL ES
Moet dat dan? Ik heb liever een simpele game (stijl Tetris, Bejeweled, ..) dat ik even tussendoor kan spelen dan een afgezwakte versie van één of andere grote game (GTA, Final Fantasy, ...) dat je op een heel klein scherm moet spelen. Voor mij is op een handheld vooral het entertainment onderweg belangrijk, een game die grafisch uitmuntend moet zijn zal ik thuis wel spelen op de pc / xbox / ps ...
Ik heb ooit een PSP gekocht voor spellen zoals NFS en GTA. Het zijn spellen waar ik bekend mee ben en weet dat er aardig wat diepgang in zit. Als je een potje wil Patience, Tetris (of iets anders in die genre) dan kun je tegenwoordig net zo goed je telefoontoestel pakken.

Het is inderdaad mooi dat de touch een multitouch interface heeft, en het zal zeker spellen zoal C&C een kans geven. Maar uiteindelijk kan ik me niet voorstellen dat een scherm 10 standaard knoppen kan vervangen. Dat neemt niet weg dat ik heel benieuwd ben naar de uitwerking van de bovenstaande titels!
Need for Speed is er al op de iPhone, GTA komt eraan. Command & Conquer ook. Ik had het zelf niet helemaal zien aankomen maar het ziet eruit alsof de touch vooral een vlucht aan het nemen is voor gaming.
En alsnog is het naar mijn mening niet vergelijkbaar. De IPhone is en blijft toch vooral voor onderweg (net al alle telefoons) zodat je in een half uurtje trein zitten toch lekkere een game kan spelen. Dit zie je ook in de prijs terug en zo gebruik ik bijv mijn Nokia telefoon ook.

Als ik daarentegen naar het buitenland moet met trein of vliegtuig neem ik toch liever even mijn psp mee omdat dat volwaardige games zijn op mini formaat

Oke ze spelen beide games maar verder is het naar mijn mening appels en peren
Apple vergelijkt met peren ;)

Ik denk idd dat t niet te vergelijken valt.

Gamen zal altijd "arcade game achtig" blijven op een ipod.
Eh, SimCity? Monkey Island, Brothers in Arms, en meer titels die ik hier boven noem vind jij Arcade? Heb je de iPhone games wel eens goed bekeken?Als jij hier 1 'arcade' game tussen vind zitten dan hebben wij een hele andere definitie van die term. Dit zijn gewoon volwaardige games die je ieder uren kunt spelen...

[Reactie gewijzigd door cmegens op 11 september 2009 11:07]

dat zijn de uitzonderingen. het overgrote deel van de games zijn niet volwassen en van het niveau flash/macromedia zoals er miljoenen online te vinden zijn. de prijzen ervan zullen ook wel hoger liggen dan val al de rest die er te vinden is

als je die concurrentie wilt noemen, dan zij ze dat .... Voor de Gameboy COLOR van 10 jaar geleden (of is het al langer ondertussen?)
Nou dan denk ik dat je eerst eens even de games voor de iPhone/iPod touch beter moet bekijken. Ja er zitten veel kleine goedkope spelletjes tussen die snel gaan vervelen, maar games als bijvoorbeeld NFS, SimCity, Brothers in Arms, Assassins Creed, Doom Ressurection, Rolando, X2Football, Real Racing, Monkey Island zijn echte volwaardige games, gelijk aan de portable consoles. Goed voor uren speelplezier. Ik heb me dan ook al een aantal vakanties en vliegreizen prima vermaakt met mijn iPhone.

En de iPhone/iPod Touch biedt daarbij ook nog eens mogelijkheden tot nieuwe innovatieve spelbesturingen. Al met al is het dus niet vreem dat Apple zo inzet op gaming.

Wat echter wel flauw is is de vergelijking tussen het aantal games tussen de PSP/DS en de iPod. Ja er zijn heel veel games in de App Store, maar volwaardige games al een stuk minder.
Ben ik wel met je eens maar jij geeft jou beleving daar aan en ik geef mijn beleving weer :P

Ik zeg ook niet dat het allemaal kut spelen zijn :P Ik heb een Nokia N86 en daar speel ik MGS op die ook als volwaardige titel gezien kan worden

Toch krijg ik telkens als ik op een mobiel game (Iphone, Nokia maakt niet uit) het gevoel dat ik op een mobiel aan het gamen bent en daarom geen volwaardige game aan het spelen ben. Ik heb dan ook meer zoiets van hee ik moet wachten op de trein, nou laat ik maar even een spelletje spelen

Al speel ik bijv God of War op de PSP heb ik echt het gevoel dat ik aan het gamen ben, en heb ik ook eerder het gevoel van hee ik heb zin om te gamen, wacht pak even mijn psp erbij (aanbod van spellen daargelaten want gebruik mijn psp al dik een jaar niet meer)
Hm ik snap waarom je dat denkt, maar je moet die nieuwe IPhone GS/Ipod echt eens bekijken, die doet echt niet onder voor PSP, integendeel!

Ik denk dat Jobs wel eens volledig gelijk kan hebben!
Ik vrees dat ik je daarin gelijk moet geven, maar niet omdat de Ipod touch beter is, maar omdat de PSP vooral slechter is.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf ook zo'n ding, en wat hij kan is impressive, dat ligt echt nog wel een stukje boven de IPhone/IPod touch, maar het gamesaanbod is gewoonweg droevig te noemen, ik heb hem in het afgelopen half jaar alleen nog maar voor muziek gebruikt. Maar 'leuke' games heeft de IPhone net zo min, het aantal kwaliteitstitels is daar zo mogelijk nog beperkter, en de rest van de games doen meer aan homebrew van een grapjas op een zolderkamertje denken dan aan een game.
Nu wil het geval dat ik ook een DS bezit, en hoewel ik ook daar niet helemaal tevreden ben over het gamesaanbod (nog steeds inferieur aan de GBA) schijnt Nintendo veel beter door te hebben wat een draagbaar spelletje allemaal in huis moet hebben, hoewel het lastig zoeken blijft tussen de grote berg poep die 'casual' developers erover uitstorten.
In short: DS>IPhone/Ipod Touch>PSP, maar als ik voor een goeie draagbare console moet kiezen vrees ik dat de goeie ouwe Gameboy Advance ze allemaal lachend achterlaat, met een gigantische library aan games van ontwikkelaars die prima snappen wat een portable game is.
Iedereen vergeet één heel belangrijk ding. De games voor de iphone zijn gewoon een fractie van de prijs van de PSP versie.
Iedereen vergeet één heel belangrijk ding. De games voor de iphone zijn gewoon een fractie van de prijs van de PSP versie.
De prijs mag dan wel lager liggen, maar als de games niet/minder leuk zijn, dan heeft het kopen hiervan ook weinig nut.
En dit is dus echt grote onzin. Ik heb laatst een erg leuk racespel geinstalleerd(asphalt 4) en dat was een van de beste spellen die ik ooit op een handheld heb gespeeld(heb ook een DS en PSP). En het kostte met 79 cent!!
Het is echt niet zo dat de spellen op de iPhone onderdoen voor de PSP etc. De meesten die dat hier roepen hebben zelf niet beide apparaten. Als je een beetje in de App Store graaft kom je echt heel vette dingen tegen..
De prijs van java games op telefoons is voor de meeste mensen 0: die zijn haast net zo makkelijk te downloaden als muziek.
Het is niet appels met peren. Veel producten zijn verschillend maar toch concurrenten van elkaar. Een Xbox en een Wii zijn ook concurrenten, maar zelf vind ik niet dat ze ook maar iets op elkaar lijken.
Het gaat er om dat de iPod touch, PSP en de DS allemaal dezelfde rol vervullen. Portable gaming. Als je het strikt neemt zijn de PSP en de DS ook niet te vergelijken, andere interface en heel veel andere soorten spellen. Toch zijn het concurrenten.
Ook al zijn er op de iPod veel prut spellen, er komen ook kwaliteitsspellen voor uit. Door dit nieuwsbericht bedacht ik me weer dat ik ook een PSP heb, sinds mijn iPhone ligt die stof te vangen.. Het zal niet voor iedereen gelden, maar ik ben geen PSP klant meer.
Lol ja over het aanbod kunnen we niet discussiëren ;) ik ben een psp eigenaar maar allang geen klant meer :P
Spelen met een touchscreen werkt echt bagger. Bij zoiets als spellen waarbij de respons van het systeem belangrijk is, is het erg prettig om knoppen met fysieke feedback te hebben zodat je duidelijk voelt of het systeem begrepen heeft wat je ingetoetst hebt. Ik speel zelf wel is NES-spellen op mijn telefoon met touchscreen, dat werkt echt lang niet zo fijn.
Ik vind dat juist van niet.
Ik snap dat je ergens wel fysieke feedback wilt maar ik denk dat je gewoon geen groot aanpassingsvermogen hebt. Ik heb namelijk moeiteloos de overstap naar het "touchscreen spelen" gemaakt.
Maar dat is natuurlijk subjectief ;)
Touchscreen knoppen zuigen, punt. Tuurlijk kan je je aanpassen, maar knoppen zijn dan nog steeds fijner.

Met een touchscreen moet je niet een joypad willen namaken, maar een nieuwe interface ontwikkelen.
Als ze nou een soort console controller bouwen waar de ipod touch in past, dan heb je betere grip en fysieke knoppen.
Maar dan mis je het punt, spellen op zo'n ding speel je veelal omdat je hem toch al bij je hebt. Dan moet je nu weer een apart stuk hardware meesjouwen.

[Reactie gewijzigd door johanw910 op 10 september 2009 14:00]

Touchscreen knoppen zuigen, punt.
Je kan nog zo hard je mening als feit gaan projecteren, maar zo win je geen punten bij de discussie jury.

Ik denk dat Apple je punt nu aardig aan het bestrijden is, op zijn zachtst gezegd. Blijkbaar zijn heel veel mensen het niet met je eens.

En je hebt denk ik niet eens de nova trailer gezien, Link (ook voor de mensen die helemaal naar onderen gescrolled hebben ;) ).
In dat geval had jij waarschijnlijk toch al geen PSP gekocht, dus behoor jij niet tot de doelgroep ;)

Het gaat hier meer om producenten die normaal games uitbrengen voor de PSP en NDS, die nu er ook voor kiezen om hun game op de iPod touch uit te brengen.
Vind inderdaad de qualiteit van de meeste iPhone/iPod games niet te vergelijken met dat van de PSP. De iPhone is echt een geweldig doosje maar een beetje praktisch gamen zal niet veel verder gaan dan point & click adventures.

Voor een beetje game heb je toch echt wat knopjes nodig en denk dat OpenGL ES daar weinig aan gaat veranderen.
Je kan hardware maken en aan de iTouches koppelen. Blijkbaar vinden de game developers dit niet nodig.
of onhandig, want iedereen koopt zijn spullen via de istore. Dan moet er ineens met winkels of met post gewerkt worden. Dan liever iets gelimiteerd denk ik
Je kan hardware maken en aan de iTouches koppelen. Blijkbaar vinden de game developers dit niet nodig.
Ja, daar zat ik laatst ook aan te denken. Probleem is alleen dat die knoppen dan niet echt op een lekkere positie zitten of je moet zoiets als een cover maken.
"Niet nodig" is denk ik niet wat ze denken.

Iedere janhagel met programmeerkennis kan een iPhone-game ontwikkelen, de SDK kost 100 dollar per jaar, wat erg laagdrempelig is. Verkoop je app voor $1 per stuk, en er zijn altijd wel een paarhonderd man die het kopen, dus heb je winst.

Als je eerst hardware gaat vereisen, dan verhoogt dat de drempel voor mensen om je game te kopen aanzienlijk. Een spelletje voor 80 eurocent, daar kun je geen buil aan vallen, maar als je eerst een controller voor een paar tientjes moet aanschaffen, dan krab je je eerst even op je hoofd of je het dat wel waard vindt. Bovendien kun je het spelletje dan minder snel onderweg spelen.
Verkoop je app voor $1 per stuk, en er zijn altijd wel een paarhonderd man die het kopen, dus heb je winst.
Ehm, dan heb je je kosten terugverdient. Dan heb je nog geen winst.
Een paar is 2 dus hij heeft het terug verdient en winst gemaakt :Y)
Niet echt, want Apple keer niet alles uit wat ze binnen krijgen, ze houden zelf ook een flink deel.

Verder kost je tijd en inspanning ook geld (al was het maar omdat je het ook had kunnen gebruiken om kranten te bezorgen) dus echt winst heb je niet als je 200 applicaties van 1 dollar verkoopt.
Ik wil net zeggen huur mij in en ik kost toch minimaal 45 euro per uur :P
Ook al doe ik iets voor mijzelf reken ik dat toch mee want anders slaat het natuurlijk nergens op ;)
30% houden ze, dus een flink deel gaat naar de ontwikkelaar, maar dat is dus niets anders als wat Android bijvoorbeeld doet voor betaalde applicaties in hun store, die houden ook 30% in (wat dan naar de 'carriers' gaat).

http://googlesystem.blogs.../android-market-fees.html

Dus al met al verdien je dan 'even veel, weinig'.
flink deel: 30% kijk even wat andere distributie modellen kosten dan is het niet zon gekke deal.
uh voor die gene die het nog niet weten, als je je app voor $1 verkoopt, dan krijg je niet 100% van die $1. Het is iets van 60 of 40 %, maar zeker niet 100%
SDK @ 100 dollar. Een paar honderd man die het spel kopen. En dan geen winst?

Een paar is doorgaans 2 of meer. Dus 200 mand keer 1 dollar = 200 dollar. Minus de vaste kosten van de SDK, houdt je 100 dollar over. :)

Neemt niet weg dat het wel een vermakelijke game moet zijn die er gelikt uit moet zien om te verkopen. Daarnaast moet je er de uren vanaf halen die je hebt gewerkt, dat kost ook het een en ander. :)
paarhonderd > 100 en paarhonderd * $1 > $100 is dus wel winst, tenzij janhagel zichzelf een uurloon berekend...
Als ik dat extra bijverdien als hobby (wat velen doen) vind ik dat toch heel prettig.
Ligt eraan met wat voor doel je de app hebt gemaakt. Als je hem maakt om er wat van te leren of uit hobby, en je verdient er 100 euro aan. Dan is dat gewoon waardering voor je werk, want dat betekent dus ook dat maarliefst 200 mensen jouw spel hebben gespeeld!

Als je het doet omdat je rijk wilt worden zul je wel een supergoede app moeten schrijven zodat 10.000 mensen hem kopen... ;)
mja, en dan moet je allerlei zooi meenemen...dan is volgens mij handheld, niet meer handheld, maar een rugzak vol.....

Zoiets schiet zijn doel voorbij .
Multi touch en knoppen op het scherm. Assasins creed speelt nog best leuk.
Vind inderdaad de qualiteit van de meeste iPhone/iPod games niet te vergelijken met dat van de PSP. De iPhone is echt een geweldig doosje maar een beetje praktisch gamen zal niet veel verder gaan dan point & click adventures.
* Je spelt het nog steeds als 'kwaliteit'. Waar je die q weghaalt is mij een raadsel.

* Dat de kwaliteit van de meeste iPhone spellen niet te vergelijken is ligt hem een beetje aan de ontwikkelaars, maar ook aan de uitbater. Tot voor kort kostte een devkit voor de PSP wel $10.000 - die voor de iPhone was gratis. Die voor de PSP is ondertussen wel goedkoper gemaakt ($1500) en wordt misschien gratis, maar het is wel tekenend - de iPhone is het platform voor de kleinere, onafhankelijke ontwikkelaars, de PSP alleen voor de grote jongens die het betalen kunnen.

En de iPhone zal ook wel grotere, bekende developers aantrekken - zeker nu de grafische capaciteiten het niveau van handheld console benaderen.
**offtopic
* Je spelt het nog steeds als 'kwaliteit'. Waar je die q weghaalt is mij een raadsel.
Inderdaad ... wat een mysterie ... Maar ik denk dat DarkUnreal er niet echt naast zat (ondanks dat zijn reactie weg gemodderd is)

**ontopic
* Dat de kwaliteit van de meeste iPhone spellen niet te vergelijken is ligt hem een beetje aan de ontwikkelaars, maar ook aan de uitbater. Tot voor kort kostte een devkit voor de PSP wel $10.000 - die voor de iPhone was gratis. Die voor de PSP is ondertussen wel goedkoper gemaakt ($1500) en wordt misschien gratis, maar het is wel tekenend - de iPhone is het platform voor de kleinere, onafhankelijke ontwikkelaars, de PSP alleen voor de grote jongens die het betalen kunnen.

En de iPhone zal ook wel grotere, bekende developers aantrekken - zeker nu de grafische capaciteiten het niveau van handheld console benaderen.
Stel dat de devkit van de PSP ook praktisch gratis was. Waarschijnlijk gaat er dan ook een gigantische brei van (minder ervaren) ontwikkelaars mee aan de haal. Maar zelfs dan zou de gemiddelde kwaliteit een stuk beter zijn op de PSP. Simpelweg omdat deze gadget toegankelijker is voor game gebruik.

Betere grafische hardware gaat hier niet veel aan veranderen. Zelfs al bouwen ze een GTX285 erin en sluiten ze J. Carmack een jaar op met enkel een iPhone en een PSP; ... de versie voor de PSP zal (door de knopjes) een stuk speelbaarder zijn.
Ben het hier toch niet helemaal mee eens. Vooral de laatste tijd zijn er steeds meer mooie spellen die qua graphichs/gameplay zich zeker kunnen meten met PSP games, en al helemaal met DS games. Spellen als Need for Speed zien er echt geweldig uit, en met de tilt functie heb je een unieke ervaring die de PSP nooit kan evenaren. Doom Resurection van ID Software ziet er zelfs mooier uit dan iedere andere PSP game waarvan ik af weet, en spellen als Real Racing doen ook qua gameplay niet onder voor PSP games..

Vooral de multitouch en tilt functie zorgen voor veel vermaak als je het mij vraagt, en de prijs die je betaald voor een game is vrijwel niets vergeleken met een PSP game of een DS game..

Je hebt nu overigens ook een soort GTA game die volledig 3D is..

Kijk dit filmpje maar eens als je niet overtuigd ben:
http://www.youtube.com/watch?v=1uZ3WkmOfs8
Mja dat is voor jou persoonlijk natuurlijk.
In mijn ogen zal de Ipod nooit hetzelfde niveau kunnen behalen t.o.v. een gewone handheld zoals b.v. een DS of PSP.

Die touchscreen vind ik b.v. rete irritant en zit altijd onder de vetvlekken, daarnaast wil ik niet in de trein als een idoot met een ipod heen en weer gaan draaien om een spelletje te kunnen spelen zoals b.v. NFS. Ik wil gewoon lekker relaxed in een stoel zitten / liggen en gewoon kunnen gamen zonder een vies scherm te krijgen tijdens het spelen, of telkens met je klauwen op het scherm moeten klikken om verder te kunnen in een game. (teveel handelingen).

Met een PSP / DS heb je je scherm is altijd vrij, altijd schoon en geen onnodig gedoe. De nodige handelingen vallen direct uit te voeren vanaf een vaste positie, daarnaast vragen mensen zich dan ook niet af wat voor een idioot er verderop in de trein zit maf te doen door het scherm steeds heen en weer te draaien :)
"De meeste games zijn te kort of worden snel saai grafisch"

tja, voor zo'n kleine handheld is slechts een erg kleine doelgroep écht geintersseeerd in 'hardcore gaming'.... een véél bredere doelgroep heeft veel intersse voor 'casual games'... Leuke spelletjes die eventjes tussendoor gespeeld kunnen worden.

Bij de PSP en Nintendo DSi merk je toch dat ze qua opzet bijna gemaakt zijn als 'miniatuur-versie' van de typische woonkamer-console, en qua attitude bij de speler ook dezelfe aandachtsspannen op deze spellen eisen en vooral een 'lange speelduur kennen die de spler volledig geconcentreerd _moet_ zijn op dat ene spel:
dat is natuurlijk zeer gewenst bij een specifieke doelgroep, maar je kunt een enorme klantenmarkt winnen juist ook door een veel breder spelaanbod en spellen met een 'andere' spelopvatting en/of vereiste concentratie bij spelers...

juist kleine handheld bieden ook door hun draagbaarheid en gebruiksgemak hierbij grote aantrekkingskracht, die je als fabrikant uitnutten kunt .... Apple lijkt hier in korte tijd een grote voorsprong genomen te hebben op hun concurenten
Echt veel op de PSP heb ik niet gedaan en de iPhone heb ik pas sinds kort maar ik ben toch enigzins verbaasd over je opmerkingen dat de iPhone het grafisch niet kan opnemen tegen de PSP. Wellicht de oudere modellen maar ik viel achterover van de kwaliteit video van de 3 GS. Zelfs HD beelden kunnen verwerkt worden.

Over games die al dan niet snel saai worden kan ik slechts zeggen dat over smaak niet te twisten valt. Een die-hard shooter fan zal de Wii ook een wat mindere console vinden neem ik aan terwijl het ding toch de best verkopende gameconsole is.

@stamp: het bericht waarop ik reageer ging specifiek in op beeldkwaliteit. Vandaar mijn verwijzing dat HD verwerken mogelijk is op de iPhone 3GS. Resolutie en beeldverwerking dragen in belangrijke mate bij.

[Reactie gewijzigd door Roit op 10 september 2009 14:59]

Video afspelen <> games draaien. Daar komt toch wel iets meer bij kijken dan alleen maar een video decoderen (wat met een dedicated chip kan)
Telltale-programmeur: "iPhone krachtiger dan Wii"

Ik weet de link niet meer te vinden, (toch wel, zie boven) een ontwikkelaar van spellen klaagde steen en been over de moeite die ze moeten doen om een spel geschikt te maken voor de Wii, terwijl deze makelijk draaien is op een Iphone. Gewoon omdat de processor krachtiger was...

Dan zal het toch niet waar zijn dat de kwaliteit van de ipod/-phone niet op kan tegen een pspeetje of DS? Ik denk eerder dat de potentie van de iphone nog niet ten volle is doorgedrongen, zoals ook gesteld in het artikel: "Volgens de fabrikant is de iPod touch namelijk ook de ultieme gamehandheld en begint dat besef door te dringen."

En voor een gemiddelde game 80 cent of 40 euro neertellen? Dat gaat zeker wat uitmaken. Met een beetje rekenen kun je voor jezelf bepalen hoe snel je je iphone/ipod hebt terugverdiend...

Populair zijn ook de adventures van Lucas Arts... en de graphics zijn er niet minder om. Wel voor 6 euro. Ook de app "mini gore"... heeft mooie plaatjes :)

En deze post verduidelijkt ook veel :)

[Reactie gewijzigd door D-Day op 10 september 2009 23:46]

mijn tv geeft perfect beeld maar kan er toch geen games op spelen zonder extra hardware

denk niet dat je door hebt hoe het werkt

[Reactie gewijzigd door stamp op 10 september 2009 13:17]

OpenGL ES bestaat al jaren en is volgens mij al vanaf dag 1 beschikbaar op de iPhones/iPods hoor, dus daar zal het niet vandaan komen. Of dacht je soms dat al die spelletjes tot nu toe de polygoontjes nog met software rendering tekende?

Edit: even opgezocht maar de OpenGL ES 2.0 ondersteuning voor de iPod touch is inderdaad nieuw ja, die had tot voor kort alleen OpenGL ES 1.1. De iPhones konden het wel al vanaf de eerste versie.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 10 september 2009 11:52]

Ik moet toegeven dat ik nooit zo'n handheld gamer ben geweest. Maar monkey ball was de eerste handheld game die me echt lang wist te bekoren. Ik geef direct toe dat er veel troep bij zit, maar er zijn ook echt wel goede games voor te vinden.

Je moet de iphone zeker niet onderschatten. Ik denk ook niet dat nintendo en sony dat doen.

Wel zonde dat de ipod touch geen camera heeft terwijl je dat dus wel ziet met de dsi. Had misschien toch weer wat gameplay mogelijkheden opgeleverd.
De meeste mensen spelen helemaal geen GTA. De meeste spelers zitten helemaal niet te wachten op dergelijke games. Maar op simpele & fun games.
Die mensen kopen dan ook geen PSP of Nintendo DS en is de Iphone dus ook geen concurrent daarvoor.
Wie denk je dat er grotere gamers zijn? Mannen of vrouwen? Wat blijkt: vrouwen, want die spelen vaker casual games zoals Patience, Tetris, Bejuweled, etc. Wie games aan vrouwen kan verkopen heeft een enorme groeimarkt, net zoals bedrijven die een telefoon kunnen maken die bij vrouwen in de smaak valt. Apple heeft hier mogelijk een dubbel-win-situatie en dat weten ze blijkbaar. Koop dus je aandelen Apple en Popcap!
GTA Vice City stories en binnenkort ook nog Chinatown Wars. Maar ik denk dat Only.Holoris bedoelt dat veruit het grootste gedeelte van de iPod/iPhone bezitters inderdaad eerder een luchtige puzzelspelletje of iets dergelijks spelen op hun foon/mp3 speler dan een uitgebreid spel als GTA, en dan denk ik dat dat wel klopt. Met afstand de meest gespeelde games zijn nu ook flash spelletjes via het web, daar kan geen console tegenop.
Voor 1 Euro gaan developers geen 8 uur verhaal lijn spel maken
Dat vind ik nou persoonlijk zo jammer
Voor 4-14 euro wél. En dat is allemaal al te krijgen in de appstore. edit: zie ook de post hierboven: cmegens in 'nieuws: Apple: huidige gamehandhelds maken geen kans tegen iPod touch'

[Reactie gewijzigd door D-Day op 10 september 2009 23:47]

Nintendo is ook een beetje hypocriet. Ze hebben het altijd over Blue Ocean & Red ocean.
Blue Ocean Strategy is a business strategy book written by W. Chan Kim and Renée Mauborgne of INSEAD, an international business school, that promotes creating new market space or "Blue Ocean" rather than competing in an existing industry (=red ocean)
Apple heeft dit goed begrepen via hun mobiele telefoon gaan ze ook een nieuwe markt binnen: handheld gaming. Maar waar blijft Nintendo? Een Nintendo-telefoon voor kids met bv GB(A) support is er nog niet. Dat zou voor NIntendo, die altijd een hoge pet op heeft van nieuwe markten aanboren en niet in directe confrontontatie gaan met hetzelfde, een goede manier zijn via hun gamingconsole de mobiele telefoon markt te bestormen.

Overigens, petje af voor Apple. Zijn hebben succes waar Nokia is gefaald met hun nGage. Apple flikt het opnieuw om de gevestigde orde in te halen.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 10 september 2009 09:26]

Apple gaat juist een bestaande markt binnen (red ocean), namelijk die van de handheld gaming devices. Ze boren niet een nieuwe markt aan, zoals bijv. Nintendo met de Wii heeft gedaan (gamen richten op nieuwe doelgroep).
Nee Apple boort een nieuw publiek aan: de casual gamers, niet de hardcore als de DS/PSP-gamers. Net zoals de WIi heeft gedaan met het casual publiek. Maw Apple doet precies hetzelfde als de Wii.

Red Ocean zou zijn als ze hun eigen losse handheld-concurrent van de (N)DS(i) zouden komen of PSP.
Als dat de insteek is, waarom gaan ze dan de confrontatie (zo duidelijk) aan door te claimen dat de iPhone/iPod een beter game-platform is?

Ik kan me niet herinneren dat Nintendo de Wii ooit als [vul in]-killer in de markt heeft gezet ;)
Je weet toch wel dat PR het belangrijkste ding is waarmee jou product succes kan behalen?
Dit nieuws bericht gaat over heel de wereld, met een beetje geluk staat het op nu.nl en komt het in de spits te staan. miljoenen van die domme mensen lezen en geloven dat waardoor de Iphone meer gebruikers krijgen die denken dat dit het ultieme game platform is.

Dat de psp/ds een totaal andere doelgroep heeft weten die mensen niet omdat ze daar niet over na denken

Naar mijn mening:

Doelgroep psp: Hardcore gaming, mensen die de ps2 kwaliteit in een handheld willen hebben.

Doelgroep DS: Hardcore gaming/ Jung gaming (noem het zo voor het gemak) de kleinere kindjes vooral tot de 12 jaar ofzo, ouders proberen mobiele telefoons zo lang mogelijk weg te houden bij hun kinderen maar een DS kopen ze wel

Doelgroep Iphone: mensen die willen gamen op hun telefoon

Zie jij het verschil???? Ik gelukkig wel :P
Nee casual games spelen op je mobiel en/of mp3-speler is dus geen nieuw publiek. Dit kan al vele jaren en dat publiek bestaat dus ook al langer.
Wat Apple wel goed voor elkaar heeft is het eenvoudiger centraal aanbieden via de appstore plus de marketing eromheen.
Ik ben het met Framoes eens dat Apple hier inderdaad een bestaande markt probeert te betreden.
Nieuwe markt? Ik kon in 2001 al extra levels downloaden voor Space Impact op m'n 3330, en de telefoon die ik daarna kreeg ondersteunde al Java games (en ik heb er ook heel wat opgezet met de PC en een IR dongle). Nu draai ik nog steeds Java games (en een enkele native binary voor Symbian, nl. C2Doom) op m'n E51, die zijn erg vooruit gegaan en doen qua spelervaring niet meer onder voor DOS spellen, en dat is goed genoeg voor een casual gamer op een handheld.
Ja, en in 1400 werden ook al spelletjes bedacht en gespeeld door het volk..Hoezo nieuw?

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 10 september 2009 09:57]

Maar waar blijft Nintendo?
Als Nintendo achter Apple aan zou gaan, dan stappen ze juist in een "Red Ocean". Juist Nintendo pakt een andere markt dan de compleet overspoelde markt van telefoongames.
De Nintendo Wii is in dit opzicht een geniale actie, want in de markt was nog niks te vinden wat er echt op leek.

Het falen van de nGage maakt Apple nog niet succesvol!
De iPhone is een prima product, maar toont vooral aan dat Microsoft al 10 jaar aan het prutsen is op Windows Mobile gebied en dat Symbian over 2 jaar touch gaat ondersteunen zegt ook meer dan genoeg. Je ziet dat Google met Android nu al flink aan de deur staat te kloppen...
De iPhone is een prima product, maar toont vooral aan dat Microsoft al 10 jaar aan het prutsen is op Windows Mobile gebied
Is MS nu echt 10 jaar aan het prutsen en doet Apple het in één keer goed? Ik heb meer het gevoel dat Apple er 10 geleden niet klaar voor was maar ondertussen wel heel goed heeft gekeken naar de fouten van MS en daarvan heeft geleerd. Daarnaast heeft de techniek ook niet stilgestaan en is er meer mogelijk dankzij veel betere hardware. Vandaag de dag heeft MS last van de wet van de remmende voorsprong en worden ze links en rechts ingehaald.

Als Apple-fanboy kan ik alleen maar zeggen dat MS absoluut niet heeft zitten prutsen, ze hebben goed werk gedaan alleen is dat nu wat achterhaald. Het is dus tijd dat MS weer een flinke stap voorwaarts zet, dat houdt Apple ook scherp.
Nintendo is een fabrikant van spelcomputers, niet van telefoons. Waarom zou je met een gameboy moeten kunnen telefoneren?
Apple was tot 2 jaar geleden ook geen fabrikant van telefoons, inmiddels zijn ze 30.000.000 telefoons verder en is hun telefoon een dikke hype. Waarom zou Nintendo dat niet kunnen doen?

Tegenwoordig kun je dus ook met je iPod telefoneren, al heeft deze dan de naam iPhone.
Waarom zou Nintendo dat willen? De doelgroep is toch echt de jongste van onze families
Oke ik weet dat het steeds gekker wordt met de leeftijd waarop ze telefoons krijgen maar ik zie mijn nichtje van 7 echt niet een telefoon krijgen van mijn oom en tante maar ze speelt wel veel op de DS
tja, waarom zou je met een MP3-speler moeten kunnen bellen? Waarom zou je met een telefoon MP3's moeten kunnen luisteren? Waarom zou je met een telefoon moeten kunnen fotograferen? Daar heb je toch een echte camera voor !? *sugt* :)

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 10 september 2009 09:54]

Apple gaat moeten oppassen wat ze doen en zeggen. Hun apparaat (ik heb zelf een ipod touch voor muziek) is een media player. Games zijn er bij gekomen, maar zijn buiten een toevoeging, niets meer. Ik ben er van overtuigd dat ze nooit Sony of Nintendo uit de markt kunnen concurreren:
-Nintendo en Sony hebben veel meer ervaring op dit vlak
-Een groot deel van het publiek van Nintendo en Sony gaat nog steeds naar de winkel (kinderen dus) en ziet daar wat ze willen (en dus niet in de onhandige en ongebruiksvriendelijke applicatie die iTunes is)
-Controls
-Batterijduur
...

In mijn ogen heeft Apple zijn tijd gehad, een grootse persconferentie opzetten voor een nieuwe versie van iTunes aan te kondigen en wat lichtjes aangepaste players is er over. Hoogmoed komt voor de val.
"Nintendo en Sony hebben veel meer ervaring op dit vlak"

Leuk dat je dat zegt. Maar neem nu eens een merk als Nokia of Samsung. Grote spelers in de telecom sector. Sinds de iPhone er is lopen ze hopeloos achter qua technologie en proberen ze maar al te hard om een competitief product op de markt te brengen. Neem de Samsung Jet. Net op de markt. Waar zal de inspiratie vandaan gekomen zijn om dat ding (zo goed als) volledige touch bediening mee te geven?

Ze zeggen wel eens dat resultaten uit het verleden geen garantie voor de toekomst bieden. Prima van toepassing hier.
Lopen ze achter? Ik denk het niet.
De IPhone is helemaal niet zo baanbrekend en vernieuwend qua technologie!
Alle smartphones die voor de IPhone uitkwamen kunnen alles wat de IPhone kan, uitgezonderd 1 ding: Multitouch. en laten we eens eerlijk zijn, Is multitouch op een telefoon nu echt iets dat nodig is en dat veel gebruikt word? Ik denk het niet.
Oh ja, ik vergeet dat hij ook wel bewegingsdedectoren heeft, maar veel word daar ook niet gebruik van gemaakt, en echt handig is het ook niet.
Het enige, en dat is dan ook het enige, waarin de IPhone echt verschilt van alle andere is gewoon het gebruiksgemak, maar daar zijn andere fabrikanten al heerlijk aan het inhalen.
En dan worden nooit alle nadelen van de IPhone genoemd die iedereen wel weet,...
[quote[
Multitouch. en laten we eens eerlijk zijn, Is multitouch op een telefoon nu echt iets dat nodig is en dat veel gebruikt word? Ik denk het niet.
[/quote]
Oh ja, ik vergeet dat hij ook wel bewegingsdedectoren heeft, maar veel word daar ook niet gebruik van gemaakt, en echt handig is het ook niet.
Hierdoor heb ik maar één vraag, heb je hem ooit aangeraakt? Multitouch wordt onder andere gebruikt voor bij het zoomen, en maakt de mogelijkheid om meerdere knoppen bij spellen in te drukken.

De rotatie wordt bijna nergens gebruikt? Draai het toestel, en vrijwel elke applicatie veranderd naar een landscape modus.

En 'technologie' is zeker niet hardwarematig, geen enkele store voor een GSM komt ook maar in de buurt van die van de iPhone. In die van aantal & kwaliteit. (Ik heb nog geen enkel bericht gezien dat de grootte game-makers een spel gingen uitbrengen voor Android dat spreekt al boekdelen lijkt me).
Hierdoor heb ik maar één vraag, heb je hem ooit aangeraakt? Multitouch wordt onder andere gebruikt voor bij het zoomen, en maakt de mogelijkheid om meerdere knoppen bij spellen in te drukken.
Spijtig genoeg wel. Zoemen heb je niet nodig op een telefoon. En games hoeven ook al niet. En knoppen op het scherm betekend minder scherm om op af te beelden. En als je grote vingers hebt, dan blijft er zelfs niet veel scherm meer over.
De rotatie wordt bijna nergens gebruikt? Draai het toestel, en vrijwel elke applicatie veranderd naar een landscape modus.
Ik kan op mijn HTC ook de applicaties veranderen naar landscape modus, en dat met 1 klik op een knopje. dus eigenlijk heeft dit meer met gebuiksgemak te maken.
En 'technologie' is zeker niet hardwarematig, geen enkele store voor een GSM komt ook maar in de buurt van die van de iPhone. In die van aantal & kwaliteit. (Ik heb nog geen enkel bericht gezien dat de grootte game-makers een spel gingen uitbrengen voor Android dat spreekt al boekdelen lijkt me).
Tuurlijk willen ze games voor de IPhone maken, zeker nu ze zien dat er zoveel gedownload word, maar wacht maar wat de toekomst zal brengen!

De IPhone komt in geen geval niet een klein beetje in de buurt van de DS(i)! Deze is pas vooruitstrevend en vernieuwend! En heel wat toptittels! (Al moet ik toegeven dat er ook heel wat floptittels tussenzitten)
En 'technologie' is zeker niet hardwarematig, geen enkele store voor een GSM komt ook maar in de buurt van die van de iPhone. In die van aantal & kwaliteit. (Ik heb nog geen enkel bericht gezien dat de grootte game-makers een spel gingen uitbrengen voor Android dat spreekt al boekdelen lijkt me).
Hahaha, en al die applicaties die gewijgerd worden? Apple is gewoon een egoïstisch bedrijf dat alles te zeggen wil hebben. Ik zeg niet dat ze geen goede dingen maken, maar het is gewoon de manier waarop.

[Reactie gewijzigd door DieterPrivate op 10 september 2009 13:53]

En 'technologie' is zeker niet hardwarematig, geen enkele store voor een GSM komt ook maar in de buurt van die van de iPhone. In die van aantal & kwaliteit. (Ik heb nog geen enkel bericht gezien dat de grootte game-makers een spel gingen uitbrengen voor Android dat spreekt al boekdelen lijkt me).
Waarom toch altijd deze kromme vergelijking? Dat spreekt nu boekdelen. Kijk eerst eens naar hoe lang beide platformen bestaan. Hetzelfde gebeurde bij de Palm Pre. Apple fans amuseerden zich kostelijk door vast te stellen dat er maar een paar apps beschikbaar waren bij de launch, daarbij volledig voorbijstrevend aan het gegeven dat de iPhone bij de launch niet eens een SDK, laat staan een Store had.
En naarmate er meer Android toestellen op de markt komen zal dat OS steeds interessanter worden voor grotere gamemakers.

[Reactie gewijzigd door k7of9 op 10 september 2009 19:06]

Ik denk niet dat je spreekt uit ervaring. Ik weet het niet zeker, maar vermoed dat hier iemand spreekt die kijkt naar "specs". Het kunstje dat Apple geflikt heeft is dat ze met de combi een uiterst intuïtief apparaat op de markt heeft gezet. Alle functies die het heeft zijn ook werkelijk en makkelijk bereikbaar voor de "domme" klant.
Dat kun je volgens mij voor de meeste andere smartphones niet zeggen. Wel boordevol functies en enorme kwaliteiten, slechts de helft daarvan wordt "wel eens" gebruikt...

@hieronder. Owkee, was ook niet offensief bedoeld. Zou hem toch eens proberen als ik zo vrij mag zijn ;)

[Reactie gewijzigd door D-Day op 11 september 2009 00:01]

Dat is ook wat ik zei, het is gewoon heel gebruiksvriendelijk, maar kan niet echt meer dan een andere smartphone die veel minder kost.
En ik ben totaal geen specs persoon. Ik wil gewoon een apparaat dat doet wat ik wil en niet te duur. Mijn smartphone (htc) doet dit, bellen, syncen met outlook voor al mijn contacten en agende (wat zeker niet mag ontbreken voor mijn zaak), gps, radio beluisteren en eigen muziek afspelen. Dat zijn de enige dingen die ik doe op een telefoon, dus echt niet de moeite om een dure IPhone te kopen, al zou ik er wel een aanschaffen als hij goedkoper zou zijn. Oh ja, het heeft geen gps, of is dit nu toch al toegevoegd?
En als ik echt een specs persoon ben, dan had ik geen WII gekocht (en net nog een PS2).
Apple gaat moeten oppassen wat ze doen en zeggen
Nogmaals die kop is geen uitspraak van Apple maar een verzinsel van de redactie!
Elk jaar hadden ze deze 'iPod' persconverentie al, hun producten worden een beetje op 'reguliere basis' upgedated.

Zo heb je ook een Mac-event, waar nieuwe macs e.d aangekondigt worden. Sommige bedrijven doen elke aankondiging los (voor elke laptop e.d) Apple bundelt het een beetje. (Elke laptop / mac, iPod gerelateerd, iPhone gerelateerd).
Puur naar getallen is 21.000 inderdaad meer dan 600. Of meer beter is waag ik te betwijfelen.
Natuurlijk betekent voor een uitgever als EA dit getal iets anders als voor de gemiddelde gamer, wat dan weer erg jammer is.

De uitgever ziet dat 21.000 applicaties aan 20.000.000 iPods natuurlijk potentieel meer inkomsten oplevert, tegen geringere prijzen dan de 600 apps voor (hoeveel?) PSP's.

Mij ontbreken op de iPod in ieder geval nog knoppen. Ook is de reaktie snelheid van de iPods niet echt overtuigend. Bij race games ben ik in ieder geval niet gelukkig met de controls. Ik zie wel ruimte voor command&Conquer of Anno 1404 iPod. Die zouden me zelfs beter kunnen bevallen dan op een PSP, juist vanwege het ontbreken van knoppen.
Verkoopaantallen (bron: wikipedia):
Nintendo DS(i) ~107 miljoen.
PSP ~60 miljoen.
iPhone + iPod touch = 30M + 20M = 50 miljoen.
(Bron: http://www.macrumors.com/...ock-and-roll-media-event/

Ze zitten dus al aardig dicht in de buurt van de PSP, en dat in ongeveer 2 jaar tijd.
Ze zullen dus snel boven de PSP zitten qua aantallen, daar de PSP er al langer is.
Daarna komt de DS, met het huidige groei tempo nog iets van 1 jaar voor ze daar boven zitten?...
Betekend dat er voor elk spel op de psp gemiddeld 100 000 consoles zijn

En dat voor de Iphone voor elk spel zo'n 953 telefoons zijn

Dus ja voor welk systeem is het als je naar de cijfers kijkt voordelig om voor te ontwikkelen?

Jammer genoeg zijn de Iphone cijfers complete onzin en als je gewoon alleen de goede/leuke games pakt je ook echt wel blijft steken bij max 5k games
denk eerder dat voor EA 21000 slechter is dan 600.
Elk nieuw spel van EA raakt verloren in die massa en moet er ook tegen concurreren.
Wat bij 600 net iets gemakkelijker ligt.
Nu Enterainment en entertainment is 5.
Als ik kijk op (bijvoorbeeld) een site als kongregate.com zie ik ook heel veel spelletjes. Dat zijn een paar gestolen games, een heleboel variaties op een thema (tig keer pong, snake, maze etcetera) en een paar games die je langer bezig houden.

Ja, in absolute aantallen heeft die site meer dan 20.000 games beschikbaar, maar ik denk dat het aantal unieke games een stuk lager ligt.
En volgens mij is dat voor games op de iPod/iPhone hetzelfde geval. (Heel) veel van hetzelfde... ;)
Zo zijn er voor de PSP iets meer dan 600 titels beschikbaar en kan de DS rekenen op bijna 3700 spellen. In de App Store zijn volgens Schiller echter ruim 21.000
Heerlijk gegoochel met cijfers: De meeste DS en PSP games kosten wel wat meer geld en tijd om te maken dan wat apple bestempelt als "entertaimentapplicaties". Daarnaast hoeven niet alle entertaimentapplicaties echt games te zijn. scheve vergelijking dus.
Precies, voor de iPod/iPhone heb je applicaties als pong en dat soort onzin. Voor de DS zijn 100 van zulke games gebundeld in 1 release. Zo is het voor Apple natuurlijk makkelijk scoren met cijfers.

Iedereen die het wil kan een 'ram op het konijntje dat uit 1 van de 9 gaatjes komt' applicatie maken voor de iPod/iPhone. Dat vervolgens geen hond het meer dan 1x speelt doet er volgens Apple niet toe.

De iPod/iPhone hebben wel leuke games hoor, voor als je je verveelt en even een spelletje wilt spelen. De DS pak ik niet als ik me verveel, maar als ik gewoon zin heb om een DS game te spelen en dat is iets heel anders. Command & Conquer kunnen ze overigens wel iets heel leuks van maken met multi-touch, daar ben ik dan wel weer benieuwd naar.

Verder is de besturing op de iPod gewoon prut, geef mij Mario op de DS maar want dat speelt 10x lekkerder dan Sonic op de iPhone/iPod. Bij zulke games mis je gewoon het benodigde aantal knoppen en druk je snel verkeerd op je telefoon, of zul je de hele tijd naar de besturingselementen moeten gaan kijken wat de aandacht afleidt van de game zelf.
In het algemeen heb je gelijk met je post, maar ik vind niet dat je een spel als pong onder onzin mag klasseren. Dat is gewoon een game uit een andere generatie.
Ik herinner me nog dat ik achter een apple kroop met een 'zwart-groen' scherm voor een spelletje als pacman of pong (moet rond '86 geweest zijn, denk ik). Dat waren de 'high-end games' van toen.

Edit:
Pong is blijkbaar zelfs nog veel ouder dan ik dacht (van '72):
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pong
Zelfs in '86 liep ik blijkbaar al hopeloos achter :)

[Reactie gewijzigd door HeadHunter242 op 10 september 2009 10:48]

Bundel het met 20 van zulk soort old school spelletjes en het is inderdaad een leuke toevoeging voor mijn psp

Maar op tetris na zal ik niet betalen voor 1 enkel pong spelletje
Toen maar vandaag is het niet meer interessant. Enkel op een arcadebak zijn die dingen nog leuk maar pong spelen op onze i7 920 met sli/cfx == onzin.
Pong is geweldig, maar inderdaad wel van een andere tijd. Die mag je niet meer meenemen als je een serieuze vergelijking wil maken tussen de ipod en mobiele game consoles.

(let op dat ik de ipod dus NIET als game console zie!)
Heb he de spellen van gister o.a wel bekeken, die doen echt niet onder aan een DS spel hoor. (Geen ervaring met PSP, daar houd ik me stil over, maar kan me niet voorstellen dat die zoveel beter is als een DS, aangezien een DS veel vaker verkocht wordt, en deze dus waarschijnlijk een hogere entertainment waarde heeft).

Zie vanaf deze pagina, een paar aangekondigde games: http://live.gizmodo.com/page/5/

EA, Sega, Gameloft en een andere paar grootte ontwikkelaars hebben een aantal zeer mooie spellen voor het apperaatje uitgebracht.

Iedereen die denkt dat er alleen maar 'flash' spelletjes look a likes op gespeelt kunnen worden moeten hier eens kijken:

http://www.gameloft.com/iphone-games/
http://www.eamobile.com/Web/ipod-games

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 10 september 2009 10:07]

Grafisch gezien is een iPhone sterker dan een DS, en een PSP sterker dan een iPhone.

De DS wordt meer verkocht omdat er meer games voor zijn, en ik denk ook (maar weet het niet zeker) dat het komt omdat de DS over het algemeen een wat jongere doelgroep heeft. Ik zie in mijn omgeving zelden een klein kind met een PSP, die hebben allemaal een DS.

De grafische kracht zegt echter niks over de gameplay van games, het begint al een beetje cliché te klinken maar gameplay is het belangrijkste voor een goed spel en niet de grafische pracht. Er zijn een aantal games die op een touchscreen goed te spelen zijn, maar het merendeel van de games speelt toch lekkerder wanneer je een fatsoenlijk aantal knoppen hebt. Daarom vind ik niet dat je de iPod en iPhone als echte concurrent voor de PSP en DS kunt zien.
Heb he de spellen van gister o.a wel bekeken, die doen echt niet onder aan een DS spel hoor. (Geen ervaring met PSP, daar houd ik me stil over, maar kan me niet voorstellen dat die zoveel beter is als een DS, aangezien een DS veel vaker verkocht wordt, en deze dus waarschijnlijk een hogere entertainment waarde heeft).
Dat is ongeveer hetzelfde als zeggen dat de Wii veel beter moet zijn dan de PS3, want de Wii verkoopt veel beter.

Ik zou zeggen, kijk eens naar de screenshots van Monster Hunter of bijvoorbeeld God of War en kom dan nog maar eens terug.
En kijk naar de duur van de games dat is in mijn oogpunt een groot voordeel.
Ik ben een keer een weekje naar mijn ouders gegaan waar ik samen met mijn neefje weinig te doen had.

We hebben toch wel een week lang GTA gespeeld op de psp zonder ook maar 1x in herhaling te vallen (nee wij zijn geen echte gamers en hebben niet 24/7 gespeeld en we hebben onderling afgewisseld want gaan niet met 2 personen naar zo'n klein schermpje kijken)

Ik ben nog geen telefoon game tegen gekomen waar ik me ook zolang mee kan vermaken zonder in herhaling te vallen (tetris vind ik super op mijn telefoon, elke dag als ik naar huis space in de trein zorgt het ervoor dat de tijd lekker snel gaat maar om eerlijk te zijn is het 1 en al herhaling!!!)
Je spreekt uit ervaring met een PSP. Niet met een iphone, als ik het zo lees. En daarbij is je uitspraak niet in overeenstemming met de bovenstaande links van ZpAz...
Die games kunnen je uren, dagen en weken bezig houden. :p

[Reactie gewijzigd door D-Day op 10 september 2009 23:48]

Heb he de spellen van gister o.a wel bekeken, die doen echt niet onder aan een DS spel hoor.
Er is meer van belang dan alleen graphics! Die spellen doen al onder aan een echt handheld gaming om een simpele reden: de controls.
Wat verstaat die marketingmeneer onder entertainment? En lukt het de iPhone/ipod touch ook om plusminus 12 uur te kunnen gamen zonder dat de accu de geest geeft?
Dat kan ik met mijn psp ook niet ;)

Nog erger met de psp is dat als je die na een half jaar weer eens uit de kast haalt (kuch) dat dan de batterij weer leeg blijkt te zijn.

Denk dat de iPod wel groot is/wordt op de casual game markt.
Ik met mijn DS dus wel. ;) (originele accu)
En nee, ik zit niet continu te gamen, tenzij ik in een bus, trein of vliegtuig zit. Dan is het erg prettig om gewoon te kunnen spelen, zonder dat je het accu-metertje merkbaar ziet dalen.
Dat moet je niet te vaak doen, 12 uur aan één stuk gamen. Medisch onverantwoord...
Maar... als m'n PSP helemaal leeg is, dan kan ik nog steeds bellen/opgebeld worden.
Maar... als m'n PSP helemaal leeg is, dan kan ik nog steeds bellen/opgebeld worden.
Dat kan je met een iPod Touch ook slimmerd. Apple prijst de iPod Touch als game-handheld aan, de iPhone wordt absoluut niet genoemd.
Zit jij dan de hele dag continue te gamen op dat ding? Dit zijn eerder spellen voor er tussendoor, net zoals spellen op je gsm.
Waar Nintendo met de DS echt richt op het speel plezier en Sony met de PSP op de fanatieke gamers, vraag ik mij af waar Apple met zijn Ipod Touch wilt gaan richten?

Het kunnen spelen van games op de Ipod Touch maakt in mijn opinie een Ipod nog niet tot een gamehandheld. In mijn opinie is een succesvolle gamehandheld pas echt de gamehandheld als de users erna uitkijken, wanneer die ene game voor hun handheld uit gaat komen. Dit laatste mis ik toch bij de Ipod Touch.
Maar welke fanatieke gamer koopt een handheld om fanatiek te gamen? Ik ben niet vies van een beetje gamen al noem ik me nog niet fanatiek of "hardcore". Toch moet ik er niet aan denken om een gave game als COD of GTA te moeten spelen op een handheld. Dat doe je toch lekker op je game PC of console?
Voor de onderweg, op de bank, als je geen zin hebt in een urenlange game sessie gebruiker, daar richten ze zich op.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True